Οι συχνότητα των περιστασιακών αναφορών για ρύπανση με απόβλητα και πλαστικές σακούλες τόσο μέσα στη θάλασσα όσο και στην ίσαλο γραμμή μέσα στις περιοχές προστασίας των λουομένων σε ορισμένες παραλίες της πατρίδας μας έχει φτάσει σε ανησυχητικά επίπεδα.
Το φαινόμενο μαστίζει τις ακτές μας εδώ και 5 ή περισσότερα χρόνια.
Νομίζω όλοι πλέον θα έχουμε αντιληφθεί ότι δεν έχουμε άλλα περιθώρια ανοχής καθώς η κατάσταση εάν εξακολουθήσει, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να οδηγήσει ακόμη και σε ακυρώσεις τουριστικών αφίξεων αλλά και προπάντων εσωτερική επανάσταση από τους πολίτες που αγαπούν την θαλάσσια κολύμβηση και ανακαλύπτουν ξαφνικά τον εαυτό τους να κολυμπά σε περιττώματα ή πλαστικές σακούλες.
Σας παρακαλώ πολύ θα ήθελα να μεταβιβασθεί στις αρμόδιες αρχές το ακόλουθο μήνυμα:-
Οπουδήποτε υπάρχουν Κατασκηνωτικοί χώροι, είτε παράνομοι είτε έννομοι επιβάλλεται ο καθημερινός έλεγχος τόσο από τις Υγειονομικές υπηρεσίες όσο και από τους Επιθεωρητές Παραλίας και του Ακτοφύλακες και η απάντηση του ερωτήματος «πού πάνε τα απόβλητα;»
To ίδιο ερώτημα θα πρέπει να υποβάλλεται σε κάθε περίπτωση ΠΡΙΝ δοθεί έγκριση για οποιοδήποτε beach party.
Οι επιθεωρητές παραλίας επιβάλλεται να εργοδοτούνται εάν είναι δυνατόν τα Σαββατοκυρίακα. Είναι ίσως προτιμότερο να εργάζονται μόνο τα Σαββατοκυρίακα από τις 08:00 μέχρι τις 20:00 παρά να εργάζονται καθημερινές.
Όλες οι Λιμενικές Αρχές, ιδιωτικές, κρατικές ή ημι-κρατικές, επιβάλλεται να εφαρμόζουν πιστά την Ευρωπαϊκή Οδηγία για την διαχείριση αποβλήτων σκαφών και να επιμένουν να ελέγχουν το ημερολόγιο αποβλήτων του κάθε σκάφους που είναι υποχρεωμένο να φέρει δεξαμενή συγκράτησης αποβλήτων.
Πρέπει να δοθούν εξαιρετικά αυστηρές οδηγίες στους Ναυαγοσώστες ώστε ΠΡΙΝ ξεκινήσουν εργασία το πρωί, δηλαδή αυτό επιβάλλεται να γίνεται στις 07:30 π.μ το αργότερο (και όχι όπως γίνεται σήμερα στις 10:00!!!) , να πέφτουν στο νερό και να κολυμπούν διάφορες διαδρομές μέσα στην περιοχή προστασίας των λουομένων με βασικό καταδυτικό εξοπλισμό προσπαθώντας προσεκτικά να εντοπίσουν:
(α) μέδουσες,
(β) πλαστικές σακούλες
(γ) περιττώματα
(δ) λάδια πετρέλαια
(ε) οποιοδήποτε ενοχλητικό ή άλλο επικίνδυνο για τους λουόμενους αντικείμενο ή ύλη.
Οι ναυαγοσώστες να διατηρούν τυπικό βασικό ημερολόγιο ναυαγοσώστου μέσα στο οποίο θα σημειώνουν κάθε παρατήρηση, ατυχήματα, περιστατικά, διεύθυνση ανέμου, ταχύτητα ανέμου, κατεύθυνση/ταχύτητα ρεύματος της θάλασσας και συνεχώς να επιβλέπουν με την διόπτρα τους, επιπρόσθετα με τους λουόμενους ΚΑΙ την επιφάνεια της θάλασσας για οποιαδήποτε περίοπτη ρύπανση.
Όταν θεωρούν ότι υπάρχει επικίνδυνη ρύπανση στη θάλασσα, για παράδειγμα ανθρώπινα περιττώματα, σε βαθμό, ποσότητα και θαλάσσια επιφάνεια που να τίθεται ή που υπάρχει ενδεχόμενο να τίθεται σε κίνδυνο κατά την κρίση τους, η υγεία του κοινού να σηκώνουν ΚΟΚΚΙΝΗ ΣΗΜΑΙΑ και να εξηγούν/συμβουλεύουν το κοινό να μην χρησιμοποιεί την θαλάσσια περιοχή ΜΕΧΡΙ που να εξαχθεί εργαστηριακό πόρισμα ότι τα νερά είναι καθαρά.
Δεν είναι δυνατόν το κοινό, έντρομο και γεμάτο αηδία να βγαίνει από τη θάλασσα και ακόμη στην παραλία να κυματίζει η Γαλάζια Σημαία ή ο προειδοποιητικός ιστός του ναυαγοσώστη να παραμένει χωρίς κόκκινη σημαία, καταρρακώνοντας την αξιοπιστία και των ναυαγοσωστών και της «Γαλάζιας Σημαίας»!
Πρέπει ο Αρμόδιος Υπουργός Γεωργίας Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος να επαν-εξετάσει αμέσως το κενό που υπάρχει όσο αφορά την αρμοδιότητα κάποιου Τμήματος του Κράτους για την περισυλλογή και αφαίρεση της ρύπανσης από τη θάλασσα όσο αφορά, σκουπίδια, περιττώματα, πλαστικές σακούλες και οποιοδήποτε άλλο υλικό που αποτελεί ρύπανση της θάλασσας και που ΔΕΝ είναι κατ’ανάγκην πετρελαιοειδές. Τίθενται πολύ σοβαρά ερωτηματικά όσο αφορά την στελέχωση και τον αριθμό προσωπικού μιάς τέτοιας υπηρεσίας, τον εξοπλισμό σε σκάφη και ιδιαίτερα σε κατάλληλα (state of the art) εργαλεία εντοπισμού ρύπανσης και καθαρισμού της θάλασσας.
Την Άμεση πολύ σοβαρή μελέτη για προστασία πολύτιμων παραλιών, πυκνής χρήσεως και μεγάλης φέρουσας ικανότητας, με αντιρρυπαντικό πλωτό τείχος (anti-pollution boom) ώστε όσο είναι εφικτό έστω και προσωρινά, η ρύπανση επιφανείας τουλάχιστον να μην επιτρέπεται να εισχωρεί στις περιοχές προστασίας των λουομένων μέχρι να ανακαλυφθεί η πηγή και να λυθεί το πρόβλημα.
Δυστυχώς δεν υπάρχουν περιθώρια πλέον εφησυχασμού. Ήδη η ζημιά που υφίσταται η πατρίδα μας από τέτοιες καταστάσεις είναι πολύ σοβαρή. Δεν θα πρέπει να υπάρχει εξοικονόμηση σε τέτοια θέματα, γιατί η σταθερή, σταδιακή ζημιά που υφιστάμεθα εκτός από το ότι θα είναι χιλιάδες φορές μεγαλύτερη των διορθωτικών εξόδων, δεν θα μπορεί να επανορθωθεί πριν περάσουν πολλά χρόνια.
Γλαύκος Καριόλου
Επί τιμή πρέσβης Ευρωπαϊκής Επιτροπής για Θαλάσσια θέματα στην Κύπρο.
Το φαινόμενο μαστίζει τις ακτές μας εδώ και 5 ή περισσότερα χρόνια.
Νομίζω όλοι πλέον θα έχουμε αντιληφθεί ότι δεν έχουμε άλλα περιθώρια ανοχής καθώς η κατάσταση εάν εξακολουθήσει, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να οδηγήσει ακόμη και σε ακυρώσεις τουριστικών αφίξεων αλλά και προπάντων εσωτερική επανάσταση από τους πολίτες που αγαπούν την θαλάσσια κολύμβηση και ανακαλύπτουν ξαφνικά τον εαυτό τους να κολυμπά σε περιττώματα ή πλαστικές σακούλες.
Σας παρακαλώ πολύ θα ήθελα να μεταβιβασθεί στις αρμόδιες αρχές το ακόλουθο μήνυμα:-
Οπουδήποτε υπάρχουν Κατασκηνωτικοί χώροι, είτε παράνομοι είτε έννομοι επιβάλλεται ο καθημερινός έλεγχος τόσο από τις Υγειονομικές υπηρεσίες όσο και από τους Επιθεωρητές Παραλίας και του Ακτοφύλακες και η απάντηση του ερωτήματος «πού πάνε τα απόβλητα;»
To ίδιο ερώτημα θα πρέπει να υποβάλλεται σε κάθε περίπτωση ΠΡΙΝ δοθεί έγκριση για οποιοδήποτε beach party.
Οι επιθεωρητές παραλίας επιβάλλεται να εργοδοτούνται εάν είναι δυνατόν τα Σαββατοκυρίακα. Είναι ίσως προτιμότερο να εργάζονται μόνο τα Σαββατοκυρίακα από τις 08:00 μέχρι τις 20:00 παρά να εργάζονται καθημερινές.
Όλες οι Λιμενικές Αρχές, ιδιωτικές, κρατικές ή ημι-κρατικές, επιβάλλεται να εφαρμόζουν πιστά την Ευρωπαϊκή Οδηγία για την διαχείριση αποβλήτων σκαφών και να επιμένουν να ελέγχουν το ημερολόγιο αποβλήτων του κάθε σκάφους που είναι υποχρεωμένο να φέρει δεξαμενή συγκράτησης αποβλήτων.
Πρέπει να δοθούν εξαιρετικά αυστηρές οδηγίες στους Ναυαγοσώστες ώστε ΠΡΙΝ ξεκινήσουν εργασία το πρωί, δηλαδή αυτό επιβάλλεται να γίνεται στις 07:30 π.μ το αργότερο (και όχι όπως γίνεται σήμερα στις 10:00!!!) , να πέφτουν στο νερό και να κολυμπούν διάφορες διαδρομές μέσα στην περιοχή προστασίας των λουομένων με βασικό καταδυτικό εξοπλισμό προσπαθώντας προσεκτικά να εντοπίσουν:
(α) μέδουσες,
(β) πλαστικές σακούλες
(γ) περιττώματα
(δ) λάδια πετρέλαια
(ε) οποιοδήποτε ενοχλητικό ή άλλο επικίνδυνο για τους λουόμενους αντικείμενο ή ύλη.
Οι ναυαγοσώστες να διατηρούν τυπικό βασικό ημερολόγιο ναυαγοσώστου μέσα στο οποίο θα σημειώνουν κάθε παρατήρηση, ατυχήματα, περιστατικά, διεύθυνση ανέμου, ταχύτητα ανέμου, κατεύθυνση/ταχύτητα ρεύματος της θάλασσας και συνεχώς να επιβλέπουν με την διόπτρα τους, επιπρόσθετα με τους λουόμενους ΚΑΙ την επιφάνεια της θάλασσας για οποιαδήποτε περίοπτη ρύπανση.
Όταν θεωρούν ότι υπάρχει επικίνδυνη ρύπανση στη θάλασσα, για παράδειγμα ανθρώπινα περιττώματα, σε βαθμό, ποσότητα και θαλάσσια επιφάνεια που να τίθεται ή που υπάρχει ενδεχόμενο να τίθεται σε κίνδυνο κατά την κρίση τους, η υγεία του κοινού να σηκώνουν ΚΟΚΚΙΝΗ ΣΗΜΑΙΑ και να εξηγούν/συμβουλεύουν το κοινό να μην χρησιμοποιεί την θαλάσσια περιοχή ΜΕΧΡΙ που να εξαχθεί εργαστηριακό πόρισμα ότι τα νερά είναι καθαρά.
Δεν είναι δυνατόν το κοινό, έντρομο και γεμάτο αηδία να βγαίνει από τη θάλασσα και ακόμη στην παραλία να κυματίζει η Γαλάζια Σημαία ή ο προειδοποιητικός ιστός του ναυαγοσώστη να παραμένει χωρίς κόκκινη σημαία, καταρρακώνοντας την αξιοπιστία και των ναυαγοσωστών και της «Γαλάζιας Σημαίας»!
Πρέπει ο Αρμόδιος Υπουργός Γεωργίας Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος να επαν-εξετάσει αμέσως το κενό που υπάρχει όσο αφορά την αρμοδιότητα κάποιου Τμήματος του Κράτους για την περισυλλογή και αφαίρεση της ρύπανσης από τη θάλασσα όσο αφορά, σκουπίδια, περιττώματα, πλαστικές σακούλες και οποιοδήποτε άλλο υλικό που αποτελεί ρύπανση της θάλασσας και που ΔΕΝ είναι κατ’ανάγκην πετρελαιοειδές. Τίθενται πολύ σοβαρά ερωτηματικά όσο αφορά την στελέχωση και τον αριθμό προσωπικού μιάς τέτοιας υπηρεσίας, τον εξοπλισμό σε σκάφη και ιδιαίτερα σε κατάλληλα (state of the art) εργαλεία εντοπισμού ρύπανσης και καθαρισμού της θάλασσας.
Την Άμεση πολύ σοβαρή μελέτη για προστασία πολύτιμων παραλιών, πυκνής χρήσεως και μεγάλης φέρουσας ικανότητας, με αντιρρυπαντικό πλωτό τείχος (anti-pollution boom) ώστε όσο είναι εφικτό έστω και προσωρινά, η ρύπανση επιφανείας τουλάχιστον να μην επιτρέπεται να εισχωρεί στις περιοχές προστασίας των λουομένων μέχρι να ανακαλυφθεί η πηγή και να λυθεί το πρόβλημα.
Δυστυχώς δεν υπάρχουν περιθώρια πλέον εφησυχασμού. Ήδη η ζημιά που υφίσταται η πατρίδα μας από τέτοιες καταστάσεις είναι πολύ σοβαρή. Δεν θα πρέπει να υπάρχει εξοικονόμηση σε τέτοια θέματα, γιατί η σταθερή, σταδιακή ζημιά που υφιστάμεθα εκτός από το ότι θα είναι χιλιάδες φορές μεγαλύτερη των διορθωτικών εξόδων, δεν θα μπορεί να επανορθωθεί πριν περάσουν πολλά χρόνια.
Γλαύκος Καριόλου
Επί τιμή πρέσβης Ευρωπαϊκής Επιτροπής για Θαλάσσια θέματα στην Κύπρο.
Σχόλια
'Αρα, και χωρίς να αμφισβητώ την γαουροσύνη πολλών συμπολιτών μας, τα περισσότερα ίσως σκουπίδια στη θάλασσα και στις απόκρυμνες παραλίες οφείλονται στα πλοία.
Ίσως να το λες αυτό επειδή στην Κύπρο δεν έχουμε τις υποδομές, λέγαμε στους ιδιοκτήτες να τα ρίχνουν 2 με 3 χιλιόμετρα από την ακτή.
Όμως το κράτος τους υποχρεώνει να έχουν ντεπόζιτο κατακράτησης.ΚΑΙ το έχουν. Όταν όμως φτάσουν σε λιμάνι ή καταφύγιο ΔΕΝ έχουμε υποδομή να τα δεκτού με.
Έτσι πολλοί βάζουν "αλεστήρι" και τα αλέθουν πριν τα ρίξουν στο νερό.
http://www.waterlink-international.com/news/id1294-Should_Beaches_Lower_their_Blue_Flag.html?utm_source=Newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=20100811+WL
National Geographic για ένα αεροπλανοφόρο, αφού επακέταραν ότι ανακυκλώνεται τα υπλολοιπα τα πετούσαν στη θάλασσα γιατί "επιτρέπεται"
http://www.marinewastedisposal.com/regulations.htm
Θεωρητικά υπάρχουν περιορισμοί αλλά ποιός τους ελέγχει;
Έχω δει και εγώ το documentary με το αεροπλανοφόρο και έχεις δίκαιο έλεγε ότι έριχναν τα οργανικά στη θάλασσα, όπως ακριβώς και ο πίνακα στην ιστοσελίδα που επισυνάπτεις.
Από ότι ξέρω, η ευρωπαϊκή νομοθεσία επιβάλει σε ένα πλοίο να αφήσει τα απόβλητα του στο λιμάνι και να πάρει και πιστοποιητικό. Αν δεν έχει απόβλητα θα πρέπει να παρουσιάσει πιστοποίηση για το τι τα έκανε .... Ο οργανισμός που επιθεωρεί αυτά εκ μέρους της ΕΕ είναι ο EMSA ο οποίος μας έχει επιθεωρήσει πρόσφατα και μας έκανε και παρατηρήσεις!
http://5gyres.org/
Κάτι άσχετο τωρά.
Μετά που διάφορες επισκέψεις σε μουσεία τζαι συγκεκριμένα στο μουσείο φυσικής ιστορίας της Φρανκφούρτης τζαι του Λονδίνου είπα να σε ρωτήσω πόσο εφικτό είναι να γινεί ενα τέδκοιο μουσείο στη Κύπρο. Να είναι ας πούμε Μουσείο Φυσικής Ιστορίας και Επιστημών. Θα έιναι ότι πρέπει για τη διαπεδαγώγηση μιτσιών τζαι μεάλων.
Εχουμε τεράστια φυσική ιστορία αλλα να μεν περιοριστούμε μόνο στη Κύπρο τζαι με τες νέες τεχνολογίες(κυρίως ανανεώσιμες πηγές ενέργειας) να είναι σε κοινή θέα θα είναι ότι πρέπει. Ήντα που λαλείς. Πάντως έχω πολλές ιδέες όποτε θέλεις λαλείς μου να τες αναλύσουμε.