Το κείμενο πιο κάτω το δημοσίευσα πριν 9 χρόνια σχεδόν όταν τότε κάποιος μου περίγραψε ένα μικρό επεισόδιο ...
έψαξα το θέμα τότε βρήκα χρηματοδότη και ομιλητή από το εξωτερικό αλλά μου είχαν βάλει όρο να συμμετέχει και το Υπ. Παιδείας.
Κανόνισα τότε συνάντηση με τον τότε υπουργό, ήρθαν και οι υπηρεσιακοί και η απάντηση που μου έδωσαν ήταν ότι δεν τους ενδιαφέρει γιατί εμείς δεν έχουμε τέτοια προβλήματα στα σχολεία ...
έψαξα το θέμα τότε βρήκα χρηματοδότη και ομιλητή από το εξωτερικό αλλά μου είχαν βάλει όρο να συμμετέχει και το Υπ. Παιδείας.
Κανόνισα τότε συνάντηση με τον τότε υπουργό, ήρθαν και οι υπηρεσιακοί και η απάντηση που μου έδωσαν ήταν ότι δεν τους ενδιαφέρει γιατί εμείς δεν έχουμε τέτοια προβλήματα στα σχολεία ...
4 Ιουνίου 2003
Η συστηματική παρενόχληση των παιδιών στο σχολείο
Όλοι θυμούμαστε την εποχή του σχολείου όπου ορισμένοι
ενοχλούσαν συστηματικά κάποιους κάνοντας τους ζωή δύσκολη. Πρόσφατα περιστατικά
με μεγαλύτερης ηλικίας μαθητές, δείχνουν ότι το πρόβλημα αυτό είναι υπαρκτό στα
σχολεία μας και θα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα. Να μην ξεχνούμε ότι φέτος
στις αρχές του χρόνου, λίγο έλειψε να κλάψουμε και θύματα.
Αυτή η παρενόχληση περιλαμβάνει την κοροϊδία, τα πειράγματα,
τα ονόματα, τα σπρωξίματα, τη σωματική και ψυχολογική βία, τις διαδόσεις και
πολλά άλλα.
Όλα αυτά μπορούν να συμβούν όχι μόνο στην αυλή του σχολείου
αλλά και μέσα στην τάξη, στο λεωφορείο και όπου αλλού βρουν την ευκαιρία.
Δυστυχώς η παρενόχληση αυτή μπορεί ακόμη να προέρχεται από
μέλη της οικογένειας ή και από τους δασκάλους /καθηγητές και να έχει τη μορφή
της δημόσιας προσβολής με φωνές ή και χειροδικία και διάφορα άλλα.
Το αποτέλεσμα είναι το νεαρό άτομο να πληγωθεί βαθιά, να
αποκτήσει χαμηλή αυτοεκτίμηση, αναστάτωση στο σπίτι και την οικογένεια, να
αμελήσει το διάβασμά του ή ακόμη να μην θέλει να πάει σχολείο. Η συνεχής αυτή
προσβλητική μεταχείριση, μπορεί ακόμη να δημιουργήσει το αίσθημα ότι πραγματικά
του αξίζει αυτό που του συμβαίνει και ότι το φταίξιμο είναι δικό του!
Κάτω από αυτές τις δύσκολες συνθήκες, το νεαρό άτομο
χρειάζεται κάποιον στον οποίο να εμπιστευθεί το πρόβλημά του και το οποίο να
μπορεί να τον βοηθήσει.
Τα άτομα αυτά στο περιβάλλον του παιδιού είναι οι γονείς, το
σχολείο και οι φίλοι.
Επομένως μια ολοκληρωμένη προσέγγιση του προβλήματος θα
πρέπει να περιλαμβάνει:
Εκπαίδευση όλου του προσωπικού που εργάζεται σε ένα σχολείο
για την πρόληψη, εντοπισμό και βοήθεια που πρέπει να προσφέρουν μέσα στην
τάξη, στην αυλή, στα αποχωρητήρια και γενικά στο περιβάλλον του σχολείου.
Διαδικασίες που πρέπει να ακολουθεί το σχολείο σε περίπτωση
καταγγελίας αλλά και τον τρόπο αντιμετώπισης των παιδιών που δημιουργούν το
πρόβλημα. Εδώ πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή εφόσον οι πιθανότητες να
καταλήξει μια περίπτωση σοβαρής παρενόχλησης στα δικαστήρια, είναι πολλές.
Επεξήγηση στα παιδιά ότι είναι κακό να γίνεται κάτι τέτοιο αλλά και τι πρέπει να κάνουν αν αυτοί ή κάποιος φίλος τους αντιμετωπίζει πρόβλημα.
Επεξήγηση στα παιδιά ότι είναι κακό να γίνεται κάτι τέτοιο αλλά και τι πρέπει να κάνουν αν αυτοί ή κάποιος φίλος τους αντιμετωπίζει πρόβλημα.
Ενημερωτικά φυλλάδια στους γονείς για το πρόβλημα, τα
δικαιώματά τους και τι πρέπει να κάνουν αν το παιδί τους αντιμετωπίζει το ίδιο
πρόβλημα ή παρενοχλεί άλλο παιδί.
Ο “Χάρτης των Δικαιωμάτων του Παιδιού” τον οποίο η Κύπρος
υπέγραψε πριν 12 χρόνια περίπου, κάνει σαφή αναφορά στη προστασία του παιδιού
από βλαβερές επιδράσεις, κακομεταχείριση και εκμετάλλευση.
Η υπογραφή του Χάρτη περιέχει και την ευθύνη για την εφαρμογή
των όρων, χωρίς καμιά απολύτως διάκριση αλλά και την προστασία των παιδιών με
τις κατάλληλες νομοθεσίες και δραστηριότητες.
Είναι καθήκον του Υπουργείου Παιδείας και ιδιαίτερα των
εκπαιδευτικών ψυχολόγων( ο αριθμός των οποίων πρέπει να αυξηθεί κατά πολύ ) να
προετοιμάσουν τα σχολεία, τους γονείς και τους μαθητές για την αντιμετώπιση του
σοβαρού αυτού προβλήματος.
Υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν και δεν είναι ανάγκη να
προσπαθούμε από μόνοι μας να βρούμε τις απαντήσεις. Το πρόβλημα αυτό είναι
παγκόσμιο και μπορούμε να αξιοποιήσουμε τις γνώσεις και εμπειρίες των άλλων
χωρών αλλά και των ειδικών για να μπορέσουμε έτσι να προσφέρουμε βοήθεια στα
παιδιά μας άμεσα και χωρίς καθυστέρηση.
Χαράλαμπος Θεοπέμπτου
Σχόλια
http://www.famagusta-news.com/%CF%83%CE%BF%CE%BA-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CE%BB%CF%8D%CE%BA%CE%B5%CE%B9%CE%BF-%CF%86%CF%81%CE%B5%CE%BD%CE%AC%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%82-%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%B7%CF%84%CE%AE%CF%82-%CF%87%CF%84%CF%8D%CF%80/
Αυτοί είμαστε