Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Άδικα περιμένουμε υποδομές εναλλακτικών καυσίμων;


Το 2014 η ΕΕ υιοθέτησε Οδηγία 2014/94 η οποία θεσπίζει ένα πλαίσιο μέτρων για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων που αφορούν σε σημεία επαναφόρτισης ή ανεφοδιασμού, προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί η εξάρτηση από τα υγρά ορυκτά καύσιμα και να περιοριστούν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις στον τομέα των μεταφορών.

Σύμφωνα με την Οδηγία, τα κράτη μέλη θα έπρεπε το Νοέμβριο του 2016, να υποβάλουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ένα Εθνικό Πλαίσιο Πολιτικής το οποίο θα περιλάμβανε τους εθνικούς σκοπούς και στόχους, τις κατευθύνσεις, υποστηρικτικές δράσεις και μέτρα πολιτικής για την ανάπτυξη των εναλλακτικών καυσίμων και την ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών που πρέπει να δημιουργηθούν.
Παράλληλα αυτό θα έπρεπε να περιλαμβάνει αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης και της μελλοντικής ανάπτυξης της αγοράς σε ότι αφορά τα εναλλακτικά καύσιμα στον τομέα των μεταφορών, σχετικές αποφάσεις πολιτικής, τις υφιστάμενες και μελλοντικές νομοθετικές ρυθμίσεις κ.α.

Δυστυχώς το σχέδιο που έχει ετοιμάσει η κυβέρνηση είναι πολύ απογοητευτικό, είναι μόνο 22 σελίδες, πολλές από αυτές κενές ή με πίνακες και είναι ξεκάθαρο ότι δεν έχουμε καμιά πρόθεση να προωθήσουμε όλα όσα αναμένει η ΕΕ από εμάς για τα εναλλακτικά καύσιμα.

Η ανάπτυξη αυτών των υποδομών είναι σημαντική γιατί μέσα στους στόχους 2020 της ΕΕ είχαμε σαν χώρα την υποχρέωση να αυξήσουμε την κατανάλωση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στο 10%. Από στοιχεία της ΕΕ, μόνο 3 πρώτες χώρες πέτυχαν το στόχο τους (στοιχεία 2015) μεν αλλά η Κύπρος βρίσκεται τέταρτη από τον πάτο με 2.5%.

Μέσα από αυτό το σκεπτικό και σαν μέρος της πολιτικής απεξάρτησης από ορυκτά καύσιμα, αναλάβαμε την υποχρέωση να προωθήσουμε τους σταθμούς εναλλακτικών καυσίμων όπως ηλεκτρισμό, υδρογόνο κλπ.

Στο σχέδιο αναφέρεται ότι το 2016 στην Κύπρο υπήρχαν 34 ηλεκτρικά αυτοκίνητα που προχώρησαν με πρωτοβουλίες των Δήμων, 95 ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες και 64 αυτοκίνητα με υγραέριο.
Δυστυχώς μέσα στο σχέδιο πολιτικής δεν υπάρχει καμιά αναφορά για μελλοντικούς στόχους αύξησης των πιο πάνω.
Παράλληλα είναι κατανοητό ότι όσο πιο πολλά σημεία φόρτισης υπάρχουν τόσο πιο εύκολα θα μπορεί ένας ιδιοκτήτης ηλεκτρικού οχήματος να κυκλοφορήσει. Η έκθεση αναφέρει (στοιχεία 2016) ότι στην Κύπρο υπάρχουν τώρα 32 ηλεκτρικά σημεία φόρτισης τα οποία σκοπεύει να τα αυξήσει πέραν τον 80 μέχρι το 2030 και σε αυτά δεν υπάρχουν σταθμοί για υγραεριοκίνηση και υδρογόνο.

Γενικά το πλαίσιο πολιτικής που ετοιμάσαμε είναι πολύ πρόχειρο και δεν δείχνει καμιά σοβαρή πρόθεση να πάρουμε μέτρα. Για όσα αφήσαμε πίσω τα φορτώσαμε σε μια μελέτη που κανονικά πρέπει να έγινε το 2017. Τα σχόλια της Επιτροπής για την έκθεση που υποβάλαμε είναι πολύ διπλωματικά και αναφέρουν ότι έχουμε ανταποκριθεί μόνο μερικώς στις απαιτήσεις της Οδηγίας και αναφέρεται ότι θα κάνουμε μελέτη για να καθορίσουμε τελική πολιτική.

Ένα άλλο πρόβλημα με την έκθεση μας εντοπίζεται στο ότι ενώ αυτό είναι καθαρά περιβαλλοντικό μέτρο έχει καταρτιστεί χωρίς καμιά δημόσια διαβούλευση με περιβαλλοντικές οργανώσεις και τους ενδιαφερόμενους.

Για την Κύπρο το πιο σημαντικό σημείο βρίσκεται στο ότι λόγω έλλειψης ικανοποιητικών δημόσιων μεταφορών, κυκλοφορεί μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων στις πόλεις και σαν αποτέλεσμα η ποιότητα του αέρα που αναπνέουμε δεν είναι καλή. Μικρά σωματίδια σκόνης, οξείδια του Αζώτου και του Θείου, Όζον κλπ είναι μερικοί από τους ρύπους που επηρεάζουν αρνητικά την υγεία μας και το περιβάλλον.

Αυτά στην Κύπρο ενώ στο εξωτερικό αυξάνεται συνεχώς ο αριθμός των χωρών που θα απαγορεύσουν την πώληση αυτοκινήτων βενζίνης ή πετρελαίου το 2030 ή το 2040. Μέσα σε αυτές περιλαμβάνονται η Βρετανία, η Γαλλία, η Ινδία και άλλες. Χώρες όπως η Νορβηγία, η Ολλανδία δήλωσαν την απαγόρευση να ισχύει από το 2025. Οι πιο πάνω απαγορεύσεις πηγάζουν από τις υποχρεώσεις των χωρών για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου με βάση τη συμφωνία του Παρισιού.


Χαράλαμπος Θεοπέμπτου,
Βουλευτής,
Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άρχισε η ανακύκλωση ηλεκτρικών συσκευών ... επιτέλους!

Ξεκίνησε η συγκέντρωση παλιών ηλεκτρικών συσκευών για την ανακύκλωσή τους Δώστε τις συσκευές σας Μέχρι να παραλάβουν τις πρώτες συσκευές από τους καταναλωτές, οι ανακυκλωτές ασχολούνται με τα παλιά τερματικά που είχαν αποσύρει οι κυβερνητικές υπηρεσίες Με τις συσκευές που φυλάσσονταν από καιρό σε υποστατικά στους Εργάτες και το Γέρι ξεκίνησε τη λειτουργία του το σύστημα ανακύκλωσης ηλεκτρικών συσκευών. Η εταιρεία Wee Electrocyclosis, η οποία διαχειρίζεται το σύστημα, ανακοίνωσε το περασμένο Σάββατο ότι οι καταναλωτές μπορούν στο εξής να αφήνουν τις παλιές τους συσκευές στα καταστήματα των 148 εταιρειών που είναι συμβεβλημένες (η λίστα τους είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα www.electrocyclosis.com.cy). Οι πρώτες συσκευές από ανακυκλωτές δεν έχουν ακόμη φτάσει στην Electrocyclosis, η οποία, ωστόσο, ξεκίνησε την προώθηση στους ανακυκλωτές των παλιών συσκευών που είχαν συγκεντρωθεί από οργανισμούς και υπηρεσίες στις αποθήκες της, αφού μόνο στο υποστατικό στους Εργάτες είχαν συσσωρευθεί περί...

Ήλιος - αεροπορική τραγωδία ..

Ήταν Αύγουστος του 2005 και ήμουν πολύ χαρούμενος. Κέρδισα μετά από διαγωνισμό μια από τις θέσεις στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος στην Κοπεγχάγη που τότε εργάζονταν στο "neighbourhood project." Η διαμονή και η διατροφή ήταν πληρωμένα. Τα αεροπορικά εισιτήρια ήταν και αυτά πληρωμένα αλλά επέλεξαν η ίδιοι την πτήση από την Αθήνα.  Έτσι έπρεπε να διαλέξω εγώ το πρώτο σκέλος, δηλαδή την πτήση για την Αθήνα. Πήγα σε τουριστικό γραφείο που εργαζόταν μια θεία και τις εξήγησα τι ήθελα. Μου κανόνισε την προεπιλεγμένη πτήση από Αθήνα για Κομπεγχάγη και έμεινε να διευθετηθεί η πτήση για Αθήνα.  Μου πρότεινε την πτήση της Ήλιος και έφυγα από το γραφείο. Την άλλη μέρα με πήρε τηλέφωνο και μου είπε ότι είχε έγνοια γιατί ήταν μικρό το χρονικό διάστημα και ίσως να μην προλάμβαινα να πάρω την επόμενη πτήση και έτσι το αλλάξαμε για άλλη που έφευγε λίγο πιο γρήγορα. Στο αεροδρόμιο είδα την πτήση της Ήλιος στο Gate Εκεί ήταν και παλιοί φοιτητές μου πιάσαμε κουβέντα είπαμε διάφορα αποχαιρε...

Έχεις Θερμοσυσσωρευτές;

Τα πιο πολλά από τα παράπονα που ακούγονται για ψηλούς λογαριασμούς του ηλεκτρισμού είναι από ιδιοκτήτες θερμοσυσσωρευτών οι πιο πολλοί από τους οποίους δεν έχουν γνώση για το πώς λειτουργεί το σύστημα θέρμανσης τους. Φυσικά το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει ο οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης είναι να μελετήσει τη δυνατότητα θερμομόνωσης του κτηρίου, να μειώσει τις απώλειες με χοντρές κουρτίνες και να κλείσει τις χαραμάδες κάτω από πόρτες και παράθυρα με τα ειδικά λάστιχα που κυκλοφορούν στην αγορά. Ο θερμοσυσσωρευτής δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μονωμένο κιβώτιο γεμάτο πυρότουβλα τα οποία θερμαίνονται με ηλεκτρισμό. Όταν εμείς χρειάζεται να θερμάνουμε το χώρο τότε ανοίγει μια δίοδος μέσω της οποίας περνά ο αέρας μέσα από τα τούβλα και περνά ζεστός στο δωμάτιο. Στους εντελώς απλούς θερμοσυσσωρευτές υπάρχουν μόνο δύο ρυθμίσεις. Το ένα κουμπί ρυθμίζει πόσο πολύ θα βράσουν τα τούβλα (input) και η θερμότητα που φυλάγεται έχει επίσης άμεση σχέση με τη δυναμικότητα του αφού στην α...