Έγινε πολύ της μόδας τελευταία να παρουσιάζονται συνεχώς σχέδια για μεγάλες αναπτύξεις ιδιαίτερα μέσα στις πόλεις. Αυτό βέβαια γίνεται μετά τις μαρίνες με επαύλεις, τα γκολφ με επαύλεις και τους αυτοκινητόδρομους στα βουνά μας.
Πρέπει όμως να είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί για κάθε τέτοια "δελεαστική" πρόταση γιατί μπορεί να δημιουργούνται άλλα προβλήματα.
Το έχουμε δει στην περίπτωση του Mall στη Λευκωσία όπου μάλιστα το Δημόσιο με ασυνήθιστα μεγάλη σπουδή ήταν έτοιμο να κατασκευάσει αερογέφυρα με δημόσια λεφτά για να μειωθεί ένα πρόβλημα που οι διάφορες εγκρίσεις μας δημιούργησαν
Το κυκλοφοριακό είναι το πρώτο ίσως πρόβλημα που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη για τέτοιες αποφάσεις. Και δεν είναι μόνο το θέμα των χώρων στάθμευσης της ιδίας της ανάπτυξης αλλά τα προβλήματα σε διερχόμενα αυτοκίνητα και φυσικά η επίδραση στις γύρο περιοχές.
Πόσες φορές έχουμε δει παρόμοιες περιπτώσεις όπου συνήθως δήμοι δίνουν άδειες ανάπτυξης και μετατροπές π.χ. σε κέντρα διασκέδασης που η λειτουργία τους δημιουργεί φοβερά προβλήματα σε περίοικους τους οποίους μετά, κανείς δεν μπορεί να λύσει τα προβλήματά τους;
Ακόμη ένα πρόβλημα είναι αυτό με το ύψος στα νέα κτήρια και τις πολεοδομικές αλλαγές. Η πολεοδομικές ρυθμίσεις αποτελούν όπως και το νερό, το ηλεκτρονικό φάσμα, τα ορυκτά, τη θάλασσα όπως και τόσα άλλα εθνικό πλούτο τον οποίο θα πρέπει να διαχειριζόμαστε με ιδιαίτερη προσοχή.
Για να μπορεί ο οποιοσδήποτε να εκμεταλλευτεί τον εθνικό πλούτο θα πρέπει να έχει απτό κέρδος το δημόσιο, είτε σε λεφτά είτε σε μια άλλη μορφή. Για παράδειγμα θα μπορούσαμε να ανταλλάξουμε τους επιπλέον ορόφους που αιτούνται οι εταιρείες ανάπτυξης με μέρος της πρόσοψης του τεμαχίου για να διαπλατυνθεί ο δρόμος ή ακόμη και με παραχώρηση χώρου πρασίνου για το κοινό όφελος.
Τα ψηλά κτήρια έχουν πλεονεκτήματα γιατί κρατούν μεγάλες μάζες ανθρώπων σε λίγο χώρο και έτσι περιορίζεται η εισβολή στη φύση και τα διάφορα δίκτυα υδροδότησης, ηλεκτροδότησης και αποχετευτικά δεν επεκτείνονται και μπορούν να συντηρηθούν εύκολα.
Παράλληλα είναι πιο εύκολο να προσφέρουν εξυπηρέτηση οι δημόσιες μεταφορές που χωρίς αυτές δεν πρέπει με κανένα τρόπο να επιτρέπεται η αύξηση ορόφων έστω και με ανταλλάγματα μέχρις ότου έχουμε ικανοποιητικές δημόσιες μεταφορές με ευρεία χρήση και μειωμένους αριθμούς αυτοκινήτων στους δρόμους.
Τα ψηλά κτήρια παρουσιάζουν όμως και σοβαρά προβλήματα όσον αφορά τις συνθήκες διαβίωσης των ενοίκων και την ποιότητα ζωής τους.
Φυσικά τα ψηλά κτήρια κατά μήκος των παράλιων περιοχών θα πρέπει να απαγορεύονται εντελώς όσο εντυπωσιακά και να είναι, γιατί έτσι θα κάνουμε ακόμη χειρότερο το τσιμεντένιο τείχος με το οποίο έχουμε σφραγίσει τα παράλια μας παρέχοντας θέα στη θάλασσα μόνο σε ορισμένους προνομιούχους και στερώντας την από τους υπόλοιπους, ένα εθνικό πλούτο που όλοι δικαιούνται να απολαμβάνουν.
Εκτός από τα πιο πάνω έχουμε επιπλέον και της παρεμβάσεις και σχέδια "ανάπτυξης" που βάζουν σε κίνδυνο αρχαιότητες, πολιτιστική μας κληρονομιά και το φυσικό περιβάλλον με υποσχέσεις για εντυπωσιακές ή και κερδοφόρες αναπτύξεις.
Μπορεί διάφοροι να εξασκούν πιέσεις για χαλαρώσεις, παρεκκλίσεις και αλλαγές ζωνών με υποσχέσεις για λαμπερές αναπτύξεις για ίδιο όφελος, αλλά για αποφυγή προβλημάτων θα πρέπει να εξετασθεί με μεγάλη προσοχή ο ολικός πολεοδομικός σχεδιασμός μιας πόλης, οι δημόσιες μεταφορές πρέπει να είναι ήδη ανεπτυγμένες και να έχουν καθοριστεί κανόνες αισθητικής για τις πόλεις μας, προτού δημιουργηθούν τετελεσμένα με ορισμένες προνομιούχες αναπτύξεις.
Να υπενθυμίσω ότι παλιότερα δίναμε άδειες και χαλαρώσεις "λόγω εθνικού συμφέροντος", μετέπειτα εφαρμόζεται η δικαιολογία ότι χωρίς επιπλέον χαλαρώσεις δεν μπορούν να γίνουν "ειδικές αναπτύξεις", τώρα έχουμε και την επιπλέον δικαιολογία των προβλημάτων της οικονομίας.
Σχόλια
Μια χαρά τα λαλεί ο επίτροπος.