Πέρα από τις ευρωπαϊκές μας υποχρεώσεις το κράτος και ο
ευρύτερος δημόσιος τομέας θα πρέπει να πάρουν σοβαρά πλέον μέτρα για μείωση της
ζήτησης ενέργειας όχι μόνο για περιβαλλοντικούς αλλά και οικονομικούς λόγους.
Ο οδικός φωτισμός είναι ένα σημαντικό μέτρο για την μείωση
της εγκληματικότητας αλλά και των διευκολύνσεων στο κοινό.
Υπάρχουν διεθνή πρότυπα για το φωτισμό σε δρόμους αλλά και
πολλά μοντέλα που έχουν αναπτύξει εταιρείες κατασκευής και πώλησης συστημάτων
οδικού φωτισμού. Όλα αυτά διασφαλίζουν το επίπεδο φωτισμού αλλά κυρίως την
ομοιομορφία ούτως ώστε να μην υπάρχουν σκοτεινά σημεία.
Ένα όμως εξαιρετικά σημαντικό στοιχείο στο οποίο δεν έχουμε
δώσει σημασία είναι και το γεγονός ότι η υποχρέωση είναι για το φωτισμό του
δρόμου και όχι των γειτονικών χωραφιών και κατοικιών.
Οποιοσδήποτε φωτισμός καταλήγει οπουδήποτε αλλού εκτός από
το οδόστρωμα είναι σπατάλη και απώλεια ενέργειας και πολλές φορές αποτελεί και
ενόχληση στις γειτονικές κατοικίες.
Στην Κύπρο, την ευθύνη για τον οδικό φωτισμό σε πόλεις και
κοινότητες την έχει η τοπική αρχή, για τους αυτοκινητόδρομους το Υπουργείο
Συγκοινωνιών και Έργων και σύμβουλος των πιο πάνω είναι η Αρχή Ηλεκτρισμού
Κύπρου.
Μέχρι τώρα το θέμα του οδικού φωτισμού δεν έχει εξεταστεί
σοβαρά αν και πολλοί Δήμοι έχουν αναζητήσει λύσεις αφού τα έξοδα που
επωμίζονται για τον οδικό φωτισμό είναι πολύ ψηλά. Όσοι δήμοι έχουν υπογράψει
το σύμφωνο των δημάρχων έχουν ήδη αρχίσει
να εξετάζουν τα μέτρα μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας για τον οδικό φωτισμό
σε συνεργασία με το Ενεργειακό Γραφείο Κυπρίων
Πολιτών.
Πολλές χώρες αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα με εμάς και
σαν αποτέλεσμα υπάρχουν μια σειρά από λύσεις που χωρίς να επηρεαστεί το επίπεδο
ασφαλείας προσφέρουν σημαντική μείωση στην κατανάλωση ενέργειας και επομένως
μείωση εξόδων.
Ένα τέτοιο μέτρο είναι για παράδειγμα η μείωση του επιπέδου
φωτισμού ορισμένες ώρες πριν την ανατολή του ήλιου. Αυτό για να γίνει εφικτό
χρειάζεται προγραμματισμός ούτως ώστε η αλλαγή των εξαρτημάτων να μπορεί να
στηρίξει την εφαρμογή αυτή.
Ακόμη πιο απλό σύστημα είναι η επιλογή ειδικών φωτιστικών
συστημάτων που εστιάζουν το φως πάνω στην άσφαλτο. Πολλές φορές τέτοια
συστήματα αναρτούνται σε μεταλλικά καλώδια πάνω από το κέντρο του οδοστρώματος
ούτως ώστε να εστιάζεται το φως μόνο στο δρόμο και όχι αλλού.
Για εντελώς καινούργιες εγκαταστάσεις ο φωτισμός επιλογής
είναι πλέον αυτός που βασίζεται στην τεχνολογία των LEDs η οποία
προσφέρει ψηλή απόδοση, και μεγάλη διάρκεια ζωής. Τα φωτιστικά αυτά δεν έχουν
κανένα κίνδυνο για την υγεία γι αυτό δεν υπάρχει λόγος να τοποθετούνται σε πολύ
ψηλούς πασσάλους μειώνοντας έτσι την απόδοσή τους.
Η μικρές απώλειες των συστημάτων αυτών επιτρέπουν την
σύνδεση τους με φωτοβολταικά συστήματα αλλά ακόμη πιο σημαντικό μπορεί εύκολα
να ρυθμιστεί το επίπεδο φωτισμού τους. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να μειώνεται ο
φωτισμός όταν αρχίσει να ξημερώνει αλλά επίσης και σε εμπορικούς δρόμους με
πολύ φωτισμό από βιτρίνες αυτός μπορεί να αυτορυθμίζεται ανάλογα με το επίπεδο
του φωτισμού.
Τα πλεονεκτήματα των συστημάτων αυτών είναι τόσα πολλά που
αξίζει να μελετηθεί ακόμη και η αντικατάσταση των συστημάτων που υπάρχουν τώρα.
Ένας άλλος απλός και ανέξοδος τρόπος με τον οποίο
πειραματίζονται πολλές χώρες και ιδιαίτερα
με το φωτισμό σε αυτοκινητόδρομους, είναι η αφαίρεση ενός λαμπτήρα κάθε τρεις.
Αυτή την εποχή αντιμετωπίζουμε σοβαρότατα προβλήματα με την
παροχή ενέργειας και η τιμή του ηλεκτρισμού θα ανέβει.
Γι αυτό είναι πλέον πολύ σημαντικό να εξεταστούν τα πιο πάνω
αλλά και άλλα μέτρα που υπάρχουν, όχι μόνο για μείωση της κατανάλωσης αλλά και
για την σημαντική μείωση των εξόδων που τα μέτρα αυτά προσφέρουν.
Χαράλαμπος
Θεοπέμπτου
Επίτροπος
Περιβάλλοντος
Σχόλια