Πέμπτη, 31 Ιανουαρίου 2013

Αγοράζοντας παράθυρα και πόρτες

Τα ανοίγματα στους τοίχους ενός κτηρίου όπως παράθυρα και πόρτες (γνωστά επίσης και σαν κουφώματα) μπορεί να είναι μεγάλο πλεονέκτημα για ένα καλό αρχιτέκτονα γνώστη του βιοκλιματικού σχεδιασμού ή να αποτελούν ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα όπως είναι συνήθως τα τελευταία χρόνια στα πιο πολλά σπίτια στην Κύπρο.
Τα παράθυρα και οι πόρτες αποτελούν μια ενεργειακή πρόκληση για τον σχεδιαστή του κτηρίου γιατί μπορεί από τη μια να μας δώσουν φωτισμό και την θερμότητα από τον ήλιο το χειμώνα ή να έχουμε απώλειες ενέργειας και ιδιαίτερα το καλοκαίρι να θερμαίνεται υπερβολικά το εσωτερικό από τον ήλιο που μπαίνει από το παράθυρο αν δεν έχουμε σκίαση.

Για αυτό το λόγο μαζί με τη θερμομόνωση της οροφής και των τοίχων πάντα συστήνεται να εξεταστεί σοβαρά και η αλλαγή των παραθύρων με νέα πιο ψηλών προδιαγραφών παράθυρα.
Οι αγοραστές θα πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι πέρα από το υποχρεωτικό πρότυπο σήμανσης CE, υπάρχουν πρότυπα (π.χ. τα γερμανικά DIN) για παράθυρα και πόρτες που είναι εύκολο να ελέγξουμε και τα οποία ρυθμίζουν:
  • Τη στεγανότητα της κατασκευής (αεροστεγανότητα & υδατοστεγανότητα)
  • Το πόσο κατάλληλο είναι το υλικό για κατασκευή πόρτας ή παραθύρου.
  • Το πόσο εμποδίζει την απώλεια θερμότητας .
  • Την ικανότητα ηχομόνωσης.
  • Την προστασία από διάρρηξη.
  • Την ικανότητά της κατασκευής να σηκώσει κάποιο φορτίο.
  • Τον εξαερισμό του χώρου δια μέσου του παραθύρου η της πόρτας.
  • Τη συμπεριφορά του υαλοπίνακα του παραθύρου στην ενέργεια και στο φως του ήλιου.
Πέρα από τα πιο πάνω υπάρχουν και άλλα χαρακτηριστικά τα οποία καθορίζουν την ποιότητα και την συμπεριφορά του παραθύρου όπως για παράδειγμα το πόσο ενεργειακά καλό είναι.
Για παράδειγμα τα συρόμενα παράθυρα και πόρτες με βουρτσάκια υστερούν στη θερμομόνωση και ηχομόνωση σε σχέση με τα άλλα είδη που κλείνουν π.χ. με δύναμη έναντι ενός λάστιχου.
Ένα καθοριστικό χαρακτηριστικό για την τιμή ενός παραθύρου έχει να κάνει και με την ικανότητα του να εμποδίζει τη ροή θερμότητας από τη μια πλευρά στην άλλη.
Η μονάδες που χρησιμοποιούμε για την μέτρηση αυτού του χαρακτηριστικού ολόκληρης της κατασκευής (πλαίσιο + υαλοπίνακας) είναι ο «Συντελεστής θερμοπερατότητας» U(σε W/m2K) οποίος καθορίζει πόση ενέργεια περνά από ένα παράθυρο ενός τετραγωνικού μέτρου για κάθε ένα βαθμό Κελσίου διαφορά θερμοκρασίας μέσα και έξω από το παράθυρο. Γι αυτό όσο πιο χαμηλό Uέχει μια κατασκευή τόσο το καλύτερο.
Ένα παλιό συνηθισμένο παράθυρο μπορεί να έχει Uπερίπου 5 W/m2K ενώ η κυπριακή νομοθεσία καθορίζει ως ελάχιστο το 3.8W/m2K για τα παράθυρα το οποίο είναι πολύ ψηλό και θα πρέπει σύντομα να το μειώσουμε κατά πολύ αφού σήμερα στην αγορά υπάρχουν επιλογές με U1.5 W/m2K !
Πέρα από πόρτες και παράθυρα η κυπριακή νομοθεσία καθορίζει για νέα κτήρια ή όπου θα γίνει μεγάλης έκτασης ανακαίνιση, ως ανώτερο επιτρεπτό όριο το 0.85W/m2K για εξωτερικούς τοίχους, το 0.75W/m2K για οροφή και 2W/m2K για το πάτωμα.
Φυσικά ενώ πάντα θέλουμε το φως, θέλουμε την ζεστασιά του ήλιου το χειμώνα αλλά όχι το καλοκαίρι. Πέρα από τα χαρακτηριστικά του υαλοπίνακα μπορούμε να το πετύχουμε αυτό με εξωτερικό σκίαστρο στο παράθυρο το οποίο να είναι ειδικά σχεδιασμένο να αφήνει τον ήλιο να μπαίνει το χειμώνα αλλά να τον εμποδίζει το καλοκαίρι.
Τα σκίαστρα που τα παλιά χρόνια ήταν πολύ διαδεδομένα είτε πάνω από το παράθυρο είτε ως εξωτερικά φυλλαράκια στα παράθυρα έχουν δυστυχώς καταργηθεί τα τελευταία χρόνια δημιουργώντας έτσι μεγάλα ενεργειακά προβλήματα στους ένοικους. Ένα σωστά σχεδιασμένο σκίαστρο στο νότο θα πρέπει να επιτρέπει την είσοδο του ήλιου από το παράθυρο τον χειμώνα και να τον εμποδίζει να μπει το καλοκαίρι. Από την άλλη το ίδιο ίσως και καλύτερο αποτέλεσμα μπορούμε να το πετύχουμε και με φυλλοβόλα δέντρα στην νότια πλευρά του κτηρίου.
Τα εξωτερικά σκίαστρα που τοποθετούμε στην ανατολική και δυτική πλευρά του κτηρίου που ο ήλιος είναι χαμηλός, είναι συνήθως κάθετα. Μάλιστα υπάρχουν και συστήματα που κινούν τις γρίλιες αυτόματα και διαφορετικά για κάθε μια από τις 365 μέρες του χρόνου!
Ακόμη μια προβληματική τακτική με την κατασκευή παραθύρων είναι και η συνήθεια τοποθέτησης μωσαϊκών στο κάτω μέρος του παραθύρου. Τα μωσαϊκά και τα μάρμαρα είναι καλοί αγωγοί της θερμότητας και προκαλούν απώλειες.
Επίσης τα πλαίσια δεν πρέπει να εφάπτονται της τοιχοποιίας αλλά θα πρέπει να υπάρχει αρμός συστολής-διαστολής ο οποίος πρέπει να κλείνει με κατάλληλα μονωτικά υλικά.
PlatresWoodenDoorLoses
Κλειστή πόρτα σε κυπριακό ξενοδοχείο όλο χαραμάδες αλλά με διπλά γυαλιά και κατασκευασμένη με ακατάλληλο ξύλο

Επιπλέον πληροφορίες για όσους ενδιαφέρονται:
Αν εξετάσουμε ξεχωριστά τα πλαίσια από τους υαλοπίνακες θα δούμε ότι τα σύγχρονα πλαίσια μπορούν να έχουν Uπλαισίου μέχρι 0.8 W/m2K ενώ οι ενεργειακοί υαλοπίνακες μπορούν να έχουν Uυαλοπίνακα μέχρι 0.5 W/m2K.
Εκτός των παραδοσιακών διπλών υαλοπινάκων σήμερα υπάρχουν οι ενεργειακοί υαλοπίνακες ηλιακού ελέγχου με ειδική επίστρωση οι οποίοι έχουν σχεδιαστεί για να μειώσουν το ποσό της θερμότητας που εισάγεται σε ένα κτίριο, αντανακλούν και απορροφούν θερμότητα καθώς επίσης φιλτράρουν το φως για τη μείωση της αντανάκλασης. Η χρήση ενός ενεργειακού υαλοπίνακα ηλιακού ελέγχου μειώνει την ανάγκη θέρμανσης ή ψύξης.
Τα χαρακτηριστικά των υαλοπινάκων που έχουν σημασία ιδιαίτερα σε καταστήματα και βιτρίνες εκτός από την τιμή Uυαλοπίνακα, είναι η Μετάδοση του Φωτός και ο Συντελεστής Σκίασης.
Μετάδοση του φωτός (ή LT) που όσο υψηλότερη είναι, τόσο καλύτερη είναι η διάχυση του φυσικού φωτός στο δωμάτιο και ο συντελεστής Σκίασης (ή Shading coefficient ή g-value) μετρά το ποσοστό της θερμότητας που περνά μέσα από τον υαλοπίνακα. Όσο χαμηλότερος είναι ο συντελεστής αυτός, τόσο μεγαλύτερη είναι η ηλιακή προστασία και, συνεπώς, τόσο μεγαλύτερη είναι η απόδοση των υαλοπινάκων ηλιακού ελέγχου.
Ιδανικά θα πρέπει να έχουμε σε ένα υαλοπίνακα τον συνδυασμό του χαμηλότερου δυνατού Uυαλοπίνακα , της υψηλότερης δυνατής Μετάδοσης του Φωτός LT, και το χαμηλότερο δυνατό Συντελεστή Σκίασης.

Ανδρέας Ανδρέου
Παγκύπριος Σύνδεσμος Εξοικονόμησης Ενέργειας
ΠΑΣΕΕΞΕ - ΟΕΒ Τηλ: 22665102
Χαράλαμπος Θεοπέμπτου
Επίτροπος Περιβάλλοντος
Http://perivallon.eu

Παρασκευή, 25 Ιανουαρίου 2013

Κοινότητες και οργανικά απόβλητα

Ένα πολύ συχνό ερώτημα που παίρνω από κοινοτάρχες είναι για τους τρόπους που υπάρχουν για να διαχειριστεί κάποιος απόβλητα όπως τα κλαδέματα και τα υπολείμματα φαγητού.
Το θέμα είναι πολύ σοβαρό και έχουμε αργήσει να το χειριστούμε εφόσον η Ευρωπαϊκή Ένωση (και η κυπριακή νομοθεσία) μας έχουν θέσει όριο μέχρι τον Ιούνιο του 2013 να μειώσουμε κατά 50% τα απόβλητα αυτά που φτάνουν σε χωματερές. Ποιες επομένως είναι οι επιλογές οι οποίες προσφέρονται για διαχείριση των αποβλήτων αυτών;
Κομποστοποίηση στο σπίτι
Η κομποστοποίηση στο σπίτι προσφέρεται ιδιαίτερα σε κοινότητες όπου οι κατοικίες έχουν συνήθως αυλή για πιο εύκολη διαδικασία αλλά ίσως και πιο πολλά κλαδέματα. Στον κάδο αυτό μπαίνουν όλα τα φυτικά απόβλητα της κουζίνας όπως φλούδες, λαχανικά, κατάλοιπα φρούτων κλπ. Παράλληλα με την αγορά ενός θρυμματιστεί μπορεί να κομποστοποιηθούν και πιο χοντρά κλαδέματα.

Και δεν είναι πάντα ανάγκη να αγοράσει κάποιος κάδο αφού υπάρχουν και πιο φτηνές επιλογές. Η οικιακή κομποστοποίηση είναι η υπ' αριθμόν ένα επιλογή σε όλο τον κόσμο γιατί αφαιρεί ένα σημαντικό ποσοστό αποβλήτων από την διαχείριση της Τοπικής Αρχής.
Το μέτρο αυτό είναι πολύ διαδεδομένο στο εξωτερικό που συνήθως οι Τοπικές αρχές επιδοτούν ή δίνουν δωρεάν τους κάδους κομποστοποίησης. Στην Κύπρο ορισμένοι Δήμοι προσφέρουν οικονομική ή άλλη βοήθεια στους δημότες τους για προώθηση της κομποστοποίησης. Το γραφείο του Επιτρόπου Περιβάλλοντος έχει εκτυπώσει πληροφοριακό φυλλάδιο το οποίο είναι διαθέσιμο στα Κέντρα Εξυπηρέτησης του Πολίτη αλλά και ηλεκτρονικά.

Compostcompostbin1    
Έτοιμοι κάδοι κομποστοποίησης
 palletbin     bintelli
Κάδοι από πάλετς και τέλι
HomeShredder
Θρυμματισμός
Ο θρυμματιστής έχει το πλεονέκτημα ότι μειώνει δραματικά τον όγκο των κλαδεμάτων και δίνει και το υλικό το οποίο είναι χρήσιμο για όσους κάνουν κομποστοποίηση, για φάρμες π.χ. κοτόπουλα ή ακόμη και για απλό σκόρπισμα στα χωράφια.
Για μια γεωργική κοινότητα η παραγωγή κομπόστας που είναι το καλύτερο εδαφοβελτιωτικό που υπάρχει είναι ένα εξαιρετικά μεγάλο πλεονέκτημα.
woodpelletsΚαύσιμη ύλη για τζάκι
Μια άλλη επιλογή για τα κλαδέματα είναι η μετατροπή τους σε πέλλετς ή μπρικέττες (pellets & briquettes) για τζάκια και καυστήρες ξύλου. Στην κυπριακή αγορά υπάρχει διαθέσιμος όλος ο εξοπλισμός για την παραγωγή τους αλλά καυστήρες και τζάκια για το υλικό αυτό που είναι πάρα πολύ διαδεδομένο στο εξωτερικό
 Υπολείμματα κουζίνας
Τα μαγειρεμένα υπολείμματα φαγητών δημιουργούν πολύ μεγάλα προβλήματα ιδιαίτερα όταν υπάρχουν στρατόπεδα, εστιατόρια και ξενοδοχεία. Τα υπολείμματα αυτά μπορούν να καταλήξουν σε μια μονάδα παραγωγής βιοαερίου ή σε μια μονάδα βιομηχανικής κομποστοποίησης.

 Πεδίο συνεργασίας μεταξύ Κοινοτήτων
Πιο πάνω επεξηγούνται οι διάφορες επιλογές διάθεσης των αποβλήτων με ορισμένα μέτρα να προσφέρονται καλύτερα για συνεργασία μεταξύ των Κοινοτήτων όπως για παράδειγμα:

 Α) Οικιακή Κομποστοποίηση: Οργανωμένες από κοινού παρουσιάσεις σε κατοίκους για το πώς γίνεται η οικιακή κομποστοποίηση.
 Β) Θρυμματιστές: Υπάρχουν θρυμματιστές που σύρονται πίσω από φορτηγό και είναι πολύ καλύτερο αν τα έξοδα αγοράς και η χρήση γίνουν από κοινού ανάμεσα σε Κοινότητες που συνορεύουν. Το υλικό μπορεί να δοθεί σε όσους το θέλουν και το υπόλοιπο μπορεί να μεταφερθεί πιο φτηνά λόγω μειωμένου όγκου, σε κεντρική μονάδα κομποστοποίησης ή παραγωγής βιοαερίου.
 Γ) Παραγωγή καύσιμου υλικού: Σε αυτή την περίπτωση θα χρειαστεί ένας επιπλέον χώρος παράδοσης και αποξήρανσης των κλαδεμάτων αλλά έχει το πλεονέκτημα ότι θα δώσει και ένα επιπλέον εισόδημα ή δωρεάν καύσιμη ύλη στους κατοίκους. Μπορεί να αγοραστεί από κοινού η μηχανή παραγωγής πέλλετς ή πρικεττών.
Δ) Υπολείμματα κουζίνας: Υπάρχουν εταιρείες στην Κύπρο οι οποίες μπορούν να εντοπιστούν μέσω του συνδέσμου εταιρειών παραγωγής βιοαερίου για συνεργασία. Σε τέτοια περίπτωση η συνεργασία ανάμεσα στις Κοινότητες θα βοηθήσει στο να μειωθούν δραματικά τα έξοδα συλλογής και μεταφοράς.
Σημειώσεις:
α) Αυτόματος κομποστοποιητής όλων των οργανικών αποβλήτων σε κυπριακό εστιατόριο στη Λεμεσό
β) Φυλλάδιο για το πως κάνουμε κομποστοποίηση στο σπίτι.

Το βίντεο πιο κάτω δείχνει το συνεργείο του Δήμου Λευκωσίας που θρυμματίζει τα κλαδεύματα από τα δέντρα του δρόμου
 Όλο το σχετικό υλικό εδώ.

Τετάρτη, 16 Ιανουαρίου 2013

Ο Υπ Γεωργίας συναντήθηκε με τον Επίτροπο Περιβάλλοντος και εκπροσώπους του Συνδέσμου Εισαγωγέων Ελαστικών Κύπρου

Ο Υπουργός Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος κ. Σοφοκλής Αλετράρης είχε σήμερα συνάντηση, στο γραφείο του, με τον Επίτροπο Περιβάλλοντος κ. Χαράλαμπο Θεοπέμπτου και τον Πρόεδρο κ. Δημήτρη Δημάδη και εκπροσώπους του Συνδέσμου Εισαγωγέων Ελαστικών Κύπρου. Κατά τη συνάντηση έγινε αναφορά στο υφιστάμενο σύστημα διαχείρισης και ανακύκλωσης ελαστικών στην Κύπρο και οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου εξέφρασαν τις ανησυχίες τους κατά πόσον αυτό είναι αποτελεσματικό.
Ο Επίτροπος Περιβάλλοντος ανέφερε ότι υπάρχει μεγάλος αριθμός χρησιμοποιημένων ελαστικών τα οποία απορρίπτονται σε διάφορα σημεία της Κύπρου, επισημαίνοντας προβλήματα που υπάρχουν όσον αφορά την εγκυρότητα της διαδικασίας συλλογής και μεταφοράς τους στην αρμόδια εταιρεία ανακύκλωσης ελαστικών.
Επίσης, οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου αναφέρθηκαν και στο γεγονός ότι η εισαγωγή μεγάλου αριθμού μεταχειρισμένων ελαστικών συνεπάγεται ταχύτερη αύξηση του αριθμού αποβλήτων ελαστικών, το οποίο επιβαρύνει και το σύστημα διαχείρισής τους.
Από την πλευρά του ο κ. Υπουργός είπε ότι καταγράφονται οι καταγγελίες που σχετίζονται με την απόρριψη αποβλήτων ελαστικών και θα διερευνηθούν από το Τμήμα Περιβάλλοντος το οποίο, όπως υπογράμμισε, θα στοχεύσει άμεσα σε αυστηρότερους και πιο συστηματικούς ελέγχους του συλλογικού συστήματος διαχείρισης. Κύριο μέλημα του Υπουργείου Γεωργίας, τόνισε, είναι η σωστή διαχείριση των αποβλήτων ελαστικών με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος, γι’ αυτό και θα ληφθούν όλα τα δυνατά μέτρα για να είναι πιο αποτελεσματικός ο τρόπος διαχείρισής τους. Επίσης, ο κ. Υπουργός επισήμανε ότι θα διερευνηθούν τα κενά που εντοπίζονται στον τρόπο λειτουργίας του υφιστάμενου συστήματος και θα αξιολογηθούν τρόποι βελτίωσής του με βάση εμπειρίες που έχουν αποκομίσει άλλες ευρωπαϊκές χώρες στον τομέα αυτό.

Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών
Παράδειγμα τα ελαστικά που πετάγονται δίπλα από τον αυτοκινητόδρομο στην περιοχή Μοσφιλωτής

Όλη η οθόνη

Παρασκευή, 11 Ιανουαρίου 2013

Όταν πήγα στη Σιά ..

Πριν λίγο καιρό  πήγα στη Σιά να κάνω μια παρουσίαση για την κομποστοποίηση αφού έχω πάρει σβάρνα όλα χωριά ....
Η αίθουσα ήταν γεμάτη κόσμο και ήμουν τυχερός γιατί ένας κάτοικος έφερε εκεί και ένα κάδο κομποστοποίησης και έτσι είχα κάτι δείχνω πέραν από τις φωτογραφίες.
Όμως μου έκανε φοβερή εντύπωση η αντίδραση και το ενδιαφέρον του κόσμου.

Οι ερωτήσεις ήταν πάρα πολλές αλλά ένας σηκώθηκε πολύ θυμωμένος και μου είπε:
"και γιατί κύριε Θεοπέμπτου τωρά ήρτετε να μας τα πείτε για την κομποστοποίηση; 
Εν πολλά σπουδαία τούτα τα πράγματα .... που είσαστε τόσο καιρό;"


Τετάρτη, 9 Ιανουαρίου 2013

Η Οδηγία για τα κτήρια έχει και ημερομηνίες!

Σήμερα 09/01/2013 έχουμε deadlines στην:
Οδηγία 2010/31/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 19ης Μαΐου 2010 , για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων


Άρθρο 28
Μεταφορά στο εθνικό δίκαιο [κάναμε τη νομοθεσία]

1. Τα κράτη μέλη θεσπίζουν και δημοσιεύουν, το αργότερο μέχρι τις 9 Ιουλίου 2012, τις αναγκαίες νομοθετικές, κανονιστικές και διοικητικές διατάξεις για να συμμορφωθούν με τα άρθρα 2 έως 18 και με τα άρθρα 20 και 27.
Εφαρμόζουν τις εν λόγω διατάξεις όσον αφορά τα άρθρα 2, 3, 9, 11, 12, 13, 17, 18, 20 και 27 το αργότερο από τις 9 Ιανουαρίου 2013.
Εφαρμόζουν τις εν λόγω διατάξεις όσον αφορά τα άρθρα 4, 5, 6, 7, 8, 14, 15 και 16 σε κτίρια που χρησιμοποιούνται από δημόσιες αρχές το αργότερο από τις 9 Ιανουαρίου 2013 και στα υπόλοιπα κτίρια το αργότερο από τις 9 Ιουλίου 2013.
Μπορούν να αναβάλουν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2015 την εφαρμογή του άρθρου 12 παράγραφοι 1 και 2 στις μεμονωμένες κτιριακές μονάδες που εκμισθώνονται. Αυτό ωστόσο δεν επιτρέπεται να έχει ως αποτέλεσμα την έκδοση λιγότερων πιστοποιητικών από όσα θα είχαν εκδοθεί κατ’ εφαρμογή της οδηγίας 2002/91/ΕΚ στο συγκεκριμένο κράτος μέλος.
Όταν τα κράτη μέλη θεσπίζουν μέτρα, τα τελευταία αυτά περιέχουν παραπομπή στην παρούσα οδηγία ή συνοδεύονται από παρόμοια παραπομπή κατά την επίσημη δημοσίευσή τους. Περιλαμβάνουν επίσης δήλωση ότι οι παραπομπές στην καταργούμενη οδηγία που περιέχονται σε ισχύουσες νομοθετικές, κανονιστικές και διοικητικές διατάξεις της οδηγίας 2002/91/ΕΚ θεωρούνται ότι γίνονται στην παρούσα οδηγία. Ο τρόπος της παραπομπής και η διατύπωση της δήλωσης αποφασίζονται από τα κράτη μέλη.

Μέχρι σήμερα 09/01/2012 πρέπει:
Άρθρο 2
Ορισμοί
Για τους σκοπούς της παρούσας οδηγίας νοούνται ως:
1. "κτίριο": στεγασμένη κατασκευή με τοίχους για την οποία χρησιμοποιείται ενέργεια προς ρύθμιση των κλιματικών συνθηκών εσωτερικού χώρου·
2. "κτίριο με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας": κτίριο με πολύ υψηλή ενεργειακή απόδοση, προσδιοριζόμενη σύμφωνα με το παράρτημα Ι. Η σχεδόν μηδενική ή πολύ χαμηλή ποσότητα ενέργειας που απαιτείται θα πρέπει να συνίσταται σε πολύ μεγάλο βαθμό σε ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, περιλαμβανομένης της παραγομένης επιτόπου ή πλησίον του κτιρίου·
3. "τεχνικό σύστημα κτιρίου": τεχνικός εξοπλισμός για θέρμανση, ψύξη, αερισμό, παραγωγή ζεστού νερού, φωτισμό ή για συνδυασμό τους, ενός κτιρίου ή μιας κτιριακής μονάδας·
4. "ενεργειακή απόδοση κτιρίου": η υπολογισθείσα ή μετρούμενη ποσότητα ενέργειας που χρειάζεται για να ικανοποιηθεί η ενεργειακή ζήτηση που συνδέεται με την τυπική χρήση του κτιρίου, η οποία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την ενέργεια που χρησιμοποιείται για θέρμανση, ψύξη, εξαερισμό, παραγωγή ζεστού νερού και φωτισμό·
5. "πρωτογενής ενέργεια": η ενέργεια από ανανεώσιμες και μη ανανεώσιμες πηγές που δεν έχει υποστεί μετατροπή ή μετασχηματισμό·
6. "ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές": ενέργεια από ανανεώσιμες μη ορυκτές πηγές, δηλαδή αιολική, ηλιακή, αεροθερμική, γεωθερμική, υδροθερμική ενέργεια και ενέργεια από τον ωκεανό, υδροηλεκτρική, από βιομάζα, από τα εκλυόμενα στους χώρους υγειονομικής ταφής αέρια, από τα αέρια που παράγονται σε μονάδες επεξεργασίας λυμάτων και από τα βιοαέρια·
7. "κέλυφος κτιρίου": τα ενσωματωμένα στοιχεία ενός κτιρίου που διαχωρίζουν το εσωτερικό του από το εξωτερικό περιβάλλον·
8. "κτιριακή μονάδα": τμήμα, όροφος ή διαμέρισμα εντός κτιρίου, που έχει σχεδιασθεί ή υποστεί μετατροπή ώστε να χρησιμοποιείται χωριστά·
9. "δομικό στοιχείο": τεχνικό σύστημα κτιρίου ή στοιχείο του κελύφους του κτιρίου·
10. "ανακαίνιση μεγάλης κλίμακας": η ανακαίνιση κτιρίου κατά την οποία
α) η συνολική δαπάνη της ανακαίνισης που αφορά το κέλυφος του κτιρίου ή τα τεχνικά συστήματά του υπερβαίνει το 25 % της αξίας του κτιρίου, εξαιρουμένης της αξίας του οικοπέδου επί του οποίου έχει κατασκευαστεί το κτίριο· ή
β) υφίσταται ανακαίνιση άνω του 25 % της επιφανείας του κελύφους του κτιρίου·
Τα κράτη μέλη μπορούν να επιλέγουν μεταξύ του στοιχείου α) ή του στοιχείου β)·
11. "ευρωπαϊκό πρότυπο": πρότυπο που εκδίδεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Τυποποίησης (CEN), την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ηλεκτροτεχνικής Τυποποίησης (Cenelec) ή το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Τυποποίησης στον τομέα των Τηλεπικοινωνιών (ETSI) και διατίθεται προς δημόσια χρήση·
12. "πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης": πιστοποιητικό αναγνωρισμένο από κράτος μέλος ή νομικό πρόσωπο ορισθέν από αυτό, το οποίο αναφέρει την ενεργειακή απόδοση ενός κτιρίου ή κτιριακής μονάδας, η οποία υπολογίζεται βάσει μεθοδολογίας που εγκρίνεται σύμφωνα με το άρθρο 3·
13. "συμπαραγωγή": η ταυτόχρονη, στο πλαίσιο μιας διεργασίας, παραγωγή θερμικής ενέργειας και ηλεκτρικής ή/και μηχανικής ενέργειας·
14. "βέλτιστο από πλευράς κόστους επίπεδο" το επίπεδο ενεργειακής απόδοσης που έχει ως αποτέλεσμα το χαμηλότερο κόστος κατά την εκτιμώμενη διάρκεια του οικονομικού κύκλου ζωής, όπου:
α) το χαμηλότερο κόστος καθορίζεται λαμβανομένου υπόψη του κόστους ενεργειακών επενδύσεων, του κόστους συντήρησης και λειτουργίας (συμπεριλαμβανομένων των ενεργειακών δαπανών και οικονομιών, της κατηγορίας του κτιρίου, των κερδών από την παραχθείσα ενέργεια), κατά περίπτωση, και των δαπανών διάθεσης, κατά περίπτωση·
β) ο εκτιμώμενος οικονομικός κύκλος ζωής καθορίζεται από κάθε κράτος μέλος. Αναφέρεται στον υπόλοιπο εκτιμώμενο οικονομικό κύκλο ζωής ενός κτιρίου εφόσον οι απαιτήσεις για ενεργειακή απόδοση έχουν τεθεί για το σύνολο του κτιρίου ή στον εκτιμώμενο οικονομικό κύκλο ζωής δομικού στοιχείο εφόσον οι απαιτήσεις για ενεργειακή απόδοση έχουν τεθεί για τα δομικά στοιχεία·
Το βέλτιστο από πλευράς κόστους επίπεδο πρέπει να ευρίσκεται εντός του φάσματος επιπέδων απόδοσης όπου η ανάλυση της σχέσης κόστους-οφέλους για ολόκληρο τον εκτιμώμενο οικονομικό κύκλο ζωής είναι θετική·
15. "σύστημα κλιματισμού": ο συνδυασμός των στοιχείων που απαιτούνται για την επεξεργασία του αέρα εσωτερικού χώρου, μέσω του οποίου η θερμοκρασία ελέγχεται ή μπορεί να μειωθεί·
16. "λέβητας": το κοινό συγκρότημα λέβητα καυστήρα, που είναι σχεδιασμένο να μεταδίδει σε υγρά τη θερμότητα που παράγεται από την καύση·
17. "ονομαστική ισχύς εξόδου": η μέγιστη θερμική ισχύς εκφραζόμενη σε kW την οποία αναφέρει και εγγυάται ο κατασκευαστής ως παρεχόμενη κατά τη συνεχή λειτουργία με ταυτόχρονη τήρηση της ωφέλιμης απόδοσης που προσδιορίζεται από τον κατασκευαστή·
18. "αντλία θερμότητας": μηχάνημα, συσκευή ή εγκατάσταση που μεταφέρει θερμότητα από φυσικό περιβάλλον όπως ο αέρας, το νερό ή το έδαφος σε κτίρια ή βιομηχανικές εφαρμογές με την αναστροφή της φυσικής ροής της θερμότητας, κατά τρόπο ώστε να ρέει από χαμηλότερη σε υψηλότερη θερμοκρασία· για τις αναστρέψιμες αντλίες θερμότητας, μπορεί επίσης να μεταφέρει θερμότητα από το κτίριο στο φυσικό περιβάλλον·
19. "τηλεθέρμανση" ή "τηλεψύξη": η διανομή θερμικής ενέργειας με τη μορφή ατμού, ζεστού νερού ή ψυχρών υγρών, από ένα κεντρικό σημείο παραγωγής μέσω δικτύου σε πολλαπλά κτίρια ή θέσεις, για την κάλυψη θερμικών ή ψυκτικών αναγκών χώρων ή διεργασιών.

Άρθρο 3
Θέσπιση μεθοδολογίας υπολογισμού ενεργειακής απόδοσης κτιρίων
Τα κράτη μέλη εφαρμόζουν, μεθοδολογία υπολογισμού της ενεργειακής απόδοσης κτιρίων βάσει του κοινού γενικού πλαισίου το οποίο παρατίθεται στο παράρτημα Ι.
Η μεθοδολογία αυτή θεσπίζεται σε εθνικό ή περιφερειακό επίπεδο.

Άρθρο 9
Κτίρια με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας
1. Τα κράτη μέλη μεριμνούν ώστε:
α) έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020 όλα τα νέα κτίρια να αποτελούν κτίρια με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας και
β) μετά τις 31 Δεκεμβρίου 2018 τα νέα κτίρια που στεγάζουν δημόσιες αρχές ή είναι ιδιοκτησίας τους να αποτελούν κτίρια με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας.
Τα κράτη μέλη καταρτίζουν εθνικά σχέδια αύξησης του αριθμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας. Αυτά τα εθνικά σχέδια είναι δυνατόν να περιλαμβάνουν στόχους διαφοροποιημένους ανάλογα με την κατηγορία του κτιρίου.
2. Τα κράτη μέλη, ακολουθώντας το παράδειγμα του δημόσιου τομέα, αναπτύσσουν επίσης πολιτικές και λαμβάνουν μέτρα, θέτοντας π.χ. στόχους για την ενθάρρυνση της μετατροπής κτιρίων σε κτίρια με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας, και ενημερώνουν σχετικά την Επιτροπή με τα εθνικά τους σχέδια που αναφέρονται στην παράγραφο 1.
3. Το εθνικά σχέδια περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τα εξής στοιχεία:
α) λεπτομέρειες όσον αφορά την πρακτική εφαρμογή του ορισμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας από τα κράτη μέλη, που απηχεί τις εθνικές, περιφερειακές ή τοπικές συνθήκες, περιλαμβανομένου αριθμητικού δείκτη της χρήσης πρωτογενούς ενέργειας σε kWh/m2 κατ’ έτος. Οι παράγοντες πρωτογενούς ενέργειας που χρησιμοποιούνται για τον καθορισμό της χρήσης πρωτογενούς ενέργειας είναι δυνατόν να βασίζονται σε εθνικές ή περιφερειακές ετήσιες μέσες τιμές και να λαμβάνουν υπόψη τα σχετικά ευρωπαϊκά πρότυπα·
β) τους ενδιάμεσους στόχους για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των νέων κτιρίων έως το 2015, στο πλαίσιο της προετοιμασίας της εφαρμογής της παραγράφου 1·
γ) πληροφορίες σχετικά με τις πολιτικές και τα οικονομικά ή άλλα μέτρα που έχουν ληφθεί στο πλαίσιο των παραγράφων 1 και 2 για την προώθηση των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας, περιλαμβανομένων λεπτομερειών όσον αφορά τις εθνικές απαιτήσεις και μέτρα για τη χρήση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στα νέα κτίρια και τα υφιστάμενα κτίρια που υφίστανται ανακαίνιση μεγάλης κλίμακας στο πλαίσιο του άρθρου 13 παράγραφος 4 της οδηγίας 2009/28/ΕΚ και των άρθρων 6 και 7 της παρούσας οδηγίας.
4. Η Επιτροπή αξιολογεί τα εθνικά σχέδια που αναφέρονται στην παράγραφο 1, ιδίως δε την επάρκεια των μέτρων που εξετάζουν τα κράτη μέλη σε σχέση με τους στόχους της παρούσας οδηγίας. Η Επιτροπή, λαμβάνοντας δεόντως υπόψη της την αρχή της επικουρικότητας, μπορεί να ζητεί περαιτέρω ειδικές πληροφορίες όσον αφορά τις απαιτήσεις που τίθενται στις παραγράφους 1, 2 και 3. Στην περίπτωση αυτή το οικείο κράτος μέλος υποβάλλει τις ζητούμενες πληροφορίες ή προτείνει τροποποιήσεις εντός εννέα μηνών από την υποβολή του αιτήματος της Επιτροπής. Μετά την αξιολόγηση αυτή η Επιτροπή μπορεί να εκδώσει σχετική σύσταση.
5. Η Επιτροπή, έως τις 31 Δεκεμβρίου 2012 και εν συνεχεία ανά τριετία, δημοσιεύει έκθεση σχετικά με την πρόοδο που σημειώνουν τα κράτη μέλη στην αύξηση του αριθμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας. Με βάση την εν λόγω έκθεση, η Επιτροπή καταρτίζει σχέδιο δράσης και εάν απαιτείται προτείνει μέτρα για την αύξηση του αριθμού των κτιρίων αυτών, ενθαρρύνει δε τις βέλτιστες πρακτικές όσον αφορά την αποδοτική σε σχέση με το κόστος μετατροπή υφιστάμενων κτιρίων σε κτίρια με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας.
6. Τα κράτη μέλη μπορούν να αποφασίσουν να μην εφαρμόσουν τις απαιτήσεις της παραγράφου 1 στοιχεία α) και β) σε ειδικές και δικαιολογημένες περιπτώσεις κατά τις οποίες η ανάλυση της σχέσης κόστους-οφέλους για τον οικονομικό κύκλο ζωής του συγκεκριμένου κτιρίου έχει αρνητικό αποτέλεσμα. Τα κράτη μέλη ενημερώνουν την Επιτροπή σχετικά με τις αρχές των σχετικών νομοθετικών καθεστώτων.

Άρθρο 11
Πιστοποιητικά ενεργειακής απόδοσης
1. Τα κράτη μέλη λαμβάνουν τα απαραίτητα μέτρα για τη θέσπιση συστήματος πιστοποίησης της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων. Το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης περιλαμβάνει την ενεργειακή απόδοση του κτιρίου και τιμές αναφοράς, όπως ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης, ώστε να επιτρέπει στους ιδιοκτήτες ή τους ενοικιαστές του κτιρίου ή της κτιριακής μονάδας να συγκρίνουν και να αξιολογούν την ενεργειακή απόδοσή του.
Το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης είναι δυνατόν να περιλαμβάνει πρόσθετες πληροφορίες όπως η ετήσια κατανάλωση ενέργειας των κτιρίων πλην κατοικιών και το ποσοστό της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στη συνολική κατανάλωση ενέργειας.
2. Το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης περιλαμβάνει συστάσεις για τη βέλτιστη από πλευράς κόστους ή οικονομικά συμφέρουσα βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου ή της κτιριακής μονάδας, εκτός εάν δεν υπάρχει εύλογη δυνατότητα σχετικής βελτίωσης σε σύγκριση με τις ισχύουσες απαιτήσεις για την ενεργειακή απόδοση.
Οι συστάσεις που περιλαμβάνει το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης καλύπτουν τα εξής:
α) μέτρα που λαμβάνονται σε σχέση με ανακαίνιση μεγάλης κλίμακας του κελύφους ή των τεχνικών συστημάτων του κτιρίου· και
β) μέτρα για μεμονωμένα δομικά στοιχεία ανεξάρτητα από ανακαίνιση μεγάλης κλίμακας του κελύφους ή των τεχνικών συστημάτων του κτιρίου.
3. Οι συστάσεις που περιλαμβάνει το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης είναι τεχνικά υλοποιήσιμες για το συγκεκριμένο κτίριο και μπορούν να οδηγήσουν σε εκτίμηση όσον αφορά το φάσμα των περιόδων αποπληρωμής ή της σχέσης κόστους-οφέλους για ολόκληρο τον οικονομικό κύκλο ζωής του.
4. Το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης παρέχει ένδειξη του κατά πόσο ο ιδιοκτήτης ή ο ενοικιαστής μπορούν να λάβουν λεπτομερέστερες πληροφορίες, μεταξύ άλλων όσον αφορά τη σχέση κόστους-απόδοσης, σχετικά με τις συστάσεις που περιλαμβάνει το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης. Η αξιολόγηση της σχέσης κόστους/οφέλους στηρίζεται σε σειρά τυπικών προϋποθέσεων όπως η εκτίμηση της εξοικονόμησης ενέργειας και των βασικών τιμών ενέργειας και η προκαταρκτική εκτίμηση του κόστους. Επιπλέον, περιλαμβάνει πληροφορίες σχετικά με τα βήματα που πρέπει να γίνουν για να υλοποιηθούν οι συστάσεις. Είναι επίσης δυνατόν να παρέχονται στον ιδιοκτήτη ή τον ενοικιαστή άλλες πληροφορίες για συναφή θέματα όπως οι ενεργειακές επιθεωρήσεις ή τα κίνητρα χρηματοδοτικού ή άλλου χαρακτήρα και οι χρηματοδοτικές δυνατότητες.
5. Με την επιφύλαξη των εθνικών κανόνων, τα κράτη μέλη ενθαρρύνουν τις δημόσιες αρχές να λαμβάνουν υπόψη τους τον καθοδηγητικό ρόλο τον οποίο θα διαδραματίσουν στον τομέα της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων, μεταξύ άλλων εφαρμόζοντας τις συστάσεις των πιστοποιητικών ενεργειακής απόδοσης που χορηγούνται σε κτίρια των οποίων είναι ιδιοκτήτες κατά την περίοδο ισχύος των εν λόγω πιστοποιητικών.
6. Η πιστοποίηση κτιριακών μονάδων μπορεί να βασίζεται στα εξής:
α) κοινή πιστοποίηση ολόκληρου του κτιρίου ή
β) αξιολόγηση άλλης αντιπροσωπευτικής κτιριακής μονάδας του ιδίου συγκροτήματος κτιρίων, η οποία έχει τα ίδια ενεργειακά χαρακτηριστικά.
7. Η πιστοποίηση για μονοκατοικίες μπορεί να στηρίζεται στην αξιολόγηση άλλου αντιπροσωπευτικού κτιρίου παρόμοιου σχεδίου και μεγέθους με παρόμοιο επίπεδο ενεργειακής απόδοσης, εφόσον ο εμπειρογνώμονας που εκδίδει το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης εγγυάται την εν λόγω αντιστοιχία.
8. Το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης είναι δεκαετούς ισχύος κατ’ ανώτατο όριο.
9. Η Επιτροπή διαμορφώνει έως το 2011, κατόπιν διαβουλεύσεων με τους σχετικούς κλάδους, εθελοντική κοινή πιστοποίηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων πλην κατοικιών. Το μέτρο αυτό θεσπίζεται με τη συμβουλευτική διαδικασία που αναφέρεται στο άρθρο 26 παράγραφος 2. Τα κράτη μέλη ενθαρρύνονται να αναγνωρίσουν ή να χρησιμοποιούν το σύστημα αυτό ή να το χρησιμοποιούν εν μέρει έπειτα από προσαρμογή του στις εθνικές συνθήκες.

Άρθρο 12
Έκδοση πιστοποιητικών ενεργειακής απόδοσης
1. Τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν ότι εκδίδεται πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης:
α) για κτίρια ή κτιριακές μονάδες που κατασκευάζονται, πωλούνται ή εκμισθώνονται σε νέο ενοικιαστή· και
β) για κτίρια στα οποία συνολική επιφάνεια άνω των 500 m2 χρησιμοποιείται από δημόσια αρχή και τα οποία επισκέπτεται συχνά το κοινό. Στις 9 Ιουλίου 2015 αυτό το κατώτατο όριο των 500 m2 θα μειωθεί σε 250 m2.
Η απαίτηση έκδοσης πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης δεν ισχύει όταν υπάρχει έγκυρο πιστοποιητικό που έχει εκδοθεί σύμφωνα με την οδηγία 2002/91/ΕΚ ή σύμφωνα με την παρούσα οδηγία για το συγκεκριμένο κτίριο ή κτιριακή μονάδα.
2. Τα κράτη μέλη απαιτούν, κατά την κατασκευή, πώληση ή εκμίσθωση κτιρίων ή κτιριακών μονάδων, να επιδεικνύεται το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης ή αντίγραφό του στον υποψήφιο νέο ενοικιαστή ή αγοραστή και να παραδίδεται στον αγοραστή ή νέο ενοικιαστή.
3. Κατά την πώληση ή εκμίσθωση κτιρίου πριν από την κατασκευή του τα κράτη μέλη είναι δυνατόν να απαιτούν να παρέχει ο πωλητής εκτίμηση της μελλοντικής του ενεργειακής απόδοσης, κατά παρέκκλιση από τις παραγράφους 1 και 2· στην περίπτωση αυτή το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης εκδίδεται το αργότερο μόλις ολοκληρωθεί η κατασκευή του κτιρίου.
4. Όταν διατίθενται προς πώληση ή προς εκμίσθωση:
- κτίρια που έχουν πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης,
- κτιριακές μονάδες κτιρίου που έχει πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης, και
- κτιριακές μονάδες που έχουν πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης
τα κράτη μέλη απαιτούν να δηλώνεται ο δείκτης ενεργειακής απόδοσης του πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης σε όλες τις εμπορικές διαφημίσεις.
5. Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου εφαρμόζονται σύμφωνα με τους ισχύοντες εθνικούς κανόνες περί συγκυριότητας ή άλλων μορφών κοινής ιδιοκτησίας.
6. Τα κράτη μέλη μπορούν να εξαιρούν από την εφαρμογή των παραγράφων 1, 2, 4 και 5 του παρόντος άρθρου τις κατηγορίες των κτιρίων που αναφέρονται στο άρθρο 4 παράγραφος 2.
7. Οι πιθανές συνέπειες των πιστοποιητικών ενεργειακής απόδοσης όσον αφορά ενδεχόμενες νομικές διαδικασίες αποφασίζονται σύμφωνα με τους εθνικούς κανόνες.

Άρθρο 13
Επίδειξη πιστοποιητικών ενεργειακής απόδοσης
1. Τα κράτη μέλη μεριμνούν ώστε, στις περιπτώσεις συνολικής ωφέλιμης επιφάνειας άνω των 500 m2 σε κτίρια για τα οποία έχει εκδοθεί πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης σύμφωνα με το άρθρο 12 παράγραφος 1 και τα οποία χρησιμοποιούνται από δημόσιες αρχές και δέχονται συχνά επισκέψεις από το κοινό να αναρτάται σε περίοπτη για το κοινό θέση το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης.
Στις 9 Ιουλίου 2015 αυτό το κατώτατο όριο των 500 m2 θα μειωθεί σε 250 m2.
2. Τα κράτη μέλη απαιτούν, στις περιπτώσεις συνολικής ωφέλιμης επιφάνειας άνω των 500 m2 σε κτίρια για τα οποία έχει εκδοθεί πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης σύμφωνα με το άρθρο 12 παράγραφος 1 και τα οποία επισκέπτεται συχνά το κοινό, το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης να αναρτάται σε περίοπτη για το κοινό θέση.
3. Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου δεν περιλαμβάνουν υποχρέωση ανάρτησης των συστάσεων που περιλαμβάνονται στο πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης.

Άρθρο 17
Ανεξάρτητοι εμπειρογνώμονες
Τα κράτη μέλη μεριμνούν ώστε η πιστοποίηση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων και η επιθεώρηση των συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού να διεξάγονται με ανεξάρτητο τρόπο από ειδικευμένους ή/και διαπιστευμένους εμπειρογνώμονες, είτε αυτοαπασχολούμενους είτε υπαλλήλους δημόσιων φορέων ή ιδιωτικών επιχειρήσεων.
Στους εμπειρογνώμονες παρέχεται διαπίστευση λαμβανομένων υπόψη των προσόντων τους.
Τα κράτη μέλη διαθέτουν στο κοινό πληροφορίες σχετικά με την κατάρτιση και τις διαπιστεύσεις. Τα κράτη μέλη μεριμνούν ώστε να διατίθενται στο κοινό είτε τακτικά ενημερούμενοι κατάλογοι ειδικευμένων ή/και διαπιστευμένων εμπειρογνωμόνων είτε τακτικά ενημερούμενοι κατάλογοι διαπιστευμένων εταιρειών που προσφέρουν τις υπηρεσίες των εμπειρογνωμόνων αυτών.

Άρθρο 18
Ανεξάρτητο σύστημα ελέγχου
1. Τα κράτη μέλη μεριμνούν για τη θέσπιση ανεξάρτητων συστημάτων ελέγχου των πιστοποιητικών ενεργειακής απόδοσης και των εκθέσεων σχετικά με την επιθεώρηση των συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού σύμφωνα με το παράρτημα ΙΙ. Τα κράτη μέλη είναι δυνατόν να θεσπίσουν χωριστά συστήματα για τον έλεγχο των πιστοποιητικών ενεργειακής απόδοσης και για τον έλεγχο των εκθέσεων σχετικά με την επιθεώρηση των συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού.
2. Τα κράτη μέλη μπορούν να αναθέσουν τις αρμοδιότητες εφαρμογής των ανεξάρτητων συστημάτων ελέγχου.
Στις περιπτώσεις που αποφασίσουν να τις αναθέσουν, διασφαλίζουν ότι η εφαρμογή των ανεξάρτητων συστημάτων ελέγχου γίνεται σύμφωνα με το παράρτημα ΙΙ.
3. Τα κράτη μέλη απαιτούν να κοινοποιούνται στις αρμόδιες αρχές ή φορείς, αν ζητηθεί, τα πιστοποιητικά ενεργειακής απόδοσης και οι εκθέσεις επιθεώρησης που αναφέρονται στην παράγραφο 1.

Άρθρο 20
Πληροφόρηση
1. Τα κράτη μέλη λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα για την ενημέρωση των ιδιοκτητών και των ενοικιαστών των κτιρίων ή κτιριακών μονάδων σχετικά με τις διάφορες μεθόδους και πρακτικές που συμβάλλουν στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης.
2. Τα κράτη μέλη παρέχουν στους ιδιοκτήτες ή τους ενοικιαστές των κτιρίων πληροφορίες, ιδίως σχετικά με τα πιστοποιητικά ενεργειακής απόδοσης και τις εκθέσεις επιθεωρήσεων, τον σκοπό και τους στόχους τους, τους οικονομικά συμφέροντες τρόπους βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων και, κατά περίπτωση, τα χρηματοδοτικά μέσα που διατίθενται για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων.
Εφόσον τα κράτη μέλη το ζητήσουν, η Επιτροπή τα βοηθά στην πραγματοποίηση ενημερωτικών εκστρατειών για τους σκοπούς της παραγράφου 1 και του πρώτου εδαφίου της παρούσας παραγράφου, οι οποίες μπορεί να ενταχθούν σε προγράμματα της Ένωσης.
3. Τα κράτη μέλη μεριμνούν ώστε να παρέχεται καθοδήγηση και κατάρτιση στους αρμοδίους για την εφαρμογή της παρούσας οδηγίας. Αυτή η καθοδήγηση και κατάρτιση θα έχει ως αντικείμενο τη σημασία της βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης και θα επιτρέπει να λαμβάνεται υπόψη ο βέλτιστος συνδυασμός βελτιώσεων από άποψη ενεργειακής απόδοσης, χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και χρήσης τηλεθέρμανσης και τηλεψύξης κατά τον χωροταξικό σχεδιασμό, τον σχεδιασμό κτιρίων, την οικοδόμηση και ανακαίνιση βιομηχανικών ζωνών ή ζωνών κατοικίας.
4. Η Επιτροπή βελτιώνει διαρκώς τις υπηρεσίες ενημέρωσης που διαθέτει, ιδίως τον ιστότοπό της που έχει σχεδιασθεί ως ευρωπαϊκή διαδικτυακή πύλη για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων, με αποδέκτες τους πολίτες, τους επαγγελματίες και τις αρχές, προκειμένου να διευκολυνθούν οι προσπάθειες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των κρατών μελών. Οι πληροφορίες του ιστότοπου αυτού ενδέχεται να περιλαμβάνουν συνδέσμους με συναφή ενωσιακή και εθνική, περιφερειακή και τοπική νομοθεσία, συνδέσμους με τους ιστότοπους EUROPA που περιέχουν τα εθνικά σχέδια δράσης ενεργειακής απόδοσης, συνδέσμους με διαθέσιμα χρηματοδοτικά μέσα καθώς και παραδείγματα βέλτιστων πρακτικών σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης, η Επιτροπή συνεχίζει και ενισχύει περαιτέρω τις υπηρεσίες ενημέρωσης τις οποίες παρέχει προς διευκόλυνση της χρήσης των διαθέσιμων πόρων, προσφέροντας συνδρομή και πληροφορίες στους ενδιαφερομένους, περιλαμβανομένων των εθνικών, περιφερειακών και τοπικών αρχών, όσον αφορά τις δυνατότητες χρηματοδότησης, λαμβανομένων υπόψη των πλέον πρόσφατων αλλαγών του κανονιστικού πλαισίου.

Άρθρο 27
Κυρώσεις
Τα κράτη μέλη καθορίζουν τους κανόνες σχετικά με τις κυρώσεις που επιβάλλονται για παραβιάσεις των εθνικών διατάξεων οι οποίες έχουν θεσπιστεί σε εκτέλεση της παρούσας οδηγίας και λαμβάνουν κάθε αναγκαίο μέτρο για να εξασφαλιστεί η εφαρμογή τους. Οι κυρώσεις που προβλέπονται πρέπει να είναι αποτελεσματικές, αναλογικές και αποτρεπτικές. Τα κράτη μέλη κοινοποιούν τις εν λόγω διατάξεις στην Επιτροπή έως τις 9 Ιανουαρίου 2013 το αργότερο και κοινοποιούν κάθε μεταγενέστερη τροποποίηση το συντομότερο δυνατόν.

Διαβούλευση!
Άρθρο 21
Διαβούλευση
Τα κράτη μέλη, προκειμένου να διευκολύνουν την αποτελεσματική εφαρμογή της οδηγίας, διαβουλεύονται με τους ενδιαφερομένους, περιλαμβανομένων των τοπικών και περιφερειακών αρχών, σύμφωνα με την εφαρμοστέα εθνική νομοθεσία και κατά περίπτωση. Η διαβούλευση αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία για την εφαρμογή των άρθρων 9 και 20.

Στις Βρυξέλλες και να σας πληρώνουν ?



Αν γνωρίζετε κάποιο που είναι ή αν είστε εσείς νέος απόφοιτος πανεπιστημίου και μιλάτε μία γλώσσα από Αγγλικά, Γαλλικά ή Γερμανικά τότε αυτό σας ενδιαφέρει.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ανοίξει τις αιτήσεις για όσους θέλουν να κάνουν την εκπαίδευση που προσφέρουν τον Οκτώβρη του 2013
Λεπτομέρειες εδώ:  

Θα πληρώνεστε €1000 το μήνα λεπτομέρειες εδώ:

είναι πολύ καλή εμπειρία!  

Δευτέρα, 7 Ιανουαρίου 2013

Αγοράζοντας παράθυρα και πόρτες



Τα ανοίγματα στους τοίχους ενός κτηρίου όπως παράθυρα και πόρτες (γνωστά επίσης και σαν κουφώματα) μπορεί να είναι μεγάλο πλεονέκτημα για ένα καλό αρχιτέκτονα γνώστη του βιοκλιματικού σχεδιασμού ή να αποτελούν ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα όπως είναι συνήθως τα τελευταία χρόνια στα πιο πολλά σπίτια στην Κύπρο.

Τα παράθυρα και οι πόρτες αποτελούν μια ενεργειακή πρόκληση για τον σχεδιαστή του κτηρίου γιατί μπορεί από τη μια να μας δώσουν φωτισμό και την θερμότητα από τον ήλιο το χειμώνα ή να έχουμε απώλειες ενέργειας και ιδιαίτερα το καλοκαίρι να θερμαίνεται υπερβολικά το εσωτερικό από τον ήλιο που μπαίνει από το παράθυρο αν δεν έχουμε σκίαση.



Για αυτό το λόγο μαζί με τη θερμομόνωση της οροφής και των τοίχων πάντα συστήνεται να εξεταστεί σοβαρά και η αλλαγή των παραθύρων με νέα πιο ψηλών προδιαγραφών παράθυρα.

Οι αγοραστές θα πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι πέρα από το υποχρεωτικό πρότυπο σήμανσης CE, υπάρχουν πρότυπα (π.χ. τα γερμανικά DIN) για παράθυρα και πόρτες που είναι εύκολο να ελέγξουμε και τα οποία ρυθμίζουν:
  • Τη στεγανότητα της κατασκευής (αεροστεγανότητα & υδατοστεγανότητα)
  • Το πόσο κατάλληλο είναι το υλικό για κατασκευή πόρτας ή παραθύρου.
  • Το πόσο εμποδίζει την απώλεια θερμότητας . 
  • Την ικανότητα ηχομόνωσης. 
  • Την προστασία από διάρρηξη. 
  • Την ικανότητά της κατασκευής να σηκώσει κάποιο φορτίο. 
  • Τον εξαερισμό του χώρου δια μέσου του παραθύρου η της πόρτας.
    Τη συμπεριφορά του υαλοπίνακα του παραθύρου στην ενέργεια και στο φως του ήλιου.


Πέρα από τα πιο πάνω υπάρχουν και άλλα χαρακτηριστικά τα οποία καθορίζουν την ποιότητα και την συμπεριφορά του παραθύρου όπως για παράδειγμα το πόσο ενεργειακά καλό είναι.
Για παράδειγμα τα συρόμενα παράθυρα και πόρτες με βουρτσάκια υστερούν στη θερμομόνωση και ηχομόνωση σε σχέση με τα άλλα είδη που κλείνουν π.χ. με δύναμη έναντι ενός λάστιχου. 


Ένα καθοριστικό χαρακτηριστικό για την τιμή ενός παραθύρου έχει να κάνει και με την ικανότητα του να εμποδίζει τη ροή θερμότητας από τη μια πλευρά στην άλλη.
Η μονάδες που χρησιμοποιούμε για την μέτρηση αυτού του χαρακτηριστικού ολόκληρης της κατασκευής (πλαίσιο + υαλοπίνακας) είναι ο «Συντελεστής θερμοπερατότητας» U (σε W/m2K) οποίος καθορίζει πόση ενέργεια περνά από ένα παράθυρο ενός τετραγωνικού μέτρου για κάθε ένα βαθμό Κελσίου διαφορά θερμοκρασίας μέσα και έξω από το παράθυρο. Γι αυτό όσο πιο χαμηλό U έχει μια κατασκευή τόσο το καλύτερο.

Ένα παλιό συνηθισμένο παράθυρο μπορεί να έχει U περίπου 5 W/m2K ενώ η κυπριακή νομοθεσία καθορίζει ως ελάχιστο το 3.8W/m2K για τα παράθυρα το οποίο είναι πολύ ψηλό και θα πρέπει σύντομα να το μειώσουμε κατά πολύ αφού σήμερα στην αγορά υπάρχουν επιλογές με U 1.5 W/m2K !

Πέρα από πόρτες και παράθυρα η κυπριακή νομοθεσία καθορίζει για νέα κτήρια ή όπου θα γίνει μεγάλης έκτασης ανακαίνιση, ως ανώτερο επιτρεπτό όριο το 0.85W/m2K για εξωτερικούς τοίχους, το 0.75W/m2K για οροφή και 2W/m2K για το πάτωμα.

Φυσικά ενώ πάντα θέλουμε το φως, θέλουμε την ζεστασιά του ήλιου το χειμώνα αλλά όχι το καλοκαίρι. Πέρα από τα χαρακτηριστικά του υαλοπίνακα μπορούμε να το πετύχουμε αυτό με εξωτερικό σκίαστρο στο παράθυρο το οποίο να είναι ειδικά σχεδιασμένο να αφήνει τον ήλιο να μπαίνει το χειμώνα αλλά να τον εμποδίζει το καλοκαίρι.
Τα σκίαστρα που τα παλιά χρόνια ήταν πολύ διαδεδομένα είτε πάνω από το παράθυρο είτε ως εξωτερικά φυλλαράκια στα παράθυρα έχουν δυστυχώς καταργηθεί τα τελευταία χρόνια δημιουργώντας έτσι μεγάλα ενεργειακά προβλήματα στους ένοικους. Ένα σωστά σχεδιασμένο σκίαστρο στο νότο θα πρέπει να επιτρέπει την είσοδο του ήλιου από το παράθυρο τον χειμώνα και να τον εμποδίζει να μπει το καλοκαίρι. Από την άλλη το ίδιο ίσως και καλύτερο αποτέλεσμα μπορούμε να το πετύχουμε και με φυλλοβόλα δέντρα στην νότια πλευρά του κτηρίου.
Τα εξωτερικά σκίαστρα που τοποθετούμε στην ανατολική και δυτική πλευρά του κτηρίου που ο ήλιος είναι χαμηλός, είναι συνήθως κάθετα. Μάλιστα υπάρχουν και συστήματα που κινούν τις γρίλιες αυτόματα και διαφορετικά για κάθε μια από τις 365 μέρες του χρόνου!

Ακόμη μια προβληματική τακτική με την κατασκευή παραθύρων είναι και η συνήθεια τοποθέτησης μωσαϊκών στο κάτω μέρος του παραθύρου. Τα μωσαϊκά και τα μάρμαρα είναι καλοί αγωγοί της θερμότητας και προκαλούν απώλειες.
Επίσης τα πλαίσια δεν πρέπει να εφάπτονται της τοιχοποιίας αλλά θα πρέπει να υπάρχει αρμός συστολής-διαστολής ο οποίος πρέπει να κλείνει με κατάλληλα μονωτικά υλικά. 


Επιπλέον πληροφορίες για όσους ενδιαφέρονται:

Αν εξετάσουμε ξεχωριστά τα πλαίσια από τους υαλοπίνακες θα δούμε ότι τα σύγχρονα πλαίσια μπορούν να έχουν Uπλαισίου μέχρι 0.8 W/m2K ενώ οι ενεργειακοί υαλοπίνακες μπορούν να έχουν Uυαλοπίνακα μέχρι 0.5 W/m2K.


Εκτός των παραδοσιακών διπλών υαλοπινάκων σήμερα υπάρχουν οι ενεργειακοί υαλοπίνακες ηλιακού ελέγχου με ειδική επίστρωση οι οποίοι έχουν σχεδιαστεί για να μειώσουν το ποσό της θερμότητας που εισάγεται σε ένα κτίριο, αντανακλούν και απορροφούν θερμότητα καθώς επίσης φιλτράρουν το φως για τη μείωση της αντανάκλασης. Η χρήση ενός ενεργειακού υαλοπίνακα ηλιακού ελέγχου μειώνει την ανάγκη θέρμανσης ή ψύξης.

Τα χαρακτηριστικά των υαλοπινάκων που έχουν σημασία ιδιαίτερα σε καταστήματα και βιτρίνες  εκτός από την τιμή Uυαλοπίνακα, είναι η Μετάδοση του Φωτός και ο Συντελεστής Σκίασης.
Μετάδοση του φωτός (ή LT) που όσο υψηλότερη είναι, τόσο καλύτερη είναι η διάχυση του φυσικού φωτός στο δωμάτιο και ο συντελεστής Σκίασης  (ή Shading coefficient ή g-value) μετρά το ποσοστό της θερμότητας που περνά μέσα από τον υαλοπίνακα. 
Όσο χαμηλότερος είναι ο συντελεστής αυτός, τόσο μεγαλύτερη είναι η ηλιακή προστασία και, συνεπώς, τόσο μεγαλύτερη είναι η απόδοση των υαλοπινάκων ηλιακού ελέγχου.
Ιδανικά θα πρέπει να έχουμε σε ένα υαλοπίνακα τον συνδυασμό του χαμηλότερου δυνατού Uυαλοπίνακα , της υψηλότερης δυνατής Μετάδοσης του Φωτός LT, και το χαμηλότερο δυνατό Συντελεστή Σκίασης.


Ανδρέας Ανδρέου
Παγκύπριος Σύνδεσμος Εξοικονόμησης Ενέργειας
ΠΑΣΕΕΞΕ - ΟΕΒ Τηλ: 22665102
Χαράλαμπος Θεοπέμπτου
Επίτροπος Περιβάλλοντος
  
Κλειστή πόρτα σε κυπριακό ξενοδοχείο όλο χαραμάδες αλλά με διπλά γυαλιά και κατασκευασμένη με ακατάλληλο ξύλο!

Related Posts with Thumbnails