Τρίτη, 29 Νοεμβρίου 2011

Τελικές χρεώσεις ΑΗΚ !


Επειδή κάνω μια μελέτη για το Net Metering χρειάστηκε να υπολογίσω με ακρίβεια τις χρεώσεις της ΑΗΚ και επειδή έχει πολύν ενδιαφέρον αναφέρω πιο κάτω τους υπολογισμούς μου.
Στο πιο κάτω πίνακα θα δείτε τη σταδιακή χρέωση σε κιλοβατώρες, την αρχική ταρίφα και την τελική τιμή μετά από όλες τις αυξήσεις:
Σταδιακή χρέωση ανα KW
Αρχική τιμή
*Τελική χρέωση στον καταναλωτή
120KW
€0.135
€0,2321
200KW
€0,1431
€0,2421
180KW
€0,1475
€0,2475
500KW
€0,1518
€0,2528
Κάθε 1 KW μετά
€0,1535
€0,25489
*Σημείωση: Στην τελική τιμή υπολογίζεται το κόστος της αρχικής χρέωσης, η αναπροσαρμογή καυσίμων €0,048811, η Χρέωση ΥΔΩ €0,00134, η έκτακτη προσαύξηση προς 6.96%, το ΦΠΑ και η χρέωση για ΑΠΕ προς €0,0044

Αν υποθέσουμε ότι ένα σπίτι παίρνει λογαριασμό για 1048 KW (κιλοβατώρες) τότε:
Οι πρώτες 120 θα στοιχίσουν συνολικά €27,8571
Οι επόμενες 200 θα στοιχίσουν συνολικά €48,42
Οι επόμενες 180 θα στοιχίσουν συνολικά €44,55
Οι επόμενες 500 θα στοιχίσουν συνολικά €126,40
Και οι τελευταίες 48 θα στοιχίσουν συνολικά €12,23
Συνολική χρέωση στον καταναλωτή €267,68

Δευτέρα, 28 Νοεμβρίου 2011

Περιβαλλοντικές εκδηλώσεις:


·  30/11/2011 | 09.00 TEDxNicosia
·  04/12/2011 | 10.00 2nd Pets2adopt Adopton Day - Nicosia
·  08/12/2011 The Cyprus Energy Forum
  
  

Χαράλαμπος Θεοπέμπτου
Επίτροπος περιβάλλοντος
Τηλ: +357 22803460 Fax: +357 22803464
Ιστοσελίδα: Perivallon.eu Blog: Theopemptou.blogspot. com

Κυριακή, 27 Νοεμβρίου 2011

Ολλανδέζα θέλει ποδήλατο

Πριν λίγες μέρες είχα μια από τις πιο ωραίες συναντήσεις που ήταν μια πολύ ευχάριστη έκπληξη.
Ορισμένοι πρεσβευτές στην Κύπρο όταν έρθουν εδώ για πρώτη φορά κάνουν μια σειρά από εθιμοτυπικές συναντήσεις με αξιωματούχους του κράτους.
Έτσι είχα για πρώτη φορά μια συνάντηση στο γραφείο μου με την νέα πρέσβειρα της Ολλανδίας στην Κύπρο την κα Brechje Schwachofer.
Ωραία χρήση της Αγγλικής που σημαίνει αμέσως ότι καταλαβαίνεις τι σου λέει, οικολογικές απόψεις εντυπωσιακές αλλά μου άρεσε πολύ που μόλις μπήκε στο δωμάτιο πρόσεξε το ποδήλατό μου και ενθουσιάστηκε!
(Ναι το έχω στον τρίτο όροφο στην αίθουσα συνεδριάσεων και έχω κόλπο να το βάζω εύκολα στο lift!)
Εκεί αρχίσαμε συζήτηση για τα ποδήλατα. "Εφόσον είμαι από την Ολλανδία είναι φυσικό να μου αρέσει πολύ το ποδήλατο" μου είπε "αλλά το προσωπικό εδώ με αποθαρρύνει γιατί είναι επικίνδυνο στην Κύπρο" .. "αλλά εγώ παράγγειλα ένα από την Ολλανδία και το περιμένω να έρθει !"
Πρέπει να πω ότι πανικοβλήθηκα λίγο και άρχισαν να περνούν πρωτοσέλιδα εφημερίδων από το μυαλό μου.....
Μου είπε για τα μέτρα μείωσης της ταχύτητας των οχημάτων στις περιοχές με κατοικίες που είναι παντού, φυσικά όταν της είπα ότι μόνο ένα τέτοιο σύστημα έχουμε στη Λευκωσία και ότι υπάρχουν ενστάσεις παραξενεύτηκε.

Όταν έρθει το ποδήλατό της, θα κανονίσω ένα νυκτερινό γύρο της Λευκωσίας από αυτούς που γίνονται κάθε Τετάρτη και θα θέλω μια μεγάλη παρέα να τη συνοδεύσει. !

Παρασκευή, 25 Νοεμβρίου 2011

Εδώ η ψήφος σας παρακαλώ

Γίνεται ένα διαγωνισμός και σας παρακαλώ πολύ να ψηφίσετε το φιλμάκι με την ανακύκλωση που έγινε για τον φιλανθρωπικό ΜΚΟ Cans For Kids που μαζεύει τενεκεδάκια και κάθε Σάββατο οι εθελοντές τα συμπιέζουν και τα στέλνουν στο εξωτερικό.
Με τα έσοδά τους αγοράζουν μηχανήματα για το Μακάριο νοσοκομείο.

Πηγαίνετε εδώ, πατάτε το Like του Facebook και μετά να πατήσετε και τα αστεράκια από κάτω για να το ψηφίσετε ανάλογα με το πόσο σας άρεσε.

Προτιμώ 5 αστεράκια παρακαλώ για να κερδίσει το φιλμάκι !

Τρίτη, 22 Νοεμβρίου 2011

Άνεργοι για επιθεωρητές


Νέες - πράσινες θέσεις εργασίας -

Ο αριθμός των νέων επιστημόνων που ψάχνει για δουλειά δυστυχώς αυξάνεται συνεχώς και δε φαίνεται να υπάρχει λύση για πολύ καιρό ακόμη.

Υπάρχουν όμως έστω και μικρά πράγματα που μπορούμε σαν κράτος να κάνουμε για να βοηθήσουμε νέους κυρίως επιστήμονες να έχουν κάποιο εισόδημα.
Ο πιο εύκολος τομέας ο οποίος θα δώσει άμεσα εισόδημα, θα έχει περιβαλλοντικά οφέλη και με μηδέν κόστος για το κράτος είναι η χρήση ανέργων για διάφορες επιθεωρήσεις.

Ενεργειακοί επιθεωρητές:
Με βάση τη νομοθεσία για την Ενεργειακή Απόδοση κτηρίων, όλα τα καινούργια κτήρια πρέπει να κατασκευάζονται με ελάχιστες προδιαγραφές θερμομόνωσης. Ο μηχανικός του έργου υποβάλλει την ενεργειακή μελέτη του μαζί με την πολεοδομική του άδεια. Με βάση αυτή τη μελέτη εκδίδεται και το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης του κτηρίου χωρίς να υπάρξει η δυνατότητα από πλευράς κυβέρνησης να ελέγχει όλα τα υπό κατασκευή κτήρια. Αν όμως με την υποβολή της αίτησης καταβληθεί από τον ιδιοκτήτη του κτηρίου και το κόστος ενεργειακής επιθεώρησης ανάλογα με το κτήριο π.χ. €200 για μια κατοικία, θα μπορεί με τα λεφτά αυτά να ανατεθεί η παρακολούθηση του κτηρίου σε ειδικά εκπαιδευμένο άνεργο επιστήμονα. Η έκδοση του τελικού πιστοποιητικού για την Ενεργειακή Απόδοση Κτιρίων θα εκδίδεται μόνο μετά από επισκέψεις κατά τη διάρκεια της κατασκευής και την υποβολή συμπληρωμένου εντύπου από τον επιθεωρητή.

Παρακολούθηση περιβαλλοντικών όρων.
Με βάση τη νομοθεσία 112/2005 μια σειρά από έργα χρειάζονται τη διενέργεια Μελέτης Εκτίμησης των Επιπτώσεων στο Περιβάλλον (ΜΕΕΠ) προτού εξασφαλίσουν πολεοδομική άδεια.
Η μελέτη αυτή μαζί με τη γνωμάτευση που θα εκδοθεί αποτελούν υποχρεωτικούς όρους για την εκτέλεση του έργου. Όμως κανένας δεν επιβλέπει ότι οι όροι αυτοί τηρούνται.
Θα πρέπει με την έκδοση της θετικής γνωμάτευσης να υποβάλλει ο ιδιοκτήτης του έργου και ένα ποσό επιθεώρησης εκτέλεσης του έργου ανάλογα με το μέγεθος του.
Με τα λεφτά αυτά θα γίνεται ανάθεση σε ένα ή περισσότερους ειδικά εκπαιδευμένους άνεργους επιστήμονες η παρακολούθηση των όρων του έργου ανάλογα με το μέγεθός του.

Περιβαλλοντικές παραβιάσεις.
Πολύ συχνά γίνονται καταγγελίες για διάφορες περιβαλλοντικές παραβιάσεις.
Και εδώ θα μπορέσαμε να στέλνουμε για επιθεώρηση εξωτερικούς επιθεωρητές οι οποίοι θα υποβάλλουν έκθεση με βάση την οποία το κράτος θα αποφασίζει τα επόμενα βήματα.
Τα εισοδήματα από τις εισπράξεις θα είναι αρκετά να πληρώνουν τα έξοδα που θα καταβάλλονται σε νέους ανέργους για επιθεωρήσεις.

Επιθεωρήσεις καταστημάτων πώλησης ζώων
Ένα από τα κωλύματα με το νομοσχέδιο για τους όρους λειτουργίας των καταστημάτων πώλησης ζώων είναι και το θέμα των ετήσιων επιθεωρήσεων. Και εδώ θα μπορούσαν να χρησιμοποιούνται εξωτερικοί επιθεωρητές – κτηνίατροι οι οποίοι θα πληρώνονται για τις επιθεωρήσεις τους από τα ετήσια έξοδα επιθεώρησης που θα καταβάλλει το κάθε κατάστημα.

Διαδικαστικά:
Για να βεβαιωθούμε ότι τις επιθεωρήσεις αυτές θα τις αναλάβουν κατά προτεραιότητα άνεργοι επιστήμονες θα πρέπει να κληθούν πρώτα να παρακολουθήσουν εκπαιδευτικό πρόγραμμα που μπορεί να οργανωθεί και με τη βοήθεια της Αρχής Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού. Επιθεωρήσεις θα δικαιούνται να κάνουν μόνο όσοι έχουν τύχει εκπαίδευσης.

Υπάρχει επίσης η έγνοια για το αν μπορούμε να εμπιστευθούμε κάποιο ιδιώτη να κάνει την επιθεώρηση. Για να διασφαλιστεί το δίκαιο της διαδικασίας και το επίπεδο του επαγγελματισμού, ο οποιοσδήποτε θα προστεθεί σε τέτοιο κατάλογο επιθεωρητών, θα πρέπει να υπογράψει ένα έντυπο – δήλωση το οποίο μπορεί να ετοιμάσει η Γενική Εισαγγελία και το οποίο θα περιλαμβάνει και αυστηρές ποινές για παραβάσεις.



Χαράλαμπος Θεοπέμπτου
Επίτροπος Περιβάλλοντος

Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου 2011

Ηθική και περιβάλλον

Πριν λίγες μέρες μίλησα σε φοιτητές στο ΤΕΠΑκ με θέμα "Ηθική και περιβάλλον"
Αυτές είναι οι σημειώσεις μου:


Επαγγελματισμός
Όταν ήμουν φοιτητής σε κολλέγιο στο εξωτερικό, πρόσεξα ότι οι καθηγητές μας έλεγαν συνεχώς πολλά ρητά και μάλιστα ορισμένοι μας έλεγαν τα ίδια !

Ρώτησα και έμαθα ότι είχαν πάρει την απόφαση να προωθήσουν ορισμένα επαγγελματικά επίπεδα συμπεριφοράς ανάμεσα στους φοιτητές και αυτός ήταν ένας τρόπος που εφάρμοζαν.
Το πιο συχνά ρητά ήταν το If you decide to do it, you must do it right!και το πολύ γνωστό I was only doing my job

Άσκηση του επαγγέλματος σωστά με αίσθημα ευθύνης και ηθικής έναντι της κοινωνίας, και του περιβάλλοντος.

  • Δεν είδα ότι είχε σπηλιές με νυκτερίδες
  • Το υλικό είναι πολύ τα χρήματα που θα βγάλουμε πολλά δεν πειράζει αν είναι δάσος
  • Να γράφεις ότι έγιναν κυματοθραύστες ενώ δεν έγιναν
  • Να γράφεις διάφορα άσχετα για να γίνει η έκθεση πιο μεγάλη
  • Να βάζεις επικίνδυνα χημικά σε βαρέλια και να τα θάβεις κάτω από τη γη και να ισχυρίζεσαι ότι όλα είναι μια χαρά
  • Να μεταφέρεις χιλιάδες τόνους μολυσμένων χωμάτων και να τους θάβεις γιατί στοιχίζει να τα διαχειριστείς. Αυτοί που θα αγοράζουν τις περιουσίες από πάνω ?
  • Βρήκα τον παράνομο οχετό που μου κατάγγειλες, στάθηκα εκεί για λίγο και δεν έβγαινε κάτι έτσι δεν υπάρχει αδίκημα.

Παλιά μας δίδασκαν πώς να σχεδιάζουμε με το πιο χαμηλό κόστος.
Ποτέ δε μιλούσε τότε κανένας για περιβαλλοντικό κόστος, μόνο χρηματικό.
Τώρα αυτό δεν είναι πλέον αποδεκτό !

Και αν εξετάσετε τα περιβαλλοντικά προβλήματα της Κύπρου θα δείτε ότι όλα έχουν σχέση με το ότι πάντα επιλέγαμε την πιο φτηνή λύση χωρίς να εξετάσουμε την περιβαλλοντική πτυχή.

  • Παράδειγμα οι σκυβαλότοποι!
  • Η σκίαση στα παράθυρα που δεν υπάρχει πλέον
  • Σπίτια χωρίς ηλιακό θερμοσίφωνα γιατί τότε το πετρέλαιο ήταν πιο φθηνό
  • Δεν είχαμε μέχρι πρόσφατα κανόνες θερμομόνωσης όπως η υπόλοιπη ευρώπη
  • Δεν έχουμε κανόνες κατασκευή κτηρίων και πρότυπα για π.χ. παράθυρα, διασωληνώσεις κλπ

Από την άλλη παίρνουμε αποφάσεις που στοιχίζουν πολύ στο κράτος γιατί είναι προς το συμφέρον ορισμένων.

Αυτό είναι αντιεπαγγελματικό και ανήθικο !

  • Κτίσαμε μαρίνα σε λάθος τόπο
  • Προωθούσαμε μόνο τα αυτοκίνητα και αμελήσαμε τις δημόσιες μεταφορές και τα ποδήλατα
  • Πεζοδρόμια και διασταυρώσεις ανύπαρκτες
  • Καμπύλες στις στροφές για πιο γρήγορο οδήγημα
  • Βάλαμε συστήματα αποχέτευσης σε λάθος τόπο
  • Δρόμους από πάρκα για να έχουν διέξοδο ορισμένοι
  • Κάνουμε χώρους πρασίνου σε πάρκινκ

Από νέος επιστήμονας μέρος του κατεστημένου

Στην αρχή όρεξη για δουλειά, μετά έρχεται η αυτοπεποίθηση χωρίς να ανανεώνουν τις γνώσεις τους και χωρίς να καταλαβαίνουν ότι αυτό που κάνουν ζημιώνει το περιβάλλον και την κοινωνία.

Και άμα κάποιος φτάσει σε αυτό το σημείο συνήθως αντιστέκονται στην αλλαγή!

Είναι ηθική υποχρέωση για όσους παίρνουν αποφάσεις να παρακολουθούν τις εξελίξεις, να είναι σε επαφή με τις ανάγκες της κοινωνίας, του περιβάλλοντος και των μελλοντικών γενεών.
Αυτό πρέπει να κάνει ένας σωστός κα ηθικός επαγγελματίας !

Ακόμη ένα σοβαρό πρόβλημα είναι η αντιγραφή άλλων έστω και αν κατά βάθος νιώθεις ότι αυτό ίσως να μην είναι σωστό

Και να θυμάστε, ένας σωστός επαγγελματίας κάνει πάντα αυτό που θεωρεί σωστό.

Διαφορετικά γίνεται μέρος του συστήματος που κατηγορούσε όταν ήταν νέος

Ένας σωστός επαγγελματίας που αγαπά το τόπο του, ακολουθεί τις τελευταίες εξελίξεις στο τομέα του, εφαρμόζει τις σωστές πρακτικές και προσπαθεί να είναι όσο πιο ηθικός /σωστός γίνεται στις αποφάσεις του.

Ηθικά προϊόντα

Green washing

Honest decent legal and truthful

Κυριακή, 20 Νοεμβρίου 2011

H Παρεκκλησιά φωτίζει δρόμους με ΦΒ

Αρ.Προσφοράς: 6/2011
ΖΗΤΗΣΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ
Το Κοινοτικό Συμβούλιο Παρεκκλησιάς ζητά προσφορές για την προμήθεια και εγκατάσταση αυτόνομων φωτοβολταϊκών φωτιστικών σωμάτων για φωτισμό δρόμων στην Παρεκκλησιά.
Για τους σχετικούς όρους παρακαλούνται οι ενδιαφερόμενοι να αποτείνονται στα γραφεία του Συμβουλίου, οδός Γρηγόρη Αυξέντιου αρ.60, 4520 στην Παρεκκλησιά, τηλ. 25-635151, φαξ 25-634544 , κατά τις εργάσιμες μέρες και ώρες. Για κάθε σετ όρων, οι ενδιαφερόμενοι θα καταβάλλουν στο Συμβούλιο το ποσό των ευρώ 40+ΦΠΑ, το οποίο δεν θα επιστρέφεται.
Οι προσφορές πρέπει να υποβληθούν στο κιβώτιο προσφορών του Κοινοτικού Συμβουλίου Παρεκκλησιάς, σε κλειστό φάκελο, στον οποίο θα αναγράφεται «Προσφορά για την Προμήθεια και εγκατάσταση αυτόνομων φωτοβολταϊκών φωτιστικών σωμάτων», όχι αργότερα από την Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου, 2011 και ώρα 12.00 το μεσημέρι.
Οι προσφοροδότες είναι υπόχρεοι να συνοδεύουν τις προσφορές τους με εγγυητική προσφοράς (tender bond). Εγγυητική τραπέζης ή και προσωπική επιταγή είναι αποδεκτή. Η εγγυητική προσφοράς θα είναι για το ποσό του 10% του ποσού προσφοράς. Ο προσφοροδότης του οποίου η προσφορά θα εγκριθεί, θα κληθεί να δώσει Τραπεζική Εγγύηση ίση με το 10% του ποσού του Συμβολαίου του για πιστή εκτέλεση εργασίας, όπως επίσης και Τραπεζική Εγγύηση ίση με το 10% του ποσού του Συμβολαίου του σαν εγγύηση για την προκαταβολή του.
Για επιπλέον πληροφορίες οι προσφοροδοτες μπορούν να επικοινωνούν γραπτώς με τους Συμβούλους του έργου, Aspelo Consulting Ltd (κ. Αντώνη Περικλέους), τηλ. 25-661169, Φαξ 25-661162, Τ.Κ. 51189, 3502, Λεμεσός μέχρι και τη Δευτέρα 28/11/2011.
Όλες οι ερωτήσεις και απαντήσεις από και προς τους προσφοροδότες θα κοινοποιούνται σε όλους τους ενδιαφερόμενους. Μετά την πιο πάνω ημερομηνία δεν θα γίνονται δεκτές οποιεσδήποτε ερωτήσεις για επιπλέον πληροφορίες.
Από το Κοινοτικό Συμβούλιο Παρεκκλησιάς

Παρασκευή, 18 Νοεμβρίου 2011

Αυτοκινητόδρομοι χωρίς σταθμούς

Η προηγούμενη μου ανάρτηση για το θέμα:Yes !!! Υπηρεσίες στους αυτοκινητόδρομους - 2

Αυτοκινητόδρομοι χωρίς σταθμούς -  "Σημερινή"

| Εκτύπωση | 17/11/2011 | ΤΗΣ ΝΑΤΑΣΑΣ ΤΙΝΙΟΖΟΥ

Γυμνοί από υπηρεσίες, λόγω οικονομικής κρίσης
Υπηρεσίες στους αυτοκινητόδρομους ζητά ο Επίτροπος Περιβάλλοντος. Πώς απαντά ο Διευθυντής Δημοσίων Έργων.

Οι δημόσιες υπηρεσίες, όπως χώροι ξεκούρασης, αποχωρητήρια, πρατήρια βενζίνης και άλλες πολλές υπηρεσίες που θα εξυπηρετούν τους ταξιδιώτες, που χρησιμοποιούν τους αυτοκινητόδρομους της Κύπρου, θα πρέπει να σχεδιάζονται μαζί με αυτούς, επισημαίνει ο Επίτροπος Περιβάλλοντος Χαράλαμπος Θεοπέμπτου. Όπως αποκάλυψε ο κ. Θεοπέμπτου, το εισόδημα από τέτοιους σταθμούς ή ακόμη και η διαχείρισή τους θα μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να προσφέρεται σε ορισμένες κοινότητες, που η διάβαση του αυτοκινητόδρομου τούς έχει δημιουργήσει πρόβλημα.
Από την πλευρά του ο Διευθυντής των Δημοσίων Έργων Αλέκος Μιχαηλίδης, κληθείς να σχολιάσει τη θέση του Επιτρόπου Περιβάλλοντος, ανέφερε ότι το Υπουργείο Συγκοινωνιών ήταν έτοιμο να προωθήσει τέτοιου είδους υπηρεσίες στους αυτοκινητόδρομους, ωστόσο η έλλειψη κονδυλίων απέτρεψε τα σχέδιά του. Συγκεκριμένα, ο κ. Μιχαηλίδης τόνισε ότι οι περικοπές του κράτους, λόγω της οικονομικής κρίσης, σε διάφορα κατασκευαστικά έργα τα οποία είτε ήταν προγραμματισμένα είτε προωθούνταν, έχουν κλείσει στο συρτάρι το έργο δημιουργίας δημόσιων υπηρεσιών, όπως αποχωρητήρια και χώρους ανάπαυσης, σε διάφορα δίκτυα των αυτοκινητόδρομων της Κύπρου.
Ταλαιπωρία χιλιάδων οδηγών από την έλλειψη υπηρεσιών
Λόγω της έλλειψης δημόσιων υπηρεσιών στους αυτοκινητόδρομους της Κύπρου ταλαιπωρούνται χιλιάδες οδηγοί, οι οποίοι χρησιμοποιούν καθημερινά τους δρόμους, υποστήριξε ο Επίτροπος Περιβάλλοντος. Κυρίως σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες οδηγοί, οι διανομείς, όσοι χρησιμοποιούν τους δρόμους καθημερινά. Μάλιστα, όπως τόνισε ο Επίτροπος Περιβάλλοντος, οι πιο πάνω οδηγοί έχουν συμμεριστεί και επικροτούν τη θέση του.
Όπως αποκάλυψε, η Κύπρος είναι από τις λίγες χώρες στην Ευρώπη όπου ένας ταξιδιώτης δεν θα βρει χώρους ξεκούρασης και υπηρεσίες στους αυτοκινητόδρομους, αλλά αναγκάζεται να δοκιμάσει την τύχη του στα κέντρα αναψυχής και εστιατόρια της περιοχής, σύμφωνα με τον Επίτροπο Περιβάλλοντος. Όπως υπέδειξε, το κράτος παράλληλα κατευθύνει τους αυτοκινητιστές με τη σήμανση στους αυτοκινητόδρομους σε ιδιωτικές εγκαταστάσεις, όπως κέντρα αναψυχής και εστιατόρια που βρίσκονται κοντά σε αυτοκινητόδρομους, τα οποία δεν έχουν καμία υποχρέωση να προσφέρουν τέτοιες υπηρεσίες σε οποιονδήποτε περαστικό, παρά μόνο στους πελάτες τους.
Δίνοντας παράδειγμα, ο κ. Θεοπέμπτου, ανέφερε ότι ένας τουρίστας που ενοικιάζει αυτοκίνητο για να γνωρίσει την Κύπρο, όχι μόνο δεν έχει επιλογές για ξεκούραση ή χρήση αποχωρητηρίου, αλλά θα ξαφνιαστεί από το γεγονός ότι η σήμανση στον δρόμο τον στέλνει σε ιδιωτικούς χώρους, εντελώς άσχετους με αυτούς που συνηθίζονται στην Ευρώπη.
Χώροι ξεκούρασης
Σύμφωνα με τον Επίτροπο Περιβάλλοντος, η έλλειψη χώρων ξεκούρασης και υπηρεσιών στους αυτοκινητόδρομους έχει σαν αποτέλεσμα την ύπαρξη πολλών σκουπιδιών σε αυτούς, την ταλαιπωρία των οδηγών και ιδιαίτερα των τουριστών.
Όπως επισήμανε, στο εξωτερικό οι σταθμοί εξυπηρέτησης στους αυτοκινητόδρομους προσφέρουν ένα μίγμα από υπηρεσίες ανάλογα με τον σταθμό, το μέγεθος και την τοποθεσία του, όπως φαγητό, χώρο ξεκούρασης, καύσιμα, χώρο για πικ-νικ, χώρο για διανυκτέρευση καραβανιών, διάφορα καταστήματα, μηχανικό αυτοκινήτων και πολλές άλλες υπηρεσίες, που είναι σχεδιασμένες να εξυπηρετούν τους ταξιδιώτες.

Τετάρτη, 16 Νοεμβρίου 2011

Αποτελέσματα Έρευνας: Τελική Κατανάλωση Ενέργειας στα Νοικοκυριά, 2009


[αυτά είναι στοιχεία για το 2009]
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα ειδικής έρευνας που πραγματοποίησε η Στατιστική Υπηρεσία, το μέσο νοικοκυριό στην Κύπρο εκτιμάται ότι καταναλώνει για τις ετήσιες ανάγκες του συνολική ενέργεια 1.142 kgoe (χιλιόγραμμα ισοδύναμου πετρελαίου) με δαπάνη ύψους €1.374.
Η κατανάλωση ενέργειας κατανέμεται στις κατηγορίες τελικής χρήσης ως ακολούθως: 44,8% για θέρμανση χώρου, 5,7% για ζεστό νερό χρήσης, 8,3% για κλιματισμό (ψύξη) χώρου, 14,0% για μαγείρεμα και 27,2% για ηλεκτρικές συσκευές και φωτισμό. 
Συγκεκριμένα, το μέσο νοικοκυριό καταναλώνει ετησίως 6.288 κιλοβατώρες ηλεκτρισμού, 355 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης, 44 λίτρα καθαρού πετρελαίου, 125 κιλά υγραερίου, 244 κιλά βιομάζας (π.χ. ξύλα) και 48 κιλά κάρβουνου.

Σχεδόν το σύνολο των νοικοκυριών (98,4%) χρησιμοποιεί κάποιο σύστημα/εξοπλισμό για να θερμαίνει μέρος της κατοικίας του κατά τη ψυχρή περίοδο του έτους. Στην πλειονότητά τους, ως κύριο τύπο θέρμανσης τα νοικοκυριά χρησιμοποιούν κινητές θερμάστρες (39,3%), ενώ μεγάλο ποσοστό νοικοκυριών διαθέτει κεντρική θέρμανση (29,2%) και κλιματιστικά ζεστού αέρος (16,9%). Λιγότερο διαδεδομένη είναι η χρήση τζακιού (7,3%), θερμοσυσσωρευτών της ΑΗΚ (4,8%) και μη μετακινούμενων μεταλλικών σομπών ή άλλου εξοπλισμού (0,9%). Κατά μέσο όρο, τα νοικοκυριά θερμαίνουν μόνο τα 90 τετρ. μέτρα της κατοικίας τους, σε σύγκριση με τα 168 τετρ. μέτρα της μέσης συνολικής επιφάνειάς τους. Η μεγάλη πλειοψηφία (68%) χρησιμοποιεί τον εξοπλισμό θέρμανσης της κατοικίας για 3 έως 4 μήνες το χρόνο, ενώ ποσοστό 46,2% χρησιμοποιεί τον εξοπλισμό θέρμανσης για 3 έως 5 ώρες ημερησίως. Το μέσο νοικοκυριό καταναλώνει ετησίως για θέρμανση 642 κιλοβατώρες ηλεκτρισμού, 331 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης, 42 λίτρα καθαρού πετρελαίου, 50 κιλά υγραερίου και 231 κιλά βιομάζας.

Αρκετά ψηλό είναι και το ποσοστό νοικοκυριών (80,8%) που χρησιμοποιεί κλιματισμό για να ψύχει μέρος της κατοικίας του κατά τη ζεστή περίοδο του έτους. Το μέσο νοικοκυριό κλιματίζει μόνο τα 50 τετρ. μέτρα της κατοικίας του από τα 168 τετρ. μέτρα της μέσης συνολικής επιφάνειάς του. Τα χρησιμοποιούμενα κλιματιστικά είναι σχετικά νέας τεχνολογίας, αφού πάνω από 70% έχουν εγκατασταθεί τα τελευταία 10 χρόνια εκ των οποίων τα μισά την τελευταία πενταετία. Το μέσο νοικοκυριό καταναλώνει ετησίως για κλιματισμό 1.107 κιλοβατώρες ηλεκτρισμού με μέση εγκατεστημένη ισχύ κλιματιστικών γύρω στα 32.300 Btu ανά νοικοκυριό (ή 9,47 κιλοβάτ).

Για τις ανάγκες τους σε ζεστό νερό χρήσης, τα περισσότερα νοικοκυριά (91,6%) έχουν εγκατεστημένους ηλιακούς συλλέκτες, ενώ σε ποσοστό 29,3% χρησιμοποιούν και το σύστημα κεντρικής θέρμανσης για τη θέρμανση του νερού χρήσης. Λιγότερο διαδεδομένοι είναι οι ταχυθερμαντήρες (11,6%) και οι αυτόνομοι – όχι ηλιακοί – θερμοσίφωνες (4,6%). Το μέσο νοικοκυριό καταναλώνει ετησίως για θέρμανση νερού χρήσης 382 κιλοβατώρες ηλεκτρισμού, 24 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης, 2 λίτρα καθαρού πετρελαίου, 8 κιλά υγραερίου και 2 κιλά βιομάζας.

Ιδιαίτερα υψηλές διαπιστώθηκε ότι είναι οι ενεργειακές ανάγκες για το μαγείρεμα. Το μέσο νοικοκυριό καταναλώνει ετησίως για σκοπούς μαγειρέματος 554 κιλοβατώρες ηλεκτρισμού, 67 κιλά υγραερίου, 11 κιλά ξύλου και 48 κιλά κάρβουνου.

Όσον αφορά την κατανάλωση ηλεκτρισμού για τη λειτουργία των ηλεκτρικών συσκευών και του φωτισμού, εκτιμάται ότι το μέσο νοικοκυριό καταναλώνει ετησίως 3.603 κιλοβατώρες. Σχεδόν όλα τα νοικοκυριά είναι εξοπλισμένα με τηλεόραση (99,1%), ψυγείο-καταψύκτη (99,0%), ηλεκτρικό σίδερο (96,2%) και πλυντήριο ρούχων (93,7%). Αντίθετα, πιο περιορισμένη είναι η χρήση δορυφορικής κεραίας (29,9%), στεγνωτηρίου ρούχων (30,5%) και πλυντηρίου πιάτων (44,6%). Κατά μέσο όρο, οι συσκευές με την πιο εντατική εβδομαδιαία χρήση είναι η τηλεόραση με 46 ώρες, ο ηλεκτρονικός υπολογιστής με 31 ώρες και το πλυντήριο ρούχων με περίπου 7 ώρες.

Τόσο η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας όσο και η χρήση θερμομονωτικών υλικών στις κατοικίες είναι πολύ περιορισμένη. Πέραν της εκτεταμένης χρήσης ηλιακών πλαισίων για τους ηλιακούς θερμοσίφωνες (91,6% των νοικοκυριών), η ανάπτυξη άλλων ανανεώσιμων εγκαταστάσεων (π.χ. φωτοβολταϊκών) είναι εξαιρετικά περιορισμένη. Όσον αφορά τα μέτρα θερμομόνωσης, σχετικά ανεπτυγμένη είναι μόνο η χρήση διπλών γυαλιών (43,2% των νοικοκυριών), ενώ ακολουθεί η θερμομόνωση σε εξωτερικούς τοίχους (7,5%) ή στην οροφή (5,5%).

Η Έρευνα για την Τελική Κατανάλωση Ενέργειας στα Νοικοκυριά διενεργήθηκε για πρώτη φορά στην Κύπρο από τη Στατιστική Υπηρεσία, με έτος αναφοράς το 2009. Η έρευνα απευθύνθηκε στα νοικοκυριά των οποίων οι κάτοικοι διέθεταν μόνιμη ή συνήθη διαμονή στην Κύπρο, ανεξαρτήτου υπηκοότητας και προέλευσης. Το δείγμα της έρευνας περιλάμβανε 3.300 νοικοκυριά, κατανεμημένα σε όλες τις επαρχίες και περιοχές (αστικές και αγροτικές) της χώρας και ήταν αντιπροσωπευτικό της δομής του πληθυσμού.

Η διενέργεια της έρευνας στην Κύπρο χρηματοδοτήθηκε μερικώς από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Περισσότερες πληροφορίες περιέχονται στην ιστοσελίδα της Στατιστικής Υπηρεσίας στο στατιστικό θέμα “Ενέργεια και Περιβάλλον”.


ΣΧΕΤΙΚΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ

ΤΕΛΙΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΣΤΑ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΑ, 2009

Τρίτη, 15 Νοεμβρίου 2011

Δρόμοι μαρτύριο για ποδηλάτες

Ο «Π» ΚΑΒΑΛΑ ΣΤΑ ΕΝΟΙΚΙΑΖΟΜΕΝΑ ΠΟΔΗΛΑΤΑ
Δρόμοι μαρτύριο για ποδηλάτες


Το 1890 η Κύπρος υποδεχόταν το πρώτο της ποδήλατο, ωστόσο σύμφωνα με ιστορικές αναφορές, ακόμα και τότε λόγω και της κακής κατάστασης των δρόμων θεωρήθηκε μια επικίνδυνη πολυτέλεια. Με τη βελτίωση των δρόμων και τη μείωση της τιμής τους, τα δίκυκλα άρχισαν να γίνονται ένα πολύ κοινό θέαμα στην πόλη. Έναν αιώνα και 21 χρόνια αργότερα, οι δήμοι της Λευκωσίας προχωρούν στην εισαγωγή ενός πρωτοποριακού, για τα δεδομένα της Κύπρου, συστήματος ενοικίασης ποδηλάτων. Μπήκαν οι σταθμοί και οι δήμοι της πρωτεύουσας δικαιούνται να νιώθουν περήφανοι για την υλοποίηση της ιδέας που είχε γεννηθεί πριν από περίπου τέσσερα χρόνια στο Δήμο Αγλαντζιάς. Παρ' όλα αυτά, η έλλειψη ελευθέρων χώρων ή ειδικών υποδομών όπως οι ποδηλατόδρομοι μέσα στην πόλη, όπου συγκεντρώνεται το μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού, λειτουργεί αποτρεπτικά για την καθιέρωση του ποδηλάτου ως κύριου μέσου μεταφοράς, παρά τις ιδανικές κλιματικές συνθήκες. Δρόμοι καρμανιόλες, απρόσεκτοι οδηγοί και ανυπαρξία ποδηλατοδρόμων είναι η εικόνα που αντικρίζει κάποιος. Συνεπώς, αυτό που είναι διαδεδομένο στον κόσμο των ποδηλατιστών είναι πως η ασφαλέστερη οδός για το ποδήλατο είναι το πεζοδρόμιο. Παρά ταύτα, και αυτό, οι αρμόδιοι λειτουργοί του υπουργείου Συγκοινωνιών, με την υιοθέτηση του Κώδικα Κυκλοφορίας Ποδηλάτων, νομοσχέδιο το οποίο συζητήθηκε προσφάτως στη Βουλή, θέλουν να το απαγορεύσουν.
 
Οι λεωφόροι
Ήταν γύρω στις 10 το πρωί, ημέρα Τρίτη. Ο γράφων, συνοδευόμενος από το φακό του φωτογράφου του "Π", Χρήστου Θεοδωρίδη, επιχειρεί την ενοικίαση ποδηλάτου από το Δημαρχείο Στροβόλου με στόχο τη μετάβαση στην οδό Βασιλείου Βουλγαροκτόνου, στην παλιά Λευκωσία, όπου στεγάζονται τα γραφεία της εφημερίδας "Πολίτης". Η πορεία μας είναι ευθεία από τη λεωφόρο Στροβόλου προς τον κυκλικό κόμβο Προεδρικού. Διασχίζοντας την Κυριάκου Μάτση φτάνουμε στη λεωφόρο Θεμιστοκλή Δέρβη, τη Διαγόρου και στροφή δεξιά στη λεωφόρο Ομήρου με κατάληξη την πλατεία Σολωμού. Στις προαναφερθείσες λεωφόρους είναι γνωστό πως δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι ενώ στην Κυριάκου Μάτση τα πεζοδρόμια είναι είδος προς αναζήτηση. Ίσως κάποιος να χαρακτήριζε την κίνηση αυτή ως ένα άκρως επικίνδυνο εγχείρημα αφού οι λεωφόροι αυτές είναι ίσως από τις κεντρικότερες και πιο επικίνδυνες της πρωτεύουσας. Ωστόσο ο γράφων το είδε σαν εμπειρία, μέσα από την οποία θα βοηθήσει τον κόσμο να κατανοήσει τι εστί οδήγηση ποδηλάτου μέσα στο οδικό δίκτυο μιας πόλης. Έβαλε λοιπόν το κράνος του και ξεκίνησε τις ορθοπεταλιές.

Οδοιπορικό
Λόγω των εμποδίων που φυτρώνουν στα πεζοδρόμια αλλά και υπό τη σκιά του νέου νομοσχεδίου που προβλέπει αυστηρότατες ποινές για τους ποδηλάτες που κινούνται σε πεζοδρόμια, ο γράφων επέλεξε να κινηθεί διά της ασφάλτου και στο ένα μέτρο μακριά από το πεζοδρόμιο, πράγμα που και πάλι προνοεί η νέα νομοθεσία. Κατέβηκε ευθεία στη λεωφόρο Στροβόλου και λίγο πριν από τον κυκλικό κόμβο του Προεδρικού συνέχισε ευθεία πορεία απέναντι στην Κυριάκου Μάτση. Στην προσπάθεια αυτή έδρασαν σωτήρια οι ευχές της μαμάς και από θαύμα δεν είχαμε ατύχημα. Δεν έλειψαν όμως οι κόρνες, και οι βρισιές των οδηγών δημιουργούσαν κονσέρτο κακόγουστης όπερας. Στην Κυριάκου Μάτση ο δρόμος στενός, με δυο λωρίδες κυκλοφορίας, κυπαρίσσια από τη μια και την άλλη μεριά και μια ουρά από αυτοκίνητα να κορνάρουν και να βρίζουν τον ποδηλάτη που οδηγούσε σύμφωνα με το τι προβλέπει το υπό συζήτηση νομοσχέδιο. Μετά από μερικά λεπτά, με τη συνοδεία πάντα του φωτογραφικού φακού, φωτογράφος και ποδηλάτης, περνάνε τα φώτα τροχαίας και εισέρχονται στη λεωφόρο Θεμιστοκλή Δέρβη. Το σκηνικό και εκεί γνωστό, αυτοκίνητα σταθμευμένα στην αριστερή λωρίδα κατά μήκος της λεωφόρου, οι τροχονόμοι άφαντοι και ο γράφων αναγκάζεται να εισέλθει στη δεξιά λωρίδα. Εκεί τα πράγματα δυσκόλεψαν με τις κόρνες να δίνουν και να παίρνουν και τα αυτοκίνητα να προσπερνούν ξυστά, μπαίνοντας παράλληλα και στην αντίθετη λωρίδα κυκλοφορίας. Με το σκηνικό να επαναλαμβάνεται και στη λεωφόρο Διαγόρου, μπαίνουμε τελικά στην λεωφόρο Ομήρου και καταλήγουμε στο σταθμό ενοικίασης ποδηλάτων. Το συμπέρασμα;.. Αυτό που στην πραγματικότητα πρέπει να επισπεύσουν οι εμπλεκόμενες τοπικές αρχές είναι η κατασκευή ενιαίου δικτύου ποδηλατοδρόμων.
 
Κλειστά πεζοδρόμια
Ποδηλατώντας, παρατηρούσαμε παράλληλα και την εναλλακτική διέξοδο που δεν ήταν άλλη από την κίνηση στα πεζοδρόμια εκεί όπου υπήρχαν. Επιχειρήσαμε να κινηθούμε σε ένα από τα πεζοδρόμια της λεωφόρου Στροβόλου. Η κίνησή μας όμως ήταν δύσκολη αφού παρά το γεγονός ότι δεν υπήρχαν σταθμευμένα οχήματα, εντούτοις συναντήσαμε εμπόδια όπως πινακίδες, δέντρα και άλλα συναφή (χαρακτηριστική η φωτογραφία). Η προσπάθεια για εναλλακτικό χώρο διακίνηση έγινε και σε κάποιο σημείο της Κυριάκου Μάτση, αλλά μάταια. Στη Θεμιστοκλή Δέρβη μετά τα φώτα τροχαίας, αναγκαστικά, έπρεπε να παρανομήσουμε και να ανέβουμε στο πεζοδρόμιο. Ωστόσο και εκεί η κατάσταση ήταν χειρότερη από το δρόμο αλλά λιγότερο επικίνδυνη. Μηχανάκια, τραπέζια εστιατορίου, εφημερίδες περιπτέρου και πινακίδες τροχαίας ήταν μερικά από τα εμπόδια που προσπεράσαμε στο ένα και κάτι μέτρο πεζοδρόμιο και τα οποία μας ανάγκασαν να κατεβούμε και πάλι στο οδόστρωμα (βλέπε φωτογραφία). Συνεπώς, και αυτή η εναλλακτική του πεζοδρομίου, που θεωρητικά είναι η ασφαλέστερη για το ποδήλατο παρά οι λεωφόροι, ήταν εν μέρει αδιάβατη.

Καλά τα ποδήλατα
Σε γενικές γραμμές η εμπειρία από τη χρήση των καινούργιων ποδηλάτων ήταν θετική. Εύκολα στη χρήση, εύκολο και άνετο οδήγημα, άνετο κάθισμα και τρεις ταχύτητες. Παρ' όλα αυτά, το σύστημα είναι καταδικασμένο σε περίπτωση που δεν γίνουν οι κατάλληλες εγκαταστάσεις και υποδομές στις πόλεις. Ο αυξημένος αριθμός ποδηλάτων στο σταθμό ενοικίασης, δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να κάνουν τις καθημερινές τους μετακινήσεις εντός της πόλης χωρίς να χρειάζεται να χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους. Είναι πραγματικότητα πως η χρήση του ποδηλάτου μόνο θετικά στοιχεία μπορεί να προσφέρει στον ποδηλάτη, εάν φυσικά στο μυαλό δεν είναι συνέχεια η έγνοια να βγει ζωντανός από τους δρόμους. Η χρήση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης έχει τεράστια οφέλη στο περιβάλλον, την οικονομία, τον πολιτισμό και την υγεία. Δεν εκπέμπεται καυσαέριο στην ατμόσφαιρα, αναβαθμίζεται ο περιβάλλων χώρος, με αποτέλεσμα να βελτιώνονται οι συνθήκες διαβίωσης για τους πολίτες. Η μετακίνηση με το ποδήλατο είναι πολύ πιο γρήγορη από οποιοδήποτε άλλο μέσο.

Άποψη
Προς αποφυγή των οποιωνδήποτε παρεξηγήσεων, θα επιθυμούσα να αναφέρω τα εξής. Το εν λόγω ρεπορτάζ δεν γράφτηκε με σκοπό να πολεμήσει και κατ' επέκταση να πλήξει την προσπάθεια των δήμων για εφαρμογή του συστήματος ενοικίασης ποδηλάτων. Αντιθέτως, σκοπός του είναι η αφύπνιση των αρμοδίων και η άσκηση πίεσης, όπου χρειάζεται, με σκοπό την προώθηση έργων τέτοιων που θα κάνουν πιο εύκολη τη ζωή των ποδηλατιστών.


Πηγή: Εφημερίδα «ΠΟΛΙΤΗΣ»
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
14/11/2011 - 17:10
Related Posts with Thumbnails