Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ρύπανση που δεν βλέπεται γρήγορα ξεχνιέται

Τι θα κάνουμε με τα διυλιστήρια;

Όταν εξετάσει κανείς τον τρόπο που διαχειριστήκαμε μέχρι τώρα τις ρυπασμένες περιοχές στην Κύπρο μπορεί να βρει πολλά ρητά που ταιριάζουν γάντι όπως το «μάτια που δεν βλέπονται γρήγορα ξεχνιούνται» ή την πολύ διαδεδομένη πρακτική του «κρύβω κάτω από το χαλί».
Τι κάναμε το 1986 με τους 50 με 100 τόνους από  το τοξικό μηχανέλαιο Ασκαρέλ; Το βάλαμε σε βαρέλια και το θάψαμε κάπου στα Πολεμίδια και έκτοτε το παρακολουθούμε κάθε 6 μήνες αν έχει διαρρεύσει και αν έχει φτάσει στα υπόγεια νερά! Κανένας δε νοιάστηκε μέχρι τώρα για να δώσουμε ένα τέλος στο θέμα με τη σωστή διαχείριση. Έπρεπε να έρθει η Οδηγία 2000/60 για τα νερά για να το βρούμε πάλι μπροστά μας αλλά και πάλι δεν έγινε τίποτα. Δυστυχώς έχουμε πάρα  πολλά παραδείγματα όπου θάψαμε την ρύπανση αντί να κάνουμε αποκατάσταση.
Όμως αν γίνει αυτό στις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων δε θα τα ξεχάσουμε ποτέ!
Στις πολιτισμένες χώρες υπάρχουν αυστηροί κανόνες οι οποίοι μπαίνουν στη διαδικασία πώλησης, κατεδάφισης ή και ανάπτυξης ενός τεμαχίου μέσω των οποίων γίνεται αξιολόγηση της επικινδυνότητας και εισήγηση για την αποκατάσταση του χώρου, με το κράτος να επιβλέπει τις διαδικασίες. Σκεφτείτε μόνο πόσα κτήρια κατεδαφίσαμε που είχαν αμίαντους χωρίς να γίνει έστω και μια απλή αξιολόγηση επικινδυνότητας προηγουμένως. Ακόμη και το ίδιο το κράτος κατεδάφισε τα παλιά κυβερνητικά κτήρια με αμίαντους και  ξεκίνησε διαδικασία κατεδάφισης του Γενικού Νοσοκομείου που είχε χιλιάδες φύλλα αμιάντου και μόνο μετά από παρεμβάσεις  αναγκάστηκε να πάρει τα κατάλληλα μέτρα.

Τώρα όμως είναι η ώρα όπου θα πρέπει να εξετάσουμε σοβαρά το θέμα της αποκατάστασης του χώρου των παλιών διυλιστηρίων γιατί έχει ξεκινήσει και η διαδικασία αποξήλωσης των εγκαταστάσεων. Αν μάλιστα τα καταφέρουμε να μετακινήσουμε όλες τις εγκαταστάσεις πετρελαιοειδών από το παραλιακό μέτωπο της Λάρνακας, τότε ένα καλό παράδειγμα τώρα θα μας βοηθήσει πολύ στην περιβαλλοντική αποκατάσταση όλης των εγκαταστάσεων.

Η αποκατάσταση ρυπασμένων χώρων είναι ένα πρόβλημα που αντιμετώπισαν πάρα πολλές ανεπτυγμένες χώρες υπάρχουν Κώδικες πρακτικής και πρότυπα για τη διαδικασία, τις εκθέσεις και τον τρόπο αποκατάστασης ανάλογα με τους ρύπους σε κάθε εγκατάσταση με τη διαδικασία να είναι απλή και απόλυτα λογική. Στις Ηνωμένες Πολιτείες υπάρχει ειδική σελίδα με τις πληροφορίες των ρυπαντών και των εγκεκριμένων μεθόδων αποκατάστασης  και με ειδική αναφορά σε πρώην διυλιστήρια πετρελαίου.

Η ανησυχία με την αποκατάσταση του χώρου των παλιών διυλιστηρίων βρίσκεται στο ότι ξεκίνησε μια διαδικασία αποξήλωσης όπως την αποκαλούν μέσα από την οποία θα αφαιρεθούν παλιές εγκαταστάσεις.
Η μεγάλη έγνοια εδώ βρίσκεται στα ρυπασμένα εδάφη του χώρου για τα οποία δεν έχει ανακοινωθεί οτιδήποτε.
Ένα κόλπο που διάφορες εταιρείες στο εξωτερικό εφαρμόζουν για να γλυτώσουν τα έξοδα της αποκατάστασης είναι να βασιστούν στο ότι το κοινό ξεχνά όταν περάσει κάποιος χρόνος.
Γι αυτό το λόγο μέθοδοι αποκατάστασης που βασίζονται σε φυσικές διεργασίες (βιοαποκατάσταση ) όπως π.χ. φύτευση με κατάλληλα φυτά και δέντρα, είναι ελκυστικές γιατί χρειάζονται πολλή χρόνο για να φέρουν αποτέλεσμα και το πράσινο πάντα αρέσει στο κοινό.
Φυσικά μετά από λίγο καιρό και όταν όλοι νομίζουν ότι έγινε η απορρύπανση τότε αρχίζουν και την ανάπτυξη του χώρου.
Στον ίδιο χώρο έγινε και πιο παλιά αποξήλωση αλλά δεν έγινε καμιά αποκατάσταση των εδαφών.

Η διαδικασία αποκατάστασης έπρεπε να είναι δια νόμου υποχρεωτική, αν είναι κάποτε να αφαιρέσουμε από αυτή τη γη που τόσο αγαπούμε, όλων των ειδών τους ρύπους και το κράτος έχει τώρα την ευκαιρία να δείξει πως πρέπει να γίνονται οι επιστημονικά σωστές αποκαταστάσεις
Αν δεν το κάνουμε τώρα σωστά, πως θα μπορέσουμε να απαιτήσουμε από τους ιδιώτες να κάνουν σωστά τις αποκαταστάσεις των ρυπασμένων εδαφών όταν απομακρύνουν τις εγκαταστάσεις τους από την περιοχή;
Και όλα αυτά δεν είναι μόνο για το περιβάλλον αλλά και για την προστασία της υγείας των κατοίκων και των μελλοντικών χρηστών του χώρου.

Χαράλαμπος Θεοπέμπτου
Λέκτορας
Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Περιβάλλοντος
Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Τηλέφωνο: 99677119


Βιβλιογραφία:

Land affected by contamination – UK National Planning Policy Framework




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άρχισε η ανακύκλωση ηλεκτρικών συσκευών ... επιτέλους!

Ξεκίνησε η συγκέντρωση παλιών ηλεκτρικών συσκευών για την ανακύκλωσή τους Δώστε τις συσκευές σας Μέχρι να παραλάβουν τις πρώτες συσκευές από τους καταναλωτές, οι ανακυκλωτές ασχολούνται με τα παλιά τερματικά που είχαν αποσύρει οι κυβερνητικές υπηρεσίες Με τις συσκευές που φυλάσσονταν από καιρό σε υποστατικά στους Εργάτες και το Γέρι ξεκίνησε τη λειτουργία του το σύστημα ανακύκλωσης ηλεκτρικών συσκευών. Η εταιρεία Wee Electrocyclosis, η οποία διαχειρίζεται το σύστημα, ανακοίνωσε το περασμένο Σάββατο ότι οι καταναλωτές μπορούν στο εξής να αφήνουν τις παλιές τους συσκευές στα καταστήματα των 148 εταιρειών που είναι συμβεβλημένες (η λίστα τους είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα www.electrocyclosis.com.cy). Οι πρώτες συσκευές από ανακυκλωτές δεν έχουν ακόμη φτάσει στην Electrocyclosis, η οποία, ωστόσο, ξεκίνησε την προώθηση στους ανακυκλωτές των παλιών συσκευών που είχαν συγκεντρωθεί από οργανισμούς και υπηρεσίες στις αποθήκες της, αφού μόνο στο υποστατικό στους Εργάτες είχαν συσσωρευθεί περί...

Ήλιος - αεροπορική τραγωδία ..

Ήταν Αύγουστος του 2005 και ήμουν πολύ χαρούμενος. Κέρδισα μετά από διαγωνισμό μια από τις θέσεις στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος στην Κοπεγχάγη που τότε εργάζονταν στο "neighbourhood project." Η διαμονή και η διατροφή ήταν πληρωμένα. Τα αεροπορικά εισιτήρια ήταν και αυτά πληρωμένα αλλά επέλεξαν η ίδιοι την πτήση από την Αθήνα.  Έτσι έπρεπε να διαλέξω εγώ το πρώτο σκέλος, δηλαδή την πτήση για την Αθήνα. Πήγα σε τουριστικό γραφείο που εργαζόταν μια θεία και τις εξήγησα τι ήθελα. Μου κανόνισε την προεπιλεγμένη πτήση από Αθήνα για Κομπεγχάγη και έμεινε να διευθετηθεί η πτήση για Αθήνα.  Μου πρότεινε την πτήση της Ήλιος και έφυγα από το γραφείο. Την άλλη μέρα με πήρε τηλέφωνο και μου είπε ότι είχε έγνοια γιατί ήταν μικρό το χρονικό διάστημα και ίσως να μην προλάμβαινα να πάρω την επόμενη πτήση και έτσι το αλλάξαμε για άλλη που έφευγε λίγο πιο γρήγορα. Στο αεροδρόμιο είδα την πτήση της Ήλιος στο Gate Εκεί ήταν και παλιοί φοιτητές μου πιάσαμε κουβέντα είπαμε διάφορα αποχαιρε...

Έχεις Θερμοσυσσωρευτές;

Τα πιο πολλά από τα παράπονα που ακούγονται για ψηλούς λογαριασμούς του ηλεκτρισμού είναι από ιδιοκτήτες θερμοσυσσωρευτών οι πιο πολλοί από τους οποίους δεν έχουν γνώση για το πώς λειτουργεί το σύστημα θέρμανσης τους. Φυσικά το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει ο οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης είναι να μελετήσει τη δυνατότητα θερμομόνωσης του κτηρίου, να μειώσει τις απώλειες με χοντρές κουρτίνες και να κλείσει τις χαραμάδες κάτω από πόρτες και παράθυρα με τα ειδικά λάστιχα που κυκλοφορούν στην αγορά. Ο θερμοσυσσωρευτής δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μονωμένο κιβώτιο γεμάτο πυρότουβλα τα οποία θερμαίνονται με ηλεκτρισμό. Όταν εμείς χρειάζεται να θερμάνουμε το χώρο τότε ανοίγει μια δίοδος μέσω της οποίας περνά ο αέρας μέσα από τα τούβλα και περνά ζεστός στο δωμάτιο. Στους εντελώς απλούς θερμοσυσσωρευτές υπάρχουν μόνο δύο ρυθμίσεις. Το ένα κουμπί ρυθμίζει πόσο πολύ θα βράσουν τα τούβλα (input) και η θερμότητα που φυλάγεται έχει επίσης άμεση σχέση με τη δυναμικότητα του αφού στην α...