Τετάρτη, 30 Ιανουαρίου 2008

Αυτοκτονούν τα πουλιά στην Αλυκή

Διαπιστώσεις του Επ. Περιβάλλοντος και των αρχών για την ασφάλεια Πτήσεων
Αυτοκτονούν τα πουλιά στην Αλυκή - Πολίτης

Η εισβολή πουλιών στα αεροδρόμια θα αποτελέσει στο μέλλον ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα καθώς συντρέχουν παράγοντες που αυξάνουν τον αριθμό τους, ειδικά στην Λάρνακα. Οι περισσότερες αναφορές πληρωμάτων αφορούν κτυπήματα πουλιών.
Την ανάγκη για οργανωμένη αντιμετώπιση του κινδύνου εισβολής πουλιών (bird strikes) σε αεροπλάνα τα οποία βρίσκονται σε διαδικασία απογείωσης και προσγείωσης στα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου, διατυπώνει στην πολυσέλιδη έκθεση του-απολογισμό της υπηρεσίας του- ο απερχόμενος επίτροπος Περιβάλλοντος, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου.
Ο Επίτροπος εκτιμά ότι με την πάροδο του χρόνου το πρόβλημα θα γίνει ακόμη μεγαλύτερο καθώς συντρέχουν παράγοντες που αυξάνουν τον αριθμό των πουλιών ειδικά στο αεροδρόμιο της Λάρνακας.
Σωρεία αναφορών
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων και Συμβάντων, Κώστας Ορφανός, ενώπιον του οποίου θέσαμε το ζήτημα που θίγει στην έκθεσή του ο κ. Θεοπέμπτου συμφώνησε πλήρως με τις διαπιστώσεις. Το μέγεθος του προβλήματος αναδεικνύεται κι από τις στατιστικές: τα κτυπήματα στα αεροπλάνα από πουλιά, είναι το υπ' αριθμόν ένα ζήτημα που απασχολεί την Επιτροπή Διερεύνησης καθώς οι αναφορές που έχει ενώπιόν της από πληρώματα είναι πολλές. Τόσο κυπριακών, όσο και ξένων αεροπορικών εταιρειών. Το ευτυχές είναι πως έως σήμερα μόνο ζημιές είχαμε από τον απολογισμό των bird strikes. Ζημιές όμως που κοστίζουν πολλές χιλιάδες λίρες στις εταιρείες...
Έρευνα από Hermes
Είναι γι' αυτό το λόγο που όταν ανέλαβε ο στρατηγικός επενδυτής (πριν ενάμισι χρόνο) επιστράτευσε ειδικό από τον Καναδά, ο οποίος προέβη σε εισηγήσεις, όχι βεβαίως για να εξαλειφθούν τα πουλιά, αλλά για να γίνουν ενέργειες για εκφοβισμό τους ώστε να απομακρύνονται από τους κινητήρες των αεροσκαφών. Ο εκφοβισμός φαίνεται να είναι ο κυριότερος τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος. Σε συσκέψεις που κάλεσε η Hermes Airports συμμετείχαν και αρμόδιες αρχές όπως το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας, η Επιτροπή Διερεύνησης, η Υπηρεσία Περιβάλλοντος και το Ταμείο Θήρας.
Προέκυψαν όμως νομικά ζητήματα, τα οποία πρέπει να επιλυθούν. Ταυτόχρονα, συνεχίζουν να καταγράφονται οι συνήθειες των πουλιών, όπως οι ώρες που περνούν, ο τρόπος που πετούν, από ποιες κατευθύνσεις κινούνται και σε ποιο ύψος.
Η τεκμηριωμένη έκθεση θα οδηγήσει σε έναν πιο επιστημονικό τρόπο αντιμετώπισης του προβλήματος. Για παράδειγμα έχει διαπιστωθεί ότι τα φλαμίνγκος δεν μένουν το βράδυ στην Αλυκή, αλλά στήνουν τις "φωλιές" τους στα παρακείμενα χωράφια κι επιστρέφουν στη λίμνη με το πρώτο φως της ημέρας.
Γιατί αυξάνονται τα πουλιά
Ο Επίτροπος Περιβάλλον αναφέρει στην έκθεσή του, τους λόγους για τους οποίους αυξάνονται τα πουλιά στην περιοχή γύρω από το αεροδρόμιο Λάρνακας. Μεταξύ άλλων το αεροδρόμιο συνορεύει με τον προστατευμένο από τη συνθήκη του Ραμσιάρ βιότοπο, ενώ οι μεγάλες δεξαμενές τριτοβάθμιας επεξεργασίας του σταθμού λυμάτων οι οποίες συνορεύουν με το δίαυλο απογείωσης, ελκύουν εκατοντάδες μεγάλα πουλιά όπως πάπιες.
Ο Επίτροπος επισημαίνει ότι πολλές από τις πάπιες πέθαναν μέσα στο 2007 από δηλητηρίαση. Αναμένεται όμως ότι ο αριθμός τους θα αυξάνεται συνεχώς...
Επιπλέον στην περιοχή του αεροδρομίου απαγορεύεται το κυνήγι, ενώ έχουν αυξηθεί σημαντικά οι καλλιέργειες δυτικά του αεροδρομίου βελτιώνοντας έτσι τις δυνατότητες εξεύρεσης τροφής για τα πουλιά. Τέλος, νομοθεσία του κράτους παρέχει πλέον αυξημένη προστασία στα πουλιά και τη φύση.
Παρόμοιο πρόβλημα εμφανίζεται και στο αεροδρόμιο Πάφου, όπου όπως και στη Λάρνακα υπάρχουν δεξαμενές δίπλα από το δίαυλο του αεροδρομίου. Επίσης το αεροδρόμιο της Πάφου γειτνιάζει με μεγάλο ευκαλυπτώνα. Η πρακτική που εφαρμόζεται εκεί, σύμφωνα με καταγγελίες που δέχθηκε ο Επίτροπος είναι το σταδιακό κόψιμο των ευκαλύπτων κάτι που ωστόσο ο ίδιος θεωρεί λανθασμένη πρακτική και πρέπει να σταματήσει.
Προτάσεις ΘεοπέμπτουΤεχνητοί "βιότοποι" μακριά από το αεροδρόμιοΗ συνεχόμενη αύξηση του αριθμού των πουλιών πλησίον αεροδρομίων μπορεί να τα οδηγήσει σε βέβαιο θάνατο, αφού μπλέκονται στις μηχανές των αεροπλάνων αλλά και πολύ περισσότερο θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των πτήσεων.
Για να αποφευχθεί μια πιθανή και χωρίς σωστό προγραμματισμό καταστροφή των πουλιών της περιοχής και να εξασφαλιστεί η ασφάλεια των επιβατών, στην έκθεσή του ο Επίτροπος εισηγείται όπως το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων βεβαιωθεί ότι η αντιμετώπιση γίνεται με το σωστό προγραμματισμό και σχέδιο. Η ετοιμασία ενός Στρατηγικού Σχεδίου για έλεγχο του προβλήματος είναι κοινή πρακτική και η κατάρτισή της είναι πλέον απαραίτητη, τονίζει ο Επίτροπος.
Μιλώντας στον "Π" ο κ. Θεοπέμπτου εξήγησε ότι για να αντιμετωπιστεί ο κίνδυνος θα πρέπει μεταξύ άλλων να εκπονηθεί μελέτη για κατανόηση της συμπεριφοράς και βιότοπου των ειδών της περιοχής και να γίνει διαχείριση των φυσικών χώρων του αεροδρομίου ούτως ώστε αυτό να μην ελκύει άγρια ζωή.
Ο Επίτροπος εισηγείται το συχνό κλάδεμα, καθαρισμό χόρτων και αφαίρεση νερών. Την ίδια ώρα πρέπει να εξευρεθούν τρόποι απομάκρυνσης ή και παρεμπόδισης των πουλιών μέσω περίφραξης και άλλων μεθόδων (θόρυβο, οπτικά μέσα, πλαστικά νεκρά πουλιά κλπ.).
Ο Επίτροπος εισηγείται ακόμα την κατασκευή πιο ελκυστικών για τα πουλιά χώρων μακριά από το αεροδρόμιο, τη χρήση δικτύων και το κλείσιμο των διαφόρων ανοιγμάτων σε κτήρια όπου μπορεί τα πουλιά να κτίζουν τις φωλιές τους.
ΓΡΑΦΟΥΝ ΜΙΡΑΝΤΑ ΛΥΣΑΝΔΡΟΥ ΚΑΙ ΚΑΤΙΑ ΣΑΒΒΑ
Κωδικός άρθρου: 770540
ΠΟΛΙΤΗΣ - 30/01/2008, Σελίδα: 24

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Related Posts with Thumbnails