Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το σπίτι μου δεν είναι μνημείο για να φωτίζεται

Πριν αρκετά χρόνια, ο Υπουργός Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, είχε την έμπνευση να φωταγωγήσει την Πέτρα του Ρωμιού και είχε αρχίσει μάλιστα τα κατασκευαστικά έργα προτού τον σταματήσουμε.
Η ιδέα δεν μου άρεσε γιατί ήταν σπατάλη ενέργειας, θα επηρέαζε αρνητικά τη ζωή στη θάλασσα αλλά μετά αντιλήφθηκα ότι οι υπόλοιποι είχαν και άλλα επιχειρήματα.
Στην Ευρώπη φωταγωγούνται συνήθως τα ανθρώπινα δημιουργήματα και όχι η φύση.
Αυτό το θυμάμαι κάθε φορά που βρίσκομαι έξω από το σπίτι μου το βράδυ και βλέπω το σπίτι μου να φωτίζεται ολόκληρο από τη λάμπα του οδικού φωτισμού στην απέναντι πλευρά του δρόμου.
Ο λόγος για το άπλετο φως που φωτίζει όχι μόνο το οδόστρωμα αλλά και τα γύρω σπίτια είναι το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος λαμπτήρας δεν είναι σχεδιασμένος να στέλνει το φως προς τα κάτω, όπως θα έπρεπε, βλέπει με κλίση προς τα πάνω και έτσι σκορπά το φως παντού και προς όλες τις κατευθύνσεις, ακόμη και στο σπίτι μου που είναι ακριβώς απέναντι στον πρώτο όροφο.
From 2009-12-27
Αυτό αποτελεί πολύ μεγάλη σπατάλη ηλεκτρισμού ιδιαίτερα αν συλλογιστεί κανείς τον τεράστιο αριθμό λαμπτήρων στους κυπριακούς δρόμους.
Εκτός όμως από τη σπατάλη ενέργειας υπάρχει ανησυχία και για:
(α) Το ότι μόνο όταν τα μάτια μας δεν βλέπουν φως και είναι απόλυτο σκοτάδι, εκκρίνεται η μελατονίνη (γνωστή και σαν "ορμόνη της νύκτας") στον ανθρώπινο οργανισμό, η έλλειψη της οποίας οδηγεί σε μια σειρά από παρενέργειες.
(β) Δεν γνωρίζουμε ακόμη ποια είναι η επίδραση του τεχνητού φωτισμού στην πανίδα και χλωρίδα της περιοχής, ιδιαίτερα στον οδικό φωτισμό της υπαίθρου και των διασταυρώσεων στους αυτοκινητόδρομους.
(γ) Σαν αποτέλεσμα έχουμε χάσει το δικαίωμα να απολαμβάνουμε το (σκοτεινό) ουρανό με τα άστρα αφού η φωτορύπανση δεν μας το επιτρέπει.
Όπως φαίνεται και από τα στοιχεία, η κατανάλωση ηλεκτρισμού για τον οδικό φωτισμό έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια.
Επομένως, θα πρέπει και εμείς να επανεξετάσουμε τον οδικό μας φωτισμό ούτως ώστε να έχουμε πιο αποδοτική χρήση ενέργειας μέσω:
(1) Σωστής επιλογής λαμπτήρων που να κατευθύνουν το φως τους μόνο στο οδόστρωμα.
(2) Όλες οι νέες εγκαταστάσεις να περιλαμβάνουν συστήματα ελέγχου της έντασης του φωτισμού (dimming) αλλά και οι αγορές ανταλλακτικών για υπάρχοντα συστήματα θα πρέπει να παρέχουν αυτή τη δυνατότητα.
(3) Αυτοματοποιημένα συστήματα ελέγχου για αποφυγή αναμμένων φώτων σε λάθος ώρες.
(4) Επιλογή των πιο αποδοτικών λαμπτήρων για μείωση της κατανάλωσης όταν τα φώτα είναι αναμμένα.
(5) Επανεξέταση του επιπέδου φωτισμού που υπάρχει στις διασταυρώσεις αυτοκινητοδρόμων.
Όσοι ταξιδεύουν στους αυτοκινητόδρομους τα βράδια μπορούν να επιβεβαιώσουν ότι υπάρχουν δύο πράγματα που σε προειδοποιούν από μακριά ότι τα πλησιάζεις.
Το πορτοκαλί στον ουρανό από τη φωτορύπανση προδίδει ότι πλησιάζεις σε διασταύρωση με οδικό φωτισμό και η μυρωδιά ότι είσαι κοντά σε σκουπιδότοπο

Σχόλια

Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
tis 16/12 exw lavei mail apo tous prasinous oti efarmozan "tin wra tis gis" me ton na kleisoume ta fwta gia mia wra kai mas kalousan na mazeutoume sto proedriko gia mia sumboliki sugkentrwsi pou sumpeipte me tin sunodotis copenhague. den exw idea ti sunevike stin sunexeia. an pragmatika i8elan kati na kanoun 8a itan e3upnoterro xwris kamia proeidopoiisei na provainan stin aposundesi tou eortastikou fwtismou s oles tis poleis. anarwtiemai poso rupainoume emeis oi dutikoi mono gia ton fwtismo kata twn eortastikwn eortwn???????
Ο χρήστης the Idiot Mouflon είπε…
Οικολογική η ανησυχία τους κ Θεοπέμπτου, να βλέπουν τα σαλιγκάρια που πάνε.

Υπάρχει βέβαια και η άλλη άποψη. Ένας ηλικιωμένος ή κάποιος με μειωμένη όραση μπορεί να έχει ανάγκη τον φωτισμό καθώς περπατά. Βέβαια αυτό δεν δικαιολογεί την υπερβολή.

Υπάρχει δε και η άποψη της έντονης φωταγώγησης ως μέσο καταπολέμησης της εγκληματικότητας. Βέβαια... όταν μιλούσαν για κάτι τέτοιο στο Αμέρικα πριν κάτι δεκαετίες... εννοούσαν ότι πρέπει να υπάρχει ζωή και κίνηση σε σημεία όπου σύχναζαν "εγκληματικά στοιχεία" (παράδρομοι, πάρκα, κλπ.) για να είναι το περιβάλλον αφιλόξενο για αυτούς. Αν θέλετε το πιστεύετε.

Άποψη μου, ναι στο φώς, όχι στις υπερβολές.
Ο χρήστης Theopemptou είπε…
Η προσπάθεια πρέπει να επικεντρώνεται στο σωστό σχεδιασμό του φωτιστικού το οποίο πρέπει να κατευθύνει το εντός προδιαγραφών φως στο οδόστρωμα και όχι να φωταγωγεί όλη την περιοχή.
Παράλληλα, ποιες ώρες σβήνει;
υπάρχουν συστήματα που διακόπτουν αυτόματα το φωτισμό άμα ξημερώσει και όχι με χρονοδιακόπτη.
Επίσης μπορεί να μειωθεί πολύ η κατανάλωση ηλεκτρισμού προτού παρατηρήσει κάποιος αλλαγή στο επίπεδο του φωτισμού. Με αυτά τα συστήματα που άλλες χώρες τα εφαρμόζουν μπορείς να εξοικονομηθεί μέχρι και 30% ενέργεια.
Περιληπτικά, υπάρχουν πράγματα που μπορούμε να κάνουμε!
Έχω σύντομα συνάντηση με την ΑΗΚ για το πολύ ενδιαφέρον αυτό θέμα
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Καταπληκτικό...

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άρχισε η ανακύκλωση ηλεκτρικών συσκευών ... επιτέλους!

Ξεκίνησε η συγκέντρωση παλιών ηλεκτρικών συσκευών για την ανακύκλωσή τους Δώστε τις συσκευές σας Μέχρι να παραλάβουν τις πρώτες συσκευές από τους καταναλωτές, οι ανακυκλωτές ασχολούνται με τα παλιά τερματικά που είχαν αποσύρει οι κυβερνητικές υπηρεσίες Με τις συσκευές που φυλάσσονταν από καιρό σε υποστατικά στους Εργάτες και το Γέρι ξεκίνησε τη λειτουργία του το σύστημα ανακύκλωσης ηλεκτρικών συσκευών. Η εταιρεία Wee Electrocyclosis, η οποία διαχειρίζεται το σύστημα, ανακοίνωσε το περασμένο Σάββατο ότι οι καταναλωτές μπορούν στο εξής να αφήνουν τις παλιές τους συσκευές στα καταστήματα των 148 εταιρειών που είναι συμβεβλημένες (η λίστα τους είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα www.electrocyclosis.com.cy). Οι πρώτες συσκευές από ανακυκλωτές δεν έχουν ακόμη φτάσει στην Electrocyclosis, η οποία, ωστόσο, ξεκίνησε την προώθηση στους ανακυκλωτές των παλιών συσκευών που είχαν συγκεντρωθεί από οργανισμούς και υπηρεσίες στις αποθήκες της, αφού μόνο στο υποστατικό στους Εργάτες είχαν συσσωρευθεί περί

Ήλιος - αεροπορική τραγωδία ..

Ήταν Αύγουστος του 2005 και ήμουν πολύ χαρούμενος. Κέρδισα μετά από διαγωνισμό μια από τις θέσεις στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος στην Κοπεγχάγη που τότε εργάζονταν στο "neighbourhood project." Η διαμονή και η διατροφή ήταν πληρωμένα. Τα αεροπορικά εισιτήρια ήταν και αυτά πληρωμένα αλλά επέλεξαν η ίδιοι την πτήση από την Αθήνα.  Έτσι έπρεπε να διαλέξω εγώ το πρώτο σκέλος, δηλαδή την πτήση για την Αθήνα. Πήγα σε τουριστικό γραφείο που εργαζόταν μια θεία και τις εξήγησα τι ήθελα. Μου κανόνισε την προεπιλεγμένη πτήση από Αθήνα για Κομπεγχάγη και έμεινε να διευθετηθεί η πτήση για Αθήνα.  Μου πρότεινε την πτήση της Ήλιος και έφυγα από το γραφείο. Την άλλη μέρα με πήρε τηλέφωνο και μου είπε ότι είχε έγνοια γιατί ήταν μικρό το χρονικό διάστημα και ίσως να μην προλάμβαινα να πάρω την επόμενη πτήση και έτσι το αλλάξαμε για άλλη που έφευγε λίγο πιο γρήγορα. Στο αεροδρόμιο είδα την πτήση της Ήλιος στο Gate Εκεί ήταν και παλιοί φοιτητές μου πιάσαμε κουβέντα είπαμε διάφορα αποχαιρε

Έχεις Θερμοσυσσωρευτές;

Τα πιο πολλά από τα παράπονα που ακούγονται για ψηλούς λογαριασμούς του ηλεκτρισμού είναι από ιδιοκτήτες θερμοσυσσωρευτών οι πιο πολλοί από τους οποίους δεν έχουν γνώση για το πώς λειτουργεί το σύστημα θέρμανσης τους. Φυσικά το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει ο οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης είναι να μελετήσει τη δυνατότητα θερμομόνωσης του κτηρίου, να μειώσει τις απώλειες με χοντρές κουρτίνες και να κλείσει τις χαραμάδες κάτω από πόρτες και παράθυρα με τα ειδικά λάστιχα που κυκλοφορούν στην αγορά. Ο θερμοσυσσωρευτής δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μονωμένο κιβώτιο γεμάτο πυρότουβλα τα οποία θερμαίνονται με ηλεκτρισμό. Όταν εμείς χρειάζεται να θερμάνουμε το χώρο τότε ανοίγει μια δίοδος μέσω της οποίας περνά ο αέρας μέσα από τα τούβλα και περνά ζεστός στο δωμάτιο. Στους εντελώς απλούς θερμοσυσσωρευτές υπάρχουν μόνο δύο ρυθμίσεις. Το ένα κουμπί ρυθμίζει πόσο πολύ θα βράσουν τα τούβλα (input) και η θερμότητα που φυλάγεται έχει επίσης άμεση σχέση με τη δυναμικότητα του αφού στην α