Πριν αρκετά χρόνια, ο Υπουργός Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, είχε την έμπνευση να φωταγωγήσει την Πέτρα του Ρωμιού και είχε αρχίσει μάλιστα τα κατασκευαστικά έργα προτού τον σταματήσουμε.
Η ιδέα δεν μου άρεσε γιατί ήταν σπατάλη ενέργειας, θα επηρέαζε αρνητικά τη ζωή στη θάλασσα αλλά μετά αντιλήφθηκα ότι οι υπόλοιποι είχαν και άλλα επιχειρήματα.
Στην Ευρώπη φωταγωγούνται συνήθως τα ανθρώπινα δημιουργήματα και όχι η φύση.
Αυτό το θυμάμαι κάθε φορά που βρίσκομαι έξω από το σπίτι μου το βράδυ και βλέπω το σπίτι μου να φωτίζεται ολόκληρο από τη λάμπα του οδικού φωτισμού στην απέναντι πλευρά του δρόμου.
Αυτό αποτελεί πολύ μεγάλη σπατάλη ηλεκτρισμού ιδιαίτερα αν συλλογιστεί κανείς τον τεράστιο αριθμό λαμπτήρων στους κυπριακούς δρόμους.
Εκτός όμως από τη σπατάλη ενέργειας υπάρχει ανησυχία και για:
(α) Το ότι μόνο όταν τα μάτια μας δεν βλέπουν φως και είναι απόλυτο σκοτάδι, εκκρίνεται η μελατονίνη (γνωστή και σαν "ορμόνη της νύκτας") στον ανθρώπινο οργανισμό, η έλλειψη της οποίας οδηγεί σε μια σειρά από παρενέργειες.
(β) Δεν γνωρίζουμε ακόμη ποια είναι η επίδραση του τεχνητού φωτισμού στην πανίδα και χλωρίδα της περιοχής, ιδιαίτερα στον οδικό φωτισμό της υπαίθρου και των διασταυρώσεων στους αυτοκινητόδρομους.
(γ) Σαν αποτέλεσμα έχουμε χάσει το δικαίωμα να απολαμβάνουμε το (σκοτεινό) ουρανό με τα άστρα αφού η φωτορύπανση δεν μας το επιτρέπει.
Όπως φαίνεται και από τα στοιχεία, η κατανάλωση ηλεκτρισμού για τον οδικό φωτισμό έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια.
Επομένως, θα πρέπει και εμείς να επανεξετάσουμε τον οδικό μας φωτισμό ούτως ώστε να έχουμε πιο αποδοτική χρήση ενέργειας μέσω:
(1) Σωστής επιλογής λαμπτήρων που να κατευθύνουν το φως τους μόνο στο οδόστρωμα.
(2) Όλες οι νέες εγκαταστάσεις να περιλαμβάνουν συστήματα ελέγχου της έντασης του φωτισμού (dimming) αλλά και οι αγορές ανταλλακτικών για υπάρχοντα συστήματα θα πρέπει να παρέχουν αυτή τη δυνατότητα.
(3) Αυτοματοποιημένα συστήματα ελέγχου για αποφυγή αναμμένων φώτων σε λάθος ώρες.
(4) Επιλογή των πιο αποδοτικών λαμπτήρων για μείωση της κατανάλωσης όταν τα φώτα είναι αναμμένα.
(5) Επανεξέταση του επιπέδου φωτισμού που υπάρχει στις διασταυρώσεις αυτοκινητοδρόμων.
Όσοι ταξιδεύουν στους αυτοκινητόδρομους τα βράδια μπορούν να επιβεβαιώσουν ότι υπάρχουν δύο πράγματα που σε προειδοποιούν από μακριά ότι τα πλησιάζεις.
Το πορτοκαλί στον ουρανό από τη φωτορύπανση προδίδει ότι πλησιάζεις σε διασταύρωση με οδικό φωτισμό και η μυρωδιά ότι είσαι κοντά σε σκουπιδότοπο
Η ιδέα δεν μου άρεσε γιατί ήταν σπατάλη ενέργειας, θα επηρέαζε αρνητικά τη ζωή στη θάλασσα αλλά μετά αντιλήφθηκα ότι οι υπόλοιποι είχαν και άλλα επιχειρήματα.
Στην Ευρώπη φωταγωγούνται συνήθως τα ανθρώπινα δημιουργήματα και όχι η φύση.
Αυτό το θυμάμαι κάθε φορά που βρίσκομαι έξω από το σπίτι μου το βράδυ και βλέπω το σπίτι μου να φωτίζεται ολόκληρο από τη λάμπα του οδικού φωτισμού στην απέναντι πλευρά του δρόμου.
Ο λόγος για το άπλετο φως που φωτίζει όχι μόνο το οδόστρωμα αλλά και τα γύρω σπίτια είναι το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος λαμπτήρας δεν είναι σχεδιασμένος να στέλνει το φως προς τα κάτω, όπως θα έπρεπε, βλέπει με κλίση προς τα πάνω και έτσι σκορπά το φως παντού και προς όλες τις κατευθύνσεις, ακόμη και στο σπίτι μου που είναι ακριβώς απέναντι στον πρώτο όροφο. |
|
Εκτός όμως από τη σπατάλη ενέργειας υπάρχει ανησυχία και για:
(α) Το ότι μόνο όταν τα μάτια μας δεν βλέπουν φως και είναι απόλυτο σκοτάδι, εκκρίνεται η μελατονίνη (γνωστή και σαν "ορμόνη της νύκτας") στον ανθρώπινο οργανισμό, η έλλειψη της οποίας οδηγεί σε μια σειρά από παρενέργειες.
(β) Δεν γνωρίζουμε ακόμη ποια είναι η επίδραση του τεχνητού φωτισμού στην πανίδα και χλωρίδα της περιοχής, ιδιαίτερα στον οδικό φωτισμό της υπαίθρου και των διασταυρώσεων στους αυτοκινητόδρομους.
(γ) Σαν αποτέλεσμα έχουμε χάσει το δικαίωμα να απολαμβάνουμε το (σκοτεινό) ουρανό με τα άστρα αφού η φωτορύπανση δεν μας το επιτρέπει.
Όπως φαίνεται και από τα στοιχεία, η κατανάλωση ηλεκτρισμού για τον οδικό φωτισμό έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια.
Επομένως, θα πρέπει και εμείς να επανεξετάσουμε τον οδικό μας φωτισμό ούτως ώστε να έχουμε πιο αποδοτική χρήση ενέργειας μέσω:
(1) Σωστής επιλογής λαμπτήρων που να κατευθύνουν το φως τους μόνο στο οδόστρωμα.
(2) Όλες οι νέες εγκαταστάσεις να περιλαμβάνουν συστήματα ελέγχου της έντασης του φωτισμού (dimming) αλλά και οι αγορές ανταλλακτικών για υπάρχοντα συστήματα θα πρέπει να παρέχουν αυτή τη δυνατότητα.
(3) Αυτοματοποιημένα συστήματα ελέγχου για αποφυγή αναμμένων φώτων σε λάθος ώρες.
(4) Επιλογή των πιο αποδοτικών λαμπτήρων για μείωση της κατανάλωσης όταν τα φώτα είναι αναμμένα.
(5) Επανεξέταση του επιπέδου φωτισμού που υπάρχει στις διασταυρώσεις αυτοκινητοδρόμων.
Όσοι ταξιδεύουν στους αυτοκινητόδρομους τα βράδια μπορούν να επιβεβαιώσουν ότι υπάρχουν δύο πράγματα που σε προειδοποιούν από μακριά ότι τα πλησιάζεις.
Το πορτοκαλί στον ουρανό από τη φωτορύπανση προδίδει ότι πλησιάζεις σε διασταύρωση με οδικό φωτισμό και η μυρωδιά ότι είσαι κοντά σε σκουπιδότοπο
Σχόλια
Υπάρχει βέβαια και η άλλη άποψη. Ένας ηλικιωμένος ή κάποιος με μειωμένη όραση μπορεί να έχει ανάγκη τον φωτισμό καθώς περπατά. Βέβαια αυτό δεν δικαιολογεί την υπερβολή.
Υπάρχει δε και η άποψη της έντονης φωταγώγησης ως μέσο καταπολέμησης της εγκληματικότητας. Βέβαια... όταν μιλούσαν για κάτι τέτοιο στο Αμέρικα πριν κάτι δεκαετίες... εννοούσαν ότι πρέπει να υπάρχει ζωή και κίνηση σε σημεία όπου σύχναζαν "εγκληματικά στοιχεία" (παράδρομοι, πάρκα, κλπ.) για να είναι το περιβάλλον αφιλόξενο για αυτούς. Αν θέλετε το πιστεύετε.
Άποψη μου, ναι στο φώς, όχι στις υπερβολές.
Παράλληλα, ποιες ώρες σβήνει;
υπάρχουν συστήματα που διακόπτουν αυτόματα το φωτισμό άμα ξημερώσει και όχι με χρονοδιακόπτη.
Επίσης μπορεί να μειωθεί πολύ η κατανάλωση ηλεκτρισμού προτού παρατηρήσει κάποιος αλλαγή στο επίπεδο του φωτισμού. Με αυτά τα συστήματα που άλλες χώρες τα εφαρμόζουν μπορείς να εξοικονομηθεί μέχρι και 30% ενέργεια.
Περιληπτικά, υπάρχουν πράγματα που μπορούμε να κάνουμε!
Έχω σύντομα συνάντηση με την ΑΗΚ για το πολύ ενδιαφέρον αυτό θέμα