Τα τελευταία χρόνια
άρχισαν και στην Κύπρο οι εταιρείες να ασχολούνται με την Εταιρική Κοινωνική
Ευθύνη – ΕΚΕ στην οποία η περιβαλλοντική πλευρά είναι αναπόσπαστα πολύ
σημαντική.
Το λυπηρό όμως είναι
ότι στις πιο πολλές περιπτώσεις την ευθύνη εφαρμογής την έχουν αναλάβει το
τμήμα Marketing και αυτό δεν είναι καλό σημάδι γιατί αυτή
μπορεί να σημαίνει έλλειψη ειλικρινούς ενδιαφέροντος αλλά μια προσπάθεια green washing – δηλαδή εκμετάλλευσης του ενδιαφέροντος του κοινού για το
περιβάλλον.
Μια εταιρεία που
πραγματικά ενδιαφέρεται θα διορίσει μια ομάδα από άτομα που γνωρίζουν καλά όλες
τις εσωτερικές διαδικασίες τις εταιρείας, το προσωπικό, την κοινωνία και τους
προμηθευτές.
Αυτές τις μέρες
του Facebook όπου δεν υπάρχει λογοκρισία και ο καθένας
λέει ότι θέλει, οι φωτογραφίες αφθονούν και όλοι έχουν άποψη, τα πράγματα για
τις εταιρείες είναι πολύ δύσκολα. Γνωρίζουμε όλοι πού να μην πάμε για φαγητό,
ποιος χρεώνει πολλά, ποιου το προσωπικό δε συμπεριφέρεται σωστά και πολλά άλλα.
Κάθε λάθος
προβάλλεται έντονα και οι εταιρείες είτε δεν παίρνουν είδηση είτε τρέχουν
άτσαλα να πάρουν διορθωτικά μέτρα μετά από τη ζημιά που έχει γίνει. Πάνε άδικα
τα λεφτά στις διαφημίσεις!
Κλασσικό
παράδειγμα τα περασμένα Χριστούγεννα όπου μια εταιρεία στόλισε
χριστουγεννιάτικο δέντρο μέσα στο χώρο στάθμευσης της. Το λάθος εδώ ήταν ότι
επέλεξε τον χώρο αναπήρων για να το τοποθετήσει. Η φωτογραφία έκανε το γύρο στο
Facebook και σε πολλά
μηνύματα, η εταιρεία είχε βγάλει ανακοίνωση ότι το μετακίνησε αλλά άργησε πολύ
να αντιδράσει και η ζημιά έγινε.
Όλα αυτά ήταν
επόμενο να συμβούν και στην Κύπρο όπου εν τωμεταξύ οι εταιρείες προστατεύονται
πολύ από το νόμο, εφόσον ήδη κολοσσοί στο διεθνές εμπόριο έχουν υποφέρει στο
εξωτερικό από την αδιαφορία και τις λάθος επιλογές στους προμηθευτές τους.
Γι αυτό το λόγο θα
πρέπει και οι κυπριακές εταιρείες να γνωρίζουν ότι θα πρέπει να συμπεριφέρονται
υπεύθυνα έναντι των καταναλωτών αλλά και του περιβάλλοντος.
Το να πετάς τα
απόβλητα σε παρακείμενα χωράφια, να εκπέμπεις μυρωδιές και να μολύνεις τη
γειτονιά ή ολόκληρη την κοινότητα αλλά και να χρησιμοποιείς υπερβολικές
συσκευασίες δεν είναι πλέον ανεκτές πρακτικές.
Οι κυπριακές
εταιρείες θα πρέπει επομένως να εξετάσουν με προσοχή όλες τις πτυχές της
Εταιρικής Κοινωνικής και Περιβαλλοντικής τους ευθύνης.
Χρειάζεται να
ετοιμάσουν ένα σχέδιο δράσης το οποίο να περιλαμβάνει δράσης για:
·
το
προσωπικό της εταιρείας, την ενημέρωσή τους για ορθές συνήθειες και υγιεινή ζωή,
·
τη
περιβαλλοντική διαχείριση των κτηρίων της εταιρείας ιδιαίτερα όσον αφορά την
κατανάλωση ενέργειας, νερού αλλά και την επιλογή καθαριστικών που
χρησιμοποιούνται στο κτήριο,
·
την
προσεκτική επιλογή των συνεργατών της εταιρείας αποφεύγοντας όσους δεν έχουν
σωστή συμπεριφορά ή και που παρανομούν αποφεύγοντας για παράδειγμα τις νομικές
τους υποχρεώσεις όσον αφορά την ανακύκλωση,
·
και
την εκτέλεση έργων, την ενημέρωση του κοινού και την προώθηση κοινωφελών
περιβαλλοντικών έργων στην κοινωνία.
Πολλοί θεωρούν ότι
η περιβαλλοντικά υπεύθυνη συμπεριφορά από τις εταιρείες πέραν από τα
περιβαλλοντικά οφέλη δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας και επηρεάζει πολύ θετικά
το προσωπικό, την τοπική κοινωνία και τους συνεργάτες της.
Τέτοιο κλασσικό
παράδειγμα είναι η δημιουργία από μια εταιρεία μιας «κοινωνική επιχείρησης» για
να επιλύσει ένα συγκεκριμένο θέμα όπως την επιδιόρθωση και επαναχρησιμοποίηση
οικιακού εξοπλισμού και επίπλων τα οποία καταλήγουν σε φτωχές οικογένειες ή και
μετα-πωλούνται αλλά δεν καταλήγουν σε σκυβαλότοπους!
Χαράλαμπος
Θεοπέμπτου
Λέκτορας - ΤΕΠΑΚ
Σχόλια
Μετά από υπόδειξη μου για ληγμένα προϊόντα στο ψυγείο, ο υπεύθυνος/manager του υποκαταστήματος μου απάντησε ότι φταίει ο προμηθευτής γιατί αυτός είναι υπεύθυνος να τα αλλάζει! Δεν μπορούν καν να σκεφτούν ότι τον πελάτη δεν τον ενδιαφέρουν οι εσωτερικές τους συμφωνίες με τους προμηθευτές; Πως θα σκεφτούν και την περιβαλλοντική ευθύνη;