Αυτό είναι το σημείωμα που υπέβαλε το Τμήμα Δασών για τα δέντρα στο δρόμο Αεροδρομίου Πάφου που ανέφερα στην ανάρτηση "Αφού κανένας δεν περπατά ...."
Κατόπιν λεπτομερούς επιτόπιας εξέτασης που πραγματοποίησε το Τμήμα Δασών στις 17/08/201 Ο, με βάση το εύρος κατάληψης του δρόμου (όπως αποτυπώνεται στις δορυφορικές εικόνες που προσκομίστηκαν από το Τμήμα Δημοσίων Έργων), διαπιστώθηκε ότι θα επηρεαστούν συνολικά 4862 δέντρα. Ανάμεσά τους, δεν συμπεριλαμβάνεται οποιοδήποτε σπάνιο ή διατηρητέο δέντρο, ή που να έχει τέτοιες διαστάσεις που να μπορεί να χαρακτηριστεί ως τέτοιο. Τα πλείστα από τα συγκεκριμένα δέντρα (3740) είναι Κυπαρίσσια σε γραμμική διάταξη (ανεμοθραύστες), ενώ τα υπόλοιπα (1122) είναι κυρίως Μέρικοι (527), Καλλιτρίδες (156) και διάφορα ξενικά και καλλιεργούμενα είδη. Όσον αφορά τα Κυπαρίσσια, αυτά έχουν διάμετρο που κυμαίνεται από 7 έως 35 cm., ύψος 2 έως 16 m. και ηλικία από 25 έως 40 έτη. Ένεκα της μικρής απόστασης του ενός από το άλλο (40-50cm) τα Κυπαρίσσια, έχουν περιορισμένη κόμη και συνεπώς πολύ μικρότερη έκταση πρασίνου σε σχέση με το αριθμό τους (δηλαδή η επίδρασή τους μπορεί να αντιστοιχεί με το 1/3 του αριθμού των δέντρων).
2. Ως Αρμόδια Αρχή για την προστασία και τη διατήρηση του πρασίνου, μας προβλημάτισε ιδιαίτερα ο μεγάλος αριθμός δέντρων και ιδιαίτερα των Κυπαρισσιών που επηρεάζονται. Μάλιστα είχαμε επισημάνει με επιστολή μας προς το Τμήμα Δημοσίων Έργων (αρ. φακ. 2.04.003/2, ημερ. 23/07/2010) το ενδεχόμενο αντιδράσεων από μέρους του κοινού, που θα είχαν ως συνέπεια να εγερθεί το θέμα ενώπιον της Βουλής.
3. Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω, αλλά και τη σημαντικότητα του εν λόγω έργου, είχαμε ζητήσει όπως εξαντληθούν όλα τα περιθώρια για εναλλακτικές λύσεις όδευσης του δρόμου με σκοπό τη διάσωση όσο το δυνατό περισσότερων δέντρων. Στη συνεδρία της Επιτροπής Μελέτης Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον που πραγματοποιήθηκε στις 11/10/2010, το Τμήμα Δημοσίων Έργων μας πληροφόρησε ότι, παρόλο που καταβλήθηκε μέγιστη προσπάθεια, εντούτοις δεν εξευρέθηκαν εφικτές εναλλακτικές λύσεις, μάλιστα δόθηκε και μια λογική εξήγηση της απόφασης που λήφθηκε.
4. Ασφαλώς, το Τμήμα Δασών δεν είναι ευτυχές για την αναμενόμενη απώλεια ενός μεγάλου αριθμού δέντρων, αλλά δεν έχει καμιά αρμοδιότητα να κρίνει τα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά και την αναγκαιότητα του έργου. Εάν η Πολιτεία αποφασίσει ότι το έργο πρέπει να γίνει, τότε το Τμήμα Δασών θα καταβάλει κάθε προσπάθεια ώστε τα νέα δέντρα που θα φυτευτούν να φτάσουν στο επίπεδο των λειτουργιών του σημερινού πρασίνου το συντομότερο δυνατόν (ίσως σε 10 έτη) με πιο εντατική διαχείριση (άρδευση λίπανση συντήρηση).
5. Με βάση τα πιο πάνω και εάν και εφόσον, προχωρήσει η κατασκευή του εν λόγω έργου, εισηγούμαστε την εκπόνηση λεπτομερούς σχεδίου τοπιοτέχνησης με τη φύτευση πολλαπλάσιου αριθμού δέντρων προς αντικατάσταση αυτών που θα κοπούν. Προκαταρκτικά εισηγούμαστε την ευρεία χρήση τοπικών ξηρανθεκτικών ειδών που χαρακτηρίζουν τις περιοχές της Κάτω Πάφου και Γεροσκήπου όπως ο παραδοσιακός Τρέμιθος, το Κυπαρίσσι, η Χαρουπιά, η Αγριελιά, η Σχοινιά, η Ζουλακιά Κ.α.
Κατόπιν λεπτομερούς επιτόπιας εξέτασης που πραγματοποίησε το Τμήμα Δασών στις 17/08/201 Ο, με βάση το εύρος κατάληψης του δρόμου (όπως αποτυπώνεται στις δορυφορικές εικόνες που προσκομίστηκαν από το Τμήμα Δημοσίων Έργων), διαπιστώθηκε ότι θα επηρεαστούν συνολικά 4862 δέντρα. Ανάμεσά τους, δεν συμπεριλαμβάνεται οποιοδήποτε σπάνιο ή διατηρητέο δέντρο, ή που να έχει τέτοιες διαστάσεις που να μπορεί να χαρακτηριστεί ως τέτοιο. Τα πλείστα από τα συγκεκριμένα δέντρα (3740) είναι Κυπαρίσσια σε γραμμική διάταξη (ανεμοθραύστες), ενώ τα υπόλοιπα (1122) είναι κυρίως Μέρικοι (527), Καλλιτρίδες (156) και διάφορα ξενικά και καλλιεργούμενα είδη. Όσον αφορά τα Κυπαρίσσια, αυτά έχουν διάμετρο που κυμαίνεται από 7 έως 35 cm., ύψος 2 έως 16 m. και ηλικία από 25 έως 40 έτη. Ένεκα της μικρής απόστασης του ενός από το άλλο (40-50cm) τα Κυπαρίσσια, έχουν περιορισμένη κόμη και συνεπώς πολύ μικρότερη έκταση πρασίνου σε σχέση με το αριθμό τους (δηλαδή η επίδρασή τους μπορεί να αντιστοιχεί με το 1/3 του αριθμού των δέντρων).
2. Ως Αρμόδια Αρχή για την προστασία και τη διατήρηση του πρασίνου, μας προβλημάτισε ιδιαίτερα ο μεγάλος αριθμός δέντρων και ιδιαίτερα των Κυπαρισσιών που επηρεάζονται. Μάλιστα είχαμε επισημάνει με επιστολή μας προς το Τμήμα Δημοσίων Έργων (αρ. φακ. 2.04.003/2, ημερ. 23/07/2010) το ενδεχόμενο αντιδράσεων από μέρους του κοινού, που θα είχαν ως συνέπεια να εγερθεί το θέμα ενώπιον της Βουλής.
3. Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω, αλλά και τη σημαντικότητα του εν λόγω έργου, είχαμε ζητήσει όπως εξαντληθούν όλα τα περιθώρια για εναλλακτικές λύσεις όδευσης του δρόμου με σκοπό τη διάσωση όσο το δυνατό περισσότερων δέντρων. Στη συνεδρία της Επιτροπής Μελέτης Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον που πραγματοποιήθηκε στις 11/10/2010, το Τμήμα Δημοσίων Έργων μας πληροφόρησε ότι, παρόλο που καταβλήθηκε μέγιστη προσπάθεια, εντούτοις δεν εξευρέθηκαν εφικτές εναλλακτικές λύσεις, μάλιστα δόθηκε και μια λογική εξήγηση της απόφασης που λήφθηκε.
4. Ασφαλώς, το Τμήμα Δασών δεν είναι ευτυχές για την αναμενόμενη απώλεια ενός μεγάλου αριθμού δέντρων, αλλά δεν έχει καμιά αρμοδιότητα να κρίνει τα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά και την αναγκαιότητα του έργου. Εάν η Πολιτεία αποφασίσει ότι το έργο πρέπει να γίνει, τότε το Τμήμα Δασών θα καταβάλει κάθε προσπάθεια ώστε τα νέα δέντρα που θα φυτευτούν να φτάσουν στο επίπεδο των λειτουργιών του σημερινού πρασίνου το συντομότερο δυνατόν (ίσως σε 10 έτη) με πιο εντατική διαχείριση (άρδευση λίπανση συντήρηση).
5. Με βάση τα πιο πάνω και εάν και εφόσον, προχωρήσει η κατασκευή του εν λόγω έργου, εισηγούμαστε την εκπόνηση λεπτομερούς σχεδίου τοπιοτέχνησης με τη φύτευση πολλαπλάσιου αριθμού δέντρων προς αντικατάσταση αυτών που θα κοπούν. Προκαταρκτικά εισηγούμαστε την ευρεία χρήση τοπικών ξηρανθεκτικών ειδών που χαρακτηρίζουν τις περιοχές της Κάτω Πάφου και Γεροσκήπου όπως ο παραδοσιακός Τρέμιθος, το Κυπαρίσσι, η Χαρουπιά, η Αγριελιά, η Σχοινιά, η Ζουλακιά Κ.α.
Σχόλια
ΑΛΛΑ μπορούσαν να κεντράρουν τα δέντρα στη μέση του δρόμου για να μην τα κόψουν και δεν το έκαναν!
Διαφωνώ όμως με το να κάνει η δημοκρατία τόσα έξοδα και να γίνει και τόση περιβαλλοντική ζημιά για να περάσει και δεύτερος δρόμος μεταξύ αεροδρομίου και θάλασσας.
Γιατί δηλαδή να θέλουμε να οδηγούμε γύρο γύρο από το αεροδρόμιο ?
Οτι δλδ το εργο εχει κατακυρωθει και δεν μπορει ν αναβληθεί.
Andreas