Στο εδώλιο του κατηγορουμένου κινδυνεύει να βρεθεί η ΚύπροςΤΗΣ ΦΩΤΕΙΝΗΣ ΠΑΝΑΓΗ
Στο «εδώλιο» του κατηγορουμένου κινδυνεύει να βρεθεί η Κυπριακή Δημοκρατία, αν η Κομισιόν ανακαλύψει ότι οι κυπριακές αρχές διαχείρισης των χώρων ελλιμενισμού σκαφών δεν έχουν ακόμη υλοποιήσει την σχετική υποχρέωση για την εγκατάσταση σταθμών παραλαβής ανθρώπινων λυμάτων από τις δεξαμενές σκαφών.
Ως αποτέλεσμα της κυπριακής απειθαρχίας στην εφαρμογή της Κοινοτικής Οδηγίας για τη δημιουργία σε όλα τα κυπριακά λιμάνια, μαρίνες και αλιευτικά καταφύγια, εγκαταστάσεων παραλαβής των λυμάτων των πλοίων, ορισμένοι ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής και πλοιαρίων που εκτελούν ημερήσιες θαλάσσιες κρουαζιέρες καθώς και αλιευτικών σκαφών αδειάζουν τις αποχετεύσεις τους στη θάλασσα.
Τα ανθρώπινα λύματα καταλήγουν τελικά στην παραλία. να κολυμπάνε με τους λουόμενους! «Εάν δεν υπάρχει σωστό και πρακτικό σύστημα απόρριψης λυμάτων, τότε πρέπει να περιμένουμε οπωσδήποτε ότι ο κόσμος θα ρίχνει τα λύματα μέσα στη θάλασσα», σημειώνεται, εξάλλου, σε υπηρεσιακό σημείωμα του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων.
Μετά από σχετική έρευνα, διαπιστώθηκε ότι μόνο η ιδιωτική Μαρίνα Αγ. Ραφαήλ έχει εφοδιασθεί με μια έστω μικρή κατάλληλη κινητή μονάδα άντλησης αποβλήτων από σκάφη αναψυχής από τις ΗΠΑ!
Το επικείμενο ρεζιλίκι προ των πυλών δεν είναι βέβαια η μη εφαρμογή της σχετικής Κοινοτικής Οδηγίας, αλλά εστιάζεται στο γεγονός ότι μια χώρα σαν την Κύπρο που διεκδικεί ένα από τα μεγαλύτερα κομμάτια της ευρωπαϊκής τουριστικής πίτας, αδιαφορεί για την εφαρμογή μιας οδηγίας που εξυπηρετεί σαφώς τη δική της τουριστική κίνηση.
Αγνοούν την Οδηγία Με βάση τους υφιστάμενους κανονισμούς σκάφη μήκους κάτω των 18 μέτρων που πραγματοποιούν κρουαζιέρες με διάρκεια μικρότερη των 90 λεπτών, δεν υποχρεούνται να έχουν τουαλέτα. Σε αυτές τις περιπτώσεις τα σκάφη αναρτούν υποχρεωτικά προειδοποιητική πινακίδα. Σκάφη που έχουν τουαλέτα θα πρέπει να διαθέτουν δεξαμενή κατακράτησης λυμάτων, χωρητικότητας ίσης προς 4 λίτρα ανά επιβαίνοντα καθώς και μέσο παράδοσης των λυμάτων στη στεριά.
Η οδηγία της Κομισιόν σχετικά με τις λιμενικές εγκαταστάσεις παραλαβής αποβλήτων πλοίων (πετρελαιοειδή κατάλοιπα, σκουπίδια και λύματα) και καταλοίπων φορτίου, υιοθετήθηκε από την Κυπριακή Δημοκρατία στις 3/10/2003, δηλαδή πρίν από 4 χρόνια (!!!).
Ο έχων την ευθύνη λειτουργίας λιμανιών (Αρχή Λιμένων), μαρίνων (ΚΟΤ) και αλιευτικών καταφυγίων (Τμήμα Αλιείας) υποχρεούται - σύμφωνα με το άρθρο 18 (1) των ΚΔΠ 7/71/2003 - να ετοιμάζει και εφαρμόζει σχέδια παραλαβής και διακίνησης αποβλήτων πλοίων.
Ωστόσο, οι αρμόδιες υπηρεσίες αγνόησαν τελείως την Ευρωπαϊκή Ένωση και έγραψαν την οδηγία στα παλαιότερα των υποδημάτων τους, αφού ολοκληρωμένα σχέδια παραλαβής και διακίνησης αποβλήτων εφαρμόζονται μόνο ως προς τα πετρελαιοειδή κατάλοιπα και τα σκουπίδια. Επομένως που καταλήγουν τα λύματα των αποχετεύσεων των σκαφών;
Σε επιστολή του προς την Υπουργό Συγκοινωνιών και Έργων ο κ. Θεοπέμπτου υποστηρίζει ότι μικρά πλοιάρια που κάνουν κρουαζιέρες αδειάζουν τις αποχετεύσεις τους στη θάλασσα, ενώ θα έπρεπε να τις αδειάζουν σε εγκεκριμένες εγκαταστάσεις στα αγκυροβόλια. Έχοντας υπόψη την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» ο Επίτροπος Περιβάλλοντος εισηγείται την επιβολή τέλους στους ιδιοκτήτες πλοιαρίων που εκτελούν κρουαζιέρες, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το σύστημα παραλαβής και διαχείρισης λυμάτων πλοίων.
Εισηγείται επίσης την τήρηση αρχείων για τα πλοιάρια που ολοκληρώνουν την κρουαζιέρα και επιστρέφουν στο λιμάνι, ώστε να διαπιστώνεται ότι αυτά έχουν πράγματι αδειάσει τη δεξαμενή των αποχετεύσεων τους στις εγκαταστάσεις του αγκυροβολίου. «Εξαιτίας της παράλειψης αυτής είναι αδύνατο να εντοπιστούν οι παρανομούντες».
Την έντονη ανησυχία του για τις διαστάσεις που φαίνεται να προσλαμβάνει το φαινόμενο της ρύπανσης του θαλάσσιου χώρου στην ευρύτερη περιοχή του λιμανιού της Πάφου με λύματα από τις τουαλέτες σκαφών που χρησιμοποιούν το λιμάνι , εκφράζει και ο Δήμαρχος Πάφου Σάββας Βέργας. Ο κ. Βέργας ανέφερε ότι είχαν εντοπιστεί στην παραλία των Δημοτικών Μπάνιων ανθρώπινα περιττώματα τα οποία πιστεύεται ότι απορρίφθηκαν στη θάλασσα από σκάφη που χρησιμοποιούν το λιμάνι για μικρές κρουαζιέρες.
Με επιστολή του προς τον Διευθυντή Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας ο Δήμαρχος Πάφου ζητά όπως αναληφθούν οι κατάλληλες ενέργειες ώστε να υπάρξει ένας ουσιαστικός και αποτελεσματικός έλεγχος στα σκάφη που χρησιμοποιούν το Λιμανάκι της Πάφου. Μετάθεση ευθυνών Το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων, στη δικαιοδοσία του οποίου υπάγεται η Αρχή Λιμένων και το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας παραδέχεται τη μη εφαρμογή της Κοινοτικής Οδηγίας σχετικά με τις λιμενικές εγκαταστάσεις παραλαβής λυμάτων πλοίων, αλλά ρίχνει το «μπαλάκι των ευθυνών» στους ιδιοκτήτες των σκαφών που πραγματοποιούν ημερήσιες κρουαζιέρες.
Σε απαντητική επιστολή προς τον Επίτροπο Περιβάλλοντος, αναφέρεται επί λέξει πως «η μη ύπαρξη ευκολιών υποδοχής αποβλήτων που να έχουν τη δυνατότητα περισυλλογής λυμάτων δε νομιμοποιεί κανένα να απορρίπτει τα λύματα στην θάλασσα, αφού θα μπορούσε πολύ απλά να αποταθεί σε διαχειριστές βυτιοφόρων, έτσι ώστε να μην παραβιάζεται η νομοθεσία».
Σύμφωνα με το Υπουργείο Συγκοινωνιών, στα λιμάνια της Δημοκρατίας και στις δύο μαρίνες (στη Λάρνακα και στο ξενοδοχείο Άγιος Ραφαήλ στη Λεμεσό) εφαρμόζονται ολοκληρωμένα σχέδια παραλαβής και διακίνησης απόβλήτων ως προς τα πετρελαιοειδή κατάλοιπα και τα σκουπίδια. «Τα σχέδια αυτά θα πρέπει να τροποποιηθούν έτσι ώστε να περιλάβουν και τα λύματα". Το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας θεωρεί ότι υπάρχει πρόβλημα με την παραλαβή των λυμάτων μικρών πλοιαρίων που ελλιμενίζονται στις μαρίνες και τα αλιευτικά καταφύγια.
Ο Επιθεωρητής Πλοίων Α' και Χημικός Μηχανικός, Γιάννης Ευστρατίου εξήγησε ότι βάσει διεθνούς νομοθεσίας που έχει επικυρώσει το κράτος μας και εφαρμόζεται, τα σκάφη μπορούν να απορρίψουν τα ανθρώπινα λύματα τους στη θάλασσα 4 ναυτικά μίλια μακριά από τις ακτές, νοουμένου ότι αλέθονται και απολυμαίνονται με ειδικό μηχάνημα. Ωστόσο τα μικρά πλοιάρια που εκτελούν ημερήσιες θαλάσσιες περιηγήσεις δεν επιτρέπεται να απομακρύνονται από την στεριά πέραν των 3 ναυτικών μιλιών. Οι υφιστάμενοι κανονισμοί απαγορεύουν ρητώς οποιαδήποτε απόρριψη αποβλήτων στη θάλασσα. Κάτι γίνεται.
Ο κ. Ευστρατίου απεκάλυψε ότι στο πλαίσιο της πρόληψης της ρύπανσης της θάλασσας το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας ετοίμασε τροποποιητικούς κανονισμούς, σύμφωνα με τους οποίους οι κυβερνήτες των ακτοπλοϊκών σκαφών θα είναι υποχρεωμένοι να προβαίνουν σε σχετικές εγγραφές στο Βιβλίο Γέφυρας, ώστε να διαπιστώνεται ότι έχουν πράγματι αδειάσει τη δεξαμενή των αποχετεύσεων τους είτε σε σταθμούς παραλαβής λυμάτων είτε σε βυτιοφόρο.
Το Υπουργείο Εμπορίου, όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, υπέδειξε στον ΚΟΤ, ως τη διαχειριστική αρχή των μαρίνων, την υποχρέωση του για δημιουργία σταθμών παραλαβής λυμάτων από τα σκάφη και αναμένει συμμόρφωση του Οργανισμού ως προς την Κοινοτική Οδηγία.
Τι κάνουν στο Τμήμα Αλιείας; Σύμφωνα με την Οδηγία, οι διαχειριστικές αρχές των λιμανιών, μαρίνων και αλιευτικών καταφυγίων έπρεπε να ετοιμάσουν και να υποβάλουν στην Κομισιόν ολοκληρωμένα προγράμματα διαχείρισης των αποβλήτων των πλοίων, κάτι το οποίο έχει πράξει η Αρχή Λιμένων και ο ΚΟΤ, πλην του Τμήματος Αλιείας.
Ως αποτέλεσμα η χώρα μας να κινδυνεύει να υποστεί ακόμα ένα ρεζιλίκι στην ΕΕ αλλά και πρόστιμο -μαμούθ, σε περίπτωση που η Κομισιόν ανακαλύψει και αυτή την απειθαρχία στην προσαρμογή προς τις οδηγίες της.
Σε δηλώσεις ο Ανώτερος Λειτουργός Αλιείας και Υπεύθυνος του Τομέα Ελέγχου Αλιείας Λοϊζος Λοϊζίδης ανέφερε ότι στα αλιευτικά καταφύγια εφαρμόζονται σχέδια παραλαβής και διακίνησης αποβλήτων αλλά τα σχέδια αυτά δεν είναι καταχωρημένα σε χαρτιά. Ούτε λόγος για βυτιοφόρα! Άστραψε και βρόντηξε ο Πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου Επαγγελματικών Ακτοπλοϊκών Σκαφών Μάρκος Αλεξάνδρου, όταν κλήθηκε από την εφημερίδα μας να σχολιάσει τις καταγγελίες ότι τα επαγγελματικά σκάφη αδειάζουν τα απόβλητα τους στη θάλασσα.
Χρησιμοποιώντας σκληρές εκφράσεις, ο κ. Αλεξάνδρου έκανε λόγο σκόπιμες καταγγελίες και «ασύστολα ψεύδη». «Αυτός είναι ένας μύθος και η κουφέτα που πιπιλούν οι εκάστοτε λειτουργοί, δήμαρχοι και λοιποί για να δικαιολογούν τα αδικαιολόγητα». Εξήγησε ότι τα επαγγελματικά ακτοπλοϊκά σκάφη χρησιμοποιούν crashing toilets, δηλαδή τουαλέτες με πιστονάκι και αντλία η οποία συνθλίβει τα περιττώματα σε κομμάτια και αφού διαλυθούν αφήνονται μεν στη θάλασσα, αλλά πολύ μακριά από την ακτή.
Σύμφωνα με τον κ. Αλεξάνδρου, πολλοί μπερδεύουν ένα φυτό του βυθού που εκβάλλεται μετά από θαλασσοταραχή προς την παραλία, με τα ανθρώπινα περιττώματα, ενώ υποστήριξε ότι δεν είναι λίγες οι φορές που αντίκρισαν ψαράδες να αφοδεύουν στη θάλασσα. Και φυσικά ούτε λόγος να γίνεται, για βυτιοφόρα μεταφοράς λυμάτων. «Ούτε να το σκεφτείτε! Δεν έχουμε καμία υποχρέωση να καλέσουμε βυτιοφόρα. Υπάρχει ευρωπαϊκή οδηγία που υποχρεώνει την Κυπριακή Δημοκρατία να εγκαταστήσει σταθμούς παραλαβής λυμάτων.
Κίνδυνος για τους λουομένους
Ύστερα από καταγγελία για εντοπισμό ανθρώπινων περιττωμάτων και μάλιστα σε περιοχή της Μπλέ Σημαίας στον Πρωταρά, ο Επίτροπος Περιβάλλοντος Χαράλαμπος Θεοπέμπτου άρχισε έρευνα και εντόπισε την αδυναμία που υπάρχει στο σύστημα: την μη ύπαρξη στους λιμενικούς χώρους ευκολιών υποδοχής αποβλήτων που να έχουν τη δυνατότητα περισυλλογής λυμάτων. «Έχω πληροφορηθεί ότι μόνο στην ιδιωτική Μαρίνα Αγίου Ραφαήλ υπάρχει σταθμός παραλαβής λυμάτων από τα πλοιάρια.
Η υποχρέωση μας είναι να υπάρχουν τέτοιοι σταθμοί σε όλα τα αγκυροβόλια. Δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα.
Ένα σκάφος το οποίο πηγαινοέρχεται στη θάλασσα και δεν υπάρχει τρόπος να αδειάσει τα λύματα του, τι θα τα κάνει; Η πιο πιθανή λύση είναι να τα αδειάσει στη θάλασσα. Προσωπικά θα απέφευγα να κολυμπήσω στις θαλάσσιες περιοχές όπου υπάρχουν πλοιάρια που πηγαινοέρχονται με τουρίστες.
Τη λύση θα πρέπει να την προσφέρουν οι διαχειριστικές αρχές των λιμανιών, μαρίνων και αλιευτικών καταφυγίων», ανέφερε. >>παραβιάζουν τη νομοθεσία Λιμάνια, μαρίνες και αλιευτικά καταφύγια παραβιάζουν την κοινοτική νομοθεσία για εγκατάσταση σταθμών παραλαβής λυμάτων από τις δεξαμενές σκαφών. Οι ιδιοκτήτες σκαφών έχουν υποχρέωση να καλούν βυτιοφόρα μεταφοράς λυμάτων, απαντούν οι διαχειριστικές αρχές.
Ολόκληρο το άρθρο του Φιλελευθέρου εδώ.
Στο «εδώλιο» του κατηγορουμένου κινδυνεύει να βρεθεί η Κυπριακή Δημοκρατία, αν η Κομισιόν ανακαλύψει ότι οι κυπριακές αρχές διαχείρισης των χώρων ελλιμενισμού σκαφών δεν έχουν ακόμη υλοποιήσει την σχετική υποχρέωση για την εγκατάσταση σταθμών παραλαβής ανθρώπινων λυμάτων από τις δεξαμενές σκαφών.
Ως αποτέλεσμα της κυπριακής απειθαρχίας στην εφαρμογή της Κοινοτικής Οδηγίας για τη δημιουργία σε όλα τα κυπριακά λιμάνια, μαρίνες και αλιευτικά καταφύγια, εγκαταστάσεων παραλαβής των λυμάτων των πλοίων, ορισμένοι ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής και πλοιαρίων που εκτελούν ημερήσιες θαλάσσιες κρουαζιέρες καθώς και αλιευτικών σκαφών αδειάζουν τις αποχετεύσεις τους στη θάλασσα.
Τα ανθρώπινα λύματα καταλήγουν τελικά στην παραλία. να κολυμπάνε με τους λουόμενους! «Εάν δεν υπάρχει σωστό και πρακτικό σύστημα απόρριψης λυμάτων, τότε πρέπει να περιμένουμε οπωσδήποτε ότι ο κόσμος θα ρίχνει τα λύματα μέσα στη θάλασσα», σημειώνεται, εξάλλου, σε υπηρεσιακό σημείωμα του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων.
Μετά από σχετική έρευνα, διαπιστώθηκε ότι μόνο η ιδιωτική Μαρίνα Αγ. Ραφαήλ έχει εφοδιασθεί με μια έστω μικρή κατάλληλη κινητή μονάδα άντλησης αποβλήτων από σκάφη αναψυχής από τις ΗΠΑ!
Το επικείμενο ρεζιλίκι προ των πυλών δεν είναι βέβαια η μη εφαρμογή της σχετικής Κοινοτικής Οδηγίας, αλλά εστιάζεται στο γεγονός ότι μια χώρα σαν την Κύπρο που διεκδικεί ένα από τα μεγαλύτερα κομμάτια της ευρωπαϊκής τουριστικής πίτας, αδιαφορεί για την εφαρμογή μιας οδηγίας που εξυπηρετεί σαφώς τη δική της τουριστική κίνηση.
Αγνοούν την Οδηγία Με βάση τους υφιστάμενους κανονισμούς σκάφη μήκους κάτω των 18 μέτρων που πραγματοποιούν κρουαζιέρες με διάρκεια μικρότερη των 90 λεπτών, δεν υποχρεούνται να έχουν τουαλέτα. Σε αυτές τις περιπτώσεις τα σκάφη αναρτούν υποχρεωτικά προειδοποιητική πινακίδα. Σκάφη που έχουν τουαλέτα θα πρέπει να διαθέτουν δεξαμενή κατακράτησης λυμάτων, χωρητικότητας ίσης προς 4 λίτρα ανά επιβαίνοντα καθώς και μέσο παράδοσης των λυμάτων στη στεριά.
Η οδηγία της Κομισιόν σχετικά με τις λιμενικές εγκαταστάσεις παραλαβής αποβλήτων πλοίων (πετρελαιοειδή κατάλοιπα, σκουπίδια και λύματα) και καταλοίπων φορτίου, υιοθετήθηκε από την Κυπριακή Δημοκρατία στις 3/10/2003, δηλαδή πρίν από 4 χρόνια (!!!).
Ο έχων την ευθύνη λειτουργίας λιμανιών (Αρχή Λιμένων), μαρίνων (ΚΟΤ) και αλιευτικών καταφυγίων (Τμήμα Αλιείας) υποχρεούται - σύμφωνα με το άρθρο 18 (1) των ΚΔΠ 7/71/2003 - να ετοιμάζει και εφαρμόζει σχέδια παραλαβής και διακίνησης αποβλήτων πλοίων.
Ωστόσο, οι αρμόδιες υπηρεσίες αγνόησαν τελείως την Ευρωπαϊκή Ένωση και έγραψαν την οδηγία στα παλαιότερα των υποδημάτων τους, αφού ολοκληρωμένα σχέδια παραλαβής και διακίνησης αποβλήτων εφαρμόζονται μόνο ως προς τα πετρελαιοειδή κατάλοιπα και τα σκουπίδια. Επομένως που καταλήγουν τα λύματα των αποχετεύσεων των σκαφών;
Σε επιστολή του προς την Υπουργό Συγκοινωνιών και Έργων ο κ. Θεοπέμπτου υποστηρίζει ότι μικρά πλοιάρια που κάνουν κρουαζιέρες αδειάζουν τις αποχετεύσεις τους στη θάλασσα, ενώ θα έπρεπε να τις αδειάζουν σε εγκεκριμένες εγκαταστάσεις στα αγκυροβόλια. Έχοντας υπόψη την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» ο Επίτροπος Περιβάλλοντος εισηγείται την επιβολή τέλους στους ιδιοκτήτες πλοιαρίων που εκτελούν κρουαζιέρες, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το σύστημα παραλαβής και διαχείρισης λυμάτων πλοίων.
Εισηγείται επίσης την τήρηση αρχείων για τα πλοιάρια που ολοκληρώνουν την κρουαζιέρα και επιστρέφουν στο λιμάνι, ώστε να διαπιστώνεται ότι αυτά έχουν πράγματι αδειάσει τη δεξαμενή των αποχετεύσεων τους στις εγκαταστάσεις του αγκυροβολίου. «Εξαιτίας της παράλειψης αυτής είναι αδύνατο να εντοπιστούν οι παρανομούντες».
Την έντονη ανησυχία του για τις διαστάσεις που φαίνεται να προσλαμβάνει το φαινόμενο της ρύπανσης του θαλάσσιου χώρου στην ευρύτερη περιοχή του λιμανιού της Πάφου με λύματα από τις τουαλέτες σκαφών που χρησιμοποιούν το λιμάνι , εκφράζει και ο Δήμαρχος Πάφου Σάββας Βέργας. Ο κ. Βέργας ανέφερε ότι είχαν εντοπιστεί στην παραλία των Δημοτικών Μπάνιων ανθρώπινα περιττώματα τα οποία πιστεύεται ότι απορρίφθηκαν στη θάλασσα από σκάφη που χρησιμοποιούν το λιμάνι για μικρές κρουαζιέρες.
Με επιστολή του προς τον Διευθυντή Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας ο Δήμαρχος Πάφου ζητά όπως αναληφθούν οι κατάλληλες ενέργειες ώστε να υπάρξει ένας ουσιαστικός και αποτελεσματικός έλεγχος στα σκάφη που χρησιμοποιούν το Λιμανάκι της Πάφου. Μετάθεση ευθυνών Το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων, στη δικαιοδοσία του οποίου υπάγεται η Αρχή Λιμένων και το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας παραδέχεται τη μη εφαρμογή της Κοινοτικής Οδηγίας σχετικά με τις λιμενικές εγκαταστάσεις παραλαβής λυμάτων πλοίων, αλλά ρίχνει το «μπαλάκι των ευθυνών» στους ιδιοκτήτες των σκαφών που πραγματοποιούν ημερήσιες κρουαζιέρες.
Σε απαντητική επιστολή προς τον Επίτροπο Περιβάλλοντος, αναφέρεται επί λέξει πως «η μη ύπαρξη ευκολιών υποδοχής αποβλήτων που να έχουν τη δυνατότητα περισυλλογής λυμάτων δε νομιμοποιεί κανένα να απορρίπτει τα λύματα στην θάλασσα, αφού θα μπορούσε πολύ απλά να αποταθεί σε διαχειριστές βυτιοφόρων, έτσι ώστε να μην παραβιάζεται η νομοθεσία».
Σύμφωνα με το Υπουργείο Συγκοινωνιών, στα λιμάνια της Δημοκρατίας και στις δύο μαρίνες (στη Λάρνακα και στο ξενοδοχείο Άγιος Ραφαήλ στη Λεμεσό) εφαρμόζονται ολοκληρωμένα σχέδια παραλαβής και διακίνησης απόβλήτων ως προς τα πετρελαιοειδή κατάλοιπα και τα σκουπίδια. «Τα σχέδια αυτά θα πρέπει να τροποποιηθούν έτσι ώστε να περιλάβουν και τα λύματα". Το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας θεωρεί ότι υπάρχει πρόβλημα με την παραλαβή των λυμάτων μικρών πλοιαρίων που ελλιμενίζονται στις μαρίνες και τα αλιευτικά καταφύγια.
Ο Επιθεωρητής Πλοίων Α' και Χημικός Μηχανικός, Γιάννης Ευστρατίου εξήγησε ότι βάσει διεθνούς νομοθεσίας που έχει επικυρώσει το κράτος μας και εφαρμόζεται, τα σκάφη μπορούν να απορρίψουν τα ανθρώπινα λύματα τους στη θάλασσα 4 ναυτικά μίλια μακριά από τις ακτές, νοουμένου ότι αλέθονται και απολυμαίνονται με ειδικό μηχάνημα. Ωστόσο τα μικρά πλοιάρια που εκτελούν ημερήσιες θαλάσσιες περιηγήσεις δεν επιτρέπεται να απομακρύνονται από την στεριά πέραν των 3 ναυτικών μιλιών. Οι υφιστάμενοι κανονισμοί απαγορεύουν ρητώς οποιαδήποτε απόρριψη αποβλήτων στη θάλασσα. Κάτι γίνεται.
Ο κ. Ευστρατίου απεκάλυψε ότι στο πλαίσιο της πρόληψης της ρύπανσης της θάλασσας το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας ετοίμασε τροποποιητικούς κανονισμούς, σύμφωνα με τους οποίους οι κυβερνήτες των ακτοπλοϊκών σκαφών θα είναι υποχρεωμένοι να προβαίνουν σε σχετικές εγγραφές στο Βιβλίο Γέφυρας, ώστε να διαπιστώνεται ότι έχουν πράγματι αδειάσει τη δεξαμενή των αποχετεύσεων τους είτε σε σταθμούς παραλαβής λυμάτων είτε σε βυτιοφόρο.
Το Υπουργείο Εμπορίου, όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, υπέδειξε στον ΚΟΤ, ως τη διαχειριστική αρχή των μαρίνων, την υποχρέωση του για δημιουργία σταθμών παραλαβής λυμάτων από τα σκάφη και αναμένει συμμόρφωση του Οργανισμού ως προς την Κοινοτική Οδηγία.
Τι κάνουν στο Τμήμα Αλιείας; Σύμφωνα με την Οδηγία, οι διαχειριστικές αρχές των λιμανιών, μαρίνων και αλιευτικών καταφυγίων έπρεπε να ετοιμάσουν και να υποβάλουν στην Κομισιόν ολοκληρωμένα προγράμματα διαχείρισης των αποβλήτων των πλοίων, κάτι το οποίο έχει πράξει η Αρχή Λιμένων και ο ΚΟΤ, πλην του Τμήματος Αλιείας.
Ως αποτέλεσμα η χώρα μας να κινδυνεύει να υποστεί ακόμα ένα ρεζιλίκι στην ΕΕ αλλά και πρόστιμο -μαμούθ, σε περίπτωση που η Κομισιόν ανακαλύψει και αυτή την απειθαρχία στην προσαρμογή προς τις οδηγίες της.
Σε δηλώσεις ο Ανώτερος Λειτουργός Αλιείας και Υπεύθυνος του Τομέα Ελέγχου Αλιείας Λοϊζος Λοϊζίδης ανέφερε ότι στα αλιευτικά καταφύγια εφαρμόζονται σχέδια παραλαβής και διακίνησης αποβλήτων αλλά τα σχέδια αυτά δεν είναι καταχωρημένα σε χαρτιά. Ούτε λόγος για βυτιοφόρα! Άστραψε και βρόντηξε ο Πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου Επαγγελματικών Ακτοπλοϊκών Σκαφών Μάρκος Αλεξάνδρου, όταν κλήθηκε από την εφημερίδα μας να σχολιάσει τις καταγγελίες ότι τα επαγγελματικά σκάφη αδειάζουν τα απόβλητα τους στη θάλασσα.
Χρησιμοποιώντας σκληρές εκφράσεις, ο κ. Αλεξάνδρου έκανε λόγο σκόπιμες καταγγελίες και «ασύστολα ψεύδη». «Αυτός είναι ένας μύθος και η κουφέτα που πιπιλούν οι εκάστοτε λειτουργοί, δήμαρχοι και λοιποί για να δικαιολογούν τα αδικαιολόγητα». Εξήγησε ότι τα επαγγελματικά ακτοπλοϊκά σκάφη χρησιμοποιούν crashing toilets, δηλαδή τουαλέτες με πιστονάκι και αντλία η οποία συνθλίβει τα περιττώματα σε κομμάτια και αφού διαλυθούν αφήνονται μεν στη θάλασσα, αλλά πολύ μακριά από την ακτή.
Σύμφωνα με τον κ. Αλεξάνδρου, πολλοί μπερδεύουν ένα φυτό του βυθού που εκβάλλεται μετά από θαλασσοταραχή προς την παραλία, με τα ανθρώπινα περιττώματα, ενώ υποστήριξε ότι δεν είναι λίγες οι φορές που αντίκρισαν ψαράδες να αφοδεύουν στη θάλασσα. Και φυσικά ούτε λόγος να γίνεται, για βυτιοφόρα μεταφοράς λυμάτων. «Ούτε να το σκεφτείτε! Δεν έχουμε καμία υποχρέωση να καλέσουμε βυτιοφόρα. Υπάρχει ευρωπαϊκή οδηγία που υποχρεώνει την Κυπριακή Δημοκρατία να εγκαταστήσει σταθμούς παραλαβής λυμάτων.
Κίνδυνος για τους λουομένους
Ύστερα από καταγγελία για εντοπισμό ανθρώπινων περιττωμάτων και μάλιστα σε περιοχή της Μπλέ Σημαίας στον Πρωταρά, ο Επίτροπος Περιβάλλοντος Χαράλαμπος Θεοπέμπτου άρχισε έρευνα και εντόπισε την αδυναμία που υπάρχει στο σύστημα: την μη ύπαρξη στους λιμενικούς χώρους ευκολιών υποδοχής αποβλήτων που να έχουν τη δυνατότητα περισυλλογής λυμάτων. «Έχω πληροφορηθεί ότι μόνο στην ιδιωτική Μαρίνα Αγίου Ραφαήλ υπάρχει σταθμός παραλαβής λυμάτων από τα πλοιάρια.
Η υποχρέωση μας είναι να υπάρχουν τέτοιοι σταθμοί σε όλα τα αγκυροβόλια. Δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα.
Ένα σκάφος το οποίο πηγαινοέρχεται στη θάλασσα και δεν υπάρχει τρόπος να αδειάσει τα λύματα του, τι θα τα κάνει; Η πιο πιθανή λύση είναι να τα αδειάσει στη θάλασσα. Προσωπικά θα απέφευγα να κολυμπήσω στις θαλάσσιες περιοχές όπου υπάρχουν πλοιάρια που πηγαινοέρχονται με τουρίστες.
Τη λύση θα πρέπει να την προσφέρουν οι διαχειριστικές αρχές των λιμανιών, μαρίνων και αλιευτικών καταφυγίων», ανέφερε. >>παραβιάζουν τη νομοθεσία Λιμάνια, μαρίνες και αλιευτικά καταφύγια παραβιάζουν την κοινοτική νομοθεσία για εγκατάσταση σταθμών παραλαβής λυμάτων από τις δεξαμενές σκαφών. Οι ιδιοκτήτες σκαφών έχουν υποχρέωση να καλούν βυτιοφόρα μεταφοράς λυμάτων, απαντούν οι διαχειριστικές αρχές.
Ολόκληρο το άρθρο του Φιλελευθέρου εδώ.
Σχόλια
Βέρα Παρλαλίδου.