Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο νόμος για τα ποδήλατα


Πιο κάτω είναι το σημείωμα που έχω υποβάλει στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Συγκοινωνιών και Έργων που συζητά το νόμο για τα ποδήλατα.
Φωτογραφίες με σχάρες θα βρείτε εδώ.

Ο περί Ρύθμισης της Διακίνησης Ποδηλάτων Νόμος του 2011

Ευρωπαϊκές κυρίως πόλεις προωθούν εδώ και δεκαετίες τη χρήση ποδηλάτου, γιατί το ποδήλατο είναι φτηνό, δεν προκαλεί καμιά μόλυνση, είναι αθόρυβο, δεν χρειάζεται καύσιμα, χρειάζεται λιγότερο χώρο και πολύ πιο φτηνή υποδομή από το αυτοκίνητο και επιπλέον βελτιώνει την υγεία. Κανένα άλλο μεταφορικό μέσο δεν προσφέρει τόσα πλεονεκτήματα εκτός φυσικά από το περπάτημα.

Το προτεινόμενο νομοσχέδιο αναμένεται να βοηθήσει πολύ στην προώθηση του ποδηλάτου στην Κύπρο αλλά υπάρχουν δυο σημαντικά θέματα τα οποία θα πρέπει να διορθωθούν:

Απαγόρευση στα πεζοδρόμια
Όπως ήδη έχω αναφέρει και γραπτώς στο Υπουργείο, διαφωνώ έντονα με την απαγόρευση κίνησης των ποδηλάτων στο πεζοδρόμιο.
Η απαγόρευση αυτή είναι θεωρητικά σωστή, αλλά επειδή στην Κύπρο ακόμη δεν έχουμε υποδομές σας διαβεβαιώνω σαν ποδηλάτης ότι όταν οδηγώ στο οδόστρωμα το αίσθημα ανασφάλειας είναι μεγάλο και το πεζοδρόμιο είναι μόνη ασφαλής επιλογή. Μια απαγόρευση όπως αυτή που αναφέρεται στο 11(α) θα πρέπει να μπει σε εφαρμογή μόνο όταν υπάρχουν οι υποδομές, διαφορετικά αυτό θα κρατήσει τους ποδηλάτες μακριά. Σε πολλούς δρόμους 4 λωρίδων που οι αυτοκινητιστές αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες το πεζοδρόμιο είναι σωτήριο για τους ποδηλάτες.
Είναι σχεδόν σίγουρο ότι αν δεν αφαιρεθεί αυτή η πρόνοια, με τις ελλείψεις υποδομών και τον τρόπο που κινούνται τα αυτοκίνητα στην Κύπρο θα μειωθούν αντί να αυξηθούν οι ποδηλάτες στις κυπριακές πόλεις αφού η απαγόρευση αυτή συνοδεύεται στο 27(3)(δ) και με πρόστιμο €500 ή /και 15 μέρες φυλάκιση!

Σχάρες ομβρίων
Τα ποδήλατα δρόμου, έχουν συνήθως πολύ λεπτά ελαστικά και οι σχάρες των ομβρίων στους δρόμους αποτελούν πολύ μεγάλο κίνδυνο για τους ποδηλάτες αυτούς, αφού παγιδεύουν τον τροχό και προκαλούν απότομη πτώση του ποδηλατιστή. Το πρόβλημα λύνεται πολύ απλά αν τα κενά στη σχάρα τοποθετηθούν λοξά, αν είναι κάθετα στο πεζοδρόμιο ή αν τα διάκενα έχουν κάποιο άλλο σχήμα.

Αυτές είναι δύο φωτογραφίες παρμένες από κεντρικό σημείο της Λευκωσίας:


Κατάλληλη για ποδήλατα

Επικίνδυνη για ποδήλατα

Για αυτό το λόγο στο 21(1) ορθά απαγορεύονται οι σχάρες με διάκενα παράλληλα με την κατεύθυνση του ποδηλάτου αλλά δεν γίνεται καμιά αναφορά σε υποχρεώσεις αλλαγών στους υπόλοιπους δρόμους.
Θα πρέπει να περιληφθεί πρόνοια ούτως ώστε να μην τοποθετούνται πλέον πουθενά αυτές οι σχάρες και να γίνονται αλλαγές εκεί που γίνονται μεγάλης έκτασης επισκευές.

Επόμενα βήματα
Υπάρχουν πολλά άλλα πράγματα τα οποία λείπουν από το νομοσχέδιο και χρειάζεται να γίνουν για την προώθηση του ποδηλάτου, όπως για παράδειγμα:
·         Η υποχρέωση του κράτους να προχωρήσει σε αλλαγές στα φώτα τροχαίας με ειδικές διευκολύνσεις στους ποδηλάτες.
·         Μείωση του ορίου ταχύτητας στις οικιστικές περιοχές, μέτρα κατευνασμού με δυσκολίες στη διαδρομή για μειωμένες ταχύτητες και "περιοχές με σπίτια" (Home Zones) με 7χλμ την ώρα όπου πεζοί και ποδηλάτες έχουν προτεραιότητα από τα αυτοκίνητα.
·         Υποχρέωση για εγκατάσταση χώρους στάθμευσης ποδηλάτων οι οποίοι διαθέτουν καλό φωτισμό, ασφάλεια και προτεραιότητα στις γυναίκες.
·         Συνδυασμός με τις δημόσιες μεταφορές με εξαιρετικούς χώρους στάθμευσης κοντά σε σταθμούς λεωφορείων, μεταφορά ποδηλάτων πίσω από λεωφορεία και εύκολη ενοικίαση ποδηλάτων.
·         Καλά προγράμματα εκπαίδευσης σε όλες τις σχολικές ηλικίες, ειδικούς χώρους εκπαίδευσης και εξέτασης και πολύ αυστηρή εκπαίδευση στους αυτοκινητιστές πώς να συμπεριφέρονται και να αποφεύγουν τα δυστυχήματα με ποδήλατα.
·         Στο εξωτερικό υπάρχει ειδική νομική κάλυψη για παιδιά και ηλικιωμένους, σε όλα σχεδόν τα δυστυχήματα με ποδήλατο η ευθύνη βαραίνει τον αυτοκινητιστή και αυστηρή εφαρμογή των νόμων που προστατεύουν τον ποδηλάτη.

Οι πιο πάνω προτάσεις είναι παρμένες από τη μελέτη των John Pucher and Ralph Buehler. (2008) με τίτλο "Making Cycling Irresistible: Lessons from The Netherlands, Denmark and Germany την οποία δημοσιοποίησε η ΕΕ στο newsletter της με ημερομηνία 22/07/2010.
Είναι πολύ ορθή η απόφαση του Υπουργείου να κάνουμε αυτό το πρώτο βήμα για να προωθηθεί το ποδήλατο αλλά θα πρέπει να συνεχίσουμε σταδιακά και με πρόγραμμα για να γίνουν και αυτές οι αλλαγές το συντομότερο δυνατό.


Χαράλαμπος Θεοπέμπτου
Επίτροπος Περιβάλλοντος

Σχόλια

Ο χρήστης Bananistanos είπε…
Ειμαι ποδηλάτης αλλά διαφωνώ με τη χρήση του ποδηλάτου στα πεζοδρόμια. Εκτός αν καθοριστεί όριο ταχύτητας και στα πεζοδρόμια. Ένας ποδηλάτης κινείται με ταχύτητες από 15 χαω και πάνω που νομίζω δεν είναι ασφαλές να περνούν ξιστά από πεζούς. Κατά τη γνώμη μου η θέση του ποδήλατου είναι στον δρόμο(όχι στο παγκέττο) και να αντιμετωπίζεται σαν μια αργή μοτοσυκλέττα και να υπόκειται στους ίδιους νόμους. (Εξαίρεση θα μπορύσαν να είναι παιδια κάτω των 16 ή και 12 χρονών που θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν το πεζοδρόμιο).

Αυτό που χρειαζόμαστε ΟΛΟΙ, ποδηλάτες, πεζοί και αυτοκινητιστές, είναι σωστή οδική συμπεριφορά. Αν όλοι κυκλοφορούμε σωστά στους δρόμους, διασταυτώνουμε εκεί που πρέπει, τηρούμε τα όρια ταχύτητας, δεν μιλούμε στο κινητό κλπ θα είμαστε ΟΛΟΙ πιο ασφαλισμένοι. Ειδικά με το όριο ταχύτητας, αν γίνει πιο αποτελεσματική επιβολή του (που είναι οι κάμερες;;;) θα γίνουν και οι δρόμοι ασφαλέστερι για ποδηλάτες και πεζούς.
Ο χρήστης Eólica είπε…
Άτε να δούμε! Πότε με το καλό τούτα ούλλα στη βουλή;
Ο χρήστης Theopemptou είπε…
@Bananistanos
Αυτή τη στιγμή δεν απαγορεύεται η χρήση των πεζοδρομίων από τα ποδήλατα. Αν ψηφιστεί ο νόμος σε ένα μήνα θα απαγορεύεται με €500 πρόστιμο και 15 μέρες φυλακή. Άμα γίνουν υποδομές, άμα συμπεριφέρονται καλύτερα οι αυτοκινητιστές και άμα υπάρχουν πρόνοιες στα φώτα ναι να απαγορευθεί η κίνηση στα πεζοδρόμια. Όχι από τώρα όμως.
Ο χρήστης Theopemptou είπε…
@Eolica
Ξεκίνησε η συζήτηση του νομοσχεδίου σήμερα γι αυτό και η ένταση :)
Ο χρήστης astronaftis είπε…
το θέμα με τις σχάρες είναι πολύ σοβαρό και το ζω σε κάθε μου διαδρομή με το ποδήλατο δρόμου. στον Μαθιάτη έχει ένα σημείο που τούτες οι σχάρες -λανθασμένα τοποθετημένες- πιάνουν σχεδόν όλο το πλάτος του δρόμου και αναγκάζονται οι ποδηλάτες να αλλάζουν διαδρομή. αν κάποιος δεν τες δει μπορεί και να σκοτωθεί, χωρίς υπερβολή.

Νίκος Λαζάρου
Ο χρήστης kriaraki είπε…
Out of all the countries I have visited, or in which I have lived, Cyprus is the one which gave me the strongest "discouragement" against walking. I did not have a car for many years and never had a substantial problem...until I came to Cyprus and, within 2 months of moving here, bought a car.

When I arrived here in Cyprus, there were no significant sidewalks for pedestrians. Now, they are legislating "protection for pedestrians" ...by forbidding cyclists from using (the un-used) sidewalks. Cyclists will be forced into the street...the legislation actively discourages cycling as a means of transportation.

The vast majority of the city is bereft of pedestrians...the sidewalks are not used for anything except as a place for garbage bins, sign-posts and parked cars.

Unfortunately, this is a car culture...pure and simple...and cyclists are going to be punished for not conforming to the norm here.
Ο χρήστης KLEK είπε…
Δυστυχώς και πάλι η Κύπρος θέλει να πάρει τα πρωτιά στην Ε.Ε.
Ένα αυτοκίνητο πάνω στο πεζοδρόμιο πληρώνει 50€ και ένα ποδήλατο 500€.
Ωραίο μέτρο.....
Θα μου πείτε απλά παρκάρει δεν κινείται πάνω στο πεζοδρόμιο.
Ο Κύπριος αν είχα την δυνατότητα να οδηγήσει πάνω στα πεζοδρόμια θα το έκανε και αυτό.
Να εφαρμοστεί ο νόμος εκεί που υπάρχει ποδηλατοδρόμος και δεν είναι φυσικά κατειλημμένος απο αυτοκίνητο.
Και εφ' όσον η πολιτεία νοιάζεται για τους πεζούς θα πρέπει να προνοήσει να δίνει πρόστιμα και στους πεζούς που κυκλοφορούν πάνω στους ποδηλατοδρόμους.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Τελικα ο νομος ψηφιστηκε απο βουλη?
Ο χρήστης Theopemptou είπε…
Όχι ακόμη να ψηφιστεί :(
Κατάφερ να αφαιρέσω την πρόνοια για τη φυλάκιση και πρόστιμο για όσους ανεβαίνουν στο πεζοδρόμιο με το ποδήλατο ... αλλά φαίνεται ότι μόνο ρητορία υπάρχει και καμιά αληθινή πρόθεση από τις προηγούμενες και τη νυν κυβερνηση
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Κύριε Θεοπέμπτου, συνήθως λέμε «νόμοι υπάρχουν αλλά δεν εφαρμόζονται». Δυστυχώς αυτό δεν μπορούμε να το πούμε στην προκειμένη περίπτωση μιας και νόμος δεν υφίσταται και για επίλυση του προβλήματος πρέπει να δούμε το θέμα από διαφορετική σκοπιά.

Κατανοώ την δική σας προσπάθεια όπως επίσης και άλλων φορέων που εμπλέκονται στο θέμα, στη πίεση που ασκείτε για βελτίωση του νομοσχεδίου. Από τη στιγμή όμως που δεν υπάρχει υφιστάμενος νόμος θεωρώ λανθασμένη την όποια προσπάθεια αντίκρουσης ή εμπλοκής του νομοσχεδίου. Θεωρώ κυριότερο μέλημα την άμεση κατοχύρωση των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων του ποδηλάτη, έστω και από έναν νόμο ο οποίος μπορεί να είναι σε λεπτομέρειες ελλιπής.

Από την στιγμή που δεν υπάρχει νόμος τότε κυριαρχεί η αναρχία. Στους ποδηλατοδρόμους η κατάσταση έχει ξεφύγει. Εκτός από τους πεζούς οι οποίοι χρησιμοποιούν τον ποδηλατόδρομο για άθληση, βόλτα του σκύλου και παιδιών σε αμαξάκια παρατηρείται και χρήση του ποδηλατοδρόμου από μηχανοκίνητα οχήματα - κυρίως από μηχανάκια. Φαντάζομαι έχετε αντιληφτεί το μέγεθος του προβλήματος και τους κινδύνους που εγκυμονούν λόγο της αφηρημένης έννοιας του ποδηλατοδρόμου αποτέλεσμα της μη ύπαρξης συνταγματικού νόμου.

Δεν σας επιρρίπτω καμία προσωπική ευθύνη για την μη ψήφιση του νόμου, απλά θεωρώ πως η σωστή κατεύθυνση πρέπει πρώτα να στοχεύει στην κατοχύρωση όλων το δικαιωμάτων ενός ποδηλάτη βάση νομοθετικού πλαισίου και κατόπιν κατοχύρωσης να υπάρξει η τροποποίηση ορισμένων σημείων του. Σημείων που μάλιστα τυγχάνουν αμφιλεγόμενης άποψης, όπως η χρήση του πεζοδρομίου από ποδηλάτες. Είμαι ποδηλάτης και θεωρώ πως η χρήση του πεζοδρομίου είναι αποκλειστικά για τους πεζούς για τον ίδιο λόγο που η χρήση του ποδηλατοδρόμου είναι αποκλειστικά για ποδηλάτες! Για αυτό σας καλώ να συνεχίσετε το αγώνα σας με προοπτική την ψήφιση επιτέλους ενός νόμου ο οποίος να κατοχυρώνει τα δικαιώματα και να επιδεικνύει τις υποχρεώσεις ενός ποδηλάτη.

Όλα αυτά σας τα λέω διότι ψες είχα ένα ατύχημα στον ποδηλατόδρομο με μηχανάκια! 6-7 ανήλικοι επέβαιναν σε μηχανάκια και διέσχιζαν τον ποδηλατόδρομο με αποτέλεσμα να μου ανακόψουν την πορεία. Ευτυχώς το περιστατικό δεν με τραυμάτισε σοβαρά.. Τραυμάτισε όμως την πειθαρχία μου και πλήγωσε τα δικαιώματα μου ως ποδηλάτη. Η αναρχία που επικρατεί μου θέτει το έξης δίλλημα: Την επόμενη φορά που θα βρω κάποιον να χρησιμοποιεί κακώς τον ποδηλατοδρόμο να τον σπάσω στο ξύλο για να προστατέψω τον εαυτό μου ή να περιμένω με σταυρωμένα τα χέρια πότε θα γίνω το θύμα της μη αληθινής πρόθεσης από τις προηγούμενες και τη νυν κυβέρνηση για να με προστατέψει?
Ο χρήστης Theopemptou είπε…
Το 2011 καταλήξαμε σε ένα νομοσχέδιο μετά από ένα χρόνο συζητήσεις και η διαμόρφωση του έγινε με τη συμβολή όλων των ποδηλατικών οργανώσεων.Ορισμέες από αυτές παρευρίσκοντο και στη Βουλή όταν γινόταν η συζήτηση.
Λυπούμε πολύ για το τι σου συνέβηκε. Ποδηλατώ και εγώ και συχνά συναντώ την αναρχία που υπάρχει στους ποδηλατόδρομους αλλά και την συμπεριφορά των οδηγών στο δρόμο :(.
Η ευθύνη για μη συζήτηση του νομοσχεδίου από το 2011 είναι 100% στην επιτροπή Συγκοινωνιών της Βουλής. Μάλιστα μια ομάδα πίεσε πριν αρκετούς μήνες το υπουργείο και τη Βουλή να επαναφέρουν το νομοσχέδιο για συζήτηση.
Παραλληλα με αυτό υπάρχει ακόμη μια τροποιποίηση σε άλλο νομοσχέδιο που καθορίζει τα δικαιώματα του ποδηλάτη το οποίο αν δεν έχει ψηφιστεί θα περάσει σύντομα από την ολομέλεια.
Υπάρχουν σε αυτό πρόνοιες για τα δικαιώματα του ποδηλάτη και πιστεύω ότι αυτό είναι που τους φοβίζει ...
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Λόγο ενός περιστατικού μιας και είμαι ποδηλατρισσα θα ήθελα να τοποθετηθω και να ξεδιπλωσω την σκέψη μου και την άποψη μου....Κυκλοφορώ μόνο με ποδήλατο και από ανέκαθεν όπως γνωρίζουμε ή παιδεία μας είναι ανύπαρκτη σε πολλά θέματα.....το πόρισμα που βγαίνει είναι ότι όχι μόνο οι ποδηλάτες αλλά ακόμα και πεζοί δεν υπολογίζονται που περπατούν ακόμα και πάνω στο πεζοδρόμιο.Δυστυχώς το πρόβλημα είναι γενικό και όταν μια χώρα είναι ανύπαρκτη στα μέτρα ασφαλείας των πεζών επάνω στα πεζοδρόμια που είναι ειδική κατασκευή για αυτούς και έχουν μετατραπεί σε πάρκινγκ ιχ και δικύκλων οχημάτων νομίζω ότι έχουμε δρόμο άκομα να μπροστά για την κατασκευή ποδηλατοδρόμων και άλλες υποδομές που αφορούν την ασφαλή μετακίνηση των.Παρόλα ταύτα ο κώδικας οδικής κυκλοφορίας ορίζει πάντα προτεραιότητα και παραχώρηση χώρου σε πεζούς δικυκλιστες εκ των οποίων σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται και οι ποδηλάτες....και οι πεζοί και οι ποδηλάτες είναι φορολογούμενοι πολίτες και έχουν δικαίωμα για μετακινησεις.και εφόσον στην Ελλάδα υστερουμε σε πολλά θα πρέπει να υπάρχει ειδικά για τους αυτοκινητιστές οποιαδήποτε κατηγορίας οχήματος κατανόηση προς τους υπόλοιπους και να τους υπενθυμίσουμε ότι και οι ίδιοι μπορεί να κυκλοφορούν χωρίς να πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας και κάποιοι άλλοι χωρίς πινακίδες ακόμα να μην πληρώνουν του; Φόρους που τους αναλογεί για συγκεκριμένη χρηση που αυτο τους στερεί το δικαίωμα να φθείρουν την δημόσια περιουσία που φτιάχνεται εις βάρος των λίγων.....και ένα ποδήλατο που ουσιαστικά είναι μείον μηδέν ή φθορά που προκαλεί σε πεζούς λα τα επίπεδα ακόμα και για την ατμοσφαιρική ρύπανση ειναι το κατάλληλο μέσο να την καταπολέμησεις οπότε καθόλου ρύπους ,καθόλου φθορά στην άσφαλτο ,ελεγχόμενη ταχύτητα δεν μπορείς να προκαλέσεις άλλο ατύχημα εκτός εάν σε διακατέχει βλακεία και το βασικότερο βλέπεις στο δρόμο ζώο ή σου πετάγεται Σταμάτας δίνεις προτεραιότητα σωζεις μια ζωή συνεχίσεις χωρίς τύψεις .Εκεί που θέλω να κατάληξω είναι ότι βασικός παράγοντας αναδιοργανωσεις της κοινωνικής ασφαλείας και τάξης είναι κυρίως αυτοκινητιστές και δικυκλιστες που παραβιάζουν ασυστολα τον ο κοκ και τους νόμους από εκεί πρέπει να ξεκινήσουν οι αρμόδιοι φορείς για αυτό τι λόγο τους πληρώνουμε να ξηλωνουν δια πάντως ανίκανους οδηγούς και να μην έχουν το δικαίωμα όχι περί κατοχής οχήματος αλλά και οδήγησης.όταν θα ξεκινήσει από εκεί ή αυστηρή τιμωρία τότε θα αλλάξει και ή νοοτροπία αυτών και θα είναι πιο συνετοί με πεζούς,ζωα, ποδηλάτες.Στην Ελλάδα το 95 τοις εκατό των οδηγών είναι ανίκανο για να περπατήσει ποσό μάλλον για να οδηγήσει.Είμαι σκληρή με τις δηλώσεις μου όμως ζούμε στην χώρα του παραλογισμού και αυτό πρέπει να σταματήσει....
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Έτυχε να γίνουν ποδηλατοδρομοι με ειδικες λωριδες σημανσεως επανω σε πεζοδρομια σε πυκνοκατοικημενη . πιάτσα ταξί και καφετέριες βάζουν επάνω τραπεζάκια και καρέκλες και εμποδίζουν την κυκλοφορία των ποδηλατιστών.ή απαντηση που παίρνεις οταν τους λες με ωραίο τρόπο ότι ο συγκεκριμένος χώρος είναι για συγκεκριμενο σκοπό ξέρετε ποια είναι......άντε γαμησου παυλα γαμηθειτε.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άρχισε η ανακύκλωση ηλεκτρικών συσκευών ... επιτέλους!

Ξεκίνησε η συγκέντρωση παλιών ηλεκτρικών συσκευών για την ανακύκλωσή τους Δώστε τις συσκευές σας Μέχρι να παραλάβουν τις πρώτες συσκευές από τους καταναλωτές, οι ανακυκλωτές ασχολούνται με τα παλιά τερματικά που είχαν αποσύρει οι κυβερνητικές υπηρεσίες Με τις συσκευές που φυλάσσονταν από καιρό σε υποστατικά στους Εργάτες και το Γέρι ξεκίνησε τη λειτουργία του το σύστημα ανακύκλωσης ηλεκτρικών συσκευών. Η εταιρεία Wee Electrocyclosis, η οποία διαχειρίζεται το σύστημα, ανακοίνωσε το περασμένο Σάββατο ότι οι καταναλωτές μπορούν στο εξής να αφήνουν τις παλιές τους συσκευές στα καταστήματα των 148 εταιρειών που είναι συμβεβλημένες (η λίστα τους είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα www.electrocyclosis.com.cy). Οι πρώτες συσκευές από ανακυκλωτές δεν έχουν ακόμη φτάσει στην Electrocyclosis, η οποία, ωστόσο, ξεκίνησε την προώθηση στους ανακυκλωτές των παλιών συσκευών που είχαν συγκεντρωθεί από οργανισμούς και υπηρεσίες στις αποθήκες της, αφού μόνο στο υποστατικό στους Εργάτες είχαν συσσωρευθεί περί

Ήλιος - αεροπορική τραγωδία ..

Ήταν Αύγουστος του 2005 και ήμουν πολύ χαρούμενος. Κέρδισα μετά από διαγωνισμό μια από τις θέσεις στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος στην Κοπεγχάγη που τότε εργάζονταν στο "neighbourhood project." Η διαμονή και η διατροφή ήταν πληρωμένα. Τα αεροπορικά εισιτήρια ήταν και αυτά πληρωμένα αλλά επέλεξαν η ίδιοι την πτήση από την Αθήνα.  Έτσι έπρεπε να διαλέξω εγώ το πρώτο σκέλος, δηλαδή την πτήση για την Αθήνα. Πήγα σε τουριστικό γραφείο που εργαζόταν μια θεία και τις εξήγησα τι ήθελα. Μου κανόνισε την προεπιλεγμένη πτήση από Αθήνα για Κομπεγχάγη και έμεινε να διευθετηθεί η πτήση για Αθήνα.  Μου πρότεινε την πτήση της Ήλιος και έφυγα από το γραφείο. Την άλλη μέρα με πήρε τηλέφωνο και μου είπε ότι είχε έγνοια γιατί ήταν μικρό το χρονικό διάστημα και ίσως να μην προλάμβαινα να πάρω την επόμενη πτήση και έτσι το αλλάξαμε για άλλη που έφευγε λίγο πιο γρήγορα. Στο αεροδρόμιο είδα την πτήση της Ήλιος στο Gate Εκεί ήταν και παλιοί φοιτητές μου πιάσαμε κουβέντα είπαμε διάφορα αποχαιρε

Έχεις Θερμοσυσσωρευτές;

Τα πιο πολλά από τα παράπονα που ακούγονται για ψηλούς λογαριασμούς του ηλεκτρισμού είναι από ιδιοκτήτες θερμοσυσσωρευτών οι πιο πολλοί από τους οποίους δεν έχουν γνώση για το πώς λειτουργεί το σύστημα θέρμανσης τους. Φυσικά το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει ο οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης είναι να μελετήσει τη δυνατότητα θερμομόνωσης του κτηρίου, να μειώσει τις απώλειες με χοντρές κουρτίνες και να κλείσει τις χαραμάδες κάτω από πόρτες και παράθυρα με τα ειδικά λάστιχα που κυκλοφορούν στην αγορά. Ο θερμοσυσσωρευτής δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μονωμένο κιβώτιο γεμάτο πυρότουβλα τα οποία θερμαίνονται με ηλεκτρισμό. Όταν εμείς χρειάζεται να θερμάνουμε το χώρο τότε ανοίγει μια δίοδος μέσω της οποίας περνά ο αέρας μέσα από τα τούβλα και περνά ζεστός στο δωμάτιο. Στους εντελώς απλούς θερμοσυσσωρευτές υπάρχουν μόνο δύο ρυθμίσεις. Το ένα κουμπί ρυθμίζει πόσο πολύ θα βράσουν τα τούβλα (input) και η θερμότητα που φυλάγεται έχει επίσης άμεση σχέση με τη δυναμικότητα του αφού στην α