Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αντιδράσεις για τη «λυπητερή» των σκουπιδιών

Οι αυξήσεις στα τέλη πονοκεφαλιάζουν νοικοκυριά και Αρχές - 
Αναμένονται πολύ μεγαλύτερες στα επόμενα χρόνια
Φωτογραφία
Σε περίοδο οικονομικής κρίσης, με τους τεχνοκράτες της Τρόικας να βρίσκονται στην Κύπρο και εν αναμονή των όρων του Μνημονίου για οικονομική στήριξη από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό, ο κάθε λογαριασμός που φτάνει στο νοικοκυριό, είναι και ένας κόμπος που κάθεται στο στομάχι του νοικοκύρη που έχει να πληρώσει… Πόσω μάλιστα όταν το ύψος του λογαριασμού έχει αυξηθεί σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο. Και σε τέτοιες εποχές, δεν έχει σημασία το ύψος της αύξησης, αλλά η αύξηση, διότι «το κούρεμα» των μισθών ελέω κρίσης, «κούρεψε» και τον προϋπολογισμό του κάθε νοικοκυριού. Είναι λογικό, με τα δεδομένα αυτά, η οικονομική στενότητα, να κάνει και την παραμικρή αύξηση στα τέλη ενός λογαριασμού να φαντάζει δυσβάσταχτη.
Ήδη, οι πρώτες αντιδράσεις για τα τέλη σκυβάλων που στάληκαν στα υποστατικά έχουν ακουστεί από τη Λευκωσία. Σε σχέση με πέρσι, έχει επιβληθεί μια αύξηση της τάξης του 4,3%. Αύξηση βέβαια που σε πραγματικούς αριθμούς δεν ξεπερνά τα €6, όμως με τα δεδομένα που προαναφέραμε, δεν παύει να προκαλεί δυσανασχέτηση στα νοικοκυριά. Ο μεγάλος εφιάλτης όμως τόσο για τα νοικοκυριά, αλλά και για τις ίδιες τις τοπικές αρχές είναι για τα επόμενα χρόνια. Διότι πλέον δεν θα μιλούμε για μικρή αύξηση των τελών, αλλά για τεράστια αύξηση, η οποία κυριολεκτικά θα είναι δυσβάσταχτη όχι μόνο για τα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα, αλλά και για τα μεσαία. Η αναμενόμενη λειτουργία και των νέων εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων, θα εκτοξεύσει το κόστος για τις τοπικές αρχές, οι οποίες στη συνέχεια θα πρέπει να μετακυλίσουν το κόστος στους καταναλωτές.
Αφορμή όμως για να τεθεί το συγκεκριμένο θέμα, αποτέλεσαν οι αντιδράσεις για τα τέλη αποκομιδής σκυβάλων στον Δήμο Λευκωσίας για το 2012. Όπως αναφέρεται σε επιστολή του δήμου προς όλους τους δημότες, φέτος το ποσό για τις κατοικίες έχει καθοριστεί στα €140 σε σύγκριση με €134 πού ήταν το 2011, έχει δηλαδή αυξηθεί κατά 4,3%. «Η αύξηση αυτή», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην επιστολή, «είναι η ελάχιστη που θα μπορούσε να επιβληθεί, λαμβάνοντας υπόψη: (Α) Ότι το Υπουργείο Εσωτερικών, με πρόσφατη επιστολή του έχει ενημερώσει τους δήμους ότι με τη λειτουργία το 2015 των Μονάδων Ολοκληρωμένων Εγκαταστάσεων Διαχείρισης Αποβλήτων (ΟΕΔΑ), τα σημερινά χαμηλά τέλη σκυβάλων που καταβάλλουν οι πολίτες δεν θα αρκούν να καλύπτουν τα κόστος της διαχείρισης των οικιακών στερεών απορριμμάτων που θα προκύπτουν με τη λειτουργία των νέων μονάδων και έχει εισηγηθεί όπως για αποφυγή της αναμενόμενης απότομης και μονοετούς ουσιαστικής αύξησης των τελών σκυβάλων κατά το 2015, από το τρέχον έτος οι δήμοι προβούν σε ετήσια σταδιακή αύξηση των τελών αυτών».
Στα όσα αναφέρονται πιο πάνω, έγκειται και η ανησυχία τόσο των καταναλωτών όσο και των τοπικών αρχών, αφού είναι ξεκάθαρο ότι θα υπάρξουν σημαντικές αυξήσεις τα επόμενα χρόνια. Σε περίοδο μάλιστα οικονομικής στενότητας.
Πέραν των πιο πάνω, στην επιστολή του δήμου, επισημαίνεται ακόμη ότι από το 2005 μέχρι το 2011 τα τέλη αυξήθηκαν μόνο κατά 6%, ενώ για την ίδια περίοδο το κόστος για τα καύσιμα αυξήθηκε κατά 58% και για τους μισθούς αυξήθηκε κατά 23% για την υπηρεσία αυτή. Προστίθεται ακόμα το γεγονός της «αυθαίρετης μείωσης κατά 27% σε σύγκριση με το 2011 της κρατικής χορηγίας και κρατικών οφειλών προς τον δήμο» και «τη μη καταβολή από την Κυβέρνηση του συνόλου της κρατικής οφειλής για το 2011».
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Ο Επίτροπος Περιβάλλοντος Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, επεσήμανε ότι στη νομοθεσία και την πολιτική για την πρόληψη και τη διαχείριση των αποβλήτων ισχύει ως τάξη προτεραιότητας η ακόλουθη ιεράρχηση όσον αφορά τα απόβλητα: α) πρόληψη, β) προετοιμασία για επαναχρησιμοποίηση, γ) ανακύκλωση, δ) άλλου είδους ανάκτηση, π.χ. ανάκτηση ενέργειας, και ε) διάθεση. Όπως ανέφερε με τη διαλογή στην πηγή, δηλαδή από το κάθε νοικοκυριό και την ανακύκλωση, ο όγκος των σκουπιδιών μειώνεται. Άρα και το κόστος από τη χρήση αυτών των εγκαταστάσεων, θα μειωθεί με ανάλογο οικονομικό όφελος και στους καταναλωτές. Δηλαδή, εκτός από το περιβαλλοντικό όφελος, υπάρχει και οικονομικό όφελος. Γι’ αυτό, όπως είπε, πρέπει να τονιστούν στον σχεδιασμό για τη διαχείριση, οι προτεραιότητες της οδηγίας για τη διαχείριση των αποβλήτων.
Κάηκαν στον χυλό… Οι ανησυχίες για τις επικείμενες αυξήσεις στα τέλη αποκομιδής σκυβάλων είναι ευρύτερες. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι υπάρχει έντονος προβληματισμός και στις κοινότητες, όπου υπάρχει και το προηγούμενο με τις κοινότητες της επαρχίας Λάρνακας και Αμμοχώστου. Μετά τη λειτουργία της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων, στην περιοχή της Κόσιης, τα τέλη αυξήθηκαν σημαντικά και προκάλεσαν αντιδράσεις. Το ενδεχόμενο αύξησης και σε κοινότητες άλλων επαρχιών ανησυχεί την Ένωση Κοινοτήτων. Ο γραμματέας της Ένωσης Κοινοτήτων Παναγιώτης Δαμιανού επεσήμανε ότι η υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού που εκποιήθηκε το 2003 πρέπει να αναθεωρηθεί διότι, βάσει αυτών των δεδομένων, τα τέλη θα αλλάξουν. «Η διαχείριση των τεσσάρων Εγκαταστάσεων Διαχείρισης Αποβλήτων και η απόσταση από τις κοινότητες στοιχίζει», ανέφερε ο κ. Δαμιανού «και το κόστος θα επωμιστούν οι κοινότητες. «Με τα τότε δεδομένα, ίσως να μην υπήρχαν αντιδράσεις. Σήμερα όμως λόγω οικονομικής κρίσης υπάρχουν αντιδράσεις. Τα Κοινοτικά Συμβούλια δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν, λόγω μείωσης της οικονομικής δυνατότητάς τους από τη μείωση της κρατικής χορηγίας και κατ’ επέκταση μείωσης των εσόδων τους. Γι’ αυτό πρέπει να γίνει επανασχεδιασμός της κατάστασης», ανέφερε ο κ. Δαμιανού.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Έχεις Θερμοσυσσωρευτές;

Τα πιο πολλά από τα παράπονα που ακούγονται για ψηλούς λογαριασμούς του ηλεκτρισμού είναι από ιδιοκτήτες θερμοσυσσωρευτών οι πιο πολλοί από τους οποίους δεν έχουν γνώση για το πώς λειτουργεί το σύστημα θέρμανσης τους. Φυσικά το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει ο οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης είναι να μελετήσει τη δυνατότητα θερμομόνωσης του κτηρίου, να μειώσει τις απώλειες με χοντρές κουρτίνες και να κλείσει τις χαραμάδες κάτω από πόρτες και παράθυρα με τα ειδικά λάστιχα που κυκλοφορούν στην αγορά. Ο θερμοσυσσωρευτής δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μονωμένο κιβώτιο γεμάτο πυρότουβλα τα οποία θερμαίνονται με ηλεκτρισμό. Όταν εμείς χρειάζεται να θερμάνουμε το χώρο τότε ανοίγει μια δίοδος μέσω της οποίας περνά ο αέρας μέσα από τα τούβλα και περνά ζεστός στο δωμάτιο. Στους εντελώς απλούς θερμοσυσσωρευτές υπάρχουν μόνο δύο ρυθμίσεις. Το ένα κουμπί ρυθμίζει πόσο πολύ θα βράσουν τα τούβλα (input) και η θερμότητα που φυλάγεται έχει επίσης άμεση σχέση με τη δυναμικότητα του αφού στην α

Πάρκο της Ακαδημίας .. .. bye bye

Τα πιο κάτω είναι από τη Μελέτη Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον για το κυκλικό κόμβο στη γωνία του πάρκου και του Αλουμίνιουμ Tower στη Λευκωσία   Αυτές είναι οι απόψεις που υπόβαλε το Τμήμα Δασών για το έργο. Όταν τις διαβάσετε θα δείτε και γιατί το Τμήμα Δασών είναι πολύ ψηλά στην εκτίμησή μου. "«...οι επιπτώσεις από τη δημιουργία του κόμβου στο Εθνικό Δασικό Πάρκο της Παιδαγωγικής Ακαδημίας θα είναι σημαντικότατες. Συμφώνως του σχεδίου, μια έκταση 20.825 τετρ. μέτρων σε έναν από τους σημαντικότερους πνεύμονες πρασίνου της Λευκωσίας θα αποψιλωθεί ενώ μια άλλη έκταση του θα επηρεαστεί από έργα που θα γίνουν μελλοντικά για τη διαπλάτυνση της λεωφόρου Αγλατζιάς. Το Εθνικό Δασικό Πάρκο με τις πολλές αναψυχικές διευκολύνσεις που διαθέτει, χρησιμοποιείται σήμερα έντονα για σκοπούς αναψυχής και άθλησης . Όπως είναι επίσης γνωστό, στο χώρο του Πάρκου στεγάζεται το Πανεπιστήμιο Κύπρου το οποίο οι φοιτητές αξιοποιούν για διάφορους σκοπούς" Αλλού λέει: «...πιστεύουμε ό

Θέλουν καταστρέψουν τα πάρκα Ακαδημίας & Αθαλάσσας

Έχει χρόνια που θέλουν να καταστρέψουν το Πάρκο Ακαδημίας και της Αθαλάσσας. Το πιο κάτω απόσπασμα από τον προϋπολογισμό της Πολεοδομίας ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1608 - ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΗΣΕΩΣ (γ) €300.000, που προορίζονται να καλύψουν μέρος της δαπάνης κατασκευής του έργου «Νότια επέκταση της Λεωφόρου Ακαδημίας στην Αγλαντζιά , τμήμα από τη Λεωφόρο ΡΙΚ, μέχρι την Οδό φυτωρίου στην Αγλαντζιά ». Ο δρόμος αυτός, αποτελεί ακτινωτό Δρόμο Πρωταρχικής Σημασίας του Τοπικού Σχεδίου Λευκωσίας, ο οποίος θα εξυπηρετεί τις οχηματικές διακινήσεις από τη νοτιοδυτική περιοχή της Λευκωσίας προς το κέντρο της πόλης και αντιστρόφως. Η βόρεια προέκταση του δρόμου αυτού, από τη συμβολή του με τη Λεωφόρο ΡΙΚ, μέχρι και τη συμβολή του με τη Λεωφόρο Αγλαντζιάς (Λεωφόρος Ακαδημίας), υλοποιήθηκε παλαιότερα με βάση Ρυθμιστικό Σχέδιο που ετοιμάστηκε από το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως και λειτουργεί, με διατομή τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, λωρίδα πρασίνου και ποδηλατόδρομο. Το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως ετοίμασε Ρ