Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο έρανος σε κηδεία στην ολομέλεια..

[Σημείωση: Λίγο πιο κάτω θα βρείτε όλη τη συζήτηση που έγινε στην ολομέλεια]

Άρθρα εφημερίδων ..
Εκκλησιαστικοί επίτροποι απαγορεύουν τις εισφορές σε κηδείες

Οι εισφορές στις κηδείες και η Εκκλησία

«Μάχη» για τις εισφορές στις κηδείες-Επίτροποι θέλουν το 40%

Ο νόμος είναι εδώ:
Ο Περί Διενέργειας Εράνων Νόμος του 2014 (68(Ι)/2014)


Τι είπα στη συζήτηση που έγινε στην ολομέλεια 09/12/2016, τα πρακτικά της οποίας είναι εδώ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ευχαριστώ. Ο κ. Θεοπέμπτου. ...

Χ. ΘΕΟΠΕΜΠΤΟΥ: Να πω ότι σ’ αυτή τη νομοθεσία που έχουμε τώρα μπροστά μας έχουν περιληφθεί και οι εισηγήσεις του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών, με τις οποίες δίνουμε για πρώτη φορά το δικαίωμα σε περιβαλλοντικές οργανώσεις και φιλοζωικές οργανώσεις να διεξάγουν εράνους. 
Να πω επίσης ότι ως κίνημα θα υποστηρίξουμε τα δικαιώματα των συγγενών των αποθανόντων. 
Αν η εκκλησιαστική επιτροπή υποχρεωθεί να συμφωνήσει με τις επιθυμίες των συγγενών των αποθανόντων, δεν εμποδίζει κανείς την εκκλησιαστική επιτροπή, αν θέλει -κάτι το οποίο νομίζω γίνεται ήδη- να βάλουν και δικό τους τραπεζάκι έξω. 
Αλλά θα πρέπει να υπακούει, αν θέλετε, να υποχρεωθεί η εκκλησιαστική επιτροπή να σεβαστεί τις επιθυμίες των συγγενών των αποθανόντων. 

δυστυχώς η Βουλή ψήφισε να υπάρχει έγκριση της εκκλησιαστικής επιτροπής και ιδού που καταλήξαμε ...
---------------------------------------------------------
Όλη η συζήτηση εδώ:

ΠΡΟΕΔΡΟΣ:
Υπάρχουν κάποιες τροπολογίες, οι οποίες να παρακαλέσω να διαβαστούν όλες, για να γίνει συζήτηση επί θέματος αρχής, λαμβάνοντας υπόψη και τις τροπολογίες. Να μιλήσουμε και για το θέμα αρχής και για τις τροπολογίες, για να συντομεύουμε.

ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ:
Προτεινόμενες τροπολογίες της κοινοβουλευτικής ομάδας ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις για το νομοσχέδιο «Ο περί Διενέργειας Εράνων Τροποποιητικός) Νόμος του 2016»
1. Γίνεται εισήγηση να τροποποιηθεί το άρθρο 2 του νομοσχεδίου, που τροποποιεί τον ορισμό του όρου “έρανος” του άρθρου 2 του βασικού νόμου, με τη διαγραφή της παραγράφου (β) αυτού και την αναρίθμηση της παραγράφου (γ) αυτού σε παράγραφο (β).
2. Γίνεται εισήγηση να τροποποιηθεί το άρθρο 3 του νομοσχεδίου, που τροποποιεί το άρθρο 5 του βασικού νόμου, με την προσθήκη στο τέλος της προτεινόμενης επιφύλαξης των ακόλουθων:
«και η αρμόδια εκκλησιαστική επιτροπή έχει υποχρέωση για πλήρη υλοποίηση της επιθυμίας των οικείων του αποθανόντος.».
Σημείωση:
Με την πρώτη προτεινόμενη τροπολογία δεν εξαιρούνται ο Επίτροπος Εθελοντισμού και Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων και το Παγκύπριο Συντονιστικό Συμβούλιο Εθελοντισμού (ΠΣΣΕ) από τις υποχρεώσεις του νόμου όσον αφορά τη διεξαγωγή εράνων.

Με τη δεύτερη προτεινόμενη τροπολογία διευκρινίζεται ότι κάθε αρμόδια εκκλησιαστική επιτροπή έχει υποχρέωση να σέβεται και να υλοποιεί πλήρως την επιθυμία των οικείων του αποθανόντος όσον αφορά τον αποδέκτη των εισφορών που γίνονται στον περίβολο εκκλησίας, σε περίπτωση κηδείας.

Προτεινόμενες τροπολογίες των κοινοβουλευτικών ομάδων του Δημοκρατικού Συναγερμού και του Δημοκρατικού Κόμματος για το νομοσχέδιο «Ο περί Διενέργειας Εράνων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2016»
1. Γίνεται εισήγηση για τροποποίηση της παραγράφου (β) του άρθρου 2 του νομοσχεδίου, που τροποποιεί το άρθρο 2 του βασικού νόμου, ως ακολούθως:
α. με τη διαγραφή από τον ορισμό του όρου “έρανος” της φράσης “κινδύνων ή κρίσεων” (όγδοη γραμμή) και β. με την ένθεση στον ορισμό του όρου “έρανος” της φράσης “φυσικών καταστροφών και εμπόλεμων καταστάσεων” μεταξύ των λέξεων “αναγκών” και “και” (όγδοη γραμμή).
2. Γίνεται εισήγηση για τροποποίηση του άρθρου 3 του νομοσχεδίου, που τροποποιεί το άρθρο 5 του βασικού νόμου, με την προσθήκη στο τέλος της επιφύλαξης αυτού της ακόλουθης φράσης, αφού αντικατασταθεί η τελεία στο τέλος της με κόμμα, “εφόσον εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας
εκκλησιαστικής επιτροπής”.
Σημείωση:
Με τις προτεινόμενες τροπολογίες επιδιώκεται η καλύτερη διευκρίνιση των προνοιών του νομοσχεδίου.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ:
Μάλιστα. Παρακαλώ, υπάρχουν ομιλητές επί θέματος αρχής, επεξήγηση των τροπολογιών ή τοποθέτηση επί των τροπολογιών;
Η κ. Κουκουμά.
ΣΚ. ΚΟΥΤΡΑ ΚΟΥΚΟΥΜΑ:
Κύριε Πρόεδρε,
Εμείς θεωρούμε ότι με την πρώτη μας τροπολογία, που αφορά τη διαγραφή της πρόνοιας για το δικαίωμα του Παγκύπριου Συντονιστικού Συμβουλίου Εθελοντισμού και του Επιτρόπου Εθελοντισμού να έχουν
την αρμοδιότητα και την εξαίρεση να διοργανώνουν εράνους, ανοίγουμε ένα πολύ μεγάλο παράθυρο στο ποιοι δικαιούνται. Από την άλλη, με την τροπολογία που βάζουν ο Δημοκρατικός Συναγερμός και το ΔΗΚΟ -για να μιλούμε και για τις δύο περιπτώσεις- που προβλέπει τη συναίνεση, από τη στιγμή που θα ζητήσει συναίνεση, άρα θα συνέλθει η Αρχή Αδειών Διεξαγωγής Εράνων, θα μπορούσε να δώσει έγκριση σε όποιον χρειάζεται και θεωρεί ότι υπάρχει σκοπιμότητα να γίνει έρανος. Εξάλλου, ο Επίτροπος Εθελοντισμού, με βάση τους όρους
εντολής του, δεν έχει αρμοδιότητα να διεξάγει εράνους σε καμιά περίπτωση. Άρα, θα πρέπει να παν πίσω, για να αλλάξουν και τις αρμοδιότητες του Επιτρόπου Εθελοντισμού.
Όσον αφορά το δεύτερο θέμα, εμείς θεωρούμε ότι υπήρχε η πολύ μεγάλη ανάγκη, γιατί σε πολλές περιπτώσεις είχαμε παρατράγουδα έξω από τις εκκλησίες, να ρυθμιστεί το θέμα και να μην επανέλθουμε, αν θέλετε, με την τροπολογία του Δημοκρατικού Συναγερμού και του ΔΗΚΟ, να ξαναπηγαίνουμε πίσω στην εκκλησιαστική επιτροπή, η οποία πρέπει να δώσει τη συγκατάθεσή της ξανά, ανεξάρτητα από την επιθυμία των
συγγενών του αποθανόντος.
Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Να κάμουμε έναν κατάλογο ομιλητών με πρώτη την κ. Κυριακίδου. Όσο μιλά η κ. Κυριακίδου, ψηλώστε τα χέρια σας, για να σημειώσουμε, σας παρακαλώ.

ΣΤ. ΚΥΡΙΑΚΙΔΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, Να πω ότι έγινε μεγάλη συζήτηση στην επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για αυτά τα δύο θέματα. Εμείς καταλήξαμε -για την πρώτη τροπολογία που υποβάλλουμε μαζί με το ΔΗΚΟ- στην ανάγκη να υπάρχει αυτή η διευκρίνιση, διότι, όταν υπάρχουν συγκεκριμένες περίοδοι έκτακτης ανάγκης ή κρίσεων, όπως -και το συγκεκριμενοποιήσαμε- φυσικές καταστροφές ή εμπόλεμες καταστάσεις, θεωρούμε ότι το να δικαιούνται -και είναι ο θεσμός εδώ, δεν είναι το άτομο, ο θεσμός του Επιτρόπου Εθελοντισμού και το ΠΣΣΕ, το Παγκύπριο Συμβούλιο Ευημερίας- μετά από ενημέρωση της αρμόδιας αρχής, να διεξάγουν έρανο, για να ενισχύσουν μια κατάσταση που προκύπτει λόγω φυσικών καταστροφών, είναι κάτι που πρέπει να γίνει. Είχαμε φοβερό πρόβλημα, όταν έγιναν πρόσφατα, όπως έγιναν και οι πυρκαγιές στη Σολιά, και δεν υπήρχε καμία διαδικασία για να εγκριθούν οι έρανοι. Εδώ είναι πολύ συγκεκριμένο, είναι μόνο για φυσικές καταστροφές και εμπόλεμες καταστάσεις. Για καμία άλλη περίπτωση δε θα εξαιρούνται και είναι μόνο μετά από συνεννόηση με την αρμόδια αρχή. Για το δεύτερο, όσον αφορά τους εράνους έξω από την εκκλησία, καταλαβαίνω απόλυτα αυτά που είπε η συνάδελφος, όμως υπάρχει ένα ουσιαστικό πρόβλημα. Με το να ψηφίσουμε εμείς ότι θεωρούμε ότι επιβάλλουμε στην εκκλησιαστική επιτροπή να δεχτεί αυτό που καθορίζουν οι οικείοι θα δημιουργήσουμε άλλο θέμα, όταν η εκκλησιαστική επιτροπή και οι οικείοι δε συμφωνούν. Είναι δικός τους ο χώρος έξω από την εκκλησία και δεν μπορούμε να το επιβάλουμε, γι’ αυτό αυτό που έχουμε συζητήσει, είναι να καθορίζει γραπτώς η οικογένεια στην εκκλησιαστική επιτροπή -κάτι που δεν εγίνετο ως τώρα- πού θέλει να δοθούν τα λεφτά, ώστε να είναι καταγραμμένο, να μη χρειάζεται να παίρνουν άδεια, για να γίνεται σύντομα αυτή η διαδικασία και με τη συναίνεση της εκκλησιαστικής επιτροπής να μπορεί να γίνει ο έρανος. Με αυτό τον τρόπο ελπίζουμε ότι θα υπάρχει μια καλύτερη ρύθμιση του όλου θέματος.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ευχαριστώ. Ο κ. Θεοπέμπτου.

Χ. ΘΕΟΠΕΜΠΤΟΥ: Να πω ότι σ’ αυτή τη νομοθεσία που έχουμε τώρα μπροστά μας έχουν περιληφθεί και οι εισηγήσεις του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών, με τις οποίες δίνουμε για πρώτη φορά το δικαίωμα σε περιβαλλοντικές οργανώσεις και φιλοζωικές οργανώσεις να διεξάγουν εράνους. Να πω επίσης ότι ως κίνημα θα υποστηρίξουμε τα δικαιώματα των συγγενών των αποθανόντων. Αν η εκκλησιαστική επιτροπή υποχρεωθεί να συμφωνήσει με τις επιθυμίες των συγγενών των αποθανόντων, δεν εμποδίζει κανείς την εκκλησιαστική επιτροπή, αν θέλει -κάτι το οποίο νομίζω γίνεται ήδη- να βάλουν και δικό τους τραπεζάκι έξω. Αλλά θα πρέπει να υπακούει, αν θέλετε, να υποχρεωθεί η εκκλησιαστική επιτροπή να σεβαστεί τις επιθυμίες των συγγενών των αποθανόντων

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Η κ. Ερωτοκρίτου.

ΧΡ. ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΥ: Πολύ σύντομα, κύριε Πρόεδρε. Εμείς θεωρούμε ότι πρέπει πάντοτε να γίνεται προσπάθεια, για να επιτυγχάνεται σε όλους τους τομείς η ευρύτερη, κατά το δυνατό, συναίνεση και συμφωνία. Ακριβώς γι’ αυτό το λόγο, αυτό έν’ το πνεύμα που διακατέχει τη στάση του Δημοκρατικού Κόμματος για αυτό το πολύ σημαντικό νομοσχέδιο. Εξού, πρώτον, και η τροπολογία μαζί με το Δημοκρατικό Συναγερμό, η οποία απλά ζητά τη σύμφωνη γνώμη και της εκκλησιαστικής επιτροπής. Και δεν είναι αυθαίρετη ή στην απόλυτη κρίση της οικογένειας του αποθανόντος, εκείνοι βεβαίως θα αποφασίζουν. Παρά ταύτα, θα πρέπει να εξασφαλίζεται και η σύμφωνη γνώμη της εκκλησιαστικής επιτροπής. Όσον αφορά τον Επίτροπο Εθελοντισμού, θέλω να επισημάνω ότι η μοναδική περίπτωση στην οποία εξαιρείται από τις πρόνοιες του νόμου είναι στο σημείο που αφορά εράνους για έκτακτες φυσικές καταστροφές. Που οι φυσικές καταστροφές ορίζονται και από νομοθετήματα, αλλά έχει ήδη αναφερθεί και ποιες είναι αυτές, είναι οι σεισμοί, οι πλημμύρες και ούτω καθεξής και οι εμπόλεμες καταστάσεις

Άρα, θεωρώ ότι με αυτές όλες τις τροπολογίες έχουμε καταλήξει σ’ ένα ισοζυγισμένο νομοσχέδιο μαζί με τις προτεινόμενες τροπολογίες και αναλόγως του πώς θα τροποποιηθεί θα είμαστε υπέρ. Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Ευσταθίου.
Κ. ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ: Ως έχουν τα πράγματα, οι έρανοι θα έπρεπε να απαγορευθούν και να μην ισχύουν. Θυμίζει, ολίγον τι, την παραβολή του ναού του Σολομώντος. Δυστυχώς, δυστυχώς, πολλές φορές μετατρέπονται οι θρησκευτικές τελετές σε επιχείρηση είσπραξης οφειλομένων, γι’ αυτό, υπό το φως αυτών των παρατηρήσεων, εμείς δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε με την τροπολογία του ΑΚΕΛ για την υποχρεωτική εφαρμογή των αποφάσεων των οικείων. Το ποιοι είναι οι οικείοι δεν μπορεί να μας το πει κανένας σε τελική ανάλυση…

ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Ξεκαθαρίζεται όμως…
Κ. ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ: Ξέρω τι λέω, ξέρω.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ναι, καταλαβαίνουμε.
Κ. ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ: Η τακτική και η εμπειρία έχουν καταδείξει πάρα πολλές φορές ότι δεν υπάρχουν οι οικείοι εν τη εννοία του νόμου. Αυτό το οποίο εμείς είμαστε διατεθειμένοι να ψηφίσουμε είναι τη δεύτερη τροπολογία αναφορικά με την απαγόρευση της εξαίρεσης του επιτρόπου -είναι μία τροπολογία η οποία αναφέρεται σε εξουσίες τις οποίες δεν έχει ο Επίτροπος Εθελοντισμού- και προτιμούμε την τροπολογία του Δημοκρατικού Κόμματος για τη θετική εισήγηση των οικείων, γιατί, ξέρετε, πολλές φορές η ηθική υποχρέωση είναι πολύ δυνατή και πολύ πιο πρακτική από τη νομική. Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ευχαριστώ. Ο κ. Γιωργάλλας και τελευταίος ο κ. Λουκαΐδης και κλείνουμε.

Μ. ΓΙΩΡΓΑΛΛΑΣ: Θα συμφωνήσω με όσα ανέφερε προηγουμένως ο Κωστής ο Ευσταθίου, αλλά έχουμε μια πραγματικότητα μπροστά μας σε ό,τι αφορά τους εράνους, έχουμε μια πραγματικότητα την οποία οφείλουμε να ρυθμίσουμε. Τουλάχιστον ως Αλληλεγγύη θεωρούμε ότι η τροπολογία του Δημοκρατικού Συναγερμού και του ΔΗΚΟ ρυθμίζει με έναν πιο λειτουργικό και δίκαιο τρόπο τόσο το θέμα με τον επίτροπο όσο και τις επιθυμίες διάθεσης από τους οικείους των όποιων προϊόντων εράνων κατά τη διάρκεια τελετών. Οπόταν θα υπερψηφίσουμε τις δύο τροπολογίες -μάλλον την τροπολογία με τις δύο πτυχές της- του ΔΗΣΥ και του Δημοκρατικού Κόμματος.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Λουκαΐδης.
Γ. ΛΟΥΚΑΪΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Σε ό,τι αφορά την ανάγκη ο Επίτροπος Εθελοντισμού και Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, αλλά και το Παγκύπριο Συντονιστικό Συμβούλιο Εθελοντισμού να χρειάζονται και αυτοί -πολύ απλά- άδεια από την Αρχή Διεξαγωγής Εράνων, δεν κατανοούμε γιατί θα πρέπει να τους δώσουμε την οποιαδήποτε εξαίρεση. Πολύ εύκολα, πολύ απλά, εάν έχουμε κρίση οποιασδήποτε μορφής, θα πάρουν αμέσως άδεια τζιαι θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν τον έρανό τους. Γιατί πρέπει να κάνουμε ειδικά αυτή την εξαίρεση, είτε όπως την προτείνει το νομοσχέδιο είτε όπως την προτείνουν οι συνάδελφοι του ΔΗΣΥ και του ΔΗΚΟ; Δε γίνεται κατανοητό. Για να μη δημιουργείται τζιαι η εντύπωση ότι εννά τους απαγορεύσει κάποιος δηλαδή να κάμουν τέτοιου είδους έρανο. Απλώς θα ακολουθήσουν τη συνήθη διαδικασία που ορίζει ο νόμος. Που είναι απλή, αντιλαμβάνομαι, αν έχουμε τέτοιου είδους φυσικές καταστροφές.
Το δεύτερο είναι πολύ πιο σοβαρό, επιτρέψετέ μου να πω, διότι οι συνάδελφοι του Δημοκρατικού Συναγερμού και του ΔΗΚΟ δίνουν δικαίωμα βέτο στην όποια εκκλησιαστική επιτροπή για το πού θα δοθούν τα λεφτά που θα εισπραχθούν εις τον περίβολο της εκκλησίας. Δεν ξέρω αν δεν ήρθαν σ’ εσάς παράπονα από κόσμο, διότι ήδη έχουμε αυτά τα προβλήματα μπροστά μας. Είναι εξοργισμένος ο κόσμος. Φανταστείτε τώρα ότι πεθαίνει ένας νέος άνθρωπος, αφήνει παιδιά στο δρόμο και αποφασίζει η οικογένεια, οι οικείοι, ότι εννά παν στην οικογένεια τα λεφτά που μαζεύονται. Θα πρέπει να πάρουν την άδεια της εκκλησιαστικής επιτροπής. Και, αν δεν εγκρίνει και αν πει ότι το 30% θα μείνει στην εκκλησία, πρέπει να μείνει στην εκκλησία. Αυτό γίνεται συνήθως. Αυτό είναι που εμείς -διότι ήρθαν παράπονα σε εμάς- θέλουμε να αποτρέψουμε. Καταλαβαίνετε ότι θα ανοίξουμε και τους ασκούς του Αιόλου, εάν δώσουμε βέτο στην εκκλησιαστική επιτροπή. Εισπράσσονται και για άλλους λόγους λεφτά στην εκκλησία. Στον περίβολο της εκκλησίας γίνονται και γάμοι αύριο. Μα εφανταστήκετε δηλαδή να δώκουμε εις την εκκλησιαστική επιτροπή τη δυνατότητα να παίρνει και ποσοστό επί των λεφτών που παίρνουν τα ζευγάρια;

Γ. Τ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Να κάμουμε άλλη μια οικονομική εξουσία.

Γ. ΛΟΥΚΑΪΔΗΣ: Λοιπόν, μπορεί κάποιοι να μη συνειδητοποιούν για τι ακριβώς πράγμα μιλάμε. (Μη ευκρινή σχόλια από βουλευτές)

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Παρακαλώ, κύριοι συνάδελφοι, όχι μεταξύ σας κουβέντα! Ο λόγος στον ομιλητή.
Γ. ΛΟΥΚΑΪΔΗΣ: Επαναλαμβάνω, ως ΑΚΕΛ είπαμε ότι... (Μη ευκρινή σχόλια από τον κ. Αβέρωφ Νεοφύτου) Μεινίσκω στο προηγούμενο... Αποσύρεται... Η ουσία ποια είναι; Η ουσία, συνάδελφοι, είναι ότι καμιά φορά... όι καμιά φορά· αν μιλούμε για έτσι τραγικές περιπτώσεις ιδιαίτερα, τα λεφτά έχουν πολύ μεγαλύτερη σημασία για την οικογένεια, έν’ τούτο που θέλω να πω εγώ. Και τούτο έν’ το σημαντικό. Εάν θέλετε να ενημερώνεται -μπορούμε να δεχθούμε μια συμβιβαστική πρόταση- η εκκλησιαστική επιτροπή, να ενημερώνεται. Αλλά να μη χρειάζεται η σύμφωνη γνώμη της, διότι αυτό θα δίνει δικαίωμα βέτο. Έν’ απλό. (Μη ευκρινή σχόλια από βουλευτές)

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κύριοι, μιλά ο ομιλητής τζιαι έχετε και πέντε συνεδριάσεις μεταξύ σας. Σας παρακαλώ, ησυχία!
Γ. ΛΟΥΚΑΪΔΗΣ: Κάμνουμε εισήγηση για υποτροπολογία, αν θέλετε, που ενδεχομένως θα μπορεί να μας καλύψει όλους, ελπίζω, να ενημερώνεται η εκκλησιαστική επιτροπή, αλλά να μη χρειάζεται η σύμφωνη γνώμη της. ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Η κ. Ερωτοκρίτου θέλει δευτερολογία.

ΧΡ. ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΥ: Κύριε Πρόεδρε...
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κυρία Ερωτοκρίτου, ένα λεπτό

 Κύριε Αδάμου, θέλετε να μιλήσετε; Ε, για να κλείσουμε με τες τροπολογίες τζιαι να μεν ζητήσουν... Να μιλήσει ο κ. Αδάμου, ο κ. Δίπλαρος τζιαι τελειώνουν οι πρωτολογίες και θέλει το λόγο μετά η κ. Ερωτοκρίτου τζιαι κλείνουμε. Τζιαι ο κ. Ευσταθίου. Μάλιστα.

Α. ΑΔΑΜΟΥ: Λοιπόν, κύριε Πρόεδρε, εγώ θα απέχω της ψηφοφορίας, γιατί, ως γνωστό, σας είπα προεδρεύω μη κυβερνητικού οργανισμού.

Θέλω να ρωτήσω, γιατί έχει πολλούς εδώ που υπηρετούν τους μη κυβερνητικούς οργανισμούς ως εθελοντές, όταν το 70% του προϋπολογισμού συνδέσμων σαν αυτόν που συμμετέχω εγώ και άλλοι εδώ μέσα έρχεται από τις κηδείες και “εις μνήμην”, εάν είναι διατεθειμένο το κράτος να έρθει να καλύψει τες δαπάνες της λειτουργίας αυτών των μη κυβερνητικών οργανισμών που προσφέρουν δωρεάν υπηρεσίες που έπρεπε να παρέχει το κράτος. Του προϋπολογισμού αυτών των μη κυβερνητικών οργανισμών -κυρία Κυριακίδου, σε εσάς το λέω- το μεγαλύτερό του μέρος -εν θέλω να ονοματίσω τώρα, θα μπορούσα να σας πω πολλούς συνδέσμους- προέρχεται απ’ αυτά τα πράματα. Άμα αύριο τους πετάξετε έξω ή τους πετάξουν έξω οι εκκλησιαστικές επιτροπές, θέλω να μου πείτε πώς θα λειτουργούν αυτοί οι μη κυβερνητικοί οργανισμοί. Θέλω μια αιτιολόγηση που να είναι σοβαρή και να βασίζεται, εκτός εάν η κυβέρνηση και εσείς που προτείνετε την τροπολογία αναλάβετε την ευθύνη να έρχονται να καλύπτουν εξ ολοκλήρου τον προϋπολογισμό αυτών των μη κυβερνητικών οργανισμών, που προσφέρουν, εξακολουθώ να λέω, δωρεάν βοήθεια στους πάντες. Έν’ γι’ αυτό το λόγο που εγώ δε θα συμμετάσχω στην ψηφοφορία, προεδρεύω τέτοιου συνδέσμου. Έννεν ηθικό και δεοντολογικό να συμμετάσχω σε ψηφοφορία που αφορά ένα σύνδεσμο που προεδρεύω. Απλώς, σας λέω τα προβλήματα που εννά δημιουργηθούν τζιαι πώς θα τα αντιμετωπίσετε. Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Δίπλαρος.

ΕΥ. ΔΙΠΛΑΡΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, επειδή έχει λεχθεί ένα πράγμα, εγώ διερωτώμαι δηλαδή: Υπάρχει περιστατικό όπου εκκλησιαστική επιτροπή ή ιερέας, όταν έγινε έρανος για ορφανό, για ορφανό, ή παιδιά του νεκρού, να αρνηθήκασιν αυτό το πράγμα;

Ε. ΜΑΥΡΟΥ: Στο συνοικισμό Κάτω Πολεμιδιών!

ΕΥ. ΔΙΠΛΑΡΟΣ: Όχι, ένα λεπτό, να ολοκληρώσω! Ένα λεπτό, κύριε Πρόεδρε, ένα λεπτό, αγαπητή Ελένη, ένα λεπτό! Εγώ ήμουν παρών και μάλιστα επρωτοστατήσαμε με συγκεκριμένους ανθρώπους και ιερείς, ούτως ώστε να μαζευτούν χρήματα για συγκεκριμένες οικογένειες που έχασαν τους γονείς, είτε τον έναν είτε τους δύο, οπόταν δε θεωρώ... Είναι ακραίο τούτο το πράγμα!

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Η κ. Ερωτοκρίτου. Ένα λεπτό, κυρία Ερωτοκρίτου. Όμως να κλείει ο κατάλογος των πρωτολογιών, για να μεν στρεφούμαστεν πίσω. Ο τελευταίος έν’ ο κ. Δαμιανού. Δε θα δώσω σε άλλον, εκτός αν μου ζητήσει το λόγο τώρα. Ποιος; Ο κ. Ορφανίδης. Και εσύ, κύριε Κουλία; Ο κ. Κουλίας. Μάλιστα. Έλα, κύριε Δαμιανού.

Α. ΔΑΜΙΑΝΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, έχουμε καταθέσει μία καθόλα λογική πρόταση, η οποία δεν έχει ούτε χρώμα ούτε σκοπιμότητα, αλλά έχει πολλή λειτουργικότητα. Ξέρετε, την ώρα που τοποθετούνται συνάδελφοι, ακούω από τα έδρανα. Αλήθεια, ποια εκκλησιαστική επιτροπή; Ζούμε στην Κύπρο τζιαι πρέπει να ζούμε τις πραγματικότητές μας. Πεθαίνει ένας άνθρωπος τζιαι την επόμενη μέρα στο χωριό γίνεται κηδεία. Έν’ ο ιερέας που αποφασίζει, το δεσμείν και το λύειν έν’ ο ιερέας. Και, ναι, δυστυχώς έχουμε περιπτώσεις αυθαιρεσιών που την ώρα του πόνου παρεμβάλλεται ο ιερέας, για να μη γίνει η τελευταία επιθυμία...
(Θόρυβος στην αίθουσα)
Ε, μα έντζιε μπόρω να...

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ε, εντάξει, κύριε Δαμιανού. Εζήτησα δέκα φορές. Μιλά ο ομιλητής... Εν ηξέρω, σήμερα ιδιαίτερα έν’ η τελευταία μέρα του πενθήμερου και είναι και μετά από την αποκοπή ενός ποσού σοβαρού από το μισθό σας, οπότε έπρεπε να είσαστε λλίον πιο ήσυχοι! Ναι, κύριε Δαμιανού. Α.

ΔΑΜΙΑΝΟΥ: Έχει μία σοβαρότητα το θέμα τζιαι, παρακαλώ, προσέξτε αυτό το πράμα. Η τελευταία επιθυμία του τεθνεώτος, του αποθανόντος, είναι η πιο ιερή του επιθυμία. Όταν ένας άνθρωπος χάνει τη μάχη με τον  καρκίνο τζιαι θέλει να παν τα χρήματα σ’ ένα συγκεκριμένο σκοπό, είναι ανίερο να έχει βέτο οποιοσδήποτε τρίτος. Και αυτό γίνεται και ζούμε την κοινωνία και, σας παρακαλώ, όλοι νομίζω έχετε δει ανάλογα φαινόμενα, άρα είναι πολύ λογική η εισήγησή μας, αντί να υπάρχει σκληρό βέτο...

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κυρία Ερωτοκρίτου, εννά κάμεις πολλή υπομονή υποθέτω.

Α. ΔΑΜΙΑΝΟΥ: ...πολύ απλά, να τυγχάνει ενημέρωσης, είναι θέμα σεβασμού του χώρου της εκκλησίας, βεβαίως. Να τυγχάνει ενημέρωσης, αλλά όχι να έχει δικαίωμα αρνησικυρίας στη βούληση... Τζιαι βεβαίως, στο συνάδελφο τον Κωστή απαντώ, υπάρχει ρητή αναφορά ποιοι είναι οι στενοί συγγενείς και οι οικείοι, με εφτά διαφορετικά εδάφια, από τη σύζυγο, στα ενήλικα τέκνα και ούτω καθεξής. Ένα τελευταίο· το προσθέτω για προειδοποίηση. Προσυπογράφω από τώρα ότι αυτό το πράμα δεν μπορεί να σταθεί νομικά. Δεν μπορεί να απαγορεύσεις τη βούληση της οικογένειας με οποιαδήποτε πρόνοια νόμου, άρα είναι καλά να αναθεωρήσουν -πολύ ταπεινά, το λέμε, συνάδελφοι- τζιαι να ευθυγραμμιστούν με την εισήγησή μας, που είναι και συμβιβαστική.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Νεοφύτου.

Α. ΝΕΟΦΥΤΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, νομίζω ότι, απ’ ό,τι ακούσαμε, αμφότερες τις επεξηγήσεις, όλοι συμφωνούμε, αλλά δε βρίσκουμε τρόπο να βάλουμε μια κοινή τροπολογία όλοι. Τι συμφωνούμε όλοι; Ότι είναι δίκαιο οι οικείοι του αποθανόντος να καθορίζουν πού θα γίνονται οι εισφορές. Αυτό είναι ένα θέμα που όλοι συμφωνούμε. Έχει κανέναν όμως που διαφωνεί στο ότι πρέπει να βρούμε τρόπο να εξαιρέσουμε περιπτώσεις που μπορεί να δημιουργούν πρόβλημα στην κοινωνία; Να πάρω μια ακραία περίπτωση. Κάποιος θέλει να παν τα λεφτά σε έναν παράνομο σκοπό, μία παράνομη δραστηριότητα. Τι γίνεται; Πού είναι η ασφαλιστική δικλίδα; Πέστε, να πω ένα παράδειγμα, κάποιος απέθανε λόγω ναρκωτικών και αποφασίζει ότι θα παν... γιατί πιστεύει ότι πρέπει να ελευθεροποιηθεί. Εν πρέπει να ʼχουμε τζιαι μια ασφαλιστική δικλίδα; Εγώ καταλαβαίνω το σημείο που έχουν εγείρει οι φίλοι της αριστεράς, θεωρώ, αν έχουμε την καλή διάθεση, μπορούμε να τα συγκεράσουμε και να διασφαλίσουμε αυτό που όλοι θέλουμε. Από τη μια, τον πρώτο λόγο να τον έχει η οικογένεια, από την άλλη πρέπει να διασφαλίσουμε ότι δε θα υπάρχουν περιπτώσεις που θα προσβαλτούμε ως κοινωνία. Έξω ʼπού την εκκλησιά να γίνονται εισφορές για κάτι το οποίο...

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μάλιστα. Ο κ. Κουλίας.

Ζ. ΚΟΥΛΙΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κάμνει μου εντύπωση δηλαδή που ενεπλάκη η Βουλή για έτσι θέμα. Δηλαδή... Ξέρετε, στο πανεπιστήμιο είχαμε έναν ορισμό στην εισαγωγή της επιστήμης του δικαίου ότι η πολυχρόνιος άσκησις εν συνειδήσει δικαίου βούλησης της κοινωνίας αποτελεί έθιμο. Εδώ, μέχρι τώρα, συνήθως -και νομίζω έχουμε όλοι γνώση- έξω εμαζεύκουνταν κάποιοι σύνδεσμοι οι οποίοι εκτελούσαν φιλανθρωπικό έργο και αξιόλογο μάλιστα. Τώρα, και νόμο να κάμεις, έθθα συμβούν τα παρατράγουδα τούτα να... ένας ιδιότροπος που αποφασίζει να κάμει μια φασαρία; Τωρά έν’ δουλειά της Βουλής να νομοθετήσει πώς θα εισπράττονται τα λεφτά και πού εννά τα δίδουν; Καλά, εκανονίσαμε όλα τα άλλα, θα μπούμε στον περίβολο της εκκλησίας να κάμουμε τέτοιες ρυθμίσεις; Και να σας πω ποιο έν’ το πιο δύσκολο; Συνήθως κάμνουμε νόμους τους οποίους στην πράξη και στην εφαρμογή δεν έχουμε την ικανότητα και τη δυνατότητα να τους εφαρμόσουμε. Τωρά εννά πρέπει... Μιλάτε για την εκκλησιαστική επιτροπή. Μα, αν πάεις στες εκκλησιαστικές επιτροπές, είναι ηλικιωμένοι οι άνθρωποι, εννά συνέλθει η εκκλησιαστική επιτροπή να κάμει συνεδρία με τον παπά να βκάλουν απόφαση τι θα γίνει με τα χρήματα του μακαρίτη τωρά; Μα, δηλαδή διερωτώμαι! Νομίζω ότι η Βουλή ενεπλάκη σε μια διαδικασία που το θέμα έν’ λυμένο από μόνο του και εν τοις πράγμασι από τις συνειδήσεις του λαού μας! Κάμνει μου εντύπωση!

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Γεωργίου του ΑΚΕΛ.

Γ. Τ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, κύριοι συνάδελφοι, θέλω να επισημάνω δύο πράγματα. Η έγκριση από μια επιτροπή ή από τον παπά να διεξαχθεί ένας έρανος συνεπάγεται νομικά ότι κατοχυρώνεις ακόμα ένα κέντρο οικονομικής εξουσίας. Και ήθελα να επισημάνω ακόμα και το εξής: Εάν η εκκλησιαστική επιτροπή, πάρουν απόφαση όλες οι εκκλησιαστικές επιτροπές ότι το 50% θα πηαίννει στο παγκάριν, τι συνεπάγεται τούτο; Με όλες τις παρενέργειες. Και αυτό το οποίο είπε ο πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού, στο οποίο συμφωνώ, όμως ο ίδιος ο νόμος απαγορεύει παράνομες δραστηριότητες τζιαι ως εκ τούτου δε θα είναι δυνατό να διεξαχθεί έρανος. Γι’ αυτό η παράκλησή μας είναι μία απλή τυπική ενημέρωση. Τίποτε άλλο. Είναι αναφαίρετο δικαίωμα του γονιού, των συγγενών να διεξαχθεί ένας έρανος στο προαύλιο της εκκλησίας. Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Τορναρίτης.
Ν. ΤΟΡΝΑΡΙΤΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, ακούγοντας τη συζήτηση, θεωρώ, εκφράζοντας ίσως προσωπική άποψη, ότι πράγματι η τελευταία βούληση είτε του νεκρού είτε των οικείων του νεκρού είναι αυτή που πρέπει να γίνει σεβαστή και από την Εκκλησία και από την πολιτεία και από το Θεό, αν είναι δυνατό, οπόταν θεωρώ ότι με μία απλή ενημέρωση -και νομίζω είναι συμβιβαστική η συγκεκριμένη πρόταση- κλείνει εδώ το θέμα. Έχει απόλυτο δίκαιο ο πρόεδρος της παράταξής μου για τις παράνομες δραστηριότητες, αν κάποιος εισηγηθεί, αλλά, αν συμβεί τούτο, προφανώς θα επέμβει η αστυνομία, το κράτος, να διώξει τους παράνομους, οπόταν νομίζω ότι πρέπει κάπου εδώ να συμφωνήσουμε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Η κ. Ερωτοκρίτου.

ΧΡ. ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, πρώτ’ απ’ όλα θέλω να χαιρετίσω τη θέση του φίλου του Γιώργου του Λουκαΐδη ότι δεν του αρέσουν τα βέτο. Συμφωνώ απόλυτα ότι τα βέτο...

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Για τους εράνους μόνο εννοούσε.

ΧΡ. ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΥ: ...οπουδήποτε και αν υπάρχουν, είναι κακά. Λοιπόν, αυτό είναι το πρώτο. Κατά δεύτερο λόγο και πολύ περιεκτικά λέω το εξής: Όσον αφορά τα θέματα των φυσικών καταστροφών και των εμπόλεμων καταστάσεων, τα οποία έθιξε ο κ. Λουκαΐδης και είναι σωστά, ο λόγος που εξαιρούνται αυτές οι περιπτώσεις είναι ακριβώς γιατί σε έκτακτες ανάγκες, σε έκτακτες περιπτώσεις, που είναι οι εμπόλεμες καταστάσεις ή οι φυσικές καταστροφές, ο μη γένοιτο, να μην υπάρχει οποιαδήποτε γραφειοκρατία και να μπορεί άμεσα και αυτόματα αυτός ο μηχανισμός να ενεργοποιηθεί, για να αντιμετωπίσει αυτή την έκτακτη κατάσταση. Εδώ μιλούμε μόνο για φυσικές καταστροφές και για εμπόλεμες καταστάσεις. Δε σημαίνει ότι έχει απόλυτη κρίση ο επίτροπος να πηγαίνει να κάμνει ό,τι θέλει χωρίς αυτή την παράμετρο. Αυτό είναι το πρώτο. Από τη στιγμή που διεξάγεται ένας έρανος στον περίβολο της εκκλησίας, το ελάχιστο που θα έπρεπε να κάνουμε, πάντοτε έχοντας υπόψη ότι το πρώτο μέλημα είναι ο σεβασμός της επιθυμίας των οικείων του αποθανόντος, είναι να έχουμε μία απλή τυπική σύμφωνη γνώμη της εκκλησίας που διοργανώνει το μυστήριο της ταφής. Δε συμφωνώ και αυτό το νομοθέτημα και οι τροπολογίες οι δικές μας σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπουν στην οποιαδήποτε εκκλησιαστική επιτροπή να έχει απαίτηση για το 50% ή το 10% ή το οποιοδήποτε μέρος των εισπράξεων… (Μη ευκρινή σχόλια από τον κ. Αδάμο Αδάμου)

ΧΡ. ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΥ: Αν πει όχι… Πολύ σωστά λέει ο κ. Αδάμου.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Παρακαλώ, κύριοι! Έννεν έτσι που γίνεται συζήτηση.

 ΧΡ. ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΥ: Αν δε συμφωνήσει η εκκλησιαστική επιτροπή, αυτό δε σημαίνει ότι θα τα πάρει η ίδια η εκκλησία τα χρήματα. Σημαίνει ότι θα μείνουν αδιάθετα, μέχρις ότου να συμφωνήσουν η οικογένεια και η επιτροπή σε έναν κοινό σκοπό, που και οι ίδιοι συμφωνούν. Δε σημαίνει ότι θα βάλει η εκκλησία χέρι στα λεφτά τα οποία μαζεύονται από τον έρανο που…

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Στέλλα, σε είδα. Θα σου δώσω το λόγο μετά τον κ. Ευσταθίου.

ΧΡ. ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΥ: Αυτά είναι θεμιτά ερωτήματα, τα οποία όμως δεν προκύπτουν από τις τροπολογίες όπως έχουν τεθεί. Γι’ αυτό θεωρώ ότι πρέπει να παραμείνουμε στις τροπολογίες του Δημοκρατικού Κόμματος ακριβώς όπως τις έχουμε θέσει και δεν καλύπτει το πνεύμα αυτής της ρύθμισης η εισήγηση για μία απλή ενημέρωση.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Ευσταθίου.

Κ. ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, λυπούμαστε πραγματικά που ασχολούμαστε με θέματα εθελοντισμού και ανθρωπισμού και θέλουμε να τα λύσουμε με νόμο. Φανταστείτε να καταχωριστεί αγωγή με προσωρινά μέτρα για μία κηδεία. Αν είναι δυνατόν! Γι’ αυτό, επειδή ακριβώς δε θέλουμε να συμμετάσχουμε σ’ αυτή την απαράδεκτη συζήτηση, γιατί προσπαθούμε θέματα τα οποία ρυθμίζονταν ή αυτορρυθμίζονταν τόσα χρόνια να τα βάλουμε κι αυτά μέσα σε μία διαδικασία ενός νόμου που δε θα ισχύσει ποτέ, εμείς ως ΕΔΕΚ αποφασίζουμε να απέχουμε από την όλη διαδικασία. Τη θεωρούμε απαράδεκτη.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Η κ. Κυριακίδου.

ΣΤ. ΚΥΡΙΑΚΙΔΟΥ: Πρόεδρε, τώρα ίσως έχουμε όλοι αντιληφθεί γιατί αυτή η νομοθεσία -και φτάσαμε ως εδώ- αναβλήθηκε τόσες πολλές φορές. Έγιναν πολλές συζητήσεις και, νομίζω, δεν υπάρχει απόλυτη αλήθεια, όπως σε πολλά πράγματα που έχουμε μπροστά μας.
Για το πρώτο με έχει καλύψει η κ. Ερωτοκρίτου απόλυτα. Δεν υπάρχει καμία πρόθεση να δώσουμε εξαίρεση -και είναι ο Επίτροπος Εθελοντισμού μαζί με το Παγκύπριο Συμβούλιο Εθελοντισμού, είναι και οι δύο μαζί- για να κάμνουν εράνους, όποτε θέλουν. Είναι για να μην μπαίνουν σε πολύ χρονοβόρες διαδικασίες και όλοι όσοι κάνουν εράνους σε φυσικές καταστροφές, που ελπίζω να μην ξαναέχουμε, ή εμπόλεμες καταστάσεις, που σίγουρα ελπίζω να μην αντιμετωπίσουμε ξανά, να μην έχουν τη διαδικασία. Είναι τόσο απλό. Θεωρώ ότι αυτό γι’ αυτό το βάλαμε.
Για το δεύτερο έγιναν πάρα πολλές συζητήσεις, προσπαθήσαμε να βρούμε μία λύση βάζοντας μία λέξη η οποία περνά λίγο απαρατήρητη. Κύριε Αδάμου, ξέρω πού πηγαίνουν πάρα πολύ συχνά τα λεφτά του κόσμου, όταν χάσει δικό του απ’ οποιαδήποτε ασθένεια. Βάλαμε τη λέξη “καθορίζοντας” -όχι να εισηγούνται, αλλά να καθορίζουν- θεωρώντας ότι αυτό στέλνει ένα πιο δυνατό μήνυμα για το δικαίωμα του συγγενή να καθορίζει.
Απ’ εκεί και πέρα, από την ώρα που ο έρανος γίνεται μέσα στον περίβολο της εκκλησίας, όπως μας έχουν πει και από τη Νομική Υπηρεσία, βασικά τους ανήκει και δεν μπορούμε να καθορίσουμε εμείς αυτό το πράγμα, στην προσπάθεια να τους αφαιρέσουμε από τη διαδικασία… (Μη ευκρινή σχόλια από τον κ. Γιώργο Λουκαΐδη) Απλώς, κύριε Λουκαΐδη, αν μου επιτρέπετε, μέχρι σήμερα, όταν κάποιος έχανε τη ζωή του, έπρεπε να κάνουν όλη τη διαδικασία, για να πάρουν άδεια για εράνους. Εμείς έχουμε πει αυτό να μη γίνεται, να εξαιρούνται από την εξασφάλιση άδειας, να ενημερώνουν την εκκλησιαστική επιτροπή ότι θα κάμουν αυτό τον έρανο, καθορίζοντας πού και ζητώντας τη συναίνεσή της. Αν δεν έχουν τη συναίνεσή της, τότε θα υπάρχουν άλλα προβλήματα, όπως αυτά που ήδη έχουμε σήμερα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κύριοι συνάδελφοι, έχω την εντύπωση ότι αυτή η συζήτηση έπρεπε να γίνει περισσότερο στην επιτροπή. Στην ολομέλεια δε γίνεται συζήτηση, για να πείσει ο ένας τον άλλο με το ζόρι. Διερωτώμαι αν δεν εξαντλήθηκε ο χρόνος και επιμένουν κάποιοι συνάδελφοι να μιλήσουν και βλέπω τη συζήτηση -και είναι από τα θέματα που ασχολήθηκα πάρα πολύ- να επικεντρώνεται μόνο στο θέμα της εκκλησίας και δε βλέπετε τι γίνεται…

ΣΤ. ΚΥΡΙΑΚΙΔΟΥ: Σε όλα τα άλλα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: …στο σύνολο και ιδιαίτερα ότι δεν υπάρχει μηχανισμός. Κάναμε ένα συμβούλιο που εξετάζει και δίδει άδειες, 90% κάμνουν χωρίς άδεια και μηχανισμός που έπρεπε να υπάρχει, για να κάμνει αυτό τον έλεγχο, δεν υπάρχει. Άρα, εγώ θα εισηγούμουν να τερματιστεί η συζήτηση, να κάνουμε την ψηφοφορία μας και μπορεί να
εγκύψετε ξανά στην επιτροπή για βελτίωση του όλου συστήματος. Αν επιμένετε όμως, θα δώσω και άλλους ομιλητές και ώσπου πάμε. Ποιοι θέλετε να μιλήσετε; Ναι, κυρία Κυριακίδου.

ΣΤ. ΚΥΡΙΑΚΙΔΟΥ: Διευκρινιστικά, να πω για τη σημασία της νομοθεσίας, διότι αυτή τη στιγμή έχουμε μία ανεξέλεγκτη κατάσταση και βάλαμε μέσα και τις φιλοζωικές οργανώσεις, που ήταν σημαντικό, που ήταν έξω, αλλά και την πρότασή σας, ότι έπρεπε δηλαδή να γίνει συζήτηση στην επιτροπή. Δυστυχώς, στην επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων συμμετέχουν μόνο τρία από τα κόμματα. Προσκαλώ και άλλους συναδέλφους να συμμετέχουν, για να μπορούμε να έχουμε αυτή την πληθώρα των απόψεων, όταν συζητούμε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κύριε Λουκαΐδη, να δώσω το λόγο στην κ. Θεολόγου και στον κ. Δημητρίου, που πάμε πίσω στις πρωτολογίες τώρα ξανά, για να δούμε τι θα γίνει.
ΑΝΤΡΟΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ: Κύριε Πρόεδρε…

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ε, εντάξει, αφού επιμένουν, κύριε Κυπριανού, να μιλήσουν, τι να τους κάμω;

Α. ΘΕΟΛΟΓΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, εμείς συμφωνούμε μαζί σας ότι πρέπει να τελειώσει η συζήτηση. Το θέμα είναι ότι συζητούμε για τις εκκλησίες, ενώ ανά πάσα στιγμή μπορεί ο οποιοσδήποτε αρνηθεί στον οποιοδήποτε να κάνει έρανο έξω από την εκκλησία να πάει να ανοίξει ένα λογαριασμό στην τράπεζα και να κάμνει έρανο, χωρίς έλεγχο για το πού πάνε τζιείνα τα λεφτά τζιαι τι γίνονται τζιείνα τα λεφτά. Άρα, θεωρώ ότι το θέμα μπορεί να λυθεί και με άλλους τρόπους τζιαι δυστυχώς μπαίνουμε στη διαδικασία να νομοθετήσουμε κάτι που…

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Δημητρίου και μετά ο κ. Κυπριανού και ο κ. Λουκαΐδης. Πέστε μου. Εγώ δίνω το λόγο σε άλλους, κύριε Κυπριανού, επειδή επιμένει ένα μεγάλο κόμμα να μιλήσει.

ΑΝΤΡΟΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, επειδή ήταν η σειρά του κ. Λουκαΐδη, ήθελα να θέσω το θέμα, όταν θα μιλούσε κάποιος από τη δική μας κοινοβουλευτική ομάδα. Εξαντληθήκαμε εμείς, όχι μόνο το θέμα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Άρα, κύριε Δημητρίου, αν μου επιτρέπετε, να σας…

ΑΝΤΡΟΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ: Εάν για ένα τέτοιο ζήτημα συζητούμε για τόση ώρα προσπαθώντας ο ένας να μεταπείσει τον άλλο, διερωτώμαι…

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μετά από την παρέμβαση…

ΑΝΤΡΟΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ: Εγώ συμφωνώ απολύτως μαζί σας.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μετά από τη διαδικαστική παρέμβαση του κ. Κυπριανού ποιοι επιμένετε και θέλετε να μιλήσετε; Ο κ. Δημητρίου και ο κ. Λουκαΐδης, αντιλαμβάνομαι. Κύριε Λουκαΐδη, θα μιλήσετε; Γ. ΛΟΥΚΑΪΔΗΣ: Ναι, πρέπει να δώσω μία εξήγηση

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Άρα, σας παρακαλώ, από ένα λεπτό ο καθένας. Και ελπίζω να είστε οι τελευταίοι.

Δ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Συμφωνώ με τον κ. Κυπριανού. Στο τέλος θα πεθάνουμε στη συζήτηση! Λοιπόν, συγκεράζοντας τα όσα έχουν ακουστεί εισηγούμαστε ή εισηγούμαι να μπει μία υποσημείωση, για να τελειώνουμε με το θέμα της υποχρεωτικής συγκατάθεσης. Αν είναι πέραν των φυσικών προσώπων συγγενών του τεθνεώτος, να είναι εγγεγραμμένο στον Έφορο Σωματείων το σωματείο.

ΧΡ. ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, είναι συζήτηση τούτο το πράγμα…

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Λουκαΐδης.

Γ. ΛΟΥΚΑΪΔΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, ζήτησα το λόγο βεβαίως, αισθανόμενος ότι έχει εξαντληθεί η συζήτηση, πλην όμως, επειδή εμείς ακούμε τι λέγεται και δεν προσεγγίζουμε δογματικά τα ζητήματα, σε ό,τι αφορά την πρώτη μας τροπολογία είμαστε έτοιμοι να την αποσύρουμε, εφόσον είναι διευκρινισμένο ότι αποκλειστικά και μόνο -και αυτή είναι η βούληση του σώματος- σε περίπτωση φυσικών καταστροφών θα προχωρούν χωρίς τη νενομισμένη διαδικασία για απόκτηση άδειας με ενημέρωση, όπως προβλέπεται. Τότε εμείς αποσύρουμε την πρώτη μας τροπολογία, γι’ αυτό ήθελα το λόγο. Όσον αφορά τη δεύτερη, επιμένουμε. Διαφωνούμε σε όλα τα βέτο και γι’ αυτό διασφαλίσαμε όσο περνούσε ’πού το σιέριν μας το να μην υπάρχουν, τουλάχιστον όταν συζητούσαμε…

Α. ΝΕΟΦΥΤΟΥ: Καταργήσαμε και τα βέτο των ενταξιακών της Τουρκίας;

Γ. ΛΟΥΚΑΪΔΗΣ: Και σ’ αυτή την περίπτωση, συνάδελφοι, επειδή έχουν έρθει καταγγελίες για συγκεκριμένα κρούσματα, δεν είναι τυχαία που έχουμε εισηγηθεί αυτό που εισηγούμαστε. Θερμή παράκληση είναι να υπερψηφιστεί η πρόνοια, γιατί θα διευκολύνει τους οικείους να μη βρεθούν μπροστά σε τετελεσμένα και να έχουμε άλλου είδους παρατράγουδα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Νομίζω ολοκληρώσαμε, έτσι;

Γ. ΛΟΥΚΑΪΔΗΣ: Υπάρχει και πρόνοια ότι πρέπει να ενημερώνεται. Ήδη υπάρχει πρόνοια. Η υφιστάμενη νομοθεσία προβλέπει ενημέρωση της…

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αποσύρεται η μία εκ των δύο τροπολογιών του ΑΚΕΛ, αυτή που αφορά τις φυσικές καταστροφές κ.λπ., και μπαίνει σε ψηφοφορία… Γ.

ΠΕΡΔΙΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, διαδικαστικά.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Διαδικαστικά.

 Γ. ΠΕΡΔΙΚΗΣ: Εισήγηση διαδικαστική. Εννοείτε ότι, εάν ψηφιστεί… Επειδή είναι δύο τροπολογίες αντιθετικές, αν ψηφιστεί η μία, πρέπει η άλλη να μην μπει σε ψηφοφορία και να μπουν ξεχωριστά οι τροπολογίες

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Βεβαίως, θα μπουν ξεχωριστά.

Γ. ΠΕΡΔΙΚΗΣ: Εάν ψηφιστεί εκείνη του ΑΚΕΛ, για παράδειγμα, δεν υπάρχει θέμα να μπει εκείνη του… 16 (Μη ευκρινή σχόλια από βουλευτές) Η δεύτερή σας, ρε παιδκιά. Αν ψηφιστεί η δεύτερή σας, δε θα μπορούμε να καταψηφίσουμε ύστερα τις τροπολογίες του ΔΗΣΥ και του ΔΗΚΟ. Είναι απλό, για να μεν κάμνουμεν έτσι είδους διαδικαστικές γκάφες.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Θέτω σε ψηφοφορία τη δεύτερη τροπολογία του ΑΚΕΛ. Η πρώτη έχει αποσυρθεί. Η τροπολογία θεωρείται αναγνωσθείσα. (Η σχετική τροπολογία) Προτεινόμενη τροπολογία της κοινοβουλευτικής ομάδας ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις για το νομοσχέδιο «Ο περί Διενέργειας Εράνων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2016» Γίνεται εισήγηση να τροποποιηθεί το άρθρο 3 του νομοσχεδίου, που τροποποιεί το άρθρο 5 του βασικού νόμου, με την προσθήκη στο τέλος της προτεινόμενης επιφύλαξης των ακόλουθων: «και η αρμόδια εκκλησιαστική επιτροπή έχει υποχρέωση για πλήρη υλοποίηση της επιθυμίας των οικείων του αποθανόντος.». Σημείωση: Με την προτεινόμενη τροπολογία διευκρινίζεται ότι κάθε αρμόδια εκκλησιαστική επιτροπή έχει υποχρέωση να σέβεται και να υλοποιεί πλήρως την επιθυμία των οικείων του αποθανόντος, όσον αφορά τον αποδέκτη των εισφορών που γίνονται στον περίβολο εκκλησίας σε περίπτωση κηδείας.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πόσοι ψηφίζουν υπέρ;

ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Δεκαέξι

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πόσοι εναντίον;
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Είκοσι εννέα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αποχές;
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Τέσσερις.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Με είκοσι εννέα ψήφους εναντίον, δεκαέξι υπέρ και τέσσερις αποχές, η τροπολογία απορρίπτεται. Βάζω τώρα σε ψηφοφορία τις κοινές τροπολογίες Δημοκρατικού Συναγερμού-Δημοκρατικού Κόμματος.

Γ. ΛΟΥΚΑΪΔΗΣ: Να ψηφιστούν ξεχωριστά.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Με συγχωρείτε;

ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: (Κ. ΚΩΣΤΑ) Είναι δύο, Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Βάζω την πρώτη τροπολογία σε ψηφοφορία. Παρακαλώ το γραμματέα να διαβάσει την τροπολογία.

ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: (Α. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ)
Προτεινόμενη τροπολογία των κοινοβουλευτικών ομάδων του Δημοκρατικού Συναγερμού και του Δημοκρατικού Κόμματος για το νομοσχέδιο «Ο περί Διενέργειας Εράνων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2016» Γίνεται εισήγηση για τροποποίηση της παραγράφου (β) του άρθρου 2 του νομοσχεδίου, που τροποποιεί το άρθρο 2 του βασικού νόμου, ως ακολούθως: α. Με τη διαγραφή από τον ορισμό του όρου “έρανος” της φράσης “κινδύνων ή κρίσεων” (όγδοη γραμμή) και β. με την ένθεση στον ορισμό του όρου “έρανος” της φράσης “φυσικών καταστροφών και εμπόλεμων καταστάσεων” μεταξύ των λέξεων “αναγκών” και “και” (όγδοη γραμμή). Σημείωση: Με την προτεινόμενη τροπολογία επιδιώκεται η καλύτερη διευκρίνιση των προνοιών του νομοσχεδίου.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πόσοι ψηφίζουν υπέρ;

ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Σαράντα έξι.

 ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εναντίον;
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Κανένας.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αποχές;
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Δύο.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Με σαράντα ψήφους υπέρ, καμία εναντίον και δύο αποχές, η τροπολογία εγκρίνεται. Προχωρούμε στη δεύτερη τροπολογία. Παρακαλώ το γραμματέα να διαβάσει την τροπολογία.

ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Προτεινόμενη τροπολογία των κοινοβουλευτικών ομάδων του Δημοκρατικού Συναγερμού και του Δημοκρατικού Κόμματος για το νομοσχέδιο «Ο περί Διενέργειας Εράνων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2016» Γίνεται εισήγηση για τροποποίηση του άρθρου 3 του νομοσχεδίου, που τροποποιεί το άρθρο 5 του βασικού νόμου, με την προσθήκη στο τέλος της επιφύλαξης αυτού της ακόλουθης φράσης, αφού αντικατασταθεί η τελεία στο τέλος της με κόμμα, “εφόσον εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας εκκλησιαστικής επιτροπής”. Σημείωση: Με την προτεινόμενη τροπολογία επιδιώκεται η καλύτερη διευκρίνιση των προνοιών του νομοσχεδίου.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πόσοι ψηφίζουν υπέρ;
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Είκοσι έξι.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εναντίον;
 ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Δεκαέξι.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αποχές;
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Πέντε.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Με είκοσι έξι ψήφους υπέρ, δεκαέξι εναντίον και πέντε αποχές, η τροπολογία εγκρίνεται. Να προχωρήσουμε τώρα στη δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου.
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Συνοπτικός τίτλος. Άρθρο 1. Τροποποίηση του άρθρου 2 του βασικού νόμου. Άρθρο 2. Τροποποίηση του άρθρου 5 του βασικού νόμου. Άρθρο 3. Τροποποίηση του άρθρου 29 του βασικού νόμου. Άρθρο 4. Έναρξη της ισχύος του παρόντος Νόμου. Άρθρο 5.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πόσοι ψηφίζουν υπέρ των άρθρων 1 έως 5;
 ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Τριάντα δύο.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πόσοι εναντίον;
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Δεκατρείς.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αποχές;
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Δύο.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Με τριάντα δύο ψήφους υπέρ, δεκατρείς εναντίον και δύο αποχές, τα άρθρα 1 έως 5 εγκρίνονται. Τρίτη ανάγνωση.
 ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Ο παρών Νόμος θα αναφέρεται ως ο περί Διενέργειας Εράνων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2016.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πόσοι ψηφίζουν υπέρ του νομοσχεδίου όπως έχει διαμορφωθεί; ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Τριάντα δύο.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πόσοι εναντίον;
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Δεκατρείς.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αποχές;
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Δύο.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: (Κτυπά τη σφύρα.) Με τριάντα δύο ψήφους υπέρ, δεκατρείς εναντίον και δύο αποχές, το νομοσχέδιο ψηφίζεται σε νόμο.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άρχισε η ανακύκλωση ηλεκτρικών συσκευών ... επιτέλους!

Ξεκίνησε η συγκέντρωση παλιών ηλεκτρικών συσκευών για την ανακύκλωσή τους Δώστε τις συσκευές σας Μέχρι να παραλάβουν τις πρώτες συσκευές από τους καταναλωτές, οι ανακυκλωτές ασχολούνται με τα παλιά τερματικά που είχαν αποσύρει οι κυβερνητικές υπηρεσίες Με τις συσκευές που φυλάσσονταν από καιρό σε υποστατικά στους Εργάτες και το Γέρι ξεκίνησε τη λειτουργία του το σύστημα ανακύκλωσης ηλεκτρικών συσκευών. Η εταιρεία Wee Electrocyclosis, η οποία διαχειρίζεται το σύστημα, ανακοίνωσε το περασμένο Σάββατο ότι οι καταναλωτές μπορούν στο εξής να αφήνουν τις παλιές τους συσκευές στα καταστήματα των 148 εταιρειών που είναι συμβεβλημένες (η λίστα τους είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα www.electrocyclosis.com.cy). Οι πρώτες συσκευές από ανακυκλωτές δεν έχουν ακόμη φτάσει στην Electrocyclosis, η οποία, ωστόσο, ξεκίνησε την προώθηση στους ανακυκλωτές των παλιών συσκευών που είχαν συγκεντρωθεί από οργανισμούς και υπηρεσίες στις αποθήκες της, αφού μόνο στο υποστατικό στους Εργάτες είχαν συσσωρευθεί περί

Έχεις Θερμοσυσσωρευτές;

Τα πιο πολλά από τα παράπονα που ακούγονται για ψηλούς λογαριασμούς του ηλεκτρισμού είναι από ιδιοκτήτες θερμοσυσσωρευτών οι πιο πολλοί από τους οποίους δεν έχουν γνώση για το πώς λειτουργεί το σύστημα θέρμανσης τους. Φυσικά το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει ο οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης είναι να μελετήσει τη δυνατότητα θερμομόνωσης του κτηρίου, να μειώσει τις απώλειες με χοντρές κουρτίνες και να κλείσει τις χαραμάδες κάτω από πόρτες και παράθυρα με τα ειδικά λάστιχα που κυκλοφορούν στην αγορά. Ο θερμοσυσσωρευτής δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μονωμένο κιβώτιο γεμάτο πυρότουβλα τα οποία θερμαίνονται με ηλεκτρισμό. Όταν εμείς χρειάζεται να θερμάνουμε το χώρο τότε ανοίγει μια δίοδος μέσω της οποίας περνά ο αέρας μέσα από τα τούβλα και περνά ζεστός στο δωμάτιο. Στους εντελώς απλούς θερμοσυσσωρευτές υπάρχουν μόνο δύο ρυθμίσεις. Το ένα κουμπί ρυθμίζει πόσο πολύ θα βράσουν τα τούβλα (input) και η θερμότητα που φυλάγεται έχει επίσης άμεση σχέση με τη δυναμικότητα του αφού στην α

Τι μου έγραψε ο Aceras για το λανεϊτ

Το πιο κάτω σχόλιο του Acera από την ανάρτηση μου με τίτλο " Η εύκολη πρόσβαση στην αγορά δηλητηρίων ". Πρέπει να το διαβάσετε : Aceras Anthropophorum είπε... Η γειτόνισσα μου ετοιμάζετουν να πάει στον γάμο της ανιψιάς της με τον άντραν της τζαι τα μωρά. Είπεν του αντρός της να βάλει μιαν κρεβάταν κότσιινην. Τζείνος εν έθελεν να βάλει κρεβάταν. Ο ένας το πειν του ο άλλος το ξύν του ο καφκάς επήρεν φωθκιάν. Αρπάσσει η κοπελλούα το ποτσίν του λανέιτ που πας το παράθυρον τζιαι λαλεί του αντρός της πας τα νεύρα της: Αν συνεχίσεις έτσι θα το πιώ. Έκαμεν πους το είπιεν. Άλλοι λαλούν ότι επροσποιήθηκεν ότι το είπιεν τζαι όσον τζαι έντζιησεν πας τα σιείλης της που το απορροφήσαν. Άλλοι λαλούν ότι είπιεν το μισόν ποτσίν τζαι η κουβέντα της προσποίησης ήταν για να την θάψει ο παπάς. Όπως τζαι να έχει η υπόθεση, αν είχεν νόμον όπως τον προτείνετε, η κοπελιά δεν θα επήεννεν τζει που επήεν στα κοσπέντε της τζαι να μαυρίσουν θκυό οικογένειες. Όσος κίνδυνος υπάρχει για τα ζώα τζαι τα φυτ