Πιο κάτω
είναι το σημείωμα που έχω υποβάλει στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Συγκοινωνιών
και Έργων που συζητά το νόμο για τα ποδήλατα.
Φωτογραφίες
με σχάρες θα
βρείτε εδώ.
Ο περί Ρύθμισης της Διακίνησης
Ποδηλάτων Νόμος του 2011
Ευρωπαϊκές
κυρίως πόλεις προωθούν εδώ και δεκαετίες τη χρήση ποδηλάτου, γιατί το ποδήλατο είναι φτηνό, δεν προκαλεί καμιά μόλυνση,
είναι αθόρυβο, δεν χρειάζεται καύσιμα, χρειάζεται λιγότερο χώρο και πολύ πιο
φτηνή υποδομή από το αυτοκίνητο και επιπλέον βελτιώνει την υγεία. Κανένα άλλο
μεταφορικό μέσο δεν προσφέρει τόσα πλεονεκτήματα εκτός φυσικά από το περπάτημα.
Το
προτεινόμενο νομοσχέδιο αναμένεται να βοηθήσει πολύ στην προώθηση του ποδηλάτου
στην Κύπρο αλλά υπάρχουν δυο σημαντικά θέματα τα οποία θα πρέπει να διορθωθούν:
Απαγόρευση στα πεζοδρόμια
Όπως ήδη έχω
αναφέρει και γραπτώς στο Υπουργείο, διαφωνώ έντονα με την απαγόρευση κίνησης
των ποδηλάτων στο πεζοδρόμιο.
Η απαγόρευση αυτή είναι θεωρητικά σωστή, αλλά επειδή στην Κύπρο ακόμη δεν έχουμε υποδομές σας διαβεβαιώνω σαν ποδηλάτης ότι όταν οδηγώ στο οδόστρωμα το αίσθημα ανασφάλειας είναι μεγάλο και το πεζοδρόμιο είναι μόνη ασφαλής επιλογή. Μια απαγόρευση όπως αυτή που αναφέρεται στο 11(α) θα πρέπει να μπει σε εφαρμογή μόνο όταν υπάρχουν οι υποδομές, διαφορετικά αυτό θα κρατήσει τους ποδηλάτες μακριά. Σε πολλούς δρόμους 4 λωρίδων που οι αυτοκινητιστές αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες το πεζοδρόμιο είναι σωτήριο για τους ποδηλάτες.
Η απαγόρευση αυτή είναι θεωρητικά σωστή, αλλά επειδή στην Κύπρο ακόμη δεν έχουμε υποδομές σας διαβεβαιώνω σαν ποδηλάτης ότι όταν οδηγώ στο οδόστρωμα το αίσθημα ανασφάλειας είναι μεγάλο και το πεζοδρόμιο είναι μόνη ασφαλής επιλογή. Μια απαγόρευση όπως αυτή που αναφέρεται στο 11(α) θα πρέπει να μπει σε εφαρμογή μόνο όταν υπάρχουν οι υποδομές, διαφορετικά αυτό θα κρατήσει τους ποδηλάτες μακριά. Σε πολλούς δρόμους 4 λωρίδων που οι αυτοκινητιστές αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες το πεζοδρόμιο είναι σωτήριο για τους ποδηλάτες.
Είναι
σχεδόν σίγουρο ότι αν δεν αφαιρεθεί αυτή η πρόνοια, με τις ελλείψεις υποδομών
και τον τρόπο που κινούνται τα αυτοκίνητα στην Κύπρο θα μειωθούν αντί να
αυξηθούν οι ποδηλάτες στις κυπριακές πόλεις αφού η απαγόρευση αυτή συνοδεύεται
στο 27(3)(δ) και με πρόστιμο €500 ή /και 15 μέρες φυλάκιση!
Σχάρες ομβρίων
Τα ποδήλατα
δρόμου, έχουν συνήθως πολύ λεπτά ελαστικά και οι σχάρες των ομβρίων στους
δρόμους αποτελούν πολύ μεγάλο κίνδυνο για τους ποδηλάτες αυτούς, αφού
παγιδεύουν τον τροχό και προκαλούν απότομη πτώση του ποδηλατιστή. Το πρόβλημα
λύνεται πολύ απλά αν τα κενά στη σχάρα τοποθετηθούν λοξά, αν είναι κάθετα στο
πεζοδρόμιο ή αν τα διάκενα έχουν κάποιο άλλο σχήμα.
Αυτές είναι
δύο φωτογραφίες παρμένες από κεντρικό σημείο της Λευκωσίας:
Κατάλληλη για ποδήλατα
|
Επικίνδυνη για ποδήλατα
|
Για αυτό το
λόγο στο 21(1) ορθά απαγορεύονται οι σχάρες με διάκενα παράλληλα με την
κατεύθυνση του ποδηλάτου αλλά δεν γίνεται καμιά αναφορά σε υποχρεώσεις αλλαγών
στους υπόλοιπους δρόμους.
Θα πρέπει να περιληφθεί πρόνοια ούτως ώστε να μην τοποθετούνται πλέον πουθενά αυτές οι σχάρες και να γίνονται αλλαγές εκεί που γίνονται μεγάλης έκτασης επισκευές.
Θα πρέπει να περιληφθεί πρόνοια ούτως ώστε να μην τοποθετούνται πλέον πουθενά αυτές οι σχάρες και να γίνονται αλλαγές εκεί που γίνονται μεγάλης έκτασης επισκευές.
Επόμενα βήματα
Υπάρχουν
πολλά άλλα πράγματα τα οποία λείπουν από το νομοσχέδιο και χρειάζεται να γίνουν
για την προώθηση του ποδηλάτου, όπως για παράδειγμα:
·
Η
υποχρέωση του κράτους να προχωρήσει σε αλλαγές στα φώτα τροχαίας με ειδικές
διευκολύνσεις στους ποδηλάτες.
·
Μείωση
του ορίου ταχύτητας στις οικιστικές περιοχές, μέτρα κατευνασμού με δυσκολίες
στη διαδρομή για μειωμένες ταχύτητες και "περιοχές με σπίτια" (Home
Zones) με 7χλμ την ώρα όπου πεζοί και ποδηλάτες έχουν προτεραιότητα από τα
αυτοκίνητα.
·
Υποχρέωση
για εγκατάσταση χώρους στάθμευσης ποδηλάτων οι οποίοι διαθέτουν καλό φωτισμό,
ασφάλεια και προτεραιότητα στις γυναίκες.
·
Συνδυασμός με τις δημόσιες μεταφορές με εξαιρετικούς χώρους στάθμευσης κοντά σε
σταθμούς λεωφορείων, μεταφορά ποδηλάτων πίσω από λεωφορεία και εύκολη ενοικίαση
ποδηλάτων.
·
Καλά
προγράμματα εκπαίδευσης σε όλες τις σχολικές ηλικίες, ειδικούς χώρους
εκπαίδευσης και εξέτασης και πολύ αυστηρή εκπαίδευση στους αυτοκινητιστές πώς
να συμπεριφέρονται και να αποφεύγουν τα δυστυχήματα με ποδήλατα.
·
Στο
εξωτερικό υπάρχει ειδική νομική κάλυψη για παιδιά και ηλικιωμένους, σε όλα
σχεδόν τα δυστυχήματα με ποδήλατο η ευθύνη βαραίνει τον αυτοκινητιστή και
αυστηρή εφαρμογή των νόμων που προστατεύουν τον ποδηλάτη.
Οι πιο πάνω
προτάσεις είναι παρμένες από τη μελέτη
των John
Pucher and Ralph Buehler. (2008)
με τίτλο "Making Cycling Irresistible: Lessons
from The Netherlands, Denmark and Germany την οποία δημοσιοποίησε η ΕΕ στο newsletter της με ημερομηνία 22/07/2010.
Είναι πολύ
ορθή η απόφαση του Υπουργείου να κάνουμε αυτό το πρώτο βήμα για να προωθηθεί το
ποδήλατο αλλά θα πρέπει να συνεχίσουμε σταδιακά και με πρόγραμμα για να γίνουν
και αυτές οι αλλαγές το συντομότερο δυνατό.
Χαράλαμπος
Θεοπέμπτου
Επίτροπος
Περιβάλλοντος
Σχόλια
Αυτό που χρειαζόμαστε ΟΛΟΙ, ποδηλάτες, πεζοί και αυτοκινητιστές, είναι σωστή οδική συμπεριφορά. Αν όλοι κυκλοφορούμε σωστά στους δρόμους, διασταυτώνουμε εκεί που πρέπει, τηρούμε τα όρια ταχύτητας, δεν μιλούμε στο κινητό κλπ θα είμαστε ΟΛΟΙ πιο ασφαλισμένοι. Ειδικά με το όριο ταχύτητας, αν γίνει πιο αποτελεσματική επιβολή του (που είναι οι κάμερες;;;) θα γίνουν και οι δρόμοι ασφαλέστερι για ποδηλάτες και πεζούς.
Αυτή τη στιγμή δεν απαγορεύεται η χρήση των πεζοδρομίων από τα ποδήλατα. Αν ψηφιστεί ο νόμος σε ένα μήνα θα απαγορεύεται με €500 πρόστιμο και 15 μέρες φυλακή. Άμα γίνουν υποδομές, άμα συμπεριφέρονται καλύτερα οι αυτοκινητιστές και άμα υπάρχουν πρόνοιες στα φώτα ναι να απαγορευθεί η κίνηση στα πεζοδρόμια. Όχι από τώρα όμως.
Ξεκίνησε η συζήτηση του νομοσχεδίου σήμερα γι αυτό και η ένταση :)
Νίκος Λαζάρου
When I arrived here in Cyprus, there were no significant sidewalks for pedestrians. Now, they are legislating "protection for pedestrians" ...by forbidding cyclists from using (the un-used) sidewalks. Cyclists will be forced into the street...the legislation actively discourages cycling as a means of transportation.
The vast majority of the city is bereft of pedestrians...the sidewalks are not used for anything except as a place for garbage bins, sign-posts and parked cars.
Unfortunately, this is a car culture...pure and simple...and cyclists are going to be punished for not conforming to the norm here.
Ένα αυτοκίνητο πάνω στο πεζοδρόμιο πληρώνει 50€ και ένα ποδήλατο 500€.
Ωραίο μέτρο.....
Θα μου πείτε απλά παρκάρει δεν κινείται πάνω στο πεζοδρόμιο.
Ο Κύπριος αν είχα την δυνατότητα να οδηγήσει πάνω στα πεζοδρόμια θα το έκανε και αυτό.
Να εφαρμοστεί ο νόμος εκεί που υπάρχει ποδηλατοδρόμος και δεν είναι φυσικά κατειλημμένος απο αυτοκίνητο.
Και εφ' όσον η πολιτεία νοιάζεται για τους πεζούς θα πρέπει να προνοήσει να δίνει πρόστιμα και στους πεζούς που κυκλοφορούν πάνω στους ποδηλατοδρόμους.
Κατάφερ να αφαιρέσω την πρόνοια για τη φυλάκιση και πρόστιμο για όσους ανεβαίνουν στο πεζοδρόμιο με το ποδήλατο ... αλλά φαίνεται ότι μόνο ρητορία υπάρχει και καμιά αληθινή πρόθεση από τις προηγούμενες και τη νυν κυβερνηση
Κατανοώ την δική σας προσπάθεια όπως επίσης και άλλων φορέων που εμπλέκονται στο θέμα, στη πίεση που ασκείτε για βελτίωση του νομοσχεδίου. Από τη στιγμή όμως που δεν υπάρχει υφιστάμενος νόμος θεωρώ λανθασμένη την όποια προσπάθεια αντίκρουσης ή εμπλοκής του νομοσχεδίου. Θεωρώ κυριότερο μέλημα την άμεση κατοχύρωση των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων του ποδηλάτη, έστω και από έναν νόμο ο οποίος μπορεί να είναι σε λεπτομέρειες ελλιπής.
Από την στιγμή που δεν υπάρχει νόμος τότε κυριαρχεί η αναρχία. Στους ποδηλατοδρόμους η κατάσταση έχει ξεφύγει. Εκτός από τους πεζούς οι οποίοι χρησιμοποιούν τον ποδηλατόδρομο για άθληση, βόλτα του σκύλου και παιδιών σε αμαξάκια παρατηρείται και χρήση του ποδηλατοδρόμου από μηχανοκίνητα οχήματα - κυρίως από μηχανάκια. Φαντάζομαι έχετε αντιληφτεί το μέγεθος του προβλήματος και τους κινδύνους που εγκυμονούν λόγο της αφηρημένης έννοιας του ποδηλατοδρόμου αποτέλεσμα της μη ύπαρξης συνταγματικού νόμου.
Δεν σας επιρρίπτω καμία προσωπική ευθύνη για την μη ψήφιση του νόμου, απλά θεωρώ πως η σωστή κατεύθυνση πρέπει πρώτα να στοχεύει στην κατοχύρωση όλων το δικαιωμάτων ενός ποδηλάτη βάση νομοθετικού πλαισίου και κατόπιν κατοχύρωσης να υπάρξει η τροποποίηση ορισμένων σημείων του. Σημείων που μάλιστα τυγχάνουν αμφιλεγόμενης άποψης, όπως η χρήση του πεζοδρομίου από ποδηλάτες. Είμαι ποδηλάτης και θεωρώ πως η χρήση του πεζοδρομίου είναι αποκλειστικά για τους πεζούς για τον ίδιο λόγο που η χρήση του ποδηλατοδρόμου είναι αποκλειστικά για ποδηλάτες! Για αυτό σας καλώ να συνεχίσετε το αγώνα σας με προοπτική την ψήφιση επιτέλους ενός νόμου ο οποίος να κατοχυρώνει τα δικαιώματα και να επιδεικνύει τις υποχρεώσεις ενός ποδηλάτη.
Όλα αυτά σας τα λέω διότι ψες είχα ένα ατύχημα στον ποδηλατόδρομο με μηχανάκια! 6-7 ανήλικοι επέβαιναν σε μηχανάκια και διέσχιζαν τον ποδηλατόδρομο με αποτέλεσμα να μου ανακόψουν την πορεία. Ευτυχώς το περιστατικό δεν με τραυμάτισε σοβαρά.. Τραυμάτισε όμως την πειθαρχία μου και πλήγωσε τα δικαιώματα μου ως ποδηλάτη. Η αναρχία που επικρατεί μου θέτει το έξης δίλλημα: Την επόμενη φορά που θα βρω κάποιον να χρησιμοποιεί κακώς τον ποδηλατοδρόμο να τον σπάσω στο ξύλο για να προστατέψω τον εαυτό μου ή να περιμένω με σταυρωμένα τα χέρια πότε θα γίνω το θύμα της μη αληθινής πρόθεσης από τις προηγούμενες και τη νυν κυβέρνηση για να με προστατέψει?
Λυπούμε πολύ για το τι σου συνέβηκε. Ποδηλατώ και εγώ και συχνά συναντώ την αναρχία που υπάρχει στους ποδηλατόδρομους αλλά και την συμπεριφορά των οδηγών στο δρόμο :(.
Η ευθύνη για μη συζήτηση του νομοσχεδίου από το 2011 είναι 100% στην επιτροπή Συγκοινωνιών της Βουλής. Μάλιστα μια ομάδα πίεσε πριν αρκετούς μήνες το υπουργείο και τη Βουλή να επαναφέρουν το νομοσχέδιο για συζήτηση.
Παραλληλα με αυτό υπάρχει ακόμη μια τροποιποίηση σε άλλο νομοσχέδιο που καθορίζει τα δικαιώματα του ποδηλάτη το οποίο αν δεν έχει ψηφιστεί θα περάσει σύντομα από την ολομέλεια.
Υπάρχουν σε αυτό πρόνοιες για τα δικαιώματα του ποδηλάτη και πιστεύω ότι αυτό είναι που τους φοβίζει ...