Τετάρτη, 30 Σεπτεμβρίου 2009

«Δεν είναι έτσι η Κύπρος, όπως τη βλέπουμε σήμερα, έτσι την καταντήσαμε»

Από την Καθημερινή της Ελλάδας
Tου απεσταλμένου μας στην Παφο Γιωργου Λιαλιου
Στην Κύπρο, η συζήτηση για την ίδρυση αυτόνομου υπουργείου Περιβάλλοντος δεν μπορεί να ανοίξει, όπως στην Ελλάδα. Κι αυτό γιατί από το Σύνταγμα του 1960 προβλέπεται ένας συγκεκριμένος αριθμός υπουργείων και όσο το κυπριακό πρόβλημα παραμένει, τότε η συνταγματική αναθεώρηση είναι αδύνατη!
Με καθυστέρηση
Αυτή η απίστευτη για τα «ελλαδίτικα» μάτια εμπλοκή είναι μια από τις πολλές άγνωστες περιβαλλοντικές συνέπειες της εισβολής, την οποία ο πολιτικός κόσμος του νησιού χαρακτηρίζει τη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή που έχει συντελεστεί στη χώρα. Ή μήπως η μεγαλύτερη καταστροφή συντελείται σήμερα, από τα χέρια των Ελληνοκυπρίων; Η συζήτηση για τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής στην Κύπρο δείχνει πλέον να ανοίγει, ίσως με κάποια καθυστέρηση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν το Σαββατοκύριακο στην Πάφο (στο συνέδριο για την κλιματική αλλαγή που διοργάνωσαν τα γραφεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωκοινοβουλίου στις δύο χώρες), οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής είναι πλέον εμφανείς.
Οι βροχοπτώσεις στο νησί έχουν μειωθεί κατά 20% τα τελευταία 35 χρόνια, με αποτέλεσμα το έλλειμμα στο υδατικό ισοζύγιο του νησιού να είναι 17 εκατ. κυβικά μέτρα. Η μέση θερμοκρασία στη Λευκωσία αυξήθηκε κατά 0,7 βαθμούς την περίοδο 1991-2005. Τεράστιες (για το μέγεθος του νησιού) εκτάσεις δασών έχουν χαθεί τις τελευταίες δεκαετίες από πυρκαγιές και την αλόγιστη ανάπτυξη.
Δραματικές αλλαγές έχουν γίνει σε διάστημα μιας ή δύο γενεών. «Κάποτε, σε ένα χωριό του όρους Τρόοδος, ρώτησε ο δάσκαλος τους μαθητές πόσοι γνώριζαν να κολυμπούν. Η μισή τάξη σήκωσε τα χέρια. Τότε ο δάσκαλος ρώτησε πόσοι έχουν δει τη θάλασσα. Μόνο δύο σήκωσαν τα χέρια. Οι υπόλοιποι μάθαιναν να κολυμπούν στα ποτάμια και στις λίμνες!
Αυτή δεν είναι εικόνα από το μακρινό παρελθόν, αλλά από τη γενιά των γονιών μας», λέει στην «Κ» ο επίτροπος Περιβάλλοντος (σύμβουλος του Προέδρου της Δημοκρατίας για θέματα περιβάλλοντος) κ. Χαράλαμπος Θεοπέμπτου. «Δεν είναι έτσι η Κύπρος, όπως τη βλέπουμε σήμερα, έτσι την έχουμε καταντήσει».
Στα σημερινά περιβαλλοντικά αδιέξοδα του νησιού πολλοί εκτιμούν ότι έχει παίξει ρόλο και η τουρκική εισβολή. «Με την εισβολή έγινε μια βαθιά τομή στη νοοτροπία των Κυπρίων. Πλέον ο Κύπριος κοιτά το μόνο συμφέρον του, την εικόνα του προς τα έξω», εκτιμά ο κ. Χρήστος Θεοδώρου, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Περιβαλλοντικών και Οικολογικών Οργανώσεων Κύπρου. «Γι’ αυτό άλλωστε, ακόμα και αν υπήρχαν μέσα μαζικής μεταφοράς στην Κύπρο, όπως τρένα ή λεωφορεία που να συνδέουν τις πόλεις, δεν θα ήταν βιώσιμα. Κανείς δεν θα τα χρησιμοποιούσε».
Επιφανειακές συζητήσεις
Και απέναντι σε αυτά, τι πιστεύει η κυπριακή κοινή γνώμη; Εχει ανοίξει η πολιτική συζήτηση για το περιβάλλον; «Οι συζητήσεις είναι επιφανειακές. Επιλέγουμε να κλείνουμε τα μάτια απέναντι σε προβλήματα που έχουμε δημιουργήσει οι ίδιοι, όπως την κατασκευή τμήματος του νέου αεροδρομίου Λάρνακας στην προστατευόμενη αλυκή της», εκτιμά η ευρωβουλευτής Ελένη Θεοχάρους.
Τα στοιχεία
Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν του λόγου το αληθές: το 2006 η Κύπρος αύξησε τις εκπομπές CO2 κατά 67% (όταν η Ε.Ε. τις μείωσε κατά 0,15%), ενώ αύξησε την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές κατά... 0% (όταν η Ε.Ε. τις αύξησε κατά 15%). Και ενώ η Λεμεσός, η Λάρνακα και άλλες κυπριακές πόλεις δεν έχουν νερό τη μισή ημέρα, η Πολιτεία ενέκρινε την κατασκευή 17 νέων γηπέδων γκολφ και πολλών νέων συγκροτημάτων παραθεριστικών κατοικιών. Οπως και στην Ελλάδα, τα παθήματα δεν φαίνεται να γίνονται μαθήματα...

Παρασκευή, 25 Σεπτεμβρίου 2009

Σκυβαλότοπος καίγεται σε Αυγόρου, Λιοπέτρι και Ξυλοφάγου

Από πολίτη - αυτό είναι ένα τυπικό μήνυμα από τα πολλά που παίρνω με παράπονα για τους καιγόμενους σκυβαλότοπους. Το άλλο συχνό παράπονο που έχει σχέσει είναι η δημιουργία επιπλέον σκυβαλότοπων δίπλα περιουσίες άλλων. Πολύ δύσκολο θέμα .. έστω και αν το σβήσεις μια φορά μετά από λίγες μέρες πάλι και μετά πάλι και μετά ... πάντα κερδίζει η φωτιά:

"Είναι τώρα από χθες Πέμπτη, γύρω στις 4.30 με 5.00 η ώρα όπου έχουν ανάψει μια μεγάλη φωτιά μεταξύ της κοινότητας Αυγόρου και Λιοπετριού και Ξυλοφάγου. Η φωτιά αναθυμιάζει μεγάλα ΚΑΤΑΜΑΥΡΑ σύννεφα καπνού και ανάλογα με του ποια διεύθυνση φυσάει ο αέρας επηρεάζει και αναλόγως τις κοινότητες που σας ανάφερα.Σήμερα 25/09/2009 αυτή η φωτιά που ξεκίνησε χθες ακόμα εξακολουθεί να καίει και ο καπνός της να καλύπτει τις κοινότητες μας. Η ακτίνα κάλυψης του καπνού ξεπερνά τα δέκα χιλιόμετρα ανάλογα με την διεύθυνση του αέρα όπως σας ανάφερα.

Αυτή την στιγμή η ώρα 4.00 μμ η φωτιά εξακολουθεί να είναι αναμμένη και ο καπνός να αναδύεται έντονα.

Απορώ πάρα πολύ να μάθω γιατί είμαι ο μόνος άνθρωπος που έχει τα μάτια ανοικτά και βλέπει. Οι τρεις κοινοτάρχες, οι αστυνομικές διευθύνσεις των τριών κοινοτήτων ακόμα και του Παραλιμνίου αφού η ουρά του καπνού είναι ορατή, τα μέλη των κοινοτικών συμβουλίων των τριών κοινοτήτων και οι όποιοι υπάλληλοι τους αρμόδιοι για τέτοια θέματα δεν έχουν μάτια για να εντοπίσουν αυτό το συμβάν και να ειδοποιήσουν την ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ?

Ο έντονα μαύρος καπνός υποδηλοί καύσιμο ελαστικών , πιθανώς λαδιών μηχανοκινήτων αυτοκινήτων και άλλων βαρετά βλαβερών ουσιών για την υγεία των πολιτών.

Καίγεται κανένας για το τι γίνεται εδώ?

Κύριοι όπως πολύ καλά γνωρίζεται το καύσιμο σε σκυβαλότοπους γίνεται εν γνώσει των τοπικών αρχών ακόμα και του ίδιου του κράτους για «ακουσον ακουσον» μείωση του όγκου των αποβλήτων. Είστε επίσης καλά ενήμεροι ότι οι φωτιές αυτές είναι η αιτία για την ύπαρξη αφλατοξινών [σσ. διοξινών είναι το σωστό] στο γάλα και στα άλλα γεωργικά προϊόντα που παράγονται σε όλη την επαρχία Αμμοχώστου γιατί η γη είναι υπερβολικά μολυσμένη από διάσπαρτες φωτιές που ανάβουν τις νυκτερινές ώρες.

Κύριοι, ως πότε θα συνεχίσει αυτή η κοροϊδία και ο στρουθοκαμηλισμός των υπευθύνων? Γιατί καλύπτετε τους ένοχους και αφήνετε τους καημένους τους Κτηνοτρόφους και τους Γεωργούς να πληρώνουν την νύμφη? Είστε συνειδητά συνυπεύθυνοι για το έγκλημα που επιτελείται. Και μην μου πείτε για την οικονομική Κρίση.

Σας Προκαλώ να τηλεφωνήσετε στους τρεις κοινοτάρχες και να τους ρωτήσετε να σας ενημερώσουν για το τι έκαναν για τις εν λόγω φωτιές και πότε σκοπεύουν να την σβήσουν. Μήπως άμα εξαντληθούν τα λάστιχα και τα λάδια;

ΚΑΝΕΤΕ ΚΑΤΙ ΕΠΙ ΤΕΛΟΥΣ…………………………… Τα προβλήματα υγείας στην περιοχή είναι πολλά, μην αφήνετε η ανευθυνότητα του καθενός να γίνει νόμος"

Πέμπτη, 24 Σεπτεμβρίου 2009

Πολιτικές ενάντια στο αστικό πράσινο

Η έντονη οικιστική και τουριστική ανάπτυξη της Κύπρου αλλά και η έλλειψη ολοκληρωτικής πολιτικής για την προστασία, βελτίωση και αύξηση του αστικού πρασίνου έχει οδηγήσει σταδιακά στην μείωση και καταστροφή του ελάχιστου πρασίνου που ήδη υπάρχει.
Ο αριθμός των υπηρεσιών και νομοθεσιών που επηρεάζουν το αστικό πράσινο στο σύνολό του είναι πολύ μεγάλος και επιτρέπει σε όσους, για δικούς τους λόγους, επιλέγουν τη μείωση ή καταστροφή του, να βρίσκουν μια δικαιολογία να το κάνουν.

Το αστικό πράσινο βρίσκεται στην αυλή των σπιτιών, στις νησίδες και κυκλοφοριακούς κόμβους, στα πεζοδρόμια, στους χώρους πρασίνου, στα πάρκα, σε ποταμούς και φυσικά αργάκια, και σε φυσικούς οικότοπους που γειτνιάζουν με αστικές περιοχές.
Ποια είναι η κατάσταση τώρα και με ποιο τρόπο κινδυνεύει το αστικό πράσινο;

• Ο πολεοδομικός κανονισμός επιτρέπει την κατασκευή του υπογείου να καλύπτει ολόκληρο το τεμάχιο μέχρι το σύνορο με αποτέλεσμα να μην υπάρχει χώρος για φύτευμα δέντρων. Υπάρχει ένα μικρό μέρος μπροστά αλλά και εδώ πολύ μειωμένο εφόσον περιορίζεται από τις εισόδους για οχήματα και ενοίκους και στο ότι οι ένοικοι δεν θέλουν να έχουν δέντρα μπροστά στο μπαλκόνι τους. Έτσι κάθε φορά που κατεδαφίζεται ένα παλιό σπίτι με δέντρα για πολυκατοικία, χάνεται δια παντός το πράσινο.
• Σε νησίδες και κυκλοφοριακούς κόμβους που για λόγους ασφάλειας επιτρέπονται μόνο λουλούδια και θάμνοι.
• Στα πεζοδρόμια όπου υπάρχουν εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις και βλέπουμε σε πολλούς Δήμους τα δέντρα να εξαφανίζονται από τα πεζοδρόμια με τη δικαιολογία ότι εμποδίζουν τη διάβαση πεζών, επειδή χαλούν τις πλάκες, επειδή διάφοροι δεν τα θέλουν κοντά στη περιουσία και καταστήματά τους, επειδή εμποδίζουν υπηρεσίες όπως την υδροδότηση και την ηλεκτροδότηση. Υπάρχουν επίσης φωνές και για τα κακά στις προδιαγραφές των πεζοδρομίων που περιλαμβάνουν υπερβολική συμπίεση που εμποδίζει το ρίζωμα των δέντρων, τη χωροθέτηση των υπηρεσιών και την έλλειψης αληθινής πρόνοιας για πράσινο.
• Οι χώροι πρασίνου που προνοούνται για κάθε χωρισμό οικοπέδων είναι μικροί, πολύ σύντομα καταπατούνται, οικειοποιούνται ή και μετατρέπονται σε χώρους στάθμευσης. Οι Δήμοι αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα στη διαχείριση των πολλών και διάσπαρτων αυτών χώρων. Πολλές φορές επίσης οι χώροι αυτοί αποτελούν αιτία τσακωμών μεταξύ γειτόνων για τη χρήση τους, για το πράσινο, ή γιατί προκαλείται οχληρία.
• Τα διάφορα πάρκα στους κυπριακούς Δήμους υπάρχουν λόγω διαφόρων συγκυριών. Δεν υπάρχει καμιά πολιτική και νομική υποχρέωση για τη δημιουργία τέτοιων χώρων εκεί που δεν υπάρχουν. Το ίδιο το κράτος καταστρατηγεί το κηρυγμένο από τον ίδιο πάρκο με την κατασκευή δρόμων και κτιρίων. Κλασσικό παράδειγμα είναι το πάρκο Αθαλάσσας όπου κτίσαμε το νοσοκομείο και τώρα προγραμματίζεται να περάσει από μέσα δρόμος 4 λωρίδων. Ο ίδιος δρόμος θα περάσει στην άλλη του άκρη μέσα από το δάσος της Ακαδημίας καταστρέφοντας έτσι δύο μοναδικούς χώρους της πρωτεύουσας.
• Από τους πιο όμορφους χώρους σε πόλεις είναι η κοίτη των ποταμών. Αυτοί κινδυνεύουν από τις παρεμβάσεις των ιδιοκτητών γης που γειτνιάζουν σε αυτούς όπου κόβουν δέντρα και κάνουν επιχωματώσεις για να επεκτείνουν την περιουσίας τους, η σταδιακή αξιοποίηση και εισβολή στο χώρο με διάφορους σχεδιασμούς αξιοποίησης των Τοπικών Αρχών, χώρος ανενόχλητος για διάφορες βιοτεχνίες και κατασκευές και τέλος όπως συμβαίνει σχεδόν σε όλους τους ποταμούς της Κύπρου καταλήγουν να είναι οι μεγαλύτεροι σκυβαλότοποι φιλοξενώντας ψυγεία, πλυντήρια και ότι άλλο χωρεί η φαντασία σας. Και αυτά μέσα σε Δήμους και στους ποταμούς που εμπλουτίζουν φράγματα, υπόγεια νερά και που καταλήγουν στη θάλασσα. Τα φυσικά αργάκια εξαφανίζονται και μετατρέπονται από επιτήδειους σε οικόπεδα με την πολιτεία ανίκανη να παρέμβει επιτρέποντας έτσι σε ιδιώτες να καθορίζουν τυχαία τη ροή των ομβρίων υδάτων, μια πρακτική, που σε συνδυασμό με άλλες αδυναμίες οδήγησε πριν λίγα χρόνια δύο ανθρώπους στο θάνατο.
• Ακόμη πιο λυπηρή είναι η εισβολή των οικιστικών ζωνών σε φυσικούς οικότοπους και δασικές περιοχές. Εδώ χάνονται ευκαιρίες δημιουργίας αληθινών πάρκων για τις επόμενες γενιές επειδή δεν υπάρχει προγραμματισμός και η απαραίτητη πολιτική για δημιουργία τέτοιων πάρκων. Η εισβολή σε φυσικούς βιότοπους είναι ίσως το πιο ανησυχητικό από όλα όσα επιβουλεύονται το πράσινο, στο οποίο βοηθά και η καταστροφική πολιτική για την μεμονωμένη κατοικία.

Είναι απαραίτητο πρώτα η πολιτεία να κατανοήσει τα πολλαπλά οφέλη από το αστικό πράσινο, τις υποχρεώσεις μας στις επόμενες γενιές και γενικότερα τη σημασία μιας αειφόρου πολιτικής και μετά να νομοθετηθούν μέτρα και πολιτικές για την προστασία και επέκταση του αστικού πρασίνου.
Μια καλή αναλογία στην οποία όλοι προσπαθούν να φτάσουν είναι αυτή των 10τμ ανά κάτοικο ενώ οι κυπριακές πόλεις πλησιάζουν ούτε το μισό.

Τετάρτη, 23 Σεπτεμβρίου 2009

Ανακύκλωση μπαταριών

Άρχισε πριν λίγο καιρό η ανακύκλωση μπαταριών από την εταιρεία Α.Φ.Η.Σ. Κύπρου.
Οι κάδοι τοποθετούνται σε σχολεία, υπεραγορές, Δήμους και Δημόσιους φορείς, επιχειρήσεις και εμπορικά καταστήματα.
Η αίτηση για να πάρετε κάδο ανακύκλωσης μπαταριών είναι εδώ.

Τρίτη, 22 Σεπτεμβρίου 2009

Άρχισε η ανακύκλωση ηλεκτρικών συσκευών ... επιτέλους!

Ξεκίνησε η συγκέντρωση παλιών ηλεκτρικών συσκευών για την ανακύκλωσή τους
Δώστε τις συσκευές σας

Μέχρι να παραλάβουν τις πρώτες συσκευές από τους καταναλωτές, οι ανακυκλωτές ασχολούνται με τα παλιά τερματικά που είχαν αποσύρει οι κυβερνητικές υπηρεσίες
Με τις συσκευές που φυλάσσονταν από καιρό σε υποστατικά στους Εργάτες και το Γέρι ξεκίνησε τη λειτουργία του το σύστημα ανακύκλωσης ηλεκτρικών συσκευών.
Η εταιρεία Wee Electrocyclosis, η οποία διαχειρίζεται το σύστημα, ανακοίνωσε το περασμένο Σάββατο ότι οι καταναλωτές μπορούν στο εξής να αφήνουν τις παλιές τους συσκευές στα καταστήματα των 148 εταιρειών που είναι συμβεβλημένες (η λίστα τους είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα www.electrocyclosis.com.cy).
Οι πρώτες συσκευές από ανακυκλωτές δεν έχουν ακόμη φτάσει στην Electrocyclosis, η οποία, ωστόσο, ξεκίνησε την προώθηση στους ανακυκλωτές των παλιών συσκευών που είχαν συγκεντρωθεί από οργανισμούς και υπηρεσίες στις αποθήκες της, αφού μόνο στο υποστατικό στους Εργάτες είχαν συσσωρευθεί περίπου 15.000 παλιοί Η/Υ.
Από το περιβάλλον της εταιρείας δηλώνουν έτοιμοι να υποδεχθούν τις παλιές συσκευές, αλλά και αισιόδοξοι ότι θα επιτευχθεί ο στόχος της συγκέντρωσης 4 κιλών παλιών συσκευών ανά κάτοικο ετησίως, που έχει τεθεί από την ΕΕ.
Αυστριακά πρότυπα
Το σύστημα της WEEE Electrocyclosis Cyprus, το οποίο στην πράξη λειτουργεί η Greendot, με βάση την τεχνογνωσία που απέκτησε από την ανακύκλωση χαρτιού, πλαστικών και μετάλλων, λειτουργεί στα πρότυπα της αντίστοιχης αυστριακής ERA. Οι καταναλωτές θα μπορούν για κάθε μία νέα συσκευή που αγοράζουν να αφήνουν στο κατάστημα την παλιά ή απλώς να επιστρέφουν τις παλιές συσκευές μεμονωμένα. Οι δε εταιρείες και οι οργανισμοί πρέπει να παραδίδουν τον παλιό τους εξοπλισμό στην κεντρική αποθήκη του Συστήματος στη βιομηχανική περιοχή βαριάς οχληρίας Γερίου.
Σε μελλοντικό στάδιο εξετάζεται η δημιουργία «πράσινων σημείων» σε δημόσιους χώρους, όπου επίσης θα είναι δυνατή η απόρριψη των παλιών συσκευών. Οι τρεις συμβεβλημένοι ανακυκλωτές θα αναλαμβάνουν στη συνέχεια τη συλλογή και κατόπιν αποσυναρμολόγηση των συσκευών στα υλικά τους, με τα μεταλλικά κομμάτια να καταλήγουν σε χυτήρια, άλλα να καίγονται ή να θάβονται σε ειδικούς χώρους και τα ψυγεία, που περιέχουν αέρια και τοξικές ουσίες, να αποσυναρμολογούνται από ένα αυτοματοποιημένο σύστημα, το οποίο θα έρχεται λίγες φορές το χρόνο στην Κύπρο.
INFO
Wee Electrocyclosis, τηλ. 70000090, www.electrocyclosis.com.cy
ΧΡΥΣΤΑ ΝΤΖΑΝΗ
Κωδικός άρθρου: 897642
ΠΟΛΙΤΗΣ - 22/09/2009, Σελίδα: 51
[γιατί να το γράψω εγώ αφου η Χρύστα τα λέει καλύτερα;]

Δευτέρα, 21 Σεπτεμβρίου 2009

Age of Stupid - πρεμιέρα στη Λεμεσό - ΤΕΠΑΚ

Παγίδες για αμπελοπούλια στο Παραλίμνη

Δείτε αυτό το βίντεο που έκανε μια ομάδα ξένων από το CABS - Επιτροπή Ενάντια στη Σφαγή Πουλιών - Το ότι μας κοροϊδεύουν και για τα αμπελοπούλια και για το κυνήγι μας, όσοι έζησαν στο εξωτερικό το γνωρίζουν. Πριν πολλά χρόνια το BBC έκανε ένα πρόγραμμα που ήταν πραγματικά πάρα πολύ προσβλητικό. Με είχαν επισκεφθεί και ομάδες από την Ελβετία με παρόμοιο υλικό πριν 2 χρόνια περίπου ....
[Η αντίδραση του Birdlife Cyprus για το video]


Πήρα και αυτή την επιστολή:
Subject: Παράνομη παγίδευση πτηνών στην Περιοχή Μαρωνίου-Ζυγιου Αγ. Θεοδώρου

Είμαι κάτοικος της πιό πάνω περιοχής και διαπίστωσα με μεγάλη αγανάκτηση ότι τις τελευταίες μέρες άρχισαν να στείνοντα παράνομα δίκτυα και να τοποθετούνται μαγνητόφωνα για την προσέλκυση αποδημητικών και άλλων πτηνών.
Συγκεκριμένα έχουν ήδη παγιδευτεί πολλές νυχτερίδες.

Εκφράζω τα συγχαρητήρια μου για την αποτελεσματική εκστρατεία του Συνδέσμου για την πάταξη της λαθροθηρίας, και σας παρακαλώ να σημειώσετε οτι στην περιοχή αυτή οργιάζει η παράνομη παγίδευση αλλά και η εμπορία των αμπελοπουλιών. Και μόχι μόνο! Δεν είναι δύσκολο να βρείτε και πολλά άλλα προστατευόμενα είδη στις κοφίνες των λαθροθηρών. Μελισσοφάγους, Δρυοκολάπτες, νυχτερίδες.

Δεν είναι αρκετό, κατά την γνώμη μου να συλλαμβάνονται οι λαθροθήρες. Πρέπει όσα εστιατόρια σερβίρουν τέτοια πτηνά να τους στερείται η άδεια για μερικούς μήνες και ας πιέσουμε και τις αρχές αντί να συνεργάζονται με τους παρανομούντες, να εφαρμόζουν αυστηρά τον νόμο. Διαφορετικά, να μη διστάζουμε να καταγγέλλουμε την Κύπρο στην Ευρώπη.

Αν δεν σεβόμαστε αυτές τις απλές Ευρωπαϊκές Οδηγίες, θα σεβαστούμε τυχόν περίπλοκες συμφωνίες -αν ποτέ υπογραφούν- που αφορούν το πολιτικό μέλλον αυτού του τόπου?

Κυριακή, 20 Σεπτεμβρίου 2009

Το πράσινο στις πόλεις

Αυτές τις μέρες γράφω για το πράσινο στις πόλεις και τη σημασία του στην ποιότητα ζωής των κατοίκων. Ψάχνοντας για στατιστικές και στοιχεία βρήκα στο youtube τη βράβευση της Στοκχόλμης από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως "Green City Capital of Europe"

Τρίτη, 15 Σεπτεμβρίου 2009

Η κήρυξη "Περιοχής Ελεύθερης από Πλαστικές Τσάντες"

- Οδηγός -
Αν ψάξει κάποιος στο ίντερνετ για τα περιβαλλοντικά προβλήματα που προκαλούνται από τις πλαστικές τσάντες είναι εύκολο να αντιληφθεί γιατί ιδιαίτερα στις ευρωπαϊκές χώρες, οι ίδιοι οι πολίτες τις αποφεύγουν και φροντίζουν να έχουν πάντα μαζί τους μια επαναχρησιμοποιήσιμη τσάντα.
Στην Κύπρο όλες οι προσπάθειες που έγιναν μέχρι τώρα περιορισμού του αριθμού που καταλήγει σε χωματερές, για διάφορους λόγους δεν είχαν κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα. Υπάρχει ωστόσο πολύ έντονο ενδιαφέρον από τους ευαισθητοποιημένους πολίτες σε βαθμό που πολλές ιδιωτικές επιχειρήσεις άρχισαν να προτείνουν επαναχρησιμοποιήσιμες τσάντες.
Ακόμη πιο ευχάριστο όμως είναι το γεγονός ότι ορισμένες Τοπικές Αρχές ενδιαφέρθηκαν για να μειώσουν τις πλαστικές τσάντες στη περιοχή τους ή ακόμη να κηρύξουν την περιοχή τους "ελεύθερη από πλαστικές τσάντες"
Ποια όμως είναι τα βήματα που πρέπει μια Τοπική Αρχή να κάνει για να πετύχει αυτό το στόχο; Με βάση τις μέχρι τώρα εμπειρίες θα πρέπει να εξασφαλιστούν τα πιο κάτω:
  1. Να υπάρχει οργανωμένο σύνολο, κατά προτίμηση Νεολαίας το οποίο να αναλάβει τη προώθηση της ιδέας στους κατοίκους και τις ιδιωτικές επιχειρήσεις της περιοχής.
  2. Θα πρέπει να εξασφαλιστεί η συνεργασία των επιχειρήσεων της περιοχής ή τουλάχιστον αυτών με τη μεγαλύτερη πελατεία.
  3. Αν η περιοχή έχει προβλήματα αλλά οι κάτοικοι έχουν ιδιαίτερη αγάπη και υπερηφάνεια για το τόπο τους αυτό θα βοηθήσει πολύ στην επιτυχία της προσπάθειας. Το αίσθημα ότι η Τοπική Αρχή θα πρωτοπορήσει, ότι θα προβληθεί θετικά από τα ΜΜΕ και ότι θα κάνουν καλό στο περιβάλλον θα βοηθήσει τα μέγιστα.
  4. Αν για παράδειγμα η περιοχή είναι τουριστικός προορισμός, αν είναι σε καλή τοποθεσία ή αν με διάφορους τρόπους μπορεί να προσφέρει προβολή στο πρόγραμμα, αυτό θα βοηθήσει και στην εξεύρεση χρηματοδότη.
Ποια όμως είναι τα πρακτικά βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν για την εφαρμογή του προγράμματος;
  • Θα πρέπει να καθοριστεί ο αριθμός και το μέγεθος των τσαντών που θα δοθούν σε κάθε κατοικία. Για παράδειγμα οι γυναίκες σε μια κοινότητα πρότειναν δύο μεγέθη, μια μεγάλη και μια πιο μικρή για κάθε σπίτι. Το σχέδιο και οι χρωματισμοί πρέπει να είναι τέτοιοι που να μπορούν να τις χρησιμοποιούν άνετα άντρες και γυναίκες.
  • Ορισμένοι καταστηματάρχες οι οποίοι εξυπηρετούν και πελάτες εκτός από τη περιοχή πιθανό να ενδιαφέρονται για επιπλέον τσάντες για να πωλούν στους πελάτες τους.
  • Καταστήματα με μικρού μεγέθους προϊόντα μπορεί να χρειάζονται χάρτινα σακούλια διαφόρων μεγεθών.
  • Ορισμένοι επαγγελματίες έχουν πρόβλημα με τη παρασκευή και συσκευασία των προϊόντων τους, π.χ. σουβλάκια και κρεοπώλες. Επομένως σε περιπτώσεις όπου είναι αδύνατο να λειτουργήσει η επιχείρηση χωρίς έστω και λίγες τσάντες, θα επιχορηγηθεί η αγορά Βιοδιασπώμενων τσαντών.
  • Στις περιπτώσεις όπου χορηγούνται υλικά (τσάντες, και χάρτινα σακούλια) θα πρέπει να είναι σε αρκετές ποσότητες για να καλύψουν τον πρώτο χρόνο.
  • Τέτοιου είδους δραστηριότητες αντιμετωπίζονται συνήθως με περηφάνια από τους νέους και τους ενημερωμένους πολίτες. Ένα διακριτικό σήμα στις τσάντες που θα δοθούν θα ανεβάσει αυτό το αίσθημα ακόμη περισσότερο, ιδιαίτερα αν κάνει αναφορά στην περιοχή διαμονής.
  • Το ίδιο αποτέλεσμα θα έχει και η τοποθέτηση μιας αισθητικά και περιβαλλοντικά ωραίας σήμανσης στο κύριο δρόμο που θα αναγγέλλει στους περαστικούς και επισκέπτες ότι εισέρχονται σε "περιοχή ελεύθερη από πλαστικές τσάντες".

Τετάρτη, 9 Σεπτεμβρίου 2009

Υπηρεσίες στους αυτοκινητόδρομους

Η Κύπρος είναι από τους λίγους χώρους στην Ευρώπη όπου ένας ταξιδιώτης δεν θα βρει χώρους ξεκούρασης και υπηρεσίες στους αυτοκινητόδρομους αλλά αναγκάζεται να δοκιμάσει την τύχη του στα κέντρα αναψυχής και εστιατόρια της περιοχής. Το Κράτος παράλληλα κατευθύνει τους αυτοκινητιστές με τη σήμανση στους αυτοκινητόδρομους σε ιδιωτικές εγκαταστάσεις.
Φυσικά τα κέντρα αναψυχής και εστιατόρια που βρίσκονται κοντά σε αυτοκινητόδρομους δεν έχουν καμιά υποχρέωση να προσφέρουν τέτοιες υπηρεσίες σε οποιονδήποτε περαστικό παρά μόνο στους πελάτες τους.

Ένας τουρίστας για παράδειγμα που ενοικιάζει αυτοκίνητο για να γνωρίσει την Κύπρο όχι μόνο δεν έχει επιλογές για ξεκούραση ή χρήση αποχωρητηρίου αλλά θα ξαφνιαστεί από το γεγονός ότι η σήμανση στο δρόμο τον στέλνει σε ιδιωτικούς χώρους εντελώς άσχετους με αυτούς που συνηθίζονται στην Ευρώπη.
Παράλληλα τα ίδια προβλήματα αντιμετωπίζουν και οι επαγγελματίες οδηγοί, οι διανομείς και όσοι χρησιμοποιούν τους δρόμους καθημερινά.

Σαν αποτέλεσμα αυτής της έλλειψης έχουμε πολλά σκουπίδια στους αυτοκινητόδρομους, ταλαιπωρία των οδηγών και ιδιαίτερα των ξένων περιηγητών.

Στο εξωτερικό οι σταθμοί εξυπηρέτησης στους αυτοκινητόδρομους προσφέρουν ένα μίγμα από υπηρεσίες ανάλογα με το σταθμό, το μέγεθος και την τοποθεσία του, όπως φαγητό, χώρο ξεκούρασης, καύσιμα, χώρο για πικ νικ, χώρο για διανυκτέρευση καραβανιών, διάφορα καταστήματα, μηχανικό αυτοκινήτων και πολλές άλλες υπηρεσίες που είναι σχεδιασμένες να εξυπηρετούν τους ταξιδιώτες.

Στην Κύπρο θα μπορούσαμε να προσφέρουμε έστω και τις πιο απλές διευκολύνσεις σε επιλεγμένα σημεία εξόδου-εισόδου των αυτοκινητοδρόμων στην Κύπρο.
Οι χώροι αυτοί θα πρέπει να προσφέρουν χώρο ξεκούρασης όπως αυτούς του Τμήματος Δασών, αποχωρητήρια, αναψυκτήριο ή ακόμη και εστιατόριο και αν είναι δυνατό και ένα από τους νέους σταθμούς αυτοεξυπηρέτησης καυσίμων που σχεδιάζει να εισάξει στους αυτοκινητόδρομους το Υπουργείο Εμπορίου.
Έφτασε νομίζω και η εποχή τέτοιες υπηρεσίες να σχεδιάζονται μαζί με τον αυτοκινητόδρομο, ιδιαίτερα όπου μπορεί να συνδυαστούν εύκολα με ολοκληρωμένα πρατήρια βενζίνης ή και ακόμη στάθμευση υπηρεσιών άμεσης εξυπηρέτησης βλαβών και μια σειρά από άλλες υπηρεσίες ανάλογα με την περιοχή.
Το εισόδημα από τέτοιους σταθμούς ή ακόμη και η διαχείριση τους θα μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να προσφέρεται σε ορισμένες κοινότητες που η διάβαση του αυτοκινητόδρομου τους έχει δημιουργήσει πρόβλημα.
Και φυσικά σε αυτού του τύπου τα εστιατόρια η προσφορά παραδοσιακού τύπου κυπριακά φαγητά (όχι ταβέρνα) πρέπει να είναι υποχρεωτική !

[σχετική επιστολή έχει σταλεί στον Υπ. Συγκοινωνιών]

Τετάρτη, 2 Σεπτεμβρίου 2009

Η αρχή του τέλους για τους παραδοσιακούς λαμπτήρες

Μέσα από τις προσπάθειες εξοικονόμησης ενέργειας, η ΕΕ έχει καθορίσει ένα καθοδηγητικό πλαίσιο (αρχές, όροι και κριτήρια) οικολογικού σχεδιασμού για τον εξοπλισμό που καταναλώνει ενέργεια.
Με τον τρόπο αυτό η ΕΕ δεν καθορίζει τώρα υποχρεωτικές προδιαγραφές για τα διάφορα προϊόντα το οποίο θα γίνει μετά και μετά από δημόσιο διάλογο για το κάθε προϊόν.
Λεπτομέρειες για τα πιο πάνω υπάρχουν στην ειδικά σχεδιασμένη ιστοσελίδα της ΕΕ

Τα προϊόντα στα οποία η ΕΕ έχει πρόθεση να επικεντρωθεί πρώτα είναι:
• Τα συστήματα θέρμανσης και συστήματα για ζέσταμα του νερού
• Ηλεκτρικά μοτέρ
• Φωτισμό σε οικιακό και εργασιακό επίπεδο
• Εξοπλισμό οικιακής χρήσης
• Εξοπλισμό γραφείου
• Ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές οικιακής χρήσης
• Συστήματα θέρμανσης, εξαερισμού και ψύξης (HVAC)
Ο κανονισμός καλύπτει προϊόντα που κατασκευάζονται σε χώρες κράτη μέλη της ΕΕ αλλά και σε προϊόντα που εισάγονται από αλλού.
Βασικά καλύπτονται όλες οι πηγές ενέργειας, είτε αυτή είναι ηλεκτρισμός, υγρό, στερεό ή αέριο καύσιμο, εξαιρούνται όμως τα εμπορικά και τα ιδιωτικά αυτοκίνητα.

Με βάση την οδηγία 2005/32/ΕΚ, η ΕΕ έκδωσε στις 18/03/2008 κανονισμό με τον οποίο καθορίζεται η σταδιακή απαγόρευση των λαμπτήρων πυρακτώσεως με την πρώτη απαγόρευση να μπαίνει σε εφαρμογή φέτος, την 1η Σεπτεμβρίου του 2009.
Έτσι φέτος, από την 1η Σεπτεμβρίου απαγορεύεται η εισαγωγή και η κατασκευή λαμπτήρων πυρακτώσεως με κατανάλωση ίση ή μεγαλύτερη από 100W.
Την 01/09/2010 θα απαγορευτεί η κυκλοφορία των λαμπτήρων πυρακτώσεως με κατανάλωση 75W, την 01/09/2011, των λαμπτήρων με κατανάλωση 60W.
Παράλληλα με το πιο πάνω θα επιβάλλεται και σταδιακή απαγόρευση στους λαμπτήρες τύπου Halogen με ολική απαγόρευση του τύπου αυτού των λαμπτήρων το 2013.

Η μελέτη πάνω στην οποία στηρίχθηκαν οι πιο πάνω αποφάσεις της ΕΕ είναι διαθέσιμη στο διαδίκτυο στη σελίδα www.eup4light.net

Στην Κύπρο καλούμε εδώ και καιρό όλους τους καταναλωτές να χρησιμοποιούν τους νέους λαμπτήρες χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης.
Η μεγαλύτερη αποδοτικότητα και η μεγάλη διάρκεια ζωή των λαμπτήρων αυτών είναι το μεγάλο τους πλεονέκτημα.
Υπάρχουν ακόμη περιβαλλοντικά προβλήματα με τους λαμπτήρες αυτούς αλλά τα μειονεκτήματα τους θα ξεπεραστούν με την εξέλιξη της τεχνολογίας αλλά και την επέκταση της ανακύκλωσης σε ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές.
Υπάρχει όμως και μια νέα τεχνολογία η οποία εξελίσσεται αργά αλλά σταθερά, και δεν είναι άλλη από αυτή των LED η οποία προσφέρει πάρα πολύ μεγάλη διάρκεια ζωής και εξαιρετικά ψηλή αποδοτικότητα.
Όλοι γνωρίζουν τη τεχνολογία αυτή στη μικρή της μορφή γιατί δεν είναι τίποτα άλλο από το μικρό κόκκινο ή πράσινο φωτάκι που χρησιμοποιείται εδώ και δεκάδες χρόνια στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό.

Το πρόβλημα που έχουμε ακόμη με τα LED είναι το μικρό τους μέγεθος. Έτσι για να μπορούν να εκπέμπουν ικανοποιητικά οι σχεδιαστές βάζουν πολλά τέτοια LED μαζί.
Ήδη βλέπουμε τη τεχνολογία αυτή σε χρήση σε αυτοκίνητα, σε φώτα τροχαίας, σε φανάρια χεριού, σε διακοσμήσεις κλπ.

Τρίτη, 1 Σεπτεμβρίου 2009

Κρύος αέρας το χειμώνα με … επιχορήγηση 2

Στην ανάρτησή μου Κρύος αέρας το χειμώνα με … επιχορήγηση αναφερόμουν στο γεγονός ότι δίνουμε σημασία στο αν τα παράθυρα είναι διπλά ή όχι αλλά αφήνουμε πίσω τον παράγοντα "χαραμάδες"΄.....
Τη περασμένη εβδομάδα έμεινα για 2 μέρες σε ξενοδοχείο στις Πλάτρες, το ξενοδοχείο ανακαινισμένο μέσα στα πλαίσια του αγροτουρισμού.
Έκανε βροχές και κρύο, έκλεισα την πόρτα της βεράντας και αμέσως θυμίθηκα την προηγούμενή μου εμπειρία για την οποία αναφέρτηκα στην ανάρτησή μου με τίτλο Κρύος αέρας το χειμώνα με … επιχορήγηση ...
Εδώ σε θέλω μάστορα !!

Η πόρτα της βεράντας είναι κλειστή αλλά ακόμη μπορείς να δεις έξω ... με διπλά τζάμια για ... θερμομόνωση !
Related Posts with Thumbnails