Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μαμά, θέλω να γίνω υδραυλικός….

Επειδή αυτή είναι η εποχή που πολλοί νέοι παίρνουν αποφάσεις για σπουδές και καριέρα αναδημοσιεύω ένα άρθρο που έγραψα το 2003. Δυστυχώς τα πράγματα δεν άλλαξαν ... και ακόμη χειρότερο έκλεισαν και το ΑΤΙ !

30 Ιουλίου 2003
  
«Μαμά, θέλω να γίνω υδραυλικός…..»

Τώρα με τα αποτελέσματα των εξετάσεων για τα Ανώτατα και Ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα, το «τι θα γίνω όταν μεγαλώσω..» είναι στη μόδα.
Ποια θα ήταν η αντίδρασή σας όμως, αν το παιδί σας ερχόταν μια μέρα και σας έλεγε ότι θέλει να γίνει υδραυλικός, οικοδόμος,  η μηχανικός αυτοκινήτου;

Με βάση το κυπριακό πρότυπο, η πρώτη σας αντίδραση, θα ήταν να προσπαθήσετε να του αλλάξετε γνώμη.
Τι θα γίνει όμως αν δεν τα καταφέρετε; Η ακόμα χειρότερα τι θα κάνετε αν κάποια στιγμή, πριν τα 18 του, σας ανακοινώσει το, «βαρέθηκα το σχολείο, θέλω να πάω δουλειά».
Τα σενάρια είναι πολλά και για κάποιο που ζει στη Κύπρο το πρόβλημα είναι και εφιαλτικό διότι δεν υπάρχουν αυτές οι επιλογές.
Η δουλειά δεν είναι ντροπή, όλοι το λένε αυτό, αλλά κανένας δεν κάνει οτιδήποτε για να βοηθήσει τα παιδιά που δεν θέλουν, να ακολουθήσουν τα παραδοσιακά ακαδημαϊκά προγράμματα, αλλά θέλουν να αποκτήσουν κάποια δεξιοτεχνία και να γίνουν σωστοί επαγγελματίες.

Αυτή η εντελώς ανύπαρκτη στη Κύπρο, μορφή εκπαίδευσης, προσφέρει ενδιαφέρουσες λύσεις στους νέους που την επιλέγουν και τις περισσότερες φορές μάλιστα, με σίγουρη την επαγγελματική αποκατάσταση και με ψηλές αμοιβές.

Πως αντιμετωπίζουμε άρα το πρόβλημα αυτό;
1.      Καθιέρωση και αναγνώριση από την πολιτεία Βαθμίδων Επαγγελματικών προσόντων.
2.      Δημιουργία σχολών σε όλη τη Κύπρο, οι οποίες μέσα από μονοετή, διετή ή άλλα πιο σύντομα προγράμματα εξειδίκευσης, να προσφέρουν βασική εκπαίδευση σε επαγγέλματα όπως αυτά του υδραυλικού, οικοδόμου, μηχανικού αυτοκινήτου κ.λ.π. Οι σχολές αυτές θα πρέπει απαραίτητα να προσφέρουν και νυκτερινά μαθήματα για εργαζόμενους. Με κυβερνητική ενθάρρυνση, ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να διαδραματίσει σοβαρότατο ρόλο στο τομέα αυτό.
3.       Οργάνωση των επαγγελματιών αυτών σε ένα κοινό σύνδεσμο ο οποίος θα φροντίζει την αναγνώριση των βαθμίδων, των διπλωμάτων αυτών, όπως γίνεται και με άλλα επαγγέλματα. Το σώμα αυτό θα αναλαμβάνει και τον καθορισμό του επιπέδου (ποιότητα εργασίας) αλλά και θα παίρνει πειθαρχικά μέτρα.
4.      Καθορισμός της απαιτούμενης βαθμίδας επαγγελματικών προσόντων σε σχέδια υπηρεσίας, συμβόλαια και προσφορές, ούτως ώστε όχι μόνο να τύχει σωστής αναγνώρισης η επαγγελματική εκπαίδευση, αλλά και να προκαθορίζεται έτσι και το αναμενόμενο επίπεδο ποιότητας της εργασίας.

Ποια θα είναι όμως τα οφέλη από την προώθηση της επαγγελματικής εκπαίδευσης;

1.      Θα προσφέρεται διέξοδος στους νέους που δεν θέλουν να ακολουθήσουν τα παραδοσιακά ακαδημαϊκά επαγγέλματα.
2.      Θα επιτευχθεί μια σοβαρή βελτίωση στην ποιότητα της δουλειάς που θα εκτελείται.
3.      Θα αντιμετωπιστεί ορθά το πρόβλημα της ανεργίας μεταξύ των νέων και ιδιαίτερα αυτών που εγκατέλειψαν γρήγορα το σχολείο.
4.      Θα δοθεί ευκαιρία σε όσους θέλουν να βελτιώσουν την επαγγελματική τους κατάσταση αλλά και σε όσους θα ήθελαν να αυξήσουν τα εισοδήματα τους μέσω δεύτερης ενασχόλησης.
5.      Θα προσφέρει τη δυνατότητα επανένταξης στην αγορά εργασίας μέσω μετεκπαίδευσης ανέργων από άλλους τομείς της οικονομίας.
6.      Θα δώσει την ευκαιρία ανάπτυξης νέων βιοτεχνιών σε αστικές αλλά κυρίως σε αγροτικές περιοχές.

Τα πιο πάνω μαζί με την σωστή Επαγγελματική Ηθική που η έλλειψή της είναι τόσο εμφανής στον τόπο μας, θα βελτιώσουν σημαντικά το εργασιακό περιβάλλον της Κύπρου.

Ο λόγος που τίποτα δεν έχει γίνει ακόμη σε αυτόν τον τομέα είναι ακόμη πιο ενδιαφέρον. Το Υπουργείο παιδείας ασχολείται με την παραδοσιακή εκπαίδευση μόνο, το Υπουργείο Εργασίας που έχει κάνει και τα πρώτα πρωτοπόρα βήματα στον τομέα αυτό (βλέπε ΑΤΙ, ΑΞΙΚ και ΚΕΠΑ), δεν δίνει πλέον σημασία στην εκπαίδευση και η Αρχή Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, ασχολείται μόνο με μικρής διάρκειας προγράμματα.

Κλείνοντας θα ήθελα απλά να αναφέρω σε όσους από εσάς δεν το γνωρίζουν, ότι αν μάθετε το ύψος των απολαβών ενός τεχνικού με επαγγελματικά προσόντα από εταιρείες πληροφορικής όπως την Microsoft, την Oracle η την CISCO, είναι σίγουρο ότι θα εκπλαγείτε.

Πίσω στο αρχικό ερώτημά, πως μπορεί κάποιος να γίνει πραγματικά καλός υδραυλικός, τώρα;

Σχόλια

Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
o papas mou en mixanikos autokiniton. En antrepoume na to lalo. Do3a soi o 8eos, lefta fernei spiti, ema8e mou intalos en i zoi je nomizo ekataferan ta me tin mana mou.

Ka8e llio grafete se seminaria peri engineering etc.

Je tora me tountes texnologies pou valloun fkalloun pou ta autokinita mashete me software pou enonountai me autokinita etc. Pollin kako.

Etsi en dexoumai tin kini gnomi oti prepei na eisai palavos gia na kamneis etsi douleies. I ka8e douleia eshiei tin texni tis je to dkiavasma tis. 8elei parapano kopo na kamneis o,ti je na nei KALA para na eisai enas metrios variestimenos logistis!
Ο χρήστης Γιώργος Μιλής είπε…
Απλά δηλώνω ότι συμφωνώ απόλυτα. Με ποιό μηχανισμό, όμως, θα μπορούσαμε να αλλάξουμε τη νοοτροπία και την κατεύθυνση της εκπαίδευσης στην Κύπρο; Θα ήταν όντως πολλά τα ωφέλη.
Γιώργος.
Ο χρήστης Bananistanos είπε…
Πολύ σωστός επίτροπε.

Είμαι περίεργος, αν υπάρχει καμιά έρευνα, σε τι επάγγελμα καταλήγουν οι σημερινοί νέοι που δεν τέλειωσαν μάστερ ή phd.
Ο χρήστης Δημήτρης είπε…
Φίλε κάποιες φορές τα master και τα phd τα κάνουμε απλά για να απασχοληθούμε αλλό 5-6 χρόνια και να μην μπούμε στη λίστα ανεργίας μόλις τελειώσουμε το πτυχίο. Νομίζω μας δημιουργά την εντύπωση του ότι κάνουμε κάτι παραγωγικό παρά να ψάχνουμε δουλειά κλπ. Φυσικά, αν κάνουμε τις μεταπτυχιακές μας σπουδές χωρίς κάποια υποτροφία και αν δεν βλέπουμε στον ορίζοντα ότι αυτές θα μας βγάλουν τα έξοδα που κάναμε, τότε είναι χαμένος κόπος και λεφτά.

Εγώ πάντως αν έρθουν τα παιδιά μους να μου πουν θέλω να γίνω υδραυλικός κλπ, δεν θα φέρω καμιά ένσταση. Πλέον η αντίληψη ότι τεχνικά επαγγέλματα = μειωμένη νοημοσύνη είναι ξεπερασμένη. Δουλειά να υπάρχει όπως είπε ο προηγούμενος φίλος και υγεία.

Μπουχτίσαμε με τα επαγγέλματα παροχής υπηρεσιών και τα πτυχία του ραφιού. Κάτι πρέπει να γίνει, αλλά ποιος στην πολιτεία έχει διάθεση να το πράξει;
Ο χρήστης Αντρέας είπε…
Επίτροπε,

Έχεις απόλυτο δίκιο. Ως κάποιος με άμεση σχέση με την βιομηχανία εντός και εκτός Κύπρου, εδώ και πολλά χρόνια, έχω δει την αξία των υψηλού επιπέδου τεχνίτων. Χωρίς αυτούς δεν κάνεις τίποτα. Όλοι χρειάζονται, επιστήμονες μηχανικοί, τεχνικοί μηχανικοί και τεχνίτες. Δυστυχώς στην Κύπρο της μόστρας και της έλλειψης ουσίας τις δύο τελευταίες κατηγορίες (οι οποίες θα έπρεπε να αποτελούν την πλειοψηφία των τεχνολόγων) τις πετάξαμε στα σκουπίδια. Τα αποτελέσματα τα βλέπουμε καθημερινά γύρο μας.

Προσπάθειες για (επανα)λειτουργία σχολών τύπου ΑΤΙ καθώς και σχολών για τεχνίτες έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια. Δυστυχώς τα πράγματα κολλάνε στις ιδεολογιές/ιδεοληψίες κάποιων ατόμων αλλά και οργανισμών/υπηρεσιών.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Σχετικά με τις βαθμίδες επαγγελματικών προσόντων, ήδη υπάρχει στα σκαριά πρόγραμμα από την ΑνΑΔ για δημιουργία Συστήματος Επαγγελματικών Προσόντων που θα πιστοποιεί ότι κατέχεις τις απαραίτητες δεξιότητες και γνώσεις για εκπλήρωση των εργασιών του επαγγέλματος, συνήθως τεχνικό, με βάση κάποιο προσυμφωνηθέν πρότυπο. Το ζήτημα είναι να γίνουν ευρείας αποδοχής από όλους τους φορείς ώστε να το ζητούν οι εργοδότες αλλά και οι καταναλωτές ώστε να διαπιστώνεται ότι ο τεχνικός είναι πιστοποιημένος για εκτέλεση της εργασίας. Αυτό θα έχει και ωφέλη για τους τεχνικούς αφού θα μπορούν να ζητούν περισσότερο μισθό για εκτέλεση της εργασίας.
Ο χρήστης Itsmylife είπε…
Κανένα πρόβλημα με τα επαγγέλματα αυτά. Ήδη, ο γιος μου εκφράστηκε υπέρ της μηχανικής αυτοκινήτων. Δεν τον απέτρεψα, απλώς τον ενημέρωσα ότι στο περιβάλλον που ζούμε, είναι σημαντικό να έχει τα σωστά εφόδια (πτυχία, πιστοποιητικά) για το επάγγελμα αυτό.
Ο χρήστης Κώστας Ανδρέου είπε…
ΑΓΑΠΗΤΗ/ΤΕ roam365, ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΑ ΜΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΛΕΣ.
Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΡΕΩΠΟΛΗΣ, ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΒΓΑΛΕΙ ΟΥΤΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΤΚΟΥ ΟΜΩΣ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΧΩ ΠΑΡΕΙ ΑΠΟ ΑΥΤΟΝ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΕΙΧΗΡΕΣΕΩΝ ΟΥΤΕ ΣΤΟ ΜΒΑ ΣΤΟ LSE ΔΕΝ ΤΑ ΠΡΟΣΘΕΡΟΥΝ. ΕΠΙΣΗΣ ΕΝΑΣ ΚΑΛΟΣ ΦΙΛΟΣ ΕΙΝΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΙΟ ΕΞΥΠΝΟΥΣ ΚΑΙ ΤΑΛΑΝΤΟΥΧΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΠΟΥ ΕΧΩ/ ΕΙΧΑ ΤΗΝ ΤΙΜΗ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΩ ΚΑΙ ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΑ ΣΥΖΗΤΑΩ ΜΑΖΙ ΤΟΥ...ΚΑΙ ΠΙΣΤΕΨΕ ΜΕ ΞΕΡΩ ΠΟΛΛΟΥΣ ΜΕ ΠΤΥΧΙΑ, ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ, ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΑ.

ΛΕΓΩΝΤΑΣ ΑΥΤΑ, ΝΑ ΠΩ ΟΜΩΣ ΟΤΙ ΠΑΝΤΟΤΕ Η ΣΥΝΕΧΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΠΩΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άρχισε η ανακύκλωση ηλεκτρικών συσκευών ... επιτέλους!

Ξεκίνησε η συγκέντρωση παλιών ηλεκτρικών συσκευών για την ανακύκλωσή τους Δώστε τις συσκευές σας Μέχρι να παραλάβουν τις πρώτες συσκευές από τους καταναλωτές, οι ανακυκλωτές ασχολούνται με τα παλιά τερματικά που είχαν αποσύρει οι κυβερνητικές υπηρεσίες Με τις συσκευές που φυλάσσονταν από καιρό σε υποστατικά στους Εργάτες και το Γέρι ξεκίνησε τη λειτουργία του το σύστημα ανακύκλωσης ηλεκτρικών συσκευών. Η εταιρεία Wee Electrocyclosis, η οποία διαχειρίζεται το σύστημα, ανακοίνωσε το περασμένο Σάββατο ότι οι καταναλωτές μπορούν στο εξής να αφήνουν τις παλιές τους συσκευές στα καταστήματα των 148 εταιρειών που είναι συμβεβλημένες (η λίστα τους είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα www.electrocyclosis.com.cy). Οι πρώτες συσκευές από ανακυκλωτές δεν έχουν ακόμη φτάσει στην Electrocyclosis, η οποία, ωστόσο, ξεκίνησε την προώθηση στους ανακυκλωτές των παλιών συσκευών που είχαν συγκεντρωθεί από οργανισμούς και υπηρεσίες στις αποθήκες της, αφού μόνο στο υποστατικό στους Εργάτες είχαν συσσωρευθεί περί

Ήλιος - αεροπορική τραγωδία ..

Ήταν Αύγουστος του 2005 και ήμουν πολύ χαρούμενος. Κέρδισα μετά από διαγωνισμό μια από τις θέσεις στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος στην Κοπεγχάγη που τότε εργάζονταν στο "neighbourhood project." Η διαμονή και η διατροφή ήταν πληρωμένα. Τα αεροπορικά εισιτήρια ήταν και αυτά πληρωμένα αλλά επέλεξαν η ίδιοι την πτήση από την Αθήνα.  Έτσι έπρεπε να διαλέξω εγώ το πρώτο σκέλος, δηλαδή την πτήση για την Αθήνα. Πήγα σε τουριστικό γραφείο που εργαζόταν μια θεία και τις εξήγησα τι ήθελα. Μου κανόνισε την προεπιλεγμένη πτήση από Αθήνα για Κομπεγχάγη και έμεινε να διευθετηθεί η πτήση για Αθήνα.  Μου πρότεινε την πτήση της Ήλιος και έφυγα από το γραφείο. Την άλλη μέρα με πήρε τηλέφωνο και μου είπε ότι είχε έγνοια γιατί ήταν μικρό το χρονικό διάστημα και ίσως να μην προλάμβαινα να πάρω την επόμενη πτήση και έτσι το αλλάξαμε για άλλη που έφευγε λίγο πιο γρήγορα. Στο αεροδρόμιο είδα την πτήση της Ήλιος στο Gate Εκεί ήταν και παλιοί φοιτητές μου πιάσαμε κουβέντα είπαμε διάφορα αποχαιρε

Έχεις Θερμοσυσσωρευτές;

Τα πιο πολλά από τα παράπονα που ακούγονται για ψηλούς λογαριασμούς του ηλεκτρισμού είναι από ιδιοκτήτες θερμοσυσσωρευτών οι πιο πολλοί από τους οποίους δεν έχουν γνώση για το πώς λειτουργεί το σύστημα θέρμανσης τους. Φυσικά το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει ο οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης είναι να μελετήσει τη δυνατότητα θερμομόνωσης του κτηρίου, να μειώσει τις απώλειες με χοντρές κουρτίνες και να κλείσει τις χαραμάδες κάτω από πόρτες και παράθυρα με τα ειδικά λάστιχα που κυκλοφορούν στην αγορά. Ο θερμοσυσσωρευτής δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μονωμένο κιβώτιο γεμάτο πυρότουβλα τα οποία θερμαίνονται με ηλεκτρισμό. Όταν εμείς χρειάζεται να θερμάνουμε το χώρο τότε ανοίγει μια δίοδος μέσω της οποίας περνά ο αέρας μέσα από τα τούβλα και περνά ζεστός στο δωμάτιο. Στους εντελώς απλούς θερμοσυσσωρευτές υπάρχουν μόνο δύο ρυθμίσεις. Το ένα κουμπί ρυθμίζει πόσο πολύ θα βράσουν τα τούβλα (input) και η θερμότητα που φυλάγεται έχει επίσης άμεση σχέση με τη δυναμικότητα του αφού στην α