Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο δρόμος Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς θα βλέπει στο μέλλον;

Η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει ότι η κατασκευή του δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς θα προχωρήσει σε διάφορα στάδια και τη συμπλήρωσή του στο τέλος του 2021.
Ο δρόμος αυτός προσφέρει μια εξαιρετική ευκαιρία για να σχεδιαστεί ένας δρόμος πρότυπο που να ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες αλλά να βλέπει και στο μέλλον.

Σταθμοί εξυπηρέτησης.
Τα Δημόσια Έργα επιμένουν ότι οι αποστάσεις στην Κύπρο είναι μικρές και δεν δικαιολογούν τη δημιουργία σταθμών εξυπηρέτησης σε υπεραστικούς δρόμους. Αυτό μπορεί να είναι σωστό για τους πιο πολλούς πολίτες που ίσως να μην χρειάζονται τόπο ξεκούρασης, φαγητό ή αποχωρητήρια στη διαδρομή τους. Είμαι όμως βέβαιος ότι όταν τα κατασκευάσουμε όχι μόνο θα τα χρησιμοποιούν αλλά με τις σωστές πρόνοιες μπορούν να αναζωογονήσουν την περιοχή.
Όμως, είμαστε και τουριστικό νησί με πάρα πολλούς επισκέπτες που ενοικιάζουν αυτοκίνητο για να βγουν να απολαύσουν την κυπριακή φύση.
Παράλληλα οι σταθμοί θα προσφέρουν τόπο ξεκούρασης και ανέσεων και στους ταλαίπωρους επαγγελματίες οδηγούς αλλά και πολλές άλλες υπηρεσίες που θα σπρώξουν τον τόπο και την περιοχή μπροστά!
Τι θα πρέπει όμως να περιλαμβάνουν οι μοντέρνοι σταθμοί εξυπηρέτησης;
Α) Αναψυκτήριο ή/και εστιατόριο με ελεύθερα καθίσματα εντός και εκτός του χώρου που οι επισκέπτες θα πρέπει μάλιστα να μπορούν ελεύθερα να τα χρησιμοποιήσουν είτε παραγγείλουν είτε όχι και θα μπορούν μάλιστα να φέρουν το δικό τους καφέ και φαγητό.
Β) Μικρό κατάστημα με τοπικά προϊόντα είτε είναι χειροτεχνία είτε τρόφιμα όλων των ειδών. Το κατάστημα μαζί με το αναψυκτήριο θα πρέπει να αποφέρουν έσοδα στις γύρο κοινότητες.
Γ) Καθαρά κοινής χρήσης δημόσια αποχωρητήρια.
Δ) Πινακίδα όπου όποιος κάτοικος της περιοχής θα μπορεί να διαφημίζει υπηρεσίες, χειροτεχνίες, χώρους διαμονής ή και προϊόντα.
Ε) Σταθμός εναλλακτικών καυσίμων με δυνατότητα φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων και υγραερίου κίνησης. Ο νόμος 59/2017, ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή και θα πρέπει να ξεκινήσει πρώτα το κράτος να κάνει τις απαραίτητες υποδομές και όχι να περιμένει τον ιδιωτικό τομέα, αν πραγματικά νοιαζόμαστε να προωθήσουμε τα εναλλακτικά καύσιμα.
Ζ) Τα λεωφορεία που θα συνδέουν την Πάφο με την Πόλη Χρυσοχούς θα πρέπει να μπορούν εύκολα να εξυπηρετούν και τις γύρο κοινότητες. Γι’ αυτό θα πρέπει να προβλεφθούν από τώρα οι σταθμοί των υπεραστικών λεωφορείων και παράλληλα να προσφέρουν και δωρεάν στάθμευση στους επιβάτες.

Άγρια ζωή
Η λειτουργία ενός δρόμου που περνά μέσα από τη φύση δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην άγρια ζωή. Η ενόχληση γίνεται όχι μόνο από τα φώτα και το δρόμο αλλά και από το γεγονός ότι ο δρόμος είναι πλέον απροσπέλαστος και αν καταφέρει οτιδήποτε να βγει στο οδόστρωμα ο θάνατος από τα αυτοκίνητα είναι σχεδόν σίγουρος.
Για αυτό το λόγο στο εξωτερικό κατασκευάζονται σε στρατηγικά σημεία είτε υπέργειες είτε υπόγειες διαβάσεις ζώων ούτως ώστε να μειώνονται οι θάνατοι. Το κόστος, ιδιαίτερα των υπόγειων διαβάσεων δεν είναι αποτρεπτικό.

Ενέργεια
Για λόγους ασφάλειας, όλες οι είσοδοι και έξοδοι των υπεραστικών δρόμων, φωτίζονται όλο το βράδυ. Όμως η τεχνολογία έχει προχωρήσει πολύ και οι νέοι λαμπτήρες LED μπορούν να προσφέρουν πολλά πλεονεκτήματα:
Α) Έχουν εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση και μεγάλη διάρκεια ζωής με μεγάλο οικονομικό όφελος όχι μόνο στην κατανάλωση αλλά και στα μειωμένα έξοδα συντήρησης.
Β) Μπορούν να ανάβουν πολύ γρήγορα. Έτσι με ένα αυτόματα σύστημα μπορούν να ανάβουν μόνο όταν πλησιάζει ένα όχημα και να σβήνουν όταν πλέον το αυτοκίνητο φύγει και όχι να μένουν αναμμένα όλο το βράδυ.

Θόρυβος
Ο θόρυβος από τα διερχόμενα αυτοκίνητα δημιουργεί πολλά προβλήματα στους περίοικους και θα πρέπει να το λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη στο στάδιο του σχεδιασμού. Λύση μπορεί να είναι η άσφαλτος χαμηλού θορύβου, αισθητικά όμορφα ηχοπετάσματα, βύθιση ή ανύψωση του δρόμου ή ακόμη και η επιλογή της διαδρομής.

Αυτές είναι οι προτάσεις για ένα υπεραστικό δρόμο που θα μας οδηγήσει στο μέλλον, φτάνει να θέλουμε.

Και το ερώτημα αυτό είναι που θέλουμε;


Χαράλαμπος Θεοπέμπτου,
Βουλευτής,
Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών.


Σχόλια

Ο χρήστης Aceras Anthropophorum είπε…
Είσαι πολλά επιοικής με τα αυτοκίνητα τζ̆αι τους δρόμους. Είναι τζ̆αιρός να περάσει η αρχή της ίσης αντιμετώπισης των τριών μορφών διακίνησης (πράμα που πέρασε στό νόμο άλλων χωρών όπως πχ η Ελβετία). Αυτά που τους ζητάς είναι τα ελάχιστα. Για κάθε ευρώ που επενδύεται σε δρόμους θα έπρεπε να επενδύονται δύο, ένα για την ήπια διακίνηση (πεζοί τζ̆αι ποδήλατα) τζ̆αι ένα για τες δημόσιες συγκοινωνίες. Στην Κύπρο για τους εκτός αυτοκινητου τρόπους διακίνησης είναι μιλλοσφοντζ̆ίσματα. Για κάθε καινούριο δρόμο που σχεδιάζουν έπρεπε να γίνονται τρομερές πιέσεις αντίθεσης για να κερδίζονται ισοδύναμες επενδυσεις στους εναλλαχτικούς τρόπους διακίνησης.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άρχισε η ανακύκλωση ηλεκτρικών συσκευών ... επιτέλους!

Ξεκίνησε η συγκέντρωση παλιών ηλεκτρικών συσκευών για την ανακύκλωσή τους Δώστε τις συσκευές σας Μέχρι να παραλάβουν τις πρώτες συσκευές από τους καταναλωτές, οι ανακυκλωτές ασχολούνται με τα παλιά τερματικά που είχαν αποσύρει οι κυβερνητικές υπηρεσίες Με τις συσκευές που φυλάσσονταν από καιρό σε υποστατικά στους Εργάτες και το Γέρι ξεκίνησε τη λειτουργία του το σύστημα ανακύκλωσης ηλεκτρικών συσκευών. Η εταιρεία Wee Electrocyclosis, η οποία διαχειρίζεται το σύστημα, ανακοίνωσε το περασμένο Σάββατο ότι οι καταναλωτές μπορούν στο εξής να αφήνουν τις παλιές τους συσκευές στα καταστήματα των 148 εταιρειών που είναι συμβεβλημένες (η λίστα τους είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα www.electrocyclosis.com.cy). Οι πρώτες συσκευές από ανακυκλωτές δεν έχουν ακόμη φτάσει στην Electrocyclosis, η οποία, ωστόσο, ξεκίνησε την προώθηση στους ανακυκλωτές των παλιών συσκευών που είχαν συγκεντρωθεί από οργανισμούς και υπηρεσίες στις αποθήκες της, αφού μόνο στο υποστατικό στους Εργάτες είχαν συσσωρευθεί περί...

Ήλιος - αεροπορική τραγωδία ..

Ήταν Αύγουστος του 2005 και ήμουν πολύ χαρούμενος. Κέρδισα μετά από διαγωνισμό μια από τις θέσεις στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος στην Κοπεγχάγη που τότε εργάζονταν στο "neighbourhood project." Η διαμονή και η διατροφή ήταν πληρωμένα. Τα αεροπορικά εισιτήρια ήταν και αυτά πληρωμένα αλλά επέλεξαν η ίδιοι την πτήση από την Αθήνα.  Έτσι έπρεπε να διαλέξω εγώ το πρώτο σκέλος, δηλαδή την πτήση για την Αθήνα. Πήγα σε τουριστικό γραφείο που εργαζόταν μια θεία και τις εξήγησα τι ήθελα. Μου κανόνισε την προεπιλεγμένη πτήση από Αθήνα για Κομπεγχάγη και έμεινε να διευθετηθεί η πτήση για Αθήνα.  Μου πρότεινε την πτήση της Ήλιος και έφυγα από το γραφείο. Την άλλη μέρα με πήρε τηλέφωνο και μου είπε ότι είχε έγνοια γιατί ήταν μικρό το χρονικό διάστημα και ίσως να μην προλάμβαινα να πάρω την επόμενη πτήση και έτσι το αλλάξαμε για άλλη που έφευγε λίγο πιο γρήγορα. Στο αεροδρόμιο είδα την πτήση της Ήλιος στο Gate Εκεί ήταν και παλιοί φοιτητές μου πιάσαμε κουβέντα είπαμε διάφορα αποχαιρε...

Έχεις Θερμοσυσσωρευτές;

Τα πιο πολλά από τα παράπονα που ακούγονται για ψηλούς λογαριασμούς του ηλεκτρισμού είναι από ιδιοκτήτες θερμοσυσσωρευτών οι πιο πολλοί από τους οποίους δεν έχουν γνώση για το πώς λειτουργεί το σύστημα θέρμανσης τους. Φυσικά το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει ο οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης είναι να μελετήσει τη δυνατότητα θερμομόνωσης του κτηρίου, να μειώσει τις απώλειες με χοντρές κουρτίνες και να κλείσει τις χαραμάδες κάτω από πόρτες και παράθυρα με τα ειδικά λάστιχα που κυκλοφορούν στην αγορά. Ο θερμοσυσσωρευτής δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μονωμένο κιβώτιο γεμάτο πυρότουβλα τα οποία θερμαίνονται με ηλεκτρισμό. Όταν εμείς χρειάζεται να θερμάνουμε το χώρο τότε ανοίγει μια δίοδος μέσω της οποίας περνά ο αέρας μέσα από τα τούβλα και περνά ζεστός στο δωμάτιο. Στους εντελώς απλούς θερμοσυσσωρευτές υπάρχουν μόνο δύο ρυθμίσεις. Το ένα κουμπί ρυθμίζει πόσο πολύ θα βράσουν τα τούβλα (input) και η θερμότητα που φυλάγεται έχει επίσης άμεση σχέση με τη δυναμικότητα του αφού στην α...