Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το περπάτημα στις κυπριακές πόλεις

Κοντά στο γραφείο μου υπάρχει μια διασταύρωση με φώτα που κάθε φορά που περνώ πεζός κινδυνεύω από τα αυτοκίνητα, όσο προσεκτικός και να είμαι.

Και αυτό στο κέντρο της Λευκωσίας σε πάροδο της Μακαρίου.
Η επικινδυνότητα για τους πεζούς αυτής της διασταύρωσης εντοπίζεται στο ότι όπως και όλα τα άλλα σε αυτό τον τόπο, η διασταύρωση έχει σχεδιαστεί για αυτοκίνητα, με καμπύλες αντί γωνίες 90 μοιρών για να μπορούν τα αυτοκίνητα να στρίβουν γρήγορα, χωρίς φώτα για διασταύρωση πεζών και φυσικά χωρίς διασταύρωση πεζών τύπου zebra crossing.

Και όμως, εκτός από την ασφάλεια των πεζών, έπρεπε να ενθαρρύνουμε το περπάτημα το οποίο προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα αφού:
(α) βελτιώνει την υγεία και είναι πιο ευχάριστο,
(β) συνεισφέρει στη μείωση των ρύπων,
(γ) πόλεις οργανωμένες για περπάτημα προωθούν και την χρήση των δημόσιων μεταφορών,
(δ) σε περιοχές με αυξημένους αριθμούς πεζών αναπτύσσεται η εμπορικότητά τους και αυξάνεται η αξία των ακινήτων.

Πέντε χρυσοί κανόνες για την ανάπτυξη δικτύου πεζόδρομων είναι:

Η διασύνδεση: Τα πεζοδρόμια στους διάφορους δρόμους πρέπει να συνδέονται μεταξύ τους και να συνδέουν περιοχές με ενδιαφέρον για τους πεζούς όπως σχολεία, εμπορικά κέντρα, πάρκα, πλατείες και σταθμούς λεωφορείων.
Κοινωνικότητα: Oι διαδρομές για πεζούς όπως και οι χώροι πρασίνου, πρέπει να είναι ευχάριστες, να προωθούν την κοινωνικότητα, να παρέχουν ασφάλεια και να προσφέρουν ενδιαφέρον στους χρήστες.
Διακριτή: Η διαδρομή που θα ακολουθήσει ο πεζός πρέπει να είναι διακριτή και να μην προκαλεί σύγχυση με τη βοήθεια σήμανσης στο δρόμο ή στο πάτωμα.
Άνετη: Η επίστρωση του πεζοδρομίου πρέπει να είναι κατάλληλη για περπάτημα, ο σχεδιασμός και η αρχιτεκτονική του χώρου ελκυστική, με προστασία από τα αυτοκίνητα και το θόρυβο. Παράλληλα πρέπει να προσφέρονται ευκολίες ξεκούρασης ή και προστασίας από τη βροχή.
Βολική: Η διαδρομή που θα ακολουθούν οι πεζοί και τα εμποδιζόμενα άτομα πρέπει να είναι σχεδιασμένη για να βολεύει τους ανθρώπους και όχι τα αυτοκίνητα και να προσφέρει εύχρηστες διασταυρώσεις.

Ας συγκρίνουμε τα πιο πάνω με τη κατάσταση στα πεζοδρόμια των Κυπριακών πόλεων:
• δεν έχουμε αρκετές διασταυρώσεις ούτε ακόμη και στα κέντρα των πόλεων ούτε στα εμπορικά κέντρα π.χ. Μακαρίου στη Λευκωσία
• Η επίστρωση με τις παραδοσιακές πλάκες δεν είναι και η καλύτερη αφού συχνά είναι σπασμένες λόγω της κακής κατασκευής του πεζοδρομίου και λόγω του μεγάλου μεγέθους τους είναι σηκωμένες από δέντρα.
• Δεν υπάρχουν καθόλου παγκάκια ίσως σκόπιμα για να μας οδηγούν σε καφετέριες.
• Τα δέντρα στο δρόμο που θα πρόσφεραν σκιά κόβονται με μεγάλους ρυθμούς και ούτε αντικαθιστώνται.
• Στα πεζοδρόμια υπάρχει συνήθως ένα δάσος από στύλους σήμανσης όλων των ειδών.
• Σπάνια εντοπίζεται η ταμπέλλα με το όνομα του δρόμου.

Και όλα αυτά γιατί εδώ και πολλά έχουμε ξεχάσει τους ανθρώπους και σχεδιάζουμε μόνο για αυτοκίνητα.

Σχόλια

Ο χρήστης MichalisK είπε…
...Επίσης να προσθέσω ότι όσο περνά ο καιρός οι οδηγοι σέβονται ολοένα και λιγότερο τις διαβάσεις πεζών (αυτές που δεν έχουν φώτα τροχαίας).
Στις διασταυρώσεις σε φώτα τροχαίας, τα αυτοκίνητα που περιμένουν πρώτα στην ουρά να ανάψει το πράσινο ΚΑΤΑΠΑΤΟΥΝ τη διάβαση που -συνήθως- υπάρχει. (Και δεν αναρωτιούνται τι στο καλό είναι αυτή η λωρίδα βαμμένη ζεμπρέ ή κόκκινο στο οδόστρωμα), οπότε ο πεζός αναγκάζεται να κάνει ζικ ζακ ανάμεσα στα αυτοκίνητα λες και έφταιξε σε τίποτα.
Και τέλος, αν και εγωιστικό, μόνο τον εαυτό μου έχω δει (ως οδηγό) να μην πατά πάνω σε διάβαση περιμένοντας στην ουρά ενός μποτιλιαρίσματος... Αυτά γιατί δεν προβληματίζουν το μέσο Κύπριο οδηγό, που κατά τα άλλα είναι τόσο ευαίσθητος κοινωνικά (βλ εράνους κλπ) και ενδιαφέρεται για τους συμπολίτες του?
Ο χρήστης Αντιπολιτευόμενος είπε…
Η έλλειψη ενδιαφέροντος της πολιτείας για τον πολίτη και το περιβάλλον είναι σκανδαλώδης. Ο τρόπος οργάνωσης των συγκοινωνιών εντός και εκτός πόλεων, μαρτυρεί την επιθυμία να εξυπηρετηθούν οι έχοντες και κατέχοντες και όχι το σύνολο της κοινωνίας. Αυτοί που έχουν την ευθύνη όμως να εξυπηρετούν την κοινωνία, λόγω του ότι αισθάνονται ασφαλείς και στις λιμουζίνες και στις πολυθρόνες τους, δεν νιώθουν την ανάγκη να βάλουν τα πράγματα σε μια τάξη.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Το Σάββατο 28 Μαρτίου από τις 20:30 μέχρι τις 21:30 κλείνουμε όλοι τα φώτα των σπιτιών ως ένδειξη διαμαρτυρίας εντάντια στις κλιματικές αλλαγές
Ο χρήστης Bananistanos είπε…
Οι πεζοί δεν είναι καλύτεροι από τους οδηγούς. Πόσες φορες είδεται πεζους να διασταυρώνουν μερικά μετρα μακρυά από διάβαση;
Ο χρήστης MichalisK είπε…
@Bananistanos: δεν είναι φαύλος κύκλος αυτό που λες? αφού έτσι κ αλλιώς στις περισσότερες περιπτώσεις το ίδιο αποτέλεσμα έχει: σε γράφουν!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άρχισε η ανακύκλωση ηλεκτρικών συσκευών ... επιτέλους!

Ξεκίνησε η συγκέντρωση παλιών ηλεκτρικών συσκευών για την ανακύκλωσή τους Δώστε τις συσκευές σας Μέχρι να παραλάβουν τις πρώτες συσκευές από τους καταναλωτές, οι ανακυκλωτές ασχολούνται με τα παλιά τερματικά που είχαν αποσύρει οι κυβερνητικές υπηρεσίες Με τις συσκευές που φυλάσσονταν από καιρό σε υποστατικά στους Εργάτες και το Γέρι ξεκίνησε τη λειτουργία του το σύστημα ανακύκλωσης ηλεκτρικών συσκευών. Η εταιρεία Wee Electrocyclosis, η οποία διαχειρίζεται το σύστημα, ανακοίνωσε το περασμένο Σάββατο ότι οι καταναλωτές μπορούν στο εξής να αφήνουν τις παλιές τους συσκευές στα καταστήματα των 148 εταιρειών που είναι συμβεβλημένες (η λίστα τους είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα www.electrocyclosis.com.cy). Οι πρώτες συσκευές από ανακυκλωτές δεν έχουν ακόμη φτάσει στην Electrocyclosis, η οποία, ωστόσο, ξεκίνησε την προώθηση στους ανακυκλωτές των παλιών συσκευών που είχαν συγκεντρωθεί από οργανισμούς και υπηρεσίες στις αποθήκες της, αφού μόνο στο υποστατικό στους Εργάτες είχαν συσσωρευθεί περί

Ήλιος - αεροπορική τραγωδία ..

Ήταν Αύγουστος του 2005 και ήμουν πολύ χαρούμενος. Κέρδισα μετά από διαγωνισμό μια από τις θέσεις στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος στην Κοπεγχάγη που τότε εργάζονταν στο "neighbourhood project." Η διαμονή και η διατροφή ήταν πληρωμένα. Τα αεροπορικά εισιτήρια ήταν και αυτά πληρωμένα αλλά επέλεξαν η ίδιοι την πτήση από την Αθήνα.  Έτσι έπρεπε να διαλέξω εγώ το πρώτο σκέλος, δηλαδή την πτήση για την Αθήνα. Πήγα σε τουριστικό γραφείο που εργαζόταν μια θεία και τις εξήγησα τι ήθελα. Μου κανόνισε την προεπιλεγμένη πτήση από Αθήνα για Κομπεγχάγη και έμεινε να διευθετηθεί η πτήση για Αθήνα.  Μου πρότεινε την πτήση της Ήλιος και έφυγα από το γραφείο. Την άλλη μέρα με πήρε τηλέφωνο και μου είπε ότι είχε έγνοια γιατί ήταν μικρό το χρονικό διάστημα και ίσως να μην προλάμβαινα να πάρω την επόμενη πτήση και έτσι το αλλάξαμε για άλλη που έφευγε λίγο πιο γρήγορα. Στο αεροδρόμιο είδα την πτήση της Ήλιος στο Gate Εκεί ήταν και παλιοί φοιτητές μου πιάσαμε κουβέντα είπαμε διάφορα αποχαιρε

Έχεις Θερμοσυσσωρευτές;

Τα πιο πολλά από τα παράπονα που ακούγονται για ψηλούς λογαριασμούς του ηλεκτρισμού είναι από ιδιοκτήτες θερμοσυσσωρευτών οι πιο πολλοί από τους οποίους δεν έχουν γνώση για το πώς λειτουργεί το σύστημα θέρμανσης τους. Φυσικά το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει ο οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης είναι να μελετήσει τη δυνατότητα θερμομόνωσης του κτηρίου, να μειώσει τις απώλειες με χοντρές κουρτίνες και να κλείσει τις χαραμάδες κάτω από πόρτες και παράθυρα με τα ειδικά λάστιχα που κυκλοφορούν στην αγορά. Ο θερμοσυσσωρευτής δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μονωμένο κιβώτιο γεμάτο πυρότουβλα τα οποία θερμαίνονται με ηλεκτρισμό. Όταν εμείς χρειάζεται να θερμάνουμε το χώρο τότε ανοίγει μια δίοδος μέσω της οποίας περνά ο αέρας μέσα από τα τούβλα και περνά ζεστός στο δωμάτιο. Στους εντελώς απλούς θερμοσυσσωρευτές υπάρχουν μόνο δύο ρυθμίσεις. Το ένα κουμπί ρυθμίζει πόσο πολύ θα βράσουν τα τούβλα (input) και η θερμότητα που φυλάγεται έχει επίσης άμεση σχέση με τη δυναμικότητα του αφού στην α