Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο περί Προϋπολογισμού της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου του 2018 Νόμος του 2018

Πρακτικά ολομέλειας 09/03/2018
Έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού για το νομοσχέδιο «Ο περί Προϋπολογισμού της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου του 2018 Νόμος του 2018»

Παρόντες:
Αβέρωφ Νεοφύτου, πρόεδρος Άγγελος Βότσης, Μάριος Μαυρίδης Μαρίνος Μουσιούττας, Ονούφριος Κουλλά Μαρίνος Σιζόπουλος, Στέφανος Στεφάνου Γιώργος Περδίκης, Άριστος Δαμιανού Άννα Θεολόγου, Αντρέας Καυκαλιάς

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού μελέτησε τo πιο πάνω νομοσχέδιο σε δύο συνεδρίες της, που πραγματοποιήθηκαν στις 26 Φεβρουαρίου και στις 5 Μαρτίου 2018. Στην πρώτη συνεδρία της επιτροπής παρευρέθηκαν εκπρόσωποι του Υπουργείου Οικονομικών, του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής και άλλοι εκπρόσωποι της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου (ΑΗΚ), o διευθυντής του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου (ΔΣΜΚ), καθώς και εκπρόσωπος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ).
Ο προϋπολογισμός της ΑΗΚ για το 2018 προβλέπει συνολικές δαπάνες ύψους €937.516.000 και έσοδα ύψους €824.573.000, τα οποία θα προέλθουν κυρίως από την πώληση ηλεκτρικής ενέργειας (€761.051.000), τη χρέωση δικαιωμάτων θερμοκηπιακών αερίων (€19.330.000), την πώληση νερού από αφαλάτωση
(€18.750.000), τόκους εισπρακτέους (€5.700.000), την ανάκτηση δαπανών από το ΔΣΜΚ (€5.302.000) και την αποκοπή στις συντάξιμες απολαβές των υπαλλήλων της ΑΗΚ (€1.900.000).
Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν στην επιτροπή, οι προϋπολογιζόμενες δαπάνες της ΑΗΚ για το 2018 αφορούν στα ακόλουθα:
1. Αποδοχές προσωπικού (€124.830.000), εκ των οποίων ποσό ύψους €4.988.000 αφορά τις αποδοχές του προσωπικού της ΑΗΚ που απασχολείται για τη λειτουργία του ΔΣΜΚ και ανακτάται από αυτόν.
2. Δαπάνες λειτουργίας (€596.629.000), οι οποίες προορίζονται για την κάλυψη μεταξύ άλλων στ. Βελτίωση του σταθμού Μονής (€5.460.000).
ζ. Βελτίωση και ανέγερση κτιρίων και υποστατικών (€3.725.000).
η. Αγορά μηχανοκίνητων οχημάτων (€3.480.000).
4. Άλλες δαπάνες (€17.765.000), οι οποίες αφορούν τόκους δανείων (€8.765.000), εταιρικό φόρο (€7.000.000) και εισφορά για την άμυνα (€2.000.000).
5. Απρόβλεπτες δαπάνες (€1.600.000).
Σύμφωνα με τους εκπρόσωπους της ΑΗΚ, ο προτεινόμενος προϋπολογισμός έχει καταρτιστεί στη βάση των κανόνων χρηστής διοίκησης, των διατάξεων σχετικών νομοθεσιών που προβλέπουν για την οικονομική εξυγίανση, των αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου και των σχετικών οδηγιών του Υπουργείου Οικονομικών. Σημειώνεται ότι ο εν λόγω προϋπολογισμός παρουσιάζει ταμειακό έλλειμμα ύψους €112,9 εκατομ., το οποίο θα καλυφθεί από υφιστάμενα κεφάλαια του οργανισμού.
Ενημερώνοντας περαιτέρω την επιτροπή, οι ίδιοι πιο πάνω εκπρόσωποι δήλωσαν ότι οι κυριότεροι στόχοι του οργανισμού για το 2018, όπως αυτοί αντικατοπτρίζονται στον υπό συζήτηση προϋπολογισμό, είναι
οι ακόλουθοι:
1. Η επιτυχής εφαρμογή του λειτουργικού και λογιστικού διαχωρισμού του οργανισμού σύμφωνα με τις ρυθμιστικές αποφάσεις της ΡΑΕΚ, ώστε ο οργανισμός να καταστεί συμβατός με τις σχετικές ευρωπαϊκές Οδηγίες.
2. Η υλοποίηση του αναπτυξιακού προγράμματος παραγωγής, μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας για τη βέλτιστη εξυπηρέτηση όλων των χρηστών του ηλεκτρικού συστήματος της Κύπρου.
3. Η εφαρμογή του προγράμματος συντήρησης του εξοπλισμού και των εγκαταστάσεων της ΑΗΚ με σκοπό τη διασφάλιση της αξιοπιστίας του ηλεκτρικού συστήματος.
Σύμφωνα με τους ιδίους, η ΑΗΚ αποτελεί έναν εύρωστο οργανισμό ικανό να πραγματοποιήσει τις επενδύσεις και υποδομές που η πολιτεία κρίνει αναγκαίες για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας και για την εισαγωγή φυσικού αερίου στην Κύπρο, πάντοτε με στόχο το όφελος των καταναλωτών και τη συνεχή ανάκαμψη της κυπριακής οικονομίας.
Σε σχέση με την εισαγωγή του φυσικού αερίου στην Κύπρο, οι ίδιοι αρμόδιοι ενημέρωσαν την επιτροπή ότι πρόθεση της ΑΗΚ είναι η επένδυση και η συμμετοχή της στην κοινοπραξία που θα δημιουργηθεί για τις υποδομές εισαγωγής του φυσικού αερίου. Το συνολικό ποσό της επένδυσης για το εν λόγω έργο υπολογίζεται να ανέλθει στα €250 εκατομ. και βάσει σχετικής απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου η ΑΗΚ θα έχει τη δυνατότητα συμμετοχής στο έργο σε ποσοστό μέχρι τριάντα τοις εκατόν (30%) της συνολικής επένδυσης.
Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού δήλωσε ότι μέρος της επένδυσης για τις υποδομές εισαγωγής φυσικού αερίου αναμένεται να χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκά
κονδύλια και ότι το υπουργείο βρίσκεται στο στάδιο συζήτησης του σχεδιασμού για την υλοποίηση του εν λόγω έργου.
Στο πλαίσιο της εξέτασης του προϋπολογισμού μέλη της επιτροπής έθεσαν σωρεία ερωτημάτων και ζήτησαν περαιτέρω διευκρινίσεις για επιμέρους ζητήματα, τα οποία αφορούν μεταξύ άλλων στο διαχωρισμό των δραστηριοτήτων της ΑΗΚ, στις προϋπολογιζόμενες δαπάνες για τη βελτίωση του σταθμού Βασιλικού και στο ζήτημα των πασσάλων που αγόρασε η ΑΗΚ στο παρελθόν και κρίθηκαν ακατάλληλοι.
Σε σχέση με τα τεθέντα ερωτήματα, οι εκπρόσωποι της ΑΗΚ κατέθεσαν μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
1. Η ΑΗΚ εφαρμόζει το διαχωρισμό των δραστηριοτήτων της σε συμμόρφωση με τη ρυθμιστική απόφαση της ΡΑΕΚ. Συναφώς, η ΡΑΕΚ διενήργησε τον πρώτο έλεγχο σχετικά με την πορεία υλοποίησης του διαχωρισμού το Μάιο του 2017, ενώ προγραμματίζει τη διεξαγωγή δύο ακόμη ελέγχων κατά τους μήνες
Μάρτιο και Δεκέμβριο του 2018.
2. Οι προϋπολογιζόμενες κεφαλαιουχικές δαπάνες για τη βελτίωση του σταθμού Βασιλικού περιλαμβάνουν την ολοκλήρωση των έργων μετατροπής της μονάδας σε μονάδα καύσης φυσικού αερίου και την εγκατάσταση αντιρρυπαντικών τεχνολογιών, καθώς και άλλες βελτιώσεις, έργα τα οποία αποσκοπούν στην ικανοποίηση των περιβαλλοντικών υποχρεώσεων που πρέπει να τεθούν σε ισχύ το 2020.
3. Η ΑΗΚ προχώρησε στην κατάθεση αγωγής ενώπιον δικαστηρίου σχετικά με την αγορά ακατάλληλων πασσάλων μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος, το ποσό της οποίας ανέρχεται στα €24 εκατομ. περίπου.
Περαιτέρω, η επιτροπή ζήτησε την κατάθεση επιπρόσθετων στοιχείων αναφορικά με το Ταμείο Συντάξεων της ΑΗΚ, το ύψος των αποδοχών του προσωπικού, το Σχέδιο Πρόωρης Αφυπηρέτησης, την
εγκατάσταση έξυπνων μετρητών, την αποξήλωση εναέριων γραμμών υψηλής τάσης, τις δαπάνες προς τα μέσα μαζικής ενημέρωσης για την προώθηση του αναπτυξιακού προγράμματος της ΑΗΚ και για την ενημέρωση του 1533
κοινού σε σχέση με τις δραστηριότητές της και την αγορά ηλεκτρισμού από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας από την ΑΗΚ, τα οποία κατατέθηκαν στην επιτροπή με επιστολή της ΑΗΚ, ημερομηνίας 2 Μαρτίου 2018.
Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, αφού έλαβε υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της, κατά πλειοψηφία του προέδρου και των μελών της βουλευτών της κοινοβουλευτικής ομάδας του Δημοκρατικού Συναγερμού, των μελών της βουλευτών της κοινοβουλευτικής ομάδας ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις και των μελών της βουλευτών της κοινοβουλευτικής ομάδας του Δημοκρατικού Κόμματος, εισηγείται
στη Βουλή την ψήφιση του νομοσχεδίου σε νόμο για την κατά νόμο έγκριση του προϋπολογισμού της ΑΗΚ για το 2018.
Το μέλος της επιτροπής βουλευτής του Κινήματος Σοσιαλδημοκρατών ΕΔΕΚ, το μέλος της βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών και το μέλος της ανεξάρτητη βουλευτής κ. Άννα Θεολόγου επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν κατά τη συζήτηση του θέματος στην ολομέλεια του σώματος.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ:
Υπάρχουν ομιλητές επί θέματος αρχής;
Ναι, ο κ. Θεοπέμπτου.

Χ. ΘΕΟΠΕΜΠΤΟΥ:
Kύριε Πρόεδρε,
Ένα θέμα το οποίο υπάρχει με την Αρχή Ηλεκτρισμού, για το οποίο δεν είναι οπωσδήποτε υπεύθυνη η ίδια η Αρχή Ηλεκτρισμού, είναι οι δεκάδες εκατομμύρια τα οποία πληρώνουμε κάθε χρόνο για το δικαίωμα
εκπομπής ρύπων. Είναι ένα κομμάτι, στο οποίο έπρεπε να δώσουμε περισσότερη σημασία. Δεν ξέρω αν διαθέτουμε τα λεφτά. Φυσικά τα πιάνουμε από τους καταναλωτές, αλλά, από την άλλη, η κυβέρνηση έπρεπε να πάρει μέτρα, για να βοηθηθεί τούτη η κατάσταση.
Όσον αφορά τις ΑΠΕ, που ήταν να μειώσουν την εξάρτηση από το πετρέλαιο, είχαμε στόχο σε δύο χρόνια να είναι 13% και είμαστε στο 8%. Το κάψιμο το ενδιάμεσο -το οποίο ακούμε, εν το βλέπουμε- που ήταν να ήταν το φυσικό αέριο με λιγότερους ρύπους, για να μειωθούν τα εκατομμύρια που δίνουμε κάθε χρόνο. Την εξοικονόμηση στα κτίρια που έπρεπε να κάμνει η κυβέρνηση εν την κάμνει τζιαι εμείναμεν στο κομμάτι πάλι να πληρώνουμε ρύπους.
Για τούτο το λόγο, καταλαβαίνετε τη δυσκολία, θα ψηφίσουμε τον προϋπολογισμό της ΑΗΚ, αλλά καταλαβαίνετε τη δυσκολία να ψηφίζεις ένα κονδύλι το οποίο είναι δεκάδες εκατομμύρια ευρώ και το οποίο φεύκει μόνο τζιαι μόνο για να έχουμε το δικαίωμα να ρυπαίνουμε! Και πάνω σε τούτο η παράκλησή μου είναι προς την Αρχή Ηλεκτρισμού τουλάχιστον την εταιρική κοινωνική της ευθύνη να τη δείχνει σε περιβαλλοντικούς σκοπούς παρά σε οτιδήποτε άλλο.
Ευχαριστώ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άρχισε η ανακύκλωση ηλεκτρικών συσκευών ... επιτέλους!

Ξεκίνησε η συγκέντρωση παλιών ηλεκτρικών συσκευών για την ανακύκλωσή τους Δώστε τις συσκευές σας Μέχρι να παραλάβουν τις πρώτες συσκευές από τους καταναλωτές, οι ανακυκλωτές ασχολούνται με τα παλιά τερματικά που είχαν αποσύρει οι κυβερνητικές υπηρεσίες Με τις συσκευές που φυλάσσονταν από καιρό σε υποστατικά στους Εργάτες και το Γέρι ξεκίνησε τη λειτουργία του το σύστημα ανακύκλωσης ηλεκτρικών συσκευών. Η εταιρεία Wee Electrocyclosis, η οποία διαχειρίζεται το σύστημα, ανακοίνωσε το περασμένο Σάββατο ότι οι καταναλωτές μπορούν στο εξής να αφήνουν τις παλιές τους συσκευές στα καταστήματα των 148 εταιρειών που είναι συμβεβλημένες (η λίστα τους είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα www.electrocyclosis.com.cy). Οι πρώτες συσκευές από ανακυκλωτές δεν έχουν ακόμη φτάσει στην Electrocyclosis, η οποία, ωστόσο, ξεκίνησε την προώθηση στους ανακυκλωτές των παλιών συσκευών που είχαν συγκεντρωθεί από οργανισμούς και υπηρεσίες στις αποθήκες της, αφού μόνο στο υποστατικό στους Εργάτες είχαν συσσωρευθεί περί...

Ήλιος - αεροπορική τραγωδία ..

Ήταν Αύγουστος του 2005 και ήμουν πολύ χαρούμενος. Κέρδισα μετά από διαγωνισμό μια από τις θέσεις στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος στην Κοπεγχάγη που τότε εργάζονταν στο "neighbourhood project." Η διαμονή και η διατροφή ήταν πληρωμένα. Τα αεροπορικά εισιτήρια ήταν και αυτά πληρωμένα αλλά επέλεξαν η ίδιοι την πτήση από την Αθήνα.  Έτσι έπρεπε να διαλέξω εγώ το πρώτο σκέλος, δηλαδή την πτήση για την Αθήνα. Πήγα σε τουριστικό γραφείο που εργαζόταν μια θεία και τις εξήγησα τι ήθελα. Μου κανόνισε την προεπιλεγμένη πτήση από Αθήνα για Κομπεγχάγη και έμεινε να διευθετηθεί η πτήση για Αθήνα.  Μου πρότεινε την πτήση της Ήλιος και έφυγα από το γραφείο. Την άλλη μέρα με πήρε τηλέφωνο και μου είπε ότι είχε έγνοια γιατί ήταν μικρό το χρονικό διάστημα και ίσως να μην προλάμβαινα να πάρω την επόμενη πτήση και έτσι το αλλάξαμε για άλλη που έφευγε λίγο πιο γρήγορα. Στο αεροδρόμιο είδα την πτήση της Ήλιος στο Gate Εκεί ήταν και παλιοί φοιτητές μου πιάσαμε κουβέντα είπαμε διάφορα αποχαιρε...

Έχεις Θερμοσυσσωρευτές;

Τα πιο πολλά από τα παράπονα που ακούγονται για ψηλούς λογαριασμούς του ηλεκτρισμού είναι από ιδιοκτήτες θερμοσυσσωρευτών οι πιο πολλοί από τους οποίους δεν έχουν γνώση για το πώς λειτουργεί το σύστημα θέρμανσης τους. Φυσικά το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει ο οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης είναι να μελετήσει τη δυνατότητα θερμομόνωσης του κτηρίου, να μειώσει τις απώλειες με χοντρές κουρτίνες και να κλείσει τις χαραμάδες κάτω από πόρτες και παράθυρα με τα ειδικά λάστιχα που κυκλοφορούν στην αγορά. Ο θερμοσυσσωρευτής δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μονωμένο κιβώτιο γεμάτο πυρότουβλα τα οποία θερμαίνονται με ηλεκτρισμό. Όταν εμείς χρειάζεται να θερμάνουμε το χώρο τότε ανοίγει μια δίοδος μέσω της οποίας περνά ο αέρας μέσα από τα τούβλα και περνά ζεστός στο δωμάτιο. Στους εντελώς απλούς θερμοσυσσωρευτές υπάρχουν μόνο δύο ρυθμίσεις. Το ένα κουμπί ρυθμίζει πόσο πολύ θα βράσουν τα τούβλα (input) και η θερμότητα που φυλάγεται έχει επίσης άμεση σχέση με τη δυναμικότητα του αφού στην α...