Τρίτη, 30 Ιουνίου 2009

ΤΕΠΑΚ - ποδήλατα και κυκλοφοριακό

Σήμερα είχα συνάντηση στη Λεμεσό με την Πρόεδρο της Διοικούσας του ΤΕΠΑΚ και τοις τεχνικές υπηρεσίες του ΤΕΠΑΚ.
Μαζί και ο ξένος ειδικός του Υπ. Συγκοινωνιών για τις συγκοινωνίες και την προώθηση του ποδηλάτου. Τι προέκυψε από τη συζήτηση:
  1. Την μελέτη για το κυκλοφοριακό του ΤΕΠΑΚ που έκανε το Πολυτεχνείο την ανάθεσε ο Δήμος Λεμεσού και επικεντρώνεται σε υποδείξεις χώρων και μέγεθος χώρων στάθμευσης. Η μελέτη αυτή δεν δόθηκε στη δημοσιότητα μέχρι τώρα. Όπως αναφέρεται και στην γνωμάτευση για την Προκαταρκτική Εκτίμηση Επιπτώσεων στο Περιβάλλον (ΠΕΕΠ) δεν δόθηκε ούτε και στην υπηρεσία περιβάλλοντος. Ζήτησα να μου την στείλουν για να τη δημοσιοποιήσω.
  2. Το ΤΕΠΑΚ ετοιμάζει σε συνεργασία με ξένο οίκο μελέτη χωροθέτησης των τμημάτων και προτάσεις μετακίνησεις των φοιτητών στην πόλη. Αυτό σε συνεργασία με τις δημοτικές αρχές.
  3. Όλα τα κτίρια του ΤΕΠΑΚ θα είναι "πράσινα" ενεργειακά θα αποτελούν πρότυπο.. Αυτό το είχα συζητήσει και πιο πάλιά με τη διεύθυνση αλλά δεν ήξερα ότι το προχώρησαν τόσο πολύ.
  4. Υπάρχει θέληση να προχωρήσουμε σε λύσεις και προτάσεις για την προώθηση της ποδηλατοκίνησης των φοιτητών. Συζητήθηκε ακόμη και η παροχή ντους, αποδυτηρίων και lockers σε όσους έχουν ποδήλατο. Η ποδηλατική οργάνωση της Λεμεσού κατάθεσε και προτάσεις με διαδρομές και δημιουργία ποδηλατοδρόμων.
  5. Έγινε αναφορά στις 2 νομοθεσίες αναφορικά με τη διεξαγωγή Μελετών Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον και στην υποχρέωση των δημόσιων αρχών να δίνουν περιβαλλοντικές πληροφορίες και κείμενα σε όποιο τις ζητά.
  6. Έγινε αναφορά στην επιτροπή για την προώθηση του ποδηλάτου η οποία περιλαμβάνει μεγάλο φάσμα υπηρεσιών και ΜΚΟ και τη δυνατότητα να βοηθήσει στην προώθηση λύσεων αλλά και χρηματοδότησης και ότι τα τελικά σχέδια θα πρέπει να εξεταστούν από την επιτροπή αυτή.
Έχω τοποθετηθεί πολλές φορές εναντίων της χωροθέτησης του ΤΕΠΑΚ στο κέντρο της πόλης.

6 σχόλια:

ρίτσα- είπε...

ωραία, εάν γίνουν όλα αυτά για τους φοιτητές ποδηλάτες θα είναι μια πολλά καλή και ανέξοδη λύση. και ένας αέρας διαφορετικός για τη λεμεσό

Αιωνόβια Δένδρα είπε...

κ. Επίτροπε, η συγκεκριμένη μελέτη που αναφέρεσαι είναι είτε απόρρητη είτε κατά γενική ομολογία ανύπαρκτη. Την έχουν ζητήσει ουκ ολίγοι από τον Δήμο Λεμεσού και δεν στάληκε σε κανένα. Εκκρεμεί και παράπονο στο γραφείο της Επιτρόπου Διοικήσεως για το εν λόγω θέμα.

Ανώνυμος είπε...

Κύριε ΕΠ

Ζω στη Γερμανία προσωρινά(φοιτητης) και χρησιμοποιώ το ποδήλατο σχεδον καθημερινά όπως και το 70% των Γερμανών. Είναι ωραίο το γεγόνος ότι υπάρχει σπήθα οικολογικής συνείδησης κυρίως στη Λεμεσο. Εγώ είμαι απο επαρχια Λευκωσίας και ελπίζω να ξυπνήσουν και εκεί.
Εν το μεταξυ κατι για τραμ ακούετουν στη Λέμεσο καποιο καιρο

Theopemptou είπε...

@Ρίτσα
Η Λεμεσός και η Λάρνακα είναι η πιο καλές για ποδηλασία στην Κύπρο (επίπεδες!). Έχω έγνοια ότι θα συνεχίσουν να σκέφτονται αυτοκίνητα γι αυτό έκανα την επίσκεψη ... έχω και μια επιμονη...

@Αιωνόβια
Τη μελέτη θα την έχω σύντομα και θα την αναρτήσω στο ίντερνετ (όπως τους έχω ήδη αναφέρει) δεν δικαιούται κανείς να κατακρατεί περιβαλλοντικές πληροφορίες (νόμος 119/2004)

@Κύων
Η Λευκωσία θα είναι πρώτη. Θα τοποθετηθούν ποδήλατα για ενοικίαση όπως γίνεται σχεδόν παντού στην Ευρώπη σε στοχευμένα σημεία για να εξυπηρετούν τους φοιτητές του Παν. Κύπρου. Εχω έγνοια και για τούτο γιατι φητοιτέ που κυνηγούν BMW & Porche δεν κάθονται εύκολα σε ποδήλατο ... άσε που είμαστε όλοι αγύμναστοι!

Αντρέας είπε...

@theopemptou

Το κύριο ίσως πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα προγράμματα δημόσιων ποδηλάτων είναι οι κλοπές και οι βανδαλισμοί. Έχει ληφθεί αυτό υπόψη στο πρόγραμμα που αναφέρετε ή όχι; Ο Δήμος του Montreal έχει αναπτύξει ένα πολύ πρωτοποριακό σχέδιο ποδηλάτου για να αντιμετωπίσει αυτά τα προβλήματα.

Δεύτερο πρόβλημα είναι η έλλεiψη ποδηλατόδρομων (στα δήθεν τοπικά σχέδια υπάρχουν βέβαια πολλοί). Έχω ζήσει για πολλά χρόνια στις Κάτω Χώρες και αυτοί οι δρόμοι είναι παντού. Στην Λαρνακα υπάρχει ένας στην περιοχή Μακένζι και είναι σχεδόν μόνιμα κομμένος στα δύο από πλανοδιοπώλη (ο Δήμος φυσικά δεν βλέπει τίποτα). Ο άλλος στον "παραλιακό" δρόμο της Δεκέλειας χρησιμοποιείται για τοποθέτηση πινακίδων και στάθμευση οχημάτων.

Ανώνυμος είπε...

«Άμστερνταμ της Μεσογείου η Λεμεσός»

Τον τελευταίο καιρό διαβάζουμε δημοσιεύματα και ακούμε δηλώσεις παραγόντων σχετικά με το επίκαιρο θέμα για χρήση ποδηλάτων στο κέντρο της Λεμεσού. Η ιδέα αυτή συζητήθηκε μεταξύ Δήμου Λεμεσού και Ολλανδών εμπειρογνωμόνων μετά από πρόσφατη επίσκεψη των τελευταίων στην Λεμεσό. Οι Ολλανδοί ειδικοί παρουσίασαν την χρήση ποδηλάτου στην πόλη του Άμστερνταμ και πως μπορεί να υιοθετηθεί στο κέντρο της Λεμεσού. Για το επίκαιρο αυτό θέμα θα ήθελα να εκφράσω τις ακόλουθες επιφυλάξεις:
Ως ιδέα είναι φανταστική και συγχαίρω το Δήμο Λεμεσού για τις ρομαντικές και πρωτότυπες του ιδέες που εύχομαι και ελπίζω να μην είναι αποκλειστικά για κατανάλωση. Διερωτούμε αν στην πρακτική το μέτρο αυτό μπορεί να εφαρμοστεί με την υφιστάμενη κατάσταση που επικρατεί στο κέντρο της Λεμεσού. Και εξηγούμε. Αν κοιτάξουμε σήμερα το κέντρο της πόλης αυτό είναι βεβαρημένο από την ανεξέλεγκτη χρήση ιδιωτικών αυτοκινήτων. Άρα με βάση αυτή την διαπίστωση γεννιόνται τα εξής ερωτήματα.
• Αφού ο Δήμος Λεμεσού ενδιαφέρετε με αγωνία και καλά κάνει να εφαρμόσει αυτό το μέτρο τότε γιατί προωθεί σε συνεργασία με το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως την κατασκευή χώρων στάθμευσης στην καρδιά της πόλης (Οδός Α. Θεμιστοκλέους, Σαλαμίνος και Ηπείρου).
• Προβληματίσθηκέ ο Δήμος Λεμεσού ότι στέλλει μηνύματα ενθάρρυνσης του αυτοκινήτου στους δημότες του με την κατασκευή αυτών των χώρων στάθμευσης σε ήδη βεβαρημένες περιοχές.
• Που βαδίζει η ποιότητα ζωής των δημοτών, η ασφάλεια των φοιτητών του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου, η ανυπαρξία πράσινου (σήμερα το κέντρο της πόλης δεν προσφέρει παρά ελάχιστες - μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού χώρους πρασίνου), και η κατακόρυφη αύξηση των ρύπων (βλέπε μετρήσεις από το κλάδο ποιότητας του αέρα) από την ασταμάτητη χρήση των αυτοκινήτων;
• Επίσης, πάνω σε ποια λογική φιλοσοφία αλλά και βάση θα λειτουργήσει το σύστημα του ποδηλάτου αλλά και των πολυδιαφημιζόμενων μέσων μαζικής μεταφοράς όταν αυτά θα κυκλοφορούν πίσω από τα ιδιωτικά οχήματα. Θα τα προτιμήσει άραγε το κοινό για τις μετακινήσεις του;
• Πάνω σε ποια βάση θα αναπτυχθεί η διαμόρφωση των κατάλληλων συνθηκών για την οργάνωση ενός ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων και άλλων υποστηρικτικών υποδομών, καθώς και την παροχή υπηρεσιών, για την ορθή διαχείριση τους. Αν εννοούν τις υφιστάμενες ποδηλατολωρίδες (άλλο παρά από ποδηλατολωρίδες είναι) επί των οδών Δωδεκανήσου, Λεοντείου, Ειρήνης, Ενώσεως, Ελλάδος κλπ) θα πρέπει να αντιληφθούν ότι θα υπάρξουν τραυματισμοί και πολύ πιθανό και να θρηνήσουμε θύματα. Άσε που ο Δήμος θα βάζει κάθε λίγο και λιγάκι «το χεράκι του στην τσέπη» για να πληρώνει αποζημιώσεις σε τυχών τραυματισμούς που ευχόμαστε από καρδιάς να μην υπάρχουν.

Ως κατακλείδι θέλω να επισημαίνω ότι είναι πολύ καλή η «πρωτότυπη» ιδέα του Δήμου Λεμεσού εμπνευσμένη από την πόλη του Άμστερνταμ της Ολλανδίας για χρήση ποδηλάτων αλλά θα πρέπει πρώτα για ενθάρρυνση της ποδηλασίας να δοθεί βαρύτητα στα ακόλουθα σημεία: 1) H νοοτροπία των Κυπρίων οδηγών να εκλαμβάνουν τους ποδηλάτες ακόμη και τους πεζούς ως εμπόδιο και μπελά, 2) το ασυντήρητο οδικό δίκτυο με τις λακκούβες και τις συνεχείς επιστρώσεις των γραμμών με αποτέλεσμα να αυξάνεται το ύψος τους και να καθίστανται επικίνδυνες, 3) οι ανύπαρκτοι ποδηλατόδρομοι και οι μη παρεχόμενες διευκολύνσεις προς τους ποδηλάτες, 4) η ανεύθυνη οδήγηση ποδηλάτου χωρίς φωτισμό τα βράδια, κ.α.

Χρειάζεται να γίνουν πολλά από το κράτος, τους δήμους κλπ, ως προς την ενημέρωση των οδηγών για την προστασία του ποδηλάτη ώστε να μπορούμε να μιλούμε για την Λεμεσό «το Άμστερνταμ της Μεσογείου».

Related Posts with Thumbnails