Όταν ο τόπος περνά δύσκολες οικονομικές συνθήκες όπως και τώρα, θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε έξυπνες μεθόδους για να αναζωογονήσουμε την οικονομία αλλά και να βελτιώσουμε επίσης και το περιβάλλον.
Επιτυχημένα παραδείγματα υπάρχουν πολλά στο εξωτερικό που είχαν μάλιστα σχεδιαστεί για να αντιμετωπιστεί η κρίση αλλά και για περιβαλλοντικούς λόγους.
Ένα μέτρο από μόνο του μπορεί να μην φαίνεται σπουδαίο, αλλά να μην ξεχνούμε ότι το αποτέλεσμα έχει πολλαπλάσιο αποτέλεσμα.
Ένα σύστημα που μπορούμε να εφαρμόσουμε και που έχει δοκιμαστεί με επιτυχία στο Λονδίνο για ποδήλατα είναι αυτό της απαλλαγής του εταιρικού φόρου για ορισμένες αγορές υπαλλήλων γνωστό σαν Cycle2Work (www.cyclescheme.co.uk ).
Το σύστημα βασίζεται στη δυνατότητα απαλλαγής από τον εταιρικό φόρο της αξίας π.χ. ενός ποδηλάτου ακόμη και όταν το ποδήλατο θα δοθεί σε υπάλληλο της εταιρείας ο οποίος αποπληρώνει την αξία του ποδηλάτου με μηνιαίες αποκοπές από τον μισθό του.
Αν για παράδειγμα εφαρμόσουμε μια απλή μορφή αυτού του μέτρου στην Κύπρο, τότε θα πληρώσει η εταιρεία το ποδήλατο που επέλεξε ο υπάλληλος της π.χ. €600 και θα αφαιρέσει το ποσό από τον εταιρικό φόρο. Ταυτόχρονα θα μειώσει τον μισθό του υπαλλήλου κατά €50 για ένα χρόνο για να εξοφληθεί το ποδήλατο.
Στην Κύπρο όπου ο εταιρικός φόρος είναι 10%, τα πλεονεκτήματα είναι ότι το κατάστημα έκανε πώληση, το κράτος παίρνει το ΦΠΑ 17% και έχουμε ένα ακόμη ποδηλάτη στην πόλη! Στο Λονδίνο παράλληλα με τη διευκόλυνση στην αγορά ποδηλάτου, χρησιμοποιήθηκαν και πολλοί άλλοι τρόποι και συνθήματα για να προωθήσουν την ποδηλασία.
Για παράδειγμα ένα από τα επιχειρήματα βασιζόταν στο ότι είναι πολύ πιο εύκολο να διανύσει κάποιος τα τελευταία χιλιόμετρα προς το τόπο εργασίας του με ποδήλατο, παρά με άλλο μέσο σε ώρες αιχμής. Αυτό μπορούσαν φυσικά να το προβάλουν γιατί δημιουργήθηκαν ειδικές διαδρομές που περνούν μέσα από χώρους πρασίνου και πάρκα δίνοντας έτσι ένα μεγάλο πλεονέκτημα στον ποδηλάτη αλλά ακόμη και superhighway ποδηλάτων όπου μόλις ο ποδηλάτης πλησιάσει ορισμένες διασταυρώσεις τα φώτα ανάβουν κόκκινο στα αυτοκίνητα για να μπορεί ο ποδηλάτης να ταξιδεύει χωρίς να σταματά.
Χρειάζονται φυσικά και ορισμένες απλές ασφαλιστικές δικλείδες ούτως ώστε να μη γίνονται απάτες.
Το Λονδίνο δεν είναι από τις προηγμένες ποδηλατικές πόλεις αλλά κάνει μεγάλες προσπάθειες να φτάσει για παράδειγμα τη Κοπεγχάγη όπου οι κάτοικοι δεν πτοούνται ούτε τα χιόνια ούτε τη βροχή και κάνουν το ένα τρίτο των μετακινήσεων τους με ποδήλατο.
Τα ποδήλατα προωθούνται από όλες τις προηγμένες χώρες γιατί είναι ο πιο οικολογικός τρόπος μετακίνησης, χρειάζονται λιγότερο χώρο και φθηνότερες υποδομές από το αυτοκίνητο. Και εμείς μπορούμε να κάνουμε τις πόλεις μας πιο φιλικές στο ποδήλατο, με απλά και ανέξοδα μέτρα που θα βελτιώσουν και το επίπεδο της υγείας μας λόγω της άσκησης, και την ποιότητα του αέρα αλλά και την ποιότητα της ζωής μας γενικά.
Απλά χρειαζόμαστε σωστά σχεδιασμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων, νομοθετική ρύθμιση, εκπαίδευση των οδηγών, μαθήματα συμπεριφοράς σε μαθητές και μείωση της ταχύτητας των οχημάτων σε ορισμένες περιοχές.
Μόνο ένα δρόμο να αφήσουμε πίσω μπορούμε να κάνουμε πάρα πολλά πράγματα για το ποδήλατο!
Χαράλαμπος Θεοπέμπτου
Επίτροπος Περιβάλλοντος
Ένα σύστημα που μπορούμε να εφαρμόσουμε και που έχει δοκιμαστεί με επιτυχία στο Λονδίνο για ποδήλατα είναι αυτό της απαλλαγής του εταιρικού φόρου για ορισμένες αγορές υπαλλήλων γνωστό σαν Cycle2Work (www.cyclescheme.co.uk ).
Το σύστημα βασίζεται στη δυνατότητα απαλλαγής από τον εταιρικό φόρο της αξίας π.χ. ενός ποδηλάτου ακόμη και όταν το ποδήλατο θα δοθεί σε υπάλληλο της εταιρείας ο οποίος αποπληρώνει την αξία του ποδηλάτου με μηνιαίες αποκοπές από τον μισθό του.
Αν για παράδειγμα εφαρμόσουμε μια απλή μορφή αυτού του μέτρου στην Κύπρο, τότε θα πληρώσει η εταιρεία το ποδήλατο που επέλεξε ο υπάλληλος της π.χ. €600 και θα αφαιρέσει το ποσό από τον εταιρικό φόρο. Ταυτόχρονα θα μειώσει τον μισθό του υπαλλήλου κατά €50 για ένα χρόνο για να εξοφληθεί το ποδήλατο.
Στην Κύπρο όπου ο εταιρικός φόρος είναι 10%, τα πλεονεκτήματα είναι ότι το κατάστημα έκανε πώληση, το κράτος παίρνει το ΦΠΑ 17% και έχουμε ένα ακόμη ποδηλάτη στην πόλη! Στο Λονδίνο παράλληλα με τη διευκόλυνση στην αγορά ποδηλάτου, χρησιμοποιήθηκαν και πολλοί άλλοι τρόποι και συνθήματα για να προωθήσουν την ποδηλασία.
Για παράδειγμα ένα από τα επιχειρήματα βασιζόταν στο ότι είναι πολύ πιο εύκολο να διανύσει κάποιος τα τελευταία χιλιόμετρα προς το τόπο εργασίας του με ποδήλατο, παρά με άλλο μέσο σε ώρες αιχμής. Αυτό μπορούσαν φυσικά να το προβάλουν γιατί δημιουργήθηκαν ειδικές διαδρομές που περνούν μέσα από χώρους πρασίνου και πάρκα δίνοντας έτσι ένα μεγάλο πλεονέκτημα στον ποδηλάτη αλλά ακόμη και superhighway ποδηλάτων όπου μόλις ο ποδηλάτης πλησιάσει ορισμένες διασταυρώσεις τα φώτα ανάβουν κόκκινο στα αυτοκίνητα για να μπορεί ο ποδηλάτης να ταξιδεύει χωρίς να σταματά.
Χρειάζονται φυσικά και ορισμένες απλές ασφαλιστικές δικλείδες ούτως ώστε να μη γίνονται απάτες.
Το Λονδίνο δεν είναι από τις προηγμένες ποδηλατικές πόλεις αλλά κάνει μεγάλες προσπάθειες να φτάσει για παράδειγμα τη Κοπεγχάγη όπου οι κάτοικοι δεν πτοούνται ούτε τα χιόνια ούτε τη βροχή και κάνουν το ένα τρίτο των μετακινήσεων τους με ποδήλατο.
Τα ποδήλατα προωθούνται από όλες τις προηγμένες χώρες γιατί είναι ο πιο οικολογικός τρόπος μετακίνησης, χρειάζονται λιγότερο χώρο και φθηνότερες υποδομές από το αυτοκίνητο. Και εμείς μπορούμε να κάνουμε τις πόλεις μας πιο φιλικές στο ποδήλατο, με απλά και ανέξοδα μέτρα που θα βελτιώσουν και το επίπεδο της υγείας μας λόγω της άσκησης, και την ποιότητα του αέρα αλλά και την ποιότητα της ζωής μας γενικά.
Απλά χρειαζόμαστε σωστά σχεδιασμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων, νομοθετική ρύθμιση, εκπαίδευση των οδηγών, μαθήματα συμπεριφοράς σε μαθητές και μείωση της ταχύτητας των οχημάτων σε ορισμένες περιοχές.
Μόνο ένα δρόμο να αφήσουμε πίσω μπορούμε να κάνουμε πάρα πολλά πράγματα για το ποδήλατο!
Χαράλαμπος Θεοπέμπτου
Επίτροπος Περιβάλλοντος
Σχόλια