Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οι ρύποι των οχημάτων

Κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της μηχανής ενός αυτοκινήτου εκπέμπονται από την εξάτμιση του διάφορα αέρια που επηρεάζουν την υγεία μας αλλά και αέρια που επηρεάζουν το κλίμα. Στην ΕΕ οι μεταφορές ευθύνονται για το 20% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και από αυτές το 12% προέρχεται από την κίνηση με ιδιωτικό αυτοκίνητο.
Έτσι μέσα στα πλαίσια των ευθυνών που ανάλαβε η ΕΕ για μείωση των ρύπων εκδόθηκε το 1999 η Οδηγία 1999/94 για την πληροφόρηση των καταναλωτών για την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων σε οχήματα που είναι προς πώληση ή μακρόχρονη ενοικίαση.
Μετά την έκδοση της βασικής Οδηγίας εκδόθηκαν και Κανονισμοί και τροποποιήσεις αλλά οι βασικές πρόνοιες της Οδηγίας απαιτούν όπως για τα καινούργια αυτοκίνητα:
  1. Να αναρτάται στο αυτοκίνητο ενημέρωση για την κατανάλωση σε λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα και τις εκπομπές ρύπων του οχήματος.
  2. Να εκδίδεται οδηγός από το κάθε κράτος με τουλάχιστο τα 10 καλύτερα αυτοκίνητα σε κατανάλωση και εκπομπές ρύπων.
  3. Να αναρτώνται μεγάλες ανακοινώσεις – posters στις εκθέσεις πώλησης αυτοκινήτων.
  4. Να περιλαμβάνονται πληροφορίες για την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων του αυτοκινήτου σε όλες τις διαφημίσεις.

Πέραν από την ενημέρωση των καταναλωτών η ΕΕ εφάρμοσε ακόμη 2 στρατηγικές.
Η πρώτη είναι μέσω συζήτησης και συμφωνίας με τις αυτοκινητοβιομηχανίες όσον αφορά χρονοδιαγράμματα και στόχους εκπομπών. Όσων κατασκευαστών ο στόλος των οχημάτων τους είναι εκτός συμφωνημένων προδιαγραφών πληρώνουν πρόστιμο.
Επειδή οχήματα εισάγονται και από άλλες χώρες η ΕΕ έχει καθορίσει ανώτατα επιτρεπτά όρια εκπομπών. Για το 2015 το όριο είναι 130 γρ διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο το οποίο αντιστοιχεί περίπου με κατανάλωση 5.6 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Ο στόχος αυτός φαίνεται να επιτυγχάνεται γιατί μετρήσεις που έγιναν για τα νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν το 2014 στην ΕΕ έδειξαν ότι ο μέσος όρος εκπομπών ήταν 123.4γρ/χμ.
Παράλληλα η ΕΕ έκδωσε και τον Κανονισμό 443/2009 σχετικά με τα πρότυπα επιδόσεων για τις εκπομπές από τα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα βάζοντας έτσι επιπλέον περιορισμούς.
Το σύστημα βασίζεται πάνω στον αυτοέλεγχο των εταιρειών αλλά συχνά εμφανίζονται αναφορές στον τύπο όσον αφορά την ορθότητα τους ή ακόμη και ερωτηματικά αν το σύστημα που καθόρισε η ΕΕ για το μέτρημα της κατανάλωσης ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Με στόχο να διορθωθεί αυτό το πρόβλημα, η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Ευρωβουλής αποφάσισε πρόσφατα να προωθήσει αλλαγές στο σύστημα όπως αλλαγές στο σύστημα μέτρησης κατανάλωσης βενζίνης που είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα.

Τα πιο πάνω είναι σε επίπεδο ΕΕ. Το κάθε κράτος μέλος όμως εφαρμόζει περιορισμούς μέσω οικονομικών μέτρων για προώθηση οχημάτων με λιγότερους ρύπους όπως για παράδειγμα εκπτώσεις σε φορολογία, τέλη κυκλοφορίας και δωρεάν στάθμευση.
Η προσπάθεια για να περιοριστούν οι ρύποι των οχημάτων θα συνεχίσει. Όλοι γνωρίζουμε ότι κάποια στιγμή οι παραδοσιακοί κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου θα φτάσουν στα όρια τους. Για αυτό σύντομα θα δούμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε μεγάλη παραγωγή αλλά και οχήματα υδρογόνου.

Παράλληλα σε πάρα πολλές πόλεις στο εξωτερικό έχουν καθοριστεί περιοχές “χαμηλών ρύπων” όπου απαγορεύεται η είσοδος σε ρυπογόνα οχήματα, περιοχές όπου απαγορεύονται όλα τα αυτοκίνητα και περιοχές όπου για να εισέλθεις πρέπει να πληρώσεις.
Η μετακίνηση με ιδιωτικά οχήματα στοιχίζει πολύ και στην τσέπη μας, και στην υγεία μας αλλά και στο περιβάλλον.

Το ποδήλατο και το περπάτημα που είναι χωρίς ρύπους και καίνε λίπος αντί καύσιμα μαζί με τις δημόσιες μεταφορές έχουν πλέον προτεραιότητα και στην Κύπρο έχουμε καθυστερήσει πάρα πολύ σε αυτό τον τομέα.
Ο νόμος για την προώθηση του ποδηλάτου κάθεται στη Βουλή από το 2011, το δίκτυο ποδηλατοδρόμων έμεινε στα χαρτιά, το πρόγραμμα των δημόσιων μεταφορών έμεινε στάσιμο αλλά η κυβέρνηση βρίσκει λεφτά να σχεδιάσει και να κατασκευάσει δρόμους μέσα από πάρκα.


Χαράλαμπος Θεοπέμπτου
Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Περιβάλλοντος
Λέκτορας ΤΕΠΑΚ


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άρχισε η ανακύκλωση ηλεκτρικών συσκευών ... επιτέλους!

Ξεκίνησε η συγκέντρωση παλιών ηλεκτρικών συσκευών για την ανακύκλωσή τους Δώστε τις συσκευές σας Μέχρι να παραλάβουν τις πρώτες συσκευές από τους καταναλωτές, οι ανακυκλωτές ασχολούνται με τα παλιά τερματικά που είχαν αποσύρει οι κυβερνητικές υπηρεσίες Με τις συσκευές που φυλάσσονταν από καιρό σε υποστατικά στους Εργάτες και το Γέρι ξεκίνησε τη λειτουργία του το σύστημα ανακύκλωσης ηλεκτρικών συσκευών. Η εταιρεία Wee Electrocyclosis, η οποία διαχειρίζεται το σύστημα, ανακοίνωσε το περασμένο Σάββατο ότι οι καταναλωτές μπορούν στο εξής να αφήνουν τις παλιές τους συσκευές στα καταστήματα των 148 εταιρειών που είναι συμβεβλημένες (η λίστα τους είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα www.electrocyclosis.com.cy). Οι πρώτες συσκευές από ανακυκλωτές δεν έχουν ακόμη φτάσει στην Electrocyclosis, η οποία, ωστόσο, ξεκίνησε την προώθηση στους ανακυκλωτές των παλιών συσκευών που είχαν συγκεντρωθεί από οργανισμούς και υπηρεσίες στις αποθήκες της, αφού μόνο στο υποστατικό στους Εργάτες είχαν συσσωρευθεί περί

Έχεις Θερμοσυσσωρευτές;

Τα πιο πολλά από τα παράπονα που ακούγονται για ψηλούς λογαριασμούς του ηλεκτρισμού είναι από ιδιοκτήτες θερμοσυσσωρευτών οι πιο πολλοί από τους οποίους δεν έχουν γνώση για το πώς λειτουργεί το σύστημα θέρμανσης τους. Φυσικά το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει ο οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης είναι να μελετήσει τη δυνατότητα θερμομόνωσης του κτηρίου, να μειώσει τις απώλειες με χοντρές κουρτίνες και να κλείσει τις χαραμάδες κάτω από πόρτες και παράθυρα με τα ειδικά λάστιχα που κυκλοφορούν στην αγορά. Ο θερμοσυσσωρευτής δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μονωμένο κιβώτιο γεμάτο πυρότουβλα τα οποία θερμαίνονται με ηλεκτρισμό. Όταν εμείς χρειάζεται να θερμάνουμε το χώρο τότε ανοίγει μια δίοδος μέσω της οποίας περνά ο αέρας μέσα από τα τούβλα και περνά ζεστός στο δωμάτιο. Στους εντελώς απλούς θερμοσυσσωρευτές υπάρχουν μόνο δύο ρυθμίσεις. Το ένα κουμπί ρυθμίζει πόσο πολύ θα βράσουν τα τούβλα (input) και η θερμότητα που φυλάγεται έχει επίσης άμεση σχέση με τη δυναμικότητα του αφού στην α

Τι μου έγραψε ο Aceras για το λανεϊτ

Το πιο κάτω σχόλιο του Acera από την ανάρτηση μου με τίτλο " Η εύκολη πρόσβαση στην αγορά δηλητηρίων ". Πρέπει να το διαβάσετε : Aceras Anthropophorum είπε... Η γειτόνισσα μου ετοιμάζετουν να πάει στον γάμο της ανιψιάς της με τον άντραν της τζαι τα μωρά. Είπεν του αντρός της να βάλει μιαν κρεβάταν κότσιινην. Τζείνος εν έθελεν να βάλει κρεβάταν. Ο ένας το πειν του ο άλλος το ξύν του ο καφκάς επήρεν φωθκιάν. Αρπάσσει η κοπελλούα το ποτσίν του λανέιτ που πας το παράθυρον τζιαι λαλεί του αντρός της πας τα νεύρα της: Αν συνεχίσεις έτσι θα το πιώ. Έκαμεν πους το είπιεν. Άλλοι λαλούν ότι επροσποιήθηκεν ότι το είπιεν τζαι όσον τζαι έντζιησεν πας τα σιείλης της που το απορροφήσαν. Άλλοι λαλούν ότι είπιεν το μισόν ποτσίν τζαι η κουβέντα της προσποίησης ήταν για να την θάψει ο παπάς. Όπως τζαι να έχει η υπόθεση, αν είχεν νόμον όπως τον προτείνετε, η κοπελιά δεν θα επήεννεν τζει που επήεν στα κοσπέντε της τζαι να μαυρίσουν θκυό οικογένειες. Όσος κίνδυνος υπάρχει για τα ζώα τζαι τα φυτ