Πέμπτη, 31 Ιανουαρίου 2008

Βάλτε καταλύτη στη μύτη σας

Πηγή οχληρίας τα πρατήρια καυσίμων στις κατοικημένες περιοχές - Έκθεση Επιτρόπου Περιβάλλοντος
Βάλτε καταλύτη στη μύτη σας
Οι πρατηριούχοι οφείλουν, σύμφωνα με τους όρους αδειοδότησής τους, να θέτουν σε λειτουργία σύστημα απορρόφησης των οσμών και των αερίων όταν γεμίζουν τις δεξαμενές τους με καύσιμα. Ωστόσο, αυτό το μέτρο δεν αρκεί.
Μεγάλη πηγή οχληρίας αποτελούν τα πρατήρια πετρελαιοειδών και δη αυτά που ανεγείρονται σε κατοικημένες περιοχές. Τα παράπονα κατοίκων που γειτνιάζουν με βενζινάδικα είναι πολύ έντονα κι όχι άδικα, επισημαίνει ο Επίτροπος Περιβάλλοντος, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου και δεν διαφωνούν ούτε ο διευθυντής της Υπηρεσίας Ενέργειας, Σόλωνας Κασίνης, ούτε ο αρμόδιος επιθεωρητής Εργασίας, Στέλιος Γεωργιάδης.
Παρά το γεγονός ότι επιβάλλεται ως όρος της άδειας λειτουργίας των πρατηρίων η ύπαρξη συστήματος απορρόφησης εξατμίσεων όταν οι δεξαμενές των πρατηρίων γεμίζουν από τα βυτιοφόρα των εταιρειών πετρελαιοειδών, η βαριά μυρωδιά των πετρελαιοειδών δεν εξαλείφεται.
Εξάλλου η 24ωρη λειτουργία των πρατηρίων επιδεινώνει το πρόβλημα διότι δεν υπάρχει αντίστοιχο σύστημα απορρόφησης όταν γεμίζουν τα ντεπόζιτα των οχημάτων. Το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας ετοιμάζει σχετικούς κανονισμούς, ωστόσο αναμένεται ότι θα εφαρμοστούν όταν υιοθετηθεί σχετική ευρωπαϊκή οδηγία σε δύο περίπου χρόνια. Σήμερα στην Κύπρο λειτουργούν 250 πρατήρια πετρελαιοειδών.
Θόρυβος, οσμές, καυσαέρια
Οι καταγγελίες που παίρνει ο Επίτροπος από κατοίκους των οποίων τα υποστατικά συνορεύουν με βενζινάδικα ή κατοίκους περιοχών όπου θα ανεγερθούν νέα, αφορούν:• Το συνεχή θόρυβο κατά τη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας από ανθρώπους, αυτοκίνητα και μηχανήματα.
• Τη φωτορύπανση από το πρατήριο και τα φώτα των οχημάτων όταν σταματούν με δυνατή μουσική, συζητήσεις και άλλους θορύβους. Η απλή δεντροστοιχία που κάποτε επιβάλλεται στον περίγυρο δεν αρκεί!
• Την εκπομπή οσμών και καυσαερίων που η Ευρωπαϊκή Ένωση προσπαθεί να περιορίσει με νέες ρυθμίσεις.
• Χτίζονται παντού χωρίς κανένα περιορισμό. Η μόλυνση που παρασύρουν τα νερά της βροχής, ο κίνδυνος διαρροών από αβλεψίες ή μετά από φθορές έπρεπε να είναι απαγορευτικές για ορισμένες περιοχές.
Παραστάσεις Κασίνη
Ο Σόλων Κασίνης, από τον οποίο ζητήσαμε να σχολιάσει όσα καταγγέλλονται στον Επίτροπο Περιβάλλοντος, μίλησε κι ως παθών. Το σπίτι του, όπως μας ανέφερε, δεν βρίσκεται δίπλα ακριβώς από πρατήριο βενζίνης, αλλά τους χωρίζουν γύρω στα 15 σπίτια. Όμως γνωρίζει πότε ξεφορτώνει βυτιοφόρο στις δεξαμενές καυσίμων του εν λόγω πρατηρίου. Οι οσμές, σημείωσε, είναι έντονες κι άσχημες και οι εκπομπές βλαβερές. "Το καλοκαίρι δεν μπορούμε να καθίσουμε στη βεράντα μας. Σκεφτείτε αυτούς που μένουν ακριβώς δίπλα", είπε χαρακτηριστικά.
Το συγκεκριμένο θέμα καταγγέλθηκε από τον ίδιο ουκ ολίγες φορές στην Υπηρεσία Επιθεώρησης Εργασίας, ενώ έκανε συστάσεις προς τους συναδέλφους του και ως διευθυντής της Υπηρεσίας Ενέργειας. Επεσήμανε πως οι επιθεωρητές θα πρέπει να επιβλέπουν σε συνεχή βάση την κατάσταση, ώστε να ελέγχουν ένα προς ένα τα πρατήρια εάν τα συστήματα εξαερισμού τους βρίσκονται σε λειτουργία. "Μπορεί να έχουν συστήματα (άλλωστε το απαιτεί η νομοθεσία) αλλά να μην τα θέτουν σε λειτουργία".
Εξέφρασε την πεποίθηση ότι πρέπει να επιβάλλονται και κυρώσεις για να πάψει επιτέλους αυτή η οχληρία.
Αδειούχα μεν, αλλά...
Σύμφωνα με το λειτουργό επιθεώρησης εργασίας, Στέλιο Γεωργιάδη, το Τμήμα Επιθεώρησης έχει την ευθύνη για τον έλεγχο της ρύπανσης της ατμόσφαιρας. Σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει να εξασφαλίσουν όλα τα πρατήρια άδεια λειτουργίας από το Υπ. Εργασίας με βασικό όρο, όπως προαναφέραμε, τη συλλογή των εξατμίσεων την ώρα που γεμίζουν οι δεξαμενές. Σημείωσε ότι όλα τα πρατήρια είναι αδειούχα.
Επισημάναμε ότι παρ' όλα αυτά οι οσμές και οι εξατμίσεις υπάρχουν... Όπως είπε, πιθανόν να προκύπτουν την ώρα του γεμίσματος των ντεπόζιτων των οχημάτων. Θέμα που δεν ρυθμίζεται ακόμη νομοθετικά, αλλά γίνονται προσπάθειες για τη σύσταση κανονισμών. Όσον αφορά στις εκπομπές αερίων, το Τμήμα, επεσήμανε ο κ. Γεωργιάδης διενεργεί μετρήσεις της ποιότητας του αέρα και μέχρι σήμερα δεν έχουν σημειωθεί υπερβάσεις των ορίων.
Απαντώντας στο σχόλιο Κασίνη ότι πρέπει να ελέγχονται ένα προς ένα τα πρατήρια για να διαφανεί εάν λειτουργούν τα συστήματα απορρόφησης, ανέφερε πως αυτό γίνεται στο πλαίσιο εκστρατειών. Η καμπάνια ελέγχου των πρατηρίων πραγματοποιήθηκε το 2007 χωρίς να εντοπιστεί πρόβλημα.
Τι εισηγείται ο Επίτροπος Περιβάλλοντος
Στην Κύπρο υπάρχει ένας συμφωνημένος τύπος πρατηρίων βενζίνης στον οποίο προστίθενται μια σειρά από (συνήθως) απλούς πολεοδομικούς όρους ανάλογα με την περιοχή όπου θα κατασκευαστεί. Ωστόσο αυτό δεν αρκεί. Έτσι, σύμφωνα με εισηγήσεις του Επιτρόπου θα πρέπει:
• Να περιληφθούν τα πρατήρια καυσίμων στα έργα για τα οποία απαιτείται Μελέτη Εκτίμησης των Επιπτώσεων στο Περιβάλλον, όπως γίνεται για παράδειγμα στη Μεγάλη Βρετανία.
• Να εξεταστεί η δυνατότητα ανέγερσης πιο μικρών εναλλακτικών πρατηρίων ιδιαίτερα για τις πόλεις.
Δεν είναι απαραίτητο όλα τα πρατήρια να είναι τόσο μεγάλα. Στο εξωτερικό υπάρχουν και μικρά στις πόλεις όπου παίρνεις μόνο καύσιμα.
Δεν θέλουν τα πρατήρια Πέντε ανοικτές... πληγές
Τους τελευταίους μήνες έχει συσταθεί και Σύνδεσμος Επηρεασμένων Ατόμων από πρατήρια πετρελαιοειδών, ο οποίος προσπαθεί να πείσει με διάλογο τις εταιρείες πετρελαιοειδών να κάνουν δεύτερες σκέψεις εκεί όπου η ανέγερση πρατηρίων δημιουργεί πρόβλημα στους κατοίκους ή ακόμη και στο περιβάλλον. Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου, Χριστόδουλος Σαββίδης, συνεχώς αυξάνονται τα μέλη του συνδέσμου, αλλά και οι καταγγελίες για δυσοσμία και θόρυβο.
Εν τω μεταξύ αυτή τη στιγμή οι κάτοικοι πέντε περιοχών στις οποίες αναμένεται να ανεγερθούν ή έχουν ήδη ανεγερθεί πρατήρια πετρελαιοειδών, κάθονται σε αναμμένα κάρβουνα.
Παλιομέτοχο: Στο Παλιομέτοχο έχει εκδοθεί πολεοδομική και οικοδομική άδεια για πρατήριο, αποφάσεις οι οποίες δεν βρίσκουν σύμφωνους τους κατοίκους της περιοχής.• Λεωφόρος Λάρνακος (Λευκωσία): Η υπόθεση ανέγερσης πρατηρίου βρίσκεται στο δικαστήριο, καθώς οι κάτοικοι έχουν προσφύγει εναντίον της απόφασης του Δήμου να εκδώσει οικοδομική άδεια. Έχει βέβαια, εκδοθεί πολεοδομική άδεια.
Κίτι: Έχουν εκδοθεί και οι δύο αναγκαίες άδειες και η ανέγερσή του έχει ολοκληρωθεί. Ωστόσο ο Σύνδεσμος και το Κίνημα Οικολόγων καταγγέλλουν ότι η κατάσταση είναι τραγική και οι κάτοικοι παρουσιάζουν πρόβλημα υγείας.• Ορόκλινη: Έχει εκδοθεί πολεοδομική άδεια και έχει ξεκινήσει παράνομα η ανέγερση του πρατηρίου καθώς δεν έχει εκδοθεί ακόμη η οικοδομική άδεια.
Αραδίππου: Στην Αραδίππου έχουν εκδοθεί και οι δύο άδειες ωστόσο δεν έχει ακόμη ξεκινήσει η ανέγερση καθώς φαίνεται ο ιδιοκτήτης του τεμαχίου να κάνει δεύτερες σκέψεις. Για το πρατήριο της Αραδίππου έχει γίνει περιβαλλοντική μελέτη η οποία κατέγραψε τους πιθανούς κινδύνους.
Περιβαλλοντική μελέτη
Στις τέσσερις από τις πιο πάνω περιπτώσεις τα πρατήρια γειτνιάζουν με κατοικημένες περιοχές, ενώ όπως πληροφορείται ο "Π" κοντά στις δύο από αυτές κατοικούν καρκινοπαθείς. Όσον αφορά τέλος το πρατήριο που ανεγείρεται στην Ορόκλινη παρουσιάζει ιδιαίτερο πρόβλημα καθώς συνορεύει με τον υγροβιότοπο της περιοχής.
Μάλιστα το Κίνημα Οικολόγων Περιβαλλοντιστών, ενόψει της Παγκόσμιας Μέρας Υδροβιοτόπων που είναι στις 2 Φεβρουαρίου, διοργανώνει την Κυριακή, στις 12:30 μ.μ., εκδήλωση διαμαρτυρίας ενάντια στην ανέγερση πρατηρίου πετρελαιοειδών στην περιοχή της Λίμνης Ορόκλινης και υπέρ της ένταξης της Λίμνης στους προστατευόμενους οικότοπους.
Για την προστασία του υδροβιότοπου της λίμνης της Ορόκλινης, το Κίνημα Οικολόγων Περιβαλλοντιστών έχει ήδη προβεί σε σειρά εκδηλώσεων. Το Κίνημα εισηγείται να εκσυγχρονιστεί το νομικό πλαίσιο που αφορά στην ανέγερση πρατηρίων ώστε να είναι υποχρεωτική η εκπόνηση περιβαλλοντικής μελέτης και μελέτης εκτίμησης κινδύνων (risk assesment), να καταρτιστεί πρόγραμμα απομάκρυνσης πρατηρίων από ευαίσθητες περιοχές (οικιστικές, περιβαλλοντικές) και η χωροθέτηση νέων πρατηρίων να γίνεται μακριά από πυκνοκατοικημένες περιοχές.
Η υφιστάμενη νομοθεσία ισχύει από το 1964.
http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=770789&-V=articles
ΓΡΑΦΟΥΝ ΚΑΤΙΑ ΣΑΒΒΑ ΚΑΙ ΜΙΡΑΝΤΑ ΛΥΣΑΝΔΡΟΥΚωδικός άρθρου: 770789ΠΟΛΙΤΗΣ - 31/01/2008, Σελίδα: 24

Τετάρτη, 30 Ιανουαρίου 2008

Αυτοκτονούν τα πουλιά στην Αλυκή

Διαπιστώσεις του Επ. Περιβάλλοντος και των αρχών για την ασφάλεια Πτήσεων
Αυτοκτονούν τα πουλιά στην Αλυκή - Πολίτης

Η εισβολή πουλιών στα αεροδρόμια θα αποτελέσει στο μέλλον ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα καθώς συντρέχουν παράγοντες που αυξάνουν τον αριθμό τους, ειδικά στην Λάρνακα. Οι περισσότερες αναφορές πληρωμάτων αφορούν κτυπήματα πουλιών.
Την ανάγκη για οργανωμένη αντιμετώπιση του κινδύνου εισβολής πουλιών (bird strikes) σε αεροπλάνα τα οποία βρίσκονται σε διαδικασία απογείωσης και προσγείωσης στα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου, διατυπώνει στην πολυσέλιδη έκθεση του-απολογισμό της υπηρεσίας του- ο απερχόμενος επίτροπος Περιβάλλοντος, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου.
Ο Επίτροπος εκτιμά ότι με την πάροδο του χρόνου το πρόβλημα θα γίνει ακόμη μεγαλύτερο καθώς συντρέχουν παράγοντες που αυξάνουν τον αριθμό των πουλιών ειδικά στο αεροδρόμιο της Λάρνακας.
Σωρεία αναφορών
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων και Συμβάντων, Κώστας Ορφανός, ενώπιον του οποίου θέσαμε το ζήτημα που θίγει στην έκθεσή του ο κ. Θεοπέμπτου συμφώνησε πλήρως με τις διαπιστώσεις. Το μέγεθος του προβλήματος αναδεικνύεται κι από τις στατιστικές: τα κτυπήματα στα αεροπλάνα από πουλιά, είναι το υπ' αριθμόν ένα ζήτημα που απασχολεί την Επιτροπή Διερεύνησης καθώς οι αναφορές που έχει ενώπιόν της από πληρώματα είναι πολλές. Τόσο κυπριακών, όσο και ξένων αεροπορικών εταιρειών. Το ευτυχές είναι πως έως σήμερα μόνο ζημιές είχαμε από τον απολογισμό των bird strikes. Ζημιές όμως που κοστίζουν πολλές χιλιάδες λίρες στις εταιρείες...
Έρευνα από Hermes
Είναι γι' αυτό το λόγο που όταν ανέλαβε ο στρατηγικός επενδυτής (πριν ενάμισι χρόνο) επιστράτευσε ειδικό από τον Καναδά, ο οποίος προέβη σε εισηγήσεις, όχι βεβαίως για να εξαλειφθούν τα πουλιά, αλλά για να γίνουν ενέργειες για εκφοβισμό τους ώστε να απομακρύνονται από τους κινητήρες των αεροσκαφών. Ο εκφοβισμός φαίνεται να είναι ο κυριότερος τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος. Σε συσκέψεις που κάλεσε η Hermes Airports συμμετείχαν και αρμόδιες αρχές όπως το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας, η Επιτροπή Διερεύνησης, η Υπηρεσία Περιβάλλοντος και το Ταμείο Θήρας.
Προέκυψαν όμως νομικά ζητήματα, τα οποία πρέπει να επιλυθούν. Ταυτόχρονα, συνεχίζουν να καταγράφονται οι συνήθειες των πουλιών, όπως οι ώρες που περνούν, ο τρόπος που πετούν, από ποιες κατευθύνσεις κινούνται και σε ποιο ύψος.
Η τεκμηριωμένη έκθεση θα οδηγήσει σε έναν πιο επιστημονικό τρόπο αντιμετώπισης του προβλήματος. Για παράδειγμα έχει διαπιστωθεί ότι τα φλαμίνγκος δεν μένουν το βράδυ στην Αλυκή, αλλά στήνουν τις "φωλιές" τους στα παρακείμενα χωράφια κι επιστρέφουν στη λίμνη με το πρώτο φως της ημέρας.
Γιατί αυξάνονται τα πουλιά
Ο Επίτροπος Περιβάλλον αναφέρει στην έκθεσή του, τους λόγους για τους οποίους αυξάνονται τα πουλιά στην περιοχή γύρω από το αεροδρόμιο Λάρνακας. Μεταξύ άλλων το αεροδρόμιο συνορεύει με τον προστατευμένο από τη συνθήκη του Ραμσιάρ βιότοπο, ενώ οι μεγάλες δεξαμενές τριτοβάθμιας επεξεργασίας του σταθμού λυμάτων οι οποίες συνορεύουν με το δίαυλο απογείωσης, ελκύουν εκατοντάδες μεγάλα πουλιά όπως πάπιες.
Ο Επίτροπος επισημαίνει ότι πολλές από τις πάπιες πέθαναν μέσα στο 2007 από δηλητηρίαση. Αναμένεται όμως ότι ο αριθμός τους θα αυξάνεται συνεχώς...
Επιπλέον στην περιοχή του αεροδρομίου απαγορεύεται το κυνήγι, ενώ έχουν αυξηθεί σημαντικά οι καλλιέργειες δυτικά του αεροδρομίου βελτιώνοντας έτσι τις δυνατότητες εξεύρεσης τροφής για τα πουλιά. Τέλος, νομοθεσία του κράτους παρέχει πλέον αυξημένη προστασία στα πουλιά και τη φύση.
Παρόμοιο πρόβλημα εμφανίζεται και στο αεροδρόμιο Πάφου, όπου όπως και στη Λάρνακα υπάρχουν δεξαμενές δίπλα από το δίαυλο του αεροδρομίου. Επίσης το αεροδρόμιο της Πάφου γειτνιάζει με μεγάλο ευκαλυπτώνα. Η πρακτική που εφαρμόζεται εκεί, σύμφωνα με καταγγελίες που δέχθηκε ο Επίτροπος είναι το σταδιακό κόψιμο των ευκαλύπτων κάτι που ωστόσο ο ίδιος θεωρεί λανθασμένη πρακτική και πρέπει να σταματήσει.
Προτάσεις ΘεοπέμπτουΤεχνητοί "βιότοποι" μακριά από το αεροδρόμιοΗ συνεχόμενη αύξηση του αριθμού των πουλιών πλησίον αεροδρομίων μπορεί να τα οδηγήσει σε βέβαιο θάνατο, αφού μπλέκονται στις μηχανές των αεροπλάνων αλλά και πολύ περισσότερο θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των πτήσεων.
Για να αποφευχθεί μια πιθανή και χωρίς σωστό προγραμματισμό καταστροφή των πουλιών της περιοχής και να εξασφαλιστεί η ασφάλεια των επιβατών, στην έκθεσή του ο Επίτροπος εισηγείται όπως το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων βεβαιωθεί ότι η αντιμετώπιση γίνεται με το σωστό προγραμματισμό και σχέδιο. Η ετοιμασία ενός Στρατηγικού Σχεδίου για έλεγχο του προβλήματος είναι κοινή πρακτική και η κατάρτισή της είναι πλέον απαραίτητη, τονίζει ο Επίτροπος.
Μιλώντας στον "Π" ο κ. Θεοπέμπτου εξήγησε ότι για να αντιμετωπιστεί ο κίνδυνος θα πρέπει μεταξύ άλλων να εκπονηθεί μελέτη για κατανόηση της συμπεριφοράς και βιότοπου των ειδών της περιοχής και να γίνει διαχείριση των φυσικών χώρων του αεροδρομίου ούτως ώστε αυτό να μην ελκύει άγρια ζωή.
Ο Επίτροπος εισηγείται το συχνό κλάδεμα, καθαρισμό χόρτων και αφαίρεση νερών. Την ίδια ώρα πρέπει να εξευρεθούν τρόποι απομάκρυνσης ή και παρεμπόδισης των πουλιών μέσω περίφραξης και άλλων μεθόδων (θόρυβο, οπτικά μέσα, πλαστικά νεκρά πουλιά κλπ.).
Ο Επίτροπος εισηγείται ακόμα την κατασκευή πιο ελκυστικών για τα πουλιά χώρων μακριά από το αεροδρόμιο, τη χρήση δικτύων και το κλείσιμο των διαφόρων ανοιγμάτων σε κτήρια όπου μπορεί τα πουλιά να κτίζουν τις φωλιές τους.
ΓΡΑΦΟΥΝ ΜΙΡΑΝΤΑ ΛΥΣΑΝΔΡΟΥ ΚΑΙ ΚΑΤΙΑ ΣΑΒΒΑ
Κωδικός άρθρου: 770540
ΠΟΛΙΤΗΣ - 30/01/2008, Σελίδα: 24

Δευτέρα, 28 Ιανουαρίου 2008

Πάνε, χάθηκαν τα ελαστικά στον Κοτσιάτη

Σήμερα το απόγευμα γύρο στις 6 πήραν φωτιά τα ελαστικά που ήταν διαχωρισμένα στον Κοτσιάτη. Σκοπός ήταν να σταλούν στην ανακύκλωση. Έχουν αδειοδοτηθεί 2 εργοστάσια ανακύκλωσης ελαστικών, το ένα είναι προχωρημένη η κατασκευή του και έχει ενδιαφερθεί και το τσιμεντοπιείο.
Δεν μπορώ να φανταστώ πως άρχισε η φωτειά αφού:
  1. Τα σκουπίδια είναι πολύ μακριά (100 με 150 μέτρα) καλυμμένα και δεν καίγονται γιατί σκεπάζονται καθημερινά με χώμα.
  2. Μεταξύ του σκουπιδότοπου και των ελαστικών είναι απλά χώμα.
  3. Η σημερινή μέρα ήταν βροχερή από το μεσημέρι!
  4. Εκεί κατέληγαν μόνο ελαστικά και όχι άλλα σκουπίδια. Ελαστικά ανάμικτα με άλλα σκουπίδια πήγαιναν στο σκυβαλότοπο.

Γιατί κάηκαν επομένως ;;;
Για τα μέταλλα που περιέχουν;

Πέμπτη, 24 Ιανουαρίου 2008

EDITORIAL: The business of energy in Cyprus

EDITORIAL: The business of energy in Cyprus [Financial Mirror]

The European Commission will launch the second EU Sustainable Energy Week on Monday to debate strategies for a more sustainable future in terms of renewable energy sources, energy efficiency, clean transport and alternative fuels.
Though the focus of the campaign is energy efficiency and greater use of renewable sources as the main response to climate change and the risks of energy import dependency, Cyprus needs to see the greater picture before it is too late.
‘Do carbon emissions affect Cyprus?’ any naïve citizen may ask, not realising that we are now partners in the greater effort to help Europe assume the leadership towards reaching a low carbon society.
The present administration’s initiative to create the office of the Commissioner for the Environment was the first step, but remains short of drastic measures as many still think that energy and the environment are issues reserved only to long-haired and unshaven ‘Greens’ who demonstrate to save the turtles.
But Commissioner Theopemptou has said on many recent occasions that energy and a clean environment affect all stakeholders of society. He has even suggested that there is money to be made in the business of clean energy and environmental clean-up.
Trouble is, he mans an office so small it is often forgotten or neglected. The office may have an unlimited budget, as it sources its funds directly from the Presidential Palace, but it does not have the legal tools to enforce some measures that are necessary and may even turn out to be cost-saving in the end.
The Commissioner’s role should be upgraded to a super-regulator, one who will have a direct say not only in waste management and saving natural resources, but should also be considered as the independent watchdog to ensure that all new energy policy decision are taken with the public interest in mind.
Furthermore, Mr. Theopemptou should not be limited to simply advising government departments on how to save energy and help reduce carbon emissions through stop-gap measures such as introducing subsidised inter-city bus services that will drastically reduce CO2 emissions and relieve the motor congestion from the two main airports.
To the government’s credit, the new initiative obliges all government procurements to include energy efficient and waste saving requirements. But Mr. Theopemptou can only force local administration to switch to, say, solar-powered street lamps if he has the full support of all the political forces in parliament to pass the necessary bill.
He should also have a say in what fleet type the airlines invest in as aviation is responsible for 2% of all CO2 emissions on this planet.
However, shipping accounts for double that figure, or 4% of all global CO2 emissions and Cyprus prides itself as being one of the ten biggest merchant marine forces in the world. Hence, the shipping community too should take appropriate responsibility to help reduce this pollution, especially if the Cyprus flag will soon account for (and be blamed for) the pollution of the seas and the sea air.

Κυριακή, 20 Ιανουαρίου 2008

"Ζουμ" στα περιβαλλοντικά της Λεμεσού - Πολίτης

Αποκαλυπτικά στοιχεία στην έκθεση του Επιτρόπου Περιβάλλοντος
"Ζουμ" στα περιβαλλοντικά της Λεμεσού
[H σελίδα σε PDF
]


Με μέγιστο πρόβλημα της Λεμεσού την έλλειψη νερού, και έχοντας στο χέρι την καλύτερη λύση, ο Επίτροπος Περιβάλλοντος, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, αποκαλύπτει στον "Π" κάποιες αράδες από τον πολυσέλιδο απολογισμό της υπηρεσίας του "Η θητεία μου λήγει στις 29/02/2008. Ο επόμενος Πρόεδρος θα πρέπει να αποφασίσει αν θα διορίσει Επίτροπο Περιβάλλοντος".
Είναι στις ειδήσεις του μπλοκ του (Theopemptou.blogspot.com) Χαράλαμπου Θεοπέμπτου και ο προάγγελος της πιθανής αποχώρησής του από τη θέση του επιτρόπου, αλλά και της πιθανής κατάργησης του θεσμού που δεν έχει κατοχυρωθεί από τη Βουλή, ώστε να εξαρτάται τώρα η συνέχισή του από τον επόμενο πρόεδρο.
Μαζί με την επικείμενη κατάθεση της έκθεσής του στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ο κύριος Θεοπέμπτου, κάνει απολογισμό των όσων διεκπεραίωσε από τον Ιούλιο του 2006 που ανέλαβε τη θέση. "Εφτά πληγές"Εφτά περιβαλλοντικά προβλήματα για τη Λεμεσό, θυμίζει ο Επίτροπος Περιβάλλοντος.
Πρώτιστο, η έλλειψη νερού και η σπατάλη.
1. Επικοινώνησε με 106 κοινότητες της Λεμεσού. Στόχος να ερωτηθούν οι κοινοτάρχες αν έχουν κεντρικό μετρητή νερού. Εννιά από τις 106 κοινότητες δεν γνώριζαν αν έχουν κεντρικό μετρητή και 22 δεν έχουν. "Ένα ποσοστό 23% περίπου των κοινοτήτων δεν μπορούν να ελέγξουν τις απώλειες νερού που πιθανόν να έχουν λόγω της έλλειψης των κεντρικών μετρητών", επισημαίνει ο κύριος Θεοπέμπτου.
Την ίδια στιγμή κάποια Συμβούλια Υδατοπρομήθειας καταγράφουν εκπληκτικές απώλειες νερού. Η Γερμασόγεια χάνει το 40% του νερού που διακινεί στο υδρευτικό της σύστημα. Η Παρεκκλησιά το 39,7% και ο Άγιος Τύχωνας το 28%. Θα είχε, δηλαδή, σχεδόν διπλάσιο νερό να πιει η Λεμεσός αν εκμηδενίζονταν οι παράπλευρες απώλειες!2.
Ο υδροβιότοπος του Ακρωτηρίου είναι άλλη μια πληγή για τη Λεμεσό. Ο επίτροπος επισημαίνει την ανάγκη να βρεθεί ένας τρόπος διαχείρισης της περιοχής.
3. "Η χωροθέτηση του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου, στο κέντρο της Λεμεσού, είναι κάτι που προβληματίζει περιβαλλοντικά", υποστηρίζει ο Επίτροπος Περιβάλλοντος, αφού η συγκέντρωση χιλιάδων φοιτητών στο κέντρο της πόλης, θα προκαλέσει μεγάλη οχληρία και αναστάτωση. "Θα ήταν καλό να δίνονταν λύσεις για το πού θα μένουν οι φοιτητές, θα ήθελα να έβλεπα ορατή λύση μέσων μαζικής μεταφοράς, αλλά και ποδηλατόδρομους".
4. Η περιοχή Μονής, είναι ένα άλλο περιβαλλοντικό ζήτημα. Ως άλλο ένα λάθος κρίνεται να σφραγιστεί το τελευταίο κομμάτι παραλίας που παραμένει ελεύθερο στην περιοχή.
5. Το Συνεδριακό Κέντρο. "Ποιος δεν θα αντιδρούσε", το σχόλιο του Επιτρόπου, προβάλλοντας τον σεβασμό στη θάλασσα και το ευρύτερο περιβάλλον της περιοχής που προγραμματίζεται η ανέγερσή του.
6. Το Βατί. Ο αιώνιος σκουπιδότοπος της Λεμεσού, του οποίου η σωστή διαχείριση επιβάλλεται να γίνει άμεσα.
7. Το βουλιαγμένο πλοίο αμιάντου ανοιχτά της Λεμεσού, άλλη μια πληγή για την πόλη.
Πολιτική στήριξη αλλά...Την απόλυτη στήριξη, δέχθηκε ως θεσμός, δηλώνει ο Επίτροπος Περιβάλλοντος, από τον πρόεδρο Παπαδόπουλο. "Δεν γνώριζα τον Πρόεδρο καλά πριν το διορισμό μου και η συνεργασία μαζί του ήταν για μένα μια ευχάριστη έκπληξη. Όσες φορές απευθύνθηκα στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, η στήριξη του ήταν άμεση και συνήθως εντός της ιδίας μέρας", αναφέρει.
Στήριξη έχει αισθανθεί, αμέριστη μάλιστα, από απλούς πολίτες. "Κάθε φορά που έδινα το τηλέφωνό μου στον αέρα, σε κάποια συνέντευξη, πραγματικά τα τηλέφωνα έπεφταν βροχή. Είναι απίστευτο πόσα περιβαλλοντικά προβλήματα επηρεάζουν την καθημερινότητα των ανθρώπων και πόσο μεγάλη ανάγκη υπάρχει για μια ανοικτή γραμμή καταγραφής τους".
Στήριξη, δηλώνει πως έχει ο κύριος Θεοπέμπτου, από την Πολιτεία, αλλά όταν του ζητούμε να βαθμολογήσει τα προβλήματα που έχει επιλύσει η υπηρεσία του, αποφεύγει να απαντήσει. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν έθεσε η υπηρεσία του τις σωστές θέσεις περιβαλλοντικά, ούτε και πως δεν εργάστηκε επισταμένα για μια σωρεία προβλημάτων... "Κάποιες φορές είναι η δυσκινησία των διαφόρων υπηρεσιών, κάποιες φορές είναι δύσκολο να "ξηλώσεις" τακτικές που ακολουθούνται για χρόνια και να πείσεις πως πρέπει να αλλάξουν", δικαιολογεί.
Υπό αυτές τις δύσκολες συνθήκες αρκετά προβλήματα βρίσκονται πολύ κοντά στην επίλυσή τους, όπως το θέμα των παλιών ελαστικών, των μπαζών, του καθαρισμού της υπαίθρου και των παλιών αυτοκινήτων.
Ο ίδιος καθορίζει ως "αδύνατο σημείο" του θεσμού του Επιτρόπου Περιβάλλοντος τη δυσκολία παρακολούθησης της πορείας των θεμάτων που διερευνά. Τη δυσκολία, δηλαδή, αφότου εντοπίσει, ερευνήσει ένα θέμα και δρομολογήσει την επίλυσή του να ενημερώνεται για την πορεία των πραγμάτων. Θα μπορούσαμε να πούμε, πως ο χρόνος του, τού επιτρέπει να ανοίγει ένα νέο θέμα "αφού μπει το νερό στ' αυλάκι" για το προηγούμενο, χωρίς να είναι εύκολο να γυρίζει πίσω.
Εμείς θα λέγαμε πως αδύνατο σημείο του θεσμού, είναι η ανυπαρξία επιστημονικής ομάδας που να ερευνά τα διάφορα περιβαλλοντικά ζητήματα. Όταν αυτό που καλούμε Επίτροπος Περιβάλλοντος, είναι ο επίτροπος και μια γραμματέας, μπροστά στις τόσες απαιτήσεις της θέσης, τα πράγματα είναι δύσκολα.
Αν λάβουμε μάλιστα, υπόψη ότι σε άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα η Βρετανία, όπου η Περιβαλλοντική Αρχή έχει προϋπολογισμό που αγγίζει τα 800 εκατομμύρια το χρόνο.Δέχθηκε και απειλές
Το ότι σε λίγο χρόνο με λίγα εφόδια ο θεσμός του Επιτρόπου Περιβάλλοντος παρήγαγε έργο, είναι αδιαμφισβήτητο. Τα δεκάδες φλέγοντα ζητήματα που καταγράφονται στην έκθεσή του είναι η απόδειξη.
Γιατί, τότε αισθάνεται να "τρίζει" η θέση του ο Επίτροπος και κυρίως γιατί να υπάρχει ανοικτό το ενδεχόμενο να καταργηθεί ο θεσμός, θα μπορούσε να διερωτηθεί κανείς. Οι απαντήσεις κρύβονται πίσω από τους ίδιους λόγους που ο Χαράλαμπος Θεοπέμπτου έχει δεχθεί απειλές με διάφορους τρόπους.
Είτε αυτές ήταν αυστηρού ύφους ..."προειδοποιητικές" επιστολές, είτε και κατευθείαν απειλές για να "κάτσει στ' αυγά του".
Ο λόγος είναι απλός. Τα περιβαλλοντικά ζητήματα, κρύβουν πίσω τους και μεγάλα οικονομικά συμφέροντα.
Πεδίον δόξης λαμπρόν για τους υποψήφιους Προέδρους, να δεσμευτούν από τώρα ότι θα στηρίξουν τον θεσμό του Επιτρόπου Περιβάλλοντος.
ΣΚΡΙΝΑΚΙ
Όραμα -πρότασηΟ κύριος Θεοπέμπτου μας μιλά για τον θεσμό που υπηρετεί, σαν να έχει ήδη αποχωρήσει από τη θέση του Επιτρόπου. Δίνει μάλιστα συμβουλές στον διάδοχό του, αν υπάρξει, και καταθέτει απόσταγμα της πείρας του κάποιες προτάσεις. Προτείνει, να δημιουργηθεί ένα τμήμα εξυπηρέτησης του κοινού, οι λειτουργοί του οποίου να μπορούν να ακούουν το πρόβλημα ή την εργασία που χρειάζεται να διεκπεραιώσει ο πολίτης που αποτείνεται για βοήθεια και να δύνανται να βοηθήσουν, άμεσα και πρακτικά. Να βοηθούν για παράδειγμα, στη συμπλήρωση διαφόρων αιτήσεων για άδειες που έχουν να κάνουν με περιβαλλοντικά θέματα και να λύνουν απλά προβλήματα που γίνονται όμως πολύπλοκα γιατί ο πολίτης δεν έχει πού να αποταθεί. Θα μπορούσαν μάλιστα ανάλογα από τη δυσκολία τους αυτές οι εργασίες να εκτελούνται έναντι και κάποιου τέλους, ώστε να υπάρχουν και έσοδα στην υπηρεσία που θα δαπανώνται για τις ανάγκες της υπηρεσίας.
ΛΕΖΑΝΤΕΣ
Βατί Ο αιώνιος σκουπιδότοπος της Λεμεσού, του οποίου η σωστή διαχείριση, κατά τον Επίτροπο Περιβάλλοντος, επιβάλλεται να γίνει άμεσα.
Amiantos thalassa Το βουλιαγμένο πλοίο αμιάντου ανοιχτά της Λεμεσού, αποτελεί άλλη μια πληγή για την πόλη.
ΑΚΡΩΤΗΡΙ
Επιβάλλεται η σωστή διαχείριση του υδροβιότοπου Ακρωτηρίου, που δέχεται συχνά ανεπανόρθωτα πλήγματα.
Ελένη Γαβριήλ [ Ελένη σε ευχαριστώ πάρα πολύ ...]
Κωδικός άρθρου: 768166 ΠΟΛΙΤΗΣ - 20/01/2008, Σελίδα: 40

"Environment watchdog plans his green legacy"

Environment watchdog plans his green legacy
By Stefanos Evripidou Cyprus mail on Sunday
IN HIS LAST month in office, Environment Commissioner Charalambos Theopemptou is pushing for a complete overhaul of public transport to include a 24-hour shuttle service to and from Larnaca airport, new bus routes operating with greater frequency and a new central bus terminal in Nicosia.
Theopemptou met with Planning Bureau chief Andreas Moleskis last month in an effort to initiate a number of projects that would change the face of public transport in Cyprus and help alleviate the environmental impact of road transport.
The two also discussed ways of encouraging companies to enforce EU rules on recycling. Moleskis also happens to be chairman of the influential committee that decides how to spend the billion euros available as part of the EU cohesion fund for Cyprus.“Since the EU asks us to concentrate more on public transport and less on digging up roads, I have asked Mr Moleskis that we implement a plan to connect all main cities with a shuttle service to and from Larnaca Airport,” Theopemptou told the Sunday Mail.
The Commissioner referred to a study prepared by Andrie Phinikaridou in 2005, which highlighted the need and public demand for such a service. The study proposed a Nicosia-Larnaca Airport shuttle service that would operate on a 24-hour basis starting from central Nicosia and stopping in two-three other places in town on the way.
Parking would be provided free for the public who would be asked to pay around €5 per fare as opposed to the €30-€43 charged by taxis (2005 prices). Not only would the service provide cheaper and more environmentally-friendly options for travellers (citizens and tourist), it would also increase options for those members of the public who did not have access to a car.
Theopemptou also discussed hiring buses to take public officials to the airport as a more cost-effective and environmentally-friendly policy.
He estimated that on average 50 civil servants travelled to Brussels on a direct flight every Tuesday and Friday.
Given that each official has the option of taking a separate taxi to and from the airport, the taxpayer can end up paying €43 each trip there and each trip back for every government official, apart from the extra cars on the road and needless pollution. “I made some inquiries and it would cost between €137 and €170 to hire a bus for a whole day.
If you get four public officials on one bus route to the airport, that’s already covered the money the government would have spent on taxi reimbursements,” said the Environment Commissioner. “Imagine for the whole day what the savings would be. And if the bus isn’t full, the owner can offer the seats to the public too,” he added.
Theopemptou has asked the authorities to collect official statistics on how many officials travel to Brussels so a plan can be worked out for the new airport service. “I have also spoken with British Airways who are thinking of including in their ticket price a free or subsidised ride to the airport. They are studying the issue, but I think it would be a very attractive offer,” he said.
The government bus route and public shuttle service would also go some way in alleviating the problem with parking capacity at the airport. “Those cars parked by the Salt Lake are not just there because of parking prices but because there is often no space for them in the car park.”Theopemptou and Moleskis also tackled the issue of Nicosia’s public transport system. “I asked them to conduct a study on bus routes and their frequency. Who decided which buses go where?
The small Nicosia Bus Company cannot be expected to shoulder the costs of such a study,” said Theopemptou. The Commissioner noted that the next step would be to offer certain chosen routes up for tender to see which companies could provide frequent and effective services.

In a separate meeting with another high-level government official, Theopemptou proposed that the old GSP Stadium parking lot be transformed into a new central bus station. “The current Solomou Square is not exactly a traditional bus terminal. I mean the road is open to the public,” he noted.Finally, Theopemptou referred to his drive to encourage all companies to implement recycling laws. “We agreed that all government projects would include environmental conditions, or ‘Green Procurement’.
This basically attaches conditions to the execution of works and purchases. For instance, a company seeking a government contract must abide by certain laws, like the purchase of low energy consumption faxes or energy-saving light bulbs.”The law has been in place since 2005 but only recently have government departments, municipalities and semi-government organisations (SGO) started applying the green procurement policy.“CyTA have been the quickest, appointing an environment officer to deal with purchases.
For example, if a government or SGO wants to buy computers, the company in question has to have registered with Green Dot which provides recycling services for all their old computers.

It’s what we call producers’ responsibility,” Theopemptou explained.“When I was appointed, the first thing I did was get banks to follow the same procurement policy. Now, all the companies are running to come up to scratch with recycling requirements. These are big contracts on offer. It is a simple method but yields big results.”

Copyright © Cyprus Mail 2008

Σάββατο, 19 Ιανουαρίου 2008

"Αβέβαιη η θέση του Επιτρόπου Περιβάλλοντος"

"Αβέβαιη η θέση του Επιτρόπου Περιβάλλοντος
Εναπόκειται στο νέο Πρόεδρο - Πολίτης

Ο διορισμός Επιτρόπου Περιβάλλοντος, ο οποίος αποτελεί καινοτομία της Κυβέρνησης Τάσσου Παπαδόπουλου, δεν έχει κατοχυρωθεί νομικά καθώς εκκρεμεί ακόμη στη Βουλή το νομοσχέδιο που θα τον κατοχυρώνει. Ο νυν Επίτροπος, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, ο οποίος διορίστηκε την 1η Ιουλίου 2006 ολοκληρώνει τη θητεία του στις 29 Φεβρουαρίου, όπως και ο νυν Πρόεδρος. Η εκλογή νέας κυβέρνησης, εκτός αυτής του Τάσσου Παπαδόπουλου που έχει δεσμευτεί, δεν συνεπάγεται και συνέχιση του θεσμού.
Ενός θεσμού τον οποίο υποστηρίζει με σθένος ο κ. Θεοπέμπτου, ανεξαρτήτως ποιος θα είναι ο νέος Επίτροπος, χαρακτηρίζοντάς τον ιδιαίτερα σημαντικό. Μιλώντας στον "Π" τόνισε ότι σε πολλές περιπτώσεις η παρέμβαση -έστω και συμβουλευτική- του Επιτρόπου ήταν σωτήρια.
Μάλιστα, όπως μας ενημέρωσε, ετοιμάζει αυτές τις μέρες 80σέλιδη έκθεση για να παραδώσει στον Πρόεδρο με την οποία δίνεται η κατάσταση του Περιβάλλοντος και η συνεισφορά του Επιτρόπου στον τομέα αυτό. Να σημειωθεί ότι ο ρόλος του Επιτρόπου είναι συμβουλευτικός και δεν μπορεί να έχει εκτελεστική εξουσία καθώς αυτή, βάσει Συντάγματος, ασκείται μόνο από υπουργεία. "Η άμεση σύνδεση όμως με τον Πρόεδρο και η στήριξη που μου δίνει, αποτελεί μεγάλο πλεονέκτημα το οποίο χρησιμοποιούσα όμως μόνο όταν έφτανα σε αδιέξοδα και πάντα με επιτυχία γιατί η στήριξη δεν ήταν θεωρητική" τονίζει ο Επίτροπος.
Τα κώλυμα
Ύποπτη θεωρεί από την πλευρά του, ο γγ του Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών, ο οποίος συνέτεινε σημαντικά στη δημιουργία του θεσμού, την καθυστέρηση για την ψήφιση νομοθεσίας που θα κατοχυρώνει το διορισμό του Επιτρόπου Περιβάλλοντος.
Ο κ. Θεοπέμπτου εξήγησε πως η καθυστέρηση οφείλεται σε αντιδράσεις που υπάρχουν γύρω από τη λειτουργία του θεσμού -ποιος θα αντικαθιστά τον Επίτροπο όταν ασθενεί, πόσα μέλη θα απαρτίζουν το συμβούλιό του, από ποιους οργανισμούς θα προέρχονται.
Ο κ. Θεοπέμπτου ενίσταται βέβαια στο γεγονός ότι στο νομοσχέδιο δεν προβλέπεται η επιστημονική υποστήριξη του Επιτρόπου παρά μόνο η γραμματειακή.
ΦΛΑΣΑΚΙ
Η συνεισφοράΣτη διετή θητεία του ο Επίτροπος Περιβάλλοντος έχει ασχοληθεί με πληθώρα περιβαλλοντικών προβλημάτων ενώ δεν ήταν λίγες οι φορές που συναντήθηκε με διάφορους οργανισμούς και επιχειρήσεις με σκοπό να βρεθούν λύσεις τόσο στην εξοικονόμηση ενέργειας όσο και στον περιορισμό των αποβλήτων.
Ο Επίτροπος είχε πρωτοτυπήσει με τη δημιουργία ιστοχώρου στον οποίο ενημερώνει καθημερινώς για τις ενέργειές του τους πολίτες. Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να τον επισκεφτούν στο http://theopemptou.blogspot.com/.
ΚΑΤΙΑ ΣΑΒΒΑ
Κωδικός άρθρου: 768051
ΠΟΛΙΤΗΣ - 19/01/2008, Σελίδα: 28"

Πέμπτη, 17 Ιανουαρίου 2008

Έπιτέλους, κάτι έγινε στο Παλιομέτοχο ..

Για το σκυβαλότοπο του Παλιομετόχου έκανα πολλές αναφορές στο Blog, μίλσα σε εκπομπές, έγραψα σε εφημερίδες, έβγαλα φωτογραφίες και είχα συναντήσεις στο Υπουργείο Εσωτερικών.
Ομάδα κατοίκων με επισκέφθηκε στο γραφείο μου, τους εξήγησε η Διευθύντρια του Χημείου τους τεράστιους κθνδύνους στην υγεία, ιδιαίτερα των παιδιών και οργάνωσε μέχρι και διαδήλωση.
Ένα χρόνο μετά άρχισε επιτέλους κάτι να γίνεται. Έσβησαν τις φωτιές (στην επιφάνεια γιατί στο βάθος ...) κάλυψαν τα σκουπίδια με χώμα, έβαλαν περίφραξη και φρουρό.
Χτες έγινε παρουσίαση των προβλημάτων υγείας από την διευθύντρια του χημείου και μια μικρή συζήτηση.

Άρχισα να νοιώθω ότι οι κοινοτικές αρχές δεν μπορούν να ανταποκριθούν πλέον στις απαιτήσεις του κόσμου.
Υπάρχουν προτάσεις για συμπλεγματοποιημένους Δήμους από κοινοτικές Αρχές οι οποίες πιθανό να προσφέρουν καλύτερες ευκαιρίες.

[Πάω στο πρωιό πρόγραμμα του ΡΙΚ ... και νυστάζω!]

Τρίτη, 15 Ιανουαρίου 2008

Ησυχία στο περιβαλλοντικό μέτωπο

Κλείστικα να γράψω την έκθεση αλλά συμβαίνουν και διάφορα .... καλά και κακά.
  1. Το Σεπτέμβριο 2007 έστειλα επιστολή στον Υπ. Εσωτερικών για τις δυσκολίες και καθυστερήσεις που επιβάλλει η Πολεοδομική Αρχή στη διαδικασία εγκαταστάσεων των φωτοβολταϊκών. Χτες έμαθα ότι θα απλοποιηθεί η διαδικασία όπως και οι εισηγήσεις, αυτό ανεπίσημα !
  2. Επίσης ανεπίσημα, έρχονται χώροι ξεκούρασης (παγκάκια, νερό και αποχωρητήρια) στους αυτοκινητόδρομους. Το περασμένο Νιόβρη έγραφα Καθαριότητα στους αυτοκινητόδρομους .....
  3. Κλάπηκαν δέντρα στην Αθηαίνου. Αυτό είναι συχνό φαινόμενο, δεν είναι η πρώτη φορά που ακούω παράπονα όσο παράξενο και αν ακούγεται. Οι τιμή του ξύλου για τζάκια είναι βλέπεται ψηλή ...
  4. Μπάζας συνέχεια. Η ομοσπονδία των Εργοληπτών με τους οποίους είχα συνάντηση τον Ιούλιο [Εργολήπτες και μπάζα ... ] έχει προχωρήσει το θέμα. Έχουν ετοιμάσει πρόταση που θα δούμε μαζί αύριο.

Ετήσια Έκθεση του Επιτρόπου Περιβάλλοντος

Περιεχόμενα της Έκθεσης μέχρι τώρα:

1 ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΙΚΑ 5
1.1 ΣΤΑΘΜΟΙ ΡΑΔΙΟΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 5
1.1.1 Εγκαταστάσεις κεραιών – η κυβερνητική ευθύνη 6
1.1.2 Εγκαταστάσεις κεραιών – η ευθύνη των εταιρειών 6
1.1.3 Εγκαταστάσεις κεραιών – Επίτροπος Τηλεπικοινωνιών. 7
1.2 ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΕΝΤΟΛΗΣ 3 7
1.3 ΑΗΚ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΙΚΑ 7
1.3.1 Υποσταθμοί σε πολυκατοικίες 7
2 ΑΠΟΒΛΗΤΑ 8
2.1 ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ 10
2.2 ΜΕΙΩΣΗ, ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗ, ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ 10
2.3 ΣΚΥΒΑΛΟΤΟΠΟΙ 11
2.3.1 Κατάλογος παράνομων σκυβαλότοπων 11
2.3.2 Φωτιές σε σκυβαλότοπους 12
2.3.3 Γιατί αρχίζουν οι φωτιές; 13
2.4 ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ 14
2.4.1 Χρώματα κάδων 14
2.4.2 Απόβλητα συσκευασίας 14
2.4.2.1 Το σύστημα της Υπηρεσίας Περιβάλλοντος 15
2.4.2.2 Το σύστημα της Green Dot 15
2.4.3 Γενικά προβλήματα ανακύκλωσης αποβλήτων συσκευασίας 16
2.4.4 Ανακύκλωση χαρτιού στα σχολεία 18
2.5 ΠΛΑΣΤΙΚΕΣ ΤΣΑΝΤΕΣ ΚΑΙ ΣΑΚΟΥΛΙΑ 19
2.6 ΥΠΕΡΑΓΟΡΕΣ 19
2.6.1 Οι καταναλωτές 20
2.7 ΕΛΑΣΤΙΚΑ 20
2.7.1 Οι διαβουλεύσεις για τη διαχείριση ελαστικών 21
2.7.2 Ελαστικά στον Κοτσιάτη 22
2.8 ΟΧΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥΣ 23
2.9 ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΚΑΙ ΟΡΘΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΑ ΑΠΟΡΡΙΦΘΕΝΤΩΝ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΣΕ ΔΗΜΟΥΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ 24
2.10 ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ 26
2.11 ΑΠΟΒΛΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ (ΜΠΑΖΑ) 27
2.11.1 Με την Ομοσπονδία Συνδέσμων Εργοληπτικών και Οικοδομικών Εταιρειών 27
2.11.2 Η κυβερνητική ευθύνη για τα απόβλητα κατασκευών 28
2.11.2.1 Το Υπουργείο Εσωτερικών 29
2.11.2.2 Το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων 30
3 ΝΕΡΟ 30
3.1 ΠΟΣΙΜΟ ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ ΠΙΣΙΝΕΣ 31
3.1.1 Δημόσιες πισίνες 33
3.2 Η ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ 33
3.2.1 Το κόστος του νερού 34
3.2.2 Οι Κοινότητες – Οι χρεώσεις 34
3.2.3 Οι Κοινότητες - Μετρητές 34
3.2.4 Οι Κοινότητες – Η συντήρηση 34
3.2.5 Το Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων και οι Υδατοπρομήθειες 34
3.2.6 Μέθοδος Τιμολόγησης – Υδατοπρομήθειες 35
3.3 ΔΙΑΡΡΟΕΣ ΚΑΙ ΑΤΙΜΟΛΟΓΗΤΟ ΝΕΡΟ 35
3.4 ΚΗΠΟΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΕΝΟΙ ΓΙΑ ΜΕΙΩΜΕΝΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΝΕΡΟΥ 36
3.5 ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΜΕΝΑ ΛΥΜΑΤΑ 37
3.6 ΚΕΝΤΡΙΚΟΙ ΥΔΡΟΜΕΤΡΗΤΕΣ ΣΕ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ 38
3.7 ΕΙΔΗ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΓΙΑ ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΝΕΡΟΥ 38
3.8 ΟΔΗΓΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ 39
3.9 ΚΕΡΜΑΤΟΔΕΚΤΕΣ ΝΕΡΟΥ 40
4 ΕΝΕΡΓΕΙΑ 40
4.1 ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ 41
4.2 ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΠΡΟΝΟΙΕΣ ΓΙΑ ΚΑΤΟΙΚΙΕΣ 41
4.2.1 Πρόνοιες για μελλοντική εγκατάσταση Φωτοβολταϊκών: 41
4.2.2 Πρόνοιες για μελλοντική εγκατάσταση ηλιακού θερμοσίφωνα: 41
4.2.3 Επιχορήγηση συστημάτων θέρμανσης νερού πισίνων από το ταμείο ΑΠΕ 42
4.3 ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ ΝΕΡΟΥ ΠΙΣΙΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΠΕ 42
5 ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ ΣΠΙΤΙΑ 42
6 ΠΡΑΣΙΝΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ 43
6.1 ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ 43
7 ΧΩΡΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΥ 44
8 ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΑΙ ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ 44
8.1 ΜΕΙΩΣΗ ΧΑΡΤΙΟΥ 44
8.2 ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΕΒΕ 44
8.3 ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ 44
8.4 ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ 44
9 ΜΕΛΕΤΕΣ ΕΚΤΙΜΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ 46
10 ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ 46
10.1 ΔΡΟΜΟΙ 46
10.2 ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ 47
10.3 ΠΟΔΗΛΑΤΑ 47
11 ΤΟΠΙΚΑ ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΚΑΙ "BUY LOCAL" 48
12 ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ 49
13 ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΕΙΣ ΣΚΑΦΩΝ 49
14 ΑΚΑΜΑΣ 50
15 ΚΛΙΜΑΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ 51
16 ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΕΙΣ 52
17 ΛΑΤΟΜΕΙΑ 52
18 ΠΡΑΤΗΡΙΑ ΒΕΝΖΙΝΗΣ ΣΤΙΣ ΠΟΛΕΙΣ 54
19 ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ 55
20 ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΘΕΜΑΤΑ 55
20.1 ΕΚΒΑΘΥΝΣΗ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΛΕΜΕΣΟΥ 55
20.2 ΔΑΣΥΛΙΟ ΔΡΥΩΝ ΣΤΗ ΛΑΣΑ 55
20.3 ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΒΟΥΛΗΣ 55
20.4 Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΣΕΡΙ – ΑΝΑΛΥΟΝΤΑ 55
20.5 ΑΜΙΑΝΤΟΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΛΕΜΕΣΟΥ 55
20.6 ΠΟΥΛΙΑ ΣΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΛΑΡΝΑΚΑΣ 55
20.7 ΜΠΑΖΩΜΑ ΑΡΓΑΚΙΟΥ ΣΤΟ ΤΣΕΡΙ 56
20.8 ΠΡΟΣΚΟΠΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΥΡΟΣΒΕΣΗ 56
20.9 ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ ΣΤΟΝ ΚΟΡΝΟ 56
20.10 ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ ΣΚΥΛΩΝ ΣΤΗΝ ΛΑΡΝΑΚΑ 56
21 ΆΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ 57
22 ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ, ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ 58
23 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ 60
23.1 ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΚΥΠΡΟΥ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ ΣΕ ΣΚΥΒΑΛΛΟΤΟΠΟΥΣ 60
23.1.1 ΕΠΑΡΧΙΑ ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΥ 60
23.1.2 ΕΠΑΡΧΙΑ ΛΑΡΝΑΚΑΣ 61
23.1.3 ΕΠΑΡΧΙΑ ΛΕΜΕΣΟΥ 62
23.1.4 ΕΠΑΡΧΙΑ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ 63
23.1.5 ΕΠΑΡΧΙΑ ΠΑΦΟΥ 63
23.2 ΈΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΜΕΤΡΗΤΕΣ ΣΩΛΗΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΔΑΤΟΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ 64
23.2.1 ΈΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΜΕΤΡΗΤΕΣ ΣΩΛΗΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΔΑΤΟΠΡΟΜΗΘΕΙΑ - ΛΕΥΚΩΣΙΑ 64
23.2.2 ΈΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΜΕΤΡΗΤΕΣ ΣΩΛΗΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΔΑΤΟΠΡΟΜΗΘΕΙΑ - ΛΕΜΕΣΟΣ 66
23.2.3 ΈΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΜΕΤΡΗΤΕΣ ΣΩΛΗΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΔΑΤΟΠΡΟΜΗΘΕΙΑ - ΠΑΦΟΥ 68
23.2.4 ΈΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΜΕΤΡΗΤΕΣ ΣΩΛΗΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΔΑΤΟΠΡΟΜΗΘΕΙΑ - ΛΑΡΝΑΚΑ 71
23.2.5 ΈΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΜΕΤΡΗΤΕΣ ΣΩΛΗΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΔΑΤΟΠΡΟΜΗΘΕΙΑ - ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ 72
23.3 ΟΙ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΡΟ: 72
23.4 ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ" (ΣΕΔΑ) 72
23.5 ΠΡΑΣΙΝΑ ΣΗΜΕΙΑ 73
23.6 ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ 75
23.7 ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ 76
23.8 Η ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ 77
23.8.1 Υποχρέωση του προμηθευτή να πάρει πίσω ισοδύναμο Ηλεκτρικό και Ηλεκτρονικό εξοπλισμό 77
23.8.2 Επικίνδυνες ουσίες (RoHS Directive) 77
23.8.3 Συσκευασίες 77
23.8.4 Κατανάλωση ενέργειας 78
23.8.5 Υπολογιστές 78
23.8.6 Φωτοτυπικές, φαξ και άλλος εξοπλισμός 79
23.8.7 Για περισσότερες πληροφορίες 79
23.9 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΣΤΕΡΕΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ 80
24 ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΤΟΥ ΕΠΙΤΡΟΠΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ 81
25 ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ 83


Φωτογραφίες και γραφήματα που περιέχονται στο κείμενο

Φωτογραφία: 1 Το σχολείο Διανέλλου και Θεοδότου 7
Φωτογραφία: 2 Ο παράνομος σκουπιδότοπος στο Μάμμαρι 14
Φωτογραφία: 3 Περιεχόμενο κάδου ανακύκλωσης μετάλλων 18
Φωτογραφία: 4 Ελαστικά στο Κοτσιάτη 23
Φωτογραφία: 5 Αυτοκίνητα που καίγονται στην Κοκκινοτρεμιθιά 24
Φωτογραφία: 6 Πισίνες σε κατοικίες στην Πάφο 30

Γράφημα 1 Παραγωγή αστικών αποβλήτων ανα άτομο 1993 - 2003 9
Γράφημα 2 Ποσοστό που καταλήγει σε σκυβαλότοπους στοιχεία Eurostat 2004 10
Γράφημα 3 Πράσινα Σημεία 72

Παρασκευή, 11 Ιανουαρίου 2008

Τι έγινε αυτές τις μέρες ;;;

Κλειδώθηκα στο γραφείο για να γράψω την έκθεσή μου, αλλά δεν και τόσο εύκολο να συγκεντρωθώ...
Την Πέμπτη είχα Ράδιο Πάφος, Ράδιο Κόσμος, δηλώσεις στο Σιγμα και τηλεόραση στο Μέγα.
Η κούραση ήταν μεγάλη και οι δηλώσεις μου στο Σιγμα ... χάλια.
Σήμερα Παρασκευή ήταν ησυχία αλλά για μένα πάρα πολύ δύσκολη .... μεχρι το απόγευμα ήμουν άχρηστος.

Τα θέματα που παίζουν στην επικαιρότητα είναι το πρόστιμο για το όζον που μας έρχεται από την ΕΕ, το κλείσιμο του καταφυγίου ζώων στη Λευκωσία και η απόσυρση των παλιών αυτοκινήτων.

Όσο δε για τό καταφύγιο με έπήραν πολλοί τηλέφωνο ρωτώντας πληροφορίες για το ποιος φταίει. Τους έστλνα όλους στους Δημάρχους που δεν εφαρμόζουν το νόμο και στα κόμματα που τον κουτσούρεψαν στη Βουλή.

Τρίτη, 8 Ιανουαρίου 2008

Το γεφύρι του Σκάρφου

Οδικοί άξονες περασμένων εποχών
ΣΗΜΕΡΑ, χάσκει ξεχασμένο στη μέση του πουθενά σε αγροτική τοποθεσία της κοινότητας Σίμου της επαρχίας Πάφου.

Ασυντήρητο, αχρείαστο και «περιφρονημένο», το γεφύρι του Σκάρφου ήταν παλαιότερα σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητας των ανθρώπων της περιοχής. Τις τελευταίες δεκαετίες ωστόσο, ο πολεοδομικός σχεδιασμός και η ανάπτυξη γενικότερα, έχουν σπρώξει έργα όπως αυτό στο περιθώριο της καθημερινότητας των ανθρώπων.
Και όπως είναι καλά γνωστό, οτιδήποτε μας είναι άχρηστο για την πρακτική εξυπηρέτηση μας, το ξεχνάμε.
Το γεφύρι του Σκάρφου ωστόσο αποτελεί, έστω και έτσι, ένα από τα σημαντικότερα δείγματα της παραδοσιακής κληρονομιάς του τόπου.
Για αυτό και ο ίδιος ο Επίτροπος Περιβάλλοντος, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, έχει προχωρήσει σε ενέργειες για την διάσωση του.
Η σημασία του καταδεικνύεται, άλλωστε, και από το γεγονός ότι το συγκεκριμένο γεφύρι αποτελεί και το λογότυπο του Κοινοτικού Συμβουλίου Σίμου.
ΝΤΟΡΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ

[Για το θέμα είχα γράψει και εδώ: Πάφος, Πάφος όλη μέρα .. ]

Δευτέρα, 7 Ιανουαρίου 2008

Φιλελεύθερος: Τέσσερα λεωφορεία λύνουν το πρόβλημα

Το δημοσίευμα πιο κάτω αναφέρει στοιχεία από τη Διπλωματική Μελέτη της Άντρης Φοινικαρίδου που της εισηγήθηκα να κάνει το 2005.

Τέσσερα λεωφορεία λύνουν το πρόβλημα
Συμφέρουν οικολογικά - οικονομικά, λέει ο Επίτροπος Περιβάλλοντος
Η ανάγκη δρομολόγησης λεωφορείων με προορισμό το αεροδρόμιο Λάρνακας προβάλλει κάθε μέρα και πιο αναγκαία όπως υποστηρίζει ο Επίτροπος Περιβάλλοντος κ. Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, επικαλούμενος όχι μόνο την αύξηση του κόστους μεταφοράς με ιδιωτικά οχήματα ή με ταξί, αλλά και αντικειμενικά προβλήματα.
Ο κ. Θεοπέμπτου υποδεικνύει ότι πέραν του περιβαλλοντικού προβλήματος από την κατανάλωση ενέργειας που απαιτείται για μεταφορά επιβατών στο αεροδρόμιο με ιδιωτικά οχήματα, υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι δεν οδηγούν ή και άλλοι, όπως οι φοιτητές που θα μπορούσαν να μεταφερθούν με λεωφορείο χωρίς να αναστατώσουν τους οικείους τους.
Πρέπει επίσης να υπολογίσουμε και το κόστος στάθμευσης στους χώρους του αεροδρομίου καθώς και το γεγονός ότι κάποτε οι χώροι είναι πλήρεις, είπε ο Επίτροπος Περιβάλλοντος. Ο κ. Θεοπέμπτου υποστηρίζει ότι λεωφορεία θα μπορούσαν να δρομολογηθούν όχι μόνο από τη Λευκωσία αλλά και από άλλες πόλεις.
Η θέση του κ. Θεοπέμπτου για δρομολόγηση λεωφορείων ενισχύεται και από μελέτη την οποία εκπονήθηκε το 2005. Σύμφωνα με τη μελέτη, την οποία ετοίμασε η κ. Άντρη Φοινικαρίδου, η οποία σήμερα εργάζεται στο Τμήμα Στατιστικής, οι ανάγκες μεταφοράς των επιβατών θα μπορούσαν να καλυφθούν με τη δρομολόγηση τεσσάρων λεωφορείων.
Όπως εξηγεί η ίδια, θα μπορούσαν να εκτελούνται δεκαπέντε δρομολόγια κατά τη διάρκεια της ημέρας και τέσσερα κατά τη διάρκεια της νύκτας.
Λεωφορειούχοι εκτίμησαν το 2005 ότι το λειτουργικό κόστος για τέσσερα λεωφορεία ανερχόταν περίπου στις £192.000 ενώ αν περιληφθεί και η αγορά των λεωφορείων το κόστος ανεβαίνει περίπου στις 287.000.
Όπως εκτιμήθηκε, οι λεωφορειούχοι θα αρχίσουν να κερδίζουν μετά τα πρώτα τρία χρόνια. Όταν ετοιμάστηκε η μελέτη, το κόστος μετάβασης κάποιου στο αεροδρόμιο Λάρνακας από τη Λευκωσία (με το ιδιωτικό του όχημα) στοίχιζε £7.96, ενώ η μεταφορά του με ταξί κόστιζε £18-£20 ενώ τώρα ανήλθε στις £25.
Έκτοτε αυξήθηκε η τιμή των πετρελαιοειδών και κατ' επέκταση το κόστος μεταφοράς. Με βάση τις τιμές που ίσχυαν το 2005, το εισιτήριο με λεωφορείο από τη Λευκωσία στη Λάρνακα στοίχιζε περίπου £3.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, η κ. Φοινικαρίδου ανέφερε ότι από την έρευνα προέκυψε ότι εκ μέρους του επιβατικού κοινού υπάρχει ενδιαφέρον για δρομολόγηση λεωφορείων. ΒΑΣΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Φιλελεύθερος: Τρύπιες μετρήσεις νερού σε μεγάλες κοινότητες

Τρύπιες μετρήσεις νερού σε μεγάλες κοινότητες
ΑΚΡΗ με πολλές κοινότητες που δεν τοποθέτησαν ακόμη κεντρικό μετρητή για να γνωρίζουν τις ποσότητες νερού που εισρέουν στους αγωγούς τους προσπαθεί να βρει ο Επίτροπος Περιβάλλοντος Χαράλαμπος Θεοπέμπτου.
Κληθείς να απαντήσει, πώς γνωρίζουν τα κοινοτικά συμβούλια τις ποσότητες νερού που ρέουν στους αγωγούς τους, ώστε να πληρώνουν στο Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων το νερό που καταναλώνουν ως κοινότητες, ο κ. Θεοπέμπτου ανέφερε, πως όπως προκύπτει από δική του έρευνα, τα κοινοτικά συμβούλια απλώς μετρούν την ένδειξη σε κάθε μετρητή που είναι εγκατεστημένος σε κάθε υποστατικό και χρεώνουν την ποσότητα αυτή, χωρίς να γνωρίζουν αν υπάρχουν απώλειες είτε από διαρροές σε αγωγούς είτε από άλλους λόγους.
Η ίδια τακτική εφαρμόζεται και όταν οι κοινότητες προμηθεύονται νερό από δικές τους γεωτρήσεις. Οι απώλειες νερού σε κοινότητες φτάνει μέχρι και 40% κάτι το οποίο επισημαίνει εδώ και χρόνια η Ελεγκτική Υπηρεσία. Στην έκθεση του 2006 αναφέρεται ότι για την καλύτερη διαχείριση της υδατοπρομήθειας, εισηγήθηκε την καταγραφή της ποσότητας νερού που αγοράζεται ή αντλείται από ιδιωτικές γεωτρήσεις και τη σύγκριση με την ποσότητα νερού που διοχετεύεται στο σύστημα ύδρευσης, καθώς επίσης και με την ποσότητα που τιμολογείται στους καταναλωτές.
Οποιεσδήποτε σημαντικές διαφορές θα πρέπει να διερευνώνται για να εντοπίζονται οι λόγοι για την απώλεια νερού, τονίζεται στην έκθεση.
Όσον αφορά μεμονωμένα κοινοτικά συμβούλια, ενδεικτικά αναφέρεται ότι στο Κοινοτικό Συμβούλιο Συνοικισμού Ανθούπολης το ποσοστό απώλειας νερού κατά το 2005 ήταν 26% (30% το 2004) και αντιπροσωπεύει 37.867 κυβικά μέτρα νερού.
Στο Κοινοτικό Συμβούλιο Γερίου το ποσοστό απώλειας νερού ήταν 38,73% (34,48% το 2003) και αντιπροσωπεύει 217.644 κυβικά μέτρα νερού.
Στο Κοινοτικό Συμβούλιο Τσερίου το ποσοστό απώλειας νερού ανήλθε κατά το 2005, σε 20% και αντιπροσωπεύει ποσότητα 81.937 κυβικά μέτρα νερού.
Στον Άγιο Τύχωνα, η απώλεια νερού κατά το 2005 ήταν 465.496 κυβικά μέτρα (28,4%) από το κυβερνητικό υδατικό έργο Αμαθούντας και 60.872 κυβικά μέτρα (34,4%) από το κοινό σχέδιο Μουταγιάκας.
ΒΑΣΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Πέμπτη, 3 Ιανουαρίου 2008

Οι πισίνες στο Φιλελεύθερο

"Πόσιμο νερό εξατμίζεται από τις πισίνες
Παρόλον ότι τα φράγματα στεγνώνουν δεν λαμβάνονται μέτρα

Μεγάλες ποσότητες νερού χάνονται καθημερινά από τη χρήση πόσιμου νερού σε χιλιάδες κολυμβητικές δεξαμενές (πισίνες) που λειτουργούν σε ολόκληρη την Κύπρο.
Ο Επίτροπος Περιβάλλοντος κ. Χαράλαμπος Θεοπέμπτου που ασχολήθηκε με το θέμα, ενημερώθηκε ότι δεν υπάρχει κανονισμός που να απαγορεύει να γεμίζεις με πόσιμο νερό την πισίνα σου, οπόταν χάνεται πολύτιμο νερό.
Μία πισίνα 8χ4 μέτρα παρουσιάζει εξάτμιση ένα εκατοστό την ημέρα, δηλαδή αν το βάθος είναι εκατό εκατοστά, την επόμενη μέρα το βάθος είναι 99, την επόμενη 98 και ούτω καθεξής, εξηγεί ο κ. Θεοπέμπτου.
Μία πισίνα των πιο πάνω διαστάσεων, χάνει υπό μορφή εξάτμισης περίπου 300 λίτρα πόσιμου νερού την ημέρα. Τόσο νερό εκτιμάται ότι καταναλώνει ο μέσος άνθρωπος κάθε μέρα (πλύσιμο ρούχων, λούσιμο, μαγείρεμα κλπ) λέει ο κ. Θεοπέμπτου. Το νερό που τροφοδοτεί μία πισίνα θα μπορούσε να συντηρήσει τις ανάγκες ενός ανθρώπου για έξι μήνες, προσθέτει ο Επίτροπος Περιβάλλοντος.
Ερωτηθείς από τον «Φ» πόσο μεγάλο είναι το πρόβλημα, ο κ. Θεοπέμπτου παρατήρησε, πως μόνο στην Τάλα υπάρχουν 1.00 πισίνες. Μπορείτε να φανταστείτε πόσες πισίνες υπάρχουν σε ολόκληρη την Κύπρο και πόσο νερό εξατμίζεται, ανέφερε ο Επίτροπος.
Σημειώνεται, πως πέραν του νερού που καταναλώνεται, νερό σπαταλάται και για την αναπλήρωση του νερού των κολυμβητικών δεξαμενών στο πλαίσιο καθαρισμού τους. Πρέπει να μας προβληματίσει πού καταλήγει και το νερό που εξατμίζεται υπό την έννοια ότι περιέχει χλώριο, λέει ο κ. Θεοπέμπτου.
Πέραν των ιδιωτικών δεξαμενών υπάρχουν και εκατοντάδες δημόσιες κολυμβητικές δεξαμενές που λειτουργούν στους διάφορους Δήμους, στην πλειοψηφία τους μη αδειούχες. Νόμιμες και παράνομες
Με βάση τα στοιχεία της Ελεγκτικής Υπηρεσίας που περιλαμβάνονται στην έκθεση του 2006. κατά περιοχή λειτουργούν οι κάτωθι δεξαμενές:
Λευκωσία: Σύνολο 14 - Μη Αδειούχες 13 - Αδειούχες 1
Λεμεσός: Σύνολο 16 - Μη Αδειούχες 16 - Αδειούχες 0
Λάρνακα: Σύνολο 19 - Μη Αδειούχες 18 - Αδειούχες 1
Πάφος: Σύνολο 213 - Μη Αδειούχες 168 - Αδειούχες 45
Παραλίμνι: Σύνολο 136 - Μη Αδειούχες 136 - Αδειούχες 0
Αγία Νάπα: Σύνολο 176 - Μη Αδειούχες 162 - Αδειούχες 14
Μέσα Γειτονιά: Σύνολο 4 - Μη Αδειούχες 4 - Αδειούχες 0
Γερμασόγεια: Σύνολο 48 - Μη Αδειούχες 29 - Αδειούχες 19
Άγιος Αθανάσιος Σύνολο 10 - Μη Αδειούχες 9 - Αδειούχες 1
Λατσιών Σύνολο 2 - Μη Αδειούχες 2 - Αδειούχες 0
Συνολικά στους 10 Δήμους υπάρχουν 638 πισίνες εκ των οποίων οι μη αδειούχες είναι 557 (87%) και οι Αδειούχες 81 (13%.)
ΒΑΣΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ"

Τετάρτη, 2 Ιανουαρίου 2008

Acera: Να οργανώσουμε παρουσίαση;

Aceras
Πάντα διαβάζω τα σχόλια του Acera με εξαιρετικό ενδιαφέρον γιατί αναφέρονται πάντοτε σε ένα τρόπο σκέψης και μια πρακτική που στα στενά πλαίσια της Κύπρου φαντάζουν από άλλο πλανήτη.

Επομένως μέσα στο 2008 επιβάλλεται όπως ο Επίτροπος Περιβάλλοντος να οργανώσει μια παρουσίαση του Acera με θέμα το σχεδιασμό κτιρίων και τις Πολεοδομικές διαδικασίες στην πολιτισμένη Ελβετία (με όλα τα έξοδα πληρωμένα φυσικά!).

Είμαι βέβαιος ότι θα έχει μεγάλη επιτυχία και πάνω απ' όλα θα μάθουμε πολλά, πάρα πολλά!

Ετήσια έκθεση

Αυτές τις μέρες έχω κλειστεί στο γραφείο και γράφω την ετήσια έκθεση μου.
Χρειάζομαι καμιά δεκαριά μέρες ακόμη ....

Facebook Share

Related Posts with Thumbnails