Η
κυβέρνηση έχει εξαγγείλει ότι η κατασκευή του δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς θα
προχωρήσει σε διάφορα στάδια και τη συμπλήρωσή του στο τέλος του 2021.
Ο
δρόμος αυτός προσφέρει μια εξαιρετική ευκαιρία για να σχεδιαστεί ένας δρόμος
πρότυπο που να ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες αλλά να βλέπει και στο
μέλλον.
Σταθμοί εξυπηρέτησης.
Τα
Δημόσια Έργα επιμένουν ότι οι αποστάσεις στην Κύπρο είναι μικρές και δεν
δικαιολογούν τη δημιουργία σταθμών εξυπηρέτησης σε υπεραστικούς δρόμους. Αυτό
μπορεί να είναι σωστό για τους πιο πολλούς πολίτες που ίσως να μην χρειάζονται
τόπο ξεκούρασης, φαγητό ή αποχωρητήρια στη διαδρομή τους. Είμαι όμως βέβαιος
ότι όταν τα κατασκευάσουμε όχι μόνο θα τα χρησιμοποιούν αλλά με τις σωστές
πρόνοιες μπορούν να αναζωογονήσουν την περιοχή.
Όμως,
είμαστε και τουριστικό νησί με πάρα πολλούς επισκέπτες που ενοικιάζουν
αυτοκίνητο για να βγουν να απολαύσουν την κυπριακή φύση.
Παράλληλα
οι σταθμοί θα προσφέρουν τόπο ξεκούρασης και ανέσεων και στους ταλαίπωρους επαγγελματίες
οδηγούς αλλά και πολλές άλλες υπηρεσίες που θα σπρώξουν τον τόπο και την
περιοχή μπροστά!
Τι
θα πρέπει όμως να περιλαμβάνουν οι μοντέρνοι σταθμοί εξυπηρέτησης;
Α)
Αναψυκτήριο ή/και εστιατόριο με ελεύθερα καθίσματα εντός και εκτός του χώρου
που οι επισκέπτες θα πρέπει μάλιστα να μπορούν ελεύθερα να τα χρησιμοποιήσουν είτε
παραγγείλουν είτε όχι και θα μπορούν μάλιστα να φέρουν το δικό τους καφέ και
φαγητό.
Β)
Μικρό κατάστημα με τοπικά προϊόντα είτε είναι χειροτεχνία είτε τρόφιμα όλων των
ειδών. Το κατάστημα μαζί με το αναψυκτήριο θα πρέπει να αποφέρουν έσοδα στις γύρο
κοινότητες.
Γ)
Καθαρά κοινής χρήσης δημόσια αποχωρητήρια.
Δ)
Πινακίδα όπου όποιος κάτοικος της περιοχής θα μπορεί να διαφημίζει υπηρεσίες,
χειροτεχνίες, χώρους διαμονής ή και προϊόντα.
Ε)
Σταθμός εναλλακτικών καυσίμων με δυνατότητα φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων και
υγραερίου κίνησης. Ο νόμος 59/2017, ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή και θα
πρέπει να ξεκινήσει πρώτα το κράτος να κάνει τις απαραίτητες υποδομές και όχι
να περιμένει τον ιδιωτικό τομέα, αν πραγματικά νοιαζόμαστε να προωθήσουμε τα
εναλλακτικά καύσιμα.
Ζ)
Τα λεωφορεία που θα συνδέουν την Πάφο με την Πόλη Χρυσοχούς θα πρέπει να μπορούν
εύκολα να εξυπηρετούν και τις γύρο κοινότητες. Γι’ αυτό θα πρέπει να προβλεφθούν
από τώρα οι σταθμοί των υπεραστικών λεωφορείων και παράλληλα να προσφέρουν και
δωρεάν στάθμευση στους επιβάτες.
Άγρια ζωή
Η
λειτουργία ενός δρόμου που περνά μέσα από τη φύση δημιουργεί τεράστια
προβλήματα στην άγρια ζωή. Η ενόχληση γίνεται όχι μόνο από τα φώτα και το δρόμο
αλλά και από το γεγονός ότι ο δρόμος είναι πλέον απροσπέλαστος και αν καταφέρει
οτιδήποτε να βγει στο οδόστρωμα ο θάνατος από τα αυτοκίνητα είναι σχεδόν σίγουρος.
Για
αυτό το λόγο στο εξωτερικό κατασκευάζονται σε στρατηγικά σημεία είτε υπέργειες είτε
υπόγειες διαβάσεις ζώων ούτως ώστε να μειώνονται οι θάνατοι. Το κόστος, ιδιαίτερα
των υπόγειων διαβάσεων δεν είναι αποτρεπτικό.
Ενέργεια
Για
λόγους ασφάλειας, όλες οι είσοδοι και έξοδοι των υπεραστικών δρόμων, φωτίζονται
όλο το βράδυ. Όμως η τεχνολογία έχει προχωρήσει πολύ και οι νέοι λαμπτήρες LED μπορούν να προσφέρουν πολλά
πλεονεκτήματα:
Α)
Έχουν εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση και μεγάλη διάρκεια ζωής με μεγάλο οικονομικό
όφελος όχι μόνο στην κατανάλωση αλλά και στα μειωμένα έξοδα συντήρησης.
Β)
Μπορούν να ανάβουν πολύ γρήγορα. Έτσι με ένα αυτόματα σύστημα μπορούν να ανάβουν
μόνο όταν πλησιάζει ένα όχημα και να σβήνουν όταν πλέον το αυτοκίνητο φύγει και
όχι να μένουν αναμμένα όλο το βράδυ.
Θόρυβος
Ο
θόρυβος από τα διερχόμενα αυτοκίνητα δημιουργεί πολλά προβλήματα στους περίοικους
και θα πρέπει να το λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη στο στάδιο του σχεδιασμού. Λύση
μπορεί να είναι η άσφαλτος χαμηλού θορύβου, αισθητικά όμορφα ηχοπετάσματα, βύθιση
ή ανύψωση του δρόμου ή ακόμη και η επιλογή της διαδρομής.
Αυτές
είναι οι προτάσεις για ένα υπεραστικό δρόμο που θα μας οδηγήσει στο μέλλον, φτάνει
να θέλουμε.
Και
το ερώτημα αυτό είναι που θέλουμε;
Χαράλαμπος Θεοπέμπτου,
Βουλευτής,
Κινήματος
Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών.
Σχόλια