Στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας: Εισαγωγές ελαστικών 2005 και 2006
Το πρόβλημα που παρουσιάζεται με τα παλιά και χρησιμοποιημένα ελαστικά αυτοκινήτων στην Κύπρο είναι πραγματικά τεράστιο.
Με βάση στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, το 2005 εισαχθήκαν 649.316 ελαστικά όλων των τύπων αξίας £15,8 εκ. και το 2006 εισαχθήκαν 668.695 ελαστικά αξίας £16,7 εκ.
Οι αριθμοί συνάδουν με τον υπολογισμό του σχεδόν ενός ελαστικού το χρόνο ανά κεφαλή, ενός απλού υπολογισμού που κάνουν οι ανακυκλωτές στην Ευρώπη για να υπολογίσουν στα γρήγορα τις ποσότητες.
Πού καταλήγουν όμως όλες αυτές οι εκατοντάδες χιλιάδες ελαστικών που πετάμε κάθε χρόνο;
Η κυπριακή νομοθεσία (Landfill Directive) χαρακτηρίζει τα παλιά ελαστικά ως επικίνδυνο απόβλητο και απαγορεύει την απόρριψη τους σε σκουπιδότοπους, μια πρόνοια που φυσικά δεν εφαρμόζεται.
Πολλοί τα πετούνε στην ύπαιθρο ή ακόμη χειρότερα τα καίνε.
Το ανεξέλεγκτο κάψιμο ελαστικών παράγει πυκνό καπνό, και τοξικά αέρια που μολύνουν την ατμόσφαιρα, τα νερά, το έδαφος και τα φυτά. Τα τοξικά αυτά έχουν τη δυνατότητα να προκαλέσουν μεταλλάξεις στα κύτταρα με αποτέλεσμα τον καρκίνο που μπορεί να επηρεάσει ακόμη και απογόνους. Ένα ελαστικό αυτοκινήτου που καίγεται ανεξέλεγκτα, είναι 8 φορές πιο βλαβερό στην από ότι το ελεύθερο κάψιμο άλλου είδους πλαστικών.
Δεν υπάρχει Οδηγία από την Ευρωπαϊκή Ένωση σχετικά με τα ελαστικά. Υπάρχουν όμως μια σειρά από επιλογές που προσφέρονται για λύση του προβλήματος μαζί με καλά παραδείγματα από άλλες χώρες όπως τη Φινλανδία, το Βέλγιο και την Ελλάδα.
Τα ερωτήματα για τα οποία πρέπει να βρεθεί σύντομα απάντηση είναι δύο:
(α) Ποιος, με ποια χρηματοδότηση και με ποιο καθεστώς θα αναλάβει τη διαχείριση των ελαστικών και
(β) Τι θα γίνουν τα ελαστικά που θα μαζεύονται.
Αυτά και άλλα στοιχεία έχω θέσει ενώπιον του Υπουργού Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος στην αρμοδιότητα του οποίου εμπίπτει το θέμα.
Υπάρχουν πολλές εναλλακτικές λύσεις που μπορούμε σαν κράτος να εφαρμόσουμε. Οι αριθμοί των ελαστικών είναι μεγάλοι, με μια μικρή χρέωση π.χ. £1 ανά ελαστικό, μπορούμε εύκολα να χρηματοδοτήσουμε τις πιο κατάλληλες μορφές διαχείρισης.
Άλλες πιθανές λύσεις προσφέρονται επίσης μέσω των "Πράσινων Συμβάσεων" που έχει πρόσφατα εγκρίνει το Υπουργικό Συμβούλιο.
Η προσθήκη για παράδειγμα αλεσμένου ελαστικού στην άσφαλτο είναι γνωστό ότι μειώνει το θόρυβο του δρόμου κατά 50%, οι κύβοι από παλιά ελαστικά απορροφούν κραδασμούς, ακόμη και η επαναχρησιμοποίηση των ελαστικών είναι δυνατή.
Το πρόβλημα που παρουσιάζεται με τα παλιά και χρησιμοποιημένα ελαστικά αυτοκινήτων στην Κύπρο είναι πραγματικά τεράστιο.
Με βάση στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, το 2005 εισαχθήκαν 649.316 ελαστικά όλων των τύπων αξίας £15,8 εκ. και το 2006 εισαχθήκαν 668.695 ελαστικά αξίας £16,7 εκ.
Οι αριθμοί συνάδουν με τον υπολογισμό του σχεδόν ενός ελαστικού το χρόνο ανά κεφαλή, ενός απλού υπολογισμού που κάνουν οι ανακυκλωτές στην Ευρώπη για να υπολογίσουν στα γρήγορα τις ποσότητες.
Πού καταλήγουν όμως όλες αυτές οι εκατοντάδες χιλιάδες ελαστικών που πετάμε κάθε χρόνο;
Η κυπριακή νομοθεσία (Landfill Directive) χαρακτηρίζει τα παλιά ελαστικά ως επικίνδυνο απόβλητο και απαγορεύει την απόρριψη τους σε σκουπιδότοπους, μια πρόνοια που φυσικά δεν εφαρμόζεται.
Πολλοί τα πετούνε στην ύπαιθρο ή ακόμη χειρότερα τα καίνε.
Το ανεξέλεγκτο κάψιμο ελαστικών παράγει πυκνό καπνό, και τοξικά αέρια που μολύνουν την ατμόσφαιρα, τα νερά, το έδαφος και τα φυτά. Τα τοξικά αυτά έχουν τη δυνατότητα να προκαλέσουν μεταλλάξεις στα κύτταρα με αποτέλεσμα τον καρκίνο που μπορεί να επηρεάσει ακόμη και απογόνους. Ένα ελαστικό αυτοκινήτου που καίγεται ανεξέλεγκτα, είναι 8 φορές πιο βλαβερό στην από ότι το ελεύθερο κάψιμο άλλου είδους πλαστικών.
Δεν υπάρχει Οδηγία από την Ευρωπαϊκή Ένωση σχετικά με τα ελαστικά. Υπάρχουν όμως μια σειρά από επιλογές που προσφέρονται για λύση του προβλήματος μαζί με καλά παραδείγματα από άλλες χώρες όπως τη Φινλανδία, το Βέλγιο και την Ελλάδα.
Τα ερωτήματα για τα οποία πρέπει να βρεθεί σύντομα απάντηση είναι δύο:
(α) Ποιος, με ποια χρηματοδότηση και με ποιο καθεστώς θα αναλάβει τη διαχείριση των ελαστικών και
(β) Τι θα γίνουν τα ελαστικά που θα μαζεύονται.
Αυτά και άλλα στοιχεία έχω θέσει ενώπιον του Υπουργού Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος στην αρμοδιότητα του οποίου εμπίπτει το θέμα.
Υπάρχουν πολλές εναλλακτικές λύσεις που μπορούμε σαν κράτος να εφαρμόσουμε. Οι αριθμοί των ελαστικών είναι μεγάλοι, με μια μικρή χρέωση π.χ. £1 ανά ελαστικό, μπορούμε εύκολα να χρηματοδοτήσουμε τις πιο κατάλληλες μορφές διαχείρισης.
Άλλες πιθανές λύσεις προσφέρονται επίσης μέσω των "Πράσινων Συμβάσεων" που έχει πρόσφατα εγκρίνει το Υπουργικό Συμβούλιο.
Η προσθήκη για παράδειγμα αλεσμένου ελαστικού στην άσφαλτο είναι γνωστό ότι μειώνει το θόρυβο του δρόμου κατά 50%, οι κύβοι από παλιά ελαστικά απορροφούν κραδασμούς, ακόμη και η επαναχρησιμοποίηση των ελαστικών είναι δυνατή.
Σχόλια