Σήμερα έγινε και πάλι μια σύσκεψη για τα ελαστικά. Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος του προβλήματος αρκεί να πω ότι εισάγουμε κάθε χρόνο 650000 ελαστικά, περίπου οι 100000 επανεξάγονται και κάθε αυτοκίνητο που έρχεται στο νησί φέρνει μαζί του ακόμη 5 ελαστικά.....
Ποια όμως είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε;
Ποια όμως είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε;
- υπάρχουν πολλά ελαστικά σε χωματερές και χώρους με μπάζα τα οποία πρέπει να μαζευτούν και να σταλούν σε ανακύκλωση ή καύση. Αυτό το έχει αναλάβει το Υπ. Εσωτερικών το οποίο χρηματοδοτεί τη συλλογή και μεταφορά από το κονδύλι που είχα εισηγηθεί πριν 2 χρόνια και εξάγγειλε φέτος στις 5/6 και ο Πρόεδρος [Παλιά αυτοκίνητα - Με τους Υπουργούς].
- Οι Δήμοι και οι Κοινοτάρχες που διαχειρίζονται χωματερές δεν δέχονται πλέον ελαστικά. Έτσι έχουμε πολλά λάστιχα στους εφαρμοστές [λαστιχάριδες δηλαδή ...] οι οποίοι είτε τα αφήνουν έξω από το κατάστημα τους είτε .... αν η φαντασία σας δεν σας βοηθά, θάβονται στη γη, ρίχνονται στη θάλασσα, στα ρυάκια και στο ύπαιθρο. Κατάφερα να εξασφαλίσω €100000 από τον Υπ. Εσωτερικών για να τα μαζέψουμε όλα από τους εφαρμοστές, υπήρχε μια σύγχυση ποιος θα εκτελέσει το έργο και τελικά θα πάρουν πρωτοβουλία οι εισαγωγείς.
και το δύσκολο κομμάτι .. - Οι γνωστές εταιρείες που αντιπροσωπεύουν τις διάφορες μάρκες ελαστικών λειτουργούν οργανωμένοι κάτω από την ομπρέλα του ΚΕΒΕ. Η συνεργασία μου μαζί τους πάει πολύ πίσω από τις πρώτες μου προσπάθειες επίλυσης του προβλήματος. Αυτοί έχουν οργανωμένα δίκτυα διανομής ελαστικών το οποίο μπορούν να χρησιμοποιείσουν για μεταφορά πίσω παλιών ελαστικών. [π.χ. για κάθε καινούργιο που παραδίνουν να φέρνουν πίσω ένα παλιό].
Το πρόβλημα όμως είναι ότι οι εισαγωγείς αυτοί εισάγουν μόνο το 70% των ελαστικών. Αν αυτοί προχωρήσουν δηλαδή με ατομική διαχείριση (ο κάθε ένας τα δικά του δηλαδή) θα μένουν στο ύπαιθρο περισσότερα από 100000 ελαστικά. Άρα πρέπει να βρεθεί τρόπος, στην είσοδο του ελαστικού στην Κύπρο, να εισπράττεται ένα τέλος ανακύκλωσης. And the 1000000 dollar question is HOW? για ελαστικά που έρχονται από την ΕΕ δεν μπορείς να βάλεις φορολογία στο τελωνείο.
Από τα στοιχεία της Αρχής Λιμένων βλέπουμε ποιος εισάγει ελαστικά ... όμως .. σε ποιο σημείο, με ποιο τρόπο και ποιος θα κάνει την είσπραξη, για ένα Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό που θα αναλάβει την ανακύκλωση των ελαστικών ?
3 - 4 συσκέψεις μετά δεν βλέπω λύση ...
Σχόλια
Με έκπληξη τζαι λύπη, άκουσα ότι έχουμε μονάδα ανακύκλωσης ελαστικών στον Βασιλικό, η οποία δεν ανακυκλώννει ελαστικά που Κυπριακές εταιρίες, διότι δεν εκαταφέραν να συμφωνήσουν (εν ξέρω αν η ασυμφωνία ήταν με τους λαστιχάριες ή με την κυβέρνηση).
Το πιο συνταρακτικό της υπόθεσης ήταν ότι φέρνουν ελαστικά που το εξωτερικό, τα οποία ανακυκλώνονται στην εν λόγω μονάδα
Εν ξέρω κατά πόσο στέκουν τούτα που μου είπε ο λαστιχάρης, ούτε μπορώ να εγγυηθώ πως τα θυμούμαι ακριβώς όπως μου τα είπε. Θα ήθελα να ακούσω την άποψη σας, τζαι αν όντως είναι γεγονότα τούτα που μου είπε.
Ναι το τσιμεντοποιείο φέρνει από το εξωτερικό ελαστικά.
Το πρόβλημα είναι μόνο αυτό που περιγράφω. Πως δηλαδή θα εισπραχθούν τα χρήματα για την συλλογή και μεταφορά των ελαστικών στη μονάδα ανακύκλωσης ή/και στο Βασιλικό.
Αυτή τη στιγμή το κράτος με δικά του έξοδα μαζεύει τα ελαστικά που κρατιόνταν σε ξεχωριστό χώρο στις χωματερές και τα παίρνεις στις δύο αυτές μονάδες.
Οι λαστιχάρηδες δεν έχουν καμιά ευθύνη με βάση το νόμο ο οποίος περιμένει τον εισαγωγέα να το αναλάβει όπως και σε άλλα θέματα στην Κύπρο π.χ. μπαταρίες, συσκευασίες, ηλεκτρικός εξοπλισμός κλπ.
Για να πάρω μια πιο γενική ιδέα: Οι μονάδες υποθέτω ότι φκάλλουν τα έξοδα τους τζαι το κέρδος τους καθαρά πουλώντας πρώτες ύλες που τα ελαστικά που ανακυκλώννουν.
Η μεταφορά των παλιών ελαστικών όμως είναι καθαρή ζημιά, χωρίς κανένα όφελος προς τον μεταφορέα, σωστά;
Η μια μονάδα εξάγει πρώτες ύλες και το τσιμεντοποιίο γλυτώνει καύσιμο.
Να υποθέσω ότι δεν το κάμνουν διότι έχουν άλλες διόδους μέσω των οποίων να λαμβάνουν λάστιχα δωρεάν;
Η νομική ευθύνη βαραίνει εξ' ολοκλήρου τους εισαγωγείς.
το πρόβλημα των ήδη υπάρχοντων στις χωματερές ελαστικών είναι αυτά που έχουν ήδη πεταχτεί τα τόσα χρόνια κακής διαχείρησης? Οι εισαγωγείς έχουν λογιστικές αποδείξεις για την εισαγωγή συγκεκριμένου αριθμού ελαστικών. Αυτό δεν συνεπάγεται οτι δεσμέυονται νομικά για αυτά?
Υπάρχουν διάφοροι που άμα βρουν καλές τιμές εκμεταλλεύονται την ευκαιρία και εισάγουν από το εξωτερικό ελαστικά και δεν ενδιαφέρονται να τα μαζέψουν πίσω αφού είναι περιστασιακοί.
Υπάρχουν καταγραφές για το ποιοι είναι αλλά δεν μπορούμε να τρέχουμε όλοι μέρα πίσω από τους παρανομούντες. Πρέπει το σύστημα να δουλεύει από μόνο του.
Αυτά που υπάρχουν στις χωματερές ειναι αυτά που τα τελευταία χρόνια φυλάγονται ξεχωριστά από τα σκουπίδια μετά από μια παράκληση που έκανα στο Δήμο Λευκωσίας και μετά ακολούθησαν και οι υπόλοιποι.
Υπάρχουν εκατομμύρια ελαστικά θαμμένα στη γη ....
Η εταιρία αυτή θα έχει πόρους, ενα μεγάλο ποσοστό εσοδων θα ειναι απο τους εισαγωγείς, για αυτά που θα εισάγουν και για αυτά που έχουν ήδη εισάξει και οι άλλοι πόροι θα είναι απο τα υπουργεία.
Το οικονομικό και νομικό κομματι της υπηρεσίας θα μπορούσε να ασχολείτε και με την εξεύρεση πόρων. Παράδειγμα θα μπορούσε να κυνηγά τους μεγαλύτερους περιστασιακούς εισαγωγείς. Επίσης οι εταιρίες αυτοκινητων δεν πρεπει να πληρώνουν και αυτοί φόρο? λογικά για κάθε αυτοκίνητο που φέρνουν ερχονται και 5 ελαστικά. αν μια αντιπροσωπεία αυτοκινήτου πούλησε 10 χιλιάδες αυτοκίνητα ως τώρα.(το βρίσκουμε απο τα αρχεια αυτό ευκολα πιστεύω)πρέπει να πληρώσει φόρο αποκαταστασης για 50000 ελαστικά.
Τέλος ακομα ένα έσοδο θα μπορούσε να είναι εθελοντικό.
Στην αγορά ελαστικού, ο πολίτης να ερωτάτε αν θέλει να επιβαρυνθεί 1 ευρώ για την ανακύκλωση τους. Και ίσως να δεσμευτούν και μερικοί εφαρμοστές.