Ετοιμάζω προτάσεις για αλλαγή της νομοθεσίας 140/2005 για τις Μελέτες Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον.
Έχω τρία ερωτήματα για την εφαρμογή του νόμου σε άλλες χώρες.
Έχω τρία ερωτήματα για την εφαρμογή του νόμου σε άλλες χώρες.
- Με πιο σύστημα επιλέγεται η εταιρεία που θα εκτελέσει τη μελέτη;
Στην Κύπρο την εταιρεία την επιλέγει αυτός θα εκτελέσει το έργο και φυσικά ελέγχει το περιεχόμενό της προτού την υποβάλει.
- Πως βεβαιωνόμαστε ότι οι ειδικοί που αναφέρονται μέσα στην έκθεση εργάστηκαν πραγματικά για την ετοιμασία της και δεν ήταν απλά ονόματα που αναφέρονται στην αρχή ότι δήθεν εργάστηκαν;
Στην Κύπρο αναφέρεται το όνομα τους στην αρχή της έκθεσης. Φυσικά η επιτροπή που τις εξετάζει ελέγχει ποιοι εργάστηκαν αλλά ο υπουργός δεν έχει εκδώσει το διάταγμα που προβλέπει ο νόμος για το ποιοι δικαιούνται και πως να κάνουν μελέτες.
- Ποια είναι η σύνθεση της επιτροπής που εξετάζει τις μελέτες;
Σχόλια
Οι ειδικοί δεν θα πρέπει να είναι και σχετικοί με την μελέτη; Θα μπορεί ο οποιοσδήποτε να υπογράφει;
Το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας εγκρίνει τους ΕΞΥΠΠ όταν πληρούν κάποιες προϋποθέσεις ένα εκ των οποίων η επαγγελματική εμπειρία. Δεν νομίζω ότι ένας νέος απόφοιτος είναι ικανός να αναλάβει μελέτη.
Αυτός που θα κάνει το έργο, σωστά λες, διαλέγει το πιο φθηνό ΚΑΙ ο οποίος θα του δημιουργήσει τα λιγότερα προβλήματα.
Και φυσικά, κανένας δεν επιβλέπει αν αυτά που είπαν στη μελέτη τα εφαρμόζουν.
Το ερώτημα εδώ είναι πως τα χειρίζονται οι άλλες χώρες αυτά;
Γενικότερα είμαι της άποψης ότι η μόνη χρησιμότητα ενώς τέτοιου ερωτηματολογίου θα ήταν για να "ξεκλειδώσει" τους αναγκαίους μηχανισμούς ελέγχου που αυτή τη στιγμή απουσιάζουν από όλες τις ιδιωτικές και δημόσιες υπηρεσίες της Κύπρου, αλλά πέραν τούτου νομίζω ότι φαίνεται ξεκάθαρα η τοποθέτηση σας.
Αντί λοιπόν να χάνεται άσκοπο χρόνο ρωτώντας ίσως να ήταν καλύτερα να κινηθείτε πρακτικά και να εισαγάγεται τους ανεξάρτητους μηχανισμούς και τις απαραίτητες προτάσεις για αλλαγή της νομοθεσίας.
ΚΑΙ ΝΑ ΣΑΣ ΠΩ ΜΕ ΤΟ ΔΙΚΙΟ ΤΟΥ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΕΠΙΛΕΓΕΙ ΤΗΝ ΦΘΗΝΟΤΕΡΗ (ΕΙΔΙΚΑ ΣΕ ΤΕΤΟΙΕΣ ΕΠΟΧΕΣ). ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΣΤΙΣ ΠΡΟΚΗΡΥΞΕΙΣ ΕΧΟΥΝ ΩΣ ΒΑΣΙΚΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΤΗΝ ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΗ ΤΙΜΗ. ΓΙΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ (ΝΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ, ΜΕΛΕΤΕΣ ΠΟΥ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΟΥΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ) ΑΝΑΘΕΤΟΝΤΑΙ ΣΤΟ 1/3 ΤΗΣ ΠΡΟΚΥΡΗΣΣΟΜΕΝΗΣ ΤΟΥΣ ΑΞΙΑΣ.
ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΑ Φ/Β, ΣΥΜΦΩΝΩ ΟΤΙ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΤΕΘΟΥΝ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΤΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ. ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΝΑ ΠΑΤΕ ΣΕ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΣΕ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ Φ/Β. Η ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ (ΑΥΤΑ ΤΑ ΔΥΟ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ) ΔΕΝ ΞΕΠΕΡΝΑ ΤΑ 10 ΛΕΠΤΑ-ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ.
ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΦΥΣΙΚΑ, ΟΠΩΣ ΛΕΕΙ ΚΑΙ Ο ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΑΠΟ ΕΔΩ ΚΑΙ ΠΕΡΑ…ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ ΟΛΟΙ.
ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ
Ναι γνωρίζω τα προβλήματα με τις ΜΕΕΠ και τα Φ/Β πάρκα. Το έχω σημειωμένο. Ήδη έχει κάνει ενέργειες ή το Energy Agency αν δεν κάνω λάθος.
@Chara
Έχει καιρό που ετοιμάζομαι γι αυτό. Έχω κάνει προσπάθειες εδώ και χρόνια μέσω της κανονικής οδού αλλά δεν κατάφερα πολλά πράγματα.
Έχω και προτάσεις για τις επιθεωρήσεις και όλα.
Αυτό που θέλω βοήθεια παραδείγματα από Ευρώπη για να ενισχύσω τα δικαιολογητικά αλλαγής του νόμου.
Γνωρίζω για την παραίτηση ....
@Κώστας
Ναι ακριβώς τι αλλαγές χρειάζονται για ολοκληρωτική βελτίωση της νομοθεσίας που εγώ το έχω πει και δημόσια πολλές φορές, είναι από τα μεγαλύτερα περιβαλλοντικά προβλήματα. Κάνει ζημιά παρά καλό.
Γενικά μιλώντας στις χώρες που έχω εργαστεί η επιλογή οργανισμού για διενέργεια ΜΕΕΠ γίνεται από την εταιρεία που θα εκτελέσει το έργο. Η διαφορά έγκεται στο ότι ο οργανισμός που θα προταθεί από την εταιρεία του έργου θα πρέπει να εγκριθεί από τον εθνική/περιφερειακή αρχή ΕΕΠ. Τι ελέγχουν;
1. Αριθμό και τεχνικό/επιστημονικό υπόβαθρο συνόλου προσωπικού της εταιρείας ΜΕΕΠ
2. Ποιοι θα ασχοληθούν με την ετοιμασία της ΜΕΕΠ
3. Τι υποδομές/προσβάσεις σε υποδομές έχει η εταιρεία π.χ λογισμικά, βάσεις δεδομένων, εργαστήρια κλπ.
4. Διασυνδέσεις με άλλους συναφείς οργανισμούς.
5. Προηγούμενη πείρα σε ΜΕΕΠ.
Για το δεύτερο ερώτημα δεν μπορώ να εκφέρω γνώμη. Το μόνο που γνωρίζω είναι ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι εθνικές αρχές ΕΕΠ προβαίνουν σε αιφνιδιαστικούς ελέγχους δεδομένων και προσωπικού κατά την διαρκεια διεξαγωγής ΜΕΕΠ.
Για το τρίτο ερώτημα θα παραπέμψω στο τι γίνεται σε άλλα κράτη στην Βόρεια Αμερική, Δυτική Ευρώπη και Ωκεανία τα οποία διαθέτουν εθνικές/περιφερειακές αρχές ΕΕΠ. Αυτές οι αρχές, μεταξύ άλλων, ορίζουν τους κανονισμούς για ΜΕΕΠ, προσόντα εμπλεκομένων σε ΜΕΕΠ, εγκρίνουν ποιοι θα διεξαγάγουν ΜΕΕΠ, αξιολογούν τις μελέτες και, κάτι που δεν υπάρχει στην Κύπρο, παρακολουθούν την εφαρμογή των προνοιών της ΜΕΕΠ κατά την διάρκεια του έργου. Έχουν μάλιστα εκτελεστικές εξουσίες και αν κατά την διάρκεια εκτέλεσης ενός έργου τα πράγματα παρεκτραπούν έχουν το δικαίωμα να επέμβουν και να διακόψουν τις εργασίες, να κατάσχουν μηχανήματα, να κλείσουν το εργοτάξιο κλπ.
Κάτι άλλο που θα ήθελα να αναφέρω είναι το πεδίο εφαρμογής ΜΕΕΠ το οποίο στην Κύπρο είναι κουτσουρεμένο. Στο εξωτερικό ακόμα και μία πολυκατοικία να κτιστή ή να δημιουργηθεί μία μπυραρία οι αρχές ή οι γείτονες μπορούν να ζητήσουν την διεξαγωγή ΜΕΕΠ. Σκέφτομαι την περίπτωση γνωστού μου στην Μελβούρνη (Αυστραλία) δίπλα από το σπίτι του οποίου θα κτιζόταν πολυκατοικία. Αποτάθηκε στην Πολιτειακή Αρχή ΕΕΠ και πήρε άδεια να διεξαγάγει ΜΕΕΠ. Η μελέτη βρήκε, μεταξύ άλλων αρνητικών, ότι παραβιαζόταν η ιδιωτική ζωή γιατί τα μπαλκόνια και τα παράθυρα έβλεπαν άμεσα στον χώρο του σπιτιού του, θα παρεμποδιζόταν η λήψη τηλεοπτικού σήματος και τα τζάμια των παραθύρων θα προκαλούσαν σοβαρές ανακλάσεις του ήλιου μέσα την αυλή με αποτέλεσμα για κάποιες ώρες να μην μπορείς να βρίσκεσαι έξω από το σπίτι! Οι Αρχή ΕΕΠ ανάγκασε τον developer να ξανασχεδιάσει την πολυκατοικία σχεδόν από την αρχή!
Ένα άλλο θέμα είναι η διαφάνεια και η ευκολία πρόσβασης σε όλα τα απαραίτητα δεδομένα και αποτελέσματα κατά την διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης καθώς και σε οποιονδήποτε άλλο στάδιο ΕΕΠ. Στο εξωτερικό βλέπουμε να γίνεται χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών πληροφορικής με πρότυπα για όλα τα δεδομένα (επεξεργασμένα και μη) τα οποία ορίζονται από τις εθνικές αρχές ΕΕΠ.
Απολογούμαι για την πολυλογία!
Γενικά μιλώντας στις χώρες που έχω εργαστεί η επιλογή οργανισμού για διενέργεια ΜΕΕΠ γίνεται από την εταιρεία που θα εκτελέσει το έργο. Η διαφορά έγκεται στο ότι ο οργανισμός που θα προταθεί από την εταιρεία του έργου θα πρέπει να εγκριθεί από τον εθνική/περιφερειακή αρχή ΕΕΠ. Τι ελέγχουν;
1. Αριθμό και τεχνικό/επιστημονικό υπόβαθρο συνόλου προσωπικού της εταιρείας ΜΕΕΠ
2. Ποιοι θα ασχοληθούν με την ετοιμασία της ΜΕΕΠ
3. Τι υποδομές/προσβάσεις σε υποδομές έχει η εταιρεία π.χ λογισμικά, βάσεις δεδομένων, εργαστήρια κλπ.
4. Διασυνδέσεις με άλλους συναφείς οργανισμούς.
5. Προηγούμενη πείρα σε ΜΕΕΠ.
Για το δεύτερο ερώτημα δεν μπορώ να εκφέρω γνώμη. Το μόνο που γνωρίζω είναι ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι εθνικές αρχές ΕΕΠ προβαίνουν σε αιφνιδιαστικούς ελέγχους δεδομένων και προσωπικού κατά την διαρκεια διεξαγωγής ΜΕΕΠ.
Για το τρίτο ερώτημα θα παραπέμψω στο τι γίνεται σε άλλα κράτη στην Βόρεια Αμερική, Δυτική Ευρώπη και Ωκεανία τα οποία διαθέτουν εθνικές/περιφερειακές αρχές ΕΕΠ. Αυτές οι αρχές, μεταξύ άλλων, ορίζουν τους κανονισμούς για ΜΕΕΠ, προσόντα εμπλεκομένων σε ΜΕΕΠ, εγκρίνουν ποιοι θα διεξαγάγουν ΜΕΕΠ, αξιολογούν τις μελέτες και, κάτι που δεν υπάρχει στην Κύπρο, παρακολουθούν την εφαρμογή των προνοιών της ΜΕΕΠ κατά την διάρκεια του έργου. Έχουν μάλιστα εκτελεστικές εξουσίες και αν κατά την διάρκεια εκτέλεσης ενός έργου τα πράγματα παρεκτραπούν έχουν το δικαίωμα να επέμβουν και να διακόψουν τις εργασίες, να κατάσχουν μηχανήματα, να κλείσουν το εργοτάξιο κλπ.
Κάτι άλλο που θα ήθελα να αναφέρω είναι το πεδίο εφαρμογής ΜΕΕΠ το οποίο στην Κύπρο είναι κουτσουρεμένο. Στο εξωτερικό ακόμα και μία πολυκατοικία να κτιστή ή να δημιουργηθεί μία μπυραρία οι αρχές ή οι γείτονες μπορούν να ζητήσουν την διεξαγωγή ΜΕΕΠ. Σκέφτομαι την περίπτωση γνωστού μου στην Μελβούρνη (Αυστραλία) δίπλα από το σπίτι του οποίου θα κτιζόταν πολυκατοικία. Αποτάθηκε στην Πολιτειακή Αρχή ΕΕΠ και πήρε άδεια να διεξαγάγει ΜΕΕΠ. Η μελέτη βρήκε, μεταξύ άλλων αρνητικών, ότι παραβιαζόταν η ιδιωτική ζωή γιατί τα μπαλκόνια και τα παράθυρα έβλεπαν άμεσα στον χώρο του σπιτιού του, θα παρεμποδιζόταν η λήψη τηλεοπτικού σήματος και τα τζάμια των παραθύρων θα προκαλούσαν σοβαρές ανακλάσεις του ήλιου μέσα την αυλή με αποτέλεσμα για κάποιες ώρες να μην μπορείς να βρίσκεσαι έξω από το σπίτι! Οι Αρχή ΕΕΠ ανάγκασε τον developer να ξανασχεδιάσει την πολυκατοικία σχεδόν από την αρχή!
Ένα άλλο θέμα είναι η διαφάνεια και η ευκολία πρόσβασης σε όλα τα απαραίτητα δεδομένα και αποτελέσματα κατά την διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης καθώς και σε οποιονδήποτε άλλο στάδιο ΕΕΠ. Στο εξωτερικό βλέπουμε να γίνεται χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών πληροφορικής με πρότυπα για όλα τα δεδομένα (επεξεργασμένα και μη) τα οποία ορίζονται από τις εθνικές αρχές ΕΕΠ.
Απολογούμαι για την πολυλογία!
Γενικά μιλώντας στις χώρες που έχω εργαστεί η επιλογή οργανισμού για διενέργεια ΜΕΕΠ γίνεται από την εταιρεία που θα εκτελέσει το έργο. Η διαφορά έγκεται στο ότι ο οργανισμός που θα προταθεί από την εταιρεία του έργου θα πρέπει να εγκριθεί από τον εθνική/περιφερειακή αρχή ΕΕΠ. Τι ελέγχουν;
1. Αριθμό και τεχνικό/επιστημονικό υπόβαθρο συνόλου προσωπικού της εταιρείας ΜΕΕΠ
2. Ποιοι θα ασχοληθούν με την ετοιμασία της ΜΕΕΠ
3. Τι υποδομές/προσβάσεις σε υποδομές έχει η εταιρεία π.χ λογισμικά, βάσεις δεδομένων, εργαστήρια κλπ.
4. Διασυνδέσεις με άλλους συναφείς οργανισμούς.
5. Προηγούμενη πείρα σε ΜΕΕΠ.
Για το δεύτερο ερώτημα δεν μπορώ να εκφέρω γνώμη. Το μόνο που γνωρίζω είναι ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι εθνικές αρχές ΕΕΠ προβαίνουν σε αιφνιδιαστικούς ελέγχους δεδομένων και προσωπικού κατά την διαρκεια διεξαγωγής ΜΕΕΠ.
Για το τρίτο ερώτημα θα παραπέμψω στο τι γίνεται σε άλλα κράτη στην Βόρεια Αμερική, Δυτική Ευρώπη και Ωκεανία τα οποία διαθέτουν εθνικές/περιφερειακές αρχές ΕΕΠ. Αυτές οι αρχές, μεταξύ άλλων, ορίζουν τους κανονισμούς για ΜΕΕΠ, προσόντα εμπλεκομένων σε ΜΕΕΠ, εγκρίνουν ποιοι θα διεξαγάγουν ΜΕΕΠ, αξιολογούν τις μελέτες και, κάτι που δεν υπάρχει στην Κύπρο, παρακολουθούν την εφαρμογή των προνοιών της ΜΕΕΠ κατά την διάρκεια του έργου. Έχουν μάλιστα εκτελεστικές εξουσίες και αν κατά την διάρκεια εκτέλεσης ενός έργου τα πράγματα παρεκτραπούν έχουν το δικαίωμα να επέμβουν και να διακόψουν τις εργασίες, να κατάσχουν μηχανήματα, να κλείσουν το εργοτάξιο κλπ.
Κάτι άλλο που θα ήθελα να αναφέρω είναι το πεδίο εφαρμογής ΜΕΕΠ το οποίο στην Κύπρο είναι κουτσουρεμένο. Στο εξωτερικό ακόμα και μία πολυκατοικία να κτιστή ή να δημιουργηθεί μία μπυραρία οι αρχές ή οι γείτονες μπορούν να ζητήσουν την διεξαγωγή ΜΕΕΠ. Σκέφτομαι την περίπτωση γνωστού μου στην Μελβούρνη (Αυστραλία) δίπλα από το σπίτι του οποίου θα κτιζόταν πολυκατοικία. Αποτάθηκε στην Πολιτειακή Αρχή ΕΕΠ και πήρε άδεια να διεξαγάγει ΜΕΕΠ. Η μελέτη βρήκε, μεταξύ άλλων αρνητικών, ότι παραβιαζόταν η ιδιωτική ζωή γιατί τα μπαλκόνια και τα παράθυρα έβλεπαν άμεσα στον χώρο του σπιτιού του, θα παρεμποδιζόταν η λήψη τηλεοπτικού σήματος και τα τζάμια των παραθύρων θα προκαλούσαν σοβαρές ανακλάσεις του ήλιου μέσα την αυλή με αποτέλεσμα για κάποιες ώρες να μην μπορείς να βρίσκεσαι έξω από το σπίτι! Οι Αρχή ΕΕΠ ανάγκασε τον developer να ξανασχεδιάσει την πολυκατοικία σχεδόν από την αρχή!
Ένα άλλο θέμα είναι η διαφάνεια και η ευκολία πρόσβασης σε όλα τα απαραίτητα δεδομένα και αποτελέσματα κατά την διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης καθώς και σε οποιονδήποτε άλλο στάδιο ΕΕΠ. Στο εξωτερικό βλέπουμε να γίνεται χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών πληροφορικής με πρότυπα για όλα τα δεδομένα (επεξεργασμένα και μη) τα οποία ορίζονται από τις εθνικές αρχές ΕΕΠ.
Απολογούμαι για την πολυλογία!
Γενικά μιλώντας στις χώρες που έχω εργαστεί η επιλογή οργανισμού για διενέργεια ΜΕΕΠ γίνεται από την εταιρεία που θα εκτελέσει το έργο. Η διαφορά έγκεται στο ότι ο οργανισμός που θα προταθεί από την εταιρεία του έργου θα πρέπει να εγκριθεί από τον εθνική/περιφερειακή αρχή ΕΕΠ. Τι ελέγχουν;
1. Αριθμό και τεχνικό/επιστημονικό υπόβαθρο συνόλου προσωπικού της εταιρείας ΜΕΕΠ
2. Ποιοι θα ασχοληθούν με την ετοιμασία της ΜΕΕΠ
3. Τι υποδομές/προσβάσεις σε υποδομές έχει η εταιρεία π.χ λογισμικά, βάσεις δεδομένων, εργαστήρια κλπ.
4. Διασυνδέσεις με άλλους συναφείς οργανισμούς.
5. Προηγούμενη πείρα σε ΜΕΕΠ.
Για το δεύτερο ερώτημα δεν μπορώ να εκφέρω γνώμη. Το μόνο που γνωρίζω είναι ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι εθνικές αρχές ΕΕΠ προβαίνουν σε αιφνιδιαστικούς ελέγχους δεδομένων και προσωπικού κατά την διαρκεια διεξαγωγής ΜΕΕΠ.
Για το τρίτο ερώτημα θα παραπέμψω στο τι γίνεται σε άλλα κράτη στην Βόρεια Αμερική, Δυτική Ευρώπη και Ωκεανία τα οποία διαθέτουν εθνικές/περιφερειακές αρχές ΕΕΠ. Αυτές οι αρχές, μεταξύ άλλων, ορίζουν τους κανονισμούς για ΜΕΕΠ, προσόντα εμπλεκομένων σε ΜΕΕΠ, εγκρίνουν ποιοι θα διεξαγάγουν ΜΕΕΠ, αξιολογούν τις μελέτες και, κάτι που δεν υπάρχει στην Κύπρο, παρακολουθούν την εφαρμογή των προνοιών της ΜΕΕΠ κατά την διάρκεια του έργου. Έχουν μάλιστα εκτελεστικές εξουσίες και αν κατά την διάρκεια εκτέλεσης ενός έργου τα πράγματα παρεκτραπούν έχουν το δικαίωμα να επέμβουν και να διακόψουν τις εργασίες, να κατάσχουν μηχανήματα, να κλείσουν το εργοτάξιο κλπ.
Κάτι άλλο που θα ήθελα να αναφέρω είναι το πεδίο εφαρμογής ΜΕΕΠ το οποίο στην Κύπρο είναι κουτσουρεμένο. Στο εξωτερικό ακόμα και μία πολυκατοικία να κτιστή ή να δημιουργηθεί μία μπυραρία οι αρχές ή οι γείτονες μπορούν να ζητήσουν την διεξαγωγή ΜΕΕΠ. Σκέφτομαι την περίπτωση γνωστού μου στην Μελβούρνη (Αυστραλία) δίπλα από το σπίτι του οποίου θα κτιζόταν πολυκατοικία. Αποτάθηκε στην Πολιτειακή Αρχή ΕΕΠ και πήρε άδεια να διεξαγάγει ΜΕΕΠ. Η μελέτη βρήκε, μεταξύ άλλων αρνητικών, ότι παραβιαζόταν η ιδιωτική ζωή γιατί τα μπαλκόνια και τα παράθυρα έβλεπαν άμεσα στον χώρο του σπιτιού του, θα παρεμποδιζόταν η λήψη τηλεοπτικού σήματος και τα τζάμια των παραθύρων θα προκαλούσαν σοβαρές ανακλάσεις του ήλιου μέσα την αυλή με αποτέλεσμα για κάποιες ώρες να μην μπορείς να βρίσκεσαι έξω από το σπίτι! Οι Αρχή ΕΕΠ ανάγκασε τον developer να ξανασχεδιάσει την πολυκατοικία σχεδόν από την αρχή!
Ένα άλλο θέμα είναι η διαφάνεια και η ευκολία πρόσβασης σε όλα τα απαραίτητα δεδομένα και αποτελέσματα κατά την διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης καθώς και σε οποιονδήποτε άλλο στάδιο ΕΕΠ. Στο εξωτερικό βλέπουμε να γίνεται χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών πληροφορικής με πρότυπα για όλα τα δεδομένα (επεξεργασμένα και μη) τα οποία ορίζονται από τις εθνικές αρχές ΕΕΠ.
Απολογούμαι για την πολυλογία!
Η εταιρεία επιλέγει με δική της ευθύνη την εταιρεία που θα κάνει την μελέτη, ενώ υπάρχει στην διάθεσή της και ένας κατάλογος εγγεγραμμένων μελετητών στο Ιnstitute of Environmental Management and Assessment (IEMA)από το οποίο μπορούν να επιλέξουν ανάλογα με την ειδίκευση και την πείρα του μελετητή ή της εταιρείας. Το ΙΕΜΑ είναι πολύ γνωστό στην Αγγλία και είναι πολύ δύσκολο να συμπεριληφθεί κάποιος στα μητρώα του οπότε αυτό λειτουργεί και ως διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών.
Όσον αφορά το δεύτερο ερώτημα προτείνουν να ζητάει η εταιρεία από τους μελετητές εβδομαδιαία timesheets καθώς και να το θέσει ως όρο στην σύμβαση που θα υπογραφεί.
Όπως βλέπεται δεν υπάρχει πρόβλεψη για τα προσόντα του μελετητή.
Η τεράστια διαφορά είναι ότι εκεί η κοινωνία είναι πολύ ευαισθητοποιημένη στα περιβαλλοντικά προβλήματα με αποτέλεσμα σε μια δημόσια διαβούλευση για κάποιο έργο (η οποία γίνεται πάντα και μαζεύει κόσμο) ένας άπειρος μελετητής θα γίνει φύλο και φτερό από το κοινό με σοβαρό κίνδυνο να απορριφθεί η μελέτη.
Όπως αναφέρει και ο Αντρέας η αποπεράτωση του έργου παρακολουθείται συνεχώς και όσο πιο σημαντικές οι επιπτώσεις ή οι ανησυχίες του κοινού, τόσο πιο συχνές επισκέψεις γίνονται.
Όσον αφορά αυτά που λέει ο Κώστας, συμφωνώ απόλυτα με το ότι θα έπρεπε να υπάρχει μεγαλύτερη ενημέρωση του κοινού και συμμετοχή του στην διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης. Το ίδιο ισχύει και για τα Φ/Β πάρκα. Αισχροκέρδεια δεν μπορώ να πω ότι είναι αν συγκριθεί το κόστος μια μελέτης, περίπου €2000 με €3000, με το κόστος του πάρκου που ξεπερνάει τα €500.000. Με την ΜΕΕΠ όμως δίνεται το δικαίωμα σε ένα γείτονα ή στην τοπική κοινότητα ή σε οποιονδήποτε ενδιαφέρεται να εκφράσει τις αντιρρήσεις του.
Καταλήγοντας όσο μεγαλύτερη πίεση υπάρχει από το κοινό τόσο στο Τμήμα Περιβάλλοντος (σχετικά με τις copy-paste γνωματεύσεις τους) όσο και στις εταιρείες που θέλουν να κάνουν κάποιο έργο (σχετικά με την επιλογή τοποθεσίας, τεχνολογίας, μελετητών κλπ καθώς και στην εφαρμογή των όρων) τόσο θα βελτιώνεται η ποιότητα των μελετών.
Πρέπει ο κόσμος να καταλάβει ποιά είναι τα δικαιώματά του και η δύναμή του. Να καταλάβει ότι μια ΜΕΕΠ δεν είναι ένα ακαταλαβίστικό επιστημονικό κείμενο αλλά μια απλή επεξήγηση του έργου και πως μπορεί αυτό να επηρρεάσει το περιβάλλον αλλά και τον ίδιο.
Αν δεν υπάρχει αυτό ότι νομοθεσία και να γίνει δεν θα καταφέρουμε τίποτα. Εδώ δεν τηρείται τώρα που είναι σχετικά απλά τα πράγματα...