Το 2014 η ΕΕ υιοθέτησε
Οδηγία 2014/94 η οποία θεσπίζει ένα
πλαίσιο μέτρων για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων που αφορούν σε
σημεία επαναφόρτισης ή ανεφοδιασμού, προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί η εξάρτηση
από τα υγρά ορυκτά καύσιμα και να περιοριστούν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις
στον τομέα των μεταφορών.
Σύμφωνα με την Οδηγία,
τα κράτη μέλη θα έπρεπε το Νοέμβριο του 2016, να υποβάλουν στην Ευρωπαϊκή
Επιτροπή, ένα Εθνικό Πλαίσιο Πολιτικής το οποίο θα περιλάμβανε τους εθνικούς
σκοπούς και στόχους, τις κατευθύνσεις, υποστηρικτικές δράσεις και μέτρα
πολιτικής για την ανάπτυξη των εναλλακτικών καυσίμων και την ανάπτυξη των
αναγκαίων υποδομών που πρέπει να δημιουργηθούν.
Παράλληλα αυτό θα
έπρεπε να περιλαμβάνει αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης και της
μελλοντικής ανάπτυξης της αγοράς σε ότι αφορά τα εναλλακτικά καύσιμα στον τομέα
των μεταφορών, σχετικές αποφάσεις πολιτικής, τις υφιστάμενες και μελλοντικές
νομοθετικές ρυθμίσεις κ.α.
Με βάση τα πιο πάνω, η
Κυπριακή Δημοκρατία υπέβαλε το δικό της Εθνικό ΣχέδιοΠολιτικής για την Ανάπτυξη της Αγοράς Εναλλακτικών Καυσίμων στον Τομέα τωνμεταφορών.
Δυστυχώς το σχέδιο που
έχει ετοιμάσει η κυβέρνηση είναι πολύ απογοητευτικό, είναι μόνο 22 σελίδες,
πολλές από αυτές κενές ή με πίνακες και είναι ξεκάθαρο ότι δεν έχουμε καμιά
πρόθεση να προωθήσουμε όλα όσα αναμένει η ΕΕ από εμάς για τα εναλλακτικά
καύσιμα.
Η ανάπτυξη αυτών των
υποδομών είναι σημαντική γιατί μέσα στους στόχους 2020 της ΕΕ είχαμε σαν χώρα
την υποχρέωση να αυξήσουμε την κατανάλωση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στο
10%. Από στοιχεία της ΕΕ, μόνο 3 πρώτες χώρες πέτυχαν το στόχο τους (στοιχεία
2015) μεν αλλά η Κύπρος βρίσκεται τέταρτη από τον πάτο με 2.5%.
Μέσα από αυτό το
σκεπτικό και σαν μέρος της πολιτικής απεξάρτησης από ορυκτά καύσιμα, αναλάβαμε
την υποχρέωση να προωθήσουμε τους σταθμούς εναλλακτικών καυσίμων όπως
ηλεκτρισμό, υδρογόνο κλπ.
Στο σχέδιο αναφέρεται
ότι το 2016 στην Κύπρο υπήρχαν 34 ηλεκτρικά αυτοκίνητα που προχώρησαν με
πρωτοβουλίες των Δήμων, 95 ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες και 64 αυτοκίνητα με
υγραέριο.
Δυστυχώς μέσα στο
σχέδιο πολιτικής δεν υπάρχει καμιά αναφορά για μελλοντικούς στόχους αύξησης των
πιο πάνω.
Παράλληλα είναι
κατανοητό ότι όσο πιο πολλά σημεία φόρτισης υπάρχουν τόσο πιο εύκολα θα μπορεί
ένας ιδιοκτήτης ηλεκτρικού οχήματος να κυκλοφορήσει. Η έκθεση αναφέρει (στοιχεία
2016) ότι στην Κύπρο υπάρχουν τώρα 32 ηλεκτρικά σημεία φόρτισης τα οποία σκοπεύει
να τα αυξήσει πέραν τον 80 μέχρι το 2030 και σε αυτά δεν υπάρχουν σταθμοί
για υγραεριοκίνηση και υδρογόνο.
Γενικά το πλαίσιο
πολιτικής που ετοιμάσαμε είναι πολύ πρόχειρο και δεν δείχνει καμιά σοβαρή
πρόθεση να πάρουμε μέτρα. Για όσα αφήσαμε πίσω τα φορτώσαμε σε μια μελέτη που
κανονικά πρέπει να έγινε το 2017. Τα σχόλια της Επιτροπής για την έκθεση που
υποβάλαμε είναι πολύ διπλωματικά και αναφέρουν ότι έχουμε ανταποκριθεί μόνο
μερικώς στις απαιτήσεις της Οδηγίας και αναφέρεται ότι θα κάνουμε μελέτη για να
καθορίσουμε τελική πολιτική.
Ένα άλλο πρόβλημα με
την έκθεση μας εντοπίζεται στο ότι ενώ αυτό είναι καθαρά περιβαλλοντικό μέτρο
έχει καταρτιστεί χωρίς καμιά δημόσια διαβούλευση με περιβαλλοντικές οργανώσεις
και τους ενδιαφερόμενους.
Για την Κύπρο το πιο
σημαντικό σημείο βρίσκεται στο ότι λόγω έλλειψης ικανοποιητικών δημόσιων
μεταφορών, κυκλοφορεί μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων στις πόλεις και σαν
αποτέλεσμα η ποιότητα του αέρα που αναπνέουμε δεν είναι καλή. Μικρά σωματίδια
σκόνης, οξείδια του Αζώτου και του Θείου, Όζον κλπ είναι μερικοί από τους
ρύπους που επηρεάζουν αρνητικά την υγεία μας και το περιβάλλον.
Αυτά στην Κύπρο ενώ
στο εξωτερικό αυξάνεται συνεχώς ο αριθμός των χωρών που θα απαγορεύσουν την
πώληση αυτοκινήτων βενζίνης ή πετρελαίου το 2030 ή το 2040. Μέσα σε αυτές
περιλαμβάνονται η Βρετανία, η Γαλλία, η Ινδία και άλλες. Χώρες όπως η Νορβηγία,
η Ολλανδία δήλωσαν την απαγόρευση να ισχύει από το 2025. Οι πιο πάνω
απαγορεύσεις πηγάζουν από τις υποχρεώσεις των χωρών για μείωση των εκπομπών
αερίων του θερμοκηπίου με βάση τη συμφωνία του Παρισιού.
Χαράλαμπος Θεοπέμπτου,
Βουλευτής,
Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών.
Σχόλια