Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μα είδες τι έγινε;

Πριν πολλά χρόνια ταξιδεύαμε με τα παιδιά μου στα υπόγεια τραίνα του Λονδίνου όταν σε μια στάση μπήκαν στο βαγόνι 3 νεαροί ηλικίας γυμνασίου όπως και τα δικά μου παιδιά περίπου. Κρατούσαν μια μπάλα ποδοσφαίρου, συζητούσαν δυνατά και κατέβηκαν στην επόμενη στάση.
"Μα είδες τι έγινε;" με ρωτά ο μεγάλος μου, είναι στην ίδια ηλικία με μένα, κυκλοφορούν στα τραίνα και πάνε να παίξουν με τους φίλους τους! ..... Μόνοι τους!
Αυτή ακριβώς είναι ακόμη μια πλευρά της έλλειψης δημόσιων μεταφορών. Η νεολαία της Κύπρου αναγκάζεται να παρακαλεί γονείς και αδέλφια για να τους πάρει από το ένα σημείο στο άλλο.
Αυτό κρατά τη νεολαία περιορισμένη, δυσκολεύει την επικοινωνία και την κοινωνικότητα που για αυτή την ηλικία είναι από τα πιο σημαντικά θέματα γι αυτούς.
Φυσικά από πλευράς μετακίνησης, τα παιδιά μας δεν στερούνται μόνο τα λεωφορεία. Ούτε να περπατήσουν μπορούν αλλά ούτε και να ποδηλατήσουν.

Για να μπορέσουν οι δημόσιες μεταφορές να προχωρήσουν χρειάζεται αποφασιστικότητα. Κανένας δεν πρόκειται να κατεβεί από το αυτοκίνητό του και να μπει στο λεωφορείο αν δεν του δημιουργήσουμε δυσκολίες.
Χρειάζονται ειδικές λωρίδες στο δρόμο μόνο για λεωφορεία, οργανωμένο σύστημα έξυπνων στάσεων που να ενημερώνουν τους επιβάτες πότε φτάνει το λεωφορείο, μονοδρομήσεις και απαγορεύσεις. Επίσης χρειάζονται και πολεοδομικές ρυθμίσεις για τους κεντρικούς σταθμούς των λεωφορείων σε κάθε πόλη.
Τα πεζοδρόμια μας είναι χάλια, ή ανύπαρκτα και οι διασταυρώσεις ελάχιστες και πολύ μακριά η μια από την άλλη. Μπορεί να μην είναι εύκολο να διορθώσεις μια ολόκληρη πόλη αλλά τουλάχιστο ορισμένες διαδρομές από τις διάφορες γειτονιές προς τα σχολεία έπρεπε να τις κάνουμε!

Όσον αφορά τα ποδήλατα αυτή είναι μια άλλη πονεμένη ιστορία για την οποία όλοι κάνουν δηλώσεις αλλά τίποτα δεν προχωρεί. Ο νόμος κάθεται στη βουλή από το 2010 αν και ακόμη και με αυτό είχαμε αρχικά προβλήματα. Να θυμίσω τις πρόνοιες του νομοσχεδίου για φυλάκιση και πρόστιμα εκατοντάδων ευρώ για ποδηλάτες που θα έβγαιναν στο πεζοδρόμιο. Και αυτά σε ένα νόμο για την προώθηση του ποδηλάτου!



Για να μπορέσουν οι δημόσιες μεταφορές να προχωρήσουν χρειάζεται αποφασιστικότητα. Κανένας δεν πρόκειται να κατεβεί από το αυτοκίνητό του και να μπει στο λεωφορείο αν δεν του δημιουργήσουμε δυσκολίες.
Χρειάζονται ειδικές λωρίδες στο δρόμο μόνο για λεωφορεία, οργανωμένο σύστημα έξυπνων στάσεων που να ενημερώνουν τους επιβάτες πότε φτάνει το λεωφορείο, μονοδρομήσεις και απαγορεύσεις. Επίσης χρειάζονται και πολεοδομικές ρυθμίσεις για τους κεντρικούς σταθμούς των λεωφορείων σε κάθε πόλη.

Φυσικά από πλευράς μετακίνησης, τα παιδιά μας δεν στερούνται μόνο τα λεωφορεία. Ούτε να περπατήσουν μπορούν αλλά ούτε και να ποδηλατήσουν.
[Φωτό:Ταχυδρόμος σε Γερμανική πόλη]
Οι στατιστικές αναφέρουν ότι ο μέσος ποδηλάτης μπορεί άνετα να κινηθεί σε μια ακτίνα 5 χιλιομέτρων και με βάση αυτό σχεδιάζουν τις υποδομές στο εξωτερικό. Απλά εντοπίζεις τα σημεία με ψηλή επισκεψιμότητα και βελτιώνεις τις υποδομές για ποδήλατα. Το 2013 ήταν σημαδιακό για τα ποδήλατα γιατί για πρώτη φορά οι πωλήσεις ποδηλάτων στην Ευρώπη ξεπέρασαν τις πωλήσεις αυτοκινήτων. Αυτό δεν είναι τυχαίο αλλά αποτέλεσμα των προσπαθειών που γίνονται για προώθηση του ποδηλάτου.

Όμως, ότι μέτρα και να πάρει μια πόλη κανένας δεν μπορεί να νιώθει ασφαλισμένος αν τα αυτοκίνητα δίπλα του τον προσπερνούν με ψηλές ταχύτητες. Στις ευρωπαϊκές πόλεις οι γωνίες στο δρόμο είναι τέτοιες που να μην μπορείς να πάρεις τη στροφή με μεγάλη ταχύτητα ή ακόμη βάζουν μια μικρή διαχωριστική λωρίδα για να υποχρεώσουν τον οδηγό να ελαττώσει ταχύτητα.
Εμείς όμως που λατρεύουμε τα αυτοκίνητα σχεδιάζουμε τα στριψίματα στο δρόμο με ανοικτές γωνίες για να μην καθυστερούν τα αυτοκίνητα και να μπορούν να στρίβουν με ταχύτητα.
Με τέτοια μυαλά φαντάζομαι πόσο εξωγήινη πρέπει να είναι για τους κύπριους πολεοδόμους η εκστρατεία που γίνεται σε όλη την Ευρώπη για όριο 30χιλιομέτρων την ώρα σε κατοικημένες περιοχές!

Σκεφτήκατε πόσο θα άλλαζε η ζωή των νέων αλλά και των υπολοίπων μας αν είχαμε αυτές τις ευκολίες και πόσο θα άλλαζαν οι πόλεις μας;
Τα πλεονεκτήματα είναι πολλά και μεταξύ αυτών ίσως το σοβαρότερο είναι η βελτίωση του επιπέδου υγείας μας λόγω της άσκησης αλλά και της μείωσης της ρύπανσης του αέρα που οφείλεται στα πολλά αυτοκίνητα που έχουμε στην Κύπρο.

Με βάση μελέτες που δημοσιεύονται όλο και πιο συχνά χάνουν τη ζωή τους πιο πολλοί από την κακή ποιότητα του αέρα παρά από αυτοκινητιστικά δυστυχήματα. Ή διαφορετικά, χάνουμε όσες ζωές χάνονται από το κάπνισμα.
Χαράλαμπος Θεοπέμπτου
HousingArea
Είσοδος δρόμου που οδηγεί σε οικιστική περιοχή στη Γερμανία. Οι δύο "κούκοι" ειναι τοποθετημένοι ουτως ώστε αν κάποιος στρίψει με μεγάλη ταχύτητα να κτυπήσει πάνω!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άρχισε η ανακύκλωση ηλεκτρικών συσκευών ... επιτέλους!

Ξεκίνησε η συγκέντρωση παλιών ηλεκτρικών συσκευών για την ανακύκλωσή τους Δώστε τις συσκευές σας Μέχρι να παραλάβουν τις πρώτες συσκευές από τους καταναλωτές, οι ανακυκλωτές ασχολούνται με τα παλιά τερματικά που είχαν αποσύρει οι κυβερνητικές υπηρεσίες Με τις συσκευές που φυλάσσονταν από καιρό σε υποστατικά στους Εργάτες και το Γέρι ξεκίνησε τη λειτουργία του το σύστημα ανακύκλωσης ηλεκτρικών συσκευών. Η εταιρεία Wee Electrocyclosis, η οποία διαχειρίζεται το σύστημα, ανακοίνωσε το περασμένο Σάββατο ότι οι καταναλωτές μπορούν στο εξής να αφήνουν τις παλιές τους συσκευές στα καταστήματα των 148 εταιρειών που είναι συμβεβλημένες (η λίστα τους είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα www.electrocyclosis.com.cy). Οι πρώτες συσκευές από ανακυκλωτές δεν έχουν ακόμη φτάσει στην Electrocyclosis, η οποία, ωστόσο, ξεκίνησε την προώθηση στους ανακυκλωτές των παλιών συσκευών που είχαν συγκεντρωθεί από οργανισμούς και υπηρεσίες στις αποθήκες της, αφού μόνο στο υποστατικό στους Εργάτες είχαν συσσωρευθεί περί...

Ήλιος - αεροπορική τραγωδία ..

Ήταν Αύγουστος του 2005 και ήμουν πολύ χαρούμενος. Κέρδισα μετά από διαγωνισμό μια από τις θέσεις στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος στην Κοπεγχάγη που τότε εργάζονταν στο "neighbourhood project." Η διαμονή και η διατροφή ήταν πληρωμένα. Τα αεροπορικά εισιτήρια ήταν και αυτά πληρωμένα αλλά επέλεξαν η ίδιοι την πτήση από την Αθήνα.  Έτσι έπρεπε να διαλέξω εγώ το πρώτο σκέλος, δηλαδή την πτήση για την Αθήνα. Πήγα σε τουριστικό γραφείο που εργαζόταν μια θεία και τις εξήγησα τι ήθελα. Μου κανόνισε την προεπιλεγμένη πτήση από Αθήνα για Κομπεγχάγη και έμεινε να διευθετηθεί η πτήση για Αθήνα.  Μου πρότεινε την πτήση της Ήλιος και έφυγα από το γραφείο. Την άλλη μέρα με πήρε τηλέφωνο και μου είπε ότι είχε έγνοια γιατί ήταν μικρό το χρονικό διάστημα και ίσως να μην προλάμβαινα να πάρω την επόμενη πτήση και έτσι το αλλάξαμε για άλλη που έφευγε λίγο πιο γρήγορα. Στο αεροδρόμιο είδα την πτήση της Ήλιος στο Gate Εκεί ήταν και παλιοί φοιτητές μου πιάσαμε κουβέντα είπαμε διάφορα αποχαιρε...

Έχεις Θερμοσυσσωρευτές;

Τα πιο πολλά από τα παράπονα που ακούγονται για ψηλούς λογαριασμούς του ηλεκτρισμού είναι από ιδιοκτήτες θερμοσυσσωρευτών οι πιο πολλοί από τους οποίους δεν έχουν γνώση για το πώς λειτουργεί το σύστημα θέρμανσης τους. Φυσικά το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει ο οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης είναι να μελετήσει τη δυνατότητα θερμομόνωσης του κτηρίου, να μειώσει τις απώλειες με χοντρές κουρτίνες και να κλείσει τις χαραμάδες κάτω από πόρτες και παράθυρα με τα ειδικά λάστιχα που κυκλοφορούν στην αγορά. Ο θερμοσυσσωρευτής δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μονωμένο κιβώτιο γεμάτο πυρότουβλα τα οποία θερμαίνονται με ηλεκτρισμό. Όταν εμείς χρειάζεται να θερμάνουμε το χώρο τότε ανοίγει μια δίοδος μέσω της οποίας περνά ο αέρας μέσα από τα τούβλα και περνά ζεστός στο δωμάτιο. Στους εντελώς απλούς θερμοσυσσωρευτές υπάρχουν μόνο δύο ρυθμίσεις. Το ένα κουμπί ρυθμίζει πόσο πολύ θα βράσουν τα τούβλα (input) και η θερμότητα που φυλάγεται έχει επίσης άμεση σχέση με τη δυναμικότητα του αφού στην α...