Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«Δεν είναι έτσι η Κύπρος, όπως τη βλέπουμε σήμερα, έτσι την καταντήσαμε»

Από την Καθημερινή της Ελλάδας
Tου απεσταλμένου μας στην Παφο Γιωργου Λιαλιου
Στην Κύπρο, η συζήτηση για την ίδρυση αυτόνομου υπουργείου Περιβάλλοντος δεν μπορεί να ανοίξει, όπως στην Ελλάδα. Κι αυτό γιατί από το Σύνταγμα του 1960 προβλέπεται ένας συγκεκριμένος αριθμός υπουργείων και όσο το κυπριακό πρόβλημα παραμένει, τότε η συνταγματική αναθεώρηση είναι αδύνατη!
Με καθυστέρηση
Αυτή η απίστευτη για τα «ελλαδίτικα» μάτια εμπλοκή είναι μια από τις πολλές άγνωστες περιβαλλοντικές συνέπειες της εισβολής, την οποία ο πολιτικός κόσμος του νησιού χαρακτηρίζει τη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή που έχει συντελεστεί στη χώρα. Ή μήπως η μεγαλύτερη καταστροφή συντελείται σήμερα, από τα χέρια των Ελληνοκυπρίων; Η συζήτηση για τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής στην Κύπρο δείχνει πλέον να ανοίγει, ίσως με κάποια καθυστέρηση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν το Σαββατοκύριακο στην Πάφο (στο συνέδριο για την κλιματική αλλαγή που διοργάνωσαν τα γραφεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωκοινοβουλίου στις δύο χώρες), οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής είναι πλέον εμφανείς.
Οι βροχοπτώσεις στο νησί έχουν μειωθεί κατά 20% τα τελευταία 35 χρόνια, με αποτέλεσμα το έλλειμμα στο υδατικό ισοζύγιο του νησιού να είναι 17 εκατ. κυβικά μέτρα. Η μέση θερμοκρασία στη Λευκωσία αυξήθηκε κατά 0,7 βαθμούς την περίοδο 1991-2005. Τεράστιες (για το μέγεθος του νησιού) εκτάσεις δασών έχουν χαθεί τις τελευταίες δεκαετίες από πυρκαγιές και την αλόγιστη ανάπτυξη.
Δραματικές αλλαγές έχουν γίνει σε διάστημα μιας ή δύο γενεών. «Κάποτε, σε ένα χωριό του όρους Τρόοδος, ρώτησε ο δάσκαλος τους μαθητές πόσοι γνώριζαν να κολυμπούν. Η μισή τάξη σήκωσε τα χέρια. Τότε ο δάσκαλος ρώτησε πόσοι έχουν δει τη θάλασσα. Μόνο δύο σήκωσαν τα χέρια. Οι υπόλοιποι μάθαιναν να κολυμπούν στα ποτάμια και στις λίμνες!
Αυτή δεν είναι εικόνα από το μακρινό παρελθόν, αλλά από τη γενιά των γονιών μας», λέει στην «Κ» ο επίτροπος Περιβάλλοντος (σύμβουλος του Προέδρου της Δημοκρατίας για θέματα περιβάλλοντος) κ. Χαράλαμπος Θεοπέμπτου. «Δεν είναι έτσι η Κύπρος, όπως τη βλέπουμε σήμερα, έτσι την έχουμε καταντήσει».
Στα σημερινά περιβαλλοντικά αδιέξοδα του νησιού πολλοί εκτιμούν ότι έχει παίξει ρόλο και η τουρκική εισβολή. «Με την εισβολή έγινε μια βαθιά τομή στη νοοτροπία των Κυπρίων. Πλέον ο Κύπριος κοιτά το μόνο συμφέρον του, την εικόνα του προς τα έξω», εκτιμά ο κ. Χρήστος Θεοδώρου, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Περιβαλλοντικών και Οικολογικών Οργανώσεων Κύπρου. «Γι’ αυτό άλλωστε, ακόμα και αν υπήρχαν μέσα μαζικής μεταφοράς στην Κύπρο, όπως τρένα ή λεωφορεία που να συνδέουν τις πόλεις, δεν θα ήταν βιώσιμα. Κανείς δεν θα τα χρησιμοποιούσε».
Επιφανειακές συζητήσεις
Και απέναντι σε αυτά, τι πιστεύει η κυπριακή κοινή γνώμη; Εχει ανοίξει η πολιτική συζήτηση για το περιβάλλον; «Οι συζητήσεις είναι επιφανειακές. Επιλέγουμε να κλείνουμε τα μάτια απέναντι σε προβλήματα που έχουμε δημιουργήσει οι ίδιοι, όπως την κατασκευή τμήματος του νέου αεροδρομίου Λάρνακας στην προστατευόμενη αλυκή της», εκτιμά η ευρωβουλευτής Ελένη Θεοχάρους.
Τα στοιχεία
Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν του λόγου το αληθές: το 2006 η Κύπρος αύξησε τις εκπομπές CO2 κατά 67% (όταν η Ε.Ε. τις μείωσε κατά 0,15%), ενώ αύξησε την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές κατά... 0% (όταν η Ε.Ε. τις αύξησε κατά 15%). Και ενώ η Λεμεσός, η Λάρνακα και άλλες κυπριακές πόλεις δεν έχουν νερό τη μισή ημέρα, η Πολιτεία ενέκρινε την κατασκευή 17 νέων γηπέδων γκολφ και πολλών νέων συγκροτημάτων παραθεριστικών κατοικιών. Οπως και στην Ελλάδα, τα παθήματα δεν φαίνεται να γίνονται μαθήματα...

Σχόλια

Ο χρήστης Aceras Anthropophorum είπε…
Τα στοιχεία της τελευταίας παραγράφου καταδεικνύουν το πόσο αποτελεσματικά λαμβάννονται υπόψη οι υποδείξεις του επιτρόπου περιβάλλοντος προς τον εκάστοτε πρόεδρο.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
"Εχει ανοίξει η πολιτική συζήτηση για το περιβάλλον;"

Ναί, έχει ανοίξει αλλά παραμένουν όλα στην συζήτηση. Προς το παρόν οι υλοποιήσεις είναι της τάξης του 0% !
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Θα συμφωνήσω με με την κ.Θεοχάρους ότι οι συζητήσεις είναι επιφανειακές.Γίνονται για το θεαθήναι χωρίς να λαμβάνονται δραστικά μέτρα
Στην Κύπρο υπάρχουν τα ιδιωτικά αυτοκίνητα επειδή δεν υπάρχουν τα μέσα συγκοινωνίας ή δεν υπάρχουν τα μέσα συγκοινωνίας επειδή υπάρχουν τα ιδιωτικά;Η δρομολόγηση λεωφορείων προς και από το αεροδρόμιο Λάρνακας τι έδειξε;
Δεν την κατάντησε έτσι ο λαός την Κύπρο αλλά η ανύπαρκτη περιβαλλοντική πολιτική της
εκάστοτε κυβέρνησης που παραμένει στο 0%

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άρχισε η ανακύκλωση ηλεκτρικών συσκευών ... επιτέλους!

Ξεκίνησε η συγκέντρωση παλιών ηλεκτρικών συσκευών για την ανακύκλωσή τους Δώστε τις συσκευές σας Μέχρι να παραλάβουν τις πρώτες συσκευές από τους καταναλωτές, οι ανακυκλωτές ασχολούνται με τα παλιά τερματικά που είχαν αποσύρει οι κυβερνητικές υπηρεσίες Με τις συσκευές που φυλάσσονταν από καιρό σε υποστατικά στους Εργάτες και το Γέρι ξεκίνησε τη λειτουργία του το σύστημα ανακύκλωσης ηλεκτρικών συσκευών. Η εταιρεία Wee Electrocyclosis, η οποία διαχειρίζεται το σύστημα, ανακοίνωσε το περασμένο Σάββατο ότι οι καταναλωτές μπορούν στο εξής να αφήνουν τις παλιές τους συσκευές στα καταστήματα των 148 εταιρειών που είναι συμβεβλημένες (η λίστα τους είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα www.electrocyclosis.com.cy). Οι πρώτες συσκευές από ανακυκλωτές δεν έχουν ακόμη φτάσει στην Electrocyclosis, η οποία, ωστόσο, ξεκίνησε την προώθηση στους ανακυκλωτές των παλιών συσκευών που είχαν συγκεντρωθεί από οργανισμούς και υπηρεσίες στις αποθήκες της, αφού μόνο στο υποστατικό στους Εργάτες είχαν συσσωρευθεί περί

Ήλιος - αεροπορική τραγωδία ..

Ήταν Αύγουστος του 2005 και ήμουν πολύ χαρούμενος. Κέρδισα μετά από διαγωνισμό μια από τις θέσεις στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος στην Κοπεγχάγη που τότε εργάζονταν στο "neighbourhood project." Η διαμονή και η διατροφή ήταν πληρωμένα. Τα αεροπορικά εισιτήρια ήταν και αυτά πληρωμένα αλλά επέλεξαν η ίδιοι την πτήση από την Αθήνα.  Έτσι έπρεπε να διαλέξω εγώ το πρώτο σκέλος, δηλαδή την πτήση για την Αθήνα. Πήγα σε τουριστικό γραφείο που εργαζόταν μια θεία και τις εξήγησα τι ήθελα. Μου κανόνισε την προεπιλεγμένη πτήση από Αθήνα για Κομπεγχάγη και έμεινε να διευθετηθεί η πτήση για Αθήνα.  Μου πρότεινε την πτήση της Ήλιος και έφυγα από το γραφείο. Την άλλη μέρα με πήρε τηλέφωνο και μου είπε ότι είχε έγνοια γιατί ήταν μικρό το χρονικό διάστημα και ίσως να μην προλάμβαινα να πάρω την επόμενη πτήση και έτσι το αλλάξαμε για άλλη που έφευγε λίγο πιο γρήγορα. Στο αεροδρόμιο είδα την πτήση της Ήλιος στο Gate Εκεί ήταν και παλιοί φοιτητές μου πιάσαμε κουβέντα είπαμε διάφορα αποχαιρε

Έχεις Θερμοσυσσωρευτές;

Τα πιο πολλά από τα παράπονα που ακούγονται για ψηλούς λογαριασμούς του ηλεκτρισμού είναι από ιδιοκτήτες θερμοσυσσωρευτών οι πιο πολλοί από τους οποίους δεν έχουν γνώση για το πώς λειτουργεί το σύστημα θέρμανσης τους. Φυσικά το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει ο οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης είναι να μελετήσει τη δυνατότητα θερμομόνωσης του κτηρίου, να μειώσει τις απώλειες με χοντρές κουρτίνες και να κλείσει τις χαραμάδες κάτω από πόρτες και παράθυρα με τα ειδικά λάστιχα που κυκλοφορούν στην αγορά. Ο θερμοσυσσωρευτής δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μονωμένο κιβώτιο γεμάτο πυρότουβλα τα οποία θερμαίνονται με ηλεκτρισμό. Όταν εμείς χρειάζεται να θερμάνουμε το χώρο τότε ανοίγει μια δίοδος μέσω της οποίας περνά ο αέρας μέσα από τα τούβλα και περνά ζεστός στο δωμάτιο. Στους εντελώς απλούς θερμοσυσσωρευτές υπάρχουν μόνο δύο ρυθμίσεις. Το ένα κουμπί ρυθμίζει πόσο πολύ θα βράσουν τα τούβλα (input) και η θερμότητα που φυλάγεται έχει επίσης άμεση σχέση με τη δυναμικότητα του αφού στην α