Στις 13/04/2011 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετά από έντονες διαβουλεύσεις, ανακοίνωσε την πρότασή της για την αναμόρφωση όπως την αποκαλεί των κανόνων φορολόγησης των ενεργειακών προϊόντων. Υπάρχουν φωνές υπέρ, αλλά και έντονες αντιδράσεις από ορισμένα κράτη που ίσως να οδηγήσουν σε αναβολή τη λήψη απόφασης και επειδή αυτό είναι φορολογικό θέμα ένα κράτος μέλος μπορεί να θέσει βέτο.
Το σκεπτικό:
Η πρόταση αυτή στοχεύει στο να καθορίσει ελάχιστη φορολόγηση για κάθε καύσιμο η οποία θα είναι ανάλογη με το ενεργειακό περιεχόμενο του καυσίμου και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα με χρέωση περίπου €20 τον τόνο CO2.
Τη φορολογία αυτή δεν θα την επιβαρύνονται οι επιχειρήσεις που καλύπτονται από την εμπορία ρύπων όπως είναι για παράδειγμα στην Κύπρο η Αρχή Ηλεκτρισμού, το τσιμεντοποιείο και τα τουβλοποιεία. Με τον τρόπο αυτό θα απαλειφθεί το μειονέκτημα των πιο πάνω επιχειρήσεων σε σχέση με τους υπόλοιπους.
Κάτι πολύ σημαντικό για τους καταναλωτές είναι και το γεγονός ότι η φορολογία θα καλύπτει και τα καύσιμα κίνησης όπως το πετρέλαιο (πάνω κατά 8%) και βενζίνη.
Η αύξηση στα καύσιμα θα αναγκάσει και τους καταναλωτές να βρουν τρόπους να μειώσουν τη κατανάλωση ενέργειας από ορυκτά καύσιμα όπως για παράδειγμα τη μετακίνησή τους και τη θέρμανση κτηρίων.
Αυτό θα οδηγήσει περισσότερους σε οικολογικά αυτοκίνητα, δημόσιες μεταφορές και ποδήλατα ανοίγοντας ίσως και το δρόμο στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο κάνοντας το πιο φθηνό σαν μέσο μεταφοράς.
Ακόμη ένα πλεονέκτημα είναι ότι θα κάνει ακόμη πιο ελκυστική τη ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίων όπως π.χ. θερμομόνωση, για να μειωθούν τα έξοδα λειτουργίας της θέρμανσης.
Όπως είναι ήδη γνωστό εδώ και ένα χρόνο, από το τέλος του 2020 όλα τα νέα κτήρια θα πρέπει να είναι «μηδαμινής» ενεργειακής κατανάλωσης και είναι φυσιολογικό ότι όσο πλησιάζουμε το 2020 τα πράγματα να γίνονται σταδιακά πιο αυστηρά.
Στόχος επίσης της φορολογίας αυτής είναι να κάνει την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές πιο ελκυστική.
Τα προβλήματα:
Για χώρες όμως όπως τη δική μας όπου βασιζόμαστε για τη μετακίνησή μας στο ιδιωτικό αυτοκίνητο και με σχεδόν όλα τα κτήρια μας να είναι σπάταλα σε ενέργεια, η φορολογία αυτή θα δημιουργήσει πολύ σοβαρά προβλήματα αν δεν προετοιμαστούμε σωστά.
Οι ασθενέστερες τάξεις του πληθυσμού θα υποφέρουν περισσότερο εφόσον αυτή η φορολογία θα οδηγήσει παράλληλα και σε πολλές αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων.
Αν η πρόταση αυτή υιοθετηθεί τελικά από τα κράτη μέλη, θα τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2013 και φυσικά θα αυξήσει τα εισοδήματα των κρατών μελών, ανάλογα με το ύψος της φορολογίας που θα αποφασιστεί.
Σε τέτοια περίπτωση, θα πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα οι συζητήσεις για το πώς θα χρησιμοποιηθούν τα επιπλέον λεφτά από τη φορολόγηση. Το σωστό θα ήταν να δημιουργηθεί ένα ταμείο όπου τα λεφτά θα χρησιμοποιούνται για περιβαλλοντικά έργα και επιχορηγήσεις.
Τέτοια έργα έχουμε πολλά να διαλέξουμε, όπως η στοχευμένη επιχορήγηση ενεργειακής αναβάθμισης κατοικιών ανθρώπων με χαμηλά εισοδήματα, η εγκατάσταση σε ιδρύματα φωτοβολταικών συστημάτων για να έχουν επιπλέον εισόδημα, η προώθηση του ποδηλάτου και των δημόσιων μεταφορών, αγορά γης και δημιουργία πάρκων σε υποβαθμισμένες περιοχές και πολλά άλλα.
Ιδέες υπάρχουν πολλές, χρειάζεται όμως να γίνει ο απαραίτητος διάλογος και στήριξη από όλους για την εξεύρεση του σωστού μηχανισμού για την πιο αποδοτική χρήση των εισοδημάτων.
Και όλα αυτά αν φυσικά περάσει η πρόταση της ΕΕ.
Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, Επίτροπος Περιβάλλοντος, Http://perivallon.eu
Σημειώσεις:
- Η σχετική ανακοίνωση της Επιτροπής στις 13/04/2011 είναι εδώ
- Η επεξήγηση της πρότασης πιο πάνω ειδικά για τους πολίτες είναι εδώ.
- Όλες οι Οδηγίες αναφορικά με τη φορολόγηση της ενέργειας είναι εδώ
- Ολόκληρη η πρόταση μαζί με τις προτεινόμενες αλλαγές είναι εδώ
- Το Φεβρουάριο του 2011, η Ευρωβουλή ψήφισε τη μείωση των εκπομπών ρύπων από εμπορικά αυτοκίνητα. Σχετική ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αναφέρει:
“The rules aim to spur innovation in industry, setting an initial target of 175g CO2/km. Under the terms of an agreed phase-in, the average emissions of 70% of a manufacturer's fleet must meet this limit in 2014 and the average of all its vehicles by 2017.
The legislation also sets a limit of 147g CO2/km to be achieved by 2020. This figure reflects a less ambitious compromise than many MEPs had wanted, but in line with the agreement reached with Council. Manufacturers registering fewer than 22,000 new vehicles in a year may apply for an exemption from the rules.
Supercredits and penalties
Vans that emit less than 50g CO2/km will earn carmakers "supercredits" for a limited time, by counting as 3.5 vehicles towards the average in 2014-2015, 2.5 in 2016 and 1.5 in 2017, the last year of the scheme. On the other hand, each new van over the agreed limits will be subject to penalties rising to €95 per gram from 2019.”
Σχόλια