Τρίτη, 15 Νοεμβρίου 2011

Δρόμοι μαρτύριο για ποδηλάτες

Ο «Π» ΚΑΒΑΛΑ ΣΤΑ ΕΝΟΙΚΙΑΖΟΜΕΝΑ ΠΟΔΗΛΑΤΑ
Δρόμοι μαρτύριο για ποδηλάτες


Το 1890 η Κύπρος υποδεχόταν το πρώτο της ποδήλατο, ωστόσο σύμφωνα με ιστορικές αναφορές, ακόμα και τότε λόγω και της κακής κατάστασης των δρόμων θεωρήθηκε μια επικίνδυνη πολυτέλεια. Με τη βελτίωση των δρόμων και τη μείωση της τιμής τους, τα δίκυκλα άρχισαν να γίνονται ένα πολύ κοινό θέαμα στην πόλη. Έναν αιώνα και 21 χρόνια αργότερα, οι δήμοι της Λευκωσίας προχωρούν στην εισαγωγή ενός πρωτοποριακού, για τα δεδομένα της Κύπρου, συστήματος ενοικίασης ποδηλάτων. Μπήκαν οι σταθμοί και οι δήμοι της πρωτεύουσας δικαιούνται να νιώθουν περήφανοι για την υλοποίηση της ιδέας που είχε γεννηθεί πριν από περίπου τέσσερα χρόνια στο Δήμο Αγλαντζιάς. Παρ' όλα αυτά, η έλλειψη ελευθέρων χώρων ή ειδικών υποδομών όπως οι ποδηλατόδρομοι μέσα στην πόλη, όπου συγκεντρώνεται το μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού, λειτουργεί αποτρεπτικά για την καθιέρωση του ποδηλάτου ως κύριου μέσου μεταφοράς, παρά τις ιδανικές κλιματικές συνθήκες. Δρόμοι καρμανιόλες, απρόσεκτοι οδηγοί και ανυπαρξία ποδηλατοδρόμων είναι η εικόνα που αντικρίζει κάποιος. Συνεπώς, αυτό που είναι διαδεδομένο στον κόσμο των ποδηλατιστών είναι πως η ασφαλέστερη οδός για το ποδήλατο είναι το πεζοδρόμιο. Παρά ταύτα, και αυτό, οι αρμόδιοι λειτουργοί του υπουργείου Συγκοινωνιών, με την υιοθέτηση του Κώδικα Κυκλοφορίας Ποδηλάτων, νομοσχέδιο το οποίο συζητήθηκε προσφάτως στη Βουλή, θέλουν να το απαγορεύσουν.
 
Οι λεωφόροι
Ήταν γύρω στις 10 το πρωί, ημέρα Τρίτη. Ο γράφων, συνοδευόμενος από το φακό του φωτογράφου του "Π", Χρήστου Θεοδωρίδη, επιχειρεί την ενοικίαση ποδηλάτου από το Δημαρχείο Στροβόλου με στόχο τη μετάβαση στην οδό Βασιλείου Βουλγαροκτόνου, στην παλιά Λευκωσία, όπου στεγάζονται τα γραφεία της εφημερίδας "Πολίτης". Η πορεία μας είναι ευθεία από τη λεωφόρο Στροβόλου προς τον κυκλικό κόμβο Προεδρικού. Διασχίζοντας την Κυριάκου Μάτση φτάνουμε στη λεωφόρο Θεμιστοκλή Δέρβη, τη Διαγόρου και στροφή δεξιά στη λεωφόρο Ομήρου με κατάληξη την πλατεία Σολωμού. Στις προαναφερθείσες λεωφόρους είναι γνωστό πως δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι ενώ στην Κυριάκου Μάτση τα πεζοδρόμια είναι είδος προς αναζήτηση. Ίσως κάποιος να χαρακτήριζε την κίνηση αυτή ως ένα άκρως επικίνδυνο εγχείρημα αφού οι λεωφόροι αυτές είναι ίσως από τις κεντρικότερες και πιο επικίνδυνες της πρωτεύουσας. Ωστόσο ο γράφων το είδε σαν εμπειρία, μέσα από την οποία θα βοηθήσει τον κόσμο να κατανοήσει τι εστί οδήγηση ποδηλάτου μέσα στο οδικό δίκτυο μιας πόλης. Έβαλε λοιπόν το κράνος του και ξεκίνησε τις ορθοπεταλιές.

Οδοιπορικό
Λόγω των εμποδίων που φυτρώνουν στα πεζοδρόμια αλλά και υπό τη σκιά του νέου νομοσχεδίου που προβλέπει αυστηρότατες ποινές για τους ποδηλάτες που κινούνται σε πεζοδρόμια, ο γράφων επέλεξε να κινηθεί διά της ασφάλτου και στο ένα μέτρο μακριά από το πεζοδρόμιο, πράγμα που και πάλι προνοεί η νέα νομοθεσία. Κατέβηκε ευθεία στη λεωφόρο Στροβόλου και λίγο πριν από τον κυκλικό κόμβο του Προεδρικού συνέχισε ευθεία πορεία απέναντι στην Κυριάκου Μάτση. Στην προσπάθεια αυτή έδρασαν σωτήρια οι ευχές της μαμάς και από θαύμα δεν είχαμε ατύχημα. Δεν έλειψαν όμως οι κόρνες, και οι βρισιές των οδηγών δημιουργούσαν κονσέρτο κακόγουστης όπερας. Στην Κυριάκου Μάτση ο δρόμος στενός, με δυο λωρίδες κυκλοφορίας, κυπαρίσσια από τη μια και την άλλη μεριά και μια ουρά από αυτοκίνητα να κορνάρουν και να βρίζουν τον ποδηλάτη που οδηγούσε σύμφωνα με το τι προβλέπει το υπό συζήτηση νομοσχέδιο. Μετά από μερικά λεπτά, με τη συνοδεία πάντα του φωτογραφικού φακού, φωτογράφος και ποδηλάτης, περνάνε τα φώτα τροχαίας και εισέρχονται στη λεωφόρο Θεμιστοκλή Δέρβη. Το σκηνικό και εκεί γνωστό, αυτοκίνητα σταθμευμένα στην αριστερή λωρίδα κατά μήκος της λεωφόρου, οι τροχονόμοι άφαντοι και ο γράφων αναγκάζεται να εισέλθει στη δεξιά λωρίδα. Εκεί τα πράγματα δυσκόλεψαν με τις κόρνες να δίνουν και να παίρνουν και τα αυτοκίνητα να προσπερνούν ξυστά, μπαίνοντας παράλληλα και στην αντίθετη λωρίδα κυκλοφορίας. Με το σκηνικό να επαναλαμβάνεται και στη λεωφόρο Διαγόρου, μπαίνουμε τελικά στην λεωφόρο Ομήρου και καταλήγουμε στο σταθμό ενοικίασης ποδηλάτων. Το συμπέρασμα;.. Αυτό που στην πραγματικότητα πρέπει να επισπεύσουν οι εμπλεκόμενες τοπικές αρχές είναι η κατασκευή ενιαίου δικτύου ποδηλατοδρόμων.
 
Κλειστά πεζοδρόμια
Ποδηλατώντας, παρατηρούσαμε παράλληλα και την εναλλακτική διέξοδο που δεν ήταν άλλη από την κίνηση στα πεζοδρόμια εκεί όπου υπήρχαν. Επιχειρήσαμε να κινηθούμε σε ένα από τα πεζοδρόμια της λεωφόρου Στροβόλου. Η κίνησή μας όμως ήταν δύσκολη αφού παρά το γεγονός ότι δεν υπήρχαν σταθμευμένα οχήματα, εντούτοις συναντήσαμε εμπόδια όπως πινακίδες, δέντρα και άλλα συναφή (χαρακτηριστική η φωτογραφία). Η προσπάθεια για εναλλακτικό χώρο διακίνηση έγινε και σε κάποιο σημείο της Κυριάκου Μάτση, αλλά μάταια. Στη Θεμιστοκλή Δέρβη μετά τα φώτα τροχαίας, αναγκαστικά, έπρεπε να παρανομήσουμε και να ανέβουμε στο πεζοδρόμιο. Ωστόσο και εκεί η κατάσταση ήταν χειρότερη από το δρόμο αλλά λιγότερο επικίνδυνη. Μηχανάκια, τραπέζια εστιατορίου, εφημερίδες περιπτέρου και πινακίδες τροχαίας ήταν μερικά από τα εμπόδια που προσπεράσαμε στο ένα και κάτι μέτρο πεζοδρόμιο και τα οποία μας ανάγκασαν να κατεβούμε και πάλι στο οδόστρωμα (βλέπε φωτογραφία). Συνεπώς, και αυτή η εναλλακτική του πεζοδρομίου, που θεωρητικά είναι η ασφαλέστερη για το ποδήλατο παρά οι λεωφόροι, ήταν εν μέρει αδιάβατη.

Καλά τα ποδήλατα
Σε γενικές γραμμές η εμπειρία από τη χρήση των καινούργιων ποδηλάτων ήταν θετική. Εύκολα στη χρήση, εύκολο και άνετο οδήγημα, άνετο κάθισμα και τρεις ταχύτητες. Παρ' όλα αυτά, το σύστημα είναι καταδικασμένο σε περίπτωση που δεν γίνουν οι κατάλληλες εγκαταστάσεις και υποδομές στις πόλεις. Ο αυξημένος αριθμός ποδηλάτων στο σταθμό ενοικίασης, δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να κάνουν τις καθημερινές τους μετακινήσεις εντός της πόλης χωρίς να χρειάζεται να χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους. Είναι πραγματικότητα πως η χρήση του ποδηλάτου μόνο θετικά στοιχεία μπορεί να προσφέρει στον ποδηλάτη, εάν φυσικά στο μυαλό δεν είναι συνέχεια η έγνοια να βγει ζωντανός από τους δρόμους. Η χρήση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης έχει τεράστια οφέλη στο περιβάλλον, την οικονομία, τον πολιτισμό και την υγεία. Δεν εκπέμπεται καυσαέριο στην ατμόσφαιρα, αναβαθμίζεται ο περιβάλλων χώρος, με αποτέλεσμα να βελτιώνονται οι συνθήκες διαβίωσης για τους πολίτες. Η μετακίνηση με το ποδήλατο είναι πολύ πιο γρήγορη από οποιοδήποτε άλλο μέσο.

Άποψη
Προς αποφυγή των οποιωνδήποτε παρεξηγήσεων, θα επιθυμούσα να αναφέρω τα εξής. Το εν λόγω ρεπορτάζ δεν γράφτηκε με σκοπό να πολεμήσει και κατ' επέκταση να πλήξει την προσπάθεια των δήμων για εφαρμογή του συστήματος ενοικίασης ποδηλάτων. Αντιθέτως, σκοπός του είναι η αφύπνιση των αρμοδίων και η άσκηση πίεσης, όπου χρειάζεται, με σκοπό την προώθηση έργων τέτοιων που θα κάνουν πιο εύκολη τη ζωή των ποδηλατιστών.


Πηγή: Εφημερίδα «ΠΟΛΙΤΗΣ»
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
14/11/2011 - 17:10

1 σχόλιο:

Moonlight είπε...

μάλιστα.... εγώ δεν το προσπάθησα μέρα για τους ίδιους λόγους που αναφέρει και το άρθρο. το δοκίμασα νύχτα, κοντά στις περιοχές μου από το μουσείο μέχρι τον άγιο δομέτιο (απορώ αν λειτούργησαν οι στάσεις του αγίου δομετίου τελικά...).
τη δεύτερη φορά που ήθελα να πάω από το μουσείο στο κέντρο, δεν λειτουργούσε η στάση του μουσείου και κανένας δεν απαντούσε τα επανελειμμένα τηλεφωνήματά μας στο κέντρο εξυπηρέτησης...
θέλουμε πολύ ακόμα για να κάμουμε μια δουλειά σωστή...δυστυχώς...
προσπαθώ να μην αποθαρρύνω κόσμο να το δοκιμάσει, αλλά η δική μου εμπειρία δεν ήταν και η καλύτερη μέχρι τώρα...

Related Posts with Thumbnails