Τετάρτη, 30 Νοεμβρίου 2016

Οι επερχόμενες αυξήσεις της ΑΗΚ

Αύξηση στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος ορισμένων κατηγοριών καταναλωτών, ανάμεσα τους και για όσους χρησιμοποιούν θερμοσυσσωρευτές, θα προκύψει από τη νέα τιμολογιακή πολιτική της ΑΗΚ.

Σε δηλώσεις μετά το πέρας της συνεδρίας της Επιτροπής Ενέργειας στην οποία συζητήθηκε το θέμα των νέων διατιμήσεων ηλεκτρισμού και οι επιπτώσεις στους καταναλωτές, ο πρόεδρος της Επιτροπής  και βουλευτής του ΔΗΚΟ Άγγελος Βότσης είπε ότι στόχος της εγγραφής αυτού του θέματος ήταν να ενημερωθούμε για όλες τις διεργασίες που γίνονται σε σχέση με τη νέα τιμολογιακή πολιτική της ΑΗΚ.

«Έγινε παρουσίαση του σκεπτικού της ΑΗΚ και της ΡΑΕΚ για την παροχή μιας δίκαιης διατίμησης του ηλεκτρισμού προς τους καταναλωτές», είπε σημειώνοντας ότι απασχόλησε κυρίως το θέμα της αύξησης που θα προκύψει για όσους σήμερα χρησιμοποιούν θερμοσυσσωρευτές,  για τους γεωργούς, τα μικρά νοικοκυριά και τους δήμους.

Ενώ, όπως είπε, θα υπάρξει γενικότερη μείωση στους λογαριασμούς των υπολοίπων καταναλωτών, σε αυτές τις κατηγορίες των καταναλωτών θα υπάρξει αύξηση «την ώρα που το κόστος για την ΑΗΚ η ΡΑΕΚ θεωρεί ότι θα πρέπει να μειωθεί με τις νέες διατιμήσεις γύρω στο 11%».

Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Ανδρέας Κυπριανού χαιρέτισε την απόφαση της ΡΑΕΚ να μειώσει τα έσοδα της ΑΗΚ κατά 11%. «Αυτό σημαίνει άμεσα σοβαρά οφέλη προς πολλές κατηγορίες καταναλωτών σε σχέση με μειωμένες τιμές ηλεκτρισμού ρεύματος κάτι που θα εφαρμοστεί από το Μάιο του 2017», δήλωσε.

Ανέφερε ωστόσο ότι κάποιες κατηγορίες καταναλωτών επηρεάζονται αρνητικά. «Είναι άδικο για τα νοικοκυριά τα οποία χρησιμοποιούν θερμοσυσσωρευτές. Κάποιοι τους είχαν σπρώξει με συγκεκριμένες δεσμεύσεις να βάλουν αυτούς τους θερμοσυσσωρευτές. Είναι άδικο τώρα να έρχεσαι και να τους λες ότι ‘ξέρεις αυτά που σας είχα υποσχεθεί, όταν η ΑΗΚ ήταν έμπορας, τώρα αλλάζει και θα πρέπει να πληρώνετε 40 ή 42% πιο ψηλή τιμή ηλεκτρισμού».

«Άρα αυτό το θέμα πρέπει να εξεταστεί και νομίζω ότι και αυτή η κατηγορία θα μπορέσει να ικανοποιηθεί σε σχέση με τη μη αύξηση στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος», είπε.

Αύξηση φαίνεται να προκύπτει, ανέφερε, και στην κατηγορία των γεωργοκτηνοτρόφων με το κόστος άντλησης νερού από γεωτρήσεις, να αυξάνεται, και των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού που θα πρέπει να προστατευθούν, είπε.

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα είπε ότι η ΡΑΕΚ εξέδωσε ρυθμιστική απόφαση σύμφωνα με την οποία το ανώτατο όριο επιτρεπόμενων εσόδων της ΑΗΚ για το 2017 δεν πρέπει να ξεπερνά τα 550 εκ. ευρώ ποσό το οποίο θα είναι μειωμένο κατά 11% συγκριτικά με το 2015.

Στη βάση της απόφασης αυτής, είπε,  η ΑΗΚ διενήργησε μελέτη για τις νέες διατιμήσεις ηλεκτρισμού το κύριο χαρακτηριστικό των οποίων είναι η απλοποίηση, η μείωση των διατιμήσεων οι οποίες θα αναπροσαρμόζονται αναλόγως των επιτρεπομένων εσόδων κάθε έτους από 30 σε 11 και ενιαία χρέωση των πελατών της ΑΗΚ.

Σύμφωνα με την μελέτη, είπε, καταργείται η αυξητική κλιμακωτή χρέωση με βάση της κιλοβατώρα. Θα υπάρξει διαχωρισμός του κόστους ηλεκτρισμού στη θερινή περίοδο και τους υπόλοιπους μήνες και σε ώρες αιχμής και μη αιχμής αλλά και επιβολής ενιαίας χρέωσης, πρόσθεσε.

Θα προκύψουν, είπε, μειώσεις σε εμπορικούς και μικρούς βιομηχανικούς χρήστες σε χαμηλή και μέση τάση μέχρι περίπου 16% και μεγαλύτερες μειώσεις στους μεγάλους εμπορικούς και βιομηχανικούς καταναλωτές ενώ θα προκύψει αύξηση στους οικιακούς καταναλωτές στον οδικό φωτισμό και στους καταναλωτές υψηλής τάσης.

Ειδικότερα, φαίνεται ότι η αύξηση για τους θερμοσυσσωρευτές θα φτάσει μέχρι το 42%. Για τους οικιακούς καταναλωτές με κατανάλωση μέχρι 500 κιλοβατώρες ανά διμηνία στο 22% και για τις υδραντλίες που χρησιμοποιούν οι αγρότες στο 6% κάτι που προκαλεί δικαιολογημένα έντονες αντιδράσεις, είπε.

Αντίθετα, είπε, οι καταναλωτές με κατανάλωση από 500 κιλοβατώρες τη διμηνία θα έχουν μείωση μέχρι 8%.

Ως ΑΚΕΛ, είπε, ζητούμε όπως μέχρι το Μάιο του 2017 που θα τεθούν σε ισχύ οι νέες διατιμήσεις, το Υπουργείο Εμπορίου η ΡΑΕΚ και η ΑΗΚ συνεργαστούν έτσι ώστε οι νέες διατιμήσεις να μην αυξήσουν τελικά τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος κυρίως σε νοικοκυριά με μειωμένη κατανάλωση, στους χρήστες θερμοσυσσωρευτών και υδραντλιών.

Ο βουλευτής της ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους είπε ότι είναι γεγονός ότι έχει δημιουργηθεί τεράστια αναστάτωση στα νοικοκυριά και στους καταναλωτές που χρησιμοποιούν θερμοσυσσωρευτές από την ενδεχόμενη αύξηση της τιμής στο 40%.

Παρόλο που είναι θετικό μέτρο, είπε, η μείωση των εσόδων της ΑΗΚ για το 2017 στα 550 εκ. ευρώ, εντούτοις αυτό δεν αποτελεί δικαιολογία το να επωμιστούν αυτό το βάρος οι χρήστες θερμοσυσσωρευτών ή οι γεωργοί και τα νοικοκυριά. Θα πρέπει να τύχει βελτίωσης η πρόταση της ΑΗΚ, είπε χαρακτηρίζοντας απαράδεκτες τέτοιου είδους αυξήσεις.

Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων -Συνεργασία Πολιτών Χαράλαμπος Θεοπέμπτου είπε ότι με την προώθηση των θερμοσυσσωρευτών έχουμε φτάσει σε περίπου 20 χιλιάδες καταναλωτές να έχουν εγκαταστήσει θερμοσυσσωρευτές, συνήθως σε διαμερίσματα.

Αυτή τη στιγμή έχουμε μπροστά μας μια μελέτη της ΑΗΚ, η οποία προτείνει μια αύξηση πέραν του 42% σε αυτούς τους καταναλωτές που δεν έχουν εναλλακτική επιλογή.

Για την πρωτοφανή αυτή αύξηση, είπε δεν έχουμε πρόταση από την ΑΗΚ για την αντιμετώπιση αυτού του θέματος. Είπε επίσης ότι πολλές εταιρείες που προμηθεύονταν και πουλούσαν θερμοσυσσωρευτές θα κλείσουν.

Τέτοιες αυξήσεις δεν πρέπει να επιβάλλονται ξαφνικά, αλλά πρέπει να δίνονται κίνητρα και χρόνο στον κόσμο να δεχθεί τέτοια αύξηση και υπάρχει και περιβαλλοντικό ζήτημα.

Η Επιτροπή συζήτησε επίσης και τα θέματα που αφορούν την πυρόσβεση  και πυροπροστασία  εντός των βιομηχανικών περιοχών και τους νέους κανονισμούς για το Ταμείου των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, οι οποίοι κατατίθεται την Παρασκευή στην Ολομέλεια για ψήφιση.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Τρίτη, 22 Νοεμβρίου 2016

Υψηλή Ανεργία στους Νέους - Κοιν Επ Εργασίας

Σημειώσεις από τη συνεδρίαση

Επιτροπή Εργασίας, Πρόνοιας, και Κοινωνικών Ασφαλίσεων
Υψηλή Ανεργία στους Νέους
22/11/2015


Η υψηλή ανεργία στους νέους στη Κύπρο επηρεάζει διάφορες πτυχές του ατόμου και της κοινωνίας, από την εκπαιδευτική μέχρι και την οικονομική, 
Γι αυτό δημιουργήθηκε το εθνικό πρόγραμμα "Εγγύηση για τη νεολαία", ένα σχέδιο δράσης το οποίο προσπαθεί να μειώσει τα υψηλά ποσοστά ανεργίας στη Κύπρο με το οποίο οι νέοι κάτω από την ηλικία των 25 ετών μπορούν να γραφτούν ως άνεργοι έτσι ώστε να τους δοθεί η ευκαιρία εντός τεσσάρων μηνών είτε θέση εργασίας, μαθητείας, πρακτικής άσκησης, ή δυνατότητα συνέχιση της εκπαίδευσης τους. 
Στη συνεδρίαση με το θέμα αυτό συζητήθηκε κυρίως το επίπεδο στο οποίο βρίσκεται το σχέδιο δράσης, καθώς και η αποτελεσματικότητά του, όπως και εισηγήσεις για πιθανές διαφοροποιήσεις του προγράμματος.
Αναφέρθηκε πρώτα ότι η επιτροπή είχε απασχοληθεί ξανά με το θέμα αυτό στις 23/3/2015. Ρωτήθηκε επίσης εάν έχει συσταθεί επιτροπή παρακολούθησης. 
Θέμα το οποίο επαναλήφθηκε αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης είναι τα όρια ηλικίας τα οποία είχαν θέσει για το πεδίο δράσης του προγράμματος.
 Το όριο αυτό ειπώθηκε άλλοτε ότι είναι 24 χρονών και άλλοτε 25, αλλά οι περισσότεροι οι οποίοι είχαν αντίρρηση σε αυτό το όριο εισηγηθήκαν να εκταθεί σε μεγαλύτερες ηλικίες για διάφορους λόγους. Ένας από αυτούς τους λόγους είναι ότι το ποσοστό ανέργων στις ηλικίες 25–29 υπερβαίνει αυτό στις ηλικίες 24 και κάτω. 
Άλλος λόγος που αναγνωρίστηκε είναι ότι οι άνδρες συχνά σπουδάζουν για τέσσερα χρόνια μετά από το στρατό που τους βγάζει σχεδόν αυτόματα από τη κατηγορία που μπορεί να επωφεληθεί από το σχέδιο δράσης, καθιστώντας το σε μεγάλο βαθμό περιττό.
Το πρόβλημα ανεργίας των νέων στη Κύπρο είναι αρκετά σοβαρό με ποσοστό 27%. Επίσης αυξήθηκε δραματικά η υποαπασχόληση, που στο πλαίσιο αυτό ορίστηκε ως εργασία σε τομέα διαφορετικό από αυτό στον οποίο είχαν πάρει τριτοβάθμια εκπαίδευση, συχνά δίνοντας λιγότερη χρησιμότητα στα προσόντα των νέων που αναπτύξαν μέσω των διαφόρων τους εκπαιδευτικών επιλογών. 
Επίσης σοβαρό πρόβλημα είναι η φτώχεια, με άτομα που παίρνουν €200 – 300, και η μετανάστευση, όπου νέοι με προσόντα μεταναστεύουν για εργασία.
Τέθηκε ερώτημα ως προς το τι κάνει η υπηρεσία απασχόλησης για τους νέους άνεργους, και αναφέρθηκε ότι δοθήκαν €23,000,000 για πρόγραμμα επιδότησης συνεργασίας, αλλά είναι μάλλον πρόγραμμα επιδότησης ανεργίας, και δηλώθηκε ότι δεν βοηθά. 
Μια ανησυχία ήταν για το να μπορεί κάποιος να βρει δουλειά, και όχι μόνο να είναι στο database μέχρι να βρεθεί επιχείρηση που να θέλει να τον προσλάβει. 
Επίσης δηλώθηκε ότι μπορεί πρόοδος που να θεωρείται ως αποτέλεσμα του προγράμματος να αποδίδεται λανθασμένα μόνο στο ίδιο το πρόγραμμα γιατί αγνοείται ο παράγοντας ότι ο εργοδότης μπορεί έτσι κι αλλιώς να ήταν πρόθυμος να προσλάβει αυτά τα άτομα.
Υπήρξε ομοφωνία για το ότι το να δίνονται χρήματα στην ανεργία είναι θετικό, αλλά ότι πρέπει να γίνεται με αποτελεσματικό τρόπο.
Ειπώθηκε ότι τώρα γίνεται πλήρης ανάπτυξη του προγράμματος προς το να υπάρχει ανοιχτό πρόγραμμα επιδότησης εργασίας για άτομα μέχρι τα 25, ειδικά για πράσινα και γαλάζια επαγγέλματα (περιβαλλοντικά και ναυτικά).

Η ανάπτυξη έχει δύο πτυχές:
-          Παίρνει επιδότηση 60%
-          Όλοι οι οικονομικοί φορείς παίρνουν 50%.
'Έχουν προϋπολογισμό €4,000,000 και δέχονται αιτήσεις από εταιρίες που θέλουν να προσλάβουν άτομα κάτω των 25 ετών.

Το Υπουργείο Παιδείας επίσης έχει προϋπολογισμό €2,000,000 για αυτούς που δεν κατάφεραν να τελειώσουν το σχολείο, οι οποίοι εντοπίζονται και μπαίνουν στο database ανεργίας για να εισαχθούν σε σχέδιο για εύρεση εργασίας.

Στους τελευταίους 18–20 μήνες, και ειδικά στους τελευταίους 3–4 μήνες, καταγράφτηκε μείωση εγκατάλειψης σχολικής εκπαίδευσης, και εμφανίσιμη μείωση ανεργίας κατά το 3–4%.

Άλλο σημείο που αναφέρθηκε ήταν το ότι η Ε.Ε. έβαλε τα κράτη-μέλη σε τρείς κατηγορίες ως προς την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής σχεδίου εγγύησης, και ότι η Κύπρος βρίσκεται στη τρίτη και τελευταία κατηγορία. Θεώρησαν ότι στη Κύπρο δεν υπάρχει ικανοποιητική στελέχωση για δημόσιες υπηρεσίες. 
Τέθηκε η ερώτηση ως προς το ποιος είναι ο προγραμματισμός για βελτίωση.
Σημειώθηκε επίσης ότι υπάρχουν προβλήματα με την πρόσληψη ατόμων που συναντούν τα κριτήρια για κοινωνικά βοηθήματα για άνεργους.
Τέθηκε ότι υπάρχουν διαχειριστικά προβλήματα, αλλά το υπουργείο οικονομικών πρόσεξε μία κάθοδο στο ποσοστό ανεργίας, που βρισκόταν στο 31,9% το 2015, ενώ το 2016 βρίσκεται στο 26,8%, που μεταφράζεται σε περίπου 5% πτώση, ή περίπου 2100 άτομα. 
Ειπώθηκε ότι τα σχέδια βοηθούν σε δύο τομείς: στην απόκτηση εμπειρίας, και στην απόκτηση δεξιοτήτων. Επισημάνθηκε ότι προτιμάται η προσοχή να αναμένεται στη τάση της διαφοράς παρά στη διαφορά των αριθμών.

Το 2017 αναμένεται να υλοποιηθεί εκστρατεία ενημέρωσης νέων για να επωφεληθούν από τα σχέδια μέχρι την ηλικία των 24 χρονών.

Αντιπρόσωπος της ΠΕΟ ανάφερε ξανά τα προβλήματα που προκύπτουν με το χαμηλό όριο ηλικίας και έθεσε ότι δεν δέχονται το όριο να αυξηθεί ακόμα και στα 29 χρόνια διότι πρέπει να συμπεριλάβει άτομα 30–35 χρονών έτσι ώστε να στοχεύσουν το μέρος των νέων που έχουν τα πιο υψηλά ποσοστά ανεργίας στη Κύπρο, εν μέρει λόγω του θεσμού της οικογένειας, για να μπορέσει να φτάσει στα ίδια αποτελέσματα με άλλες χώρες.

Ένα άλλο πρόβλημα που εντοπίσθηκε και πρέπει να αντιμετωπιστεί είναι οι περιστάσεις στις οποίες μπορεί εργοδότες και επιχειρήσεις να εκμεταλλεύονται τους νέους για φτηνή εργατική δύναμη, και επίσης ότι δεν πρέπει να αποφευχθεί μόνο η ανεργία στους νέους γενικώς αλλά και την ίδια στιγμή να μην μειώνεται το εργατικό δυναμικό.

Ειπώθηκε ότι αυξηθήκαν και τα άτομα που δεν αναζητούν πλέον εργασία και έχουν αποθαρρυνθεί. Η Κύπρος βρίσκεται στη 5η χειρότερη θέση πανευρωπαϊκά ως προς την ανεργία νέων. Καταγράφτηκε ότι 93,000 άτομα ζούσαν σε νοικοκυριά χαμηλής έντασης εργασίας.
Εκ μέρος της ΣΕΚ αναφέρθηκε ότι είχαν σχέδια και στόχο να παρέχουν εκπαίδευση σε άτομα για συνεντεύξεις κ.α.

Ειπώθηκε επίσης ότι εργοδότες μπορεί να εκμεταλλεύονται το σχέδιο, επαναλήφθηκε ξανά ότι άνδρες μετά το στρατό και το πανεπιστήμιο χάνουν την ευκαιρία να ενταχθούν στο σχέδιο λόγω του ηλικιακού ορίου, και ότι το πρόγραμμα, παρόλο που είναι σημαντικό, δεν είναι αποτελεσματικό για την αντιμετώπιση του προβλήματος της ανεργίας των νέων.

Εκπρόσωπος Οργανισμού Νεολαίας ανάφερε ότι αναλαμβάνουν την προετοιμασία νέων για την ομαλή μετάβαση στην αγορά εργασίας από την εκπαίδευση, βοήθεια στη προετοιμασία βιογραφικού, προετοιμασία για συνεντεύξεις δουλειάς, μετάβαση σε πανεπιστήμια εξωτερικού, κτλ.
Τέθηκε ότι θα έπρεπε να λαμβάνονται υπ' όψη οι νέοι στη διαμόρφωση σχεδίων και επίσης να ληφθεί υπ' όψη να μην γίνεται εκμετάλλευση των νέων, που σημαίνει να εξασφαλιστεί ότι θα βοηθηθούν να μπουν στη κατεύθυνση που προτιμούν και όχι να εκπαιδεύονται για μόνο για τομείς και δουλειές που έχουν ζήτηση.
Σχετικό με το προαναφερόμενο ήταν η φαινομενικά αντίθετη εισήγηση που περιλάμβανε το όποιο αναπτυξιακό μοντέλο που είναι επιθυμητό στη Κύπρο να καθοδηγήσει τη στρατηγική που θα έπρεπε να ακολουθηθεί για να συμπληρωθεί αναλόγως η αρμόδια ζήτηση. Παράλληλα αναφέρθηκε ότι οι καθηγητές, παρόλο που διδάσκουν για το κάθε επάγγελμα, παραμελούν να υποδείξουν ποιά είναι σε ζήτηση στην αγορά εργασίας.
Βάσει αυτών που είχαν συζητηθεί, εισηγήθηκε το να αυξηθεί το όριο ηλικίας, και να προσεγγίζονται περισσότεροι νέοι σε αυτά τα προγράμματα.
Αναφέρθηκε ότι το πρόβλημα ανεργίας των νέων από χώρα σε χώρα είναι διαφορετικό, και ότι για παράδειγμα στη Κύπρο οι απόφοιτοι πανεπιστημίου φτάνουν στο 52.5% σε αντίθεση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 37.9%.
Τέθηκε η ερώτηση ως προς το γιατί χώρες σαν το Βέλγιο, η Βουλγαρία, η Ιταλία, και η Φινλανδία έχουν επιθυμητά ποσοστά ανεργίας σε σχέση με τη Κύπρο. Μία απάντηση ήταν ότι η τοπική αυτοδιοίκηση είναι πιο ανεπτυγμένη σε αυτές τις χώρες. Όμως παρέμεινε η εισήγηση του να μελετηθούν οι στρατηγικές τους για καθοδήγηση, και ότι πρέπει να γίνεται προσέγγιση στους νέους από πρόσωπο σε πρόσωπο, και όχι μόνο μέσω φυλλάδια και από το διαδίκτυο.
Εκφράστηκε ανησυχία για τα άτομα που μπορεί να προτιμούν το Ε.Ε.Ε. (ελάχιστο εγγυημένο επίδομα) των €480 παρά το να βρουν εργασία, η οποία απαντήθηκε με το ότι, για να πάρουν Ε.Ε.Ε., πρέπει να περάσουν από τμήμα εργασίας, να απορρίψουν εργασία, και εάν ο λόγος είναι εκτός θέματα υγείας κτλ., τότε βγαίνει από το database ανέργων και έτσι δεν παίρνει Ε.Ε.Ε.
Ειπώθηκε ότι πρέπει να γίνει μελέτη και επανασχεδιασμός δράσης, ειδικά αφού τα δεδομένα έχουν αλλάξει τα τελευταία 8–9 χρόνια. Προστέθηκε επίσης ότι τα τεχνικά επαγγέλματα είναι σε ζήτηση και ότι πρέπει να καθοδηγηθεί η νεολαία σε αυτόν τον τομέα. Επίσης, ξεκινά ανοικοδόμηση του Τμήματος Εργασίας με πιο επιστημονική βάση.
Αναφέρθηκε ότι παρέχεται τεχνική εκπαίδευση με πολύ θετικά αποτελέσματα σε ιδρύματα που είναι κάτι μεταξύ λυκείου και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με πτυχίο, και ότι υπάρχει περισσότερη ζήτηση για αυτά τα επαγγέλματα παρά προσφορά.
Τέθηκε ξανά ότι δυστυχώς ο προϋπολογισμός στα πλαίσια εγγύησης της νεολαίας είναι μόνο για συγκεκριμένες ηλικίες με όριο το οποίο καθιερώθηκε από τη Κύπρο, παρόλο που γενικά καθορίζεται από την Ευρωπαϊκή επιτροπή.
Στο τελικό μέρος της συνεδρίασης αναφέρθηκε ότι πρέπει να ληφθεί και ο γεωγραφικός παράγοντας υπ' όψη στα τελευταία σχέδια αναθεώρησης του προγράμματος, λόγω του ότι μπορεί άνεργος νέος να απορρίψει δουλειά για λόγους απόστασης και κόστους μεταφοράς, για παράδειγμα αν κάποιος βρει εργασία στη Πόλη Χρυσοχούς ενώ μένει στη Πάφο, και δεν συμφέρει να μετακινείται καθημερινά για τη δουλειά. Έτσι ενθαρρύνθηκε το να περιληφθεί το ενδεχόμενο αυτό στα πλάνα του Υπουργείου Εργασίας.

Alie Schabel

Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου 2016

Η ανάγκη προάσπισης των δικαιωμάτων των οροθετικών ατόμων

Συνεδρίαση της  Επιτροπής για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και Ίσων Ευκαιριών μεταξύ Ανδρών και Γυναικών: Η ανάγκη προάσπισης των δικαιωμάτων των οροθετικών ατόμων.
21/11/2016
Οι ακόλουθες πληροφορίες, ερωτήματα, προβλήματα, και εισηγήσεις τέθηκαν στη συνεδρίαση με θέμα τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη φροντίδα των οροθετικών ατόμων.
Στο παρελθόν γενικά υπήρξε πανικός σχετικά με τα οροθετικά άτομα λόγω άγνοιας, ενώ στη Κύπρο παραμένει αυτή η άγνοια λόγω έλλειψης ενημέρωσης και κατάλληλων μέτρων πρόληψης.
Υπάρχει επίσης έλλειψη νομοθετικού πλαισίου για την υποστήριξη των οροθετικών ατόμων. Χρειάζεται εξατομικευμένη προσέγγιση για τη στήριξη τους, και τέθηκε ερώτημα ως προς το ταμείο στήριξης. Εκφράστηκε ανησυχία για την πρόοδο εξεύρεσης και εφαρμογής λύσεων αντί το να παραμένει το θέμα στη συζήτηση.
Αναφέρθηκε ότι υπήρξαν καταγγελίες για το ότι, σε σχέση με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, οι θεραπείες στη Κύπρο δεν είναι ικανοποιητικές. (Αργότερα στη συζήτηση ισχυρίσθηκε ότι η κλινική αντιμετώπιση και ο ιατρικός παράγοντας είναι θετικά.)
Μεγάλο θέμα που τέθηκε είναι ο στιγματισμός και η προκατάληψη που υπάρχουν ως προς τα οροθετικά άτομα στη Κύπρο, θέμα το οποίο επηρεάζει την αποτελεσματικότητα της αντιμετώπισης του προβλήματος σε διάφορα επίπεδα.
Τέθηκε το ερώτημα ως προς το ποια μέτρα λαμβάνει το κράτος. Μια έρευνα έδειξε ότι οι περισσότερες χώρες στηv Ε.Ε. στηρίζουν τα οροθετικά άτομα με διάφορους τρόπους. Στη Κύπρο παραμένει εκκρεμότητα με το θέμα από το 2009.
Πράγμα που δυσκολεύει και οι συνέπειες της οικονομικής κρίσης, η εξάλειψη της ανισότητας για οροθετικά άτομα είναι πιο δύσκολο, αφού συγκριτικά δυσκολεύονται στην εξεύρεση και διατήρηση εργασίας λόγω της νόσου τους.
Αναφέρθηκε ότι στατιστικά υπάρχει άνοδος στα περιστατικά οροθετικών ατόμων και στερούμαστε διαφώτιση και μέτρα πρόληψης.
Ειπώθηκε ότι πρέπει να γίνει αντιδιαστολή με την Ευρώπη για να μάθουμε πως αντιμετωπίζεται το θέμα στην Ε.Ε., έτσι ώστε να υιοθετηθεί η αρμόδια στρατηγική από το κράτος.
Ο υπεύθυνος διοίκησης προγράμματος AIDS επίσης ανάφερε ότι υπάρχει άνοδος περιστατικών AIDS στη Κύπρο. Το 2015, καταγράφηκαν πανευρωπαϊκά 153,000 περιπτώσεις, οι περισσότερες σε ανατολικές χώρες. Στη Κύπρο υπάρχει σταδιακή αύξηση με 80 νέα περιστατικά, τα περισσότερα πού είναι στο δημογραφικό νέων κύπριων, ιδιαίτερα MSM (men who engage in sexual relations with men), που αποτελούν τις 51 από τις 80 περιστάσεις.

Το ECDC (Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης Νοσημάτων) θέλει να δώσει ιδιαίτερη σημασία στα άτομα υψηλού κινδύνου: οι χρήστες ενδοφλέβιων ναρκωτικών, οι MSM, και οι μετανάστες.
Γίνεται προσέγγιση των ατόμων με τη παροχή προφυλακτικών σε χώρους που συναθροίζονται (συγκεκριμένα μπαρ, σάουνα, κτλ.). Επίσης γίνεται ενημέρωση και δωρεάν ανώνυμη εξέταση από μια σταγόνα αίματος για τεστ το οποίο έχει μεγάλη ευαισθησία και έτσι παρέχει ακριβή αποτελέσματα. Από τον προηγούμενο Δεκέμβρη έγινε έλεγχος σε 555 άτομα. Έξι από αυτούς εμφάνισαν θετικά αποτελέσματα για την νόσο, οι οποίοι είπαν πως οι ίδιοι δεν θα προσέγγιζαν μόνοι τους το κράτος για εξέταση. Το πιο ανησυχητικό είναι τα άτομα που παραμένουν αδιάγνωστα. Το 20-50% δεν γνωρίζουν το ότι είναι οροθετικοί και έτσι μεταδίδουν περαιτέρω τον ιό. Για αυτό το λόγο είναι σημαντικότατο να πειστεί ο κόσμος να εξεταστεί.
Ειπώθηκε ότι το HIV/AIDS δεν είναι μόνο ιατρικό αλλά και κοινωνικό πρόβλημα και χρειάζεται τη συνεργασία όλων μας.
Τέθηκε η ερώτηση ως προς το κόστος των εξετάσεων που αναμένεται να είναι κάπου στα €200, ποσό το οποίο είναι αποτρεπτικό. Απάντηση σε αυτό το ερώτημα ήταν ότι υπάρχουν τρία κέντρα στη Κύπρο όπου η εξέταση δίδεται εντελώς δωρεάν: το Γενικό Νοσοκομείο Λάρνακας, το Μακάριο Νοσοκομείο, και το Ιατρικό Κέντρο Λινόπετρας στη Λεμεσό.
Λόγω ανησυχίας ως προς το ότι μπορεί κάποιος να μην θέλει να στιγματιστεί αναφέρθηκε ότι οι εξετάσεις παρέχονται με απόλυτη εχεμύθεια και ότι η εμπιστευτικότητα εφαρμόζεται επίσης με το ότι η αποτυχία στη συμμόρφωση αυτών των κανόνων γίνεται βάσει ποινών και συνεπειών. Επίσης, το σύστημα καταγραφής οροθετικών ατόμων γίνεται με κωδικούς (π.χ. H350), και όχι με ονοματεπώνυμα, διευθύνσεις, κτλ., έτσι υπάρχει πλήρης ανωνυμία σχετικά με την ορατότητα προσωπικών στοιχειών.
Αναφέρθηκε ότι το ποσοστό ατόμων που δεν έχει διαγνωστεί, οι late presenters, είναι πιο χαμηλό από τον μέσο όρο της Ευρώπης.
Ειπώθηκε ότι είναι αποδεδειγμένο ότι τα φιλμάκια και οι διαλέξεις δεν κάνουν διαφορά. Προτάθηκε η στόχευση στους MSM για ενημέρωση.
Αναμένονται να υλοποιηθούν καινούριες θεραπείες. Στη δεκαετία του 90 οι οροθετικοί έπιναν περίπου 25 χάπια την ημέρα, τώρα παίρνουν 3-4 ημερησίως, και μέσω της καινούριας θεραπείας θα παίρνουν μόνο ένα χάπι την ημέρα. Υπάρχουν οικονομικά θέματα, όμως τέθηκε αυτός ο στόχος. Η καινούρια θεραπεία παρουσιάζει λιγότερες παρενέργειες στα οστά, νεφρά, κτλ. Αυτά τα φάρμακα αναμένονται να δίνονται στους νεαρούς οροθετικούς, όμως αναφέρθηκε ότι μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να δίνονται και σε μεγαλύτερους, και δόθηκε σαν παράδειγμα κάποιος που μπορεί να ταξιδεύει Dubai, ο οποίος συνεισφέρει στην οικονομία, να του είναι πιο βολικό να παίρνει ένα χάπι την ημέρα (preferential treatment on account of socio-economic status?!).
Αναφέρθηκε ότι από το 1992 το ταμείο του SEN (?) το μεγαλύτερο ποσό πάει σαν χριστουγεννιάτικο δώρο ή έκτακτες δωρεές και το μικρότερο ποσοστό για τη πρόληψη. Το 2015 δόθηκε το ποσό των €208,800 και το 2016 το ποσό των €213,300.
Στην κλινική παρακολουθούνται 472 άτομα, 304 από τα οποία είναι άνδρες, και 62 γυναίκες. Ειπώθηκε ότι μόλις γίνει διάγνωση πρέπει να δοθεί θεραπεία. Οι 21 από τις γυναίκες ήταν έγκυοι και μόνο μία γέννησε μωρό οροθετικό λόγω του ότι δεν έπαιρνε τα φάρμακα της.
Πολύ σημαντικό μέρος της συζήτησης ήταν το θέμα που αφορά οικονομικά βοηθήματα που πρέπει να προσφέρει το κράτος στους πολίτες οι οποίοι πάσχουν από αυτή τη νόσο για να διευκολυνθεί η ζωή τους. Αναφέρθηκε η περίπτωση κάποιου οροθετικού ο οποίος δεν έχει ούτε νερό, ούτε ρεύμα, και δεν έχει επίδομα λόγω του ότι έχει κάποιο χωράφι στο όνομά του. Ειπώθηκε ότι τα ακόλουθα ποσά παρέχονται σε άτομα που συναντούν τα κριτήρια για να παραλάβουν δημόσια βοηθήματα: €820, €452, €480, €226, και €142. Όμως τέθηκε ξανά η περίπτωση του οροθετικού που δεν έχει νερό και ρεύμα σπίτι του, και ότι σε τέτοιες περιστάσεις πρέπει να δίνεται άμεση βοήθεια.
Σχετικό με αυτό το θέμα είναι ότι είναι δύσκολο πολλοί από αυτούς να παραλάβουν βοήθεια γιατί η διαδικασία τους αναγκάζει να περάσουν από πολλά στάδια και να συνεννοηθούν ανεξάρτητα με διάφορα υπουργεία, ενώ θα έπρεπε να συνεργάζονται τα υπουργεία μεταξύ τους με οργανωμένο τρόπο και συγκεκριμένους στόχους έτσι ώστε οι οροθετικοί να μπορούν με μια κίνηση να παραλάβουν τη βοήθεια που χρειάζονται για να ζήσουν σωστά.
Επιπρόσθετα, αναφέρθηκε ότι υπάρχει έλλειψη γιατρών στη Κύπρο που εξειδικεύονται στο HIV/AIDS.
Μια παράλληλη περίσταση που ειπώθηκε ήταν σχετικά με οροθετικό άτομο ο οποίος δεν μπόρεσε να πάρει τη σύνταξη του μετά από 18 χρόνια διότι οι γιατροί έκριναν ότι δεν ήταν σε θέση να πάρει τη σύνταξη του. Έχει δυο χρόνια που είναι στο ανώτατο δικαστήριο με αυτό το θέμα, και είναι πρόθυμοι να το πάρουν στο σημείο του ευρωπαϊκού δικαστηρίου.
Αναφέρθηκε επίσης ότι, εκτός από τις αναμενόμενες σωματικές συνέπειες της νόσου, οι οροθετικοί παλεύουν και ψυχολογικά προβλήματα τα οποία μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την ικανότητα τους στην εργασία.
Ανταπόκριση στις αναφορές αυτών των περιστατικών, ειδικά από τους παρόντες NGOs, ήταν το να δημιουργηθεί συγκεκριμένη ομάδα ειδικά για τους οροθετικούς έτσι ώστε να διευκολυνθούν νομοθετικά στη παραλαβή των βοηθημάτων που χρειάζονται για να ζήσουν αξιοπρεπώς. Ζητήθηκε ένταξη των οροθετικών σε ευάλωτη ομάδα, αφού υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που χρειάζονται βοήθεια στο να καλύπτονται έξοδα όπως το ενοίκιο, ηλεκτρισμός, νερό, κτλ. Ειπώθηκε ότι κάτι θα πρέπει είτε να απορριφθεί, είτε να εγκριθεί, αλλά δεν μπορεί το θέμα να παραμένει άλυτο. Υπάρχουν εθελοντικές οργανώσεις για το HIV από το 1989, αλλά υπογραμμίστηκε ότι τίποτα δεν γίνεται για αυτά τα άτομα.
Μέλος NGO ανάφερε ότι έχει από το 2006 που πάει στη βουλή προσπαθώντας να υποκινήσει αλλαγή για τα οροθετικά άτομα χωρίς αποτελέσματα—βαρέθηκε και θέλει πλέον ριζική αλλαγή. Είπε ότι δεν έχουν καταταχτεί τα άτομα αυτά σε ομάδα για να παίρνουν επίδομα, ότι υποφέρουν πραγματικά, και χρειάζονται βοήθεια. Δεν θέλει να ξαναπάει στη βουλή χωρίς να λυθεί το θέμα. Δήλωσε ότι χρειάζονται επίδομα για να μην φυτοζωούν, να έχουν την αξιοπρέπεια τους, και ότι τους γίνεται αδικία. Γίνεται διάκριση ενάντια τους, χάνεται η δουλειά τους λόγω στίγμα, και δεν γίνεται να βοηθιούνται μόνο από εθελοντικές ομάδες.
Προτάθηκαν και ερωτήθηκαν τα ακόλουθα:
Να υπάρξει συνεργασία μεταξύ του γραφείου ευημερίας και των νοσοκομείων έτσι ώστε να μην χρειάζεται παρέμβαση από τρίτο μέλος και χρονοτριβή σε έκτακτες περιπτώσεις
Πως μπορεί το κράτος να βοηθήσει με προγράμματα προβολής όπως την παροχή προφυλακτικών κτλ.?
Μπορεί να μεταδοθεί ο ιός σε περίπτωση μετάγγισης αίματος?
Το κράτος να αντιμετωπίζει θέματα από το μεγάλο μέχρι το μικρό πλαίσιο αντί για το αντίθετο—δηλαδή να μην χρειάζεται να φτάνουν ατομικές καταστάσεις σε τέτοια σημεία έτσι ώστε να παραχθούν λύσεις γενικότερα.
Να ενταχθούν οι οροθετικοί σε ευάλωτη ομάδα για να έχουν πρόσβαση σε επίδομα (ίσως με τίτλο "χρόνια μεταδοτική ασθένεια" για την αποφυγή και άλλων προβλημάτων με αφορμή την υπερβολική κατηγοριοποίηση)
Ανταπόκριση που δόθηκε στη τελευταία πρόταση ήταν το ότι υπάρχουν πολλές τέτοιες ομάδες, για παράδειγμα οι διαβητικοί, οι καρδιοπαθής, κ.α., και ότι ο νόμος περί κοινωνικών βοηθημάτων για τους ανάπηρους μπορεί να τους καλύπτει εάν λόγω της ασθένειας τους δεν μπορούν να εργαστούν.
Όμως, όπως έχει επακόλουθα επισημανθεί, τα οροθετικά άτομα μπορεί κάλλιστα, όπως έχει διευκρινιστεί προηγουμένως, να έχουν αρκετά επείγοντα προβλήματα που να δημιουργούνται από εξουθενωτικά σωματικά αλλά και από ψυχολογικά προβλήματα υγείας λόγω της νόσους τους που καθιστούν αναγκαία το να βοηθηθούν. Για αυτό το λόγο επαναλήφθηκε η πρόταση για την απαραίτητη νομοθετική ένταξη οροθετικών ατόμων σε συγκεκριμένη ευάλωτη ομάδα.
'Έγινε επίσης εισήγηση για να γίνει συνεδρία στην οποία να καλεστούν οι αρμόδιοι από όλες τις πόλεις για να καταγραφούν στατιστικές, ελλείψεις, κτλ., για να βοηθηθούν άμεσα και οργανωτικά.
Ειπώθηκε ότι έχει από το 2009 να γίνει επιτροπή για την αντιμετώπιση θεμάτων ευημερίας ατόμων που πάσχουν από το AIDS, και ότι θα μπορούσε να υλοποιηθεί βοήθεια για χρόνια πάσχοντες ενώ ιστορικά υπάρχει μόνο για ανάπηρους στα πλαίσια υλοποίησης του νόμου κοινωνικών βοηθημάτων.
Επαναλήφθηκε ότι πρέπει να γίνει κατάταξη ομάδας, ότι είναι θέμα κοινωνικής υγείας και όχι μόνο ιατρικό, ότι το στίγμα με τα AIDS δυσκολεύει τους οροθετικούς να πάρουν βοήθεια, ότι είναι κοινωνικά απομονωμένοι, και χρειάζονται ειδική σημασία από το κράτος.
Η συνεδρίαση τελείωσε με τη δήλωση ότι αναμένεται η απάντηση ως προς το αν η πρόταση για τη προαναφερόμενη νομοθεσία είναι αντισυνταγματική, που μπορεί να δοθεί σε μια βδομάδα.

Αναφορά: Alie Schabel 
____________________________________________________________

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ίσων Ευκαιριών μεταξύ Ανδρών και Γυναικών θα συνεδριάσει τη Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου 2016, στις 9.00 το πρωί, με την ακόλουθη ημερήσια διάταξη:
9.00 π.μ.
Η ανάγκη προάσπισης των δικαιωμάτων των οροθετικών ατόμων.
(Αυτεπάγγελτη εξέταση με απόφαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ίσων Ευκαιριών μεταξύ Ανδρών και Γυναικών).
(14.11.2016).                                  
(Αρ. Φακ. 23.04.033.1178-2016).
Σημ.:
Στη συνεδρίαση κλήθηκαν να παραστούν για το πιο πάνω θέμα εκπρόσωποι του Υπουργείου Υγείας, του Υπουργείου Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και των Υπηρεσιών Κοινωνικής Ευημερίας του ίδιου υπουργείου, της Επιτροπής Διαχείρισης του Ταμείου για το Σύνδρομο Επίκτητης Ανοσοποποιητικής Ανεπάρκειας (ΣΕΑΑ), ο Υπεύθυνος της Γρηγόριου Κλινικής του Γενικού Νοσοκομείου Λάρνακας, εκπρόσωποι του Κέντρου Υποστήριξης για τους Φορείς του AIDS (ΚΥΦΑ), της Κίνησης Συμπαράστασης προς τους Φορείς του AIDS (ΚΙΦΑ), του Φιλανθρωπικού Ιδρύματος της Γρηγορίου Κλινικής (Θάλαμος AIDS) και της Εθνικής Επιτροπής για το HIV/AIDS.

Related Posts with Thumbnails