Πέμπτη, 29 Απριλίου 2010

Η καλή παρέα και τα 3 χρόνια πείσμα

Μετά από 3 χρόνια προσπάθεια ψηφίστηκε σήμερα !
Η ιστορία ξεκίνησε μια καλοκαιρινή νύχτα πριν τρία χρόνια στην αυλή ενός φίλου ο οποίος κάθε Πέμπτη οργάνωνε Βoys Night .
Κάθε πέμπτη βράδυ από τις 7 μέχρι τις 10 το βράδυ, χωρίς πρόσκληση έπαιρνες ένα από τα αγαπημένα σου φαγητά μαζί σου ή κανένα γλύκισμα και πήγαινες στο σπίτι του Ανδρέα.
Απίστευτα ωραία σπιτίσια φαγητά, καταπληκτικό κρασί αφού όλοι εκεί ήταν ειδικοί αλλά το πιο σπουδαίο ήταν η καλή παρέα, ο πολύ ενδιαφέρον κόσμος που εμφανιζόταν εκεί και οι ατέλειωτες συζητήσεις.
Μια τέτοια νύκτα πριν 3 χρόνια ο φίλος μου Ανδρέας μου εξήγησε το πρόβλημα με τις ετήσιες εκθέσεις το οποίο θεωρούσε ως μια πολύ μεγάλη και αχρείαστη σπατάλη.
Μου εξήγησε ότι κάθε δημόσια εταιρεία είναι υποχρεωμένη να στέλνει κάθε Απρίλιο την ετήσια της έκθεση σε όλους ανεξαιρέτως τους μετόχους ακόμη και σε μικρά παιδιά με 1 μετοχή στελνόταν η τυπωμένη έκθεση με το ταχυδρομείο.
Κανόνισα συναντήσεις με εταιρείες να ακούσω τις απόψεις τους. όλες ήταν ενθουσιασμένες με την προσπάθεια αλλά εγώ τους έλεγα ότι ναι μεν θα κάνω αυτή τη δύσκολη δουλειά για μένα αφού δεν κατέχω το θέμα αλλά θα αναμένω ως αντάλλαγμα να διαθέτουν αυξημένα λεφτά για περιβαλλοντικά έργα. Όταν έμαθα ότι ξόδευαν μέχρι και 80000 λίρες για το τύπωμα και τη διανομή κατάλαβα και τον ενθουσιασμό.
Άρχισα να κάνω ερωτήσεις, ο πρώτος που με βοήθησε ήταν ένας άνθρωπος που δεν γνώρισα ποτέ αλλά μου πρόσφερε πολλή βοήθεια αφιλοκερδώς γιατί πίστευε ότι ήταν καλό για τον τόπο μας. Αυτός ήταν ο δικηγόρος Γιώργος Κορφιώτης που μου ετοίμασε την πρώτη επεξήγηση αναφορικά με τη σχετική νομοθεσία, που έπρεπε να γίνει η αλλαγή και οδηγίες από που να αρχίσω τις επαφές μου.
Μίλησα με την Επιτροπή κεφαλαιαγοράς εξασφάλισα τη στήριξη του Προέδρου και του Υπουργού Οικονομικών και σαν αποτέλεσμα έγινε και η πρώτη μεγάλη σύσκεψη στον Έφορο εταιρειών. Όλοι όσοι παρευρέθηκαν υποστήριξαν την ιδέα, πρότειναν και εναλλακτικές λύσεις. Έγιναν ακόμη 2 συσκέψεις αλλά το θέμα κόλλησε.
Σε ένα δείπνο [πάλι σε φαγητό !] γνώρισα κάποιο που ήταν δίπλα μου, του είπα την ιστορία και αυτός "ξεκόλλησε" το θέμα με "άλλες μεθόδους".

Έτσι απόψε μετά από 3 χρόνια ψηφίστηκε η τροποποίηση του Περί Εταιρειών Νόμου η οποία επιτρέπει στις εταιρείες την ηλεκτρονική ετήσια έκθεση. Έτσι γλυτώσαμε εκατοντάδες τόνους χαρτί κάθε χρόνο.

Τετάρτη, 28 Απριλίου 2010

Κιτ - Κατ και Τοξικός καναπές !

Η δύναμη των καταναλωτών και μέχρι που φτάσαμε σαν κοινωνία...
Η εκστρατεία για να σταματήσει η Nestle να αγοράζει Palm Oil για τα προϊόντα της (και την Κιτ - Κατ) από μια συγκεκριμένη εταιρεία. Η Greenpeace λέει:
"Nestlé must stop buying palm oil from suppliers that destroy rainforest and peatland, and call for peatland protection and a moratorium (halt) on the destruction of Indonesian forests for growing palm oil."
Το βίτεο είναι πολύ ωραίο και έξυπνο. 



Και ιστορία με τον τοξικό καναπέ !
Η εταιρείες πλήρωσαν 20εκ στερλίνες. Η ιστορία από το BBC εδώ

Τρίτη, 27 Απριλίου 2010

Το λιμανάκι της Πάφου - ΕΤΕΚ

Πιο κάτω η σημερινή ανακοίνωση του ΕΤΕΚ για το λιμανάκι της Πάφου.
[Χτες ήμουν Πάφο και έλεγα σε όλους ότι αν χαλάσουν το λιμανάκι δεν πρόκειται να ξαναπατήσω Πάφο .....]

Τα τελευταία χρόνια η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στο λιμανάκι της Κ. Πάφου και την ευρύτερη περιοχή με πράξεις ή παραλείψεις, τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα, είναι απαράδεκτη. Είναι κοινά αποδεκτό ότι ο χώρος με τη μοναδική του γραφικότητα και τη γειτνίασή του με τον σπουδαίο αρχαιολογικό χώρο, αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο της ταυτότητας του τόπου και κέντρο του ενδιαφέροντος ντόπιων και ξένων επισκεπτών. Γι’ αυτό χρειάζεται μεγάλη προσοχή από μέρους όλων των εμπλεκόμενων για την ορθή διαχείρισή του. Η προφανής ασυνεννοησία μεταξύ των σχετικών Φορέων, όπως του Υπουργείου Εμπορίου, του ΚΟΤ,της Αρχής Λιμένων, του Δήμου Πάφου, του Τμήματος Αρχαιοτήτων, του Τμήματος Αλιείας κλπ δημιουργεί συχνά προβλήματα εκ του μη όντος.
Τελευταίο παράδειγμα, προς αποφυγήν, η κατασκευή πλατφόρμας μεγάλου πλάτους μέσα στη θάλασσα για χώρους αναψυχής, με πρόσχημα την αποφόρτιση του πεζόδρομου από τραπεζάκια και κράχτες.

Την ίδια ώρα χρονίζουν προβλήματα που θα πρέπει να βρουν τη λύση τους. Αναφέρουμε επιγραμματικά:
• Την ουσιαστική αναβάθμιση της αισθητικής κτιρίων και γενικά του δομημένου περιβάλλοντος και την αφαίρεση των παράνομων κατασκευών.
• Τη μελέτη και την κατασκευή ύφαλου κυματοθραύστη κοντά στο κάστρο και την αφαίρεση των ακαλαίσθητων κυβόλιθων.
• Την ανυπαρξία ουσιαστικής υποδομής για εξυπηρέτηση των σκαφών με υγειονομικές διευκολύνσεις, πρόσβαση, ασφάλεια κλπ.
• Τον μη ικανοποιητικό φωτισμό για την ασφάλεια αλλά και την ανάδειξη του περιβάλλοντος.
• Τον πιθανό επηρεασμό αρχαιοτήτων στον βυθό και την έλλειψη ανάδειξης και προβολής τους.
• Την τροχαία κίνηση, τη στάθμευση και τις διευθετήσεις εισόδου και εξόδου.
• Τα θέματα καθαριότητας και αταξίας, ιδιαίτερα των αρχαιολογικών χώρων.

Οι πρόσφατες παρουσιάσεις δύο διαφορετικών προτάσεων απο την Αρχή Λιμένων Κύπρου και τον Κυπριακό Οργανισμό Τουρισμού δημιούργησαν περισσότερα ερωτήματα από όσα απάντησαν. Θεωρούμε ότι δεν είναι δυνατόν, ξοδεύοντας δημόσιο χρήμα, οι αρμόδιες αρχές να αγνοούν την άποψη συναρμόδιων οργανισμών έστω και αν αμφισβητείται το καθεστώς ιδιοκτησίας και διαχείρισης του λιμανιού.

Η πρόταση της ΑΛΚ δημιουργεί σοβαρά ερωτήματα με την επιχωμάτωση 13.000 τ.μ. μέσα στην ιστορική περίμετρο του λιμανιού, σε προστατευμένη ζώνη χωρίς να ερωτηθεί το Τμήμα Αρχαιοτήτων. Επάνω στην επίχωση αυτή προτείνεται σημαντικός αριθμός κατασκευών όπως κτίριο πολλαπλής χρήσης, καταστήματα, εστιατόρια, καφετέρια, κτίριο διοίκησης, δημόσιοι χώροι υγιεινής, αμφιθέατρο, ακόμα και χώροι στάθμευσης δίπλα στο νερό. Με αυτό τον τρόπο τοποθετούνται κτίρια στο μόνο μέρος της παραλίας όπου υπάρχει ακόμα ανεμπόδιστη θέα της θάλασσας και ακυρώνεται ουσιαστικά το έργο της διαμόρφωσης του παραλιακού μετώπου που πρόσφατα ολοκληρώθηκε. Η επικαλούμενη οικονομική ανάγκη για την κατασκευή της επίχωσης ώστε το έργο να είναι βιώσιμο θεωρούμε ότι είναι αδικαιολόγητη, τουλάχιστον εν όψει των σοβαρότατων προβλημάτων που δημιουργεί.

Με άλλες πρόνοιες η Αρχή Λιμένων προτείνει νέο προσήνεμο κυματοθραύστη μήκους 470 μ νότια του σημερινού λιμανιού. Ουδεμία περιβαλλοντική ή άλλη μελέτη όπως κυματισμού παρουσιάστηκε που να δικαιολογεί τέτοια επέμβαση ενώ υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες ότι θα επηρεάσει δυσμενώς τις απέναντι ακτές.

Η πρόταση του ΚΟΤ παρουσιάζει αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον λόγω των πιο ήπιων παρεμβάσεων που προτείνονται στο παραδοσιακό λιμανάκι και των διαπιστώσεων και προτάσεων για αύξηση του βάθους την ανάπτυξης σε αντίθεση με το μικρό βάθος / «σκηνικό» που έχουμε σήμερα, ολοκληρωμένο σχεδιασμό για τις αποβάθρες, την ανάδειξη του Ρωμαικού κυματοθραύστη και κυρίως για την πρόταση αναβάθμισης της πλατείας μπροστά στην είσοδο του αρχαιολογικού πάρκου η οποία επίσης προτείνεται να ανακατασκευαστεί. Πιστεύουμε ότι οι ιδέες που προτείνονται μπορούν να αξιοποιηθούν για την εκπόνηση ενός πιο ολοκληρωμένου σχεδίου αναβάθμισης του λιμανιού.

Παράλληλα προτείνεται ,από τη μελέτη του ΚΟΤ, να δημιουργηθεί ένας πολύ μεγάλος όγκος στο κέντρο του υπόλοιπου κόλπου ως καταφύγιο σκαφών αναψυχής με δρόμο απο την περιοχή των Μπάνιων όπου θα περνούν τράμ και λεωφορεία. Ουσιαστικό ερώτημα που προκύπτει είναι η σκοπιμότητα τέτοιας ανάπτυξης, οικονομική ή άλλη, υπο το φως των σχεδιασμών για την κατα πολύ καθυστερημένη μεγάλη μαρίνα της επαρχίας στα Πότιμα, αλλά και η δυνατότητα των υποδομών της περιοχής να ανταπεξέλθουν στο φόρτο που θα προκύψει. Ειδικότερα, υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες για τα την κατεύθυνση της εισόδου, τη δημιουργία περιθλάσεων, τις επιπτώσεις της γέφυρας πρόσβασης στην κατάντι ακτή και στη δημιουργία «λαγκούνας» (κλειστής θάλασσας) που θα συγκεντρώνει ρύπους.
Πρέπει να σημειωθεί ότι δεν υποδείχτηκε κόστος ενώ αναφέρθηκε ότι οι μελέτες σκοπιμότητας, ακτομηχανικής, περιβάλλοντος κλπ θα ακολουθήσουν ενώ έπρεπε να προηγηθούν, πράγμα που θεωρούμε απαράδεκτο.

Συνολικά πιστεύουμε ότι είναι εμφανής η προχειρότητα των μελετών καθώς και η απουσία ουσιαστικής τεχνικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής τεκμηρίωσης, αδικαιολόγητης για δημόσιους οργανισμούς.
Είναι καιρός να ξεκαθαριστούν με απόλυτο τρόπο οι αρμοδιότητες κάθε εμπλεκόμενου οργανισμού στο λιμανάκι και την ευρύτερη περιοχή καθώς και να θεσμοθετηθεί η απαραίτητη συνεργασία μεταξύ τους. Σε αυτή την προσπάθεια όχι μόνο δε μπορεί να αποκλειστεί η ΑΛΚ, ο ΚΟΤ, το Τμήμα Αρχαιοτήτων, ο Δήμος Πάφου ή οποιαδήποτε άλλη εμπλεκόμενη υπηρεσία αλλά επιβάλλεται η εντατική συνεργασία μεταξυ τους.

Η σημερινή εικόνα προχειρότητας και αυθαιρεσίας πρέπει να εκλείψει. Πρέπει να εκπονηθούν επιστημονικές μελέτες σχετικές με το θαλάσσιο οικοσύστημα, τις αρχαιότητες, την ακτομηχανική, την παράλια αρχιτεκτονική κλπ και να παρασχεθεί ο αναγκαίος χρόνος γι αυτές. Ακόμα περισσότερο, κάθε μέτρο που αποφασίζεται πρέπει να υπακούει σε ένα επιστημονικά τεκμηριωμένο και αποδεκτό από την τοπική κοινωνία διαχειριστικό σχέδιο μακράς πνοής. Αναμένουμε το κράτος να εγκύψει αποφασιστικά στο πρόβλημα και να δρομολογήσει τις απαιτούμενες ενέργειες. Το ΕΤΕΚ, ως ο θεσμοθετημένος τεχνικός σύμβουλος του κράτους είναι έτοιμο να συμβάλει προς αυτή την κατεύθυνση.

26 Απρίλη 2010

Δευτέρα, 26 Απριλίου 2010

Cyprus CSR Media Initiative

Κάτω από την πρωτοβουλία Cyprus CSR Media Initiative
το γραφείο του Επιτρόπου Περιβάλλοντος, η εταιρία παραγωγής Media Studios, το διαφημιστικό γραφείο DELEMA και με τη στήριξη του ΚΕΒΕ δημιούργησαν την δράση PSAs για το 2010 με θέμα την προώθηση της Εταιρικής Περιβαλλοντικής Ευθύνης (Corporate Environmental Responsibility- CER), δίνοντας την δυνατότητα παραγωγής μέχρι και 12 μικρά φιλμάκια (PSAs) που θα προβληθούν από Κυπριακούς τηλεοπτικούς σταθμούς.
Περισσότερες λεπτομέρειες εδώ 

Κυριακή, 25 Απριλίου 2010

Τα υβριδικά αυτοκίνητα είναι για άλλους

Από τη τελευταία σελίδα του Φιλελεύθερου του Σαββάτου 24/04/2010


ΕΙΝΑΙ γνωστό ότι ο Πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου έδωσε πρώτος το παράδειγμα και χρησιμοποιεί ένα υβριδικό αυτοκίνητο Τoyota Ρrius, 16 αλόγων, εγκαταλείποντας την πρωθυπουργική αλεξίσφαιρη και ενεργοβόρα λιμουζίνα του. Βέβαια και ο Πρόεδρος Χριστόφιας αποχωρίστηκε τη δική του λιμουζίνα, πλην όμως την αντικατέστησε με μιαν άλλη καινούργια, εξίσου ενεργοβόρα. 
Πριν δυο περίπου εβδομάδες ο κ. Χριστόφιας παρέλαβε τη νέα του λιμουζίνα, 43 αλόγων, χωρίς βεβαίως να προτιμηθεί η υβριδική της έκδοση, παρόλο που η Μερσεντές διαθέτει μεγάλη γκάμα πολυτελών οχημάτων που είναι υβριδικά και που βεβαίως δεν υστερούν καθόλου σε ιπποδύναμη. Ακολουθώντας λοιπόν το παράδειγμα του Προέδρου Χριστόφια, δεν θα μπορούσαν Δημόσια Υπηρεσία και ημικρατικοί οργανισμοί να ενεργήσουν διαφορετικά. Θα ήταν παραφωνία.
Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία που η υπουργός Συγκοινωνιών Ερατώ Μαρκουλλή διαβίβασε στη Βουλή στις 26/3/2010 μετά από ερώτηση του Τάσου Μητσόπουλου, ο συνολικός αριθμός των εγγεγραμμένων κρατικών οχημάτων ανέρχεται στις 6.655, εκ των οποίων μόνο τα τρία οχήματα είναι υβριδικά. Τα δυο χρησιμοποιούνται από το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών και το τρίτο από τον Επίτροπο Περιβάλλοντος Χαράλαμπο Θεοπέμπτου. 

Ο τελευταίος, παρέδωσε τα κλειδιά της δικής του υπηρεσιακής λιμουζίνας και απαίτησε την αγορά ενός μικρού υβριδικού αυτοκινήτου.
Η ίδια κατάσταση παρουσιάζεται και στους ημικρατικούς οργανισμούς. Σύμφωνα πάντα με την κα Μαρκουλλή, ο συνολικός αριθμός των οχημάτων που ανήκουν στους διάφορους ημικρατικούς οργανισμούς ανέρχεται στις 2.366 από τα οποία μόνο τα τέσσερα είναι ηλεκτροκίνητα και το ένα υβριδικό. Όσον αφορά την αγορά οχημάτων που χρησιμοποιούνται από αξιωματούχους του κράτους, η κα Μαρκουλή σηκώνει τα χέρια ψηλά, αναφέροντας πως το θέμα «τυγχάνει χειρισμού από το Υπουργείο Οικονομικών». 

Πάντως και στη Βουλή τα πράγματα δεν είναι καλύτερα. Μόνο τρεις βουλευτές κυκλοφορούν με υβριδικά. Πρόκειται για τους Ζαχαρία Κουλία και Χρίστο Πουργουρίδη και οι δυο κάτοχοι υβριδικής Lexus μεγάλου κυβισμού και τον Γιώργο Περδίκη, που κυκλοφορεί με ένα Τoyota Ρrius, σαν αυτό του Γιώργου Παπανδρέου.

Σάββατο, 24 Απριλίου 2010

Πράσινες θέσεις εργασίας - 2

Είναι πολύ της μόδας !
Το κείμενο "Πράσινες Θέσεις Εργασίας"  το ετοίμασα γιατί είχα μια σχετική παρουσίαση να κάνω.
Για όσους ενδιαφέρει το θέμα, το πιο πάνω κείμενο περιγράφει τι εννοούμε με τον τίτλο και περιέχει και περισσότερες από 20 εισηγήσεις για δημιουργία νέων πράσινων  θέσεων εργασίας.
Ιστοσελίδες "Περιβάλλον & Οικονομία" είναι εδώ.

Πέμπτη, 22 Απριλίου 2010

Οικονομία - Πράσινες θέσεις εργασίας - τι έκαναν άλλες χώρες ;

Το Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα των Ηνωμένων Εθνών (UNEP), το Διεθνές Γραφείο Εργασίας (ILO) και η Διεθνή Ένωση Συνδικάτων (ITUC) καθόρισαν τις "Πράσινες θέσεις εργασίας" τις θέσεις που δημιουργούνται στη γεωργία, βιομηχανία, έρευνα και ανάπτυξη, στη διοίκηση και σε υπηρεσίες που στοχεύουν στη μείωση των περιβαλλοντικών κινδύνων.
Μια επιτυχημένη στρατηγική για Πράσινη Οικονομία περιλαμβάνει ολική κοστολόγηση των περιβαλλοντικών και κοινωνικών παραμέτρων με έμφαση στην ενέργεια και υλικά ούτως ώστε να αποθαρρύνει τη μη βιώσιμη ανάπτυξη, παραγωγή και κατανάλωση.
Μια Πράσινη οικονομία λαμβάνει σοβαρά υπόψη τη φύση και τους ανθρώπους και φροντίζει να δημιουργήσει αρκετές εργασιακά σωστές και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας.

Στην Κύπρο υπάρχει η δυνατότητα δημιουργίας τέτοιων θέσεων με ορισμένα μέτρα να μην προϋποθέτουν κανένα κόστος από τη κυβέρνηση όπως π.χ. η εφαρμογή ορισμένων νομοθεσιών και πρακτικών.
Ανάλογα με την πολιτική που εφαρμόζει ένα κράτος μπορεί να γίνει επικέντρωση σε μέτρα που θα δημιουργήσουν για παράδειγμα δουλειές σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τεχνίτες, εργάτες και γενικά ανθρώπους με χαμηλό γενικά εισόδημα και ανέργους.

Τομείς οι οποίοι εύκολα προσφέρονται για εφαρμογή στην Κύπρο είναι αυτοί του περιβάλλοντος, της ενέργειας, του νερού, των αποβλήτων, των μεταφορών αλλά και γενικά μέτρα που επιτυγχάνουν την αυτοχρηματοδότηση και την μείωση των δημόσιων λειτουργών.
Φυσικά για να ονομάζονται "πράσινες" οι νέες θέσεις θα πρέπει να έχουν σχέση με το περιβάλλον.

Μερικά παραδείγματα από πρωτοβουλίες άλλων χωρών
1. Στις πλείστες των ευρωπαϊκών χωρών δίνονται κίνητρα για ανακαινίσεις κτηρίων με τον όρο ότι αυτές θα κάνουν τα κτήρια πιο οικολογικά.
Πέραν από τη περιβαλλοντική πτυχή, μια ανακαίνιση δίνει εργασία σε όλων των ειδών τεχνίτες και μικρομεσαίους, άτομα δηλαδή που υποφέρουν περισσότερο από την οικονομική κρίση.
Επιπλέον αναζωογονούνται περιοχές που ήταν μέχρι τώρα υποβαθμισμένες, επιτυγχάνεται εξοικονόμηση ενέργειας και μειώνεται η εξάπλωση της πόλης στη φύση.
Το πιο επιτυχημένο πρόγραμμα είναι αυτό που εφαρμόστηκε στη Γερμανία κάτω από τον τίτλο "απόδοση κτηρίων" και αποτελείτο από ένα ολοκληρωμένο πακέτο από ελάχιστες προδιαγραφές κτηρίων, δάνεια και επιχορηγήσεις με έμφαση στις ανακαινίσεις.
Παρόμοιο πρόγραμμα εφαρμόστηκε και στις Ηνωμένες πολιτείες αλλά αυτό στόχευε σε κατοικίες ατόμων με χαμηλά εισοδήματα.

2. Στην Αμερική βοήθεια στις αυτοκινητοβιομηχανίες συνοδευόταν από όρο να θέσουν στην αγορά ένα συγκεκριμένο αριθμό ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

3. Στην Γερμανία ορισμένη από τη βοήθεια επικεντρώθηκε στην κατασκευή τραίνων με βοήθημα στο προσωπικό των αυτοκινητοβιομηχανιών να μεταφέρουν την πολύ συγγενική κατάρτισή τους στην κατασκευή τραίνων, εφόσον μειώθηκαν πολύ οι πωλήσεις αυτοκινήτων.

4. Μια από τις πιο έξυπνες πρωτοβουλίες ήταν αυτή της πόλης του Βερολίνου όπου οι αρχές υπέδειξαν ενεργοβόρα κτήρια δημοσιοποίησαν τα ετήσια έξοδα σε ενέργεια και η εταιρεία που έπαιρνε τα μέτρα μείωσης της κατανάλωσης πληρωνόταν από τη διαφορά στο κόστος λόγω της εξοικονόμησης. Έτσι με μηδέν κόστος αναβαθμίστηκαν όλα τα δημόσια ενεργοβόρα κτήρια της πόλης.

5. Στην Ισπανία επιβλήθηκε η υποχρεωτική εφαρμογή σε κτήρια ηλιοθερμικών (ηλιακούς θερμοσίφωνες) και φωτοβολταικών συστημάτων. Η στήριξη που δινόταν για να αντιμετωπιστεί το επιπλέον κόστος συνδύαζε χαμηλότοκα δάνεια, επιχορηγήσεις και φορολογικές απαλλαγές.

6. Η Κίνα υποχρέωσε τις χίλιες πιο ενεργοβόρες βιομηχανίες της να μειώσουν σε προκαθορισμένο ποσοστό την κατανάλωση ενέργειας τους.

Τετάρτη, 21 Απριλίου 2010

Και πήγα να πάρω τα σουβλάκια μου ...

Σπάνια πηγαίνω σπίτι το μεσημέρι για φαγητό και επειδή μένω το γραφείο μέχρι αργά το απόγευμα τα μεσημέρια ψάχνω να βρω φαγητό στη γύρο περιοχή. Ένας από του λόγους που έβαλα βάρος είναι και το ότι άμα βαριέμαι καταλήγω σε κούννες και σιοκολάτες!Σήμερα όμως παράγγειλα σουβλάκια take away από το σουβλιτζίδικο απέναντι από το γραφείο μου.
Όταν μπήκα μέσα, τα σουβλάκια μου ήταν έτοιμα πάνω στον πάγκο σε πλαστική τσάντα.
Πήρα τη τσάντα και είπα του σουβλιτζή ότι δεν τη θέλω γιατί έφερα μαζί μου ρούχινη τσάντα (Νατάσσα Φ. σε ευχαριστώ !).
Εκείνη τι στιγμή ακούω πίσω κάποιο να μου μιλά. Κοιτάζω στο τραπέζι πίσω μου και κάποιος χαμογελούσε, είχε την κάμερα του κινητού έτοιμη να με βγάλει φωτογραφία να κρατώ τη πλαστική τσάντα. "Είσαι τυχερός" μου λέει "θα έβγαζα τον επίτροπο φωτογραφία με τη πλαστική τσάντα !". Φυσικά του έδειξα τη ρούχινη τσάντα που πήρα μαζί μου και κάναμε αστεία ....

Μια άλλη φορά μπήκα σε φούρνο να πάρω φαγητό. "Δε θέλω πλαστική τσάντα έφερα δική μου" λέω στην κοπέλα πίσω από τον πάγκο η οποία επέμενε να μου δώσει το φαγητό στην πλαστική τσάντα. Η κοπέλα δίπλα μου που βιαζόταν τις φώναξε " εγίνεται μάνα μου να δώσεις του επιτρόπου πλαστική τσάντα; " 
Ευτυχώςπου πήρα μαζί μου τη ρούχινη (Νατάσσα Φ. και πάλι σε ευχαριστώ !).
 ______________________________________________
Αυτός είναι ένας από τους μεγάλους μου φόβους ....
Καμιά ημέρα όμως εννα γινώ ρεζίλι ....

Κυριακή, 18 Απριλίου 2010

Αρακαπάς - Γερμασόγεια ... εξπρές

Την Παρασκευή 16/04/2010 επισκέφθηκα μετά από πρόσκληση τον Αρακαπά, βόρεια της Λεμεσού. Η διαδρομή που ακολούθησα ήταν πολύ εντυπωσιακή μέσα από βουνοκορφές. Ποιο είναι το πρόβλημα στον Αρακαπά - όπως μου το έχουν περιγράψει ;
Η γη δεν απορροφούσε τα λύματα των κατοικιών και λόγω της κλίσης του εδάφους τα λύματα από το ένα σπίτι κατέληγαν στο πιο κάτω και οι τσακωμοί ήταν συχνοί.
Πριν 10 με 15 χρόνια για να λύσει το πρόβλημα η Πολεοδομία εγκατέστησε πλαστικές σωλήνες που οδηγούν τα λύματα του χωριού σε πολλούς μεγάλους λάκκους κοντά στον ποταμό.
Οι σωλήνες σπάζουν συχνά από την πίεση, τα λύματα ξεχειλίζουν από τα παραδεξάμενα και όπως μου είπαν οι κάτοικοι η βρωμιά είναι μόνιμη στον Αρακαπά.
Όμως, υπάρχει ακόμη ένα σοβαρό πρόβλημα .... οι λάκκοι που είναι δίπλα από το ποταμό είναι μόνιμα ξεχειλισμένοι και τα λύματα του χωριού πάνε στο ποταμό που καταλήγει στον φράκτη Γερμασόγειας ο οποίος χρησιμοποιείται για γεωργία και υδροδότηση!

[Οι ιστοσελίδες για το Υδατικό είναι εδώ]

Σάββατο, 17 Απριλίου 2010

Aceras - κτήρια - ενέργεια

Αυτό είναι σχόλιο που έγραψε ο Aceras στην προηγούμενή μου ανάρτηση. Το μετέφερα εδώ γιατί αναφέρει πολύ σημαντικά θέματα αλλά και επειδή σε εδώ συζητήσεις πολλοί τα θεωρούν "υπερβολές" και εμπόδιο στην ανάπτυξη.
Aceras Anthropophorum είπε...
Στην Ελβετία που είναι πάντα δύο βήματα (10 χρόνια) μπροστά που την ΕΕ σε σχέση με την ενέργεια, ο κανονισμός για τα κτηρια που ισχύει από την πρώτη του γενάρη προβλέπει 4 φορές χαμηλώτερη κατανάλωση απο ότι προβλέπετο το 1980 (και το 2010 στην Κύπρο). Με λίγα λόγια, έναν σπίτι για να είναι σπίτι, θέλει 20 εκ θερμομόνωση στους τοίχους και 25 στο ταβάνι, παράθυρα με U value 0.7-1.3 W/m2K (τριπλό ντζάμι ή διπλό με αργό η κρυπτόν στο ενδιάμεσο), ελεγχόμενο αερισμό και 30% μινιμουμ ανανεώσιμες πηγές ενεργείας για το υπόλοιπο της ενέργειας που χρειάζεται η οικοδομή. Όποιος είναι νέος και δεν ξέρει τι θα σπουδάσει, ή τι δουλειά να ανοίξει στην Κύπρο, τον συμβουλέυω απο προσωπική πείρα να ασχοληθεί με την ενέργεια. Η γνώση και η πείρα στην Κύπρο είναι στο μεσαίωνα και οι ανάγκες τεράστιες. Παρόλο που οι νοοτροπίες είναι επίσεις του μεσαίωνα, η ΕΕ θα επιβάλει τον ορθολογισμό και τον εκμοντερνισμό των τεχνικών και των νοοτροπιών. Πριν 10 χρόνια ήταν το ίδιο στην Ελβετία, επέλεξα αυτό το επάγγελμα και σήμερα δε φτάνω τη δουλειά σε περίοδο κρίσης για τους άλλους. Προσομοίωση της θερμικής συμπεριφοράς των κτηρίων Optimisation των μηχανολογικών και ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων Τεχνικές θερμομόνωσης των τοίχων Τεχνικές θερμομόνωσης των ταρρατσών Τεχνικές ηλιακής ενέργειας, Διάγνωση και ενεργειακή εξυγείανση μεγάλων κτηριακών εγκαταστάσεων και της βιομηχανίας Ενεργειακή πολεοδομία Παραγωγή πράσινων υλικών με ελάχιστη γκρίζα ενέργεια (θερμομόνωση απο πρόβιο μαλλι, καλάμια, κανναούρι, ποκαλάμες, τουβλοποιήα από άψητο χώμα, ανακύκλωση του κουγκριού, τεχνικές κατασκευής και εγκατάστασης παραθύρων, χρήση των τοπικών ressources...) Γυρεύκω κάποιον που θα έχει όρεξη, χρήματα να επενδύσει και επιχειρηματικό μυαλό για να παράξει φέτος ή του χρόνου οικολογική θερμομόνωση κυπριακής κατασκευής είτε από πρόβιο μαλλί, είτε από καλάμια, είτε από ξυλοβάμβακα, είτε από παμπάκι cellullose. Πολυουρεθάνη no thanks, πολυστερίνη παίρνω αν δεν έχω άλλη επιλογή, υαλοβάμβακα ή πετροβάμβακα παίρνω αν είναι κυπριακής κατασκευής. flou123@bluewin.ch για όποιον έχει να πουλήσει.

Εξοικονόμηση ενέργειας: τελική ψηφοφορία για τα μέτρα μείωσης της κατανάλωσης

  Θυμάστε την ανάρτηση: Ενεργειακή απόδοση κτηρίων το 2020;
Το πιο κάτω είναι από την ιστοσελίδα του Ευρωκοινοβουλίου και θα ψηφιστεί τη Δευτέρα:

Τα κύρια σημεία
  • Όλα τα κτίρια που θα κατασκευασθούν μετά το 2020 θα πρέπει να πληρούν ιδιαίτερα αυστηρά κριτήρια εξοικονόμησης ενέργειας
  • Μπορούν να δημιουργηθούν από 280.000 μέχρι και 450.000 νέες θέσεις εργασίας
  • Τα κτίρια ευθύνονται για το 40% της κατανάλωσης ενέργειας στην ΕΕ
Η νομοθεσία για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων και το νέο σήμα ενεργειακής απόδοσης θα επιτρέψει στους πολίτες να μειώσουν την κατανάλωση ενέργειας στη δε ΕΕ συνολικά να πετύχει το στόχο της μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας κατά 20% μέχρι το 2020. Μεταξύ άλλων, τα νέα κτίρια θα πρέπει να έχουν σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας, οι ηλεκτρικές οικιακές συσκευές θα φέρουν ειδική σήμανση και υποχρεωτική θα γίνει η τακτική συντήρηση καυστήρων και κλιματιστικών.
Πράσινα κτίρια

Όλα τα κτίρια που θα κατασκευασθούν μετά το 2020 θα πρέπει να πληρούν ιδιαίτερα αυστηρά κριτήρια εξοικονόμησης ενέργειας και να αντλούν ηλεκτρισμό σε μεγάλο βαθμό από ανανεώσιμες πηγές. για τα δημόσια κτίρια οι ίδιοι κανόνες θα ισχύσουν δύο χρόνια νωρίτερα και μέρος της χρηματοδότησης για τις αναγκαίες μετατροπές θα προέλθει από την ΕΕ.

Όπου είναι εφικτό, η ενεργειακή απόδοση των υφιστάμενων κτιρίων θα πρέπει να βελτιώνεται κάθε φορά που τους γίνεται γενική ανακαίνιση ενώ οι ιδιοκτήτες τους θα ενθαρρυνθούν να εγκαταστήσουν "έξυπνους μετρητές" κατανάλωσης και να αντικαταστήσουν εγκαταστάσεις όπως η θέρμανση, ο κλιματισμός και η παροχή ζεστού νερού με πιο εξελιγμένα συστήματα. Υποχρεωτικός θα είναι ο τακτικός έλεγχος των καυστήρων και συστημάτων κλιματισμού.

Τα κτίρια ευθύνονται για το 40% της κατανάλωσης ενέργειας στην ΕΕ σήμερα ενώ η εφαρμογή σχετικά απλών μέτρων όπως η θερμομόνωσή τους μπορεί να μειώσει την κατανάλωση κατά μέχρι και 80%. Για παράδειγμα, αντικαθιστώντας τα συμβατικά διπλά τζάμια στα παράθυρα με άλλα, ειδικά κατασκευασμένα, η ΕΕ θα μπορούσε να εξοικονομήσει μέχρι και 4 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως και να περιορίσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 25 τόνους το χρόνο.

Η εφαρμογή των κανόνων εκτιμάται ότι θα αποφέρει εξοικονόμηση ενέργειας τουλάχιστον 5%-6% μέχρι το 2020 και μείωση 4%-5% μόνο στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Για δε την απασχόληση, έρευνες που έχουν γίνει δείχνουν ότι οι επενδύσεις στην ενεργειακή απόδοση δημιουργούν τις ίδιες αν όχι και περισσότερες θέσεις εργασίες με συμβατικές μορφές επένδυσης όπως η κατασκευή οδικών έργων ή δικτύων. Συγκεκριμένα εκτιμάται ότι μπορούν να δημιουργηθούν από 280.000 μέχρι και 450.000 νέες θέσεις εργασίας στους τομείς των κατασκευών, της πιστοποίησης και του ελέγχου των εγκαταστάσεων.

Ειδικό σήμα ενεργειακής απόδοσης στις οικιακές συσκευές

Νέα μορφή θα έχουν οι ενδείξεις ενεργειακής απόδοσης των ηλεκτρικών συσκευών, καθώς στο εξής εισάγονται και νέες κατηγορίες όπως η Α+++ για τις πλέον οικονομικές, σε κατανάλωση, συσκευές αν και ο συνολικός αριθμός διαβαθμίσεων μειώνεται σε επτά. Επιπλέον στο εξής κάθε διαφήμιση που προβάλλει την εξοικονόμηση ενέργειας του προϊόντος, θα πρέπει να περιλαμβάνει και την ένδειξη ενεργειακής απόδοσης. Ήδη, τρίτες χώρες όπως η Βραζιλία, η Κίνα και το Ιράν έχουν εισάγει ενεργειακή σήμανση στα προϊόντα με βάση τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές.

Η ψηφοφορία στην ολομέλεια θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα [19/04/2010]

Τετάρτη, 14 Απριλίου 2010

Great White Pelican -dead ! - 2

Θυμάστε τον πελεκάνο που σκότωσαν κοινηγοί στην Ανθούπολη;
Η απάντηση σε επιστολή που έστειλα για να αυξηθεί η απόσταση απαγόρευσης του κυνηγίου κοντά στις δεξαμενές του Συμβουλίου Αποχετεύσεων από την Υπηρεσία Θήρας:

"Αναφορικά με το πιο πάνω θέμα και σχετικά με την επιστολή σας ημερομηνίας 25/2/2010, θα ήθελα να σας αναγέρω ότι η Υπηρεσία μας έχει εντοπίσει το ορνιθολογικό ενδιαφέρον που παρουσιάζει η πιο πάνω λίμνη και για το λόγο αυτό, οι περιπολίες των μελών της στην περιοχή, κατά την κυνηγετική περίοδο που πέρασε ήταν ιδιαίτερα αυξημένες.
Επιπρόσθετα η εισήγηση σας όπως η ευρύτερη περιοχή της εν λόγω λίμνης κηρυχτεί ως απαγορευμένη περιοχή κυνηγίου, θα εξεταστεί από την Υπηρεσία μας, με την δέουσα προσοχή, κατά την αναθεώρηση των απαγορευμένων περιοχών κυνηγίου, πριν από την έναρξη της κυνηγετικής περιόδου 2010 -2011.

Τρίτη, 13 Απριλίου 2010

Διαφημιστικά φυλλάδια - 2

Η απάντηση του Υπ. Εσωτερικών για τα διαφημιστικά φυλλάδια:
"Αναφέρομαι στην επιστολή σας, με αρ. φακ. 02.10003 και ημερ. 30.11.2009, σχετικά με το πιο πάνω θέμα και σας πληροφορώ όη το Υπουργείο Εσωτερικών κατανοωντας τις ανησυχίες σας και το πρόβλημα της ρύπανσης του περιβάλλοντος που προκαλείται από την ανεξέλεγκτη διανομή διαφημιστικών φυλλαδiων, έχει ζητήσει ης απόψεις και βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με τους Επάρχους και τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για εξεύρεση τρόπου επίλυσης του προβλήματος, περιλαμβανομένης και της νομοθετικής ρύθμισης
Μετά το πέρας των διαβουλεύσεων θα επανέλθουμε για να σας ενημερώσουμε σχετικά."

Δευτέρα, 12 Απριλίου 2010

Μελλοντική Οδηγία ΕΕ για την κατανάλωση νερού σε κτήρια

Το 2007 η Ευρωπαϊκή Ένωση δημοσίευσε μελέτη για τις δυνατότητες εξοικονόμησης νερού, μαζί με μια μελέτη με αναφορές για τρεις περιοχές της ΕΕ με πιθανά μέτρα. Με αφορμή τα πολύ ενθαρρυντικά πορίσματα, οι συζητήσεις για το θέμα συνέχισαν με επιπλέον μελέτες και προτάσεις για ορθότερη διαχείριση των υδάτινων πόρων και μέτρα προστασίας από χρόνια ανομβρίας και ξηρασίας.
Οι μέχρι τώρα μελέτες της ΕΕ αναφέρουν ότι υπάρχουν μεγάλα περιθώρια εξοικονόμησης νερού σε ιδιωτικά και δημόσια κτήρια αφού:
Με τεχνολογικές αλλαγές στον εξοπλισμό όπως για παράδειγμα σε βρύσες, αποχωρητήρια, μπάνια και άλλο εξοπλισμό που χρησιμοποιεί νερό (π.χ. πλυντήρια) η εξοικονόμηση μπορεί να φτάσει μέχρι 40%.
Αν ακόμη χρησιμοποιηθεί το νερό της βροχής για χρήση στο κτήριο, η εξοικονόμηση μπορεί να φτάσει το 80% σε ένα τυπικό οικογενειακό σπίτι στη νότια Γαλλία.
Πολλές από τις αλλαγές που εισηγούνται οι εκθέσεις είναι δύσκολο να εφαρμοστούν σε υφιστάμενες κατοικίες είναι όμως πολύ εύκολο να ενσωματωθούν σε νέα κτήρια ή σε κτήρια με μεγάλες ανακαινίσεις.
Σαν αποτέλεσμα αυτών των ευρημάτων η νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει περιλάβει στο πρόγραμμα εργασιών της από το 2010 και τις πιο κάτω πρόνοιες για τη πιο ορθολογιστική χρήση του νερού.
  • Τελική αξιολόγηση του 6ου προγράμματος για το περιβάλλον 2002 - 2012
  • Αναθεώρηση των προτεραιοτήτων της Οδηγίας Πλαίσιο για τα Νερά πριν τον Ιανουάριο του 2011.
  • Καθορισμό οδικού χάρτη για τα κράτη μέλη για πιο αποδοτική χρήση πόρων και εκπομπές ρύπων
  • Νέα Οδηγία για την αποδοτική χρήση νερού σε ιδιωτικά και δημόσια κτήρια
Στην Κύπρο προσπάθειες για περίληψη υποχρεωτικών κανονισμών για αποδοτική χρήση νερού στα καζανάκια αποχωρητηρίων και παρά τη στήριξη από το ΚΕΒΕ και την ΟΕΒ, δεν έγινε κατορθωτή η περίληψη τους σε πολεοδομικές άδειες. 
Αντίθετα μια προσπάθεια που ξεκίνησε από το 2008 για να σταματήσουμε να αντιμετωπίζουμε το νερό της βροχής σαν απόβλητο, βρίσκεται αν και με πολύ αργά βήματα στο σωστό δρόμο.
Το Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων έχει συμπληρώσει ήδη μελέτη για τα όμβρια στην Κύπρο και από ότι διαφαίνεται και η Πολεοδομία είναι τώρα έτοιμη να προσαρμοστεί με τις νέες τεχνικές διαχείρισης ομβρίων σε επίπεδο πόλης.

Το Γ Δημοτικό σχολείο στο Δάλι έχει ήδη εγκαταστήσει ένα απλό και πολύ αποδοτικό σύστημα συλλογής των ομβρίων και επεξεργασίας των γκρίζων νερών.
Με τη σωστή ενημέρωση, με τη περίληψη υποχρεωτικών όρων σε πολεοδομικές άδειες και με τις σωστές επιχορηγήσεις μπορούμε να πετύχουμε σημαντικότατες μειώσεις στη ζήτηση πόσιμου νερού.

They don't make them like this anymore ..


Παρασκευή, 9 Απριλίου 2010

Λιμανάκι της Πάφου: Εν σοβαρή η πρόταση !

Δεν ξέρω αν πρέπει να βάλω και προειδοποίηση για την υγεία όσων το διαβάσουν ... 

Έτοιμη είναι πλέον η συνολική πρόταση για εξυγίανση και ανάπλαση του χερσαίου και θαλάσσιου χώρου στο λιμανάκι της Κάτω Πάφου ώστε να αναβαθμιστεί ως χώρος προσέλκυσης και εξυπηρέτησης ναυτικού τουρισμού. Ο «Φ» αποκαλύπτει σήμερα τη μελέτη των αρμοδίων και τα σχέδια που εκπονήθηκαν από το γραφείο Ιωακείμ-Λοϊζάς κατ’ εντολή του ΚΟΤ, με στόχο το σημερινό γραφικό ψαρολίμανο να παραμείνει τέτοιο, τη στιγμή όμως που δίπλα του θα δημιουργηθεί μια υπερσύγχρονη υποδομή που θα επιτρέπει την έλευση στην Κάτω Πάφο κρουαζιερόπλοιων και σκαφών αναψυχής.
Η μελέτη διαπιστώνει ότι το λιμανάκι της Κάτω Πάφου έχει όλες τις προοπτικές να εξελιχθεί σε έναν πόλο έλξης υψηλού επιπέδου τουρισμού.
Ωστόσο, επισημαίνει ότι το λιμανάκι παρουσιάζεται αποκομμένο από τον πολεοδομικό ιστό της πόλης, ενώ η υφιστάμενη οργάνωση του χώρου δεν προσφέρει τις αναγκαίες παραμέτρους για ναυτικό τουρισμό μεγάλης κλίμακας.
Στο γραφικό ψαρολίμανο ελλιμενίζονται σήμερα τα σκάφη της Λιμενικής Αστυνομίας, του Τμήματος Αλιείας, περίπου 55 ψαρόβαρκες επαγγελματιών και ερασιτεχνών ψαράδων, περίπου 100 ιδιωτικά σκάφη αναψυχής, καθώς και αριθμός σκαφών κοντινών παράκτιων κρουαζιέρων και θαλάσσιων αθλημάτων.
Σύμφωνα με τη μελέτη, ο συνδυασμός αυτός των ψαρόβαρκων και των σκαφών αναψυχής είναι ιδιαιτέρως αρεστός στους επισκέπτες αφού τους προσφέρει τη δυνατότητα παρακολούθησης των δραστηριοτήτων των ψαράδων, οι οποίοι ακόμη χρησιμοποιούν τις παραδοσιακές τεχνικές διεκπεραίωσης των εργασιών τους.
Μειονέκτημα του λιμανιού θεωρείται, κατά τους μελετητές, η συμπύκνωση των δραστηριοτήτων αυτών σε ένα τόσο μικρό χώρο, καθώς και ο περιορισμός στην ανάπτυξη που θέτει η ύπαρξη σημαντικών αρχαιοτήτων στην περιοχή εξαιτίας της οποίας αποκλείεται η εκβάθυνση και επέκταση της λιμενολεκάνης.
Αντιστοίχως, διαπιστώνεται στη μελέτη, στον χερσαίο χώρο παρατηρούνται σοβαρά προβλήματα με τις πολλές αυθαιρεσίες και παράνομες κατασκευές που εμποδίζουν την ορθολογική οργάνωσή του.
«Διερευνώντας τις συνθήκες», αναφέρεται στη μελέτη, «το σοβαρότερο πρόβλημα που εντοπίζεται είναι το μικρό βάθος (3 με 4 μέτρα) της λεκάνης του λιμανιού και ο περιορισμένος κύκλος στροφής που διαθέτει. Επιπρόσθετα, η ύπαρξη υπολειμμάτων του αρχαίου κρηπιδώματος στα ανατολικά του υφιστάμενου λιμανιού δεν επιτρέπει εκβάθυνση ή άλλες σοβαρές προσαρμογές εντός του χώρου».

«Έργο ζωής»
Ο δήμαρχος Πάφου, Σάββας Βέργας, έκανε λόγο για ένα έργο ζωής που θα συντείνει στο να αλλάξει, κατά την έκφρασή του, επίπεδο η πόλη της Πάφου. «Η υλοποίηση μιας τέτοιας στρατηγικής και ενός τέτοιου οράματος», παρατήρησε, «βάζουν για τα καλά την Πάφο στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη υψηλότερων επιπέδων».
Τέσσερις νέες προβλήτες
ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ μνεία γίνεται στη μελέτη για την κατασκευή των νέων προβλητών εντός του λιμενίσκου. Οι προβλήτες αυτές προνοείται να είναι ελαφριάς κατασκευής για την εξυπηρέτηση σκαφών με ηλεκτρικό ρεύμα και νερό και για τις αποχετευτικές ανάγκες.
«Κατασκευάζονται τέσσερις νέες προβλήτες», αποκαλύπτει η μελέτη, «εκ των οποίων η μια έχει σκοπό την αποβίβαση επισκεπτών από κρουαζιερόπλοια μέσω των μικρών τους σκαφών και τη μεταφορά τους σε κεντρικότερο σημείο: σε μια νέα, διαμορφωμένη πλατεία όπου η πρόσβαση προς τις αρχαιότητες θα είναι αμεσότερη και καθαρότερη σε σχέση με τη σημερινή κατάσταση».
Η μελέτη προβλέπει επίσης την κατάργηση της σημερινής πλατείας στην είσοδο του λιμανιού και τη μετατόπισή της βορειότερα, ώστε να διευκολύνονται οι επισκέπτες που θα αποβιβάζονται από τα κρουαζιερόπλοια, αλλά και να αποκτούν καλύτερη εικόνα της περιοχής, αφού η σημερινή πλατεία διακόπτεται από τη συνεχή κίνηση και στάθμευση οχημάτων.
Προβλέπεται επίσης η δημιουργία μιας «ελαφράς αποβάθρας» από το μόλο, που να οδηγεί στο σημείο του αρχαίου κρηπιδώματος και η οποία θα χρησιμεύει ως περίπατος για ανάδειξη του αρχαίου αυτού σημείου. Ακριβώς πάνω από το αρχαίο κρηπίδωμα, μάλιστα, προνοείται ότι η αποβάθρα θα έχει γυάλινο δάπεδο για ανάδειξη της αρχαιότητας κάτω από τα πόδια των πεζοπόρων.


Παρεμβάσεις και κατασκευές
ΜΕ αυτές τις διαπιστώσεις για τη σημερινή κατάσταση, οι μελετητές παρουσιάζουν ένα γενικό σχέδιο που σκιαγραφεί τις κατευθυντήριες γραμμές του στρατηγικού σχεδίου για την εξυγίανση και οργάνωση του χώρου. «Οι παρεμβάσεις και κατασκευές», προτείνουν οι επιστήμονες, «πρέπει να στοχεύουν στη διατήρηση της οικολογικής ισορροπίας, στην ανάδειξη των αξιόλογων στοιχείων του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, στη νησιώτικη εικόνα του και στη διεύρυνση των δυνατοτήτων ελλιμενισμού». Η μελέτη που αποκαλύπτει σήμερα ο «Φ» προτείνει την κατασκευή ουσιαστικά ενός νέου, τουριστικού λιμενίσκου με αφετηρία το ανατολικό άκρο της λιμενολεκάνης που δεν θα εισχωρεί στο υφιστάμενο λιμανάκι, θα είναι αυτόνομος και συνδεδεμένος με το κέντρο της πόλης μέσω γέφυρας και σε κατοπινό στάδιο με τραμ. Στο νέο αυτό λιμανάκι προτείνεται η δημιουργία εμπορικών χρήσεων, όπως εστιατόρια, ενυδρείου και χώρου εκδηλώσεων για 3.000 άτομα. Προνοείται ότι θα μπορούν να έχουν πρόσβαση μέσω της αποβάθρας που θα καταλήγει στο μόλο επί της λεωφόρου Ποσειδώνος, μόνο τουριστικά λεωφορεία και οχήματα τροφοδοσίας. Στο νέο αυτό λιμενίσκο, εκτιμούν οι αρχιτέκτονες-πολιτικοί μηχανικοί, θα έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίζουν περί τα 300 σκάφη διαφόρων τύπων, ενώ η εξυπηρέτηση των κρουαζιερόπλοιων με μικρά σκάφη θα λειτουργεί σαν σύστημα υποστηριγμένο από λεωφορεία που θα εισέρχονται από την παραλιακή λεωφόρο.

Πέμπτη, 8 Απριλίου 2010

Οι προγραμματισμένες δράσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το περιβάλλον

Στις 31/03/2010 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε το πρόγραμμα δράσης της μέσα στο οποίο καταγράφονται εν συντομία οι στόχοι, οι νέες Οδηγίες και έγγραφα εργασίας τα οποία θα δείξουν τους νέους στόχους και κατευθύνσεις προς τις οποίες προγραμματίζει να κινηθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το προτεινόμενο πρόγραμμα περιλαμβάνει φυσικά όλο το φάσμα ενδιαφερόντων της Επιτροπής, αλλά όσον αφορά τα θέματα που σχετίζονται με το περιβάλλον, οι αναφορές που γίνονται είναι πολύ περιληπτικά οι πιο κάτω:
Για το 2010 προγραμματίζεται:
1. Η ετοιμασία Άσπρης Βίβλου για το μέλλον των Δημοσίων Μεταφορών του 2020 και η σχέση με τους στόχους που έχουν τεθεί σε σχέση με τις Κλιματικές Αλλαγές
2. Προγραμματισμό για τις επενδύσεις ούτε ώστε να διασφαλίζονται οι μελλοντικές ενεργειακές ανάγκες το 2020/30.
Για το 2010 και μετά, προγραμματίζεται:
Κλιματικές αλλαγές
3. Προτάσεις για τη στρατηγική και δράση που θα πρέπει να αναπτυχθεί για προσαρμογή και μετριασμό των επιπτώσεων των κλιματικών αλλαγών. Αυτό θα επηρεάσει ιδιαίτερα πολιτικές για γεωργία, ανάπτυξη αγροτικών περιοχών, βιομηχανία, υπηρεσίες, ενέργεια, μεταφορές, έρευνα και ανάπτυξη, υγεία, νερό, θάλασσα, αλιεία, οικοσυστήματα και βιοποικιλότητα.
4. Ανάλυση και ετοιμασία πρακτικών προτάσεων που να αποβλέπουν στην μείωση 30% των εκπομπών ρύπων σε σχέση με το 20% που ήδη έχει αναλάβει η Ευρωπαϊκή Ένωση.
5. Πιθανή Οδηγία για περαιτέρω μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στο 30% αντί στο 20% που είναι τώρα μέχρι το 2020.
6. Ετοιμασία οδικού χάρτη για δραματική μείωση των ρύπων μέχρι το 2050.
7. Αναθεωρήσεις Οδηγιών για αντιμετώπιση και μετριασμό των επιπτώσεων από τις κλιματικές αλλαγές.
Ενέργεια
8. Εντοπισμό σημαντικών μέτρων για να πετύχει ο στόχος της μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας μέσω αυξημένης ενεργειακής απόδοσης.
9. Αναθεώρηση της Οδηγίας για τα πυρηνικά απόβλητα.
10. Ετοιμασία Οδηγίας για τα έξυπνα δίκτυα διανομής ενέργειας που θα περιλαμβάνει και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
11. Εισαγωγή Οδηγίας για τη φορολόγηση ενεργειακών προϊόντων με βάση την ενεργειακή τους δυνατότητα και την τις εκπομπές ρύπων.
Περιβάλλον:
12. Αναθεώρηση των προτεραιοτήτων της Οδηγίας Πλαίσιο για τα Νερά αφού αυτή πρέπει να αναθεωρείται κάθε 4 χρόνια και επόμενη αναθεώρηση πρέπει να γίνει το 2011.
13. Εισαγωγή νέας Οδηγίας για την αποδοτική χρήση νερού στα κτήρια μέσω τεχνολογιών και πρακτικών που ήδη έχουν εντοπιστεί από προηγούμενες μελέτες και οι οποίες μπορούν να μειώσουν την κατανάλωση νερού μέχρι και 40%
14. Νέα Οδηγία για την υγεία των ζώων και επιπλέων μελέτες για τη μεταφορά των ζώων.
15. Μετά από τις συζητήσεις που έγιναν θα γίνει προετοιμασία διαδικασιών που θα επιτρέπουν στα κράτη μέλη να αποφασίσουν τα ίδια αν θα επιτρέψουν τη καλλιέργεια Γενετικά Τροποποιημένων Οργανισμών στα εδάφη τους.


Τετάρτη, 7 Απριλίου 2010

Μεσόγειος SOS

Τα πιο κάτω είναι στοιχεία που μάζεψα για τη Μεσόγειο (και η κατάσταση δεν είναι καθόλου καλή):

· Εμβαδόν 2.5 εκ τετραγωνικά χιλιόμετρα και το νερό της ανανεώνεται κάθε 80 με 90 χρόνια
· Μέσος όρος βάθους 1,500m; με το πιο βαθύ σημείο 5267m στο Ιόνιο.
· 46,000km ακτογραμμές.
· 83 εκ άνθρωποι ζουν σε παράκτιες πόλεις.
· Μεγάλα νησιά Κύπρος, η Κρήτη, η Ρόδος, Κέρκυρα, Σαρδηνία, Κορσική, Σικελία και Μαγιόρκα.
· 220 εκ επισκέπτες κάθε χρόνο με τα 100εκ στις ακτές.
· Η προστατευόμενη περιοχή είναι λιγότερο από 1% .
· 85% από τα δάση στις γύρο χώρες έχουν χαθεί.
· 25000 φυτά στις γύρο χώρες ιδιαίτερα σε Ελλάδα και Τουρκία
· Τα δέλτα των ποταμών Νείλου, Έβρου και Ρήνου είναι σημαντικοί βιότοποι, ελκύουν 2.5 εκ πουλιά κάθε χρόνο και παραμένει μόνο το 6% από τις γνωστές περιοχές.

· Οι ποταμοί μεταφέρουν και μεγάλες ποσότητες μόλυνσης στη μεσόγειο όπως φυτοφάρμακα, λιπάσματα και βιομηχανικά απόβλητα.
· Αποτελεί μόνο το 1% της επιφάνειας των θαλασσών του πλανήτη αλλά διαθέτει το 6% των ειδών θαλάσσιας ζωής.
· Ένα από τα απειλούμενα είδη προς εξαφάνιση είναι και η μεσογειακή φώκια – Καρπασία !
· Οι ποσότητες ψαριών έχουν μειωθεί περισσότερο από 20% - Οι Μεσογειακοί λαοί τώρα εισάγουν ψάρι.
· Η διάνοιξη της διώρυγας του Σουέζ οδήγησε στη μεσόγειο νέα είδη θαλάσσιας ζωής.
· Παραλιακές περιοχές έχουν καταστραφεί για τουριστική ανάπτυξη δημιουργώντας έτσι πρόβλημα σε είδη όπως τη μεσογειακή χελώνα Καρέττα καρρέτα.
· 650 εκ τόνοι από ανθρώπινα λύματα (το 70% χωρίς επεξεργασία) και μόλυνση απορρίπτονται εδώ και χρόνια στη θάλασσα προκαλώντας μεγάλη ζημιά.
· 129,000 μηχανέλαια, 60,000 τόνοι υδράργυρου, 3,800 τόνοι μόλυβδου και 36,000 τόνοι από φωσφορικά άλατα.
· Τα διερχόμενα πλοία υπολογίζεται ότι απορρίπτουν 1 εκ τόνους πετρέλαια κάθε χρόνο λόγω δυστυχημάτων, σε ακατάλληλες υποδομές λιμανιών, παράνομες απορρίψεις και ακατάλληλα λιμάνια.
· Συνθήκη της Βαρκελώνης για την προστασία της Μεσογείου.

Παρασκευή, 2 Απριλίου 2010

Η αξία ενός δέντρου ... το φιλμάκι

Το περασμένο Φεβρουάριο έγραψα μια ανάρτηση με θέμα  Η αξία ενός δέντρου.
Με βάση αυτή την ανάρτηση έγινε ένα εξαιρετικό αλλά σύντομο φιλμάκι των 30 δευτερολέπτων που θα παίξει το φθινόπωρο σε όλους τους τηλεοπτικούς σταθμούς ...

Πέμπτη, 1 Απριλίου 2010

Επεξεργασία οικιακών λυμάτων σε μεμονωμένες κατοικίες

Στην Κύπρο έχουμε εισάξει εδώ και χρόνια την καταστροφική για το περιβάλλον πολιτική για τη μεμονωμένη κατοικία η οποία επιτρέπει στον ιδιοκτήτη ενός μεγάλου τεμαχίου γεωργικής γης να κτίσει μια έπαυλη, το μέγεθος της οποίας μπορεί να διπλασιάσει μέσω παρέκκλισης.
Πέραν από την εισβολή στη φύση και την άναρχη ανάπτυξη η πολιτική αυτή δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και στο θέμα των αποβλήτων. Τέτοιες επαύλεις κοντά σε μια μικρή κοινότητα έχουν σαν αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους συλλογής των σκυβάλων. Έτσι οι κάτοικοι της κοινότητας πληρώνουν μπορεί και διπλάσιο κόστος γιατί η συλλογή των σκυβάλων από τις διάσπαρτες κατοικίες στοιχίζει πολύ περισσότερα.
Ένα ακόμη από τα πολλά προβλήματα είναι και αυτό των οικιακών τους λυμάτων εφόσον η μεγάλη απόσταση τους από τις οικιστικές ζώνες δεν επιτρέπει τη σύνδεσή τους με κεντρικό αποχετευτικό σύστημα.
Μια πρακτική για αντιμετώπιση του προβλήματος και η οποία είναι ήδη πολύ διαδεδομένη στην Ευρώπη, είναι η εγκατάσταση συστήματος ολικής επεξεργασίας των οικιακών τους λυμάτων ή Μονάδα Επεξεργασίας Υγρών Οικιακών Αποβλήτων (ΜΕΥΟΑ).
Σε περίπτωση που μια κατοικία προχωρήσει με τέτοια εγκατάσταση υπάρχουν δύο σοβαρά θέματα τα οποία θα πρέπει να διασφαλιστούν:
α) ότι το σύστημα θα λειτουργεί με βάση αναγνωρισμένα πρότυπα και
β) ότι κάποια στιγμή αυτό δε θα τεθεί εκτός λειτουργίας με αποτέλεσμα τα λύματα να ρέουν στην επιφάνεια.

Με στόχο τη διασφάλιση των πιο πάνω είχα μια σειρά από συσκέψεις με όλα τα μέλη του συνδέσμου εταιρειών που κάνουν εγκαταστάσεις Υγρών Οικιακών Αποβλήτων και Ομβρίων Υδάτων, οι οποίοι μετά από διαβούλευση, επανήλθαν με τις πιο κάτω προτάσεις οι οποίες υπερκαλύπτουν τις πιο πάνω ανησυχίες.

1. Η Μονάδα Επεξεργασίας Υγρών Οικιακών Αποβλήτων (ΜΕΥΟΑ) θα πρέπει να κατασκευάζεται, να λειτουργεί και να συντηρείται βάσει του Ευρωπαϊκού Προτύπου EN Standard 12566-3: 2005. Small wastewater treatment systems for up to 50 PT — Part 3“.
2. Προτού εγκατασταθεί μια ΜΕΥΟΑ θα πρέπει να παρουσιάζεται στο Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων (ΤΑΥ) ένα πιστοποιητικό ορθής Εγκατάστασης και Λειτουργίας για τη Μέθοδο Επεξεργασίας των Υγρών Οικιακών Αποβλήτων.
3. Εγγύηση ποιότητας επεξεργασίας του ανακυκλωμένου νερού (βλ. CEN Standard 12566-3).
4. Ανεξάρτητος ιδιωτικός έλεγχος λειτουργίας και συντήρησης όλων των ΜΕΥΟΑ. Ο έλεγχος θα πραγματοποιείται από το Σύνδεσμο “ΥΓΡΩΝ ΟΙΚΙΑΚΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΚΑΙ ΟΜΒΡΙΩΝ ΥΔΑΤΩΝ“ μια (1) φορά το χρόνο από πιστοποιημένο Χημείο. Τα αποτελέσματα θα κοινοποιούνται στο ΤΑΥ.
5. Το ΤΑΥ μετά από συνεννόηση με την κατασκευαστική εταιρεία θα μπορεί να πραγματοποιεί σποραδικούς ελέγχους για την ποιότητα επεξεργασίας των οικιακών υγρών αποβλήτων. Το κόστος των αναλύσεων θα το επωμίζεται το ΤΑΥ.
6. Μετά την έγκριση εγκατάστασης μιας ΜΕΥΟΑ θα πρέπει να συνάπτεται ένα συμβόλαιο συντήρησης μεταξύ του κατασκευαστή και του ιδιοκτήτη. Ο κατασκευαστής θα εκπονεί μιαν ετήσια έκθεση υφιστάμενης κατάστασης της Μονάδας.

Με βάση τις πιο πάνω προτάσεις έχω ήδη κάνει εισήγηση προς τον Υπουργό Εσωτερικών και Γεωργίας όπως:
* Υποχρεωθούν όλες οι υπάρχουσες μεμονωμένες κατοικίες να εγκαταστήσουν μονάδες επεξεργασίας υγρών οικιακών αποβλήτων εντός ενός έτους.
* Να είναι πλέον υποχρεωτική η εγκατάσταση τέτοιων μονάδων με υποχρεωτικό όρο που θα επισυνάπτεται στην πολεοδομική άδεια των νέων κατοικιών.

Πέραν από τις ποσότητες νερού κατάλληλου για άρδευση, τα πλεονεκτήματα των συστημάτων αυτών είναι πολύ σημαντικά και δεν πρέπει να τα αγνοούμε άλλο σαν πολιτεία και αρχίζοντας την εφαρμογή τους στις μεμονωμένες κατοικίες θα είναι μια καλή αρχή.
[Μέρος επιστολής που στάληκε προς υπ. Εσωτερικών και Γεωργίας]
Related Posts with Thumbnails