Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τοπικές Αρχές και η ποιότητα του αέρα

Στις 24 Νοεμβρίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι:
"Από τις πληροφορίες που διαθέτει η Επιτροπή προκύπτει ότι οι οριακές τιμές για τα PM10 δεν έχουν τηρηθεί σε πολλές ζώνες της Κύπρου, της Ιταλίας, της Πορτογαλίας και της Ισπανίας, αφότου ετέθη σε ισχύ η νομοθεσία, το 2005. …….
Κατόπιν τούτου, παραπέμπει τα εν λόγω κράτη μέλη στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης."
Ο λόγος για τον οποίο η Ευρωπαϊκή Ένωση  έχει θέσει όρια στα αιωρούμενα σωματίδια όπως αναφέρετε στην ίδια ανακοίνωση είναι επειδή " Τα αιωρούμενα σωματίδια (PM10) απαντούν κυρίως στις ρυπαίνουσες εκπομπές από τη βιομηχανία, την κυκλοφορία και την οικιακή θέρμανση. Μπορούν να προκαλέσουν άσθμα, καρδιαγγειακά προβλήματα, καρκίνο του πνεύμονα και πρόωρους θανάτους".
 
Το 2008 το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τη Βελτίωση της Ποιότητας του Αέρα στην Κύπρο, το οποίο ετοίμασε το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας και περιέχει μια σειρά από μέτρα τα οποία θα έπρεπε να υιοθετηθούν από τις διάφορες δημόσιες αρχές.
Ποια όμως είναι τα μέτρα που εμπίπτουν στον τομέα ευθύνης των Τοπικών Αρχών;
(1) Αυστηρή εφαρμογή της απαγόρευσης της ανεξέλεγκτης καύσης στις κατοικημένες περιοχές. Και ο νόμος δεν εξαιρεί τις λαμπρατζιές!.
(2) Αλλαγή του τρόπου καθαρισμού των οικοπέδων από τα χόρτα. Ένας εκσκαφέας μπορεί να καθαρίζει γρήγορα αλλά αφήνει πίσω του το χώμα σαν αλεύρι. Μπορεί να γίνει με άλλους τρόπους ο καθαρισμός και αυτό έχει συζητηθεί επανειλημμένα στις συσκέψεις που καλεί το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας παρουσία εκπροσώπων των Τοπικών Αρχών.
(3) Ο σύγχρονος εξοπλισμός καθαρισμού των δρόμων μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την κατάσταση.
(4) Υπάρχουν πολλές επιλογές από υλικά που επιτρέπουν το νερό να περάσει στο έδαφος και εμποδίζουν την σκόνη. Τέτοια υλικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για εύκολη και γρήγορη κάλυψη των ανοικτών χώρων, των χώρων στάθμευσης και των χωμάτινων πεζοδρομίων. Με τη λειτουργία των εργοστασίων ανακύκλωσης των αποβλήτων κατασκευών και κατεδαφίσεων η διάθεση των υλικών αυτών θα αυξηθεί.
(5) Το φύλλωμα των δέντρων κατακρατεί μεγάλα ποσοστά σκόνης και θα πρέπει να εφαρμόζεται πρόγραμμα αύξησης τους αλλά και να μειωθούν οι εκκοπές εφόσον οι καιρικές συνθήκες δυσκολεύουν τα δέντρα να μεγαλώσουν.
(6) Να κρατούμε τα αυτοκίνητα μακριά από τις καθαρά κατοικημένες περιοχές με χαμηλή μέγιστη ταχύτητα, και συστήματα επιβράδυνσης (traffic calming) όπως π.χ. δρόμους με ζικ ζακ
(7) Πρέπει να διευκολυνθεί το περπάτημα με καθαρά πεζοδρόμια χωρίς προεξοχές και χωρίς εμπόδια στη διακίνηση. Το καλοκαίρι η σκίαση από τα δέντρα θα κάνει τη διαδρομή ακόμη πιο εύκολη. Φυσικά χωρίς τις απαραίτητες διασταυρώσεις πεζών θα είναι δύσκολο να ενθαρρύνουμε τους πολίτες να περπατήσουν.
(8) Το πιο οικολογικό μέσο μεταφοράς είναι το ποδήλατο. Είναι φτηνό, δεν χρειάζεται πολύ χώρο, υγιεινό και χωρίς ρύπους. Χρειάζονται όμως ποδηλατόδρομοι, σωστή σήμανση και χώροι στάθμευσης του ποδηλάτου όσο πιο κοντά γίνεται στον προορισμό. Οι ποδηλάτες δεν πρόκειται να αφήσουν το ποδήλατό τους σε χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων αλλά έξω από το χώρο που θα επισκεφθούν. Γι αυτό για παράδειγμα στο Λονδίνο υπάρχουν χώροι στάθμευσης ακόμη και σε νησίδες.
(9) Παροχή ευκολιών σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα και υβριδικά και άλλα οχήματα με χαμηλούς ρύπους όπως εκπτώσεις ή και δωρεάν στάθμευση. Επιπλέον αγορά και χρήση από τις τοπικές αρχές οχημάτων χαμηλών εκπομπών.
 
Οι τοπικές αρχές σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις έχουν αρχίσει πειράματα με το ψεκασμό πολυσύχναστων δρόμων με φιλικό προς το περιβάλλον υγρό κατακράτησης της σκόνης το οποίο έχει επιτυχία από 16% - 40% και προωθούν ται λεωφορεία υδρογόνου.

Μεγάλη ευθύνη για την ποιότητα του αέρα έχει φυσικά και το κράτος αλλά και οι υπόλοιπες αρχές ιδιαίτερα αυτές που εκτελούν έργα.
  
Σημειώσεις:
α) Η Κυπριακή ιστοσελίδα με την ποιότητα του αέρα τώρα είναι η www.airquality.gov.cy
γ) Πληροφορίες για την ποιότητα του αέρα εδώ και εδώ

Σχόλια

Ο χρήστης Αντρέας είπε…
Καλή η λίστα με τα μέτρα αλλά ποιες πρακτικές διατάξεις για εφαρμογή τους υπάρχουν όμως; Γιατί με λόγια μόνο οι τοπικές αρχές στην Κύπρο δεν κάνουν τίποτα. Ο μόνος τρόπος να ασχοληθούν με κάτι είναι να φοβηθούν κάποιοι ότι θα χάσουν ψήφους ή να έχει αυτός που ζητά κάτι το σωστό μέσο!
Ο χρήστης Theopemptou είπε…
@Αντρέας
You hit the nail on the head !
Δεν υπάρχει τρόπος να υποχρεώσεις τις Τοπικές Αρχές να πάρουν μέτρα εκτός φυσικά από απειλές τύπου "δεν σου δίνω τη χορηγία μέχρι να ..."
Ειδικά γι αυτό το θέμα το αρμόδιο Τμήμα με καλούσε να παρακολουθώ τις συσκέψεις για να μπορώ να εξασκώ και εγώ πιέσεις σε αυτούς. Τίποτα όμως.

Τελικά μένει μόνο η ψήφος !

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άρχισε η ανακύκλωση ηλεκτρικών συσκευών ... επιτέλους!

Ξεκίνησε η συγκέντρωση παλιών ηλεκτρικών συσκευών για την ανακύκλωσή τους Δώστε τις συσκευές σας Μέχρι να παραλάβουν τις πρώτες συσκευές από τους καταναλωτές, οι ανακυκλωτές ασχολούνται με τα παλιά τερματικά που είχαν αποσύρει οι κυβερνητικές υπηρεσίες Με τις συσκευές που φυλάσσονταν από καιρό σε υποστατικά στους Εργάτες και το Γέρι ξεκίνησε τη λειτουργία του το σύστημα ανακύκλωσης ηλεκτρικών συσκευών. Η εταιρεία Wee Electrocyclosis, η οποία διαχειρίζεται το σύστημα, ανακοίνωσε το περασμένο Σάββατο ότι οι καταναλωτές μπορούν στο εξής να αφήνουν τις παλιές τους συσκευές στα καταστήματα των 148 εταιρειών που είναι συμβεβλημένες (η λίστα τους είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα www.electrocyclosis.com.cy). Οι πρώτες συσκευές από ανακυκλωτές δεν έχουν ακόμη φτάσει στην Electrocyclosis, η οποία, ωστόσο, ξεκίνησε την προώθηση στους ανακυκλωτές των παλιών συσκευών που είχαν συγκεντρωθεί από οργανισμούς και υπηρεσίες στις αποθήκες της, αφού μόνο στο υποστατικό στους Εργάτες είχαν συσσωρευθεί περί

Ήλιος - αεροπορική τραγωδία ..

Ήταν Αύγουστος του 2005 και ήμουν πολύ χαρούμενος. Κέρδισα μετά από διαγωνισμό μια από τις θέσεις στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος στην Κοπεγχάγη που τότε εργάζονταν στο "neighbourhood project." Η διαμονή και η διατροφή ήταν πληρωμένα. Τα αεροπορικά εισιτήρια ήταν και αυτά πληρωμένα αλλά επέλεξαν η ίδιοι την πτήση από την Αθήνα.  Έτσι έπρεπε να διαλέξω εγώ το πρώτο σκέλος, δηλαδή την πτήση για την Αθήνα. Πήγα σε τουριστικό γραφείο που εργαζόταν μια θεία και τις εξήγησα τι ήθελα. Μου κανόνισε την προεπιλεγμένη πτήση από Αθήνα για Κομπεγχάγη και έμεινε να διευθετηθεί η πτήση για Αθήνα.  Μου πρότεινε την πτήση της Ήλιος και έφυγα από το γραφείο. Την άλλη μέρα με πήρε τηλέφωνο και μου είπε ότι είχε έγνοια γιατί ήταν μικρό το χρονικό διάστημα και ίσως να μην προλάμβαινα να πάρω την επόμενη πτήση και έτσι το αλλάξαμε για άλλη που έφευγε λίγο πιο γρήγορα. Στο αεροδρόμιο είδα την πτήση της Ήλιος στο Gate Εκεί ήταν και παλιοί φοιτητές μου πιάσαμε κουβέντα είπαμε διάφορα αποχαιρε

Έχεις Θερμοσυσσωρευτές;

Τα πιο πολλά από τα παράπονα που ακούγονται για ψηλούς λογαριασμούς του ηλεκτρισμού είναι από ιδιοκτήτες θερμοσυσσωρευτών οι πιο πολλοί από τους οποίους δεν έχουν γνώση για το πώς λειτουργεί το σύστημα θέρμανσης τους. Φυσικά το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει ο οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης είναι να μελετήσει τη δυνατότητα θερμομόνωσης του κτηρίου, να μειώσει τις απώλειες με χοντρές κουρτίνες και να κλείσει τις χαραμάδες κάτω από πόρτες και παράθυρα με τα ειδικά λάστιχα που κυκλοφορούν στην αγορά. Ο θερμοσυσσωρευτής δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μονωμένο κιβώτιο γεμάτο πυρότουβλα τα οποία θερμαίνονται με ηλεκτρισμό. Όταν εμείς χρειάζεται να θερμάνουμε το χώρο τότε ανοίγει μια δίοδος μέσω της οποίας περνά ο αέρας μέσα από τα τούβλα και περνά ζεστός στο δωμάτιο. Στους εντελώς απλούς θερμοσυσσωρευτές υπάρχουν μόνο δύο ρυθμίσεις. Το ένα κουμπί ρυθμίζει πόσο πολύ θα βράσουν τα τούβλα (input) και η θερμότητα που φυλάγεται έχει επίσης άμεση σχέση με τη δυναμικότητα του αφού στην α