Το ότι η πιο φτηνή ενέργεια είναι αυτή που εξοικονομούμε είναι γνωστό σε όλους.
Γι αυτό και η ΕΕ μέσα στα πλαίσια της ενεργειακής της πολιτικής αλλά και αυτή των κλιματικών αλλαγών έχει θέση το θέμα των μέτρων μείωσης της ζήτησης ενέργειας σαν ένα από τα τρία μέτρα του 2020 με στόχο την εξοικονόμηση κατά 20%.
Με βάση το πιο πάνω, η ΕΕ μας έχει υποχρεώσει (32/2006/ΕΚ) να ετοιμάσουμε σχέδιο για την εξοικονόμηση ενέργειας θέτοντας στόχους οι οποίοι όμως δεν είναι δεσμευτικοί.
Για μείωση της ζήτησης ενέργειας σε κατοικίες τα μέτρα που η ΕΕ προτείνει περιλαμβάνουν τα μοντέρνα συστήματα θέρμανσης και ψύξης όπως για παράδειγμα τη γεωθερμία, τους ψηλής αποδοτικότητας λέβητες, το φωτισμό, συστήματα ελέγχου και κυρίως τη θερμομόνωση του κτηρίου.
Φυσικά η παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές είναι ένα μέτρο το οποίο βοηθά όχι μόνο τον ιδιοκτήτη αλλά και τη χώρα.
Μέσα σε όλο αυτό το σκεπτικό η ΕΕ έχει ετοιμάσει πρόταση για μια νέα Οδηγία για την εξοικονόμηση, η οποία προκάλεσε και πολλές συζητήσεις γιατί πολλοί την βλέπουν να δημιουργεί προβλήματα στην εμπορία ρύπων.
Η νέα πρόταση προορίζεται για το 2014, περιλαμβάνει δεσμευτικούς στόχους και μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας τα οποία είναι:
1) Οι κυβερνήσεις να μειώνουν την κατανάλωση ενέργειας τους ανακαινίζοντας κάθε χρόνο το 3% των κυβερνητικών κτηρίων.
2) Οι καταναλωτές να έχουν δωρεάν καλύτερη πληροφόρηση όσον αφορά τους λογαριασμούς ενέργειας τους με τρόπο που να τους επιτρέπει να έχουν καλύτερη διαχείριση της ενέργειας τους.
3) Οι μεγάλες εταιρείες να κάνουν ενεργειακούς ελέγχους με στόχο την μείωση της κατανάλωσης ενέργειας. Θα πρέπει επίσης να δοθούν κίνητρα σε πιο μικρές εταιρείες να κάνουν το ίδιο.
4) Η ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας θα πρέπει να λαμβάνει σοβαρά υπόψη αλλαγές στο δίκτυο για πιο αποδοτική χρήση της ενέργειας.5) Μεγάλες εταιρείες πώλησης ενέργειας όπως π.χ. η ΑΗΚ, θα πρέπει να δίνουν συμβουλές και να προσφέρουν κίνητρα στους πελάτες τους ούτως ώστε να μειώνεται η κατανάλωση ενέργειας μέσω πιο αποδοτικής χρήσης κατά 1.5% κάθε χρόνο.
Η κυπριακή κυβέρνηση έχει ετοιμάσει μέχρι τώρα δύο σχέδια εξοικονόμησης ενέργειας ένα το 2007 και το τελευταίο τον Ιούνιο του 2011.
Αντιμετωπίζουμε όμως σοβαρά διαρθρωτικά προβλήματα τα οποία σε μια εποχή που όλοι μιλούν για μείωση των εξόδων του κράτους αυτά έπρεπε να λυθούν το συντομότερο δυνατό.
Παρά το γεγονός ότι για την “Ενεργειακή απόδοση κατά την τελική χρήση και τις ενεργειακές υπηρεσίες “ νόμος Ν31/2009 ψηφίστηκε το 2009 ακόμη δεν έχουμε αδειούχες εταιρείες Ενεργειακών Υπηρεσιών που να μπορούν να προσφέρουν συμβουλές για εξοικονόμηση ενέργειας αλλά ούτε και Ενεργειακούς Ελεγκτές.
Αυτό σημαίνει ότι ούτε και το κράτος μπορεί να προκηρύξει προσφορές για εξοικονόμηση ενέργειας των κτηρίων του, στα οποία χωρίς αμφιβολία μπορεί να γίνουν πολλά.
Τα νέα κτήρια ευρύτερου δημόσιου τομέα δεν λαμβάνουν υπόψη τα νέα δεδομένα και οι προσφορές που προκηρύσσονται δεν περιέχουν πρόνοιες για μειωμένη κατανάλωση ενέργειας πέραν από τις ελάχιστες απαιτήσεις του νόμου.
Είναι καιρός να σταματήσουμε να τρέχουμε ξωπίσω από τη ζήτηση ενέργειας και να πάρουμε αληθινά μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας και όχι να κάνουμε ταχυδακτυλουργίες με τους αριθμούς και το φυσικό αέριο.
Χαράλαμπος Θεοπέμπτου
Επίτροπος Περιβάλλοντος
Http://perivallon.eu
Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
New measures would boost energy saving and help EU reach 2020 goal of 20% reduction.
Energy plans
The proposals include a requirement for all countries to establish energy-saving plans.
Energy suppliers would be required to encourage their customers to become more energy-efficient, thereby reducing sales volumes by 1.5% annually.
For example, they could help homeowners improve the efficiency of their heating systems, install double-glazing and insulate roofs.
Governments could propose alternative ways of achieving the same results, such as funding programmes or voluntary agreements with suppliers.
Other measures would require:
In 2014 the Commission will make an assessment on whether the EU is back on track for meeting the 20% energy reduction goal. If necessary, a new proposal will be made setting mandatory national targets.
Για τις κατοικίες η ΕΕ συστήνει τα πιο κάτω μέτρα:
α) Θέρμανση, ψύξη, κλιματισμός (π.χ. αντλίες θερμότητας, νέοι αποδοτικοί λέβητες, εγκατάσταση/αποδοτικότερη
ανακαίνιση συστημάτων τηλεθέρμανσης /τηλεψύξης)·
β) μόνωση και αερισμός (π.χ. διάκενα τοίχων και μόνωση στεγών, διπλοί/τριπλοί υαλοπίνακες παραθύρων, παθητική θέρμανση και ψύξη)·
γ) ζεστό νερό (π.χ. εγκατάσταση νέων συστημάτων, άμεση και αποδοτική χρήση στη θέρμανση χώρων, πλυντηρίων ρούχων)·
δ) φωτισμός (π.χ. νέοι αποδοτικοί λαμπτήρες και στραγγαλιστικά πηνία, ψηφιακά συστήματα ελέγχου, χρήση ανιχνευτών κίνησης για συστήματα φωτισμού εμπορικών κτιρίων)·
ε) μαγείρεμα και ψύξη (π.χ. νέες αποδοτικές συσκευές, συστήματα ανάκτησης θερμότητας)·
στ) άλλος εξοπλισμός και συσκευές (π.χ. συσκευές συμπαραγωγής θερμότητας και ηλεκτρικής ενέργειας, νέες αποδοτικές συσκευές, χρονορυθμιστικές διατάξεις για βελτιστοποιημένη χρήση της ενέργειας, μείωση απωλειών σε κατάσταση εφεδρείας, εγκατάσταση πυκνωτών για τη μείωση της αέργου ισχύος, μετασχηματιστές με μικρές απώλειες)·
ζ) οικιακή παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, με την οποία μειώνεται η ποσότητα της αγοραζόμενης ενέργειας (π.χ. ηλιακές θερμικές εφαρμογές, ζεστό νερό για οικιακή κατανάλωση , θέρμανση και ψύξη χώρων με τη βοήθεια της ηλιακής ενέργειας)·
-------------------------------------------------------
[Η πρόταση Κανονισμού της Υπηρεσίας Ενέργειας με τα προσόντα του Ενεργειακού Ελεγκτή είναι εδώ]
Γι αυτό και η ΕΕ μέσα στα πλαίσια της ενεργειακής της πολιτικής αλλά και αυτή των κλιματικών αλλαγών έχει θέση το θέμα των μέτρων μείωσης της ζήτησης ενέργειας σαν ένα από τα τρία μέτρα του 2020 με στόχο την εξοικονόμηση κατά 20%.
Με βάση το πιο πάνω, η ΕΕ μας έχει υποχρεώσει (32/2006/ΕΚ) να ετοιμάσουμε σχέδιο για την εξοικονόμηση ενέργειας θέτοντας στόχους οι οποίοι όμως δεν είναι δεσμευτικοί.
Για μείωση της ζήτησης ενέργειας σε κατοικίες τα μέτρα που η ΕΕ προτείνει περιλαμβάνουν τα μοντέρνα συστήματα θέρμανσης και ψύξης όπως για παράδειγμα τη γεωθερμία, τους ψηλής αποδοτικότητας λέβητες, το φωτισμό, συστήματα ελέγχου και κυρίως τη θερμομόνωση του κτηρίου.
Φυσικά η παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές είναι ένα μέτρο το οποίο βοηθά όχι μόνο τον ιδιοκτήτη αλλά και τη χώρα.
Μέσα σε όλο αυτό το σκεπτικό η ΕΕ έχει ετοιμάσει πρόταση για μια νέα Οδηγία για την εξοικονόμηση, η οποία προκάλεσε και πολλές συζητήσεις γιατί πολλοί την βλέπουν να δημιουργεί προβλήματα στην εμπορία ρύπων.
Η νέα πρόταση προορίζεται για το 2014, περιλαμβάνει δεσμευτικούς στόχους και μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας τα οποία είναι:
1) Οι κυβερνήσεις να μειώνουν την κατανάλωση ενέργειας τους ανακαινίζοντας κάθε χρόνο το 3% των κυβερνητικών κτηρίων.
2) Οι καταναλωτές να έχουν δωρεάν καλύτερη πληροφόρηση όσον αφορά τους λογαριασμούς ενέργειας τους με τρόπο που να τους επιτρέπει να έχουν καλύτερη διαχείριση της ενέργειας τους.
3) Οι μεγάλες εταιρείες να κάνουν ενεργειακούς ελέγχους με στόχο την μείωση της κατανάλωσης ενέργειας. Θα πρέπει επίσης να δοθούν κίνητρα σε πιο μικρές εταιρείες να κάνουν το ίδιο.
4) Η ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας θα πρέπει να λαμβάνει σοβαρά υπόψη αλλαγές στο δίκτυο για πιο αποδοτική χρήση της ενέργειας.5) Μεγάλες εταιρείες πώλησης ενέργειας όπως π.χ. η ΑΗΚ, θα πρέπει να δίνουν συμβουλές και να προσφέρουν κίνητρα στους πελάτες τους ούτως ώστε να μειώνεται η κατανάλωση ενέργειας μέσω πιο αποδοτικής χρήσης κατά 1.5% κάθε χρόνο.
Η κυπριακή κυβέρνηση έχει ετοιμάσει μέχρι τώρα δύο σχέδια εξοικονόμησης ενέργειας ένα το 2007 και το τελευταίο τον Ιούνιο του 2011.
Αντιμετωπίζουμε όμως σοβαρά διαρθρωτικά προβλήματα τα οποία σε μια εποχή που όλοι μιλούν για μείωση των εξόδων του κράτους αυτά έπρεπε να λυθούν το συντομότερο δυνατό.
Παρά το γεγονός ότι για την “Ενεργειακή απόδοση κατά την τελική χρήση και τις ενεργειακές υπηρεσίες “ νόμος Ν31/2009 ψηφίστηκε το 2009 ακόμη δεν έχουμε αδειούχες εταιρείες Ενεργειακών Υπηρεσιών που να μπορούν να προσφέρουν συμβουλές για εξοικονόμηση ενέργειας αλλά ούτε και Ενεργειακούς Ελεγκτές.
Αυτό σημαίνει ότι ούτε και το κράτος μπορεί να προκηρύξει προσφορές για εξοικονόμηση ενέργειας των κτηρίων του, στα οποία χωρίς αμφιβολία μπορεί να γίνουν πολλά.
Τα νέα κτήρια ευρύτερου δημόσιου τομέα δεν λαμβάνουν υπόψη τα νέα δεδομένα και οι προσφορές που προκηρύσσονται δεν περιέχουν πρόνοιες για μειωμένη κατανάλωση ενέργειας πέραν από τις ελάχιστες απαιτήσεις του νόμου.
Είναι καιρός να σταματήσουμε να τρέχουμε ξωπίσω από τη ζήτηση ενέργειας και να πάρουμε αληθινά μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας και όχι να κάνουμε ταχυδακτυλουργίες με τους αριθμούς και το φυσικό αέριο.
Χαράλαμπος Θεοπέμπτου
Επίτροπος Περιβάλλοντος
Http://perivallon.eu
Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
New measures would boost energy saving and help EU reach 2020 goal of 20% reduction.
Energy plans
The proposals include a requirement for all countries to establish energy-saving plans.
Energy suppliers would be required to encourage their customers to become more energy-efficient, thereby reducing sales volumes by 1.5% annually.
For example, they could help homeowners improve the efficiency of their heating systems, install double-glazing and insulate roofs.
Governments could propose alternative ways of achieving the same results, such as funding programmes or voluntary agreements with suppliers.
Other measures would require:
- governments to reduce energy consumption by renovating at least 3% of public buildings every year, and making energy efficiency a condition of all goods and services they buy
- consumers to be provided with free and better access to information on their energy use, allowing them to better manage their consumption
- large companies to undergo audits identifying ways to reduce consumption - smaller ones would be given incentives to do the same
- national energy regulators to take energy efficiency into account, in particular when approving network charges
In 2014 the Commission will make an assessment on whether the EU is back on track for meeting the 20% energy reduction goal. If necessary, a new proposal will be made setting mandatory national targets.
Για τις κατοικίες η ΕΕ συστήνει τα πιο κάτω μέτρα:
α) Θέρμανση, ψύξη, κλιματισμός (π.χ. αντλίες θερμότητας, νέοι αποδοτικοί λέβητες, εγκατάσταση/αποδοτικότερη
ανακαίνιση συστημάτων τηλεθέρμανσης /τηλεψύξης)·
β) μόνωση και αερισμός (π.χ. διάκενα τοίχων και μόνωση στεγών, διπλοί/τριπλοί υαλοπίνακες παραθύρων, παθητική θέρμανση και ψύξη)·
γ) ζεστό νερό (π.χ. εγκατάσταση νέων συστημάτων, άμεση και αποδοτική χρήση στη θέρμανση χώρων, πλυντηρίων ρούχων)·
δ) φωτισμός (π.χ. νέοι αποδοτικοί λαμπτήρες και στραγγαλιστικά πηνία, ψηφιακά συστήματα ελέγχου, χρήση ανιχνευτών κίνησης για συστήματα φωτισμού εμπορικών κτιρίων)·
ε) μαγείρεμα και ψύξη (π.χ. νέες αποδοτικές συσκευές, συστήματα ανάκτησης θερμότητας)·
στ) άλλος εξοπλισμός και συσκευές (π.χ. συσκευές συμπαραγωγής θερμότητας και ηλεκτρικής ενέργειας, νέες αποδοτικές συσκευές, χρονορυθμιστικές διατάξεις για βελτιστοποιημένη χρήση της ενέργειας, μείωση απωλειών σε κατάσταση εφεδρείας, εγκατάσταση πυκνωτών για τη μείωση της αέργου ισχύος, μετασχηματιστές με μικρές απώλειες)·
ζ) οικιακή παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, με την οποία μειώνεται η ποσότητα της αγοραζόμενης ενέργειας (π.χ. ηλιακές θερμικές εφαρμογές, ζεστό νερό για οικιακή κατανάλωση , θέρμανση και ψύξη χώρων με τη βοήθεια της ηλιακής ενέργειας)·
-------------------------------------------------------
[Η πρόταση Κανονισμού της Υπηρεσίας Ενέργειας με τα προσόντα του Ενεργειακού Ελεγκτή είναι εδώ]
Σχόλια
Χωρίς καμιάν διάθεσην υποτίμησης, από ότι είδα στην Κύπρον είναι μαύρος μεσαίωνας, τζιαι ακόμα όσοι κάμνουν ότι καταλάβουν, απλά αντιγράφουν ότι λέγεται στην Ευρώπην που είναι εντελώς άσχετον με αυτόν που χρειάζεται ο τόπος τζιαι που πρέπει να το αντιληφτεί τζιαι να το αναλύσει ο Κύπριος μηχανικός βάλλοντας απλά σε λειτουργείαν την κρίσην του γυρεύκοντας τον στόχον της εξοικονόμισης.
Εθκιάβασα τζιαι την τελευταίαν βέρσιον του προγράμματος που εκάμαν update τον Ιούλην. Έχει καλά πράματα μέσα. Ειδικά όσα μπορούμεν να αντιγράψουμεν που την Γερμανίαν τζιαι που την Αγγλίαν. Επιτρέπεται όμως να μιλούμεν εξοικονόμισν ενεργείας, να μιλούμεν για γεωθερμίαν που κατά την γνώμη μου είναι μια ακριβή βλακεία για το κλίμα της Κύπρου επειδή έχουν το τζιαι πουλούν το οι γερμανοί, τζιαι να μην μιλά για ηλιακήν προστασίαν των υαλοπινάκων που ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΟΥΜΕΡΟ ΕΝΑ ΜΕΤΡΟ για την εξοικονόμιση ενεργείας στα κτήρια στην Κύπρο. Έχει τζιαι την αφέλεια μάλιστα ο ερευνητής που το έκαμε να πει ότι δεν το έβαλε διότι δεν ξέρει να το υπολογίσει εύκολα. Επάχαμεν σαν τζιείνον που τον μύχον, λαλεί τζιαι η στετέμου, τζιείνον που έχασεν τα κλειθκιά του τζιαι ασκόπαν μεσάνυχτα να τα έβρει πουκάτω που την λάμπαν του δρόμου. Όταν τον αρώτησεν ο φίλος του γιατί αν τα έχασεν τζιειαμαί τζιαι ασκοπά που κάτω που την λάμπαν, απάντησεν του έν ηξέρει, απλά τζιειαμαί θωρεί καλλύττερα.
Εγώ πιστεύω ότι δεν εν άδειες εργοδότησης που λείφκεται ο τόπος. Εν τζιαι είμαστιν σοβιετική ένωση. Το επάγγελμαν πρέπει να είναι ελεύθερον διότι έτσι τζιαι αλλιώς μπορεί να το κάμουν τζιαι πολιτικοί μηχανικοί, τζιαι μηχανολόγοι, τζιαι αρχιτέκτονες, τζιαι περιβαλλοντολόγοι, τζιαι γεωγράφοι, ακόμα τζιαι αθρώποι που εσπουδάσαν πολιτικές επιστήμες ή κοινωνιολόγοι. Ναί. Έχει ενεργειακά μέτρα που εν δουλειά των κοινωνιολόγων διότι έχουν να κάμουν με την συμπεριφοράν. Χρειάζεται πέντε κανονισμούς που να βάλλουν τους πρώτους στόχους, τζιαι τα μέσα για να επιτευχθούν. Τζιαι έχει πολλά, μα πάρα πολλά πράματα που δεν μπορεί να τα αντιγράψουμεν που τους Εγγλέζους απλά διότι οι Εγγλέζοι δεν εν άμαν κάμνει 42 βαθμούς έξω που καταναλώννουν ενέργειαν αλλά άμαν κάμνει -10. Η ενεργειακή κρίση του καλοτζιαιρκού έδειξεν πολλά πράματα φέτη. Έδειξεν τζιαι πόσον εύκολα είναι να μιλάς για εξοικονόμισην τζιαι πόσον δύσκολον είναι να την επιτυχάνεις. Θέλει πολλήν δουλειάν τζιαι υπομονή, φαντασίαν, εφευρετικότηταν, παρατήρησην, διάγνωσην, ανάλυσην, μέχρι να ανακαλύψει ο τόπος τζιαι οι επαγγελματίες τον τρόπον για να επιτευχθούν οι στόχοι. Ας μήν ξεκινούμε που το να χτίζουμεν επαγγελματικούς τοίχους. Ας ηξεκινήσουμεν τπου το να ανοίουμεν πόρτες τζιαι επαγγελματικές ευκαιρίες. Η αγορά ξερει να σύρνει έξω τους κακούς επαγγελματίες.
Καλά το ότι εδώ είμαστε στο μεσαίωνα όσον αφορά τα θέματα ενέργειας δεν νομίζω να το αμφιβάλλουν πολλοί.
Το πρόβλημα εδώ είναι η οδηγία που έχει μεταφερθεί σε νομοθεσία και η οποία αναφέρει:
Το άρθρο 5 του πιο πάνω νόμου αναφέρει:
5.-(1) Η αρμόδια αρχή, κατόπιν αιτήσεως, δύναται να εκδίδει άδειες ενεργειακού ελεγκτή ή ΕΕΥ, σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται σε Κανονισμούς που εκδίδονται δυνάμει της παραγράφου (α) του εδαφίου (2) του άρθρου 9
(2) Ενεργειακές υπηρεσίες και η παροχή ενεργειακών υπηρεσιών που γίνονται ή/και παρέχονται για την εξοικονόμηση ενέργειας διενεργούνται μόνο από ΕΕΥ οι οποίες είναι διαπιστευμένες με βάση τον περί Τυποποίησης, Διαπίστευσης και Τεχνικής Πληροφόρησης Νόμο και οι οποίες έχουν εξασφαλίσει άδεια με βάση το εδάφιο (1).
(3) Ενεργειακοί έλεγχοι διενεργούνται μόνο από διαπιστευμένους ενεργειακούς ελεγκτές οι οποίοι είναι διαπιστευμένοι με βάση τον περί Τυποποίησης, Διαπίστευσης και Τεχνικής Πληροφόρησης Νόμο και οι οποίοι έχουν εξασφαλίσει άδεια με βάση το εδάφιο (1).
Ο νόμος είναι από το 2009, τίποτα δεν έγινε ούτε εταιρείες έχει ούτε ελεγκτές. Το χειρότερο είναι ότι επειδή υπάρχει ο νόμος οποιοσδήποτε εξασκεί αυτό το επάγγελμα είναι παράνομος αλλά ούτε και μπορεί ένας δημόσιος οργανισμός να βγει προσφορές για ενεργειακή βελτίωση.
Είμαι πάααρα πολλά απογοητευμένος.
Όλοι εδώ ονειρεύονται αέρια και πετρέλαια.
Ακόμη και το σχέδιο εξοικονόμησης λέει ότι με την εισαγωγή του φυσικού αερίου θα πετύχουμε εξοικονόμηση ενέργειας.
Έχω βάλει τον προτεινόμενο κανονισμό στο κάτω μέρος του άρθρου πιο πάνω.
Αν περιοριστεί η έννοια του ενεργειακού σύμβουλου στην Κύπρον σε αυτούς που θα τους μάθουν να κάμνουν labelling επαττήσατε που σιαίριν.
Εγώ πάντως εσχεδίασα το πρώτον passiv-haus Μinergie, το κτίριον θα λειτουργήσει τον οκτώβρην, τζιαι δεν είμαι πιστοποιημένος. Θα έρτουν να με βάλουν φυλακήν;