Σημειώσεις:
1) Έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων
2) Πρακτικά της Βουλής - Συνεδρίαση ολομέλειας 19/05/2017
Απόσπασμα από τα πρακτικά της ολομέλειας 19.05/2017
"Πάμε στο υπ’ αριθμόν 8 θέμα, που είναι και αυτό εξ αναβολής και τιτλοφορείται «Ο περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως (Τροποποιητικός) Νόμος του 2017».
Είναι πρόταση νόμου των κ. Γεώργιου Προκοπίου εκ μέρους της κοινοβουλευτικής ομάδας του Δημοκρατικού Κόμματος, Χριστάκη Τζιοβάνη, Αντρέα Φακοντή και Κώστα Κώστα εκ μέρους της κοινοβουλευτικής ομάδας ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις και Ηλία Μυριάνθους εκ μέρους του Κινήματος Σοσιαλδημοκρατών ΕΔΕΚ.
Παρακαλώ τη γραμματέα να διαβάσει το σκοπό.
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Μείωση του ετήσιου τέλους κυκλοφορίας που καταβάλλουν ιδιοκτήτες συγκεκριμένων κατηγοριών οχημάτων με μεγάλο κυβισμό.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Υπάρχουν ομιλητές επί θέματος αρχής;
Να παρακαλέσω να είσαστε σύντομοι. Ιδιαίτερα αν μιλάνε πέραν του ενός βουλευτές από το ίδιο κόμμα και αιτιολογούν το ίδιο ζήτημα, να είμαστε πάρα πολύ σύντομοι. Ο κ. Προκοπίου.
Γ. ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, Κύριοι συνάδελφοι, Ο σκοπός της πρότασης νόμου είναι η μείωση των τελών κυκλοφορίας για κάποιες συγκεκριμένες κατηγορίες οχημάτων που είναι με μεγαλύτερο κυβισμό. Σ’ αυτές τις κατηγορίες εμπίπτουν κυρίως τα μονοκάμπινα και τα διπλοκάμπινα πετρελαιοκίνητα οχήματα, τα οποία είναι και μεγάλης ηλικίας και φέρουν μηχανή με κυβισμό από 2 250 κυβικά εκατοστά, cc, και δεν υπερβαίνουν τα 2 850 κυβικά εκατοστά. Με αυτή την πρόταση προσπαθούμε να άρουμε μία αδικία, γιατί ήδη να πω ότι και η μείωση που θέλουμε να επιφέρουμε είναι… Μέχρι στιγμής πλήρωναν 10 σεντ ανά κυβικό εκατοστό και τώρα θα τα φέρουμε έτσι ώστε με τη μείωση αυτή να πληρώνουν 7 σεντ ανά κυβικό εκατοστό. Ο λόγος είναι ότι είναι γνωστό σε όλους μας ότι οι ιδιοκτήτες κυρίως αυτών των οχημάτων ανήκουν στα μεσαία και χαμηλά εισοδηματικά στρώματα του λαού μας. Κυρίως, τα χρησιμοποιούν γεωργοί, κτηνοτρόφοι, πατατοπαραγωγοί, αμπελουργοί, φθαρτοπαραγωγοί κ.λπ. Ήταν υψηλό το τέλος κυκλοφορίας για αυτές τις κατηγορίες, γιατί την τότε εποχή, που μπήκε δηλαδή αυτό το τέλος, το πετρέλαιο κίνησης ήταν πολύ χαμηλό σε σύγκριση με την τιμή της βενζίνης. Τώρα, όπως γνωρίζουμε όλοι, έχει γίνει το ίδιο. Επομένως -και αυτός είναι ακόμη ένας λόγος- δίνουμε κίνητρο σε πάρα πολλούς από αυτούς τους ιδιοκτήτες, λόγω του ότι ήταν παλιά, πρώτον, και, δεύτερον, ότι πλήρωναν υψηλό τέλος και πολλοί τα έχουν ακινητοποιήσει. Έτσι, τους δίνουν ένα κίνητρο, ώστε αυτοί να τα επαναφέρουν στην κυκλοφορία.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ευχαριστώ. Ο κ. Θεοπέμπτου θέλει να μιλήσει.
Χ. ΘΕΟΠΕΜΠΤΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, πρέπει να εξηγήσω γιατί θα τοποθετηθούμε ως Κίνημα Οικολόγων εναντίον αυτής της τροποποίησης.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μάλιστα.
Χ. ΘΕΟΠΕΜΠΤΟΥ: Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος, κύριε Πρόεδρε, μέσα στις εκθέσεις του για το 2015 και το 2016 για την ποιότητα του αέρα αναφέρει ότι στην Κύπρο χάνονται πεντακόσιες με εφτακόσιες ενενήντα ζωές πρόωρα, λόγω των αιωρούμενων σωματιδίων τα οποία υπάρχουν στην ατμόσφαιρά μας. Για τον ίδιο λόγο θα δείτε και τις προτάσεις τις οποίες ετοιμάζει τώρα ο δήμαρχος του Λονδίνου, για να αποσύρουν τα αυτοκίνητα diesel, τα οποία είναι γνωστά για τα αιωρούμενα σωματίδια και τη βλάβη που προκαλούν στην ανθρώπινη υγεία. Τα μέτρα τα οποία πρέπει να παίρνουμε είναι για να βελτιώνουμε και την ποιότητα της υγείας μας.
Με το να βοηθήσουμε αυτά τα αυτοκίνητα να επανέλθουν πίσω στην κυκλοφορία δεν κάνουμε καλό στο περιβάλλον μας και στην υγεία των ανθρώπων.
Γι’ αυτό το λόγο εγώ θα ανέμενα από την κυβέρνηση, η οποία εναντιώνεται σε αυτή την πρόταση νόμου, να φέρει και μέτρα, ούτως ώστε να φύγουν τα πιο πολλά τουλάχιστον αυτοκίνητα diesel από τις πόλεις. Να υπενθυμίσω ότι στις άλλες χώρες υπάρχει ζώνη χαμηλών ρύπων ή απαγορεύεται η είσοδος ορισμένου κυβισμού οχημάτων μέσα στην πόλη.
Γι’ αυτό εμείς ως Κίνημα Οικολόγων θα τοποθετηθούμε ενάντια σ’ αυτή την πρόταση νόμου.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ευχαριστώ. Ο κ. Δημητρίου.
Δ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Εμείς ως Δημοκρατικός Συναγερμός, όπως και πριν από δεκαπέντε μέρες, όταν ζητήσαμε την αναβολή δηλαδή, είμαστε θετικοί στην πρόταση νόμου τη συγκεκριμένη, αν και θα επιθυμούσαμε όπως αυτή συμπεριλαμβανόταν σε ένα γενικότερο πλαίσιο που θα βλέπαμε και στην επιτροπή μετά από μια νέα πρόταση του προέδρου της επιτροπής σε σχέση με τα τέλη στις άδειες κυκλοφορίας. Αυτό δεν έγινε εφικτό. Συζητούμε σήμερα το συγκεκριμένο. Για το συγκεκριμένο τοποθετούμαστε θετικά, είμαστε υπέρ. Είναι μία στρέβλωση που υπάρχει και ελπίζουμε να διορθωθεί. Όσο για τα όσα έχει αναφέρει ο κ. Θεοπέμπτου, τα πολύ ορθά, ας δώσουμε κίνητρα να αποσυρθούν αυτά τα αυτοκίνητα. 25 Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ευχαριστώ. Ο κ. Χρίστου.
ΧΡ. ΧΡΙΣΤΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, εμείς ως ΕΛΑΜ θεωρούμε τη μείωση των τελών κυκλοφορίας στις συγκεκριμένες κατηγορίες οχημάτων ως κάτι αναγκαίο και θετικό, γιατί ακριβώς το χρησιμοποιούν κυρίως χαμηλόμισθοι συμπολίτες μας. Επίσης, επί της ευκαιρίας να αναφέρω ότι πάνω σε αυτή τη λογική το ΕΛΑΜ κατέθεσε πρόταση για γενική μείωση κατά 20% των τελών κυκλοφορίας. Το μέτρο αυτό θα δώσει ανάσα στους συμπολίτες μας που πλήττονται ιδιαίτερα από την οικονομική κρίση και αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα οικονομικά προβλήματα και ταυτόχρονα θα περιορίσει τον καθαρά φοροεισπρακτικό χαρακτήρα που έχει αυτό το τέλος.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ευχαριστώ. Ο κ. Ηλίας Μυριάνθους.
Η. ΜΥΡΙΑΝΘΟΥΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Όπως πολύ σωστά έχει αναφερθεί, κύριε Πρόεδρε, η μείωση αυτού του τέλους στα μονοκάμπινα και διπλοκάμπινα ουσιαστικά έχει μεγαλύτερο όφελος για τα άτομα τα οποία ασχολούνται με την πρωτογενή παραγωγή, τη γεωργία και την κτηνοτροφία. Είναι εδώ ακριβώς που θα ήθελα να πω ότι, αν υπήρχε το μητρώο αγροτών, με το οποίο θα ήταν πιο στοχευμένη η συγκεκριμένη ωφέλεια, θα μπορούσε ακριβώς αυτό το όφελος να το έχει μόνο αυτή η κατηγορία συμπολιτών μας, οι οποίοι ουσιαστικά ζουν στην περιφέρεια και το επιχείρημα ακριβώς που είχε αναφερθεί από τον αγαπητό συνάδελφο κ. Θεοπέμπτου περί ρύπανσης στα αστικά κέντρα δε θα ήταν και τόσο τεράστιο. Ως εκ τούτου, θεωρούμε ότι μέσα από αυτή την πρόταση νόμου έρχεται επιπρόσθετα ένα αντισταθμιστικό μέτρο για αυτή την κατηγορία συμπολιτών μας, οι οποίοι να μην ξεχνούμε ότι τα τελευταία χρόνια έχουν χάσει αρκετά από τα ωφελήματά τους, όπως ένα από αυτά ήταν και το επίδομα θέρμανσης. Ως εκ τούτου, θεωρούμε ακριβώς ότι το μέτρο αυτό, λόγω της χαμηλής εισοδηματικά τάξης που χρησιμοποιεί αυτού του είδους τα οχήματα, έρχεται να ενισχύσει ακριβώς αυτή την προσπάθεια από οικονομικής άποψης. Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Φακοντής.
Α. ΦΑΚΟΝΤΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, θέλω να θυμίσω απλώς ότι παρόμοια μείωση στα τέλη κυκλοφορίας του ίδιου τύπου οχημάτων αλλά με μικρότερο κυβισμό είχαμε ψηφίσει ως Βουλή πριν από δύο-τρία χρόνια. Μειώσαμε δηλαδή το τέλος κυκλοφορίας από 10 σεντ το κυβικό στα 7 σεντ, όπως είναι και η συγκεκριμένη πρόταση νόμου γι’ αυτή την κατηγορία των οχημάτων με το συγκεκριμένο κυβισμό. Συμφωνώ με τους συναδέλφους που έχουν πει ότι αυτά τα οχήματα κατά βάση χρησιμοποιούνται από τα χαμηλά και μεσαία εισοδηματικά στρώματα του λαού μας και κυρίως από ανθρώπους οι οποίοι κατοικούν στην ύπαιθρο και το μέσο αυτό είναι αναγκαίο και για τη μετακίνησή τους, αλλά και για την απασχόλησή τους. Να σημειώσω επίσης ότι το τέλος κυκλοφορίας ήταν ψηλό με τη λογική ότι τα πετρελαιοκίνητα οχήματα στο παρελθόν πλήρωναν χαμηλότερο καύσιμο απ’ ό,τι τα βενζινοκίνητα. Εάν κάποιος πάει λίγα χρόνια πριν, θα δει ότι στην τιμή της βενζίνης σε σχέση με την τιμή του πετρελαίου υπήρχε μεγάλη διαφορά, δηλαδή η τιμή του πετρελαίου ήταν πολύ χαμηλότερη από την τιμή της βενζίνης, και ήταν με βάση αυτή τη λογική που τα πετρελαιοκίνητα οχήματα πλήρωναν πολύ υψηλότερο τέλος κυκλοφορίας. Μιλούμε για κατά βάση πετρελαιοκίνητα οχήματα. Επίσης πρέπει να σημειώσουμε ότι πολλά από αυτά τα οχήματα έχουν ακινητοποιηθεί λόγω του ψηλού τέλους. Αν κάνουμε μία απλή σύγκριση, κύριε Πρόεδρε, θα δούμε ότι αυτά τα οχήματα πληρώνουν σήμερα γύρω στα €300 τέλος κυκλοφορίας και κάνουμε τη σύγκριση με ένα φορτηγό εφτάμισι τόνων, το οποίο σήμερα πληρώνει τέλος κυκλοφορίας €200, ή με ένα φορτηγό δώδεκα τόνων, που πληρώνει €250 τέλος κυκλοφορίας, ή με ένα μίνι-μπας, το οποίο πληρώνει €100, ή με ένα ταξί, που πληρώνει €100. Αντιλαμβάνεστε τη μεγάλη διαφορά που υπάρχει. 26 Γι’ αυτό και εμείς επιμένουμε και θα υπερψηφίσουμε την πρόταση νόμου και παράλληλα, ναι, καλούμε την κυβέρνηση να προχωρήσει να φέρει νομοσχέδιο στη Βουλή ή να ετοιμάσει σχέδιο με κίνητρο οικονομικό για την απόσυρση των παλιών οχημάτων.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Κουλίας εννά πει άλλα ποτούτα που είπε ο κ. Προκοπίου;
Ζ. ΚΟΥΛΙΑΣ: Εννά πω άλλα, κύριε Πρόεδρε, και να σου πω και μιαν ωραία πληροφόρηση, που έν’ πολλά σπουδαία να την ακούσουν οι συνάδελφοι για τις τιμές των πετρελαίων. Έχω μεγάλο σεβασμό στο Κίνημα των Οικολόγων και ιδιαίτερα στον κ. Θεοπέμπτου για το σπουδαίο έργο που επιτελούν. Φυσικά στο Καρπάσι είμαστε όλοι οικολόγοι, κύριε Θεοπέμπτου, για να ξέρεις. Mεγαλώσαμε μέσα στο πράσινο και, παρά το ότι στο Ριζοκάρπασο ήταν δασώδης η περιοχή, ο κόσμος εφύτευε καλλωπιστικά δέντρα, κυπαρίσσια, ευκάλυπτους, παρά ταύτα εφυτεύκαν δηλαδή, α! Από εκεί καταγόμαστε και υπερασπίζομαι το έργο σας. Όμως ο δήμαρχος του Λονδίνου δε μου πολλοκολλά μες τούντην δυσκολία των αγροτών των δικών μας. Έν’ σωστό το έργο αλλά...
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: (Αστειευόμενος) Έντζιεν που το Καρπάσι τζιαι τζιείνος όμως!
Ζ. ΚΟΥΛΙΑΣ: Θέλω να πληροφορήσω το σώμα, κύριε Πρόεδρε, ότι έκαμα στην επιτροπή Συγκοινωνιών με τον Αντρέα το Φακοντή. Τούτα που είπε και οι άλλοι συνάδελφοι έν’ σωστά. Κατά κύριο λόγο, όταν αλλάξαμε την πολιτική μας και πήγαμε στο να εκσυγχρονιστούμε με τους ρύπους και ούτω καθεξής, πολλύν κόσμο τον αδικήσαμε, διότι είχαν... Το πετρέλαιο ήταν φτηνό και τα τέλη ήταν πολύ ψηλά. Ας πούμε, ένα αυτοκίνητο τριάντα αλόγων επλήρωνε τριακόσιες λίρες άδεια κυκλοφορίας. Μετά αντιστρέψαμε τους όρους και όλος αυτός ο κόσμος που έμεινε με αυτά τα οχήματα επλήρωσε τη νύφη και κατά κύριο λόγο είναι οι αγρότες μας, οι γεωργοκτηνοτρόφοι, οι αγρότες. Απ’ ό,τι μου εξήγησε ο σημερινός πρόεδρος είναι εκείνους που ευκολύνουμε. Και προχθές -όλως τυχαίως- στην Ξυλοτύμπου είχε ένα ωραίο πάρκο, που ένας σπουδαίος κύριος -ο Κώστας ο Αντρέου- συγκεντρώνει παλιά μηχανήματα, και είχε και μια πόμπα -αυτή που βάλλουν πετρέλαιο λέγεται “πόμπα”, όταν βάλλουμεν καύσιμα- η οποία ήταν του ’80 και πάνω έμεινε η τιμή. Ήταν πενήντα τέσσερα μιλς το γαλόνι, ένα γαλόνι έχει τεσσεράμισι λίτρα. Δηλαδή πενήντα τέσσερα μιλς είναι σχεδόν έντεκα γρόσια, ένα σελίνι είχε πενήντα μιλς, ήταν πενήντα τέσσερα. Το λέω τούτο, για να καταδείξω πού εφτάσαμε στις τιμές! Είναι όπως επααίνναμεν στην εκκλησιά, εβάλλαμεν ένα διπλοσέλινο, κανένα πεντοσέλινο, ο επίτροπος της εκκλησιάς, άμα του έβαλλες ένα πεντοσέλινο, ήταν πολύ ικανοποιημένος. Όταν εμπήκε το ευρώ, ένα ευρώ έν’ δώδεκα σελίνια, είναι δώδεκα σελίνια. Άρα, οι αδύνατες τάξεις επληρώσαν τη νύφη με τούτες τις τέχνες όλες που σοφιστήκαμε. Με αποτέλεσμα οι αδύνατες τάξεις, όπως ήταν οι αγρότες μας, οι γεωργοκτηνοτρόφοι μας, αφήκαμέν τους τούτα τα ψηλά τέλη, και τούτη είναι μία μικρή διορθωτική πράξη που γίνεται.
Άρα, μπορεί να ρυπαίνουμε, αλλά οι αγρότες, κύριε Θεοπέμπτου μου, έν’ με το τράκτορ των εξήντα αλόγων που καλλιεργούν το χωράφι. Τι θα κάμουμε; Πώς θα έρτουν τα αγγουράκια, οι ντομάτες, τα βαζάνια εις το τραπέζι του κόσμου; Έν’ οι αγρότες που εννά τα καλλιεργήσουν.
Γ. ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ: Εννά του τρώει διπλάσια τιμή ύστερα.
Ζ. ΚΟΥΛΙΑΣ: Εάν έσιει καμιά τέχνη άλλη, καλλύττερη, να την κάμουμε!
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Λιλλήκας. (Αστειευόμενος) Ήταν διαφορετικά που είπες, πράγματι, κύριε Κουλία!
Ζ. ΚΟΥΛΙΑΣ: Είσαι ικανοποιημένος, κύριε Πρόεδρε;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ναι, ναι. 27
Γ. ΛΙΛΛΗΚΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, Νομίζω υπάρχει συναντίληψη ως προς την ορθότητα της πρότασης του συναδέλφου, του κ. Προκοπίου, δηλαδή ιδιαίτερα τη φιλοσοφία που διέπει την πρότασή του, που είναι η απονομή περισσότερης κοινωνικής δικαιοσύνης και η αποκατάσταση μίας αδικίας. Όμως θα έλεγα ότι θα αποκαθίστατο πλήρως η αδικία -παρ’ ότι θα στηρίξουμε την πρόταση, θα ψηφίσουμε υπέρ- εάν προστίθεντο κάποια κριτήρια. Δηλαδή να ικανοποιηθούν εκείνοι που πράγματι θέλετε να ικανοποιηθούν και όχι κάποιοι άλλοι. τους οποίους είμαι σίγουρος ότι δεν είναι αυτούς που αποσκοπείτε να ικανοποιήσετε. Ναι, πρέπει να προστατεύσουμε και να ενισχύσουμε τους γεωργοκτηνοτρόφους, τους αγρότες, τους κατοίκους των ορεινών περιοχών που μετακινούνται προς την πόλη καθημερινά και έχουν μια μεγάλη δαπάνη για να παραμείνουν στην ύπαιθρο, περισσότερη από μας που ζούμε στις πόλεις -σ’ αυτή την πρότασή σας θα έλεγα να βάλετε μέσα κοινωνικά κριτήρια, οικονομικά κριτήρια, αν θέλετε- αλλά από αυτή την πρότασή σας όπως είναι θα επωφεληθούν και κάποιοι άλλοι που έχουν μεγάλα οχήματα, έχουν μεγάλη οικονομική άνεση και οι οποίοι θα επωφεληθούν από αυτή την πρόταση. Νομίζω ότι θα πρέπει να γίνει σε κάποια στιγμή αυτή η...
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Έκλεισά σας;
Γ. ΛΙΛΛΗΚΑΣ: Έτσι φαίνεται, κύριε Πρόεδρε. Αποφασίσατε να μου αφαιρέσετε το λόγο για κάποιο λόγο. ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Όι, εν το ήθελα να το κάμω τούτο, αλλά, αν πατήσετε ξανά το κουμπί σας, νομίζω θα μιλήσετε.
Γ. ΛΙΛΛΗΚΑΣ: Επανήλθε, κύριε Πρόεδρε. Το δεύτερο που θα ήθελα να πω είναι ότι θα έπρεπε ίσως να μπει και κάποιο χρονικό όριο λήξης, διότι, αν ο στόχος μας είναι να αποκαταστήσουμε μια αδικία, αλλά ταυτόχρονα δε θέλουμε να βλάψουμε το περιβάλλον -διότι οι επισημάνσεις του αγαπητού συναδέλφου, του κ. Θεοπέμπτου, νομίζω ότι είναι επίσης ορθές και πρέπει να μας απασχολήσουν- θα έπρεπε να μπει κάποιο χρονικό όριο, ούτως ώστε να βοηθηθούμε και η κυβέρνηση να φέρει και τα κίνητρα, για να υπάρξει μια αλλαγή όλων αυτών των οχημάτων, έτσι ώστε να έχουμε και την κοινωνική δικαιοσύνη, τη στήριξη αυτών των κοινωνικών τάξεων από τη μια...
Γ. ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ: Ζητήσαμε να γίνει σχέδιο απόσυρσης. Θα το επιδιώξουμε μετά.
Γ. ΛΙΛΛΗΚΑΣ: Και από την άλλη να μην επιβαρύνουμε το περιβάλλον. Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Λιλλήκα. Να προχωρήσουμε στη δεύτερη ανάγνωση, κυρία Δημητρίου, σας παρακαλώ.
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Συνοπτικός τίτλος. Άρθρο 1. Τροποποίηση του Μέρους Ι του Παραρτήματος Ι του βασικού νόμου. Άρθρο 2. Έναρξη της ισχύος του παρόντος Νόμου. Άρθρο 3.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Να προχωρήσουμε στην ψηφοφορία για τα άρθρα, σας παρακαλώ. (Μη ευκρινή σχόλια από τον κ. Ζαχαρία Κουλία) Για να ελέγχουμε αν είσαι συνέχεια δαμαί.
Ζ. ΚΟΥΛΙΑΣ: Καλά, κύριε, αν θέλω να πάω δίπλα να ψηφίσω, τι πειράζει δηλαδή;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: 28 Ένα ’πού τα καλά που μας έκαμε η ηλεκτρονική ψηφοφορία είναι που πήαινναμε ποτζιεί ποδά μες στη Βουλή. Τωρά δυσκολευκούμαστε λλίον, ώσπου να βρούμε τρόπο να της γελάσουμε τζιαι τούτης.
Ζ. ΚΟΥΛΙΑΣ: Θυμάστε...
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: (Αστειευόμενος) Να το κρατούμε ’πού το τηλέφωνο. Παρακαλώ να ανακοινωθούν τα αποτελέσματα.
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Σαράντα δύο παρόντες, κύριε Πρόεδρε. Σαράντα ψήφοι υπέρ, δύο κατά και καμία αποχή.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Με σαράντα ψήφους υπέρ, δύο εναντίον και καμία αποχή, τα άρθρα εγκρίνονται. Τρίτη ανάγνωση, παρακαλώ.
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Ο παρών Νόμος θα αναφέρεται ως ο περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως (Τροποποιητικός) Νόμος του 2017.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Να παρακαλέσω να προχωρήσουμε στην ψηφοφορία επί του συνόλου. Να ανακοινωθούν τα αποτελέσματα.
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Σαράντα τρεις παρόντες. Σαράντα μία ψήφοι υπέρ, δύο εναντίον και καμία αποχή. ΠΡΟΕΔΡΟΣ: (Κτυπά τη σφύρα.) Με σαράντα μία ψήφους υπέρ, δύο εναντίον και καμία αποχή, η πρόταση νόμου ψηφίζεται σε νόμο.
1) Έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων
2) Πρακτικά της Βουλής - Συνεδρίαση ολομέλειας 19/05/2017
Απόσπασμα από τα πρακτικά της ολομέλειας 19.05/2017
"Πάμε στο υπ’ αριθμόν 8 θέμα, που είναι και αυτό εξ αναβολής και τιτλοφορείται «Ο περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως (Τροποποιητικός) Νόμος του 2017».
Είναι πρόταση νόμου των κ. Γεώργιου Προκοπίου εκ μέρους της κοινοβουλευτικής ομάδας του Δημοκρατικού Κόμματος, Χριστάκη Τζιοβάνη, Αντρέα Φακοντή και Κώστα Κώστα εκ μέρους της κοινοβουλευτικής ομάδας ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις και Ηλία Μυριάνθους εκ μέρους του Κινήματος Σοσιαλδημοκρατών ΕΔΕΚ.
Παρακαλώ τη γραμματέα να διαβάσει το σκοπό.
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Μείωση του ετήσιου τέλους κυκλοφορίας που καταβάλλουν ιδιοκτήτες συγκεκριμένων κατηγοριών οχημάτων με μεγάλο κυβισμό.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Υπάρχουν ομιλητές επί θέματος αρχής;
Να παρακαλέσω να είσαστε σύντομοι. Ιδιαίτερα αν μιλάνε πέραν του ενός βουλευτές από το ίδιο κόμμα και αιτιολογούν το ίδιο ζήτημα, να είμαστε πάρα πολύ σύντομοι. Ο κ. Προκοπίου.
Γ. ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, Κύριοι συνάδελφοι, Ο σκοπός της πρότασης νόμου είναι η μείωση των τελών κυκλοφορίας για κάποιες συγκεκριμένες κατηγορίες οχημάτων που είναι με μεγαλύτερο κυβισμό. Σ’ αυτές τις κατηγορίες εμπίπτουν κυρίως τα μονοκάμπινα και τα διπλοκάμπινα πετρελαιοκίνητα οχήματα, τα οποία είναι και μεγάλης ηλικίας και φέρουν μηχανή με κυβισμό από 2 250 κυβικά εκατοστά, cc, και δεν υπερβαίνουν τα 2 850 κυβικά εκατοστά. Με αυτή την πρόταση προσπαθούμε να άρουμε μία αδικία, γιατί ήδη να πω ότι και η μείωση που θέλουμε να επιφέρουμε είναι… Μέχρι στιγμής πλήρωναν 10 σεντ ανά κυβικό εκατοστό και τώρα θα τα φέρουμε έτσι ώστε με τη μείωση αυτή να πληρώνουν 7 σεντ ανά κυβικό εκατοστό. Ο λόγος είναι ότι είναι γνωστό σε όλους μας ότι οι ιδιοκτήτες κυρίως αυτών των οχημάτων ανήκουν στα μεσαία και χαμηλά εισοδηματικά στρώματα του λαού μας. Κυρίως, τα χρησιμοποιούν γεωργοί, κτηνοτρόφοι, πατατοπαραγωγοί, αμπελουργοί, φθαρτοπαραγωγοί κ.λπ. Ήταν υψηλό το τέλος κυκλοφορίας για αυτές τις κατηγορίες, γιατί την τότε εποχή, που μπήκε δηλαδή αυτό το τέλος, το πετρέλαιο κίνησης ήταν πολύ χαμηλό σε σύγκριση με την τιμή της βενζίνης. Τώρα, όπως γνωρίζουμε όλοι, έχει γίνει το ίδιο. Επομένως -και αυτός είναι ακόμη ένας λόγος- δίνουμε κίνητρο σε πάρα πολλούς από αυτούς τους ιδιοκτήτες, λόγω του ότι ήταν παλιά, πρώτον, και, δεύτερον, ότι πλήρωναν υψηλό τέλος και πολλοί τα έχουν ακινητοποιήσει. Έτσι, τους δίνουν ένα κίνητρο, ώστε αυτοί να τα επαναφέρουν στην κυκλοφορία.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ευχαριστώ. Ο κ. Θεοπέμπτου θέλει να μιλήσει.
Χ. ΘΕΟΠΕΜΠΤΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, πρέπει να εξηγήσω γιατί θα τοποθετηθούμε ως Κίνημα Οικολόγων εναντίον αυτής της τροποποίησης.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μάλιστα.
Χ. ΘΕΟΠΕΜΠΤΟΥ: Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος, κύριε Πρόεδρε, μέσα στις εκθέσεις του για το 2015 και το 2016 για την ποιότητα του αέρα αναφέρει ότι στην Κύπρο χάνονται πεντακόσιες με εφτακόσιες ενενήντα ζωές πρόωρα, λόγω των αιωρούμενων σωματιδίων τα οποία υπάρχουν στην ατμόσφαιρά μας. Για τον ίδιο λόγο θα δείτε και τις προτάσεις τις οποίες ετοιμάζει τώρα ο δήμαρχος του Λονδίνου, για να αποσύρουν τα αυτοκίνητα diesel, τα οποία είναι γνωστά για τα αιωρούμενα σωματίδια και τη βλάβη που προκαλούν στην ανθρώπινη υγεία. Τα μέτρα τα οποία πρέπει να παίρνουμε είναι για να βελτιώνουμε και την ποιότητα της υγείας μας.
Με το να βοηθήσουμε αυτά τα αυτοκίνητα να επανέλθουν πίσω στην κυκλοφορία δεν κάνουμε καλό στο περιβάλλον μας και στην υγεία των ανθρώπων.
Γι’ αυτό το λόγο εγώ θα ανέμενα από την κυβέρνηση, η οποία εναντιώνεται σε αυτή την πρόταση νόμου, να φέρει και μέτρα, ούτως ώστε να φύγουν τα πιο πολλά τουλάχιστον αυτοκίνητα diesel από τις πόλεις. Να υπενθυμίσω ότι στις άλλες χώρες υπάρχει ζώνη χαμηλών ρύπων ή απαγορεύεται η είσοδος ορισμένου κυβισμού οχημάτων μέσα στην πόλη.
Γι’ αυτό εμείς ως Κίνημα Οικολόγων θα τοποθετηθούμε ενάντια σ’ αυτή την πρόταση νόμου.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ευχαριστώ. Ο κ. Δημητρίου.
Δ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Εμείς ως Δημοκρατικός Συναγερμός, όπως και πριν από δεκαπέντε μέρες, όταν ζητήσαμε την αναβολή δηλαδή, είμαστε θετικοί στην πρόταση νόμου τη συγκεκριμένη, αν και θα επιθυμούσαμε όπως αυτή συμπεριλαμβανόταν σε ένα γενικότερο πλαίσιο που θα βλέπαμε και στην επιτροπή μετά από μια νέα πρόταση του προέδρου της επιτροπής σε σχέση με τα τέλη στις άδειες κυκλοφορίας. Αυτό δεν έγινε εφικτό. Συζητούμε σήμερα το συγκεκριμένο. Για το συγκεκριμένο τοποθετούμαστε θετικά, είμαστε υπέρ. Είναι μία στρέβλωση που υπάρχει και ελπίζουμε να διορθωθεί. Όσο για τα όσα έχει αναφέρει ο κ. Θεοπέμπτου, τα πολύ ορθά, ας δώσουμε κίνητρα να αποσυρθούν αυτά τα αυτοκίνητα. 25 Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ευχαριστώ. Ο κ. Χρίστου.
ΧΡ. ΧΡΙΣΤΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, εμείς ως ΕΛΑΜ θεωρούμε τη μείωση των τελών κυκλοφορίας στις συγκεκριμένες κατηγορίες οχημάτων ως κάτι αναγκαίο και θετικό, γιατί ακριβώς το χρησιμοποιούν κυρίως χαμηλόμισθοι συμπολίτες μας. Επίσης, επί της ευκαιρίας να αναφέρω ότι πάνω σε αυτή τη λογική το ΕΛΑΜ κατέθεσε πρόταση για γενική μείωση κατά 20% των τελών κυκλοφορίας. Το μέτρο αυτό θα δώσει ανάσα στους συμπολίτες μας που πλήττονται ιδιαίτερα από την οικονομική κρίση και αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα οικονομικά προβλήματα και ταυτόχρονα θα περιορίσει τον καθαρά φοροεισπρακτικό χαρακτήρα που έχει αυτό το τέλος.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ευχαριστώ. Ο κ. Ηλίας Μυριάνθους.
Η. ΜΥΡΙΑΝΘΟΥΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Όπως πολύ σωστά έχει αναφερθεί, κύριε Πρόεδρε, η μείωση αυτού του τέλους στα μονοκάμπινα και διπλοκάμπινα ουσιαστικά έχει μεγαλύτερο όφελος για τα άτομα τα οποία ασχολούνται με την πρωτογενή παραγωγή, τη γεωργία και την κτηνοτροφία. Είναι εδώ ακριβώς που θα ήθελα να πω ότι, αν υπήρχε το μητρώο αγροτών, με το οποίο θα ήταν πιο στοχευμένη η συγκεκριμένη ωφέλεια, θα μπορούσε ακριβώς αυτό το όφελος να το έχει μόνο αυτή η κατηγορία συμπολιτών μας, οι οποίοι ουσιαστικά ζουν στην περιφέρεια και το επιχείρημα ακριβώς που είχε αναφερθεί από τον αγαπητό συνάδελφο κ. Θεοπέμπτου περί ρύπανσης στα αστικά κέντρα δε θα ήταν και τόσο τεράστιο. Ως εκ τούτου, θεωρούμε ότι μέσα από αυτή την πρόταση νόμου έρχεται επιπρόσθετα ένα αντισταθμιστικό μέτρο για αυτή την κατηγορία συμπολιτών μας, οι οποίοι να μην ξεχνούμε ότι τα τελευταία χρόνια έχουν χάσει αρκετά από τα ωφελήματά τους, όπως ένα από αυτά ήταν και το επίδομα θέρμανσης. Ως εκ τούτου, θεωρούμε ακριβώς ότι το μέτρο αυτό, λόγω της χαμηλής εισοδηματικά τάξης που χρησιμοποιεί αυτού του είδους τα οχήματα, έρχεται να ενισχύσει ακριβώς αυτή την προσπάθεια από οικονομικής άποψης. Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Φακοντής.
Α. ΦΑΚΟΝΤΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, θέλω να θυμίσω απλώς ότι παρόμοια μείωση στα τέλη κυκλοφορίας του ίδιου τύπου οχημάτων αλλά με μικρότερο κυβισμό είχαμε ψηφίσει ως Βουλή πριν από δύο-τρία χρόνια. Μειώσαμε δηλαδή το τέλος κυκλοφορίας από 10 σεντ το κυβικό στα 7 σεντ, όπως είναι και η συγκεκριμένη πρόταση νόμου γι’ αυτή την κατηγορία των οχημάτων με το συγκεκριμένο κυβισμό. Συμφωνώ με τους συναδέλφους που έχουν πει ότι αυτά τα οχήματα κατά βάση χρησιμοποιούνται από τα χαμηλά και μεσαία εισοδηματικά στρώματα του λαού μας και κυρίως από ανθρώπους οι οποίοι κατοικούν στην ύπαιθρο και το μέσο αυτό είναι αναγκαίο και για τη μετακίνησή τους, αλλά και για την απασχόλησή τους. Να σημειώσω επίσης ότι το τέλος κυκλοφορίας ήταν ψηλό με τη λογική ότι τα πετρελαιοκίνητα οχήματα στο παρελθόν πλήρωναν χαμηλότερο καύσιμο απ’ ό,τι τα βενζινοκίνητα. Εάν κάποιος πάει λίγα χρόνια πριν, θα δει ότι στην τιμή της βενζίνης σε σχέση με την τιμή του πετρελαίου υπήρχε μεγάλη διαφορά, δηλαδή η τιμή του πετρελαίου ήταν πολύ χαμηλότερη από την τιμή της βενζίνης, και ήταν με βάση αυτή τη λογική που τα πετρελαιοκίνητα οχήματα πλήρωναν πολύ υψηλότερο τέλος κυκλοφορίας. Μιλούμε για κατά βάση πετρελαιοκίνητα οχήματα. Επίσης πρέπει να σημειώσουμε ότι πολλά από αυτά τα οχήματα έχουν ακινητοποιηθεί λόγω του ψηλού τέλους. Αν κάνουμε μία απλή σύγκριση, κύριε Πρόεδρε, θα δούμε ότι αυτά τα οχήματα πληρώνουν σήμερα γύρω στα €300 τέλος κυκλοφορίας και κάνουμε τη σύγκριση με ένα φορτηγό εφτάμισι τόνων, το οποίο σήμερα πληρώνει τέλος κυκλοφορίας €200, ή με ένα φορτηγό δώδεκα τόνων, που πληρώνει €250 τέλος κυκλοφορίας, ή με ένα μίνι-μπας, το οποίο πληρώνει €100, ή με ένα ταξί, που πληρώνει €100. Αντιλαμβάνεστε τη μεγάλη διαφορά που υπάρχει. 26 Γι’ αυτό και εμείς επιμένουμε και θα υπερψηφίσουμε την πρόταση νόμου και παράλληλα, ναι, καλούμε την κυβέρνηση να προχωρήσει να φέρει νομοσχέδιο στη Βουλή ή να ετοιμάσει σχέδιο με κίνητρο οικονομικό για την απόσυρση των παλιών οχημάτων.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Κουλίας εννά πει άλλα ποτούτα που είπε ο κ. Προκοπίου;
Ζ. ΚΟΥΛΙΑΣ: Εννά πω άλλα, κύριε Πρόεδρε, και να σου πω και μιαν ωραία πληροφόρηση, που έν’ πολλά σπουδαία να την ακούσουν οι συνάδελφοι για τις τιμές των πετρελαίων. Έχω μεγάλο σεβασμό στο Κίνημα των Οικολόγων και ιδιαίτερα στον κ. Θεοπέμπτου για το σπουδαίο έργο που επιτελούν. Φυσικά στο Καρπάσι είμαστε όλοι οικολόγοι, κύριε Θεοπέμπτου, για να ξέρεις. Mεγαλώσαμε μέσα στο πράσινο και, παρά το ότι στο Ριζοκάρπασο ήταν δασώδης η περιοχή, ο κόσμος εφύτευε καλλωπιστικά δέντρα, κυπαρίσσια, ευκάλυπτους, παρά ταύτα εφυτεύκαν δηλαδή, α! Από εκεί καταγόμαστε και υπερασπίζομαι το έργο σας. Όμως ο δήμαρχος του Λονδίνου δε μου πολλοκολλά μες τούντην δυσκολία των αγροτών των δικών μας. Έν’ σωστό το έργο αλλά...
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: (Αστειευόμενος) Έντζιεν που το Καρπάσι τζιαι τζιείνος όμως!
Ζ. ΚΟΥΛΙΑΣ: Θέλω να πληροφορήσω το σώμα, κύριε Πρόεδρε, ότι έκαμα στην επιτροπή Συγκοινωνιών με τον Αντρέα το Φακοντή. Τούτα που είπε και οι άλλοι συνάδελφοι έν’ σωστά. Κατά κύριο λόγο, όταν αλλάξαμε την πολιτική μας και πήγαμε στο να εκσυγχρονιστούμε με τους ρύπους και ούτω καθεξής, πολλύν κόσμο τον αδικήσαμε, διότι είχαν... Το πετρέλαιο ήταν φτηνό και τα τέλη ήταν πολύ ψηλά. Ας πούμε, ένα αυτοκίνητο τριάντα αλόγων επλήρωνε τριακόσιες λίρες άδεια κυκλοφορίας. Μετά αντιστρέψαμε τους όρους και όλος αυτός ο κόσμος που έμεινε με αυτά τα οχήματα επλήρωσε τη νύφη και κατά κύριο λόγο είναι οι αγρότες μας, οι γεωργοκτηνοτρόφοι, οι αγρότες. Απ’ ό,τι μου εξήγησε ο σημερινός πρόεδρος είναι εκείνους που ευκολύνουμε. Και προχθές -όλως τυχαίως- στην Ξυλοτύμπου είχε ένα ωραίο πάρκο, που ένας σπουδαίος κύριος -ο Κώστας ο Αντρέου- συγκεντρώνει παλιά μηχανήματα, και είχε και μια πόμπα -αυτή που βάλλουν πετρέλαιο λέγεται “πόμπα”, όταν βάλλουμεν καύσιμα- η οποία ήταν του ’80 και πάνω έμεινε η τιμή. Ήταν πενήντα τέσσερα μιλς το γαλόνι, ένα γαλόνι έχει τεσσεράμισι λίτρα. Δηλαδή πενήντα τέσσερα μιλς είναι σχεδόν έντεκα γρόσια, ένα σελίνι είχε πενήντα μιλς, ήταν πενήντα τέσσερα. Το λέω τούτο, για να καταδείξω πού εφτάσαμε στις τιμές! Είναι όπως επααίνναμεν στην εκκλησιά, εβάλλαμεν ένα διπλοσέλινο, κανένα πεντοσέλινο, ο επίτροπος της εκκλησιάς, άμα του έβαλλες ένα πεντοσέλινο, ήταν πολύ ικανοποιημένος. Όταν εμπήκε το ευρώ, ένα ευρώ έν’ δώδεκα σελίνια, είναι δώδεκα σελίνια. Άρα, οι αδύνατες τάξεις επληρώσαν τη νύφη με τούτες τις τέχνες όλες που σοφιστήκαμε. Με αποτέλεσμα οι αδύνατες τάξεις, όπως ήταν οι αγρότες μας, οι γεωργοκτηνοτρόφοι μας, αφήκαμέν τους τούτα τα ψηλά τέλη, και τούτη είναι μία μικρή διορθωτική πράξη που γίνεται.
Άρα, μπορεί να ρυπαίνουμε, αλλά οι αγρότες, κύριε Θεοπέμπτου μου, έν’ με το τράκτορ των εξήντα αλόγων που καλλιεργούν το χωράφι. Τι θα κάμουμε; Πώς θα έρτουν τα αγγουράκια, οι ντομάτες, τα βαζάνια εις το τραπέζι του κόσμου; Έν’ οι αγρότες που εννά τα καλλιεργήσουν.
Γ. ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ: Εννά του τρώει διπλάσια τιμή ύστερα.
Ζ. ΚΟΥΛΙΑΣ: Εάν έσιει καμιά τέχνη άλλη, καλλύττερη, να την κάμουμε!
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Λιλλήκας. (Αστειευόμενος) Ήταν διαφορετικά που είπες, πράγματι, κύριε Κουλία!
Ζ. ΚΟΥΛΙΑΣ: Είσαι ικανοποιημένος, κύριε Πρόεδρε;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ναι, ναι. 27
Γ. ΛΙΛΛΗΚΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, Νομίζω υπάρχει συναντίληψη ως προς την ορθότητα της πρότασης του συναδέλφου, του κ. Προκοπίου, δηλαδή ιδιαίτερα τη φιλοσοφία που διέπει την πρότασή του, που είναι η απονομή περισσότερης κοινωνικής δικαιοσύνης και η αποκατάσταση μίας αδικίας. Όμως θα έλεγα ότι θα αποκαθίστατο πλήρως η αδικία -παρ’ ότι θα στηρίξουμε την πρόταση, θα ψηφίσουμε υπέρ- εάν προστίθεντο κάποια κριτήρια. Δηλαδή να ικανοποιηθούν εκείνοι που πράγματι θέλετε να ικανοποιηθούν και όχι κάποιοι άλλοι. τους οποίους είμαι σίγουρος ότι δεν είναι αυτούς που αποσκοπείτε να ικανοποιήσετε. Ναι, πρέπει να προστατεύσουμε και να ενισχύσουμε τους γεωργοκτηνοτρόφους, τους αγρότες, τους κατοίκους των ορεινών περιοχών που μετακινούνται προς την πόλη καθημερινά και έχουν μια μεγάλη δαπάνη για να παραμείνουν στην ύπαιθρο, περισσότερη από μας που ζούμε στις πόλεις -σ’ αυτή την πρότασή σας θα έλεγα να βάλετε μέσα κοινωνικά κριτήρια, οικονομικά κριτήρια, αν θέλετε- αλλά από αυτή την πρότασή σας όπως είναι θα επωφεληθούν και κάποιοι άλλοι που έχουν μεγάλα οχήματα, έχουν μεγάλη οικονομική άνεση και οι οποίοι θα επωφεληθούν από αυτή την πρόταση. Νομίζω ότι θα πρέπει να γίνει σε κάποια στιγμή αυτή η...
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Έκλεισά σας;
Γ. ΛΙΛΛΗΚΑΣ: Έτσι φαίνεται, κύριε Πρόεδρε. Αποφασίσατε να μου αφαιρέσετε το λόγο για κάποιο λόγο. ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Όι, εν το ήθελα να το κάμω τούτο, αλλά, αν πατήσετε ξανά το κουμπί σας, νομίζω θα μιλήσετε.
Γ. ΛΙΛΛΗΚΑΣ: Επανήλθε, κύριε Πρόεδρε. Το δεύτερο που θα ήθελα να πω είναι ότι θα έπρεπε ίσως να μπει και κάποιο χρονικό όριο λήξης, διότι, αν ο στόχος μας είναι να αποκαταστήσουμε μια αδικία, αλλά ταυτόχρονα δε θέλουμε να βλάψουμε το περιβάλλον -διότι οι επισημάνσεις του αγαπητού συναδέλφου, του κ. Θεοπέμπτου, νομίζω ότι είναι επίσης ορθές και πρέπει να μας απασχολήσουν- θα έπρεπε να μπει κάποιο χρονικό όριο, ούτως ώστε να βοηθηθούμε και η κυβέρνηση να φέρει και τα κίνητρα, για να υπάρξει μια αλλαγή όλων αυτών των οχημάτων, έτσι ώστε να έχουμε και την κοινωνική δικαιοσύνη, τη στήριξη αυτών των κοινωνικών τάξεων από τη μια...
Γ. ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ: Ζητήσαμε να γίνει σχέδιο απόσυρσης. Θα το επιδιώξουμε μετά.
Γ. ΛΙΛΛΗΚΑΣ: Και από την άλλη να μην επιβαρύνουμε το περιβάλλον. Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Λιλλήκα. Να προχωρήσουμε στη δεύτερη ανάγνωση, κυρία Δημητρίου, σας παρακαλώ.
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Συνοπτικός τίτλος. Άρθρο 1. Τροποποίηση του Μέρους Ι του Παραρτήματος Ι του βασικού νόμου. Άρθρο 2. Έναρξη της ισχύος του παρόντος Νόμου. Άρθρο 3.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Να προχωρήσουμε στην ψηφοφορία για τα άρθρα, σας παρακαλώ. (Μη ευκρινή σχόλια από τον κ. Ζαχαρία Κουλία) Για να ελέγχουμε αν είσαι συνέχεια δαμαί.
Ζ. ΚΟΥΛΙΑΣ: Καλά, κύριε, αν θέλω να πάω δίπλα να ψηφίσω, τι πειράζει δηλαδή;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: 28 Ένα ’πού τα καλά που μας έκαμε η ηλεκτρονική ψηφοφορία είναι που πήαινναμε ποτζιεί ποδά μες στη Βουλή. Τωρά δυσκολευκούμαστε λλίον, ώσπου να βρούμε τρόπο να της γελάσουμε τζιαι τούτης.
Ζ. ΚΟΥΛΙΑΣ: Θυμάστε...
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: (Αστειευόμενος) Να το κρατούμε ’πού το τηλέφωνο. Παρακαλώ να ανακοινωθούν τα αποτελέσματα.
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Σαράντα δύο παρόντες, κύριε Πρόεδρε. Σαράντα ψήφοι υπέρ, δύο κατά και καμία αποχή.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Με σαράντα ψήφους υπέρ, δύο εναντίον και καμία αποχή, τα άρθρα εγκρίνονται. Τρίτη ανάγνωση, παρακαλώ.
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Ο παρών Νόμος θα αναφέρεται ως ο περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως (Τροποποιητικός) Νόμος του 2017.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Να παρακαλέσω να προχωρήσουμε στην ψηφοφορία επί του συνόλου. Να ανακοινωθούν τα αποτελέσματα.
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Σαράντα τρεις παρόντες. Σαράντα μία ψήφοι υπέρ, δύο εναντίον και καμία αποχή. ΠΡΟΕΔΡΟΣ: (Κτυπά τη σφύρα.) Με σαράντα μία ψήφους υπέρ, δύο εναντίον και καμία αποχή, η πρόταση νόμου ψηφίζεται σε νόμο.
Σχόλια